Beste jaar ooit voor Ducati: 61.562 motoren geleverd in 2022

2022 bevestigde zich als een uitzonderlijk jaar voor Ducati, dat de periode afsloot met een record van 61.562 motorfietsen geleverd aan liefhebbers over de hele wereld, een resultaat dat een aanvulling is op de successen die de motorfietsfabrikant verzamelde in de racewereld. De verkoop steeg met 3,6 procent ten opzichte van 2021.

  • Record leveringen voor Ducati, dat in 2022 voor het eerst in haar geschiedenis de grens van 60.000 motoren overschrijdt, ondanks de wereldwijde crisis op het gebied van logistiek en levering.
  • Italiaanse leveringen groeien met 10 procent – Italië wordt de belangrijkste markt voor het bedrijf
  • De Multistrada V4 is de meest geliefde motorfiets bij Ducatisti met meer dan 10.000 afgeleverde motorfietsen wereldwijd in 2022.
  • Ducati verkoopnetwerk blijft uitbreiden tot een recordaantal van 821 dealers wereldwijd.

In 2022 bevestigde Italië zich als de belangrijkste markt voor Ducati, met 9.578 motorfietsen en een groei van 10 procent ten opzichte van 2021. De Verenigde Staten staan op de tweede plaats met 8.441 geleverde eenheden, een daling van -6% ten opzichte van 2021 als gevolg van logistieke problemen en vertragingen in overzeese zendingen. Een ander strategisch land voor Ducati is Duitsland, dat met 9 procent groeide ten opzichte van 2021 en zich met 6.678 geleverde motorfietsen positioneert als de derde grootste markt.

De Multistrada V4 in al zijn versies blijkt wederom het meest geliefde model te zijn bij Ducati liefhebbers met 10.716 afgeleverde motorfietsen wereldwijd. De Monster familie, met 7.971 verkochte eenheden, was ook een groot succes, gevolgd door de Scrambler Ducati 800 familiemet 6.880 geleverde motoren.

Deze resultaten komen bij de buitengewone triomfen die Ducati in de racerij heeft behaald, waarbij de in Bologna gevestigde motorfietsfabrikant heeft gezegevierd in de MotoGP en WorldSBK.

2022 was ook een recordjaar voor het verkoopnetwerk, dat blijft groeien en steeds dichter bij Ducatisti over de hele wereld komt. Aan het einde van 2022 zijn er 821 Ducati dealerships , het hoogste aantal ooit, die, met de toevoeging van de nieuwe markten Brunei, Ecuador, El Salvador en Mongolië, Ducati vertegenwoordigen in maar liefst 96 markten.

MOTORbeurs Utrecht 2023: van eerste motorles tot motorstunts

Voor 2023 heeft Ducati acht nieuwe modellen aan het publiek gepresenteerd die een steeds breder gamma aanvullen, in staat om alle Ducatisti de meest geschikte motor te bieden om hun passie voor twee wielen te uiten. Onder de meest verwachte modellen zijn er zeker de Multistrada V4 Rally, de motor voor grote reizigers en de nieuwe Diavel V4, het model dat de “Most Beautiful Bike of the Show” prijs won op EICMA. Maar ook de tweede generatie Scrambler Ducati , die de eenvoud en authenticiteit bevestigt die altijd essentiële waarden zijn geweest voor alle Scrambler Ducati liefhebbers, en die eigentijdser, kleurrijker en met een nog levendigere persoonlijkheid is geworden.

Om het gehele Ducati 2023 gamma te ontdekken, bezoek de speciale sectie op de Ducati.com website.

Het bericht Beste jaar ooit voor Ducati: 61.562 motoren geleverd in 2022 verscheen eerst op Motor.NL.

Zo ziet Kawasaki’s waterstof prototype eruit

Kawasaki onderzoekt de mogelijkheid om vloeibare waterstof te gebruiken als groene brandstof en heeft al veel vooruitgang geboekt. Zozeer zelfs dat het afgelopen najaar een prototype van een motorfiets op waterstof presenteerde, zonder enige indicatie te geven… Vandaag komt uit Japan wat meer nieuws.

