BMW R 18 GT of toch R 18 Transcontinental?

BMW R 18 GT

De toekomstige versie van de BMW R 18, een GT-versie met zijtassen en ‘batwing’-kuip, zou wel eens als R 18 Transcontinental de brochure in kunnen gaan. Foto’s en patenttekeningen hebben een aantal kenmerken onthuld.

BMW R 18-familie groeit

Het is geen mysterie dat de BMW R 18 Classic slechts de eerste is in een familie van modellen met de nieuwe 1801cc-grote boxermotor. Afgelopen winter al circuleerden er ‘gestolen foto’s’ van R 18 als Bagger en in GT-uitrusting over het net en in februari werden de patenttekeningen met de stijl van de GT-versie (hieronder) gepubliceerd.

De Bagger is in feite een R 18 met halfharde lederen tassen en een scherm. Met de GT laat BMW nog een andere mogelijkheid zien.

2021 BMW R 18 Classic: een nostalgisch ogende toermotorfiets

Europees gedeponeerd

Het is interessant om te weten dat BMW de naam en het logo Transcontinental Europees heeft gedeponeerd voor gebruik op motorfietsen en aanverwante onderdelen. Het is een naam die zeker niet botst met nog een R 18-versie.

Het onderscheidt zich van de Classic, volgens de stylingtekeningen, niet alleen door de grote, batwing-kuip en de harde zijtassen, maar ook door de geïntegreerde, nietspaakte wielen, de grotere tank, het doorlopende zadel, de vollere spatborden en de minder stijle voorvork.

Het instrumentarium heeft een groot tft-scherm. De foto’s die op de weg zijn genomen, laten de aanwezigheid van de voorste radarsensor en reflectoren zien. Alles wijst erop dat we de BMW R 18 GT, misschien R 18 Transcontinental, al in 2021 kunnen verwelkomen.

Central Classics beurs in Expo Houten gaat niet door

Helaas, helaas… De Central Classics 2020, op 19 en 20 december in Expo Houten, gaat niet door. Dat is op zich niet echt verrassend meer, maar ditmaal is de reden anders dan je wellicht zult verwachten. Aan de corona-maatregelen werd keurig voldaan en de hallen zouden goed gevuld zijn met een gevarieerd aanbod maar er werden simpelweg te weinig kaartjes verkocht.

Organisator Titus Nietsch: ‘De start van de kaartverkoop was veelbelovend, maar daarna zakte de verkoop in. Al met al is er in deze rare tijd blijkbaar niet genoeg vraag naar een beurs. Het niet door laten gaan van Central Classics was de enige mogelijkheid. Nu de beurs niet door gaat, worden binnen enkele dagen de volledige bedragen van gekochte tickets teruggestort. De kopers zijn hierover inmiddels geïnformeerd.’

MOTORbeurs Utrecht 2021 wordt MOTORoutletbeurs Utrecht

‘En wat brengt 2021? Eind juni 2021 wordt bekeken wat de corona-verwachting voor december zal zijn en wat dat inhoudt voor het organiseren van de volgende Central Classics op 18 en 19 december 2021. Ik hoop iedereen in december 2021 weer op de beurs te zien en wens iedereen gezonde en prettige decemberdagen toe’, aldus organisator Titus Nietsch.

Kijk voor meer informatie op www.centralclassics.nl.

2021 Ducati Monster: breuk met het verleden

2021 Ducati Monster is een breuk met het verleden. 350.000 is een belangrijk aantal. Zoveel Ducati Monsters zijn er verkocht sinds de M900 uit 1992.  Hoewel het model sindsdien vaak is veranderd, heeft het zeker altijd een sterke identiteit behouden.

Dit alles om uit te leggen dat de 2021 Ducati Monster niet ‘gewoon leuk’ is, maar vooral breekt met dat verleden. Minimalisme, licht en een voor de weg ontworpen motor in combinatie met een chassis dat een afgeleide is van dat van de superbike. Destijds had het frame elementen van het 851-frame, nu het Front Frame van de Panigale V4. De Monster is zo belangrijk dat het z’n inhoud in de naam is kwijtgeraakt. Voor Ducati volstaat gewoon Monster.

Hoe ziet de 2021 Ducati Monster eruit?

