LiveWire ONE gepresenteerd in Europa

LiveWire® kondigt zijn intrede op de Europese markt aan, een cruciale stap in de expansiestrategie van het bedrijf en de elektrificatie van motorrijden over de hele wereld.

Vandaag, 15 maart, introduceert het bedrijf de LiveWire ONE in vier Europese markten: Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Reserveringen van LiveWire ONE voor €100 garanderen prioritaire levering vanaf april 2023.

LiveWire: 100.000 motorfietsen per jaar vanaf 2026

LiveWire ONE wordt gelanceerd in drie kleuren en is beschikbaar in Nimbus Gray, Nightfall Blue en Liquid Black. Reserveringen worden beheerd door het team van LiveWire Europe, dat een digital-first-model biedt waarbij consumenten rechtstreeks met het merk kunnen communiceren en kleur, accessoires, leveringstijdstip en hun voorkeursretailer kunnen kiezen.

Met meer dan dertig retailers in heel Europa, elk uitgerust met gespecialiseerde EV-mogelijkheden om de LiveWire-klant te ondersteunen, organiseert LiveWire deze zomer evenementen en demomogelijkheden rond de LiveWire ONE. Verdere informatie zal worden gecommuniceerd via e-mail en socials. Specifieke locaties per land zijn te vinden op www.livewire.com.

De LiveWire ONE zal een belangrijke rol spelen bij het promoten van schonere, duurzamere rijervaringen in Europa en tegelijkertijd de groei van het merk LiveWire versnellen.

“We zijn verheugd om LiveWire One naar Europa te brengen als onderdeel van onze wereldwijde expansiestrategie”, aldus Jochen Zeitz, voorzitter en CEO van LiveWire. “Na onze succesvolle lancering in de Verenigde Staten hebben onze vier Europese lanceringsmarkten de perfecte mix van EV-infrastructuur en EV-consumentenadoptie om de volgende fase van LiveWire’s ontwikkeling aan te jagen.” 

LiveWire ONE 

De elektrische LiveWire ONE heeft een soulvol ontwerp en biedt een nieuwe ervaring van snelheid en geluid, met een actieradius van meer dan 224 km in de stad en meer dan 144 km gemengd bereik op de snelweg en in de stad. Het 15,4 kWh-pakket stuwt de motorfiets in 3,0 seconden van 0-100 km/u. LiveWire ONE is uitgerust met een volledige reeks geavanceerde veiligheidshulpmiddelen voor tractiecontrole en ABS met behulp van een 6-assige IMU, om zich aan te passen aan verschillende vaardigheidsniveaus en rijstijlen. LiveWire ONE is standaard uitgerust met twee oplaadmethoden en biedt het gemak van ’s nachts opladen met behulp van Level 1 en snelladen via DC-snelladen, met slechts 30 minuten voor een oplaadscenario van 20% tot 80%. 

Iedere LiveWire ONE wordt geassembleerd bij Harley-Davidson Vehicle Operations in York, PA.

LiveWire ONE consumentenprijs incl. BTW:

  • Duitsland €24.990
  • Frankrijk €25.290
  • Nederland €25.390
  • V.K. £22.990

Over LiveWire

LiveWire heeft een speciale focus op de categorie elektrische motorfietsen. LiveWires meerderheidsaandeelhouder is Harley-Davidson, Inc. LiveWire stamt af van Harley-Davidson en profiteert van tien jaar ervaring in de EV-sector. Met een speciale focus op EV, is LiveWire van plan om de technologie van de toekomst te ontwikkelen en te investeren in de capaciteiten die nodig zijn om voorop te gaan in de transformatie van motorrijden. www.livewire.com 

Het bericht LiveWire ONE gepresenteerd in Europa verscheen eerst op Motor.NL.

Custom BMW R 18 B Heavy Duty is lust voor het oog

Van de BMW R 18 zijn al diverse knallende custom-projecten voorbij gekomen. Zo hadden we eerder zeven R 18 customs gebouwd in Polen en de BMW R 18 IRON ANNIE. Nu is daar de BMW R 18 B Heavy Duty, gebouwd door de Amerikaan Fred Kodlin en zijn zoon Len.