Met deze drietrapsraket zet Kawasaki de motorwereld volledig op z’n kop

Fabrikanten onderzoeken een aantal mogelijkheden in hun zoektocht naar aandrijflijnen die gebruik maken van alternatieve, niet-fossiele energie. Kawasaki onderzoekt de mogelijkheid om vloeibare waterstof te gebruiken als groene brandstof en heeft al veel vooruitgang geboekt. Zozeer zelfs dat het afgelopen najaar een prototype van een motorfiets op waterstof presenteerde, zonder enige indicatie te geven… Vandaag komt uit Japan wat meer nieuws.

Ninja H2 de eerste?

Aangezien een waterstofmotor mechanisch sterk lijkt op een verbrandingsmotor, is de op dit prototype geïnstalleerde aandrijflijn gebaseerd op de eenheid met supercharger van de Ninja H2, die in dit geval is gecombineerd met een gasinjectiesysteem.

Naast de technische kwesties die verband houden met het motorblok blijft echter het probleem hoe je vloeibare waterstof veilig kunt vervoeren. Waterstof is een brandstof die onder zeer hoge druk wordt opgeslagen. In dit prototype worden vijf kleine en robuuste vloeibare waterstofpatronen gebruikt, die zich in een van de twee zijkoffers bevinden, hetgeen ook extra bescherming biedt.

Blauw is de kleur voor waterstof

Tot zover het nieuws, maar het voegt wel een paar details toe over de richting die Kawasaki is ingeslagen. En het onderstreept het gebruik van de kleur blauw voor bepaalde details: cilinderkop en uitlaatkap, voorvork en turbo. Het moet ons eraan herinneren dat het hier om schone energie gaat.

En dan is er nog de video over de Kawasaki-prototypes die zijn uitgerust met ‘alternatieve’ motoren. Op zich voegt de video niet veel toe, maar het is wel aangenaam om naar te kijken. De afsluiting met de aankondiging dat er meer op stapel staat, maakt ons natuurlijk heel nieuwsgierig naar de volgende onthulling.

Het bericht Zo ziet Kawasaki’s waterstof prototype eruit verscheen eerst op Motor.NL.

Harley-Davidson zou een volledig elektrisch motormerk kunnen worden

In een interview met Dezeen.com spreekt CEO Jochen Zeitz van Harley-Davidson over het iconische motormerk dat in de toekomst volledig zou kunnen overstappen op elektrische motoren.

Elektrische motoren zijn niets nieuws voor Harley en met de LiveWire hebben ze hun eerste elektrische productiemotor reeds gelanceerd. Maar de verkoopprijs van ongeveer 30.000 USD (ongeveer 27.700 euro) heeft velen afgeschrikt.

In 2021 werd deze motor opnieuw op de markt gebracht onder het nieuwe merk LiveWire. Dus werd de naam voor de motorfiets een zelfstandig merk, werd de motorfiets omgedoopt tot LiveWire ONE en daalde de verkoopprijs tot een goede 22.000 USD (ongeveer 20.000 euro). LiveWire moest in de toekomst het elektrische merk voor Harley worden en met ‘Harley-Davidson’ wilden ze zich weer concentreren op de wortels van het merk.

LiveWire kondigde toen aan meerdere series elektrische motorfietsen in verschillende categorieën te willen bouwen. Het eerste model was de Del Mar, die kan worden ingedeeld in de kleinste categorie.

Schuurvondst: hoe vijf containers vol Britse motorfietsen naar Groot-Brittannië gingen

Elektrisch lijkt weer een onderwerp te zijn voor Harley-Davidson

Blijkbaar is Harley-Davidson van plan om op termijn weer elektrische motoren onder eigen merk uit te brengen, en is een overstap naar een puur elektrisch merk niet langer uitgesloten.

Jochen Zeits, CEO van Harley-Davidson, in een interview met Dezeen: ‘Op een gegeven moment zal Harley-Davidson volledig elektrisch zijn. Maar dat is een overgang die op de lange termijn moet plaatsvinden. Het gaat niet van de ene op de andere dag.”

