Yamaha vervolgt Ténéré Travel Trophy met tweede editie

Na het succes van de eerste editie organiseert Yamaha Motor Europe, branch Benelux, in 2024 een nieuwe editie van zijn reisevenement exclusief voor Yamaha Ténéré rijders.

De Ténéré Travel Trophy keert terug in 2024. Het concept van de eerste editie is komend jaar de basis voor een geheel nieuwe reiservaring. De slogan “Explore New Horizons” komt bij de tweede editie tot zijn recht tijdens de avontuurlijke motorreis waarin deelnemers vier landen doorkruisen. Op zaterdag 8 juni ontmoeten 150 avonturiers elkaar bij het eerste bivak in de Duitse deelstaat Beieren. Na de Ténéré Experience op zondag 9 juni, begint op maandag 10 juni de reis van 5 etappes door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië. Deelnemers kunnen rekenen op routes van de gebaande paden, met een flinke dosis onverharde wegen. Voor wie dat wil zijn er volledig verharde alternatieve routes beschikbaar. De routes leiden door prachtige landschappen met uitzichtpunten en interessante bezienswaardigheden.

Aankoopdossier Yamaha Ténéré 700: woestijnkind

De Ténéré Travel Trophy is geen race, maar elke dag zijn er wel nieuwe uitdagingen, waarmee de deelnemers punten kunnen verdienen om in het klassement te stijgen. Op vrijdag 14 juni zal de top 3 Ténéré Travelers gehuldigd worden op het podium. Na het ontbijt op zaterdag 15 juni is het programma afgelopen en vervolgt iedereen zijn eigen weg.

De ticketprijs voor het evenement bedraagt 999,00 euro. Deelnemers hebben de mogelijkheid om een optioneel Dealer Package af te nemen voor 800,00 euro. Hierbij geniet de deelnemer van diverse gemakken: een check-up van de motorfiets bij de dealer, motortransport, bus- en vliegreis en bagagetransport. Voor 200,00 euro is het bagagetransport ook los te boeken.

Eerste editie

2023 is het jaar van vier decennia Yamaha Ténéré. Deze mijlpaal vierde het merk afgelopen juni daarom met de eerste editie van de Ténéré Travel Trophy. Meer dan 100 Ténéré-rijders verschenen aan de start. In Noord-Frankrijk werd een Frans château omgedoopt tot Ténéré Town. Na de eerste nacht onder de sterrenhemel stond de Ténéré Experience op het programma. Deze dag stond bol van masterclasses, clinics, workshops en outrides op een 33 hectare groot offroad speelterrein om de deelnemers voor te bereiden op de reis. Na deze enerverende dag begonnen de Ténéré rijders aan de reis van 5 etappes dwars door Frankrijk, Andorra en Spanje. Voor deelname aan de volgende editie kan je je hier aanmelden.

Het bericht Yamaha vervolgt Ténéré Travel Trophy met tweede editie verscheen eerst op Motor.NL.

Kawasaki heeft nieuwe KX450 nu bij dealers

De compleet vernieuwde KX450 staat nu bij dealers. De fiets heeft een nieuw motorblok dat over het hele toerenbereik meer vermogen levert. Daarnaast zijn functies zoals Kawasaki TRaction Control en Power Modes terug te vinden.

Onder leiding van Romain Febvre en het Kawasaki Racing Team heeft de nieuwe KX450 al laten zien een winnaar te zijn in de MXGP. De 2024 KX450 behoudt zijn betrouwbaarheid en prestaties, maar integreert nieuwe, op de rijder gerichte racetechnologie. Het motorblok van deze GP-winnende MX-machine is nog sterker geworden en met kenmerken zoals hydraulische koppeling, elektrische starter en launch control kun je het maximale uit de motor halen. Het 2024-model gaat nog een stap verder en is het eerste KX-model met Kawasaki Tractie controle en Power-modi, die je kunt aanpassen met behulp van de Rideology KX-app.