Er is sprake van een stijlbreuk en je ziet het meteen. Het zijaanzicht is meer hoekig en scherp. De tank zelf, een echt designicoon, ligt vlak op het 937cc-blok dat we ook kennen van de Supersport 950. Het zadel is dichter op het stuur geplaatst waardoor de zithouding verandert. De achterzijde is kort en zakelijk, maar is ook vlakker, iets meer naar boven gericht. Geïnspireerd door de Panigale zijn de luchtpassages. De koplampunit is ook anders en volledig led.  

Het aluminium Front Frame van de 2021 Ducati Monster is in essentie gelijk aan dat van de Panigale V4. Het is 4,5 kg (60%) lichter dan het stalen trellisframe van de 821. Ook de achterkant is lichter. Het gebruikte GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymer) levert een winst op van 1,9 kg. Beide besparingen helpen mee het drooggewicht terug te brengen tot 166 kg, wat 188 kg wordt in rijklare toestand.

2021 Ducati Diavel 1260 Lamborghini

De voorvork is een niet instelbare unit met 43 mm poten, aan de achterzijde is een instelbare cantilever monoshock gemonteerd. De 17″ velgen – met Diablo Rosso III-banden in de maten 120/70 en 180/55 – hebben voor twee schijven met een diameter van 320mm en achter een schijf van 245 mm. Ze worden vastgegrepen Brembo M4.32-remklauwen.

Ducati heeft veel aandacht besteed aan de toegankelijkheid. De zadelhoogte is slechts 820 mm. Als dat nog te hoog is, is er een zadel die de zithoogte verder verlaagt naar 800 mm. Een verende verlagingskit verlaagt de zithoogte naar 775 mm.

Blok en elektronica

De motor van de 2021 Ducati Monster is de Testastretta 11° van 937 cc, die door Euro5 zo’n 2 pk wint ten opzichte van de 821, die hij vervangt. Het maximale vermogen is 111 pk bij 9.250 tpm en het koppel 93 Nm bij 6.500 tpm. Dat is 1.250 tpm lager dan de 821, waardoor het rijden op de Monster makkelijker en meer ontspannen zal zijn. Onderhoud bestaat uit een olieverversing om de 15.000 km en een Desmo Service (met klepspelingcontrole en -afstelling) om de 30.000 km.

De nieuwe slipperkoppeling is ook lichter in gebruik. Die vergt zo’n -20% minder inspanning dan de 821. Dit is ook gedaan om te voldoen aan de behoeften van minder ervaren rijders. De Quick Shifter DQS, met koppeling en opschakelen is nu standaard.

De Monster heeft drie rijmodi (Urban/Touring/Sport) met DTC-tractiecontrole, DWC Anti-Shift en Launch Control. Bochten-ABS zit er ook op en alles kun je inregelen via een prachtig 4,3″ kleuren tft-display dat visueel overeenkomsten vertoont met dat van de grote Panigale en Streetfighter. Het is voorbereid op het Ducati Multimedia-systeem.

Prijzen en verkrijgbaarheid

De 2021 Ducati Monster zal beschikbaar zijn in een Monster en Monster Plus-versies. De kleuren waar je uit kunt kiezen: Ducati Red met zwarte wielen, Aviator Grey met rode GP-wielen en Dark Stealth met zwarte wielen. De Monster zal rond april 2021 verkrijgbaar zijn bij Ducati-dealers vanaf € 13.390,- in Nederland en vanaf € 11.290,- in België.

Kawasaki maakt prijs bekend van nieuwe Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki maakt de prijs bekend van de Ninja 1000SX. De ultieme Sport Touring motor komt in 2021 in 3 nieuwe kleurstellingen en met maar liefst 5 verschillende accessoire pakketten.  De nieuwe Ninja 1000SX staat vanaf medio december bij de Kawasaki dealer.

De Ninja 1000SX is de grondlegger van het moderne Sport Touring segment en biedt superbike performance met het comfort van een tour machine. Naast het soepele en krachtige 1.043cc 4-in-lijn blok (Euro5) met 111 Nm koppel en de dynamische styling biedt de nieuwe Ninja 1000SX ook veel comfort, cruise control, quickshifter, geïntegreerde rijmodi, een TFT-kleurendisplay en smartphone connectiviteit.  Sport en Touring; de 2020 Ninja 1000SX is met recht een sportieve machine en reismotor in één.