Terug van weggeweest?

Wanneer Harley-Davidson een puur elektrisch merk zal worden is nog open. Voordat Harley echter terugkeerde naar zijn kernactiviteiten, was het van plan zijn eigen assortiment uit te breiden met ‘More Roads to Harley-Davidson’. Dit resulteerde onder andere in de Pan America. In die tijd was Harley ook van plan om het leidende merk in de sector van de elektrische motorfietsen te worden.

Wat Harley momenteel van plan is, is nog onduidelijk, maar het lijkt erop dat ze de terugkeer naar hun kernactiviteit hebben heroverwogen en nu weer in de richting van ‘More Roads to Harley-Davidson’ willen gaan!

CEO Jochen Zeitz van Harley-Davidson.

Het bericht Harley-Davidson zou een volledig elektrisch motormerk kunnen worden verscheen eerst op Motor.NL.

Wintertest: Moto Morini Seiemmezzo SCR

Vaak testen we motoren in ideale omstandigheden. Je kan gerust stellen dat dit voor één van onze eerste beproevingen van dit jaar eventjes anders was. Wij kregen – en grepen – de kans om de gloednieuwe Seiemmezzo SCR van Moto Morini te onderwerpen aan intensief dagelijks gebruik in het winterse weer van de laatste weken. 

Kwaliteit

Als we de specificaties bekijken, zien we dat Moto Morini’s nieuwste creatie is opgebouwd uit kwalitatieve componenten. Dat konden we ook voelen zodra we een been over deze scrambler heen gooiden. De goed ogende motorfiets stuurt strak en de instelbare Kabaya-vering voor en achter, draagt daar zeker een steentje aan bij. De ontwerper van deze Italo-Chinees verdient dan ook een pluim. Ze zijn er bij Morini in geslaagd om een motor op de markt te brengen die duidelijk het Italiaanse DNA in zich draagt. De elegante lijnen van de benzinetank, het lederen gestikte zadel, de ronde ledkoplamp en nog heel wat andere componenten zijn daar het tastbare bewijs van. De afwerking is top.

Stijlvol en functioneel

Toegegeven, we zijn meer fan van de SCR dan van de STR. Het stijlgehalte van de scrambler ligt naar onze bescheiden mening iets hoger. Bovendien is de scrambler ook een stuk veelzijdiger, hij is namelijk niet direct uit zijn comfortzone als je eens de verharde wegen verlaat. Voor het echte offroadwerk zijn er andere mogelijkheden in dezelfde stal – zoals bijvoorbeeld de X-Cape. Dat neemt niet weg dat deze motor een grindpad of bosweg wel weet te appreciëren. De positionering van het stuur en de voetsteunen in combinatie met de uitsparingen in de tank maken dat je gemakkelijk rechtopstaand kan rijden. Niet onbelangrijk als we het asfalt eventjes achter ons willen laten. 

Brembo en Pirelli

Zowel de SCR als de STR zijn uitgerust met een Brembo-remsysteem. Die dubbele schrijfrem vooraan kwam in het regenachtige weer zeker van pas. De remmen laten je toe zowel zacht, precies als progressief te remmen op het natte wegdek als keihard bij onverwachte situaties. Deze ankers behoren tot de sterke punten van de Seiemmezzo. Op het vlak van banden kozen ze bij Moto Morini voor de Pirelli MT60RS. Dit mag dan wel een band zijn met een vrij grof en agressief profiel, hij plakt verrassend goed aan de weg. Wij hebben de limiet van deze band niet bereikt, zelfs niet bij erg lage temperaturen. Harder proberen was in deze weersomstandigheden trouwens niet aan de orde.