Kawasaki onthult de vernieuwde KX450: krachtiger en geavanceerder dan ooit

Voor het 2024-model is ook een geheel nieuw frame ontwikkeld, met een geoptimaliseerde stijfheidsbalans die zorgt voor betere feedback. Dit resulteert in scherpere handling op verschillende circuits. Met het verbeterde remsysteem met geperforeerde Braking/Sunstar-remschijven heb je meer controle tijdens het remmen. Hierdoor moet je met meer vertrouwen de bochten in kunnen gaan. Daarnaast zorgt de verbeterde bewegingsvrijheid, dankzij nieuw ontworpen kuipdelen, zijkappen en achterspatborden, voor extra comfort. De 2024 KX450 is nu verkrijgbaar bij de Kawasaki dealers, vanaf 10.249 euro.

Het bericht Kawasaki heeft nieuwe KX450 nu bij dealers verscheen eerst op Motor.NL.

Triumph maakt opwachting in de Supersport Next Generation

Het Wereldkampioenschap Supersport Next Generation zal in 2024 een nieuw team verwelkomen. WRP Racing – RT Motorsports by SKM – Triumph gaat deelnemen aan dit prestigieuze kampioenschap met de krachtige Triumph Street Triple RS als hun voornaamste wapen.

Het team krijgt leiding van de ervaren motorsportpartners Rob Vennegoor uit Nederland en Frank Krekeler uit Duitsland. Eerder behaalden zij al grote successen in het WK Supersport 300 en wonnen twee opeenvolgende titels in de IDM Supersport 300. WRP is eigendom van Wepol Racing Parts, een dochteronderneming van het Tsjechische bedrijf Wepol a.s., en staat bekend om hun hoogwaardige raceonderdelen en service. Met deze technische expertise en jarenlange ervaring in de motorsportwereld heeft het team hoge verwachtingen voor het komende seizoen.

Triumph blijft Moto2-blokken leveren tot 2029

Het rijdersduo van WRP Racing – RT Motorsports by SKM – Triumph is indrukwekkend. Het team heeft namelijk Jorge Navarro uit Spanje en John McPhee uit Schotland gestrikt. Beide coureurs hebben al bewezen wat ze kunnen op wereldniveau, met overwinningen, podiumplaatsen en successen in verschillende klassen zoals Moto3 en Moto2. Het teammanager Rob Vennegoor is trots op het nieuwe team en kijkt vol vertrouwen uit naar het komende seizoen. De eerste race van WRP Racing – RT Motorsports by SKM – Triumph vindt plaats op het beroemde Phillip Island Circuit in Australië. Hier zijn ze vastbesloten om meteen competitief te zijn en hun stempel te drukken op dit spannende kampioenschap.

Het bericht Triumph maakt opwachting in de Supersport Next Generation verscheen eerst op Motor.NL.

Honda brengt 30 nieuwe elektrische motoren uit voor 2030

Honda staat op het punt om een grote sprong te maken. Ze hebben namelijk aangekondigd dat ze maar liefst 30 elektrische motorfietsen gaan produceren. Alle 30 gaan hun debuut voor 2030 maken.

Om deze plannen te verwezenlijken, heeft het merk flink wat geld opzij gezet. Maar liefst 500 miljard yen (ongeveer 3,1 miljard euro) is gereserveerd om dit hele project in een stroomversnelling te brengen. Ze hebben twee fasen van investeringen vastgesteld, met ongeveer ¥100 miljard (ongeveer 621 miljoen euro) aan investeringen tussen 2021 en 2025.  Daar komt tussen 2026 en 2030 nog eens ¥400 miljard (2,48 miljard euro) bij.

Techniek Honda E-Clutch: zelf schakelen, automatisch koppelen

Het doel van al deze investeringen is om de verkoop van elektrische modellen te maximaliseren. Honda heeft namelijk voor zichzelf grote ambities gesteld. Ze streven er namelijk naar een operationele winstmarge van meer dan 5 procent, voor hun elektrische motorfietsenafdeling tegen 2030. Maar daar stopt het niet. Ze willen ook een operationele winstmarge van meer dan 10 procent bereiken voor hun gehele motorfietsensector tegen 2030. En ze zijn vastberaden om die hoge winstmarges ook te behouden voor 2031 en daarna.

