Suzuki GSX-S1000 GX: Eerste indruk

| |

Deze week wordt de Suzuki GSX-S1000 in Portugal geïntroduceerd. Collega Ralf was erbij en deelt graag zijn eerste indrukken van de Suzuki GSX-S1000 GX met je. Ralf, kom er maar in.

De Suzuki GSX-S1000 GX is het derde model in de viercilinderfamilie, naast de naked- en de klassieke sporttour. In het geval van de Suzuki GSX-S1000 GX gaat het opnieuw om een motorfiets gericht op hoogwaardig toerisme, maar ingedeeld in een segment wat nu een ‘crossover’ wordt genoemd. Deze modellen hebben in wezen een breed kuipwerk en vering met meer veerweg dan traditionele modellen, waardoor ze dichter bij trailmodellen komen zonder dat ze bedoeld zijn om offroad te rijden.

Suzuki-primeur

Voor de GSX-S1000 GX worden deze kenmerken aangevuld met een verbeterde elektronische uitrusting, zoals een zesassige IMU die de reeds beschikbare assistenties uitbreidt. Hierdoor kan er ook een nieuw elektronisch regelsysteem voor de vering worden toegevoegd, wat een primeur is voor Suzuki. De mechanische basis van de nieuwe motorfiets is eigenlijk dezelfde als die van de GSX-S1000- en GT-versie. Sterker nog, hij neemt alle achterste onderdelen over van laatstgenoemde, inclusief het verstevigde aluminium subframe, dat het belangrijkste verschil in het frame is.

We hebben dus te maken met de bekende viercilinder afkomstig uit de GSX-R1000-serie, die niet alleen zeer betrouwbaar is gebleken maar ook perfect presteert voor dit soort motoren. Het maximale vermogen is 152 pk (112 kW) bij 11.000 tpm, met een koppel van 106 Nm bij 9.250 tpm. De vermogensafgifte is zo vlak dat je probleemloos bij 3.000 tpm kunt rijden en direct kunt versnellen voor onmiddellijke en geleidelijke acceleratie. De Suzuki GSX-S1000 GX heeft nu ook drie rijmodi: A, B en C. De eerste is sportief en de derde bedoeld is voor omstandigheden met weinig grip.

Deze rijmodi programmeren de elektronische hulpfuncties en het afstellen van de vering. Je kunt ook de tractiecontrole, de hardheid van de hydraulica en de voorspanning van het achterwiel aanpassen met behulp van bedieningselementen aan de linkerkant van het stuur. Alles wordt weergegeven op een digitaal display, waardoor het eenvoudig is om tijdens het rijden aanpassingen te maken.

Het frame komt overeen met dat van de andere GSX-S1000-modellen, namelijk een dubbele aluminium liggerconstructie die zeer solide oogt, evenals een swingarm afkomstig van supersportmotoren. Daarnaast is de Suzuki GSX-S1000 GX uitgerust met Brembo-remmen, zij het nog steeds zonder radiale rempomp, en wielen met standaardafmetingen.

Wat betreft de vering zijn er nieuwe ontwikkelingen: de Suzuki GSX-S1000 GX maakt gebruik van mechanische Showa-vering in combinatie met een semi-actief elektronisch instelbaar systeem van Hitachi Astemo. Het secundaire regelsysteem voor de hydrauliek in de voorvork en achterdemper werkt met een responssnelheid van 1 kHz (0,001 s) en biedt een veel groter aanpassingsbereik dan conventionele handmatige systemen. Er zijn drie werkcurves die je ook kunt kiezen op het display, en de achterdemper heeft een automatisch hydraulisch systeem dat de voorspanning aanpast om de hoogte van de motorfiets te regelen. De voorspanning van de voorvork moet handmatig worden aangepast met behulp van een schroef op de vorkpoten.

Meer veerweg

Een opvallend verschil met zijn zustermodellen is dat de veerweg van de Suzuki GSX-S1000 GX: 150 mm aan beide zijden. Dit zorgt niet alleen voor meer comfort bij rijden op slechte wegen, maar biedt ook meer ruimte voor passagiers, wat direct merkbaar is bij het opstappen. De zitpositie is iets anders dan bij de GT, met een hoger en verder naar achteren geplaatst stuur en een iets hogere zithoogte, maar niet zo hoog als bij een V-Strom.

Deze ontspannen ergonomie wordt aangevuld met een hoger en breder kuipwerk, dat aan beide zijden luchtkanalen heeft om hetzelfde effect te bereiken als vleugels op sportmotoren, waardoor er verticale druk ontstaat om de stabiliteit van het voorwiel bij hoge snelheden te vergroten.

Het windscherm is niet erg hoog of breed en heeft drie standen met een hoogteverschil van vijf centimeter, maar om het scherm in elke positie te plaatsen moeten de vier bevestigingsschroeven worden verwijderd en opnieuw geplaatst. Daarnaast zijn er brede handbeschermers toegevoegd voor extra bescherming. Verwarmde handgrepen zijn een optie, evenals een optionele kuipruit of een comfortzadel, die aanzienlijk beter is dan het standaardzadel.

