Fantic duikt op A1-segment met twee nieuwe modellen

Op EICMA 2023 heeft Fantic twee nieuwe 125cc-modellen laten zien: de Stealth 125 en de Imola Concept.

Laten we beginnen met de Stealth 125. Deze kleine naakte motorfiets heeft een sportieve styling die sterk is geïnspireerd door supermoto-machines. Zijn aandrijving bestaat uit een Minarelli-motor met een cilinderinhoud van 125 cc, die zijn kracht naar het achterwiel stuurt met een kettingaandrijving. Ook heeft hij een slipperkoppeling. De motorfiets is uitgerust met een brandstoftank van 12 liter en heeft een uitlaatsysteem onder het zadel met een katalysator gemonteerd net onder het buikgedeelte van de motorfiets.

Test Fantic Caballero Scrambler 700: Italiaan met Yamaha-motorblok

De Stealth 125 heeft een stalen frame met een gietaluminium swingarm. Ondertussen worden veringstaken afgehandeld door een omgekeerde voorvork en een mono-schokdemper aan de achterkant. De motorfiets is uitgerust met schijfremmen voor en achter met ABS, en er is zelfs een optionele bocht-ABS functie voor extra veiligheid en vertrouwen op bochtige wegen. Bovendien heeft de motorfiets volledige LED-koplampen voor beter zicht in het donker, en een vijf-inch TFT-scherm met Bluetooth-smartphone compatibiliteit.

Als volgende hebben we de Imola Concept, die te zien is als het sportievere broertje van de Stealth 125. Hij is gebouwd op dezelfde basis als een naakte sportmotor, maar heeft racegeïnspireerde ergonomie en carrosserie. Fantic zegt dat de Imola Concept bedoeld is als een knipoog naar de inspanningen van het bedrijf in het Moto2 Wereldkampioenschap. Interessant genoeg markeert de Imola Concept Fantic’s eerste stap in de wereld van sportmotoren.

Op dit moment heeft Fantic nog geen prijzen en beschikbaarheid aangekondigd voor de Stealth 125, dus daar zullen we op moeten wachten. Bovendien werd de Imola onthuld als slechts een conceptmotorfiets. Verwacht daarom niet snel dit model terug te vinden bij je plaatselijke Fantic-dealer.

Het bericht Fantic duikt op A1-segment met twee nieuwe modellen verscheen eerst op Motor.NL.

Agendapunten: Rijdata TankTasTochten 2024 zijn bekend

De toerrijders van de Promotor TankTasTochten hebben er ongetwijfeld naar uitgekeken: de rijdata van de TankTasTochten. Dat zijn dus niet de data waarop het artikel in Promotor verschijnt, maar de data waarop je de TTT kunt rijden.

TankTasTocht #3: Vrijheid-blijheid langs de Friese Middelzee

Dit hebben we gedaan op verzoek van een aantal lezers. Met een van te voren afgesproken rijdatum is de kans groter dat je je toermakkers aan de start aantreft. En dat is gewin leuker en gezelliger. Precies wat een TTT beoogt: een rit rijden zonder poespas.

TankTasTocht Datum
TTT #1 Walcheren 25 mei 2024
TTT #2 Gelderse Poort 15 juni 2024
TTT #3 Biesbosch 27 juli 2024
TTT #4 Terpen Groningen / Friesland 14 september 2024
TTT #5 Limburg 26 oktober 2024

Het bericht Agendapunten: Rijdata TankTasTochten 2024 zijn bekend verscheen eerst op Motor.NL.

Dainese introduceert drie nieuwe airbagpakken

In 2000 introduceerde Dainese het eerste motor airbag systeem ter wereld. Nu, bijna 25 jaar later, brengt Dainese drie nieuwe pakken uit. Deze pakken beschikken over de nieuwste generatie D-air airbags: het D-air RACING SHIELD 3X systeem.

Het systeem heeft dus aanzienlijke verbeteringen ten opzichte van eerdere generaties. Met behulp van een app kan de rijder namelijk het systeem zelf tot wel drie keer resetten na een crash. Dat gebeurd door simpelweg een nieuw gaspatroon te plaatsen. De app biedt ook de mogelijkheid om te kiezen tussen circuit- of straatgebruik. Hierdoor is er voor elke situatie een optimaal algoritme.

Dainese introduceert Custom Works Boots: racelaarzen in eigen ontwerp

De drie pakken waarin het Racing Shield 3X systeem te vinden is, zijn de Mugello 3, Misano 3 en Misano 3 WMN. Het toonaangevende racepak Mugello 3 wordt gebruikt in de MotoGP en heeft hoogwaardig geperforeerd kangoeroeleer als basis, evenals strategisch geplaatste stretchpanelen en verwisselbare titanium hard-parts op schouders, knieën en ellebogen. Het Veloce Racing Neck systeem zorgt voor minder druk op de nek en meer bewegingsvrijheid. Door uitvoerig ontwikkelingswerk biedt de Mugello 3 meer comfort en bescherming bij een lager gewicht.

