2023 Kawasaki H2 SX SE krijgt smakelijke update: Auto Hi Beam

Het is 1 februari 2023 en Kawasaki heeft zojuist de laatste update van zijn vlaggenschip Ninja H2 SX SE geïntroduceerd. Gezien de aanzienlijke upgrades die het nu al indrukwekkende supercharged beest kreeg voor modeljaar 2022, zou het feit dat de 2023-motorfiets een automatische grootlichtfunctie toevoegt aan de enorme hoeveelheid functies waarschijnlijk niet als een grote verrassing moeten komen. Zie het daarom juist als de kers op de toch al zo smakelijke taart.

Wat is een automatisch grootlicht? Volgens Team Green maakt het gebruik van een camerasensor onderaan de voorruit van de H2 SX SE om de helderheid van het omringende licht te beoordelen. Zo beslist het wanneer en waar het moet worden in- of uitgeschakeld. Bestuurders kunnen het systeem desgewenst zelf bedienen via een instelling op het dashboard of met de PASS-knop links op het stuur.

Deze ene, kleine update lijkt misschien wat weinig, maar om eerlijk te zijn was 2022 een belangrijk jaar voor de H2 SX SE. Kawasaki introduceerde toen het Advanced Rider Assist System (ARAS) met adaptieve cruise control, waarschuwing voor frontale botsing en dodehoekdetectie, LED-verlichting, een 6,5-inch TFT-display in full-color, een bandenspanningscontrolesysteem, een remhulpsysteem en een sleutelhanger met afstandsbediening.

Het bericht 2023 Kawasaki H2 SX SE krijgt smakelijke update: Auto Hi Beam verscheen eerst op Motor.NL.

Ducati DesertX met Turn by Turn navigatie. Diavel V4 volgt.

De nieuwe Ducati DesertX, de eerste moderne Ducati met een 21″ voorwiel, wordt voorzien van een nieuwe functie: het nieuwe Turn by Turn navigatiesysteem.

De geïntegreerde navigator is gebaseerd op het Ducati Multimedia System, dat het TFT-instrumentarium van de DesertX gebruikt om de routebeschrijvingen weer te geven die door de Ducati Link App worden berekend. Zo kunnen de navigatiefuncties worden benut zonder dat een extern apparaat nodig is.

Ducati, productie elektrische prototypes gestart

Het is een officieel Ducati Performance-accessoire en kan samen met de motor of zelfs op een later tijdstip bij Ducati-dealers worden gekocht, zodat het ook kan worden gebruikt door degenen die al een DesertX bezitten.

Het systeem, waarvan de functionaliteit in toekomstige versies voortdurend zal worden ontwikkeld, zal ook op de nieuwe Diavel V4 worden geïnstalleerd. De eerste rij-indruk van deze Diavel V4 lees je na 10 februari op motor.nl, als we terug zijn uit Doha voor de test exclusieve test.

Het bericht Ducati DesertX met Turn by Turn navigatie. Diavel V4 volgt. verscheen eerst op Motor.NL.

Suzuki investeert meer dan 31 miljard euro in zero emissie

Het afscheid van de racerij door Suzuki heeft onder andere een belangrijke herverdeling van euro’s in de elektrische sector betekend. Voor de komende jaren is een investering van ruim 14 miljard euro in duurzame mobiliteit gepland, waarvan alleen al 3,5 miljard voor de ontwikkeling van batterijen.

Ter rechtvaardiging van de beslissing om eind 2022 de MotoGP-racerij te verlaten, verklaarde Suzuki dat hieraan een strategische keuze ten grondslag lag. Er moeten euro’s vrijgemaakt worden voor de ontwikkeling van duurzame mobiliteit.

Suzuki Hayabusa snowbike: snelste snowbike ooit?

In een op donderdag 27 januari vrijgegeven verklaring worden de plannen van Suzuki verduidelijkt. Tegen 2024 wil Suzuki een nieuwe, kleine/middelgrote elektrische motorfiets op de markt brengen en tegen 2030 acht modellen met accuaandrijving. Er is een duizelingwekkende investering gepland: meer dan 14 miljard euro in onderzoek en ontwikkeling, waar nog eens 17,6 miljard euro aan uitgaven bijkomt, waarvan 3,5 miljard euro bestemd is voor batterijen. Zoals je weet zijn accu’s door hun relatief beperkte actieradius en lange oplaadtijden nog steeds de achilleshiel van elektrische motorfietsen. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de investeringen niet alleen betrekking hebben op de motorsector, maar op alle activiteiten van Suzuki. Er wordt niet alleen aan elektrische motoren gewerkt.