Prijs Kawasaki Ninja 1000SX en kleuren

  • Metallic Carbon Gray / Metallic Diablo Black | € 15.999,-
  • Emerald Blazed Green / Metallic Diablo Black / Metallic Graphite Gray | € 16.199,-
  • Metallic Moondust Grey / Metallic Diablo Black  | € 16.199,-

Accessoire pakketten met aantrekkelijk klantvoordeel

  • Tourer Edition: Mono-key zijkoffers met luxe binnentassen, Tankpad, GPS steun, Hoog windscherm | € 999,-
  • Tourer+ Edition: Mono-key zijkoffers met luxe binnentassen, GPS steun, Smoked hoog windscherm, verwarmde handvatten | € 1.199,-
  • Performance Edition: Carbon Akrapovic uitlaat, Smoked windscherm, Frame sliders, Tankpad, Buddyseat cover  | € 1.399,-
  • Performance+ Edition: Carbon Akrapovic uitlaat, Smoked windscherm, Frame sliders, Buddyseat cover, verwarmde handvatten | € 1.599,-
  • Performance Tourer Edition: Mono-key zijkoffers met luxe binnentassen, Tankpad, GPS steun, Hoog smoked windscherm, Carbon Akrapovic uitlaat, Frame sliders, Buddyseat cover | € 2.499,-

Kijk voor meer informatie of een dealer bij u in de buurt op www.kawasaki.nl

TLM Nijmegen breidt uit met Triumph Nijmegen

TLM Nijmegen heeft een rijke historie met exclusieve, Italiaanse motoren. Vanaf 2021 breidt TLM de activiteiten uit met een Triumph-dealerschap. Dat gebeurt niet onder eigen naam maar onder de naam Triumph Nijmegen.

Met een filiaal in Nijmegen heeft Triumph Nederland een dealer voor het zuidoosten van Nederland. Momenteel wordt de zaak verbouwd tot Triumph World Black Store om vanaf januari als Triumph Nijmegen de deuren te kunnen openen.

Triumph Trident op toernee door heel Nederland

Trident Preview Tour bij Triumph Nijmegen

De Triumph Trident komt naar je toe op vrijdag 8 januari in Nijmegen! Ter ondersteuning van de opening van de store zal de nieuwe Triumph Trident al op vrijdag 8 januari te zien zijn in de waalstad.

Gedurende de dag zal een Triumph-bus met aanhanger met daarop een grote ‘modelauto-doos’ waarin de Trident vanuit alle hoeken duidelijk zichtbaar is rondrijden in steden als: Nijmegen, Den Bosch & Oss om vervolgens aan het einde van de dag tussen 17:00 en 19:00 uur te stoppen bij TLM. Daar zal de nieuwe Trident en Tiger 850 Sport in de showroom worden geplaatst, zodat de consument deze kan aanschouwen en erop kan plaatsnemen.

Neem contact op met TLM Nijmegen voor verdere details en spreek een tijdstip voor bezichtiging af. Houd rekening met de op dat moment geldende RIVM-richtlijnen ter voorkoming van verspreiding van het virus en respecteer 1,5 meter afstand van elkaar.

Indiase miljardair herhaalt plannen met BSA

Een van India’s topzakenmannen heeft herhaald dat hij plannen heeft met het iconische Britse motorfietsmerk BSA.

Anand Mahindra vertelde de Britse krant The Guardian dat hij hoopt dat de eerste motoren tegen het midden van volgend jaar van de productielijn rollen. De miljardair, voorzitter van de Mahindra Group, wil binnenkort met de bouw van een onderzoeksfaciliteit in Banbury beginnen. Daar moeten onderzoekers elektrische motorfietsen ontwikkelen, vertelde hij de Guardian. De nieuwe motorfabriek moet in de buurt van de oude BSA-fabriek in Small Heath komen te staan.

Verenigd Koninkrijk was leider

De eerste productie zal bestaan uit klassieke, benzinegestookte motorfietsen, maar tegen het einde van 2021 hoopt Mahindra dat er elektrische BSA motorfietsen op de weg komen. ‘Het Verenigd Koninkrijk was vanaf het begin de leider op het gebied van fietsen,’ vertelde Mahindra aan de krant. ‘Die herkomst is iets wat we echt willen behouden.’