(De Dainese Misano 3)

Dainese Misano

De Misano 3 is afgeleid van de Mugello 3 en heeft geperforeerd D-Skin 2.0 volnerf rundleder als basismateriaal in plaats van kangoeroeleer, en aluminium hard-parts in plaats van titanium. Beide pakken hebben een uitneembare, wasbare liner en vervangbare knie- en elleboogsliders, evenals vernieuwde zelfblokkerende polssluitingen. Er is ook een speciale versie van de Misano 3 voor dames, genaamd Misano 3 WMN. Beide pakken kunnen op maat worden gemaakt via het Dainese Custom Works programma, waarbij de technologie volledig aan persoonlijke voorkeuren kan worden aangepast.

De prijzen van de pakken zijn als volgt:

– De Dainese Mugello 3: €4499,95

– Dainese Misano 3: €2499,95

– Dainese Misano 3 WMN: €2499,95

Vervangbare D-air patronen zijn verkrijgbaar voor 109,95 euro. Alle pakken zijn beschikbaar in verschillende maten en kunnen ook op maat worden gemaakt.

De Dainese Misano 3 WMN

Het bericht Dainese introduceert drie nieuwe airbagpakken verscheen eerst op Motor.NL.

Collin Veijer genomineerd voor Held van de Maand

Collin Veijer is genomineerd als één van de sporters voor de ‘Held van de Maand’, door het medium Helden. De 18-jarige Liqui Moly Husqvarna Intact GP-coureur won recentelijk nog de Moto3 race van de Grand Prix van Maleisië, waarmee hij de eerste Nederlandse Grand Prix winnaar werd in 33 jaar.

De historische triomftocht van Collin Veijer in Maleisië in beeld

Helden Magazine organiseert maandelijks de verkiezing van de Held van de Maand, waarbij ze op zoek gaan naar sporters die opvallen vanwege hun inspirerende verhalen, prestaties of maatschappelijke impact. De nominaties voor de maand november zijn baanwielrenner Jeffrey Hoogland, voetbalster Sherida Spitse, motorcoureur Collin Veijer, fietsster Fem van Empel en schaatser Kjeld Nuis. Het uiteindelijke resultaat wordt bepaald door de bezoekers van Helden’s social mediakanalen.

De genomineerden

Jeffrey Hoogland – Koning van de kilometer Jeffrey Hoogland verbeterde het wereldrecord. Na de WK in Glasgow moest alles wijken om het record van de Fransman François Pervis te verbreken op de kilometer. Hij reed maar liefst 0,896 seconden van het tien jaar oude record af.

 Sherida Spitse – Ajax-aanvoerster Sherida Spitse loodste haar ploeg naar een prachtige overwinning in de Champions League. Voor het eerst speelden de vrouwen in de Johan Cruijff ArenA, waar Paris Saint-Germain met 2-0 werd verslagen. Sherida maakte de tweede goal. Sherida maakte de opmars van het Nederlandse vrouwenvoetbal van jongs af aan mee. Ze debuteerde op haar zestiende al in het Nederlands elftal en speelde in de Eredivisie onder andere voor SC Heerenveen en FC Twente.

Collin Veijer – De pas 18-jarige motorcoureur Collin Veijer schreef geschiedenis. Hij won de Moto 3 Grand Prix van Maleisië en werd zo de eerste Nederlandse winnaar sinds 1990. Tijd om feest te vieren was er niet. Voor de camera’s vertelde Collin dat hij alweer bezig was met de volgende race in Qatar. Na een droogte van 33 jaar is er weer hoop voor de Nederlandse motorsportliefhebbers.

Fem van Empel – Vanaf het moment dat Fem van Empel aan de start stond bij de elite, begon ze al met winnen. Er lijkt geen maat op haar te staan. Afgelopen maand prolongeerde ze haar Europese titel in het veldrijden. Ze vermorzelde de concurrentie. Het ging niet zo makkelijk als dat het eruit zag, gaf Fem na afloop aan. Ze reed met negatieve gedachtes rond en vond het moeilijk om de positieve vibe erin te houden. Nergens voor nodig. Fem won dit seizoen alle races waar ze van start ging.

Kjeld Nuis – Kjeld Nuis pakte een dubbelzege tijdens het wereldbeker weekend in Beijing. Zowel op de 1000 als de 1500 meter was hij de sterkste. Twee jaar geleden tijdens de Spelen won Kjeld de 1500 meter op dezelfde baan. Een mooie terugkeer op zijn olympische troon. Daarnaast wist hij zich twee jaar geleden niet te kwalificeren voor de 1000 meter op de Spelen. In Beijing was het tijd voor zijn revanche, zei Kjeld na afloop.

MOTO3: Zeven stellingen voor GP-winnaar Collin Veijer

Vorige winnaars

De winnaar van de Held van de Maand-verkiezing is ook automatisch genomineerd voor de Held van het Jaarpublieksverkiezing. De Held van het Jaar wint een Schoolplein14 van de Johan Cruyff Foundation en een sieraad van GASSAN. Eerdere Held van de Maand-verkiezingen werden dit jaar bijvoorbeeld gewonnen door: Jutta Leerdam, Femke Bol, Lutsharel Geertruida, Sifan Hassan, Quilindschy Hartman, Maarten van der Weijden, Laura Aarts, Max Verstappen en Anne Luijten. Stemmen op Collin Veijer kan tot en met donderdag 30 november via helden.media/heldvandemaand

Het bericht Collin Veijer genomineerd voor Held van de Maand verscheen eerst op Motor.NL.