Test 2023 Moto Morini Seiemmezzo SCR & STR: zesenhalf maal twee

Vriesgrens

De afwezigheid van een kuip of voldoende groot windscherm maken dat je op de snelweg grotendeels bent blootgesteld aan de weerselementen. Het kleine windschermpje van de SCR past volledig bij de scrambler-look, maar functioneel is het niet bepaald. Gelukkig overstijgt het belang van aangepaste motorkledij dat van een meer geschikte motor. We reden enkele honderden kilometers op snelwegen en secundaire wegen en het viel op dat de voordelen voor degenen met een beter uitgeruste motor toch eerder beperkt waren. Motorrijden bij temperaturen die de vriesgrens benaderen, is voor iedereen een beetje op de tanden bijten. Handvatverwarming behoort anderzijds (nog) niet tot het optiepakket van de SCR. Dat was in dit weer geen overbodige luxe geweest.

Sportief karakter

De 650cc-paralleltwin is nogal sportief ingesteld en dat nodigt uit om de toerenteller richting de rode zone te jagen. Onderin is het koppel eerder bescheiden, maar vanaf 6.000 tpm begint de fun. Het koppelrijke gebied loopt nog volledig door tot 10.000 tpm, wat mede zorgt voor die sportieve ervaring. Ondanks de weersomstandigheden, konden we vaststellen dat we op geen enkel moment moesten twijfelen over de snelheid en hellingsgraad waarmee we de bochten aanvielen. De rechtop rijpositie, de Pirelli’s en het goed doseerbare vermogen hebben hier alles mee te maken.

Een waardige tegenstander

Als we ons lijstje nog eens aflopen, luidt de conclusie dat de Seiemmezzo SCR een waardig alternatief is voor de reeds bestaande middenklasse scramblers. Dat is ook nodig want het prijsverschil met de Yamaha XSR 700, de belangrijkste concurrent, is niet zo groot. Moto Morini is erin geslaagd een motor met een eigen identiteit te brengen, die zowel qua fungehalte als qua bouwkwaliteit niet onderdoet voor z’n Japanse tegenstanders. Als dit het begin is voor de nieuwe lichting Morini’s, zijn wij benieuwd naar wat de toekomst nog zal brengen.

Het bericht Wintertest: Moto Morini Seiemmezzo SCR verscheen eerst op Motor.NL.

Niet vergeten: Harley-Davidson livestream nieuwe modellen 2023

In het kader van de 120e verjaardag wil Harley-Davidson nieuwe modellen presenteren en een vooruitblik geven op het komende jaar.

Het is nog niet bekend welke modellen in de livestream gepresenteerd zullen worden.  Harley-Davidson spreekt van een legendarische motorfiets die een nieuwe vorm heeft aangenomen.

Is een Harley-Davidson uit WOII de beste beleggingsmotor van dit moment?

Maar het zal niet alleen over motoren gaan, Harley-Davidson wil ook een speciale motor- en kledingcollectie presenteren om het verleden van Harley te eren. Een ‘homecoming event’ zal dit jaar ook in Milwaukee worden gehouden. Informatie over het evenement is ook te verwachten in de LiveStream.

De LiveStream wordt uitgezonden op YouTube op 18.01.2023 om 17:00 uur.

Het bericht Niet vergeten: Harley-Davidson livestream nieuwe modellen 2023 verscheen eerst op Motor.NL.

2023 Royal Enfield Super Meteor 650 vanaf nu te bestellen in Europa

Royal Enfield introduceert een nieuw niveau van karakter, stijl en toegankelijkheid in de cruiser categorie. De prachtige nieuwe Super Meteor 650 werd op de EICMA in november 2022 voor het eerst gepresenteerd. Vervolgens werd de motorfiets in al zijn kleurstellingen op het jaarlijkse motorfietsfestival van het merk, Rider Mania in India, tentoongesteld.

Details van de Royal Enfield ‘Electrik01’

Vandaag lanceert Royal Enfield de nieuwe Super Meteor 650 in India en Europa en wordt de prijs en beschikbaarheid van de motorfiets bekend gemaakt. De nieuwe Super Meteor 650 is verkrijgbaar vanaf € 9.499,- en wordt geleverd in twee verschillende varianten – de Super Meteor 650 en de Super Meteor 650 Tourer – in totaal zeven verschillende kleurstellingen. De presentatie en bestellingen in India beginnen vandaag en de leveringen beginnen vanaf februari. Vanaf vandaag is de Super Meteor ook in Europa te bestellen en de levering start eind februari 2023.