In een interview met het Britse tijdschrift MCN onthulde Paul De Lusignan, algemeen directeur van Suzuki UK, dat ze in Hammamatsu ‘werken aan drie verschillende opties voor verbrandingsmotoren: gecomprimeerd aardgas, biogas en een ethanolmengsel, drie wegen dus die mogelijk leiden tot verbrandingsmotoren zonder uitstoot’. ‘Koolstofneutraliteit is niet alleen elektrificatie,’ bevestigde Nobuo Fujii, Motorcycling Marketing Group Manager voor Europa, Noord-Amerika en Oceanië. ‘Suzuki evalueert momenteel verschillende mogelijkheden, afhankelijk van de grootte van de motor’.

Het bericht Suzuki investeert meer dan 31 miljard euro in zero emissie verscheen eerst op Motor.NL.

UNESCO en Royal Enfield trekken samen op in ‘The Great Himalayan Exploration’

Het project The Great Himalayan Exploration heeft tot doel het immateriële en culturele erfgoed van India te ontdekken en te promoten. Dat maakt het volgens een project dat meer dan enig ander project de redenen van de motorreiziger vertegenwoordigt: het doorkruisen van landen om in contact te komen met de mensen die er wonen en hun culturen.

2023 Royal Enfield Super Meteor 650 getest in India: niet alleen door z’n prijs een topper

Het project concentreert zich op plaatsen en monumenten die uitingen zijn van culturen en tradities die het verdienen te worden overgeleverd. Dat geldt ook voor al die gebruiken, tradities, kunsten, rituelen, talen en meer die een immaterieel erfgoed van bevolkingen kunnen vormen en die het niet minder waard zijn te worden beschermd. UNESCO heeft tot nu toe 677 items in 140 landen over de hele wereld erkend als immaterieel erfgoed.

Het partnerschap tussen Royal Enfield en Unesco gaat – beperkt tot India – precies daarover, het documenteren, behouden en promoten van het immateriële culturele erfgoed van India, te beginnen met de Himalaya-gebieden.

Het bericht UNESCO en Royal Enfield trekken samen op in ‘The Great Himalayan Exploration’ verscheen eerst op Motor.NL.

Zit er toekomst in een lichte Aprilia sportmotor?

In India is een prototype ontdekt van een lichte sportmotor. Het lijkt een Aprilia te zijn met een tweecilindermotor van 300/400 cc.

In het segment van de kleine sportmotoren zou wel eens een nieuwe mededinger kunnen opduiken, klaar om zijn plaats in te nemen tussen de BMW G 310RR, de Kawasaki Ninja 400, de Yamaha R3, de KTM RC390, de komende CFMoto 450SR enz. Dergelijke motoren zijn in mindere mate relevant in Europa, maar in Azië zijn ze niet aan te slepen.

Kawasaki onthult nieuwe Ninja ZX-4R viercilinder Supersport

In India, waar de motorfiets werd vastgelegd door de Indiase broeders van Rushlane is een dergelijke motorfiets héél relevant. Bovenstaand rijtje motoren wordt deels gebouwd in India, maar er zeker verkocht. Uitgaand van de foto zijn we niet zeker dat het een Aprilia is. Het is duidelijk een motorfiets in volle ontwikkeling, waarop niet veel te zien valt. Zelfs niet de naam op de tank.

Het bericht Zit er toekomst in een lichte Aprilia sportmotor? verscheen eerst op Motor.NL.

5 redenen waarom je de MOTORbeurs Utrecht 2023 niet mag (en wil) missen!