Ducati domineert met Desmosedici: de cijfers voor MotoGP-seizoen 2023

In een historisch moment voor Ducati heeft het MotoGP-team zijn tweede opeenvolgende wereldtitel voor rijders gewonnen met Francesco Bagnaia aan het roer. Dit markeert de derde MotoGP-wereldtitel voor de Borgo Panigale-fabrikant, met hun vorige overwinning behaald in 2007 door Casey Stoner.

Ducati heeft zijn dominantie voortgezet door voor het vierde jaar op rij en de vijfde keer in de MotoGP-geschiedenis het constructeurskampioenschap in de Premier Class te winnen. Ze behaalden een indrukwekkende 700 punten, een verbijsterende voorsprong van 327 punten op de nummer twee. Het succes van Ducati reikt verder dan kampioenschappen, aangezien ze nu een mijlpaal van 87 overwinningen in MotoGP hebben bereikt. Van deze overwinningen werden er 17 behaald met de prestaties van de Desmosedici GP-machine. Daarmee hebben ze een all-time record gevestigd in MotoGP.

Dit seizoen toonde de talenten van zes verschillende Ducati-rijders, die elk minstens één race wonnen. Bagnaia, Bastianini, Bezzecchi, Di Giannantonio, Martín en Zarco leverden allemaal een bijdrage aan dit uitzonderlijke feit, en zorgden zo voor nog een all-time record in MotoGP. Het succes van het team beperkt zich overigens niet tot raceoverwinningen; ze hebben ook nieuwe records gevestigd voor seizoens-podiumplaatsen. Ducati behaalde 43 podiumplaatsen, wat het vorige record van Honda uit 1997 overtrof, dat op 39 stond.

Eigenaar worden van een stukje Ducati MotoGP Desmosedici GP16-geschiedenis?

De dominantie van Ducati was duidelijk te zien met hun acht podiumzuiveringen. Hierbij waren er acht verschillende coureurs het hele jaar door het podium betraden. Het zouden er negen zijn geweest als Fabio Di Giannantonio van Gresini Racing MotoGP niet was bestraft voor een bandenspanning die buiten bereik was na afloop van de race in Valencia.

Ducati heeft een indrukwekkende reeks voortgezet. Hierbij eindige minstens één van hun coureurs bij de top 3, in 46 opeenvolgende MotoGP-races. Bovendien gold deze reeks ook voor de Sprint-races, waarbij altijd minstens één Ducati-rijder een plek op het podium veroverde. Het succes van het team is te danken aan sterke kwalificaties. Ducati behaalde 17 poleposities tijdens het MotoGP-seizoen van 2023, wat getuigt van hun snelheid en vastberadenheid.

Bagnaia

Francesco Bagnaia kwam naar voren als de ster van Ducati. Daarom verzekerde hij zich van zijn tweede wereldtitel in de Premier Class, in de laatste Grand Prix van het seizoen 2023, in Valencia. Met in totaal 7 overwinningen, 15 GP-podia, 4 Sprint-overwinningen en 7 poleposities toonde Bagnaia zijn uitzonderlijke vaardigheden en versterkte zijn plaats tussen de groten. Interessant genoeg werd Bagnaia de eerste coureur sinds Mick Doohan in 1997-1998 die de wereldtitel verdedigde met het nummer 1-plaatje.

Bagnaia’s reis naar het kampioenschap begon sterk in Portugal, Amerika en Argentinië. Hier veroverde hij namelijk de eerste plaats in het kampioenschap. Hoewel hij kort naar de tweede positie zakte, herwon hij snel de leiding tijdens de GP van Spanje. Deze wist hij gedurende het seizoen te behouden, waarmee hij zijn overwinning bij de GP van Indonesië bezegelde.

MotoGP Maleisië, Qatar en Valencia: Pecco en Ducati prolongeren titel

In een ongelooflijke vertoning van vaardigheden evenaarde Bagnaia zijn record-brekende seizoen van vorig jaar met zijn prestaties in de GP van Valencia. Gedurende het seizoen 2023 leidde Bagnaia consequent het peloton, met in totaal 173 ronden aan kop. Hij zette ook de snelste ronde neer in vier races, de GP’s van Spanje, Italië, Oostenrijk en San Marino.

Met 18 overwinningen in de Premier Class met de Desmosedici GP, staat Bagnaia nu op de tweede plaats van meest succesvolle rijders in de geschiedenis van Ducati. Hij staat naast de legendarische Casey Stoner, die het record van 23 overwinningen behoudt, terwijl Andrea Dovizioso met 14 overwinningen op de derde plaats staat.

Het bericht Ducati domineert met Desmosedici: de cijfers voor MotoGP-seizoen 2023 verscheen eerst op Motor.NL.