De achterkant lijkt sterk op die van de GT, met bevestigingspunten voor grote koffers direct op het subframe en een nieuwe bagagedrager die tevens dienstdoet als handgrepen voor de passagier en als basis voor een topkoffer. De zittingen van beide rijders bevinden zich op verschillende niveaus.

Sportieve reismotor

De nieuwe Suzuki GSX-S1000 GX heeft vergelijkbare kenmerken als zijn directe concurrentie: het doel is om een sportieve motorfiets te creëren die geschikt is om mee te reizen, maar comfortabeler dan een klassiek sporttoermodel. Dit wordt bereikt door de ontspannen zitpositie en het elektronische systeem waarmee je met slechts een paar tikken op de bediening aanpassingen kunt doen en het gedrag van de motorfiets kunt afstemmen. Een van de sterke punten van de Suzuki GSX-S1000 GX , zoals bij al zijn zustermodellen, is zijn motor. Hoewel de viercilinder lijnmotor al enige tijd meegaat, presteert hij uitstekend dankzij recente elektronische updates. Het is een soepele motor, zelfs in lage toeren kun je zonder trillingen rijden met een rustig en regelmatig geluid, terwijl er bij acceleraties geen trillingen of problemen optreden.

Met meer dan 150 pk heeft deze motorfiets uiteraard voldoende vermogen als je het gas opendraait, en dit gaat gepaard met een uitstekende versnellingsbak die soepel werkt, zelfs bij zeer lage snelheden. In modus A is de respons zeer direct, soms zelfs te veel als je rustig rijdt; het wordt een motor om volledig los te gaan op open wegen en volop te accelereren. Als de bochten scherper zijn, zonder schone rijlijnen of als het wegdek niet perfect is, biedt modus B vrijwel dezelfde initiële acceleratie op een zachtere en meer controleerbare manier; in modus A kan het voorwiel zelfs relatief gemakkelijk van de grond komen.

Een ander sterk punt is de werking van de vering bij het absorberen van hobbels. Zelfs zonder de hydrauliek in de zachtste stand te zetten is het comfortabel om over putdeksels, oneffenheden in het asfalt of diepe kuilen te rijden omdat alles goed wordt gefilterd.

Voldoende grip

Tijdens de testrit hadden we gelegenheid om over een stuk weg buiten Lissabon te rijden dat bezaaid was met grote hobbels en bulten. Zowel op rechte stukken als in bochten behield de Suzuki GSX-S1000 GX in modus B zijn lijn zonder op de hobbels te springen. In modus A is de ophanging stijver, maar dit merk je alleen echt bij hard remmen en accelereren; zowel in modus A als B heb je voldoende grondspeling in bochten. Het enige minpuntje was misschien de keuze van de banden, Dunlop RoadSmart met specifieke specificaties, die wat hard aanvoelden. Met iets minder druk op deze smalle wegen zouden ze meer grip hebben gehad, hoewel ze dankzij alle elektronische hulpmiddelen nog steeds voldoende grip bieden.

De motorfiets beweegt gemakkelijk en zelfverzekerd en is altijd stabiel. De remmen zijn krachtig en voelden goed aan, hoewel we nog steeds een radiale rempomp willen zien die past bij de rest van het Brembo-team. Op de snelweg kun je de cruisecontrol inschakelen als je het gashendel wilt loslaten. Dit werkt ook erg intuïtief. Het enige wat ontbreekt is een iets hogere kuipruit om wind te verminderen bij hoge snelheden, maar afgezien daarvan behoudt hij uitstekende rijeigenschappen zoals alle modellen in deze serie.

Het meest opvallende kenmerk van de nieuwe Suzuki GSX-S1000 GX is echter de stap voorwaarts die wordt gezet op het gebied van sportieve prestaties in combinatie met comfort. Enkele verbeterpunten waarom gevraagd kan worden zijn onder andere een verstelbare kuipruit zonder het verwijderen van de steunen en enkele details. Het heeft echter al functies die gebruikelijk zijn in dit segment, zoals connectiviteit met telefoons om te kunnen communiceren of entertainment te hebben tijdens het rijden. Bovendien zal de passagier comfortabel zitten, met goede handgrepen en uitzicht vanaf een hogere positie, net als bij de GT.

De prijs is wel een nadeel; hij kost € 18.499,-, wat duidelijk hoger is dan de € 16.499,- voor de GT. Maar anderzijds brengen elektronica, vooral elektronische vering, extra kosten met zich mee in vergelijking met meer basic modellen. Zoals gewoonlijk biedt Suzuki verschillende opties voor de Suzuki GSX-S1000 GX, zoals koffers en ruiten.

Het bericht Suzuki GSX-S1000 GX: Eerste indruk verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

BMW onthult de nieuwe R 12 en R 12 nineT

Triumph Scrambler 1200 X & XE: Eerste rijindruk

Volgende