Volgens de berichtgeving van de BMW Press Club werden onder meer het chassis en de ophanging van de motor aangepast, de bovenste buizen van het frame opnieuw gemaakt en het balhoofd en de kroonplaten opnieuw bewerkt voor een lagere zithoogte, die nu drijft op luchtvering, compleet met compressor, om de motor naar believen omhoog of omlaag te brengen.

Italiaanse customs op basis van BMW R 18

R 18 B luidsprekers van Marshall – compleet met versterker – bekleden het interieur, terwijl de buitenkant pronkt met een set volledig niet-functionele winglets. Een Kodlin-zadel, een handgemaakte pijp, Alcantara/imitatieleer over het instrumentenpaneel en een speciaal gemaakt stuur maken het pakket compleet, met “uitvoerig schilderwerk van tatoeëerder Marcel Sinnwell met banden met 100 jaar BMW Motorrad”.

Het eindresultaat? Een krachtig eerbetoon aan de Amerikaanse custom scene.

   

Het bericht Custom BMW R 18 B Heavy Duty is lust voor het oog verscheen eerst op Motor.NL.

Beelden 2024 Harley-Davidson CVO Road Glide en CVO Street Glide uitgelekt

Harley-Davidson heeft het grootste deel van zijn 2023 line-up ongeveer twee maanden geleden vrijgegeven, maar we wachten nog steeds om te horen over meer modellen, zoals de Custom Vehicle Operations-modellen die de CVO Road Glide Limited Anniversary zullen vervoegen. We hoeven misschien niet lang meer te wachten, want er zijn video’s opgedoken van een nieuwe CVO Road Glide en CVO Street Glide, die enkele grote veranderingen aan de CVO-modellen onthullen, en misschien een teken van wat we kunnen verwachten voor de line-up van 2024.

Op YouTube is onderstaande video opgedoken. Hierin zijn beelden te zien van de 2024 CVO Road Glide en CVO Street Glide.

Harley-Davidson stelt officieel z’n nieuwe X 350 voor

De video toont drie verschillende beelden, twee van een CVO Road Glide en één van een CVO Street Glide. De platforms die de motoren dragen en markeringen zoals het “RA3” teken op de achtergrond van de CVO Street Glide afbeelding zijn vergelijkbaar met wat wordt gebruikt in Harley-Davidson’s fabriek in York, Pa., waardoor we kunnen geloven dat de beelden authentiek zijn.

Het bericht Beelden 2024 Harley-Davidson CVO Road Glide en CVO Street Glide uitgelekt verscheen eerst op Motor.NL.

Harley-Davidson stelt officieel z’n nieuwe X 350 voor

Harley-Davidson stelde zopas z’n langverwachte X 350 voor – de eerste ‘kleine’ Harley in samenwerking met de Chinese gigant Qianjiang Motor (QJ). Die zou in eerste instantie enkel in China op de markt komen, maar er zijn ook plannen om ‘m in aangepaste versie in de VS te lanceren. Of hij ook de oversteek naar Europa maakt, is momenteel onzeker.

Harley-Davidson Strap Tank uit 1908 op veiling verkocht voor 785.000 euro

Kleine flattracker

Voor de rest blijkt de info die we enkele maanden geleden al bijeen wisten te harken best dicht bij de definitieve tech specs te liggen. Een stijlvolle flattrack-livrei werd over de basis van de Benelli 302S getekend. Zo zijn de wielen, remmen en de 41mm UPSD-voorvork alvast identiek aan de Benelli. De voorvork is instelbaar qua uitgaande demping, terwijl je achteraan zowel met veervoorspanning als uitgaande demping aan de slag kan.