Het bericht 2023 Royal Enfield Super Meteor 650 vanaf nu te bestellen in Europa verscheen eerst op Motor.NL.

Schuurvondst: hoe vijf containers vol Britse motorfietsen naar Groot-Brittannië gingen

Herinner je je nog die enorme schuurvondst van meer dan 180 klassieke Britse motorfietsen die niet lang geleden hun weg vonden naar het Verenigd Koninkrijk? Het was november 2022 toen Hitchcocks Motorcycles z’n waanzinnige mazzel online deelde met een overzicht van wat een oceaan aan klassieke Britse motoren en onderdelen leek te zijn. 

Naast minstens 180 complete motorfietsen, zei Hitchcocks dat de volledige collectie die vanuit de VS naar VK werden verscheept, vijf zeevrachtcontainers vulde. Meer dan 50 ton daarvan bestond uit reserveonderdelen voor een heleboel oude motoren – meestal Britse, met hier en daar wat Amerikanen en andere motoren.

Over zo’n enorme schuurvondst hangt vaak een sluier van geheimzinnigheid. Je vraagt je wel eens af hoe en hoezo? Hitchcocks deed er niet geheimzinnig en deelde op hun YouTube-kanaal een korte video. Het gunt je een blik achter de schermen van hoe ze aan al deze motoren en onderdelen zijn gekomen.

Het bleek dat deze aankoop al jaren in de maak was. Een bekende Britse motorimporteur in Michigan, beter bekend als ‘BSA Bob’, had contact opgenomen met Hitchcocks over de verkoop van een deel van zijn klassieke Royal Enfield-collectie. Aangezien dat de specialiteit van Hitchcocks Motorcycles is, waren die natuurlijk zeer geïnteresseerd.

Maar ergens in de onderhandelingen werd Bob ziek en overleed uiteindelijk. Zoals Hitchcocks het vertelt, heeft Bob’s weduwe toen contact met ze opgenomen om de hele collectie over te nemen. En dan niet cherry picking, maar echt allas. Hitchcocks wilde dat natuurlijk maar al te graag. En toen gooide corona roet in het eten.

Collectie klassieke motoren ontdekt in Japan

Met de vaccins werden de reisbeperkingen versoepeld en kon Hitchcocks een kijkje komen nemen in de enorme schuur in Michigan waar al deze motoren en onderdelen waren opgeslagen. Toen een vierkoppig team van Hitchcocks in juli 2022 kwam om de fietsen klaar te maken voor verzending, bleek dat de collectie in de twee verdiepingen hoog gebouw was opgeborgen. Gelukkig waren enkele buren van Bob bereid om te helpen om alles in zeecontainers onder te brengen. Vanaf januari 2023 staan sommige motorfietsen al te koop op de website van Hitchcocks – hoewel er nog steeds gewerkt wordt om al die tonnen onderdelen gestructureerd op te bergen.

Ben je geïnteresseerd in wat er beschikbaar aan onderdelen, dan moet je de website van Hitchcocks in de gaten houden. Je kunt natuurlijk ook rechtstreeks contact opnemen als je specifieke onderdelen zoekt.

Mocht je de eerste video hebben gemist:

Het bericht Schuurvondst: hoe vijf containers vol Britse motorfietsen naar Groot-Brittannië gingen verscheen eerst op Motor.NL.

Heeft jouw boete met de motor een mooi verhaal? Vertel het ons!

Onder het mom van ‘iets negatiefs iets positiefs zien te maken’ zijn wij opzoek naar mooie bekeuringsverhalen. Van die keer dat je precies geflitst werd toen je even wilde checken of je motor nog steeds een klein beetje inhield bij 230 kilometer per uur tot aan het echt weggewaaide parkeerbonnetje in Amsterdam en alle verhalen daartussen. Ze zijn meer dan welkom voor onze nieuwe rubriek ‘De bekeuring en z’n verhaal!’ Heb je er ook nog een foto van, liefst van de overtreding zelf natuurlijk, dan is dat helemaal fantastisch, maar ook alleen een goed verhaal is meer dan welkom. Vul onderstaand formulier in.


