Triumph Scrambler 1200 X & XE: Eerste rijindruk

| |

Er gebeuren nog steeds wonderen in deze gedenkwaardige tijden: Triumph rust nu beide grote Scrambler-modellen uit met volledig instelbare vering aan de voor- en achterzijde en voegt bij de 1200 XE ook nog een Stylema-rem toe, oftewel Brembo’s superbike-anker. Ondanks dit dalen de prijzen met €400 (1200 XE) respectievelijk €850 (1200 X). Drie keer hoera daarvoor.

Wat wil Triumph?

Alle rijders aanspreken die moeite hebben om echt te kiezen tussen een adventure bike en een naked bike. Scramblers bieden natuurlijk het voordeel dat ze zorgen voor veel rijplezier op zowel de weg als offroad. Volgens klantenonderzoek was het probleem vaak dat scramblers te hoog waren: veel potentiële kopers schrokken terug voor de hoogpotige 1200 Scramblers, aldus Triumph. Daarom is de XC (200 mm veerweg voor en achter, zithoogte van 840 mm) nu de 1200 X geworden. Voor en achter een veerweg van 170 mm, zithoogte van 820 mm (met een lage zitting van 795 mm), straatgeoptimaliseerde progressieve demperafstemming. Het verschil met de 1200 XE is nu aanzienlijk: die blijft volledig gericht op offroad-avontuur met zijn enorme veerwegen (250 mm voor en achter). Triumph heeft verondersteld dat er wat componenten zijn uitgekleed: tot nu toe had de voorzijde een 47 mm Showa-vork, achter waren er Öhlins-elementen. Nu worden aan beide modellen volledig instelbare Marzocchi-elementen gebruikt. En die doen hun werk echt heel goed.

Wat biedt Triumph?

Coole uitstraling, moderne connectiviteit, krachtige prestaties en geavanceerde rijhulpsystemen. Beide Scrambler-modellen hebben standaard een 6-assige IMU aan boord. Deze regelt de tractiecontrole en het hellngshoekgevoelige ABS en coördineert hun samenspel met de rijmodi. Er zijn er vijf bij de Scrambler 1200 X, zes bij de 1200 XE (plus Offroad-Pro). Volledige LED-verlichting is standaard. De richtingaanwijzers en het achterlicht zijn kleiner gemaakt. De uitlaat is geoptimaliseerd: deze biedt onder andere meer doorstroming en zou minder warmte afgeven. Op kniehoogte blijft het echter warm; dat is helaas de prijs voor de kenmerkende verhoogde dubbele uitlaat.

Wat kan Triumph?

Ontspannen cruisen, gemotiveerd bochten verslinden, onvermoeibaar door het terrein ploegen. En zelfs reizen. Met een passagier. De bijrijder vindt comfortabel plaats op het lange, aangenaam gevoerde zadel. Alleen met bagage wordt het krap. Vanwege het ontwerp kan alleen aan één kant een tas worden gemonteerd. Voor extra reisuitrusting zijn er bagagedragers en een tanktas beschikbaar in de Triumph-accessoireshop. Op de weg kan de Scrambler moeiteloos concurreren met bijna alle soorten motoren. De bewezen twin levert snel vermogen. Het maximale koppel is nu 250 tpm eerder beschikbaar (110 Nm bij 4.250 tpm), hetzelfde geldt voor het vermogen (90 pk bij 7.000 tpm), de topsnelheid bedraagt ​​176 km/u. Omdat de rijder rechtop en onbeschermd in de rijwind zit, is dat meer dan voldoende. Optioneel kan een transparante toerruit druk van de borst wegnemen.

Wat blijft je bij

De ongelooflijke lichtheid waarmee de 1200 XE zich door ruig terrein baant. De volledig instelbare dempers strijken soepel alle oneffenheden glad; 250 mm veerweg laten de rijder boven alles uitstijgen. De staande positie tijdens het rijden is uitstekend; zelfs zittend passen zelfs twee meter lange berijders nog steeds goed in het ‘rijdersdriehoekje’. In Offroad-Pro-modus (alleen Scrambler 1200 XE) kunnen alle elektronische rijhulpsystemen worden uitgeschakeld. In de klassieke offroad-modus (X en XE) blijven het ABS aan de voorzijde en de tractiecontrole actief. Beide grijpen echter later en gematigder in; de tractiecontrole staat dan glijdende achterwiel-drifts toe.

Conclusie

Triumph heeft het profiel van het Scrambler 1200-duo geoptimaliseerd. De 1200 X is nu sterker gericht op de straat, terwijl de 1200 XE trouw blijft aan het offroad-concept. Ze zijn allebei stoer, technisch up-to-date en zoals gewoonlijk zeer hoogwaardig gemaakt op de Triumph-manier.

Plus

  • volledig instelbare vering
  • vroeg beschikbaar koppel
  • hoog veiligheidsniveau (IMU)
  • zeer gave uitstraling
  • slimme connectiviteit

Min

  • beperkte maximale laadcapaciteit
  • bagage slechts aan één zijde te monteren
  • warmteafgifte van de uitlaat

Tekst: Ralf Bielefeldt

Het bericht Triumph Scrambler 1200 X & XE: Eerste rijindruk verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Suzuki GSX-S1000 GX: Eerste indruk

Nieuwe kleur voor de Ninja H2 SX SE

Volgende