Norton viert 125 jaar geschiedenis met 125 Limited Editions

Niet iedereen kan 125 worden, dus Norton heeft zes Limited Editions aangekondigd, in totaal slechts 125, om zijn oprichting in 1898 te vieren. De recente tijden zijn niet de meest rooskleurig geweest voor dit glorieuze Britse merk, maar een jubileum is een jubileum en moet gevierd worden, vooral als we het over driecijferige getallen hebben. Zeker wanneer je rondkijkt en beseft dat er niet veel overgebleven zijn van de merken die Norton destijds uitdaagden. In zijn lange geschiedenis heeft het bedrijf veel meegemaakt, maar het blijft een van de meest iconische en herkenbare merken, geliefd en gerespecteerd om zijn belangrijke rol in de evolutie van motorrijden gedurende al die jaren. Dus het lijkt alleen maar juist om deze mijlpaal met Norton te vieren door je te vertellen over deze speciale edities die momenteel in de Britse catalogus staan.

De Limited Editions voor het 125-jarig jubileum zullen gebaseerd zijn op de Norton Commando 961 SP, Norton Commando 961 CR, Norton V4SV en Norton V4CR en voor elk ervan is een specifiek kleurenschema ontworpen dat verwijst naar een mythisch model uit het verleden. Laten we ze één voor één bekijken, zodat we ook wat kunnen leren over de geschiedenis van tweewielers.

De Energette

De Energette was Norton’s eerste motorfiets. Hij werd geproduceerd van 1902 tot 1906 en was, net als bijna alle motorfietsen uit die tijd, een fiets met een bovenliggende motor. De Commando ter ere hiervan behoudt zijn kenmerkende diepgele kleur en bruine zadel. De Energette was misschien niet de meest beroemde Norton, althans niet voor liefhebbers van wegraces, ondanks het historische succes van Rem Fowler in de eerste TT-race ooit in 1907.

De Manx

Voor liefhebbers van wegraces was de eerste echte Norton (en misschien wel het meest fascinerend tot op de dag van vandaag) zonder twijfel de Manx. Geproduceerd van 1937 tot 1962 en winnaar van 13 races op het Isle of Man, introduceerde hij het legendarische Featherbed-frame en werd het een van de meest duurzame racers aller tijden, zodanig dat sommige voorbeelden nog tot in de jaren ’70 werden verkocht aan privérijders overal ter wereld. De aan hem gewijde motor is nog steeds een Commando 961 en heeft de kenmerkende zilveren tank en het zwarte frame. Ook de motor is zwart, evenals de voetsteunen, platen en Öhlins-vering, terwijl de kuip en kettingbeschermer gemaakt zijn van koolstofvezel. De bijpassende zadelcover heeft een embleem ter ere van het 125-jarig jubileum met het logo van de Limited Edition.

De Transatlantic

In 1972 creëerde Norton een andere motorfiets die een legende werd in de racesport. Het was een 750 speciaal ontworpen voor de Formule 750-categorie en werd bereden door coureurs als Peter Williams, Phil Read, Tony Rutter, Mick Grant en David Aldana. De motor won het Britse 750cc-kampioenschap, de F750 TT op het Isle of Man en natuurlijk de Transatlantic Trophy. Hieruit kwam de rood-wit-blauwe race-livery voort die hem beroemd maakte. De Commando 961 LE ‘Transatlantic’ die aan deze motor is gewijd, interpreteert nu die graphics opnieuw en combineert ze met een zwarte motor, zwarte voetsteunen en zwarte voorvorken. De bijpassende zittinghoes bevat ook een herdenkingsembleem ter ere van het 125-jarig jubileum met het logo van de Limited Edition.

De A 588

Als je een goed gevoel voor smaak hebt (en een paar grijze haren), herinner je je waarschijnlijk ook nog wel de legendarische 588, de racemotor met rotatiemotor! Hij had een vloeistofgekoelde 588cc-Wankelmotor en was een unieke machine, opnieuw ontworpen voor races en met name wegraces. Hieruit kwam de Norton F1 voort, die in feite een versie voor op de weg was en nu echt zeldzaam is. De RC588, RCW588 en NRS588 wonnen eind jaren ’80 en begin jaren ’90 het Britse Superbikes-kampioenschap en de Isle of Man TT. De race van Steve Hislop tijdens de TT van 1992 was onvergetelijk. De Commando 961 LE ‘588’ is aan deze racers gewijd en heeft hun kenmerkende zwart-grijze kleurenschema. Naast het lakwerk heeft hij een zwarte motor, zwarte voetsteunen, zwarte Öhlins-vering, een kettingbeschermer van koolstofvezel, een kuip van koolstofvezel en gouden velgen. De bijpassende zittinghoes heeft ook een embleem ter ere van het 125-jarig jubileum met het logo van de Limited Edition.

Dit is echter niet het enige model dat gewijd is aan de 588, want hetzelfde kleurenschema wordt ook gebruikt op de V4SV en V4CR, waardoor er drie motoren zijn die de legendarische ‘rotary’ vieren. De V4SV ‘588’ heeft dezelfde race-livery en voegt daar vergulde OZ Racing wielen aan toe, samen met het embleem ter ere van het 125-jarig jubileum op de bovenkant van de zitting. De V4CR ‘588’ heeft ook dezelfde kleurstelling en vergulde OZ Racing wielen, samen met het embleem ter ere van het 125-jarig jubileum op de bovenkant van de zitting, maar komt in een streetfighter-versie.

