Louis opent 18 mei nieuwe vestiging in Assen

Van 2 tot en met 4 juni viert Louis haar nieuwe filiaal in Assen, dat op 18 mei wordt geopend. Alle motorrijders in Nederland zijn van harte uitgenodigd om dat mee te vieren.

Op een oppervlakte van meer dan 1.000 m² kun je een enorme selectie kleding verwachten, een hele wand vol helmen en een aparte ruimte met een coole loft-sfeer voor urban en retro-stijl. Daarnaast zijn er aanbouw- en slijtageonderdelen, reis- en kampeeraccessoires, smeermiddelen en onderhoudsproducten, gereedschap en nog veel meer – in feite alles wat je nodig hebt. De vriendelijke sfeer en het deskundige advies zijn gratis, zoals overal bij Louis.

Louis komt naar Assen en is nog op zoek naar medewerkers

Voor Europa’s grootste winkelketen voor motorkleding en -techniek is Assen inmiddels het 90e filiaal en na Tilburg het tweede in Nederland. Vanaf het TT Circuit Assen bereik je de vestiging aan de Aziëweg 1 via de A28 in slechts 10 minuten. Vanuit Groningen ben je er in een half uur.

De legendarische ‘Cathedral of Speed’, het beroemde MotoGP-racecircuit van Assen, was een belangrijk criterium bij de keuze van de locatie: ‘Er is nauwelijks een andere plaats in Europa die zo verbonden is met de motorsport als Assen – daar moesten we gewoon een filiaal hebben’, aldus het hoofdkantoor in Hamburg.

Meer info over de Louis-vestiging in Assen.

Het bericht Louis opent 18 mei nieuwe vestiging in Assen verscheen eerst op Motor.NL.

Kawasaki kondigt 16 nieuwe modellen aan

Op 6 juni 2023 wil Kawasaki USA 16 nieuwe voertuigen introduceren. Het is duidelijk dat het niet alleen motoren zullen zijn, maar het moet een aanzienlijk aantal zijn, zoals de homepage van Kawasaki suggereert.

Aftellen naar de grote onthulling

Een bezoek aan de officiële Kawasaki USA-website onthult momenteel een countdown naar de Grote Onthulling. Het toont ook een aantal silhouetten. Straat- en terreinmotoren en minstens één UTV (Utility Task Vehicle) lijken er zeker bij te zitten. Maar niet alle 16 silhouetten worden getoond, dus het is moeilijk in te schatten wat er allemaal op de lijst staat.

Kawasaki voorkomt dat de voorkant op slot slaat: met een magnetische rem!

Kawasaki USA’s sociale media

Kawasaki heeft ook meer hints geplaatst op zijn YouTube- en Facebook-pagina’s. Op YouTube staat een video met de ondertitel ‘6.6.23 – Your Supersport Obsession Begins’, samen met de standaard Kawasaki hashtags #GoodTimes en #Kawasaki. Je ziet twee motorrijders op een racecircuit, of eigenlijk alleen hun helmen en een deel van hun rug, de rest is bedekt. De zitpositie en het geluid suggereren een supersportieve motorfiets, vandaar het circuit.

Op Facebook staan nog meer teaserbeelden. De ene toont een close-up van een enkel, effen rond instrument met de handtekening ‘Just Ride. 6.6.23’ en dezelfde twee hashtags. De tweede afbeelding toont een close-up van de rechter kant van een UTV met brandende koplampen en een zwart gepoedercoat koplampbeschermer dat de lampen enigszins aan het oog onttrekt. De begeleidende tekst luidt: ‘Maak je klaar om het verschil te maken. A brand new STRONG workmate is coming 6.6.23’, gevolgd door dezelfde twee hashtags.

Anticipatie voor de nieuwe modellen

Welke motoren kunnen we op 6 juli 2023 van Kawasaki verwachten? Een kandidaat lijkt de Kawasaki Eliminator 450 te zijn. Kawasaki onthulde de Eliminator 400 voor het eerst in maart 2023 in Japan, op de voet gevolgd door de presentatie van hetzelfde model op de Bangkok Motor Show. Daarna, in april 2023, verscheen een Kawasaki Eliminator 450 met een iets grotere cilinderinhoud in ingediende documenten voor de California Air Resources Board, een sterke aanwijzing dat dit model vroeg of laat op de Amerikaanse markt zou verschijnen. De supersportmachine waarop Kawasaki zinspeelde in de enige video-teaser die tot nu toe is vrijgegeven, zou een herziene Ninja ZX-6R en/of RR kunnen zijn. Maar wat daarvan naar Europa komt, is de vraag.