Vorige week kondigde Mahindra & Mahindra aan dat het dochterbedrijf BSA Company Limited drie bedrijven heeft overgenomen van BSA Regal Group. Het is niet de eerste keer dat de miljardair, die zijn fortuin verdiende met het bouwen twee- en vierwielers, belooft BSA terug te brengen.

BSA keert in 2021 terug als elektrische motorfiets

Eerdere belofte

Al in oktober 2016 kocht Anand Mahindra BSA Company Limited. Op kerstdag in 2017 twitterde hij een foto van de kerstman op een BSA-motorfiets: ‘Het spijt ons dat je al die jaren je favoriete rit hebt gemist, Kerstman… We werken eraan om hem terug te krijgen… Een glanzend nieuwe, maar met al het karakter van je oude ros.’ De nieuwe motoren met traditionele motoren kosten tussen de € 5.500,- en € 11.000,-, meldt de Guardian.

Liever geen openbaar vervoer

Het bedrijf is op zijn hoede om na Brexit met invoertarieven om het hoofd geslagen te worden. Mahindra denk te kunnen profiteren van post-corona. Mensen gaan dan weer en masse reizen maar doen dat liever niet met het openbaar vervoer.

Belgische zotteklap of verstandige motorrijder?

Zeg het maar: is iemand die met 87 km/u op een elektrische fiets vrachtwagens inhaalt niet helemaal lekker of zit het anders in elkaar?

Het steekt dus anders in elkaar. Eerst terug naar afgelopen week toen er een video opdook van een ‘fietser’ die op de rijksweg van Roeselaarse rustig pedelerend op een haar na de negentig km/u aantikte. Vanzelfsprekend viel de halve wereld over deze dwaze fietser heen. Al die vuilspuiers krijgen het lid op de neus want het blijkt om een motorrijder te gaan. Een verstandige bovendien gezien zijn beschermende kleding.

Stevige verkoopprijs

Geschrokken van alle ronduit giftige reacties op sociale media meldde eigenaar Bruno Naessens zich vrijwillig op het politiebureau met zijn zogenaamde elektrische fiets. Het voertuig heeft inderdaad trappers, maar is wel degelijk een motorfiets. De Gulas Bike is een elektrische motorfiets met trapondersteuning. De Duitse motorfiets produceert 38 pk en 100 Nm koppel. Dat kun je lastig nog Spartamet of speedpedelec noemen. Zeker omdat de top op 115 km/u ligt. Bovendien schrikt iedere fietser zich dood van de verkoopprijs van € 31.500. Sterker nog; daar schrikken ook motorrijders van.

Trappers als gashendel

Waarom deze motorfiets toch trappers heeft? Omdat die fungeren als gashendel. Hou je benen stil en de motorfiets onder je valt ook stil. Blijf je rondmalen, of stoempen zoals een Vlaming zegt, dan kom je – afhankelijk van de gekozen accu – 125 of 200 kilometer ver. Overigens bestempelt de Belgische wet de Gulas als speedpedelec vanwege de trapondersteuning. Was Naessens dan toch in overtreding? Nee, hij registreerde zijn motorfiets in Duitsland.

Ook in Nederland

Van Nederland, meestal toch het overijverige braafste jongetje van de klas, verwacht je niet dat het een Gulas Bike toelaat. Toch staat het voertuig hier volgens de RDW geregistreerd als motor. Wil je dus wat meer aandacht van medeweggebruikers op de snelweg dan weet je wat je te doen staat. Een Gulas kun je hier bestellen.

2022 Suzuki V-Strom 650 met parallell-twin?

De populaire Suzuki V-Strom 650 ging ongewijzigd 2021 in. Het zou goed kunnen dat de allroad in 2022 een grote verandering ondergaat. Suzuki kan in 2022 voor de dag komen met een parallell-twin voor de 2022 Suzuki V-Strom 650. Aan dit blok werken ze in Hamamatsu alweer enige tijd.

2020 Suzuki V-Strom 650 met nieuw blok

Euro5-gehomologeerd en gekleed in nieuw pak. Meer zat er voor de Suzuki V-Strom voor 2021 niet in. Maar in 2022 zou er wel eens een revolutie plaats kunnen vinden. Zo kun je een V-Strom zonder V-twin wel noemen.

Bij de laatste grote wijziging is de SOHC-turbomotor geëvolueerd naar deze DOHC 700 cc XE7 (nog steeds met turbo).