De 353cc paralleltwin (70,5 x 45,2 mm) is flink opgeboord ten opzichte van z’n leenheer en is goed voor 36 pk bij 7.000 tpm in de X 350. Daarmee moet hij wel een behoorlijk forse 195 kilo richting een top van 145 km/u zien te stuwen. Dubbele remschijven met vierzuigerremklauwen vooraan moeten ‘m vervolgens weer tot stilstand brengen. De zadelhoogte bedraagt 815 mm, in de tank past 13,5 liter, en om de 17″-wielen liggen standaard Pirelli Angel ST’s.

Prijs en kleurstellingen

De 2023 Harley-Davidson X 350 zal verkrijgbaar zijn in drie kleurtjes: zwart, oranje of zilver, en moet 33.388 Chinese yen ofwel 4.525 euro kosten. Een habbekrats voor een Harley, al is lang niet zeker of we ‘m hier ooit te zien krijgen.

Het bericht Harley-Davidson stelt officieel z’n nieuwe X 350 voor verscheen eerst op Motor.NL.

Beperkte oplage voor 2023 KTM 1290 Super Duke RR

Toen de KTM 1290 Super Duke RR in 2021 werd geïntroduceerd, was hij binnen 48 minuten uitverkocht en ongetwijfeld zal de 2023-versie van de RR hetzelfde doen. Er zullen slechts 500 exemplaren worden gemaakt.

Hij is wendbaarder en lichter en heeft een drastisch verbeterde stabiliteit bij hoge snelheden. Hij legt 11 kg minder op de weegschaal dan de KTM 1290 Super Duke R EVO. Dankzij een gewicht van 180 kg en 180 pk heeft de RR een vermogen/gewichtsverhouding van 1:1.

KTM 390 Adventure nu ook mét spaakvelgen!

Elk paneel is berekend op optimale dikte, waarbij koolstofvezel op alle belangrijke plaatsen de plaats inneemt van kunststof. Dat heeft niet alleen gewicht bespaard, maar ook gezorgd voor optimale en functionele stijfheid.

Mede dankzij de speciaal voor RR-races ontwikkelde WP PRO-componenten met door het circuit ontwikkelde veringinstellingen is dit volgens KTM de meest circuitgerichte naked-bike ooit.

Het bericht Beperkte oplage voor 2023 KTM 1290 Super Duke RR verscheen eerst op Motor.NL.

MV Agusta Superveloce EAU ROUGE 1974 Edition: wanneer kunst en geschiedenis samenkomen

De MotoGP op Spa-Francorchamps. We kunnen er nu alleen van dromen, maar als het aan het Belgische circuit ligt, is het over een paar jaar waarheid. Ook deze winter wordt daarvoor keihard gewerkt aan Francorchamps en de terugkeer van de 24 uur moet je dan ook echt zien als een warming-up voor het echte werk. Maar tot het zover is, kunnen we enkel terugkijken op de bijzondere GP-historie van misschien wel het mooiste circuit ter wereld. Naar 1974 bijvoorbeeld, toen Phil Read met zijn MV Agusta van start tot finish domineerde en Giacomo Agostini op zijn Yamaha op meer dan een minuut reed. Oef! Deze legendarische race is het thema geworden van de MV Agusta Superveloce EAU ROUGE, het resultaat van een customizing project dat tot stand gekomen is als samenwerking tussen de MVOCB (MV Agusta Owners Club Benelux) en artiest Philippe Madou.

MX2 2023 voorbeschouwing: crossers uit Nederland en België lijken de toon te gaan zetten

Eén van de laatst beschikbare Superveloce 800 in rood-zilver werd uit Varese overgebracht – uiteraard in de versie met bronskleurige wielen en frame. Deze motor werd onder andere uitgerust met drie matzwarte uitlaatdempers, een vette knipoog naar het verleden. Ook de kuipflanken werden visueel lichter gemaakt. Het Superveloce-logo is uitgevlakt en alleen van dichtbij nog zichtbaar als een embossed 3D-element. Het logo komt wel terug op de matzwarte onderkuip. Op de flanken en onder het zadel werd door Philippe Madou een grafisch vlak aangebracht dat verwijst naar de gele ovalen nummerborden van weleer. Dit vlak werd in goudkleur uitgevoerd als hint naar de gouden tijden van MV Agusta en het werd verrijkt met het EAU ROUGE-logo dat speciaal voor deze motorfiets ontworpen is.

