Niet iedereen kan 125 worden, dus Norton heeft zes Limited Editions aangekondigd, in totaal slechts 125, om zijn oprichting in 1898 te vieren. De recente tijden zijn niet de meest rooskleurig geweest voor dit glorieuze Britse merk, maar een jubileum is een jubileum en moet gevierd worden, vooral als we het over driecijferige getallen hebben. Zeker wanneer je rondkijkt en beseft dat er niet veel overgebleven zijn van de merken die Norton destijds uitdaagden. In zijn lange geschiedenis heeft het bedrijf veel meegemaakt, maar het blijft een van de meest iconische en herkenbare merken, geliefd en gerespecteerd om zijn belangrijke rol in de evolutie van motorrijden gedurende al die jaren. Dus het lijkt alleen maar juist om deze mijlpaal met Norton te vieren door je te vertellen over deze speciale edities die momenteel in de Britse catalogus staan.
De Limited Editions voor het 125-jarig jubileum zullen gebaseerd zijn op de Norton Commando 961 SP, Norton Commando 961 CR, Norton V4SV en Norton V4CR en voor elk ervan is een specifiek kleurenschema ontworpen dat verwijst naar een mythisch model uit het verleden. Laten we ze één voor één bekijken, zodat we ook wat kunnen leren over de geschiedenis van tweewielers.
De Energette
De Energette was Norton’s eerste motorfiets. Hij werd geproduceerd van 1902 tot 1906 en was, net als bijna alle motorfietsen uit die tijd, een fiets met een bovenliggende motor. De Commando ter ere hiervan behoudt zijn kenmerkende diepgele kleur en bruine zadel. De Energette was misschien niet de meest beroemde Norton, althans niet voor liefhebbers van wegraces, ondanks het historische succes van Rem Fowler in de eerste TT-race ooit in 1907.
De Manx
Voor liefhebbers van wegraces was de eerste echte Norton (en misschien wel het meest fascinerend tot op de dag van vandaag) zonder twijfel de Manx. Geproduceerd van 1937 tot 1962 en winnaar van 13 races op het Isle of Man, introduceerde hij het legendarische Featherbed-frame en werd het een van de meest duurzame racers aller tijden, zodanig dat sommige voorbeelden nog tot in de jaren ’70 werden verkocht aan privérijders overal ter wereld. De aan hem gewijde motor is nog steeds een Commando 961 en heeft de kenmerkende zilveren tank en het zwarte frame. Ook de motor is zwart, evenals de voetsteunen, platen en Öhlins-vering, terwijl de kuip en kettingbeschermer gemaakt zijn van koolstofvezel. De bijpassende zadelcover heeft een embleem ter ere van het 125-jarig jubileum met het logo van de Limited Edition.
De Transatlantic
In 1972 creëerde Norton een andere motorfiets die een legende werd in de racesport. Het was een 750 speciaal ontworpen voor de Formule 750-categorie en werd bereden door coureurs als Peter Williams, Phil Read, Tony Rutter, Mick Grant en David Aldana. De motor won het Britse 750cc-kampioenschap, de F750 TT op het Isle of Man en natuurlijk de Transatlantic Trophy. Hieruit kwam de rood-wit-blauwe race-livery voort die hem beroemd maakte. De Commando 961 LE ‘Transatlantic’ die aan deze motor is gewijd, interpreteert nu die graphics opnieuw en combineert ze met een zwarte motor, zwarte voetsteunen en zwarte voorvorken. De bijpassende zittinghoes bevat ook een herdenkingsembleem ter ere van het 125-jarig jubileum met het logo van de Limited Edition.
De A 588
Als je een goed gevoel voor smaak hebt (en een paar grijze haren), herinner je je waarschijnlijk ook nog wel de legendarische 588, de racemotor met rotatiemotor! Hij had een vloeistofgekoelde 588cc-Wankelmotor en was een unieke machine, opnieuw ontworpen voor races en met name wegraces. Hieruit kwam de Norton F1 voort, die in feite een versie voor op de weg was en nu echt zeldzaam is. De RC588, RCW588 en NRS588 wonnen eind jaren ’80 en begin jaren ’90 het Britse Superbikes-kampioenschap en de Isle of Man TT. De race van Steve Hislop tijdens de TT van 1992 was onvergetelijk. De Commando 961 LE ‘588’ is aan deze racers gewijd en heeft hun kenmerkende zwart-grijze kleurenschema. Naast het lakwerk heeft hij een zwarte motor, zwarte voetsteunen, zwarte Öhlins-vering, een kettingbeschermer van koolstofvezel, een kuip van koolstofvezel en gouden velgen. De bijpassende zittinghoes heeft ook een embleem ter ere van het 125-jarig jubileum met het logo van de Limited Edition.
Dit is echter niet het enige model dat gewijd is aan de 588, want hetzelfde kleurenschema wordt ook gebruikt op de V4SV en V4CR, waardoor er drie motoren zijn die de legendarische ‘rotary’ vieren. De V4SV ‘588’ heeft dezelfde race-livery en voegt daar vergulde OZ Racing wielen aan toe, samen met het embleem ter ere van het 125-jarig jubileum op de bovenkant van de zitting. De V4CR ‘588’ heeft ook dezelfde kleurstelling en vergulde OZ Racing wielen, samen met het embleem ter ere van het 125-jarig jubileum op de bovenkant van de zitting, maar komt in een streetfighter-versie.
Prijzen en beschikbaarheid
En na al die geschiedenis en glamour is het tijd om over geld te praten. Als je geïnteresseerd bent in een van de Commando 961’s, bedraagt het te betalen bedrag tegen de huidige wisselkoers € 21.850,-. Als je daarentegen gecharmeerd bent van de modellen met de V4-motor, gaat de prijs flink omhoog. De V4SV ‘588’ is verkrijgbaar voor € 59.813,-, terwijl de V4CR ‘588’ € 57.512,- kost. Als dat nog niet genoeg voor je is, kun je altijd nog een race-uitlaat toevoegen die niet straatlegaal is, maar waarmee je wel het vrije geluid van de V4 kunt horen. Bestellingen gaan open op 22 november, maar wees snel om een van de 125 exemplaren die worden gebouwd te reserveren, omdat bestellingen momenteel alleen worden geaccepteerd van inwoners van het Verenigd Koninkrijk. Voor meer informatie kun je terecht op de officiële website van Norton.
Het bericht Norton viert 125 jaar geschiedenis met 125 Limited Editions verscheen eerst op Motor.NL.