Prijzen en beschikbaarheid

En na al die geschiedenis en glamour is het tijd om over geld te praten. Als je geïnteresseerd bent in een van de Commando 961’s, bedraagt het te betalen bedrag tegen de huidige wisselkoers € 21.850,-. Als je daarentegen gecharmeerd bent van de modellen met de V4-motor, gaat de prijs flink omhoog. De V4SV ‘588’ is verkrijgbaar voor € 59.813,-, terwijl de V4CR ‘588’ € 57.512,- kost. Als dat nog niet genoeg voor je is, kun je altijd nog een race-uitlaat toevoegen die niet straatlegaal is, maar waarmee je wel het vrije geluid van de V4 kunt horen. Bestellingen gaan open op 22 november, maar wees snel om een van de 125 exemplaren die worden gebouwd te reserveren, omdat bestellingen momenteel alleen worden geaccepteerd van inwoners van het Verenigd Koninkrijk. Voor meer informatie kun je terecht op de officiële website van Norton.

Het bericht Norton viert 125 jaar geschiedenis met 125 Limited Editions verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuwe kleur voor de Ninja H2 SX SE

De Kawasaki Ninja H2 SX SE is een unieke motorfiets met geavanceerde kenmerken, waaronder een supercharger en een Bosch ARAS-radarsysteem.

Het Supercharged 998cc 4-in-lijn motorblok levert indrukwekkende prestaties met 210 pk en 137 Nm koppel. Diverse rijhulpsystemen, zoals Traction Control, Launch Control, Intelligente ABS, Engine Brake Control, geïntegreerde rijmodi, up/down quickshifter, en Cornering Management, ondersteunen het krachtige blok en bieden de rijder gemoedsrust.

Het ARAS-radarsysteem voegt geavanceerde functies toe, waaronder Adaptive Cruise Control, Forward Collision Warning en Blind-Spot Detection.

Voor langeafstandscomfort heeft de Ninja H2 SX optimale windgeleiding, luxe zadels en optionele koffers met handige verwijderoptie via het Clean Mount System. De cockpit is voorzien van een 6.5’’ TFT-kleurendisplay met het Kawasaki SPIN infotainmentsysteem, waarmee de rijder via Bluetooth of wifi verbinding kan maken met een smartphone en tot wel 20 apps kan gebruiken.

Het SE-model biedt extra luxe met semi-actieve elektronische vering, Brembo Stylema remklauwen, een speciale kleurstelling, deels gepolijste wielen en een zelfherstellende laklaag.

Vanaf medio december zijn de 2024 Ninja H2 SX en Ninja H2 SX SE beschikbaar in nieuwe kleurstellingen:

  • Metallic Diablo Black voor de Ninja H2 SX
  • Emerald Blazed Green / Metallic Diablo Black / Metallic Graphite Gray (Nieuw) voor de Ninja H2 SX SE

Het bericht Nieuwe kleur voor de Ninja H2 SX SE verscheen eerst op Motor.NL.

Triumph Scrambler 1200 X & XE: Eerste rijindruk

Er gebeuren nog steeds wonderen in deze gedenkwaardige tijden: Triumph rust nu beide grote Scrambler-modellen uit met volledig instelbare vering aan de voor- en achterzijde en voegt bij de 1200 XE ook nog een Stylema-rem toe, oftewel Brembo’s superbike-anker. Ondanks dit dalen de prijzen met €400 (1200 XE) respectievelijk €850 (1200 X). Drie keer hoera daarvoor.

Wat wil Triumph?

Alle rijders aanspreken die moeite hebben om echt te kiezen tussen een adventure bike en een naked bike. Scramblers bieden natuurlijk het voordeel dat ze zorgen voor veel rijplezier op zowel de weg als offroad. Volgens klantenonderzoek was het probleem vaak dat scramblers te hoog waren: veel potentiële kopers schrokken terug voor de hoogpotige 1200 Scramblers, aldus Triumph. Daarom is de XC (200 mm veerweg voor en achter, zithoogte van 840 mm) nu de 1200 X geworden. Voor en achter een veerweg van 170 mm, zithoogte van 820 mm (met een lage zitting van 795 mm), straatgeoptimaliseerde progressieve demperafstemming. Het verschil met de 1200 XE is nu aanzienlijk: die blijft volledig gericht op offroad-avontuur met zijn enorme veerwegen (250 mm voor en achter). Triumph heeft verondersteld dat er wat componenten zijn uitgekleed: tot nu toe had de voorzijde een 47 mm Showa-vork, achter waren er Öhlins-elementen. Nu worden aan beide modellen volledig instelbare Marzocchi-elementen gebruikt. En die doen hun werk echt heel goed.

Wat biedt Triumph?

