40th Anniversary Editions van de Ninja 650 en Ninja 1000SX

Goed nieuws voor nostalgici! De legendarische Ninja-familie krijgt twee nieuwe modellen met een retro-uitstraling. Na het succes van de prachtige kleurstellingen voor de racetak van de Ninja-familie ter ere van het 40-jarig jubileum, zijn nu de Ninja 650 en Ninja 1000SX aan de beurt.

Kawasaki’s nieuwe pittige middenklassers: Benelux krijgt Ninja 500  en Z500 SE

De inspiratie voor deze Anniversary Editions komt uit het jaar 1985. Beide motorfietsen worden uitgevoerd in een zwart, zilveren en rode kleurstelling die doet denken aan de iconische Ninja-modellen die destijds in de Verenigde Staten onder de naam GPz werden verkocht. De herkenbare tweekleurige Firecracker Red- en Ebony-kleuren zijn geïnspireerd op de Kawasaki GPZ900R uit 1985. De zilveren lijn die de rode en zwarte panelen scheidt, is zorgvuldig gekozen om de helderheid van het origineel te evenaren.

Kawasaki Ninja 1000 SX 40th Anniversary

Er is oog voor detail bij deze Anniversary Editions. Zo wordt de tank voorzien van een speciaal 40th Anniversary-embleem en zijn de contouren van het ‘Ninja’-logo gereproduceerd volgens de originele ontwerpen. Daarnaast is het ‘Liquid-Cooled’-logo toegevoegd als knipoog naar de overstap van lucht- naar vloeistofkoeling aan het einde van de jaren ’80. Het zilverkleurige velglint maakt het plaatje helemaal af.

Deze 40th Anniversary Editions van de Ninja 650 en Ninja 1000SX zullen beschikbaar zijn in showrooms vanaf 2024, naast een levendige reeks standaardkleuren.

Kawasaki Ninja 650 40th Anniversary

Het bericht 40th Anniversary Editions van de Ninja 650 en Ninja 1000SX verscheen eerst op Motor.NL.

EICMA 2023: 2024 Benelli BKX300

Het Benelli Style Center in Pesaro heeft beslist niet stilgezeten, de afgelopen maanden en jaren. Voor avonturiers van elk kaliber heeft het merk nu de BKX 300 de wereld ingestuurd. Een heel aantrekkelijk ogende adventurebike, met onder meer een erg bijzondere koplamp. 

Beitelwerken

De nieuwkomer wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde, 292,4cc ééncilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen en een zesbak. De basis was de 250cc-motor die Benelli al op stock had, maar waar onder meer de drijfstang, verbrandingskamer en de uitlaat volledig zijn herbekeken. Na de beitelwerken voldoet het blok niet enkel aan Euro5+, het levert nu ook 29,2 pk bij 9.000 tpm en piekt qua koppel op 24,5 Nm bij 7.000 tpm. 

Kawasaki’s nieuwe pittige middenklassers: Benelux krijgt Ninja 500  en Z500 SE

Toegankelijk avonturieren

Het bijgespijkerde blok huis in een nieuw stalen frame, dat op de 19/17-inchwielen rust middels een 41mm UPSD-vork en monoshock met instelbare veervoorspanning (beide 180mm veerweg). Wat de remmen betreft: daarbij rekent Benelli op twee schijfremmen, één op elk wiel, met een diameter 280mm/240mm, en respectievelijk een vier- en een enkelzuigerremklauw. Met een zadelhoogte van 835mm en een rijklaargewicht van amper 165kg is de BKX300 best toegankelijk, terwijl je met de 13,5-litertank dik 300 kilometer zou kan bollen. 

Beschikbaarheid

Voor de volledigheid: standaard is de BKX300 uitgerust met een LCD-scherm, volledige ledverlichting (incl. DRL) en een USB-laadpunt. De 2024 Benelli BKX 300 zal in de tweede helft van 2024 verkrijgbaar zijn, voor een nog onbekende prijs.

Het bericht EICMA 2023: 2024 Benelli BKX300 verscheen eerst op Motor.NL.

Kawasaki’s nieuwe pittige middenklassers: Benelux krijgt Ninja 500  en Z500 SE

Kawasaki onthult op de EICMA 2023 zijn nieuwste Ninja 500 en Z500-modellen. In de Benelux zullen alleen de SE-versies hiervan te krijgen zijn.