Maar maak je geen zorgen, Honda-fans. Dit betekent niet dat Honda volledig overschakelt naar elektrisch. Ze hebben duidelijk gemaakt dat ze nog steeds geloven in hun geliefde modellen, zoals de populaire MT-serie, de sportieve R-categorie en de geliefde CB/CBR-families. Deze iconische motorfietsen zullen nog steeds te zien zijn en ze zullen nog steeds geld in het laatje brengen. Maar wat er na 2031 met de verbrandingsmotoren zal gebeuren, is nog een raadsel.

Toekomst

Om ons een glimp te geven van wat ons te wachten staat, heeft Honda een afbeelding vrijgegeven waarin de silhouetten te zien zijn van de motorfietsen die klaarstaan voor hun elektrische debuut. We kunnen een Gold Wing-type machine en een robuuste avontuurlijke tourer zien. Daarnaast zijn ook een naakte streetfighter, een reeks scooters en zelfs een dual-sport dirtbike te herkennen.

Maar hier komt het mooiste nieuws van allemaal: Honda belooft dat de prijzen van hun huidige elektrische motorfietsen tegen 2030 met maar liefst 50 procent zullen dalen. Dat is een enorme belofte die de toekomst van betaalbare elektrische mobiliteit nog helderder maakt.

Het bericht Honda brengt 30 nieuwe elektrische motoren uit voor 2030 verscheen eerst op Motor.NL.

TT Assen opent kaartverkoop voor 2024

Goed nieuws voor alle motorliefhebbers! Vanaf vandaag is de vrije verkoop van TT Assen-tickets officieel gestart.

De 93ste editie van de TT loopt van 28 tot en met 30 juni 2024, op het beroemde TT Circuit Assen. Dit is dé kans om dit spectaculaire evenement bij te wonen, dus zorg ervoor dat je er op tijd bij bent. Een geweldige bijkomstigheid voor gezinnen is dat kinderen tot en met 15 jaar gratis toegang hebben tot de TT. Dit betekent dat je samen met je hele gezin kunt genieten van een onvergetelijke dag vol motorsportactie, zonder extra kosten voor de jongsten.

RW Racing-teammanager Jarno Janssen: ‘TT Assen hoogtepunt van het jaar’

We begrijpen dat parkeren soms een gedoe kan zijn, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken tijdens de TT. Bij het TT Circuit Assen kun je namelijk gratis parkeren. Bij een evenement als de TT wil de organisatie verder ervoor zorgen dat de bezoekers zich comfortabel voelen. Daarom zijn er op het terrein gratis sanitaire voorzieningen beschikbaar.

Het bericht TT Assen opent kaartverkoop voor 2024 verscheen eerst op Motor.NL.

Vespa en (RED) verlengen partnerschap: Samen in de strijd tegen AIDS

De Piaggio Group (en dan met name Vespa) en de goede doelen-organisatie (RED) hebben hun partnerschap vernieuwd voor de periode 2024-2025. Jaarlijks komen beide organisaties op 1 december, World AIDS Day, samen. Dit jaar zal er daarom om 17.00 uur een bijzondere bijeenkomst plaats in de Motoplex in Milaan.

Daarnaast lanceren de bedrijven vanaf mei 2024 een kleding- en accessoire lijn, die verkrijgbaar is in de flagship stores van de groep en online. De onmiskenbare Vespa-stijl-kledingcollectie bestaat uit een comfortabele hoodie van katoen, een waterdichte jas en een T-shirt. Al deze kleding komt in de iconische rode kleur van (RED). Als aanvulling op het assortiment is er ook een collectie accessoires, variërend van een mok tot een waterfles en een helm. Vespa doneert een deel van de opbrengst van de verkoop van deze speciale collectie aan (RED).