Coole uitstraling, moderne connectiviteit, krachtige prestaties en geavanceerde rijhulpsystemen. Beide Scrambler-modellen hebben standaard een 6-assige IMU aan boord. Deze regelt de tractiecontrole en het hellngshoekgevoelige ABS en coördineert hun samenspel met de rijmodi. Er zijn er vijf bij de Scrambler 1200 X, zes bij de 1200 XE (plus Offroad-Pro). Volledige LED-verlichting is standaard. De richtingaanwijzers en het achterlicht zijn kleiner gemaakt. De uitlaat is geoptimaliseerd: deze biedt onder andere meer doorstroming en zou minder warmte afgeven. Op kniehoogte blijft het echter warm; dat is helaas de prijs voor de kenmerkende verhoogde dubbele uitlaat.

Wat kan Triumph?

Ontspannen cruisen, gemotiveerd bochten verslinden, onvermoeibaar door het terrein ploegen. En zelfs reizen. Met een passagier. De bijrijder vindt comfortabel plaats op het lange, aangenaam gevoerde zadel. Alleen met bagage wordt het krap. Vanwege het ontwerp kan alleen aan één kant een tas worden gemonteerd. Voor extra reisuitrusting zijn er bagagedragers en een tanktas beschikbaar in de Triumph-accessoireshop. Op de weg kan de Scrambler moeiteloos concurreren met bijna alle soorten motoren. De bewezen twin levert snel vermogen. Het maximale koppel is nu 250 tpm eerder beschikbaar (110 Nm bij 4.250 tpm), hetzelfde geldt voor het vermogen (90 pk bij 7.000 tpm), de topsnelheid bedraagt ​​176 km/u. Omdat de rijder rechtop en onbeschermd in de rijwind zit, is dat meer dan voldoende. Optioneel kan een transparante toerruit druk van de borst wegnemen.

Wat blijft je bij

De ongelooflijke lichtheid waarmee de 1200 XE zich door ruig terrein baant. De volledig instelbare dempers strijken soepel alle oneffenheden glad; 250 mm veerweg laten de rijder boven alles uitstijgen. De staande positie tijdens het rijden is uitstekend; zelfs zittend passen zelfs twee meter lange berijders nog steeds goed in het ‘rijdersdriehoekje’. In Offroad-Pro-modus (alleen Scrambler 1200 XE) kunnen alle elektronische rijhulpsystemen worden uitgeschakeld. In de klassieke offroad-modus (X en XE) blijven het ABS aan de voorzijde en de tractiecontrole actief. Beide grijpen echter later en gematigder in; de tractiecontrole staat dan glijdende achterwiel-drifts toe.

Conclusie

Triumph heeft het profiel van het Scrambler 1200-duo geoptimaliseerd. De 1200 X is nu sterker gericht op de straat, terwijl de 1200 XE trouw blijft aan het offroad-concept. Ze zijn allebei stoer, technisch up-to-date en zoals gewoonlijk zeer hoogwaardig gemaakt op de Triumph-manier.

Plus

  • volledig instelbare vering
  • vroeg beschikbaar koppel
  • hoog veiligheidsniveau (IMU)
  • zeer gave uitstraling
  • slimme connectiviteit

Min

  • beperkte maximale laadcapaciteit
  • bagage slechts aan één zijde te monteren
  • warmteafgifte van de uitlaat

Tekst: Ralf Bielefeldt

Het bericht Triumph Scrambler 1200 X & XE: Eerste rijindruk verscheen eerst op Motor.NL.

Suzuki GSX-S1000 GX: Eerste indruk

Deze week wordt de Suzuki GSX-S1000 in Portugal geïntroduceerd. Collega Ralf was erbij en deelt graag zijn eerste indrukken van de Suzuki GSX-S1000 GX met je. Ralf, kom er maar in.

De Suzuki GSX-S1000 GX is het derde model in de viercilinderfamilie, naast de naked- en de klassieke sporttour. In het geval van de Suzuki GSX-S1000 GX gaat het opnieuw om een motorfiets gericht op hoogwaardig toerisme, maar ingedeeld in een segment wat nu een ‘crossover’ wordt genoemd. Deze modellen hebben in wezen een breed kuipwerk en vering met meer veerweg dan traditionele modellen, waardoor ze dichter bij trailmodellen komen zonder dat ze bedoeld zijn om offroad te rijden.

Suzuki-primeur

Voor de GSX-S1000 GX worden deze kenmerken aangevuld met een verbeterde elektronische uitrusting, zoals een zesassige IMU die de reeds beschikbare assistenties uitbreidt. Hierdoor kan er ook een nieuw elektronisch regelsysteem voor de vering worden toegevoegd, wat een primeur is voor Suzuki. De mechanische basis van de nieuwe motorfiets is eigenlijk dezelfde als die van de GSX-S1000- en GT-versie. Sterker nog, hij neemt alle achterste onderdelen over van laatstgenoemde, inclusief het verstevigde aluminium subframe, dat het belangrijkste verschil in het frame is.

We hebben dus te maken met de bekende viercilinder afkomstig uit de GSX-R1000-serie, die niet alleen zeer betrouwbaar is gebleken maar ook perfect presteert voor dit soort motoren. Het maximale vermogen is 152 pk (112 kW) bij 11.000 tpm, met een koppel van 106 Nm bij 9.250 tpm. De vermogensafgifte is zo vlak dat je probleemloos bij 3.000 tpm kunt rijden en direct kunt versnellen voor onmiddellijke en geleidelijke acceleratie. De Suzuki GSX-S1000 GX heeft nu ook drie rijmodi: A, B en C. De eerste is sportief en de derde bedoeld is voor omstandigheden met weinig grip.