We beginnen met de Z500. Hij is, zoals verwacht, lekker agressief vormgegeven. Daarnaast heeft hij nu ook de beschikking over een nieuwe watergekoelde tweecilindermotor met hulp- en slipkoppeling. Voor de rest zijn er geen details over het blok bekend, maar we weten wel dat hij schuilgaat in een lichtgewicht trellisframe, terwijl de rijder op het TFT-kleurenscherm al zijn info voor handen heeft. Voor onze markt kun je dus alleen maar de SE, wat staat voor Special Edition, verwachten. Deze heeft een unieke kleurstelling, een extra bellypan en een standaard USB-C oplaadpoort. Afhankelijk van de markt waar het model wordt verkocht, kan de SE-versie ook led-richtingaanwijzers, een gerookte nacelle, een radiatorprotector, crashsliders, een duozit-cover, tankpad en kniepads bevatten.

Dan nu over naar zijn stealthy broertje: de Ninja 500. Die kan rekenen op hetzelfde blok en frame, maar krijgt vanwege zijn kappen de atletische look van de Ninja-familie aangemeten. 

Bij ons is de SE-versie voorzien van een eigen kleurstelling, standaard KIPASS sleutelloze bediening, een TFT-kleurenscherm en – net zoals op de Z500 SE ook een USB-C laadpunt. Afhankelijk van de markt wordt de SE verder opgefleurd met de bij de Z opgesomde extraatjes.

Zoals eerder verteld, zullen in de Benelux enkel de SE-modellen van de Z 500 en Ninja 500 aangeboden worden. Die komen voor 2024 respectievelijk in de volgende kleuren: 

Kawasaki Z500 SE 

– Candy Persimmon Red/Metallic Flat Spark Black/Metallic Matte GraphenesteelGray 

– Candy Lime Green/Metallic Spark Black/Metallic Matte Graphenesteel Gray

Kawasaki Ninja 500 SE 

– Lime Green/Ebony 

– Metallic Matte Dark Gray/Metallic Flat Spark Black/Metallic Moondust Gray

Het bericht Kawasaki’s nieuwe pittige middenklassers: Benelux krijgt Ninja 500  en Z500 SE verscheen eerst op Motor.NL.

2024 Moto Morini Corsaro Sport: terug naar de sportmotor

Tilde Moto Morini net nog het doek van de Corsaro 750 op, maar daarna was meteen een nóg knappere verschijning aan de beurt. Het merk, dat tegenwoordig gevestigd is in Trivulzio, komt na een succesvolle heropleving van adventure- en naked-motoren nu helemaal terug met een pure sportmotor gebaseerd op de Corsaro 750: de Corsaro Sport!

Het grote verschil ten opzichte van de naked-versie is uiteraard het volledige kuipwerk, dat zelfs met half dichtgeknepen ogen doet denken aan de vroegere Ducati Desmosedici. Alleen priemen er in dit geval identieke DRL-ledstrips door de opening in de kuip – deze nieuwe huisstijl is zeker niet verkeerd!

Strak achterwerk

De tank heeft uitsparingen om je knieën tegenaan te drukken en het strak vormgegeven achterste gedeelte kan ontdaan worden van het duozitdeksel. Een setje clip-ons, twee sportievere uitlaatdempers en hoog geplaatste voetsteunen maken het atletische plaatje helemaal compleet.

Het erg fraai ogende aluminium frame, dat goed zichtbaar is, lijkt in eerste instantie overeen te komen met het exemplaar (met aluminium swingarm) op de Corsaro 750. Dat geldt overigens ook voor de ophanging en remmenwinkel die identiek lijken te zijn. De totale lengte (2.170 mm) en wielbasis (1.462 mm) die gelijk blijven, lijken dit idee te bevestigen.

Moto Morini Corsaro 750: met gloednieuwe V-twin

Identieke motor Net als zijn naakte broertje wordt de Corsaro Sport aangedreven door de nieuwe 749 cc 90° V-twin. De boring en slag blijven hetzelfde, evenals de vier kleppen per cilinder, contraroterende krukas en het piekvermogen van 96 pk. Ook voor deze versie zal er een A2-variant op de markt komen.