Het bericht Kawasaki kondigt 16 nieuwe modellen aan verscheen eerst op Motor.NL.

BMW’s lichtgewicht frame-patent: hint naar een nieuwe driecilinder motor?

Het gebruik van de motor als dragend deel van een motorfietsframe is niets nieuws. Maar BMW heeft een patent aangevraagd dat een stap verder gaat. In plaats van een conventioneel frame rond de motor, stelt BMW een half frame voor dat rechtstreeks aan het motorblok wordt bevestigd en deze als hoofdstructuur gebruikt. De octrooitekeningen laten duidelijk zien dat het ontwerp niet alleen lichter, maar ook compacter is dan een conventioneel frameontwerp.

Nieuw! 2024 BMW R 12 nineT

Herinterpretatie van het frameontwerp

In tegenstelling tot conventionele ontwerpen waarbij een stalen of aluminium structuur rond de motor het balhoofd met het achterbruglager verbindt, heeft het nieuwe concept van BMW een eenvoudige, gegoten voorzijde die rechtstreeks aan het motorblok is bevestigd. Die zorgt voor een directe verbinding met het balhoofd en maakt het mogelijk dat de achterbrug rechtstreeks op de transmissie draait. Hier dient de motor als hoofdstructuur. Dit ontwerp doet denken aan Ducati’s Panigale-modellen, waar het blok ook als hoofdstructuur dient. Maar BMW gaat nog een stap verder door de cilinderkopbouten te gebruiken om het frame aan de motor te bevestigen.

BMW-frame

De voordelen van dit ontwerp liggen voor de hand: door de cilinders rechtstreeks met het halve frame te verbinden, worden de krachten in een rechte lijn van de ene naar de andere kant van de motorfiets overgebracht. Dit vermindert niet alleen het aantal onderdelen en het gewicht van de motorfiets, maar minimaliseert ook de breedte – een typisch zwak punt van motorfietsen met dwarsgeplaatste lijnmotoren.

Focus op breedtevermindering

Tot nu toe liepen V-twins en V-viers voorop in de breedte, wat onder meer aerodynamische voordelen opleverde. Het ontwerp van BMW zou het beste van beide werelden kunnen combineren en een smalle motor mogelijk maken met de lagere kosten van een lijnmotor.

Drie- of viercilinder motoren in zicht

Het patent van BMW suggereert ook dat het nieuwe frameontwerp ontworpen zou kunnen worden rond een drie- of viercilinder. Terwijl BMW al een breed scala aan viercilinder motoren heeft, zoals die in de S 1000 RR, zou een driecilinder smaller zijn. Hoewel er in het verleden driecilinder-BMW’s zijn geweest, zoals de K75, is het al tientallen jaren geleden dat er een driecilinder in het BMW-motorengamma te vinden was.

Eerdere driecilinder-experimenten

BMW heeft in het recente verleden geëxperimenteerd met driecilindermotoren. Tot de bekendste behoort het begin 2000 gestaakte MotoGP-project, waarbij BMW een 3000cc-V-10 uit de Formule 1 als basis gebruikte. Drie cilinders van deze motor kwamen heel dicht bij de toenmalige capaciteitslimiet van 990 cc voor de MotoGP, dus ging BMW die kant op. Hoewel er een motorfiets werd gebouwd en ook getest, werd het project uiteindelijk opgegeven.

Geruchten en speculaties

Sindsdien houden de geruchten over een driecilinder BMW-portmotor aan. Op het internet blijven speculaties opduiken dat een kleinere machine – misschien een S 675 RR – in ontwikkeling zou zijn, zonder harde bewijzen. Dit octrooi, met zijn specifieke vermelding van een driecilindermotor, zou de eerste echte aanwijzing kunnen zijn dat een dergelijke motorfiets daadwerkelijk wordt overwogen.

Maar het is vaak een lange weg van het indienen van een octrooi tot het op de markt brengen van een product. En er is ook geen garantie dat een octrooi tot massaproductie zal leiden. Dus of en wanneer we een BMW-driecilinder op de weg zullen zien, valt nog te bezien.