1. Eindelijk!

Na twee jaar op rij een heel diep en nog veel donkerder, haast oneindig zwart gat eind februari, mag MOTORbeurs Utrecht in 2023 eindelijk weer doorgaan. Donderdag 23 en vrijdag 24 februari ben je van harte welkom in de Jaarbeurs tussen 10.00 en 22.00 uur, op zaterdag 25 en zondag 26 februari tussen 10.00 en 18.00 uur. Kom je met de motor, dan heb je twee mogelijkheden; of droog als VIP parkeren op de beursvloer, of gratis parkeren rondom de Jaarbeurs. De voordelen van de VIP MOTOR Parking zijn dat je motor droog en binnen staat. Óp de beursvloer en dus ben jij ineens onderdeel van MOTORbeurs Utrecht en je kunt ook nog eens gebruikmaken van de gratis helmengarderobe. Met een reservering ben je verzekerd van een plek op de VIP MOTOR Parking, maar let op, vol is helaas ook echt vol. Een kaartje kost 5 euro, maar als je kijkt naar de voordelen is dat eigenlijk een te verwaarloze investering. Reserveren kan hier. Let op: de parkeerplaatsen bij de Jaarbeurs raken waarschijnlijk nog sneller vol dan normaal vanwege bouwwerkzaamheden en andere evenementen. Er is bij de NS trouwens ook een mooie combideal: een e-ticket dagretour naar Utrecht plus een entreeticket voor MOTORbeurs Utrecht 2023 voor 38 euro. Meer informatie vind je hier.

2. Wij zijn er!

Hal 12 wordt dit jaar de place to be voor jullie, want daar ga je de stand van ons vinden. En ons is ons in de aller breedste zin van het woord want we zijn er natuurlijk met MOTO73, maar ook met Promotor, Motor.NL, Motormaatje en de Riders Club, de leukste motorclub van Nederland. Kortom: ga gewoon op de gezelligheid af en je vindt ons probleemloos. Op de stand staat onder andere de beroemde ballenbak, waarbij je waanzinnige prijzen kunt winnen. Het enige dat je hoeft te doen is het juist raden van het aantal ballen. Appeltje-eitje! Zeker als je de tip van Michel van der Gouw volgt. Michel won een paar jaar geleden een gloednieuwe Kawasaki Z650 door juist te raden dat er 1.410 ballen in de bak zaten. Zijn uitleg: ‘Ik heb de ballen langs de zijkanten proberen te tellen en vervolgens vermenigvuldigd met ongeveer drie lagen. Zo kwam ik ergens tussen de 1.400 en 1.500 ballen uit. Mijn vrouw haar verjaardag is 14-10 dus toen heb ik dat maar ingevuld.’ Om misverstanden te voorkomen; er zitten dit jaar niet precies 1.410 ballen in. Of misschien toch wel…? Veel minder gecompliceerd is het wereldberoemde motorjeans hangen. Hang jij het langst? Dan ga jij naar huis met een waanzinnige prijs, die we binnenkort bekend zullen maken. Ook motorrijders die niets hebben met raden of hangen, zijn van harte welkom op onze stand in hal 12 want ons podiumprogramma zit barstens vol gave shows. ‘Wat Rij Jij? LIVE?’, alles over customizing, circuitrijden, motorvakanties, een grote nieuwsshow en ga zo maar door. Als klap op de vuurpijl kun je als abonnee ook gewoon een gratis bak koffie of speciaalbiertje op de stand komen halen! De complete programmering verschijnt in MOTO73 #3 en uiteraard ook op motor.nl.

3. Nooit meer de weg kwijt

Voor het eerst maakt de organisatie van MOTORbeurs Utrecht gebruik van de zogeheten Jaarbeurs Live-app. Je kunt met deze app heel gemakkelijk navigeren over de beursvloer. Een geprinte beursplattegrond is hiermee dus overbodig geworden. Bovendien kun je met de app je eigen programma samenstellen en geeft de app informatie over praktische zaken als parkeren en tickets. Download de app vlak voor je bezoek voor alle actuele informatie.

4. Verschillende thema’s

Dit jaar is de beurs ingedeeld in thema’s. Zo ontdek je bij ‘Explore’ alles voor het maken van kilometers, van hotels in Duitsland tot aan rally rijden in Marokko. Voor iedereen die graag van ombouwen houdt, is er het thema Customizing met onder andere special paint en pinstriping. Bij ‘Community’ draait het om het sociale aspect van samen motorrijden. En dan zijn er ook nog de thema’s innovatie & duurzaamheid, performance en eMobility.

