Yamaha geeft Ténéré 700 Tour vervolg in 2023

Er zijn weinig motormodellen in de geschiedenis die zo iconisch zijn als de Yamaha Ténéré. Van adventure-trips rond de wereld tot Dakar-rally’s, voor vele generaties avonturiers en racers is één van de vele Yamaha Ténéré-modellen hun keuze geweest. Deze 40-jarige bloedlijn van grenzeloze mogelijkheden en adventure-ready veelzijdigheid komt samen in de populaire Yamaha Ténéré 700, die inmiddels in drie geweldige varianten leverbaar is. En omdat ook in 2023 de vraag naar deze middelzware globetrotter onverminderd groot is, biedt Yamaha jou opnieuw de kans de Ténéré 700 geheel vrijblijvend zelf te ervaren tijdens de Yamaha Ténéré Tour.

Hoe Yamaha streeft naar nul dodelijke ongevallen in 2050

Hoe werkt het?

Tijdens de Yamaha Ténéré Tour kun je onder begeleiding van professionals een proefrit maken met de Ténéré 700. Natuurlijk is de Yamaha Ténéré Tour helemaal gratis. Tijdens de route rijd je zowel over asfalt als over onverharde ondergrond. Zo ervaar je de vele kanten en het onvoorstelbare gebruiksgemak van de Ténéré 700. Het leuke is: je hoeft geen offroad ervaring te hebben, de route is namelijk ook voor zeer beginnende offroad rijders goed te voltooien. De eerste stop van de Yamaha Ténéré Tour is op 12 mei bij Circuit Jules Tacheny in het Belgische Mettet. Op 26 mei vind je de Ténéré Tour bij het befaamde TT Circuit Assen. Welke plek heeft jouw voorkeur? Schrijf je direct in op www.yamaha-tenere-tour.com want er is maar beperkt plek.

Welke Ténéré 700 kies jij?

De Ténéré 700 is leverbaar in drie verschillende uitvoeringen, dus er is er altijd eentje die past bij jouw behoeften. De standaard Yamaha Ténéré 700 biedt gemak, veelzijdigheid en puur rijplezier tegen een superscherpe prijs. De koppelrijke 689 cc CP2-viertaktmotor is soepel en krachtig tegelijk en dankzij de instelbare upside-down voorvork en verstelbare achtervering heb je altijd je perfecte handling, met of zonder passagier of bagage. Is meer snelheid of zelfs een rally of rally raid jouw ding, dan kies je de Ténéré 700 Rally Edition. Met de witte en rode racekleurstelling, speedblock graphics en gouden velgen maakt deze machine een hele diepe buiging naar de fabrieks-Dakar-racers van weleer. En naast deze twee modellen is er nu ook de Ténéré 700 World Raid. Met zijn dubbele brandstoftanks en hoogwaardige KYB-voorvork is deze machine klaar voor eindeloze avonturen, waar ook ter wereld. Dus, welke wordt het? De Yamaha Ténéré 700 is verkrijgbaar vanaf EUR 12.899.

Het bericht <strong>Yamaha geeft Ténéré 700 Tour vervolg in 2023</strong> verscheen eerst op Motor.NL.

Zero Motorcycles en IMI kondigen strategische samenwerking aan

Zero Motorcycles, de wereldwijde leider in elektrische motorfietsen en aandrijflijnen, gevestigd in Santa Cruz, Californië, en Integrated Micro-Electronics Inc. (IMI), een topbedrijf op het gebied van Electronics Manufacturing Services met hoofdkantoor in de Filippijnen, kondigen met trots een strategische productiesamenwerking aan. Als onderdeel van deze nieuwe samenwerking zal IMI beginnen met de assemblage van de  Zero Motorcycles modellen en andere subassemblages in hun fabriek in Laguna, Filippijnen. Dit werk zal worden gedaan in combinatie met de productiefaciliteiten voor Zero in Scott’s Valley, Californië. De door IMI geleverde modulaire assemblages en complete motorfietsen zullen wereldwijd aan Zero’s klanten en dealers worden geleverd, met een primaire focus op de Europese en Aziatische markten.

Zero Motorcycles haalt 109 miljoen euro op in nieuwe investeringsronde

De productie omvat zowel de volledige assemblage van motorfietsen als gedeeltelijke, modulaire assemblages die uiteindelijk door de productieteams van Zero worden voltooid, samen met de batterijmodule en de elektronica van de motorfiets. Van alle potentiële partners die werden overwogen, bezat alleen IMI de expertise in zowel elektronicafabricage als motorfietsassemblage onder één dak. Bovendien heeft het moederbedrijf van IMI, Ayala Corporation (AC Industrials), grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid, en verwacht wordt dat de samenwerking met Zero in de toekomst meer mogelijke synergieën met AC Industrials zal opleveren.