Het gouden ovaal wordt hernomen op het summiere kontje van de Superveloce, deze keer voorzien van het nummer 74 als verwijzing naar de Belgian GP uit 1974. Rond de koplamp komt een gouden randje terug dat verwijst naar het voorste nummerbord. Een geel getint windscherm en geel doorstikt alcantara zadel – beide MV Agusta Corse-accessoires – versterken de retro-lijn en de uitrusting wordt afgemaakt met een MV Agusta Corse achterwielbok en motorhoes.

P.S. Komt de motor je ergens bekend van voor? Kan goed kloppen, want hij stond vol trots op MOTORbeurs Utrecht!

Kopen? Haasten!

Slechts twee exemplaren van deze machine zullen gemaakt worden – één voor de BeLux, één voor Nederland – en ze zijn enkel te bestellen via de MV Agusta-dealers. Het Belgische exemplaar moet € 26.499,-  kosten, voor het Nederlandse unicum tel je € 29.999,- neer.

Fotografie: Henk Keulemans

Het bericht MV Agusta Superveloce EAU ROUGE 1974 Edition: wanneer kunst en geschiedenis samenkomen verscheen eerst op Motor.NL.

Motorrijden verboden voor buitenlandse toeristen op Bali

Op Bali, Indonesië, is men helemaal klaar met buitenlandse toeristen die ongevallen op motoren veroorzaken. Daarom mogen toeristen op het (onder Nederlanders populaire) eiland niet langer motorrijden. Dat hebben de lokale autoriteiten besloten.

Fotografie: Getty Images | Naga Film

Het eiland is uitermate geschikt om te ontdekken met de motor. Het huren van een motor is dan ook populair onder toeristen die Bali bezoeken. Maar vanwege „wanorde en misdragingen” mogen buitenlanders voortaan alleen gebruikmaken van transportmiddelen die aan bepaalde normen voldoen, zegt gouverneur Wayan Koster. Deze maatregel moet volgens hem „kwaliteit en waardig toerisme waarborgen.” Aan welke bepaalde normen deze transportmiddelen moeten voldoen is niet geheel duidelijk. Waarschijnlijk wordt er gedoeld op o.a. taxi’s of (huur)auto’s.

Helmverlichting zorgt voor extra zichtbaarheid motorrijders

Hoe het verbod wordt gehandhaafd, is momenteel nog niet bekend. Koster heeft het ministerie van Justitie gevraagd om steun bij het laten intrekken van visa van toeristen die betrapt worden op motorrijden of op andere overtredingen.

Bali is de populairste toeristenbestemming in Indonesië. Op het eiland zijn recent meerdere motorongelukken met toeristen geweest. Een beschonken toerist reed vorige maand een lokale motorrijder aan. Het slachtoffer moest worden opgenomen in het ziekenhuis. In januari stierven twee buitenlanders nadat ze met motors op elkaar waren gebotst.

Het bericht Motorrijden verboden voor buitenlandse toeristen op Bali verscheen eerst op Motor.NL.

Royal Enfield presenteert Limited Edition Classic Scale Models

Voor de fans van de echte Classic heeft Royal Enfield de “Limited Edition Classic Collectible 1:3 Scale Model Range” van de wereldberoemde Classics gepresenteerd. Het is een model dat in beperkte oplage geproduceerd wordt en nu te pre-orderen is.

De Classic Collectible weegt 8,5 kilogram. De afmetingen van het 1:3 schaalmodel zijn 780 mm lang, 380 mm breed en 261 mm hoog. Elk model is handgemaakt en bestaat uit meer dan 250 onderdelen. Verschillende daarvan zijn, zoals u kunt raden, echt werkende onderdelen. Dit omvat zowel de voor- als achtervering, de gashendel en zowel de rem- als koppelingshendel. Andere onderdelen van de motorfiets, zoals de druppelvormige brandstoftank, zijn gespoten en afgewerkt op zo’n manier dat ze het meest lijken op de klassieke motorfiets waarop deze collectible is gebaseerd.