Kennisgeving: Voor dit product is een JavaScript vereist.


Heb je een foto bij jouw verhaal? Stuur deze dan onder vermelding van Rubriek Bekeuring + je naam naar redactie@motor.nl.

Het bericht Heeft jouw boete met de motor een mooi verhaal? Vertel het ons! verscheen eerst op Motor.NL.

KTM Nederland en KTM België gaan samen verder als KTM Benelux

Nadat er veel werk achter de schermen is uitgevoerd, kunnen we met gepaste trots melden dat per 1 januari 2023 een fusie plaatsvindt tussen KTM Sportmotorcycle Nederland en KTM Sportmotorcycle Belgium. De krachten worden gebundeld en hierdoor ontstaat KTM Sportmotorcycle Benelux. De operatie gaat geleid worden vanuit het hoofdkantoor in Gembloux, België.

KTM Adventure Rally 2023: 24 tot 28 juli in Noorwegen

Vanwege de goede ervaring in andere EU-landen is door de KTM Groep besloten om KTM Nederland en België te laten fuseren tot KTM Sportmotorcycle Benelux. Deze synergie zorgt ervoor dat ideeën en strategieën beter uit te voeren zijn op beide markten, door onder meer gebruik te maken van gedeelde middelen. Op die manier is het mogelijk om uniformiteit uit te stralen richting alle KTM-dealers, waardoor een zeer professioneel netwerk ontstaat. Met het oog op toekomstige projecten zoals de integratie van MV Agusta is een zeer efficiënte structuur absoluut noodzakelijk.  Deze weloverwogen beslissing zorgt dat KTM-dealers in de lage landen hun klanten nog beter kunnen bedienen, doordat zij de mogelijkheid krijgen om een nog hoger serviceniveau aan te bieden. Door de samenvoeging ontstaat een intensievere samenwerking binnen KTM Sportmotorcycle Benelux, waarbij de aanwezige kennis en expertise sneller en efficiënter gedeeld gaan worden. De operatie wordt vanuit de twee bestaande locaties uitgevoerd, waardoor zowel de dealer als eindconsument niets zal merken van deze transitie naar KTM Sportmotorcycle Benelux. De samenvoeging heeft ook geen gevolg voor het huidige personeelsbestand en bestaande dealernetwerk.Als resultaat van de fusie gaan ook GasGas en Husqvarna, de andere twee motormerken binnen de KTM Groep, mee in de nieuwe Benelux-structuur. Ook daar zijn de nodige voordelen te behalen, waardoor verschillende mogelijkheden ontstaan om het marktaandeel van deze merken flink te laten groeien in zowel Nederland als België.

Norbert Zaha – Managing Director KTM AG
“We zijn enorm blij dat we de motormarkt in de lage landen nu vanuit een Benelux-structuur kunnen besturen. Binnen de KTM Groep zijn we altijd op zoek naar synergiën, want kennis en ervaring moeten gedeeld worden om te kunnen groeien. KTM Sportmotorcycle Benelux was dan ook een logische stap om met veel goede moed de toekomst aan te kunnen gaan.” 

Andreas Stütz – Managing Director KTM BENELUX
“Een positieve stap voor alle betrokkenen, doordat we de krachten binnen deze nieuwe structuur gaan bundelen. Het is daarnaast fijn dat deze transitie enkel voordelen oplevert voor ons dealernetwerk. Via KTM Sportmotorcycle Benelux is het voor de dealers namelijk mogelijk om een nog hoger serviceniveau te bereiken en daar profiteert de klant van. Dat kan alleen maar toegejuicht worden.” 