Verschillen Hoewel er ook verschillen zijn: zo is de achterband breder (190/55-17 in vergelijking met 180) en is de zithoogte 20 mm hoger (840 mm). Ondanks dat het kuipwerk zonder twijfel meer weegt dan dat van de naked-versie, geeft Moto Morini voor deze telg ook een rijklaargewicht van ‘minder dan 200 kg’ en een topsnelheid van ‘meer dan 210 km/u’ op. Verdere details zullen ongetwijfeld binnenkort volgen!

Het bericht 2024 Moto Morini Corsaro Sport: terug naar de sportmotor verscheen eerst op Motor.NL.

Moto Morini Corsaro 750: met gloednieuwe V-twin

Op de stand van Moto Morini was er veel verrassing, waar het merk een gloednieuwe V-twin voor 2024 onthulde, samen met twee modellen die ermee zullen worden uitgerust. Het eerste model in de rij is de langverwachte herrijzenis van de Corsaro-naam: Corsaro 750 – een woeste naked bike van nature.

Aan dat beproefde recept wordt duidelijk niet getornd: de Corsaro 750 van 2024 heeft een strakke vormgeving gekregen. Hij maakt meteen indruk met zijn imposante inlaatkanalen ter hoogte van de tank, vier dubbele DRL-ledstrips aan de voorkant en dubbelzijdige uitlaatdempers. Visueel scoort Moto Morini hier zeker punten.

V-twin

In het aluminium frame – met stalen subframe en aluminium swingarm – schuilt het grootste nieuws: de volledig in Italië ontworpen Moto Morini 749cc 90° V-twin (90 x 58,9 mm). Deze motor krijgt een contraroterende krukas, en levert maximaal 96 pk bij vol vermogen (helaas hebben we geen informatie over het koppel) – goed voor naar verluidt ruim 210 km/u topsnelheid. Goed nieuws voor A2-rijders: er zal ook een versie met beperkt vermogen (48 pk) beschikbaar zijn.

Stoere voorkant

Onder het stoere vooraanzicht bevindt zich een volledig verstelbare UPDS-vork, terwijl een instelbare monoschokdemper voor de achterkant zorgt. De remmen worden bediend via dubbele 320 mm remschijven en monobloc-remklauwen aan de voorkant, terwijl een enkele 220 mm remschijf als back-up dient aan de achterkant. Een standaard 120/70-17 voorwiel wordt vergezeld door een flinke 180/55-17 achterband.

Volgens de eerste beschikbare informatie weegt de Corsaro 750 rijklaar minder dan 200 kg en heeft hij een zadelhoogte van 820 mm. Voor prijzen en beschikbaarheid moeten we nog even wachten – dat is zeker in 2024.

Het bericht Moto Morini Corsaro 750: met gloednieuwe V-twin verscheen eerst op Motor.NL.

Moto Morini X-Cape 1200: voor de liefhebber

Als echte liefhebbers van motoren wisten we het al – de geruchtenmolen draaide op volle toeren en de spionagefoto’s waren veelbelovend. Maar nu is het officieel bevestigd op EICMA: de langverwachte Moto Morini X-Cape 1200 voor het jaar 2024!

Het kloppende hart van deze nieuwkomer is de gloednieuwe Corsa Corta EVO V-twin. Dit motorblok, volledig ontworpen en gebouwd in Italië, voldoet aan de Euro 5+ emissienormen. Met een indrukwekkende cilinderinhoud van 1187 cc en een hoek van 87 graden, kan deze V-twin tot wel 125 pk leveren! Daarnaast is dit blok uitgerust met geavanceerde elektronica zoals tractiecontrole, cruisecontrol, vier verschillende rijmodi en een quickshifter voor de zesversnellingsbak.

Geschikt voor Offroad Avonturen

Het stevige trellis buizenframe omringt het motorblok en wordt gekoppeld aan een aluminium swingarm van 630 mm lang. Voor optimale offroad prestaties beschikt de X-Cape over volledig instelbare UPSD-voorvorken en een progressief dempende monoschokdemper aan de achterzijde, beide met een veerweg van 180 mm. De tubeless spaakwielen van 19/17″ in combinatie met Pirelli Scorpion Trails-banden zorgen voor de nodige grip op elk terrein. En als kers op de taart zijn er standaard bandenspanningssensoren aanwezig.