Deze rijmodi programmeren de elektronische hulpfuncties en het afstellen van de vering. Je kunt ook de tractiecontrole, de hardheid van de hydraulica en de voorspanning van het achterwiel aanpassen met behulp van bedieningselementen aan de linkerkant van het stuur. Alles wordt weergegeven op een digitaal display, waardoor het eenvoudig is om tijdens het rijden aanpassingen te maken.

Het frame komt overeen met dat van de andere GSX-S1000-modellen, namelijk een dubbele aluminium liggerconstructie die zeer solide oogt, evenals een swingarm afkomstig van supersportmotoren. Daarnaast is de Suzuki GSX-S1000 GX uitgerust met Brembo-remmen, zij het nog steeds zonder radiale rempomp, en wielen met standaardafmetingen.

Wat betreft de vering zijn er nieuwe ontwikkelingen: de Suzuki GSX-S1000 GX maakt gebruik van mechanische Showa-vering in combinatie met een semi-actief elektronisch instelbaar systeem van Hitachi Astemo. Het secundaire regelsysteem voor de hydrauliek in de voorvork en achterdemper werkt met een responssnelheid van 1 kHz (0,001 s) en biedt een veel groter aanpassingsbereik dan conventionele handmatige systemen. Er zijn drie werkcurves die je ook kunt kiezen op het display, en de achterdemper heeft een automatisch hydraulisch systeem dat de voorspanning aanpast om de hoogte van de motorfiets te regelen. De voorspanning van de voorvork moet handmatig worden aangepast met behulp van een schroef op de vorkpoten.

Meer veerweg

Een opvallend verschil met zijn zustermodellen is dat de veerweg van de Suzuki GSX-S1000 GX: 150 mm aan beide zijden. Dit zorgt niet alleen voor meer comfort bij rijden op slechte wegen, maar biedt ook meer ruimte voor passagiers, wat direct merkbaar is bij het opstappen. De zitpositie is iets anders dan bij de GT, met een hoger en verder naar achteren geplaatst stuur en een iets hogere zithoogte, maar niet zo hoog als bij een V-Strom.

Deze ontspannen ergonomie wordt aangevuld met een hoger en breder kuipwerk, dat aan beide zijden luchtkanalen heeft om hetzelfde effect te bereiken als vleugels op sportmotoren, waardoor er verticale druk ontstaat om de stabiliteit van het voorwiel bij hoge snelheden te vergroten.

Het windscherm is niet erg hoog of breed en heeft drie standen met een hoogteverschil van vijf centimeter, maar om het scherm in elke positie te plaatsen moeten de vier bevestigingsschroeven worden verwijderd en opnieuw geplaatst. Daarnaast zijn er brede handbeschermers toegevoegd voor extra bescherming. Verwarmde handgrepen zijn een optie, evenals een optionele kuipruit of een comfortzadel, die aanzienlijk beter is dan het standaardzadel.

De achterkant lijkt sterk op die van de GT, met bevestigingspunten voor grote koffers direct op het subframe en een nieuwe bagagedrager die tevens dienstdoet als handgrepen voor de passagier en als basis voor een topkoffer. De zittingen van beide rijders bevinden zich op verschillende niveaus.

Sportieve reismotor

De nieuwe Suzuki GSX-S1000 GX heeft vergelijkbare kenmerken als zijn directe concurrentie: het doel is om een sportieve motorfiets te creëren die geschikt is om mee te reizen, maar comfortabeler dan een klassiek sporttoermodel. Dit wordt bereikt door de ontspannen zitpositie en het elektronische systeem waarmee je met slechts een paar tikken op de bediening aanpassingen kunt doen en het gedrag van de motorfiets kunt afstemmen. Een van de sterke punten van de Suzuki GSX-S1000 GX , zoals bij al zijn zustermodellen, is zijn motor. Hoewel de viercilinder lijnmotor al enige tijd meegaat, presteert hij uitstekend dankzij recente elektronische updates. Het is een soepele motor, zelfs in lage toeren kun je zonder trillingen rijden met een rustig en regelmatig geluid, terwijl er bij acceleraties geen trillingen of problemen optreden.

Met meer dan 150 pk heeft deze motorfiets uiteraard voldoende vermogen als je het gas opendraait, en dit gaat gepaard met een uitstekende versnellingsbak die soepel werkt, zelfs bij zeer lage snelheden. In modus A is de respons zeer direct, soms zelfs te veel als je rustig rijdt; het wordt een motor om volledig los te gaan op open wegen en volop te accelereren. Als de bochten scherper zijn, zonder schone rijlijnen of als het wegdek niet perfect is, biedt modus B vrijwel dezelfde initiële acceleratie op een zachtere en meer controleerbare manier; in modus A kan het voorwiel zelfs relatief gemakkelijk van de grond komen.