“We zijn verheugd om samen te werken met IMI en hun expertise in elektronica productie en motorfiets assemblage in te brengen in de productlijn van Zero Motorcycles“, aldus Sam Paschel, CEO van Zero Motorcycles. “Deze samenwerking zal een transformatie betekenen voor de activiteiten van Zero Motorcycles. Door onze productie uit te breiden naar een nieuwe regio kan Zero Motorcycles efficiënt opschalen om aan de snel groeiende vraag naar onze producten te voldoen en de levering en tevredenheid van klanten in de snelgroeiende EV markt te verbeteren.”

De massaproductie zal naar verwachting al in het tweede kwartaal van 2023 starten als een turnkey-programma, waarbij gebruik wordt gemaakt van IMI’s huidige capaciteit voor het assembleren van motorfietsen in combinatie met inspanningen om bepaalde onderdelen en componenten te lokaliseren.

Arthur R. Tan, CEO van IMI, verklaarde: “IMI is verheugd samen te werken met Zero Motorcycles en te helpen hun innovatieve elektrische motorfietsen wereldwijd op de markt te brengen. Deze samenwerking sluit aan bij ons streven om bedrijven te ondersteunen bij hun groei en duurzaamheidsinspanningen en tegelijkertijd hoogwaardige productiediensten te leveren.”

De fabriek in Laguna, Filippijnen, zal een cruciale rol spelen in de uitbreiding van Zero Motorcycles op de wereldmarkt en zal het doel van het bedrijf ondersteunen om hun ecologische footprint te verkleinen en duurzaam vervoer te bevorderen, terwijl ze hun marktaandeel vergroten.

Over Zero Motorcycles

Zero Motorcycles is de wereldwijde leider in elektrische motorfietsen en aandrijvingen. Ontworpen en met de hand gemaakt in Californië, combineert Zero Motorcycles Silicon Valley technologie met de traditionele motorfiets ziel om de motorfiets ervaring voor intelligente, innovatieve rijders over de hele wereld te verhogen.

Media Contact

Mattijs De Lee
WRider communication
E-mail: mattijs@wrider.be
Telefoon: 32(0)497 02 29 43

Over Integrated Micro-Electronics Inc.

Integrated Micro-Electronics Inc. (IMI) is een toonaangevende leverancier van elektronicaproductiediensten en stroomoplossingen met productiefaciliteiten in Azië, Europa en Noord-Amerika. IMI biedt een volledig scala aan diensten, waaronder ontwerp en engineering, materiaalinkoop, assemblage van printplaten, systeemassemblage en testen, verpakking en fulfillment.

Het bericht Zero Motorcycles en IMI kondigen strategische samenwerking aan verscheen eerst op Motor.NL.

BMW M 1000 R een nieuwe Roadster met 210 pk!

De M 1000 R, kortweg M R, is een van de meest dynamische roadsters. Ga maar na: een verbluffende 210 pk en een topsnelheid van 280 km/u. Veel power, maar die is ook perfect controleerbaar. Want de M R is overladen met elektronische assistentie waardoor je met vertrouwen de grenzen durft op te zoeken. En die liggen hoog, want rijwielgedeelte, motor en remmen zijn fijn geslepen op het circuit. Ook dit tweede M model van BMW Motorrad stamt af van circuitwaardige superbikes, zoals de BMW S 1000 RR en M 1000 RR.

M merkstrategie

Eind 2018 introduceerde BMW Motorrad de van BMW auto’s fameuze M merkstrategie voor motorfietsen. Aanvankelijk in de vorm van speciale M uitrustingen en M Performance Parts en vervolgens met een specifiek M model: de M 1000 RR. En met ingang van 2023 heeft die gezelschap van de M 1000 R.

Acceleratie: er lijkt geen eind aan te komen

De cijfers zijn waanzinnig voor een roadster. De 154 kW (210 pk) sterke viercilindermotor met ShiftCam-technologie is even krachtig als de motor van de S 1000 RR. En dat met een gewicht rijklaar van slechts 199 kg, dus meer dan 1 pk per kg! Hij katapulteert je van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden. Bij 7,2 seconden passeert de teller de 200 km/u.