Het bericht BMW’s lichtgewicht frame-patent: hint naar een nieuwe driecilinder motor? verscheen eerst op Motor.NL.

5 jaar garantie op alle CFMOTO’s

Voor de ontwikkeling en productie van motorfietsen kreeg ‘China’ de afgelopen 20 jaar volop hulp van Westerse en Japanse motormerken. Die dachten daarmee twee vliegen in een klap te slaan: kostenbesparing en marktvergroting. Van de weeromstuit bestormen Chinese motormerken met meer of minder succes ‘onze’ markten.

CFMoto lijkt het meest succes te hebben, met een breed aanbod aantrekkelijk geprijsde, goed afgewerkte modellen. Het geloof in eigen kunnen is zo gegroeid dat de garantieperiode van alle modellrn is verruimd vsn drie naar vijf jaar. Zonder kilometerbeperking. Natuurlijk zijn er voorwaarden, die lees je op cfmotobenelux.nl/garantie.

De volgende CFMoto tourer zou wel eens een Hossack-ophanging kunnen hebben

Het bericht <strong>5 jaar garantie op alle CFMOTO’s</strong> verscheen eerst op Motor.NL.

Prototype Moto Guzzi V100 Stelvio gespot

Door smartphones die uitstekende foto’s kunnen maken, is iedereen potentiële paparazzi geworden. Dit was ook het geval voor Luigi P. die zeer snel drie Moto Guzzi-prototypes herkende en deze foto’s nam. Het gebeurde aan de afrit van de Treviso snelweg en ondanks het feit dat het prototypes zijn, is het niet moeilijk de toekomstige V100 Stelvio te herkennen.

De Moto Guzzi V100 Stelvio was al aangekondigd in het najaar van 2022 en is gebouwd op hetzelfde platform als de V100 Mandello. Dit is de interpretatie gericht op meer offroad gebruik, met spaakwielen en tubeless velgen van 19″ voor en 17″ achter, en een vering met een veerweg van zo’n 200 mm.

Stamboom Moto Guzzi V7: evolutie van de V7

Het nieuwe motorblok

Het motorblok is die van de onlangs gelanceerde V100 Mandello en er zouden geen grote verschillen moeten zijn. Ondanks de aanwezigheid van koelvinnen, voor esthetische redenen, is het blok vloeistofgekoeld en heeft hij dubbele nokkenassen met vier kleppen per cilinder.. Het vermogen bedraagt 115 pk bij 8.700 tpm en het koppel 105 Nm bij 6.750 tpm, interessante waarden voor een motor van dit type, een 90° V-twin met een cilinderinhoud van 1042 cc. In vergelijking met de voorgaande Guzzi-motoren zijn de cilinderkoppen 90° gedraaid, zodat het inlaatsysteem in het midden van de V kan worden ondergebracht en er dus meer ruimte overblijft voor de benen van de rijder. Het andere belangrijk nieuw kenmerk van deze krachtbron is de aanwezigheid van een tegenas om het omkeerkoppel als gevolg van de lengterichting van de krukas te compenseren. De versnellingsbak heeft zes versnellingen en de meervoudige platenkoppeling in oliebad, de smering is nat carter.

Verrijkte elektronica

Het elektronisch management gebaseerd op de zesassige IMU van Marelli van de Mandello zal ook worden overgenomen op de Stelvio, met alle elektronische hulpmiddelen. Vermoedelijk met een paar variaties vanuit offroad perspectief, zoals een mapping speciaal voor offroad gebruik en de mogelijkheid om het ABS voor het achterwiel uit te schakelen.

Het bericht Prototype Moto Guzzi V100 Stelvio gespot verscheen eerst op Motor.NL.

Bering Elite: het ultieme motorjack voor de moderne Urban Rider

Bering biedt al ruim 50 jaar ervaring aan motorkleding binnen de segmenten Racing, Pulse, Discovery en Metro. Nieuw in de line-up binnen de Pulse Range is nu de Elite. Dit Jack past perfect bij de Urban Rider. De softshell buitenkant in combinatie met de capuchon zorgt voor een moderne eigentijdse uitstraling. Leverbaar in de kleuren Black, Navy Blue en Khaki, dus een perfecte aansluiting op de gewenste kledingstijl is altijd mogelijk. Hiermee is de Bering Elite het toonbeeld van jouw persoonlijke stijl.