Disney Mickey Mouse Edition by Vespa ter ere van 100 jaar Disney

(RED) is door Bono & Bobby Shriver opgericht in 2006. De organisatie werkt samen met ’s werelds meest iconische merken om unieke producten te creëren. Het geld wat ze hiermee ophalen gebruiken ze voor de strijd tegen AIDS en wereldwijde pandemieën. De samenwerking tussen Vespa en (RED) startte in 2016 en heeft tot verschillende rode producten geleid. Je kan hierbij denken aan de Vespa 946 RED, Vespa Primavera RED, Vespa Electrica RED, en een assortiment merchandise.

Tijdens de samenwerking met (RED) hebben Vespa-klanten van over de hele wereld een essentiële rol gespeeld in de strijd tegen AIDS. Hierbij is namelijk meer dan 1,5 miljoen dollar (1,37 miljoen euro) ingezameld voor het Global Fund, het wereldwijde fonds ter bestrijding van AIDS, tuberculose en malaria.

Het bericht Vespa en (RED) verlengen partnerschap: Samen in de strijd tegen AIDS verscheen eerst op Motor.NL.

Motivatie in de motocrosswereld: Een gesprek met Tim Gajser

Tim Gajser, vijfvoudig winnaar van het FIM Wereldkampioenschap Motocross (MXGP en MX2), opent zich in Mips’ nieuwste ‘Why we ride’-serie na een blessure-geplaagd seizoen waarin hij diep moest graven om weer op zijn best te komen.

Mede Team Mips-atleet en Amerikaanse mountainbike-crosscyclist Kate Courtney interviewt Gajser in de serie. Deze heeft als doel om in het hart en de geest van Team Mips-atleten te duiken. Daarmee wil Mips laten zien wat hen drijft. Het interview gaat in op de zelftwijfel van kampioen Team HRC over zijn terugkeer naar de sport. In februari kwam Gajser ten val tijdens pre-season-testen in Trentino, wat resulteerde in een gebroken rechterdijbeen, een operatie en een lange herstelperiode van zeven maanden. Hierdoor heeft hij het grootste deel van het Wereldkampioenschap Motocross 2023 gemist.

MXGP Turkije 2023: Tim Gajser is terug

Over zijn terugkeer naar MXGP na zijn herstel zei Gajser: “Als ik zou zeggen dat ik nooit aan mezelf twijfelde, zou ik liegen. Vooral bij terugkeer van een blessure zou ik me afvragen of ik het (het winnen van nog een kampioenschap) zou kunnen herhalen of zelfs beter dan dat zou kunnen worden? Ik probeer daar niet aan te denken, omdat ik geloof dat als je hongerig genoeg bent, er altijd een manier is om grotere dingen te bereiken.”

Motivatie

Gajser maakte een indrukwekkende terugkeer in de laatste vijf races van het seizoen, waarbij hij twee algemene overwinningen behaalde. Het interview gaat ook in op de druk die hij voelt om op topniveau te blijven presteren. Gajser voegt eraan toe: “Het winnen van één wereldkampioenschapstitel is niet gemakkelijk, het is super moeilijk. Er ligt veel druk op mij om mijn succes jaar na jaar te herhalen, samen met iedereen om me heen die ook die verwachting heeft.”

Het interview gaat verder in op het onderwerp motivatie en of dit in de loop der tijd verandert, of dat de liefde voor motocross nog steeds de reden is achter Gajser’s vastberadenheid om professioneel te blijven racen. Naast het ontdekken van Gajser’s reis, onderzoekt de serie ook veiligheid en risico’s in de motocross. Dit omvat het achterhalen van hoe je je zowel fysiek als mentaal kunt voorbereiden om risico’s te minimaliseren, en welke soort uitrusting motocross-rijders gebruiken om veilig te blijven, in de hoop andere rijders en atleten te inspireren om veiligheid serieus te nemen. Daarnaast kunnen ze hiermee de vaardigheden ontwikkelen, die ze nodig hebben om te gedijen in hun gekozen activiteit.