Vanaf 10.000 t/min voel je het koppel de maximale 113 Nm naderen. De M R zet in vergelijking met de RR ook echt een tandje bij: 47 in plaats van 46 tanden voor het kettingtandwiel en een kortere overbrenging in de 4e, 5e en 6e versnelling. De Schakelassistent Pro maakt daarbij snel op- en terugschakelen mogelijk. De rijke sound uit de titanium einddemper klinkt daarbij indrukwekkend.

Uniek: een roadster met winglets

Aerodynamica speelt een belangrijke rol bij de M R. De M winglets op de zijpanelen aan de voorzijde zorgen voor de best mogelijke rijstabiliteit. De neerwaartse druk op het voorwiel stijgt zelfs naar 11 kg bij 220 km/u. Dus meer controle en die krijg je ook dankzij de instelbare vering en demping, een stuurdemper en een breed buisvormig stuur. Prachtig zijn de met laser gegraveerde ‘BMW M 1000 R’ belettering op het stuur en de spiegels op de stuuruiteinden. Het aluminium brugframe van de S 1000 R vormde het uitgangspunt voor de M R. De M R heeft verder een volledig in zwart uitgevoerde upside-down voorvork met veerbenen van 45 mm diameter, voorzien van zogenaamde gesloten cartridges met separate hydraulische dempingsfuncties. Een andere nieuwe functie van de M R is de afzonderlijk aanpasbare veerconstante van de voorvork via de standaard Dynamic Damper Control (DDC).

M remsysteem: niets vertraagt beter

Na de M 1000 RR is de M R de tweede BMW motorfiets met een M remsysteem. Hierin is de ervaring verwerkt met de fabrieksracers van BMW Motorrad in het World Superbike Championship. De M remklauwen vallen op door een blauwe coating en het fameuze M logo. Met aan de voorzijde twee remschijven van 320 mm diameter, zwart geanodiseerde aluminium remschijfdragers en een radiale rempomp is dit remsysteem toonaangevend voor straatlegale motorfietsen.

Gecontroleerde remdrifts

Met het nieuwe Brake Slide Assist kan je gecontroleerde remdrifts toestaan tijdens het aansnijden van bochten. Zoals je wel eens ziet bij coureurs op het circuit. Er zijn meer circuitwaardige elementen zoals de lay-out van het TFT-scherm. Bij de M R vertoont dat overeenkomsten met dat van de M RR, zoals een M start-up animatie bij contact. De vergrote weergave van de rode zone tijdens de opwarmingsfase in de toerenteller is een nieuwe functie.

M Competition pakket voor nog wat extra

Het prestatiegerichte karakter tekent zich ook af in de kleurschema’s. Het Lightwhite uni/M Motorsport kleurschema is de basisvariant voor de M R. Terwijl het Blackstorm metallic/M Motorsport kleurschema onderdeel is van het M Competition pakket Dat pakket biedt een fascinerende mix van verfijnde componenten voor liefhebbers van racetechnologie, zoals onder meer M Carbon wielen, M voetsteunen en talrijke van carbon gemaakte delen zoals de spatborden voor en achter, kettingbeschermer, tankpanelen en tandwielcover. Een M afdekpaneel voor het achterste deel van de buddyseat en gefreesde M voetsteunen voor de passagier behoren eveneens tot het M Competition pakket.

Meer over prijzen, opties en accessoires op: www.bmw-motorrad.nl/m1000r

Het bericht BMW M 1000 R een nieuwe Roadster met 210 pk! verscheen eerst op Motor.NL.

Hoe Yamaha streeft naar nul dodelijke ongevallen in 2050

Vorig jaar kondigde Yamaha Motor zijn Jin-Ki Kanno x Jin-Ki Anzen-veiligheidsvisie aan, die tot doel heeft samen met motorrijders een wereld zonder ongevallen te creëren. De drie pijlers van de aanpak zijn:

  • 1) Technologie die helpt bij het herkennen, inschatten, bedienen en beperken van schade;
  • 2) Vaardigheden, waarbij we verbetering van de rijvaardigheid van gebruikers aanmoedigen;
  • 3) Connectiviteit, waarbij de Cloud wordt gebruikt om feedback te geven voor veiligheidsinitiatieven.

Om de pijler Technologie te belichten, spraken we met de ontwikkelaars van het Advanced Motorcycle Stabilization Assist System (AMSAS). Omdat het gekoppeld is aan Jin-Ki Anzen, vroegen we naar de doelstellingen en de waarde die AMSAS biedt.