De Bering Elite is door de softshell buitenzijde niet alleen winddicht, maar door het BWTECH Super membraan ook nog eens waterproof! De uitneembare thermische voering zorgt ook in de kou voor voldoende warmte, ook omdat deze voering volledig doorloopt in de mouw. Om de wind goed buiten te houden is de Elite daarnaast voorzien van een dubbele rits aan de voorzijde. Dit maakt dat je ieder seizoen en in elk weertype kunt rijden in de stijl die jou past! De Bering Elite is namelijk ook voorzien van het ADS ventilatiesysteem. Gemakkelijk te openen ritsen aan de voor- en achterzijde zorgen op deze manier voor een verkoelende luchtstroom door Elite.

Door middel van de knopen op de mouwen en bij de polsopening heeft de Bering Elite ook zonder de binnenvoering nog steeds de perfecte pasvorm. De Capuchon is eveneens te verwijderen. Om de pasvorm nog verder te optimaliseren is de Alpha CE-protectie in de ellebogen te verstellen, want niemand is hetzelfde. Uiteraard is de Elite ook voorzien Alpha CE-protectie in de schouders. Voor extra veiligheid is de jas vast te maken aan iedere broek door middel van lussen. Ruimte voor een optionele backprotector ontbreekt vanzelfsprekend ook niet.

Verder is de Bering Elite voorzien van een ruim aantal zakken. Twee aan de buitenkant van de jas, nog eens twee aan de binnenzijde en daarbovenop nog een extra zak waar perfect een portemonnee in past!

De Elite, een perfect verlengstuk van uw stijl, is niet enkel beschikbaar voor mannen. Voor vrouwen is er namelijk de Lady Elite. Deze biedt dezelfde eigenschappen, tegen een pasvorm die is aangepast voor vrouwelijke motorrijders. De Bering Elite is hier verkrijgbaar.

Maatvoering: S tot en met 4XL. Voor Lady Elite T0 tot en met T6.

Kleuren: Black, Navy Blue en Khaki. Voor Lady Elite Black & Navy Blue

Prijs: €259,99 en €249,99 voor de Lady Elite

Over Bering

Bering is een kwaliteitsmerk en weet wat de motorrijder nodig heeft op het gebied van protectie en bescherming tegen alle elementen. Ieder Bering product heeft CE-certificering en uitstekende bescherming, ook als je meer vraagt van de motorkleding.

Bering komt voort uit Plastex, specialist in bescherming tegen de zwaarste weersomstandigheden, en dat is terug te zien. Na ruim 50 jaar ervaring biedt Bering in de segmenten Racing, Pulse, Discovery en Metro; Bering Airbags, textiel kleding, leren kleding, speciale grote maatvoering in kingsize & queensize, kinderkleding, handschoenen, schoenen, regenkleding, rugtassen en accessoires voor hem en haar. 

Bering is hier beschikbaar via een uitgebreid dealernetwerk.

Over Trophy

Trophy BV is al sinds 2006 een vertrouwd gezicht. Door de jaren heen hebben we met ons team een uitgebreid dealernetwerk opgebouwd in de Benelux en Duitsland. Dit is mede te danken aan ons vakkundige personeel en servicegerichte instelling. Hierdoor garanderen wij een optimale samenwerking met u als dealer. Ons merkenportfolio van Scorpion helmen, Bering motorkleding, Segura motorkleding en Bagster zadels sluit dan ook naadloos aan bij onze ambitie in het bieden van kwaliteit, innovatie en design.

Check hier de website.

Het bericht Bering Elite: het ultieme motorjack voor de moderne Urban Rider verscheen eerst op Motor.NL.

Kjeld Nuis naast schaatser nu ook Ducati-rijder

Toen Kjeld Nuis werd gevraagd de Ducati Diavel V4 aan de tand te voelen, hoefde hij daar natuurlijk geen seconde over na te denken. Na de eerste presentatie van de Diavel V4 in Nederland, waar Kjeld de motor samen met Rico Verhoeven onthulde, was het voor hem wachten op de mogelijkheid om de Diavel V4 daadwerkelijk uit te kunnen testen. Op circuit Raceway Venray werd deze ‘ontmoeting’ tussen Kjeld en de Diavel V4 vastgelegd in een spetterende video.