Geavanceerde techniek

Bij het remmen kan de X-Cape 1200 rekenen op hoogwaardige Brembo-componenten: twee 320 mm remschijven in combinatie met monobloc-remklauwen aan de voorkant, en een enkele 280 mm remschijf met een zuigerremklauw achteraan. Het hellingshoekgevoelige ABS kan naar wens worden uitgeschakeld. Vanaf het comfortabele zadel heb je goed zicht op het royale 7-inch TFT-kleurenscherm met geïntegreerde navigatie. Daarnaast zal je nooit in het donker rijden dankzij de volledige LED-verlichting, inclusief bochtenverlichting.

Prijzen en Beschikbaarheid

We begrijpen dat je nu waarschijnlijk staat te popelen om meer informatie te krijgen over prijzen en beschikbaarheid van de Moto Morini X-Cape 1200. Helaas moeten we nog even geduld hebben tot deze bekend worden gemaakt – maar één ding is zeker: deze motorfiets is zeker een alternatief voor avontuurlijke rijders!

Het bericht Moto Morini X-Cape 1200: voor de liefhebber verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuwe 2024 Bimota TERA: gesuperchargede crossover

Bimota heeft op de EICMA zijn allereerste crossover gepresenteerd. De 2024 Bimota TERA beschikt over Kawasaki’s gesuperchargede één liter-vierpitter.  

TERA is de nieuwste ontwikkeling van Bimota’s TESI-chassisconcept, met een lay-out die precies de 52,5% frontgewichtsverdeling levert. De ingenieurs in Rimini achten dit optimaal voor deze motor. Bimota heeft de TERA ook de allernieuwste iteraties gegeven van de voertuig dynamische controlesystemen van Kawasaki. De TERA moet de 0 tot 100 km/u in 3,5 seconden doen en van 0 tot 200 km/u zou dit 8,2 seconden in beslag moeten leggen. Een geheel nieuw chassis heeft standaard twee billet aluminiumlegering platen om het gewicht laag te houden en het zwaartepunt te verlagen. Het ontwerpen van het lichaam vanaf nul betekende ook dat de ontwerpers nieuwe functies konden opnemen. De zijkoffers zijn daarom de grootste die ooit terug te vinden waren op een Bimota. Daarnaast is het zitgedeelte voor bijrijders uitgebreid.

Systemen

Volgens de Italiaanse makers beschikt de 2024 Bimota TERA over een uniek, innovatief stuursysteem dat is ontwikkeld met als doel een stuurhoek van 35° te bereiken. In vergelijking met de TesiH2 biedt het nieuwe stuursysteem 8° meer stuurhoek. Deze oplossing maakt een stuurhoek van 35 graden mogelijk, waarbij het stuur rechtstreeks is verbonden met het voorwiel met behulp van een multi-link oplossing, waardoor het gevoeliger is voor oneffenheden in de weg en remmen. Deze technologie optimaliseert ook de maximale bochtprestaties dankzij de variabele en continue verdeling van de pitch-stijfheid en het actief verlaagde rolcentrum (met maximaal 30 mm verminderd).

EICMA 2023: 2024 Kawasaki Z 7 Hybrid

De TERA biedt verder nog een reeks standaard rijdersassistentiefuncties, waarvan er vele in samenwerking met Kawasaki zijn ontwikkeld. Hierbij kan je denken aan Cruise Control, Assist en Slipper-koppeling, een full-colour TFT-scherm en volledige LED-verlichting. De standaard Akrapovič Titanium-uitlaat is voorzien van een lichtgewicht titanium slip-on demper met laser geëtst logo, een eindkap van koolstof en een hitteschild van koolstof. Deze uitlaat met zijn katalysatorcomponenten is gehomologeerd en heeft een ECE-typegoedkeuring (Euro 5+). Bovendien zijn er nog opties te selecteren voor de motor, zoals: USB- en 12V DC-stopcontacten, verwarmde handgrepen, een tanktas en een groot windscherm. Over de prijzen en beschikbaarheid is nog niets bekend.

Het bericht Nieuwe 2024 Bimota TERA: gesuperchargede crossover verscheen eerst op Motor.NL.