Hulpmiddel om de stabiliteit bij starten en lage snelheden te verbeteren

Ongevallen met motorfietsen worden voornamelijk toegeschreven aan herkenningsfouten (10%), beslissingsfouten (17%) en bedieningsfouten (5%) van de berijder. Uit gegevens blijkt ook dat ongeveer 70% van de ongevallen met motorfietsen plaatsvindt binnen twee seconden na de oorzaak van het ongeval. Op basis van analyses van de oorzaken van ongevallen ontwikkelt Yamaha Motor hulpmiddelen voor de motorrijder volgens vier vectoren: hulp bij het voorspellen van gevaar, schadepreventie en hulp bij defensief rijden, hulp bij uitwijkmanoeuvres en schadebeperking.

AMSAS, dat vorig jaar werd onthuld, stabiliseert de positie van de motorfiets bij lage snelheden door de aandrijf- en stuurkrachten te regelen. ‘Het meest onderscheidende kenmerk is de aanpak om een opstelling te gebruiken die zeer goed toepasbaar is op bestaande voertuigen omdat er geen aanpassingen aan het frame nodig zijn’, aldus projectleider Akitoshi Suzuki. Het prototype in ontwikkeling gebruikt een productie YZF-R25 als platform en is uitgerust met een 6-assige Inertial Measurement Unit (IMU) samen met aandrijf- en stuuractuators.

AMSAS is een hulpmiddel dat zich richt op de instabiliteit die optreedt bij het wegrijden of bij het rijden met lage snelheden, en werkt om de stabiliteit tijdens deze momenten te verbeteren. ‘Bij het starten of stoppen helpt de aandrijfactuator op het voorwiel met de stabiliteit, en vanaf daar tot ongeveer 5 km/u neemt de stuuractuator op het stuur het over’, legt Suzuki uit. Door de coördinatie van de twee, kan het prototype AMSAS, dat halverwege de ontwikkeling is, zich op wandelsnelheid voortbewegen zonder te vallen, ongeacht het vaardigheidsniveau van de berijder.

Honda ontwikkelt nieuw systeem voor airbags op motorfietsen

Toepasbaar op diverse mobiliteitstoepassingen

Yamaha haalde ooit het nieuws toen het de MOTOBOT onthulde – een autonome motorrijdende humanoïde robot – en MOTOROiD, een experimentele motorfiets met AI en zelfbalancerende technologie. ‘De O&O voor AMSAS begon met het idee om de technologieën en de know-how die door het ontwikkelen van deze twee modellen wordt verworven naar klanten over de hele wereld te brengen’ zegt Suzuki.

Jun Sakamoto, die de veiligheidsstrategie bij Yamaha behandelt, legt uit welke waarde AMSAS wil bieden: ‘Het is het creëren van omstandigheden waarin de rijder zich meer kan concentreren op het bedienen van zijn motor, zodat iedereen kan genieten van dat gevoel één te zijn met je machine. Door een ondersteuning te bieden wanneer de motor onstabieler is en vaardigheid vereist om hem te bedienen, willen we een breed scala rijders plezier en gemoedsrust bieden.’

Yamaha heeft zich ten doel gesteld het aantal dodelijke motorfietsongevallen tegen 2050 tot nul te reduceren en intensiveert zijn inspanningen volgens de drie pijlers Technologie, Vaardigheden en Connectiviteit. AMSAS is één technologie die het potentieel heeft om een cruciale hulp voor de rijder te worden, mits gebruikt in combinatie met andere technologieën, zoals het radargekoppelde Unified Brake System – het eerste in zijn soort ter wereld – dat al wordt toegepast op de TRACER 9 GT+.

‘Met de basistechnologieën die nu beschikbaar zijn, zijn we halverwege ons doel om de waarde van AMSAS naar de klanten te brengen,’ verzekert Suzuki. Hij en zijn team hebben hoge ambities voor de technologie: ‘Vanaf nu zullen we werken aan het verkleinen van de afmetingen van de verschillende componenten, omdat we het willen ontwikkelen tot een platform dat niet alleen geschikt is voor motorfietsen, maar ook voor een breed scala aan andere persoonlijke mobiliteitstoepassingen, zoals fietsen.’

Het bericht Hoe Yamaha streeft naar nul dodelijke ongevallen in 2050 verscheen eerst op Motor.NL.