Kjeld Nuis wordt na de Olympische Spelen van PyeongChang in 2018 ook wel de King of Speedskating genoemd. De meervoudig wereld- & olympisch kampioen beleefde zijn hoogtepunt tijdens de Olympische Spelen van 2018 door twee gouden medailles op de 1000m en 1500m mee naar huis te nemen. In 2022 toonde hij opnieuw zijn klasse door zijn titel op de 1500m te prolongeren. Daarnaast is Kjeld momenteel de snelste man op het ijs. In maart 2022 ging Kjeld de uitdaging aan om onder perfecte omstandigheden, samen met Red Bull, ‘ietsje’ sneller te gaan dan zijn gebruikelijke schaatssnelheid. Het uiteindelijke snelheidsrecord werd gezet op 103 km/h!

Na een dag testen met de Ducati was het voor Kjeld duidelijk: “Dit is mijn ultieme droommotor. Sinds ik professioneel sporter werd, heb ik altijd al gehoopt een Ducati te kunnen rijden. De Diavel V4 is voor mij de ultieme motor qua snelheid en kracht. Het design is fantastisch en je voelt echt dat je een imposante motor onder je kont hebt. En die dikke achterkant hè, daar houden wij schaatsers van…”

Over de Ducati Diavel V4

De Diavel V4 is de opvolger van de Diavel 1260. De motor is compleet veranderd met als nieuw uitgangspunt het V4 Granturismo-motorblok van 1.158cc. Goed voor 168 pk en 12,8 kgm koppel. Naast de prestaties van het motorblok is er veel aandacht besteed aan de wendbaarheid en dynamiek van de Ducati Diavel V4. De motor heeft een leeggewicht zonder brandstof van 223 kg. Dit is een besparing van meer dan 13 kg ten opzichte van de Diavel 1260.

Het bericht Kjeld Nuis naast schaatser nu ook Ducati-rijder verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuwe BMW R 18 Roctane vijfde lid van de R 18-familie

BMW wil zijn 100ste verjaardag met luister inzetten en toonde ter gelegenheid daarvan het vijfde lid van zijn zware cruiser familie. De R 18 Roctane voegt zich bij de R 18, R 18 Classic, R 18 B en R 18 Transcontinental.

Back in Black

Zowel technisch als visueel leent de BMW R 18 van beroemde BMW-modellen zoals de BMW R 5 en legt de focus weer op een design zonder franjes met de boxer als middelpunt. Het model wordt gekenmerkt door een herkenbaar design en heel wat zwarte accenten. Mat, glanzend of metallic.

Gekend vermogen

De krachtigste BMW boxer motor aller tijden is deze keer uitgevoerd in mat zwart metallic en werd voorzien van zwarte hoogglans afdekkingen en het uitlaatsysteem in donker chroom. De krachtigste 2-cilinder boxermotor ooit gebouwd in de serieproductie van motorfietsen heeft een motorinhoud van 1.802 cc. Hij genereert een vermogen van 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min. In het bereik van 2.000 tot 4.000 t/min levert hij meer dan 150 Nm koppel.

Geen grote verrassingen

Ook de nieuwe Roctane hanteert vaste principes van de R 18-familie. Een stevig 21 inch voorwiel zet de Roctane relatief hoog op zijn poten, al blijft het zadel laag.

Net als op de legendarische BMW R 5, zijn de vaste buizen van de telescoopvork ingekapseld in vorkhulzen. De diameter van de vaste vorkpoten bedraagt 49 mm, de veerweg bedraagt 120 mm voor en 90 mm achter. De nieuwe BMW R 18 Roctance wordt afgeremd door een dubbele schijfrem aan de voorzijde en een enkele schijfrem aan de achterzijde. De koffers bieden elk 27 liter bagageruimte. Voor langere tochten kan de nieuwe R 18 Roctane uitgerust worden met een windscherm met hulpkoplampen en hangende richtingaanwijzers.

Elektronische hulp

De Roctane heeft standaard een zwarte lak kleurstelling. Mineral grijs metallic mat en Manhattan metallic mat zijn optioneel verkrijgbaar. Drie rijmodi, ASC en Engine Drag Control zijn standaard en zorgen extra veiligheid. Achteruitrijhulp, Hillstart Control en handvatverwarming zijn als optie af fabriek leverbaar.