2024 Moto Guzzi Stelvio S en 2024 V85 TT: daar zijn ze dan!

Ja hoor, daar zijn ze dan! Moto Guzzi heeft eindelijk de gloednieuwe avontuurlijke Stelvio S onthuld. En deed daar verrassend genoeg nog enkele versies van de gewaardeerde V85 TT bij. Deze hoogpoters hebben alles wat je zoekt in een krachtige en betrouwbare motorfiets.

De Stelvio S met PFF Rider Assistance Solution

Een van de opvallende kenmerken van de Stelvio S is het PFF Rider Assistance Solution. Dit geavanceerde radarsysteem is ontwikkeld door Piaggio’s Fast Forward-tak in Boston en omvat verschillende handige functies. Met Following Cruise Control (FCC) kan de Stelvio automatisch snelheid aanpassen aan het verkeer voor je, terwijl Forward Collision Warning (FCW) je waarschuwt voor mogelijke botsingen. Daarnaast zijn er ook Blind Spot Information System (BLIS) en Lane Change Assist (LCA), die je helpen veilig van rijbaan te wisselen.

Je kunt ervoor kiezen om de Stelvio te kopen met of zonder de PFF Rider Assistance Solution. De prijs zal binnenkort worden aangekondigd.

Ontdek de details van de V85 TT

Niet alleen brengt Moto Guzzi ons de nieuwe Stelvio, maar ook een verbeterde versie van de populaire V85 TT. Deze betrouwbare motorfiets met lucht-oliegekoelde 853 cc 90-graden V-twin is een favoriet onder avontuurlijke rijders.

De V85 TT heeft enkele indrukwekkende upgrades gekregen, waaronder de Euro 5+ emissienorm die heeft geleid tot een vermogenswinst van 4 pk. Met 80 pk bij 7.750 tpm en een maximaal koppel van 83 Nm bij 5.100 tpm, biedt deze motorfiets uitstekende prestaties en een solide gasrespons.

De V85 TT beschikt over een stevig stalen buizenframe, een comfortabele wielbasis van 1.529 mm en geavanceerde vering voor optimale controle op elke ondergrond. Met Brembo remschijven, (bochten)ABS-systeem en tubeless banden ben je verzekerd van veiligheid en grip onder alle omstandigheden.

2024 Suzuki GSX-S 1000 GX: Innovatie met semi-actieve vering

Kies jouw perfecte versie

Met de nieuwe Motp Guzzi V85 TT heb je keuze uit verschillende modellen: de standaardversie, de Strada met gegoten wielen en de volledig uitgeruste TT Travel met handige extra’s zoals zijkoffers, verwarmde handvatten en een toerwindscherm.

Het strakke ontwerp van de carrosserie wordt aangevuld met een gebruiksvriendelijk 5-inch TFT-display dat tevens fungeert als besturingseenheid voor het infotainmentsysteem. Met tractie- en cruisecontrol, verschillende rijmodi en een zesassige IMU voor optimale elektronische ondersteuning, ben je klaar voor elke rit.

Prijs en beschikbaarheid

De prijzen van zowel de Stelvio S als de V85 TT moeten nog worden aangekondigd.

Het bericht 2024 Moto Guzzi Stelvio S en 2024 V85 TT: daar zijn ze dan! verscheen eerst op Motor.NL.

Verrassing: Royal Enfield Electric Himalayan Test Bed

De langverwachte Himalayan 452 is eindelijk onthuld in Milaan en het is de meest prestatiegerichte versie van de populaire avontuurlijke motorfiets tot nu toe. Als je niet kunt wachten om er meer over te weten, kun je al een avontuurlijke testervaring vanuit de Himalaya – zie video – lezen in MOTO73 #20, die volgende week verschijnt. Maar wat we niet hadden verwacht, was dat Royal Enfield nog een verrassing voor ons in petto had.

Deze verrassing kwam in de vorm van een elektrische motorfiets. Ja, je leest het goed! Royal Enfield heeft bevestigd dat ze werken aan een elektrische motorfiets. Hoewel we wisten dat ze met iets kwamen, waren we vrij zeker dat het de vorm zou aannemen van een klassieke cruiser of roadster, en niet van een op offroad-gerichte avontuurlijke machine. Maar wat we daadwerkelijk zagen, was indrukwekkend.