Sales Manager gezocht voor CFMOTO, VOGE en ZEEHO

BW Import, gevestigd te Mechelen in België, is een belangrijke professionele speler in de motorindustrie en heeft ervoor gezorgd dat motorfietsmerken van over de hele wereld (Italië, India, Zuid-Korea, Taiwan, China) zich hebben kunnen ontwikkelen in de Benelux. De importeur is met de merken CFMOTO, VOGE en ZEEHO (het nieuwe elektrische scootermerk van CFMOTO) aan een steile opmars bezig en is om die reden op zoek naar versterking voor de Nederlandse markt. Als Sales Manager Nederland ben je commercieel verantwoordelijk voor de merken CFMOTO, VOGE en ZEEHO.

Test 2023 CFMoto 450SR in Turkije: het kaf en het koren

Je bezoekt zowel motordealers als scooterzaken. Om succesvol te kunnen zijn ken je de wereld van de motorfietsbranche, communiceer je makkelijk op alle niveaus en ben je volwaardig gesprekspartner van zowel directie als motorfiets-verkopers. Je bent enthousiast en hebt een positieve uitstraling. Je weet vertrouwen te winnen en lange termijn-relaties op te bouwen.

Je initieert en wacht niet af, je coördineert, lost problemen op, herkent waardevolle informatie en zorgt ervoor dat de beoogde klanttevredenheid behaald wordt. Tenslotte ben je onderdeel van een enthousiast team en bouw je graag mee aan gezamenlijk succes.

Profiel:

• commerciële en klantgerichte instelling;
• je hebt kennis van en affiniteit met motorfietsbranche;
• HBO werk- en denkniveau;
• een rustige en zelfverzekerde uitstraling en sterke communicatieve vaardigheden;
• je bent flexibel en kan goed zelfstandig en planmatig werken;
• bedreven in het werken met Microsoft Office en het inzicht om specifieke bedrijfssoftware te leren;
• uitstekende kennis van de Nederlandse taal, ook in het Engels red jij je goed;
• je beschikt over rijbewijs B, rijbewijs A is een pre.

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:

• definiëren van een commercieel actieplan voor het behalen van succes;
• herkennen van commerciële kansen en mogelijkheden;
• verder ontwikkelen van het dealernetwerk;
• initiëren van verkoop- en communicatiecampagnes;
• trainen van verkooppersoneel;
• bouwen aan een duurzame en succesvolle relatie met onze klanten.

Je krijgt:

• een uitdagende functie in een dynamisch team met een goed toekomstperspectief;
• veel ruimte voor eigen inbreng, creativiteit en mogelijkheden om je eigen weg naar succes te vinden;
• een grote diversiteit aan contacten;
• uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en een telefoon, laptop en auto van de zaak.

Reageren?

Herken je jezelf in de bovenstaande omschrijving? Contacteer dan Hans Vorstenbosch via mail (hans@bwimport.be) of bel hem gerust op 06 31 776 567 als je eerst wat meer info wil.

Het bericht Sales Manager gezocht voor CFMOTO, VOGE en ZEEHO verscheen eerst op Motor.NL.

Gaat Nederlandse motorpolitie surveilleren op Indians?

De politie in Noord-Engeland schijnt te surveilleren op Hayabusa’s en Ninja’s. Dat doen ze om opvallend onopvallend de snelheid van motorrijders te beteugelen. Je weet immers nooit of die snelle gast achter je een politie is. En het schijnt nog te werken ook.

Nog niet zolang geleden reed de politie In Nederland ook op onopvallende Honda Paneuropeans en Yamaha FJR’s. Mogelijk dat ze bij een paar korpsen nog in gebruik zijn, maar het merendeel van de politie beweegt zich tegenwoordig voort op BMW RT’s. Opvallende motorfietsen in even opvallende kleuren. Als die tijdens je eerste lenterit opduikt in je spiegels ga je meteen van het gas af.

Rugzak op de motor? Goed idee of niet?

Maar als die ‘bumperklever’ niet op een met fluorescerend oranje strepen uitgedoste motorfiets rijdt? Je zult niet de eerste zijn die na een kilometer of wat beteuterd bekeurd wordt langs de kant van de weg. En de kans dat dat door een agent op een Indian gebeurt bestaat. De Nederlandse importeur van Indian Motorcycles doet namelijk mee aan de aanbesteding van nieuwe politiemotoren.

Dus mocht je ooit door een agent op een FTR R Carbon of een levensgrote Roadmaster worden aangehouden… wij hebben je gewaarschuwd.