5. Heel veel motorsport

Natuurlijk is Assen het kloppend hart van de Nederlandse motorsport. En anders is het wel Zandvoort of Staphorst, maar toch niet Utrecht? Wel tijdens MOTORbeurs Utrecht, want dan staat er op de stand van TT Circuit Assen van alles te gebeuren. Onder andere Grand Prix-coureur Barry Baltus zal er zijn. Ook onze GP-rijder Zonta van den Goorbergh is aanwezig, want ‘zijn’ RW Racing GP houdt de teampresentatie op MOTORbeurs Utrecht. Hoe gaaf. Wanneer wordt later bekend. Net zo gaaf is de motorenpresentatie van Ten Kate Racing op de TT-stand. Je weet wel, het team dat inmiddels zo vaak wereldkampioen geworden is dat je het niet meer op je eigen vingers kunt natellen. De motoren waarmee dat lukte, zijn te bewonderen op en rond de stand van TT Circuit Assen. Ten Kate Racing is er zelf uiteraard niet, want die hebben ‘iets’ te doen op Phillip Island in Australië. Ook daar hoef je niets van te missen, want de eerste races van het WorldSBK en WorldSSP kun je op zaterdag en zondag op de TT-stand terugkijken, want alles wordt gestreamd!

Bestel nu je tickets!

Losse kaarten kun je ook vertrouwd en veilig hier bestellen.

Doe je dat vóór 23 februari, dan profiteer je van € 3,- korting ten opzichte van de kassaprijs.

Het bericht 5 redenen waarom je de MOTORbeurs Utrecht 2023 niet mag (en wil) missen! verscheen eerst op Motor.NL.

Kawasaki onthult nieuwe Ninja ZX-4R viercilinder Supersport

Kawasaki verrast met de introductie van de nieuwe Ninja ZX-4R. Een compleet nieuwe toevoeging aan de Ninja legende met een zeer hoogtoerige vier-in-lijn motor en hoogwaardig chassis. Een unicum in de huidige motormarkt.

De Ninja ZX-4R is uitgerust met een compleet nieuw ontwikkelde 399cc viercilinder met een vermogen van 77pk (80pk met Ram-Air). Op dit moment is de Ninja ZX-4R het enige supersportmodel in de 400cc-klasse met een viercilindermotor. De ultra hoogtoerige motor, met een toerenbereik van meer dan 15.000 tpm, produceert een uitlaatgeluid zoals alleen een high-performance viercilinder van Kawasaki dat kan. Onder andere een zeer lichte gesmede nokkenas en gegoten aluminium zuigers maken dit hoge toerental mogelijk terwijl een lichtgewicht vliegwiel zorgt voor een gretige motorrespons. Aan het motorblok is een Assist & Slipperclutch gekoppeld welke van een blokkerend achterwiel bij snel terugschakelen verleden tijd maakt. De SE- en RR-uitvoeringen zijn hiernaast standaard voorzien van een Up/Down Quickshifter.

Zo ziet Kawasaki’s waterstof prototype eruit

Het chassis is gericht op het leveren van de beste handling en maakt gebruik van technieken en ervaring opgedaan in het World Superbike kampioenschap. Zo zijn belangrijke punten in het chassis zoals de gewichtsverdeling, scharnierpunt van de swingarm en ophanging van het motorblok op de Ninja Superbikes gebaseerd. Het stalen trellis-frame in combinatie met de lange gebogen swingarm zorgen voor een optimale gewichtsverdeling voor en achter en een perfecte balans tussen stijfheid en flexibiliteit. Het geheel is licht, enorm wendbaar en levert de rijder uitstekende feedback.

Aan de voorzijde bevindt zich een ø37 mm Upside Down voorvork met Showa SFF-BP internals, aan de achterzijde is er een schokdemper met horizontale back-link met een progressief veerkarakter. Dit draagt bij aan de sportieve handling van de Ninja ZX-4R. De voorremmen bestaan uit semi-zwevende dubbele remschijven van φ290 mm met radiaal gemonteerde monobloc-remklauwen. Het rempakket zorgt voor veel remkracht en een uitstekend remgevoel en respons.