Belangrijkste kenmerken BMW R 18 Roctane

  • Grootste BMW boxermotor ooit met een inhoud van 1.802 cc.
  • Vermogen 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min, maximum koppel 158 Nm bij 3.000 tpm.
  • Meer dan 150 Nm altijd beschikbaar van 2.000 tot 4.000 tpm.
  • Uitlaatsysteem in Donker Chroom.
  • Stalen buizen frame.
  • Swingarm met gesloten asaandrijving
  • Telescopische voorvork en cantilever ophanging met rijafhankelijke demping.
  • Uitgebalanceerde ergonomie met hoog stuur
  • Schijfremmen voor en achter
  • Wielen: 21-inch voor en 18-inch achter.
  • Geavanceerde LED-verlichtingstechnologie, klassiek geïnterpreteerd.
  • Adaptieve koplamp voor nog betere verlichting van de weg in bochten als optionele uitrusting
  • Keyless Ride voor comfortabele activering van functies op afstand (contact aan/uit).
  • Handmatig stuurslot (met sleutel): Vergrendeling aan de rechterkant van de stuurbuis:
  • Koffers handmatig vergrendeld (met sleutel).

Het bericht Nieuwe BMW R 18 Roctane vijfde lid van de R 18-familie verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuw! 2024 BMW R 12 nineT

Wie bij het horen van de R12 naam – enkele dagen voor de onthulling van de nieuwste BMW – rekende op een lichtere versie van de R18, kwam bedrogen uit. De R 12 nineT is geen lichte(re) cruiser, maar wel de evolutie van het R nineT gamma. Visueel sluit hij nauw aan bij de 10 jaar geleden gelanceerde R nineT reeks. Onderhuids is er veel nieuws.

Opvolger

De nieuwe R 12 nineT wordt gelijktijdig gelanceerd met de introductie van de tentoonstelling voor het 100-jarig bestaan van BMW Motorrad. Hij is daarmee de opvolger van deR nineT, die precies tien jaar geleden werd gelanceerd ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van BMW Motorrad.

Hetzelfde maar anders

De motor sluit héél dicht aan bij het R nineT gamma. Té dicht volgens sommige van de aanwezige confraters op de preview van de BMW tentoonstelling voor het 100-jarig bestaan.

Edgar Heinrich, Head of Design BMW Motorrad, is het daar niet mee eens. “Als dat je opmerking is, weten we dat we in ons opzet geslaagd zijn”, zegt de man die in een ander leven als doublure voor Liam Neeson had kunnen opdraven. Motoren zijn het laatste decennium enorm geëvolueerd. Onder andere op het vlak van connectiviteit en elektronica. Anderzijds willen we de vintage uitstraling van deze familie absoluut behouden. Je moet de grote veranderingen dus onderhuids gaan zoeken. De stijl mag niet opvallend anders zijn. Opdracht geslaagd.”

Gekend

We moeten de nieuwe R 12 nineT dus écht als een neo classic gaan bekijken. Nieuw én klassiek tegelijk. Of de klant niet graag ook een visuele verwijzing had gezien om aan te geven dat hij met de nieuwste telg van de BMW classic familie op pad is, wordt in de toekomst wellicht duidelijk. Die toekomst is voor één keer niet morgen, maar wel in 2024. Omdat er nog een aantal zaken niet vast liggen, kregen we nog niks van technische gegevens mee. Die volgen wellicht in het najaar, misschien wel in de buurt van de datum waarop de EICMA beurs doorgaat. Wat we wel weten, is dit:

De R 12 nineT wordt aangedreven door de gekende 1200 boxermotor. Die heeft wel een vernieuwde airbox en een ander uitlaatsysteem dat nog steeds mee zorgt voor klassiek rijplezier. Met zijn lucht/olie gekoelde boxermotor zet de nieuwe R 12 nineT de traditie en tijdloze stijl van zijn R32 voorvader voort. Het getal 12 in de modelaanduiding verwijst naar de motorinhoud zoals bij vele modellen in de geschiedenis van BMW Motorrad – zoals de huidige R 18.