Bron: autoblog

Het bericht Gaat Nederlandse motorpolitie surveilleren op Indians? verscheen eerst op Motor.NL.

Husqvarna Norden 901 Expedition: de ontdekking van Mongolië

In 2021 deed Husqvarna kond van de nieuwe Norden 901 met een reeks video’s van vijfvoudig Dakar-winnaar Cyril Despres en ontdekkingsreiziger Mike Horn. Deze video’s lieten zien hoe het duo het prototype van de 901 testte in IJsland. Terwijl Despres veel offroad ervaring heeft, heeft Horn veel ontdekkingsreizen gedaan. Dus Husqvarna dacht dat hun vaardigheden een interessante aanvulling zouden zijn op de nieuwe adventure-machine.

Husqvarna Norden 901 Expedition klaar voor de wereld

Nu het 2023 is en de Norden 901 Expedition de nieuwste versie van het platform is, besloot Husky om Despres en Horn opnieuw te herenigen. Nieuwe motoren vragen immers om nieuwe avonturen. Dus waar gingen de twee deze keer heen? Om te testen waar de Norden 901 Expedition voor gemaakt is, gingen Despres en Horn door het ruige en prachtige terrein van Mongolië.

Zoals Despres vermeldt in de video, met al zijn rally ervaring, is hij geen vreemde voor zand. Duinen boezemen hem geen angst in. Sneeuw doet hem evenmin iets. Maar met sneeuw bedekte duinen, zoals in Mongolië, waren nieuw voor hem. Het is niet precies duidelijk wanneer het duo het land bezocht, maar op zijn koudst kunnen de temperaturen in Mongolië dalen tot ongeveer -30 Celsius. Dat is de omgevingstemperatuur, zonder rekening te houden met de gevoelstemperatuur.

De video laat zien hoe zowel de rijders als de motoren het doen op een verscheidenheid aan uitdagend terrein, waaronder schijnbaar onmogelijk ogende, bijna verticale geitenpaden met veel rotsen. Het gaat echter bijna evenveel over avontuurlijke logistiek en probleemoplossing als over rijden. Voor sommige avonturiers kunnen de gebieden waar zij doorheen reizen rekenen op inwoners, die veelal staan te popelen om hulp en advies te verlenen. Kom je op je motor bij een rivier, weet de plaatselijke bevolking minstens één manier om die rivier over te steken.

Hoewel Mongolië een aantal nomadenvolkeren heeft met een sterke liefde voor familie, dieren en de prachtige natuurlijke omgeving waarin ze leven, is het een relatief dunbevolkt land. Daarom zie je in de video Despres en Horn hout, binnenbanden, touwen en andere benodigdheden verzamelen om een geïmproviseerd vlot te bouwen om de motorfietsen over een rivier te krijgen die ze tegenkomen. Dit, zegt Despres, is waar de talenten van Horn echt doorslaggevend zijn en inderdaad, ze lijken een goed koppel rijders voor een expeditie als deze.

Het bericht Husqvarna Norden 901 Expedition: de ontdekking van Mongolië verscheen eerst op Motor.NL.

Balkbrug opent baansportseizoen met grasbaanspektakel op 2e paasdag!

De geur van methanol, brullende motoren en bloedstollende races. Dat is waarom vele motorsportliefhebbers jaarlijks hun weg weten te vinden naar de Internationale Jacobs Groep Grasbaanraces in Balkbrug, traditiegetrouw op tweede paasdag. Ook dit jaar trapt organisator MAC van Dedem het baansportseizoen af met een vol programma, met maar liefst 6 raceklassen.

Fotografie: Henk Mannes

Op maandag 10 april is de MAC van Dedem gastheer van de eerste internationale wedstrijd op de kalender. De club kan terugkijken op een zeer succesvol jubileumjaar van de Internationale Jacobs Groep Grasbaanraces in 2022, na twee jaar van afwezigheid door corona. Daarom heeft de MAC van Dedem er ook dit jaar voor gekozen om maar liefst achttien deelnemers in de internationale special-klasse aan de start te laten verschijnen.

Rij op zaterdag 29 april mee met de Primavera tocht 2023

Naast de internationale solo’s zullen ook de ONK-zijspannen, specials nationaal, shorttrack ST1 en ST2 en de powergirls van start gaan tijdens de Internationale Jacobs Groep Grasbaanraces.