Michel Sebastiani – Managing Director KTM BENELUX
“In het verleden ben ik al nauw betrokken geweest bij KTM Nederland en daardoor ben ik overtuigd dat deze fusie een zeer positieve uitkomst gaat hebben. Door de intensieve samenwerking kunnen we namelijk elkaars know how delen, waardoor het mogelijk is om een nog sterkere positie te creëren voor KTM en alle zustermerken.”

Het bericht KTM Nederland en KTM België gaan samen verder als KTM Benelux verscheen eerst op Motor.NL.

Harley-Davidson bouwt groot gemeenschapspark in Milwaukee

In oktober 2022 kwam Harley-Davidson CEO Jochen Zeitz in het nieuws in zowel de zaken- als de motorwereld toen hij sprak over het aanmoedigen van het vertrouwen van werknemers en een versterkt thuiswerkbeleid. Daarnaast was er nog meer nieuws: Harley-Davidson onderzocht of een herbestemming van een deel van de campus van het hoofdkantoor aan Juneau Avenue in Milwaukee mogelijk was.

Is een Harley-Davidson uit WOII de beste beleggingsmotor van dit moment?

In december 2022 benaderde Harley-Davidson de gemeenteraad van Milwaukee voor goedkeuring van een overzichtskaart die het had laten maken. De kaart bevatte twee parkeerterreinen ten zuiden van het hoofdkantoor van Harley-Davidson, die voorheen werden gebruikt als parkeerplaatsen voor werknemers. Want als iedereen thuis werkt, heb je ook niet zoveel parkeerruimte nodig was de gedachte.

Op 11 januari 2022 toonden het Britse ontwerpbureau Heatherwick Studio en Harley-Davidson officieel de plannen van het het project. Het wordt een gigantisch gemeenschapspark, waarvan zowel de werknemers van Harley-Davidson als alle omwonenden in Milwaukee gebruik van kunnen maken. Heatherwick Studio is bij het project betrokken als ‘Design Guardian’, terwijl lokale Milwaukee bedrijven HGA en Greenfire Management Services nauw betrokken zullen zijn bij de realisatie ervan.

Het hart van het park wordt een verzonken, multifunctioneel amfitheater, ‘The Hub’ genaamd. De ruimte biedt plaats aan 700 toeschouwers/motorrijders die deelnemen aan rally’s die Harley-Davidson jaarlijks organiseert. Bij de bouw zullen 10 verschillende soorten baksteen van lokale oorsprong worden gebruikt en 120 inheemse plantensoorten. Daarvan zijn 20 bomen en 100 vaste planten. Een natuurspeelplaats, een bezinningstuin en een marktstraat zijn ook gepland.

Harley-Davidson Foundation

De Harley-Davidson Foundation financiert dit project, maar in de toekomst zullen er ook mogelijkheden zijn voor sponsoring. Donateurs komen in aanmerking voor aanvullende projectverbeteringen. 

‘Milwaukee is de plaats die we al 120 jaar met trots onze thuisbasis noemen. We willen dat de aanwezigheid van Harley-Davidson in Milwaukee relevanter is dan ooit tevoren, voor onze gemeenschap, onze werknemers en onze klanten. Het is belangrijk om dit deel van ons erfgoed te beschermen en te verbeteren op een manier die in lijn is met onze strategie, zodat het relevant blijft voor de komende generaties,’ zei Harley-Davidson voorzitter, president en CEO Jochen Zeitz in een verklaring.

‘De start van het project in ons 120e jaar onderstreept zowel het belang van het project als de toewijding die we hebben met Milwaukeen. We zijn erg trots op het werk van de Harley-Davidson Foundation bij het leiden van dit project, dat voortbouwt op de 30 miljoen dollar die de Motor Company sinds 2020 aan de Foundation heeft geschonken’, besloot hij.

Wanneer het project wordt gerealiseerd? Momenteel zijn er plannen om het gebied in het voorjaar van 2023 met de grond gelijk te maken. Het park zelf zou in de zomer van 2024 beschikbaar moeten zijn voor gebruik door de gemeenschap. 

Het bericht Harley-Davidson bouwt groot gemeenschapspark in Milwaukee verscheen eerst op Motor.NL.