Knipoog

Edgar Heinrich verduidelijkt “Het design van de nieuwe R 12 wordt gedomineerd door de duidelijke tank/zadel/achterlijn, in de stijl van de traditionele /5 of de legendarische R 90 S uit de jaren ’70. De tank zelf is op het eerste gezicht een klassieke BMW boxertank, met een typische knik in de onderrand en een klassiek kniecontact. De nieuwe R 12 nineT heeft ook zijdeksels in de zone van de framedriehoek in die authentieke Roadster look – een andere herinnering aan BMW motorfietsen uit de jaren ’70.

“Traditiegetrouw worden aantrekkelijke aanpassingsmogelijkheden aangeboden als onderdeel van het originele BMW Motorrad accessoireprogramma. Met customizing in het achterhoofd beschikt de nieuwe R 12 nineT ook over een in het zadel geïntegreerde LED-achterlichtunit, waarmee nu eenvoudig een “short tail” kan worden gerealiseerd.”

BMW R 12 nineT – Belangrijkste kenmerken

  • Klassiek, puristisch ontwerp.
  • Vernieuwd maar herkenbaar design met veel aandacht voor detail.
  • Lucht/oliegekoelde 2-cilinder boxermotor.
  • Ontworpen voor customizing.
  • Buizenframe uit één stuk met vastgeschroefd achterframe.
  • Klassieke voorophanging met hoogwaardige upside-down telescoopvork voor en Paralever achter.
  • Uitlaatsysteem aan linkerzijde met dubbele demper en conische eindstukken.
  • Radiaal gemonteerde 4-zuiger monobloc remklauwen, staalomvlochten remleidingen.
  • Op maat gemaakt, hoogwaardig origineel BMW Motorrad accessoireprogramma.

Het bericht Nieuw! 2024 BMW R 12 nineT verscheen eerst op Motor.NL.

‘No Room For Error’, serie over onverbloemde waarheid van de TT Isle of Man

In de aangrijpende documentaireserie ‘No Room For Error’ duiken we in de wereld van de TT-racers en beleven we uit de eerste hand de spanning en emoties van de ultieme wegrace van 2022. Van legendarische coureurs als John McGuinness tot nieuwkomers als Milo Ward, deze serie legt de echte verhalen, de emotionele gevechten en de riskante rivaliteiten achter de duizelingwekkende snelheid op het TT Mountain-circuit bloot.

Inzicht in de wereld van TT-racers

De coureurs die de Isle of Man TT races rijden, balanceren voortdurend op het randje.  In de komende documentaireserie ‘No Room For Error’ krijgen kijkers een uniek kijkje achter de schermen. Ze zullen zien hoe deze moderne gladiatoren de strijd aangaan om ’s werelds ultieme wegrace in 2022 te winnen.

Meer dan snelheid

‘No Room For Error’ vertelt het ware verhaal van dit risicovolle leven. Het gaat niet alleen om de strijd om de snelste rijder op het TT Mountain Course.

Rivaliteit op de baan en anderszins verborgen emotionele gevechten worden zichtbaar door deze uitgebreide productie. Daarbij moeten de rijders voortdurend risico en potentiële winst afwegen tegen hun gezinsleven en misschien wel het uiteindelijke verlies. Tegelijkertijd onderzoekt het wat wegracers drijft en wat de TT hen teruggeeft.

Ilja Caljouw over Isle of Man: ‘Ik kijk met gemengde gevoelens terug op mijn deelname’

Legendes en nieuwkomers in de schijnwerpers

Legendarische rijders als John McGuinness, Peter Hickman en Michael Dunlop komen aan bod, evenals veel van hun belangrijkste concurrenten zoals Dean Harrison, Lee Johnston en James Hillier.  Zij geven allen een uniek en ongefilterd inzicht in het leven van een TT-racer.

We ontmoeten ook rijders verder naar achteren op de grid, waaronder rookies Rennie Scaysbrook en Milo Ward als ze voor het eerst het beruchte TT Mountain Course onder de knie proberen te krijgen.

Exclusieve première en wereldwijde beschikbaarheid

No Room For Error’ wordt exclusief uitgezonden op ITV4 en ITVX in het Verenigd Koninkrijk, vanaf maandag 22 mei gedurende vier opeenvolgende avonden. Buiten het Verenigd Koninkrijk zal de docu-serie in alle landen gratis beschikbaar zijn via TT’s eigen streamingplatform – TT+.

Het bericht ‘No Room For Error’, serie over onverbloemde waarheid van de TT Isle of Man verscheen eerst op Motor.NL.