Voor veel liefhebbers zijn de ogen vooral gericht op de snelle mannen in de internationale special-klasse. Zo is de winnaar van vorig jaar en huidig Europees kampioen Romano Hummel, erop gebrand om ook dit jaar zijn titel te verdedigen op de piste van Balkbrug. Concurrentie is er van de snelle clubrijder Dave Meijerink, die na een pechjaar met blessures weer vol gemotiveerd de strijd wil aangaan met toprijders uit maar liefst zes verschillende landen.

Een andere talentvolle clubrijder is de 15-jarige Niek Meijerink die dit jaar is overgestapt van een 125cc naar een 250cc special, waarmee hij direct de strijd kan aangaan in de specials nationalen. De club heeft ervoor gekozen om in deze klasse jong talent aan de start te laten verschijnen. Daarnaast komt clubrijdster Harriet Zwiers in actie in de altijd spectaculaire ST2-klasse.

De Internationale Jacobs Groep Grasbaanraces kenmerkt zich door gemoedelijkheid. Zo treedt na afloop de rockband JaWis op in de feesttent. Voor genodigden en sponsoren is er gezorgd voor een VIP-tent. Het programma begint om 12:00 uur met de rijdersvoorstelling en 12:30 uur met de start van de eerste wedstrijd.

Kaarten zijn met korting te koop via de website van de MAC van Dedem. Zo hebben volwassenen vanaf 18 jaar € 2,50 korting bij aanschaf van een e-ticket. Tot 16 jaar is de toegang gratis. Jeugd tussen de 16 en 18 jaar krijgen online ook € 2,50 korting. Alle informatie en het bestellen van entreekaarten is hier te vinden.

Daarnaast is het zaterdag 22 april de beurt aan de jeugd en nationalen, waarbij spanning gegarandeerd is. Deze wedstrijd wordt door de MAC van Dedem samen met de AMBC Staphorst georganiseerd op de grasbaan in Balkbrug. De toegang voor deze wedstrijd is gratis. U bent van harte welkom.

Wat Internationale Jacobs Groep Grasbaanraces
Wanneer maandag 10 april – tweede paasdag
Hoelaat 12:00 uur rijdersvoorstelling en 12:30 uur de eerste race
Waar Grasbaanterrein aan de Molenweg in Balkbrug

Het bericht Balkbrug opent baansportseizoen met grasbaanspektakel op 2e paasdag! verscheen eerst op Motor.NL.

2023 Indian Sport Chief: eerste vragen na de test

Hoe sportief kun je een Indian Chief maken? Dat is niet exact het uitgangspunt waarmee de ontwerpers bij het Amerikaanse merk aan de slag zijn gegaan, maar dat het meer dan een optische oefening is, werd al snel duidelijk. Sterker nog, Indian heeft de ballen aan zijn lijf getoond door ons mee te nemen over technische wegen waar je zelfs met een lichte naked bike serieus bij de les moet zijn.

Motor.nl: Dus geen typische cruiser-introductie met glooiende wegen en de motor al het werk laten doen?

Gijs Gilis: “Nee, integendeel. In de buurt van Girona had het Indian-team de uitdagendste wegen uitgezocht waar je, bij wijze van spreken, misselijk wordt omdat het zó bochtig is. En daar houden wij wel van. Zelfs op een 311 kg zware Indian Sport Chief. Gooien, smijten, limieten opzoeken en voetsteunen schrapen dat het een lieve lust is. Irritant na drie keer en helaas onvermijdelijk door de lage zitpositie, maar het hoort erbij.”

2023 Honda CB750 Hornet: eerste vragen na de test

Motor.nl: Dus je bent geïrriteerd en ook misselijk. Voor de rest gaat het wel een beetje?

Gilis: “Ga je nog vragen stellen die ertoe doen, of me wat ambeteren? (lacht) Nee, de Sport Chief is een leuke toevoeging aan de vier telgen tellende Chief line-up, met de standaard Chief, de Bobber en de Super Chief. Naast de optische veranderingen met een kopkuip en een ‘gunfighter’-zadel hebben ze ook prestatiegericht gewerkt. Dubbele Brembo-schijven vooraan, Fox piggyback-vering achteraan en KYB vooraan.”

Valt best m…

Gilis: “Ik ben nog niet klaar hoor. Het belangrijkste punt is namelijk dat er achteraan 100 mm veerweg is. Daar is niet enkel je rug heel blij mee, want er is een stuk meer veercomfort, maar ook de rij-eigenschappen worden er beter door. Je hebt nu namelijk veerweg – en dus reserve – om steviger een bocht in te duiken. Door die hogere achterkant, zit je ook vooraan wat agressiever op het stuur. Meer in aanvalshouding. De zitpositie is trouwens best comfortabel en prima uit te houden gedurende een volle dag.”