BMW M 1000 RR + Lego-kit: van speelgoed naar het echte werk

De Limited Edition Classic Collectible 1:3 Scale Models hebben een adviesverkoopprijs van € 1.099,- incl. BTW. De verwachte levertijd is 5 maanden, aangezien de “Classic Collectibles” handgemaakt worden op basis van het aantal bestellingen.

Indien u een Limited Edition Classic Collectible 1:3 Scale Model wilt bestellen verzoeken we u contact op te nemen met de Royal Enfield dealer in uw regio. Kijk voor de dichtstbijzijnde dealer op www.royalenfield.com. Enige haast is geboden aangezien de inschrijving sluit op 20 maart aanstaande!

Het bericht Royal Enfield presenteert Limited Edition Classic Scale Models verscheen eerst op Motor.NL.

Belgische motor-APK speelt Nederlandse dealers in de kaart

Uit nieuwe cijfers van Belgische mobiliteitsfederatie Traxio blijkt dat in België de markt van tweedehandsmotoren ook in februari verder in elkaar is gezakt met een terugval van 30,7 procent ten opzichte van februari 2022 en zelfs bijna 40 procent ten opzichte van diezelfde maand in 2021. De reden hoeven we volgens Traxio niet ver te zoeken: de tweedehandskeuring van motorfietsen die in België verplicht is sinds 1 januari 2023. Wij belden met Traxio-woordvoerder Filip Rylant voor verduidelijking.

De dalende cijfers komen er wel na een periode van ongeziene stijging, in aanloop naar de keuring…

‘Dat klopt, dat was in een psychologische reactie op de aankondiging van de technische controles begin januari 2023. Blijkbaar besloot een groot aantal motorrijders al in november en december van vorig jaar snel hun tweedehandsmotor van de hand te doen. Anderen vreesden dat ze problemen zouden krijgen met papieren of aftermarket-onderdelen op hun motor, en kozen ook eieren voor hun geld.’

U haalde aan dat we binnenkort vermoedelijk meer tweedehandsmotoren naar buitenland zien vertrekken. Zijn daar concrete cijfers van?

‘Dat kunnen we helaas niet in detail zien. Maar wat we wel gemerkt hebben bij motordealers, is dat er vorig jaar al vaker en meer Nederlandse opkopers van occasions over de vloer kwamen. Dat kadert in de nasleep van de coronacrisis, waarbij zowel fietsen als motoren heel sterk in trek waren. Het probleem daarbij was dat – net zoals in de automobielsector – het erg moeilijk was om aan een nieuwe motor te komen. Levertermijnen waren lang en onzeker, waardoor motorrijders het alternatief van een recente tweedehandsmotor verkozen boven wachttijd.’

‘Tel daar de extra interesse uit Nederland bij op. Het bijzondere aan de Nederlandse markt is immers de afwijkende fiscale regeling (bpm), waarbij je flink meer betaalt als je een nieuwe motor koopt. De nieuwprijzen liggen bij jullie hoger, en bijgevolg zijn ook tweedehandsmotoren er door de band genomen duurder dan bij ons. Nederlandse opkopers zochten steeds meer tweedehandsmotoren op de Belgische markt, waar de Belg zelf ook al zocht naar een alternatief voor een nieuwe motor. Het gevolg was een sterk toegenomen vraag, extra druk op de markt vanuit het buitenland, en sterk stijgende prijzen voor tweedehandsmotoren.’

Dit gaat de verplichte motor-APK in België kosten

De extra tijd, moeite en kosten die zo’n technische keuring meebrengt, duwt particulieren richting een verkoop aan dealers. Als daar plotseling een groter aanbod is dan vraag, lijkt mij dat de prijzen niet ten goede te komen?