Het bericht Motivatie in de motocrosswereld: Een gesprek met Tim Gajser verscheen eerst op Motor.NL.

4 Jaar garantie en Road Assistance op elke nieuwe Kawasaki

Vanaf 1 december zullen alle nieuwe Kawasaki motorfietsen die geregistreerd worden in de Benelux uitgerust worden met een garantie van vier jaar zonder kilometerbeperking.

Deze garantie omvat twee jaar fabrieksgarantie en twee jaar verlengde garantie van Kawasaki Benelux. Bovendien wordt de Kawasaki Road Assistance automatisch gratis verlengd tot vier jaar. Deze extra service geldt voor alle nieuwe wegmodellen, inclusief de Z125 en de Ninja H2 SX SE, die geleverd zijn door Kawasaki Benelux aan officiële dealers.

Zowel particuliere als commerciële gebruikers, zoals rijscholen, komen in aanmerking voor deze garantie en pechhulp, op voorwaarde dat het onderhoud wordt uitgevoerd bij een officiële Kawasaki dealer.

Deze stap benadrukt de focus van Kawasaki op kwaliteit en betrouwbaarheid, waardoor fans van het merk de komende vier jaar zorgeloos kunnen genieten van hun motorfietsen.

Het bericht 4 Jaar garantie en Road Assistance op elke nieuwe Kawasaki verscheen eerst op Motor.NL.

Tien tips voor benzine besparing

Met de constante opmars van de benzineprijzen, wordt brandstofbesparing op je motorfiets een belangrijk onderwerp voor serieuze rijders. De portemonnee-vriendelijke benadering van motorrijden wordt met de dag belangrijker. We weten ondertussen wel dat je banden op de juiste spanning houden en je ketting schoonmaken hiermee kunnen helpen. Maar hier zijn tien tips, die misschien wat minder voor de hand liggen.

1. Banden met minder rolweerstand halen

De banden van je motorfiets zijn van cruciaal belang voor de prestaties van je motor. Een band met veel grip is hartstikke leuk voor sportief bochtenwerk, maar komt zeker niet je verbruik ten goede. Je kan daarom banden nemen met een lage rolweerstand. Deze banden hebben meestal een hardere rubbercompound, waardoor ze minder aan het asfalt blijven plakken. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat je motorblok minder moeite hoeft te doen om de wielen te laten rollen. Op deze manier hoef je dus niet je ‘normale’ banden te ver op te pompen, om benzine te besparen. 

2. Verse vloeistoffen gebruiken

Als je dacht dat het verversen van de motorolie, koelvloeistof en transmissieolie alleen maar nodig was voor preventief onderhoud, dan hebben we goed nieuws voor je. Deze onderhoudsbeurten kunnen namelijk ook je brandstofefficiëntie een flinke boost geven. Verse oliën zorgen namelijk voor optimale smering van de motor en transmissie, waardoor je motor soepel draait zonder onnodige wrijving. Verse koelvloeistof houdt daarnaast je motor op de ideale bedrijfstemperatuur, wat het verbrandingsproces efficiënter maakt.

3. Bespaar gewicht

Verminder het gewicht dat je motorfiets met zich meedraagt. Een paar extra kilo’s aan onnodige bagage lijken misschien niet veel uit te maken voor een korte rit, maar kunnen zeker invloed hebben op je brandstofefficiëntie. Daarentegen wordt het een ander verhaal wanneer je honderden kilometers aflegt. Minder gewicht betekent minder vermogen nodig om te versnellen, wat op zijn beurt resulteert in minder brandstofverbruik en een betere brandstofefficiëntie. Als je als rijder wat gewicht wilt afsnoepen, kun je beginnen met onnodige accessoires, lichtere banden en overtollige bagage. Daarnaast kan je overwegen om je stalen kettingtandwiel voor een aluminium-versie in te ruilen. De beste gewichtsbesparingen zitten namelijk bij het wiel, maar bedenk je wel dat aluminium sneller slijt waardoor je besparing op tandwielen als sneeuw voor de zon verdwijnt.