Is er motorisch iets aangepast?

Gilis: “Nee, de Thunderstroke 1.890cc luchtgekoelde V2 is nog steeds belachelijk koppelrijk (162 Nm!) en zo soepel als het leer van het zadel. Het is een veel te grote, veel te zware en veel te aanwezige blok metaal, maar wat is een feest is het toch. Hoewel je er fijn mee kunt schakelen, doe je het zelden. De derde versnelling is jouw beste vriend, of je nu een haarspeld moet nemen of een snelle S-sectie. En hij ploft ook zo mooi bij gas los.”

Lijkt ons niet meteen een sportief geheel…

Gilis: “Die conclusie kun je maken… als je er nooit mee gereden hebt. Toch zijn we aangenaam verrast door de sportieve capaciteiten van de Sport Chief. Vooral de remmen (dank u Brembo), de stabiliteit (dank u lange wielbasis) en het makkelijke over-en-weer-gooien (dank u laag zwaartepunt) maken het een machine die er niet alleen fantastisch cool uitziet, maar ook sportief uit de hoek kan komen. De vraag is: wie gaat dat er ook mee doen?”

Het bericht 2023 Indian Sport Chief: eerste vragen na de test verscheen eerst op Motor.NL.

Vermoedelijk oudste productiemotor ter wereld geveild voor bijna 200.000 euro

De Hildebrand & Wolfmüller uit 1894 is niet de oudste motorfiets die bestaat. In de jaren 60, dan spreken we over de 19e eeuw, bestonden er ook al stoommotorfietsen. Of de Einspur met benzinemotor van Gottlieb Daimler uit 1885. De Hildebrand was echter de eerste gemotoriseerde tweewieler die in serieproductie ging. Het verkochte exemplaar, framenummer 619, motornummer 69, is vermoedelijk het oudste nog bestaande productiemodel.

2,5 paarden, jawel

Motorisch bestaat de Hildebrand & Wolfmüller uit een watergekoelde, viertakt paralleltwin van 1.488cc. Dat klinkt tegenwoordig als een groot motorblok, maar hij leverde slechts 2,5 pk bij 240 tpm. De cilinders hangen aan het frame en lopen horizontaal. De lange drijfstangen zijn verbonden met een ‘krukas’ die aan het massieve achterwiel is bevestigd. Omdat de broers Heinrich en Wilhelm Hildebrand stoomingenieurs waren, is de overeenkomst met de werking van een stoommachine geen toeval. De brandstof wordt vanuit de tank naar een carburateur geleid, via atmosferische inlaatkleppen naar de cilinders, waar het wordt ontstoken door een platina hete buis, ontwikkeld door Daimler.

Harley-Davidson Strap Tank uit 1908 op veiling verkocht voor 785.000 euro

Top van 50 km/u

Grote rubberen Dunlop-banden, de eerste luchtbanden op een motorfiets, helpen de cilinders tijdens de retourslag en het massieve achterwiel fungeert als vliegwiel. Het vierkant ogende achterspatbord doet dienst als koelwaterreservoir en een van de framebuizen van de motorfiets als olietank. Het resultaat? Een topsnelheid van bijna 50 km/u, wat ongelooflijk was in die tijd. het remsysteem bestaat uit een houten blok die over de voorband wrijft. De gashendel, een duimschroef op het stuur, werd automatisch gesloten. Het starten van de machine vergde een gezamenlijke inspanning, want de motor moest worden geduwd tot hij aansloeg, waarna de rijder erop sprong en tegelijkertijd probeerde het toerental te regelen.

Frame van een fiets

Het frame was oorspronkelijk afkomstig van een fiets, maar bleek onvoldoende stevig voor het gewicht en de kracht van de motor. Het werd daarom versterkt tot een nieuwer ontwerp, losjes gebaseerd op de stoommachine van Hildebrand. Het uiteindelijke ontwerp kreeg de naam “Motorrad” en de motorfiets werd gepatenteerd in januari 1894. Over het exacte aantal geproduceerde modellen bestaat onenigheid, maar men vermoedt dat het tussen de 800 en 2.000 stuks waren.

Het bericht Vermoedelijk oudste productiemotor ter wereld geveild voor bijna 200.000 euro verscheen eerst op Motor.NL.