Het project waaraan Suzuki momenteel werkt heeft een lange weg afgelegd. Het werd voor het eerst genoemd in 2013, met de presentatie van de Recursion, een turbocharged concept motorfiets aangedreven door de 588 cc en 100 pk SOHC parallell-twin. Twee jaar later kwam de XE7, nog steeds met turbo, maar met een cilinderinhoud van 700 cc.

Sindsdien hebben we een gestage stroom van nieuwe octrooien gezien, waarvan de laatste in feite de V-Strom 650 lijkt te zijn. In dit geval zijn er duidelijke verschillen ten opzichte van het andere octrooi te zien. Daarin was ondubbelzinnig sprake van een model als de SV650.

Nieuw patenten laten een meer basaal blok zien

De laatste tekening onthult een motor die meer aan offroad en reizen is gewijd. De achterbrug heeft een uitgesproken hellingshoek. Het nieuwe frame wordt gevormd door twee balken die over het nieuwe blok lopen. Waar Suzuki’s vorige patent de airbox nog boven het blok plaatste, zit in de nieuwe layout de airbox en het filter onder het zadel. Daardoor ontstaat er veel meer ruimte voor een grotere tank. In vergelijking met het vorige patent is er ook meer ruimte tussen het achterwiel en het hulpframe, waardoor een grotere veerweg mogelijk is. Tegelijkertijd wordt de zithoogte ook vergroot.

2021 Suzuki GSX-R1000R in MotoGP-kleurstelling!

Geen Suzuki nieuws voor 2021

Zoals gezegd, onthulde Suzuki enkele dagen geleden de 2021-versie van de V-Strom 650. Geupdate naar Euro5 maar nog steeds met V-twin. In navolging van vele rivalen – van de Yamaha MT-07 tot de Tènèrè 700 via Honda’s NC750 en de Kawasaki Z650 – zou Suzuki in de nabije toekomst ook kunnen kiezen voor een goedkoper te produceren parallel-twin. En die treffen we misschien al aan in de 2022 Suzuki V-Strom 650. Ongetwijfeld kunnen we de komende maanden in ieder geval nieuwe patenten en geruchten verwachten.

Ontwikkelt Honda een motor die je gedachten leest?

Meer dan ooit worden we overweldigd door digitale systemen die het beste met ons voor hebben. Systemen die je helpen een fout te voorkomen of tenminste de gevolgen minder ernstig te maken zijn inmiddels gearriveerd. Wie zich nu nog verbaast over ABS en traction control is van voor 1980. Maar het gaat nog veel verder.

Lees ook: Honda Gold Wing krijgt radar in 2022

Honda heeft in de USA een patent aangevraagd waarmee het wil aantonen dat een brain-wave-detection-system helpt om de bedoelingen van de berijder te vertalen naar de motor. Veiligheidssystemen aan boord van de motor zorgen er dan voor dat de motor precies doet wat de berijder wil, ondanks zijn of haar gebrekkige controle van de motorfiets.

De patentaanvraag is ingediend door Honda R&D in Los Angelos. Het heeft tot doel de wijze waarop motor en mens op elkaar inwerken te verbeteren. Dat klinkt natuurlijk futuristisch. Maar in een wereld waarin Elon Musk via zijn bedrijf Neuralink technologie ontwikkelt die een directe verbinding tussen geest en computer legt, is alles mogelijk. Dan is ook het idee van een motor die je gedachten leest niet eens zo heel vergezocht.

Een uitgebreid artikel over deze technologie lees je hier

2021 Honda CRF300L en Honda CRF300 Rally

Honda vernieuwt de 2021 Honda CRF300L en Honda CRF300 Rally motoren met een nieuw blok. Dat heeft meer inhoud, meer vermogen en meer koppel over het hele toerenbereik. De verhoudingen in de versnellingsbak zijn korter gekozen. De zesde heeft daarentegen een langere verhouding, wat wel zo rustig rijdt in de stad.

Gewichtsbesparing

Daarnaast zorgt het nieuwe chassis voor een verbeterd rijgedrag door een nieuwe achterbrug, flexibel frame en langere veerwegen. Het drooggewicht is met vier kilo verminderd tot 142 kilo.

Andere wijzigingen zijn de grotere tank en het het instrumentarium met een LCD-display.

2021 Honda CRF300L

Honda CB1100X: crossover met Africa Twin-blok voor 2022