4. Hou aan het einde van het tanken de slang omhoog

Je weet vast wel dat je het beste de brandstof in je motor kan gebruiken, die volgens de fabrikant wordt voorgeschreven. Daarentegen is er alsnog een kans dat je geld laat liggen aan de pomp. Zo blijft er vaker nog benzine over in de slang als je klaar bent met tanken. Door de slang even goed omhoog te houden en de zwaartekracht zijn werk te laten doen, zorg jij ervoor dat je tot de laatste druppel benzine krijgt. Je hebt er immers toch al voor betaald.

5. Maak het brandstofsysteem schoon

Wanneer het brandstofsysteem niet optimaal presteert, heeft dit invloed op de kwaliteit van de verbranding en daarmee op je brandstofefficiëntie. Voor motorfietsen met elektronische brandstofinjectie kan een grondige reiniging van de brandstofinjectoren wonderen doen, omdat dit de brandstofsproeiing en -toevoer optimaliseert. Als je een carburateur op je motorfiets hebt, dan kan een volledige carburateur reinigingsservice en een nauwkeurige afstelling het brandstofverbruik aanzienlijk verbeteren.

6. Vervang je luchtfilter

Een vervuild luchtfilter kan vergelijkbare gevolgen hebben als een vuil brandstofsysteem. Het leidt namelijk tot een slechte verbranding en dus een lage brandstofefficiëntie. Neem een kijkje bij je luchtfilter om te beoordelen of een lichte reiniging met een borstel voldoende is of dat je een volledige vervanging moet overwegen. Wat je ook kiest, met een schoon luchtfilter kan je motorfiets lucht en brandstof in een optimale verhouding verbranden, wat resulteert in betere prestaties en een verbeterde brandstofefficiëntie.

7. Check je bougies

Deel drie van je verbranding moet je ook niet vergeten. Als je namelijk brandstof en lucht hebt, maar geen vonk, ga je nergens naartoe. Naarmate bougies gebruikt worden, gaan ze slechter presteren. Daarom is het handig om ze af en toe te checken en te kijken of ze nog optimaal functioneren. Als ze dat niet doen, kunnen ze namelijk voor een onvolledige verbanding van de benzine zorgen.  

8. Je uitlaat?

Je uitlaat zou misschien je portemonnee pijn kunnen doen. Dat klinkt een beetje dramatisch, maar met een aftermarket-uitlaat is het misschien nog waar ook. Fabrikanten ontwerpen uitlaten namelijk zo, dat ze precies de juiste tegendruk kunnen geven, tegen uitlaatgassen. Hierdoor wordt niet-verbrande benzine teruggeduwd in de cilinder, waardoor het alsnog gebruikt kan worden. Bij aftermarket-uitlaten kan het zo zijn dat het design niet helemaal aansluit op jouw motor. Je raadt al wat het resultaat is: een motor die benzine uitspuugt. Zonde toch?

9. Rij laag voor aerodynamica

Als het om efficiëntie gaat, is aerodynamica voor elk voertuig belangrijk. Dat geldt zeker voor een motor. Nou kan je enkele dingen aan de motor zelf doen (zoals de zijtassen en de koffer eraf te halen), maar bij jezelf is de grootste winst te halen. Wil je zo min mogelijk wind vangen en daardoor zuiniger rijden? Rij dan zo laag mogelijk, met je borst op de tank van je motor. Dat is niet comfortabel, maar wel heel zuinig. Iets wat makkelijker is, is om een zo rond mogelijke integraalhelm te dragen. Hier glijdt de wind namelijk makkelijker vanaf.  