Geavanceerde elektronische rijhulp is ook aanwezig om te zorgen dat rijders het optimale uit deze nieuwste Ninja kunnen halen. Met de geïntegreerde rijmodi die KTRC (Kawasaki Traction Control) en Power Modes aan elkaar koppelen met keuze uit vier verschillende modi – Sport, Road, Rain en Rider (Manual) – kan de rijder eenvoudig de juiste instelling kiezen die past bij de rijomstandigheden en zijn of haar rijstijl. Het Traction Control systeem kan ook volledig uitgeschakeld worden voor de meest pure rijervaring.

Het design van de ZX-4R is onmiskenbaar Ninja. De grote Ram-Air inlaat aan de voorzijde, agressieve dubbele LED-koplampen en Kawasaki Racing kleuren maken hem direct herkenbaar als lid van de sportieve Kawasaki familie. Door de hogergeplaatste clip-ons en goede windbescherming is het voor de rijder makkelijker om lang in het zadel te genieten. De smalle brandstoftank verbetert het gevoel met de motor.

Achter de topkuip bevindt zich een modern 4,3’’ TFT-kleurendisplay. Het scherm is, naast een straatmodus met een grote hoeveelheid informatie, voorzien van een speciale circuitmodus die enkel rondetijden, versnellingsposities en toerentallen vanaf 10.000 tpm weergeeft. De Kawasaki RIDEOLOGY applicatie kan worden gebruikt om verbinding te maken met een smartphone voor diverse functies, waaronder het vastleggen van GPS-route-informatie en belangrijke voertuiginformatie.

In Amerika, Canada, Filipijnen en Indonesië zal de Ninja ZX-4R dit voorjaar al beschikbaar zijn en in de herfst van 2023 wordt het model verwacht in Europa. Prijzen worden later bekend. Tot die tijd kunt u op de hoogte blijven via www.kawasaki.nl.

Drie beschikbare uitvoeringen

De Ninja ZX-4R zal beschikbaar zijn in drie verschillende uitvoeringen; Ninja ZX-4R, Ninja ZX-4R SE en de ultieme Ninja ZX-4RR.

De Ninja ZX-4R SE is standaard uitgerust met:

  • Up/Down Quickshifter
  • Smoked Windscherm
  • USB-aansluiting
  • Frame Sliders

De Ninja ZX-4RR is standaard uitgerust met:

  • SHOWA SFF-BP voorvork met instelbare veervoorspanning
  • Showa BFRC-lite Schokdemper
  • Verstelbare Veervoorspanning Voorvork
  • Up/Down Quickshifter
  • Speciale RR-kleurstelling

Het bericht Kawasaki onthult nieuwe Ninja ZX-4R viercilinder Supersport verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuwe kleuren voor de 2023 Suzuki Hayabusa

Weinig motoren hebben zoveel invloed in de motorcultuur gehad als de Suzuki Hayabusa. De Busa is betwistbaar één van de gekste, meest bizarre motorfietsen ooit, er werden zelfs kamervragen over de motor gesteld. De Hayabusa was een tijd lang de snelste productiemotor ter wereld.

Suzuki Hayabusa snowbike: snelste snowbike ooit?

Na een hiaat van vier jaar werd de Suzuki Hayabusa in 2021 opnieuw gelanceerd, nu geschikt voor Euro 5 regelgeving, en verre van de toppositie qua snelheid. Toch is de Hayabusa nog steeds een kanon. Met een vloeistofgekoelde, brandstofgeïnjecteerde viercilindermotor van 1.340 cc heeft de Hayabusa een indrukwekkend vermogen van 190 pk bij 9.700 tpm en een koppel van 105 lb-ft bij 7.000 tpm.

Voor het modeljaar 2023, heeft Suzuki de Hayabusa in drie kleurstellingen voor de Europese markt gedebuteerd. Er is een stealthy en elegante volledig zwarte lak afwerking, evenals een grijs en rode kleurstelling die doet denken aan de eerste generatie Hayabusa van twee decennia geleden en een wit/blauwe versie.

Het bericht Nieuwe kleuren voor de 2023 Suzuki Hayabusa verscheen eerst op Motor.NL.