’Dat klopt. De technische motorkeuring zorgt in dat opzicht voor een soort tegenbeweging, een soort rem op de tweedehandsmarkt voor op z’n minst de komende maanden. De interesse voor tweedehandsmotoren zakt in België, waardoor de vraag wat zakt, de optie voor export makkelijker gelicht wordt en de prijzen uiteindelijk ook opnieuw een stuk zullen dalen. Weinig particuliere klanten zullen nu nog een tweedehandsmotor zonder groen keuringsattest willen kopen – wat de druk opnieuw bij de verkoper legt. Ik merk nu al dat er veel klanten zijn die een nieuwe motor willen kopen, en daarbij steeds vaker een beroep doen op hun dealer voor de overname van hun oude motor. Gewoon om de keuring te vermijden. Dat heeft een negatieve invloed op de verkoopprijs voor de particulier: hij/zij zal de motor goedkoper van de hand moeten doen dan toen de keuring nog niet bestond. Je moet niet vergeten dat de dealer veel bijkomende kosten heeft. Als de motor op de Belgische markt blijft, moet hij helemaal in orde zijn en moet hij naar de technische controle – wat voorlopig allesbehalve een sinecure blijkt. De verhalen van dealers die 45 minuten moeten rijden richting de dichtstbijzijnde keuring zijn legio. Extra tijd en moeite die niet iedereen erin wil steken.’

‘Vervelende bijkomstige factor is dat de keuringsstations nog in een leercurve zitten, waar vaak wordt afgekeurd op punten die niks of weinig met veiligheid te maken hebben. Foutjes in de papieren, lichte afwijkingen op vlak van verlichting… We moeten op dat vlak absoluut vermijden dat we in een zogenaamde ‘valsecirkelredenering’ terechtkomen van het genre “Zie eens hoeveel motoren er worden afgekeurd, het was duidelijk nodig om zo’n keuring in te voeren”. Terwijl uit ongevalstatistieken blijkt dat in 99 procent van de gevallen het ongeval in kwestie niks met de staat van de motor te maken heeft.’

‘Als we dan teruggaan naar de reden van de motorkeuring, dan blijkt dat Europa vooral de veiligheid voor motorrijders wil verhogen. Dat kon ook door verbeteringen aan de infrastructuur en extra opleidingen, maar in België hebben ze gekozen voor een technische keuring. In heb ik daar geen probleem mee, aangezien dat voor extra zekerheid zorgt bij de consument. Wie nu een tweedehandsmotor koopt, weet dat de technische basis solide zou moeten zijn. Maar we moeten vermijden dat motoren afgekeurd worden om redenen die niets met de veiligheid te maken hebben – en dus eigenlijk niets meer met het oorspronkelijke opzet te maken heeft. Van motordealers hoor ik wel dat ze investeren in apparatuur om koplampen af te stellen, en uitstoot en decibels te meten. Dat soort afkeuringen zou op termijn dus moeten verminderen.’

Zelf probeerden we via een Vlaamse collega in januari een afspraak te maken met een keuringsstation. Die kon op z’n vroegst weken later pas plaatsvinden. Voor een particulier lijkt me dat vervelend, voor een dealer zelfs rampzalig.

‘Die feedback krijgen wij ook van dealers. De wachttijden zijn gewoon te lang, dat is ondoenlijk voor mensen die ervan moeten leven. Tweedehandsmotoren worden zo slapend kapitaal en zorgen uiteindelijk voor verlies bij dealers. We moeten erover waken dat die situatie niet uit de hand loopt. Toen tijdens corona de tweedehands auto’s zeer in trek waren, kregen dealers specifieke slots toegewezen om langs te komen op de keuring, maar ook daar groeiden de wachttijden door  – wat dan weer zorgt voor frustratie bij klanten, die langer op hun voertuig moeten wachten. Als je bij een dealer een tweedehandsmotor koopt in maart en je moet erop wachten tot mei, dan ben je al een stuk van het motorseizoen kwijt, terwijl je ‘m vorig jaar eigenijk meteen meekreeg. Dat moeten we echt verder opvolgen.’

Wat zou een oplossing voor dat probleem kunnen zijn?