10. Koude brandstof tanken

Je hebt het vast weleens gehoord: je kan bij koude temperaturen het beste tanken, want zo gauw als het warm wordt, zet de benzine uit… dus extra benzine voor je geld! Nu is het zo dat bijna alle benzine bij de pomp tegenwoordig opgeslagen wordt in geïsoleerde, ondergrondse containers, dus dan houdt het feestje wel heel snel op. Daarentegen is de tankinhoud van de gemiddelde motor een flink stuk kleiner dan die van een auto. Dat betekent op zijn beurt weer dat de benzine die al in de pompslang zat groter is in de motorrijder zijn brandstoftank. Deze benzine heeft wel kunnen afkoelen en kan makkelijker uitzetten, als het weer plots warmer wordt. Je gaat er geen nieuwe vakantie van kunnen financieren, maar een kleine winst is het tenminste wel.  

Het bericht Tien tips voor benzine besparing verscheen eerst op Motor.NL.

KTM vernieuwt zijn 1390 DUKES voor 2024

KTM zet zijn Naked-segment kracht bij door de nieuwe 1390 SUPER DUKE R en zijn EVO-versie te onthullen. 2024 is het jaar van 30 YEARS OF DUKE en daarom moeten de modellen de meest indrukwekkende versies van de ‘Hertog’ tot nu toe zijn.

Beide KTM’s hebben een flinke cilinderinhoud van 1350cc, maar daar is hun kracht ook naar: 190 pk bij 10.000 tpm en een koppel van 145 Nm bij 8.000 tpm. Voor 2024 zijn er wat veranderingen aan het uiterlijk. Het nieuwe ontwerp van de LED-koplamp, tankspoilers en winglets laten een sportief karakter zien. Daarnaast leggen een verlaagd subframe en een compacter chassis nog meer de focus op de gespierde en agressieve look. De herontworpen luchtinlaat en airbox, samen met een grotere brandstoftank van 17,5 liter, verbeteren niet alleen de actieradius tot ongeveer 300 km, maar ook de ergonomie. Elk paneel is zorgvuldig berekend op optimale dikte en de tankspoilers en winglets zorgen voor extra downforce.

KTM geeft 790 DUKE in 2024 een update

Het meest opvallende visuele aspect is echter het lichtgewicht ontwerp van de koplamp. Met een gewicht dat bijna 700 g minder is dan zijn voorganger, geeft de nieuwe koplamp de SUPER DUKE R een geheel nieuwe, agressievere uitstraling. De intensiteit van de lichten past zich automatisch aan het omgevingslicht aan door middel van een lichtsensor in het dashboard. Bovendien zijn beide modellen standaard uitgerust met welkomstverlichting, waardoor de koplamp blijft branden bij uitgeschakeld contact, wat zorgt voor beter zicht en meer veiligheid.

PowerParts

De vernieuwde versie van de LC8-motor zorgt ervoor dat de DUKES genoeg vermogen hebben. Met een vergrote boring en een volledig nieuwe nokkenas bieden ze meer vermogen en koppel over het hele toerenbereik, en voldoen ze aan de nieuwste emissievoorschriften. Om het vermogen effectief over te brengen, zijn de KTM-modellen uitgerust met nieuwe, lichtgewicht MICHELIN Power GP-banden en een instelbare WP APEX-schokdemper. De EVO tilt de vering naar een nog hoger niveau met de nieuwste generatie WP Semi-Active Technology. Beide modellen beschikken over vernieuwde modi en geavanceerde technologieën.

Naast al deze technische snufjes beide DUKES ook verkrijgbaar in speciale kleurstellingen, die een eerbetoon vormen aan eerdere modellen. Er zijn ook speciale KTM PowerParts en KTM PowerWear verkrijgbaar om de motorfiets te personaliseren. De prijzen en beschikbaarheid van beide modellen zijn nog niet bekend. Tegen het einde van het jaar geeft KTM verder ook een gloednieuwe KTM 1390 SUPER DUKE R weg. Je maakt hier kans op, als je je aanmeldt voor de KTM-nieuwsbrief op KTM.COM.

Het bericht KTM vernieuwt zijn 1390 DUKES voor 2024 verscheen eerst op Motor.NL.