Een ander sterk punt is de werking van de vering bij het absorberen van hobbels. Zelfs zonder de hydrauliek in de zachtste stand te zetten is het comfortabel om over putdeksels, oneffenheden in het asfalt of diepe kuilen te rijden omdat alles goed wordt gefilterd.

Voldoende grip

Tijdens de testrit hadden we gelegenheid om over een stuk weg buiten Lissabon te rijden dat bezaaid was met grote hobbels en bulten. Zowel op rechte stukken als in bochten behield de Suzuki GSX-S1000 GX in modus B zijn lijn zonder op de hobbels te springen. In modus A is de ophanging stijver, maar dit merk je alleen echt bij hard remmen en accelereren; zowel in modus A als B heb je voldoende grondspeling in bochten. Het enige minpuntje was misschien de keuze van de banden, Dunlop RoadSmart met specifieke specificaties, die wat hard aanvoelden. Met iets minder druk op deze smalle wegen zouden ze meer grip hebben gehad, hoewel ze dankzij alle elektronische hulpmiddelen nog steeds voldoende grip bieden.

De motorfiets beweegt gemakkelijk en zelfverzekerd en is altijd stabiel. De remmen zijn krachtig en voelden goed aan, hoewel we nog steeds een radiale rempomp willen zien die past bij de rest van het Brembo-team. Op de snelweg kun je de cruisecontrol inschakelen als je het gashendel wilt loslaten. Dit werkt ook erg intuïtief. Het enige wat ontbreekt is een iets hogere kuipruit om wind te verminderen bij hoge snelheden, maar afgezien daarvan behoudt hij uitstekende rijeigenschappen zoals alle modellen in deze serie.

Het meest opvallende kenmerk van de nieuwe Suzuki GSX-S1000 GX is echter de stap voorwaarts die wordt gezet op het gebied van sportieve prestaties in combinatie met comfort. Enkele verbeterpunten waarom gevraagd kan worden zijn onder andere een verstelbare kuipruit zonder het verwijderen van de steunen en enkele details. Het heeft echter al functies die gebruikelijk zijn in dit segment, zoals connectiviteit met telefoons om te kunnen communiceren of entertainment te hebben tijdens het rijden. Bovendien zal de passagier comfortabel zitten, met goede handgrepen en uitzicht vanaf een hogere positie, net als bij de GT.

De prijs is wel een nadeel; hij kost € 18.499,-, wat duidelijk hoger is dan de € 16.499,- voor de GT. Maar anderzijds brengen elektronica, vooral elektronische vering, extra kosten met zich mee in vergelijking met meer basic modellen. Zoals gewoonlijk biedt Suzuki verschillende opties voor de Suzuki GSX-S1000 GX, zoals koffers en ruiten.

Het bericht Suzuki GSX-S1000 GX: Eerste indruk verscheen eerst op Motor.NL.

BMW onthult de nieuwe R 12 en R 12 nineT

BMW Motorrad heeft zojuist de langverwachte onthulling gedaan van twee nieuwe motorfietsmodellen: de BMW R 12 nineT en de BMW R 12. Deze modellen bieden een opwindende mix van klassieke stijl en moderne technologie, die zowel liefhebbers van klassieke roadsters als cruisers zal aanspreken.

De BMW R 12 nineT: Een evolutie van het klassieke genre

Als een evolutie van zijn voorganger, de R nineT, belichaamt de BMW R 12 nineT het beste van beide werelden. Met zijn tijdloze ontwerp, personalisatiemogelijkheden en verbeterde prestaties is dit model een droom voor elke liefhebber van klassieke roadsters. Met een krachtige lucht-/oliegekoelde tweecilinder boxermotor van 1170 cc biedt deze motorfiets plezier in bochtenwerk en opwindende acceleratie. De prijzen beginnen bij € 20.990,-

De BMW R 12: Een cruiser voor aangenaam rijden

Voor liefhebbers van cruisers introduceert BMW de nieuwe R 12. Met zijn ‘Spirit of Easy’ motto biedt deze motorfiets een ontspannen rijervaring met zijn klassieke cruiser-stijl en comfortabele zithouding. De lucht-/oliegekoelde tweecilinder boxermotor van 1170 cc levert voldoende vermogen om soepel over de weg te cruisen. De prijzen beginnen bij € 16.990,-.

Het stalen brugframe van de BMW R 12.

Specificaties en modulaire constructie

Beide modellen delen dezelfde krachtige 1170cc-boxermotor, die wordt gekoeld door lucht en olie. Het frame is volledig nieuw ontworpen voor de R 12-modellen, met een stalen buisvormige brugstructuur die het gewicht vermindert en een klassieke uitstraling geeft. Het modulaire ontwerp biedt talloze personalisatiemogelijkheden, waardoor rijders hun motorfiets kunnen aanpassen aan hun eigen smaak.

Prijzen en beschikbaarheid

De nieuwe BMW R 12 en R 12 nineT zullen beschikbaar zijn in 2024. De prijzen beginnen bij €16.990 voor de R 12 en € 20.990,- voor de R 12 nineT.

Het bericht BMW onthult de nieuwe R 12 en R 12 nineT verscheen eerst op Motor.NL.