Harley-Davidson Strap Tank uit 1908 op veiling verkocht voor 785.000 euro

Als je het hebt over zeer geliefde verzamelmotorfietsen, zijn er een paar merken die consequent naar voren komen. Vincent. Brough Superior. Henderson. Af en toe vindt een zeldzaamheid onder de zeldzaamheden zijn weg naar het veilingblok, zoals een Crocker Big Twin, of, als je echt geluk hebt, een Harley-Davidson Strap Tank. Die laatste – uiterst zeldzame machine – viel de eer te beurt dat het de bestverkochte motorfiets op de Mecum Las Vegas veiling van 2023 is geworden. Aardig feitje: de Harley heeft z’n hele leven in Wisconsin gewoond.

Op de veiling: BMW R100GS uit 1995, nog in originele krat!

Zoals je kunt zien in de video onderaan het artikel – het bod loopt snel op tot in de hoge zes cijfers – had de 1908 Harley Strap Tank nog steeds niet de reserve bereikt. Toen het bedrag opliep tot 850.000 dollar (zo’n 785.000 euro) besloot de verkoper de reserve op te heffen. En dat werd de verkoopprijs waarvoor deze ongerepte, prachtig gerestaureerde Harley-Davidson het podium verliet. In Mecum’s top-10 motoren staat de totale prijs (inclusief alle veilingkosten) op $935.000 (zo’n 864.000 euro), inclusief de originele tank, wielen, motorriemschijf, zadelhoes en demperhoes.

Voor degenen die er niet mee bekend zijn, de Strap Tank is zeker een van de belangrijkste modellen in de Harley-geschiedenis – zo niet de belangrijkste. Dit model is het resultaat van William S. Harley en Arthur Davidson’s eerste uit de houten schuur afkomstige motorfiets en was het eerste model dat uit de Chestnut Street- later Juneau Avenue-fabriek rolde. De motorfiets vestigde al snel een reputatie voor de bouw van het merk, die door de decennia heen stand hield.

Het verhaal gaat dat er in 1907 150 Strap Tanks uit de fabriek rolden en dat dit aantal in 1908 tot 450 steeg. Van die 450 in 1908 geproduceerde motoren bestaan er in 2023 vermoedelijk nog minder dan een dozijn. De meesten daarvan verkeren in een veel minder goede staat dan deze.

Wat maakt dit exemplaar zo bijzonder? Het verhaal gaat dat zakenman David Uihlein uit Milwaukee, erfgenaam van het Schlitz Brewing-fortuin, de Harley-Davidson in 1941 ontdekte in een schuur zo’n 130 km buiten Milwaukee. De motor was compleet, dus nam hij hem mee naar huis en hield hem daar 66 jaar. Hij is op enig moment gerestaureerd door de bekende vintage Harley-restaurateur Paul Freehill.

Het bericht Harley-Davidson Strap Tank uit 1908 op veiling verkocht voor 785.000 euro verscheen eerst op Motor.NL.

CF Moto 450 SR vindt toch z’n weg naar Europa

Enige tijd geleden vertelden we je over de CF Moto SR-C21. Die werd voorgesteld als een conceptmotor, waarbij de ‘C’ stond voor Concept en ’21’ voor het jaar waarin het prototype werd onthuld.

CFMoto komt met zware hypernaked genaamd 1250NK

CF Moto legde uit dat de motorfiets het jaar daarop in productie zou gaan en het bedrijf kwam de belofte na. De uiteindelijke versie heet de 450SR. Uiteraard zijn de onderdelen minder esoterisch. Met name de dubbele Brembo-schijf voor maakte plaats voor een enkele schijf, opnieuw met Brembo-remklauwen, de Öhlins-voorvork werd vervangen door een 37mm upside-down unit en de enkelzijdige achterbrug werd vervangen door een meer conventionele achterbrug.

Het uiterlijk blijft echter ongewijzigd en er is geen gebrek aan vleugels in racestijl op de kuip. De zitpositie is ook supersportief. De 450SR wordt aangedreven door een 450cc-paralleltwin met een geclaimd vermogen van 50 pk. Aanvankelijk was de 450 SR alleen bedoeld voor distributie op de binnenlandse markt, in China, maar CF Moto is kennelijk van gedachten veranderd, want binnenkort is een dynamische presentatie op het circuit van Istanbul gepland.

Het bericht CF Moto 450 SR vindt toch z’n weg naar Europa verscheen eerst op Motor.NL.