De nieuwe motorfiets wordt de ‘Electric Himalayan Test Bed’ genoemd en is al redelijk productierijp. Het is voornamelijk bedoeld als testplatform voor toekomstige elektrische inspanningen van Royal Enfield. Vanuit stilistisch oogpunt verschilt deze elektrische motorfiets aanzienlijk van wat we gewend zijn van Royal Enfield. Het is duidelijk gericht op prestaties, met een stevige upsd voorvork en een gasgevulde Öhlins schokdemper met extern reservoir achter. Bovendien mist het veel carrosseriepanelen die normaal te vinden zijn op de standaard Himalayan, waardoor deze ’test Himalayan’ een prototype-achtige uitstraling heeft.

Wat betreft de prestaties heeft Royal Enfield nog geen details vrijgegeven. Wat we wel weten, is dat de brandstoftank eigenlijk geen brandstoftank is, maar eerder de oplaadpoort herbergt voor gemakkelijke toegang. De motorfiets heeft duidelijk een offroad-gerichte configuratie, met een 21-inch voorwiel en een 17-inch achterwiel, compleet met noppenbanden.

Het is interessant om te zien dat Royal Enfield ook offroad-prestaties beschouwt als onderdeel van hun elektrische plan. Hoewel er nog geen officiële introductie van het elektrische Himalayan-concept in zicht is, kunnen we verwachten dat het bedrijf de komende paar jaar verdere stappen zal zetten in hun elektrische inspanningen.

Royal Enfield Electric Himalayan Test Bed – Een veelbelovende toekomst

Met de onthulling van de Electric Himalayan Test Bed laat Royal Enfield zien dat ze serieus bezig zijn met het verkennen van de mogelijkheden van elektrische motorfietsen. Deze avontuurlijke machine combineert prestaties en offroad-capaciteiten, waardoor het een unieke toevoeging is aan het elektrische segment.

Hoewel er nog veel details ontbreken, kunnen we niet wachten om meer te horen over de specificaties en mogelijkheden van deze elektrische motorfiets. Het feit dat Royal Enfield ervoor heeft gekozen om hun eerste elektrische model op basis van de populaire Himalayan te ontwikkelen, toont aan dat ze goed hebben geluisterd naar de wensen van hun avontuurlijke rijders.

De komende jaren zullen spannend zijn voor Royal Enfield en liefhebbers van elektrische motorfietsen. Terwijl we wachten op meer informatie over de Electric Himalayan Test Bed, kunnen we alleen maar speculeren over wat de toekomst zal brengen voor dit merk en de elektrificatie van hun line-up.

Het bericht Verrassing: Royal Enfield Electric Himalayan Test Bed verscheen eerst op Motor.NL.

Bimota van het gebaande pad: de nieuwe Bimota BX450

Bimota voegt zijn nieuwste telg toe aan zijn assortiment: de BX450 is een Enduro-fiets op basis van de Kawasaki KX450x. De gelimiteerde productie van het model is al begonnen.

BX450 maakt nu de Bimota modelreeks voor 2023 compleet. De gelimiteerde serie Bimota BX450 “The Extreme Enduro” combineert het klassieke ontwerp van de KX450 met Bimota’s vakmanschap. Het gaat ook opvallend veel lijken op het basismodel KX450, maar beschikt over een verbeterd elektronisch motormanagement met verschillende kaarten en Tractiecontrole-instellingen. Daarnaast moet het model het natuurlijk ook van zijn Kawasaki-blok hebben.

2024 Suzuki GSX-S 1000 GX: Innovatie met semi-actieve vering

Met de ervaring van Kawasaki’s offroad modellen heeft Bimota, naar eigen zeggen, geleerd wat ze van de KX450 kunnen overnemen om een mooi Enduro-model te realiseren. De Italiaanse crosser moet professionele Enduro-rijders met zijn viertakt prestaties inpalmen. Daarom beschikt het model ook over verschillende elektrische start en prestatiecomponenten, om een snel en bruikbaar totaalpakket te leveren. Het is onmiskenbaar dat Bimota met de nieuwe toevoeging zijn offroad-credentials verder wil uitbouwen en we kijken ernaar uit om te zien wat de toekomst brengt.

Het bericht Bimota van het gebaande pad: de nieuwe Bimota BX450 verscheen eerst op Motor.NL.