‘Als een dealer met een aanhangwagen meteen enkele motoren tegelijk naar de keuring kan brengen, zou dat al een deel van het probleem kunnen oplossen. Er moet alleszins een meer gestroomlijnde oplossing en wat meer souplesse komen voor professionals. Op termijn openen er weliswaar meer keuringscentra voor de specifieke motorkeuring, maar daar heeft een dealer nú niks aan.’

Helmverlichting zorgt voor extra zichtbaarheid motorrijders

Hoe ziet u de situatie verder evolueren in de eerstvolgende maanden – en op langere termijn?

’Op langere termijn zie ik de tweedehandsmarkt opnieuw normaliseren. Nadat de leercurve is doorlopen, verwachten wij een soepeler lopende keuring en naarmate er meer centra openen zullen de wachttijden ook dalen. Al zal de impact op de tweedehandsmarkt nog wel enkele maanden duren. Er is op dit moment geen sprake van harmonisering op Europees vlak, dus is de kans groot dat veel van onze occasiemotoren op korte termijn naar het buitenland verdwijnen, waar een keuring niet verplicht is. Al denk ik niet dat de consument zich geremd zal voelen om een tweedehandsmotor te kopen.’

‘Daarom nogmaals onze oproep naar de keuringsinstanties om waar te maken wat ze hebben beloofd. Geen “pestkeuring” dus, een keuring om akkefietjes eruit te halen. Alles moet a priori draaien om de absolute technische veiligheid van de motoren in kwestie.’

Het bericht Belgische motor-APK speelt Nederlandse dealers in de kaart verscheen eerst op Motor.NL.

Helmverlichting zorgt voor extra zichtbaarheid motorrijders

Zichtbaarheid is essentieel voor motorrijders, vooral in de avond en nacht. Dit is precies de reden waarom veel fabrikanten van uitrusting en apparatuur reflecterende elementen in hun producten verwerken. De lichten op onze motoren zorgen maar voor beperkte zichtbaarheid. Daarom ontwikkelde een Franse start-up, genaamd OWNYX, een helm met verlichting.

Bochtverlichting: wat is er op de markt?

Het product heet OWNYX MRA, en is in wezen een extra achterlicht dat aan je helm wordt bevestigd. Het heeft ook richtingaanwijzer- en remlichtfuncties. Qua technologie maakt de OWNYX MRA gebruik van een magnetisch systeem om de verlichting van de motor na te bootsen. In tegenstelling tot een versnellingsmeter gebruikt het systeem een draadloze ontvanger om verbinding te maken met de verlichting van de motorfiets.

OWNYX MRA verbetert zichtbaarheid op de weg

De verlichting van de OWNYX MRA zorgt voor een betere zichtbaarheid tot een hoogte van twee meter en een groter bereik van 230 graden, wat aanzienlijk meer is dan de standaard verlichting aan boord van motorfietsen van één meter en 130 graden. Dit verbetert de zichtbaarheid voor andere bestuurders op de weg. Bovendien is de MRA ontworpen om licht, compact en stijlvol te zijn, met een dikte van slechts 1,8 centimeter op het dikste gedeelte en een gewicht van minder dan 120 gram, waardoor hij nauwelijks opvalt op je helm.

De OWNYX MRA wordt verkocht als pakket met de draadloze ontvanger, magnetische bevestigingspunten en het frame. Het wordt aangeboden in vier verschillende kleuren, dus het zou gemakkelijk moeten zijn om te matchen met jouw favoriete helm. De MRA helmverlichting komt naar verwachting in april 2023 op de markt. De kit is nu hier beschikbaar voor pre-order en kost 154 euro. Maar als het eenmaal in de winkels ligt, kost het 179 euro. Bovendien zijn extra platen en magnetische bevestigingspunten apart verkrijgbaar om meerdere helmen uit te rusten.

Bron: ownyx.fr / Rideapart

Het bericht Helmverlichting zorgt voor extra zichtbaarheid motorrijders verscheen eerst op Motor.NL.