SYM vernieuwt Maxsym 400 en maakt er GT van

SYM geeft zijn middellange afstandsforens een make-over. Het Taiwanese bedrijf maakt van de Maxsym 400 nu een GT-versie. Deze upgrade omvat niet alleen een nieuw uiterlijk, maar ook verbeterde ergonomie, een geavanceerder remsysteem en een verkleinde achtervelg.

We beginnen bij de voorkant, want hier krijgt de Maxsym GT 400 een nieuwe full LED-koplamp, terwijl het dashboard nu volledig digitaal is. Het bagagerek is verder uitgerust met een geïntegreerde handgreep. Verder heeft SYM dus ook het remsysteem onder handen genomen. Zo is nu aan de voorkant een radiaal gemonteerde remklauw, met dubbele zuiger terug te vinden. Deze doet zijn werk op een nieuwe schijf van 288 mm. De 275 mm schijf aan de achterkant blijft ongewijzigd.

Bekijk de nieuwe CV-L6 Adventure Scooter van Kymco

Het Taiwanese merk wilde verder de Maxsym een wat meer comfortabele zithoogte, van 788 mm vanaf de grond, geven. Daarom is het zadel opnieuw ontworpen en zit de bestuurder 12 mm lager dan de vorige versie. Ondanks deze aanpassing blijft de draagkracht onverminderd.

Het achterwiel van de GT 400 is nu gereduceerd tot 14 inch, wat eerst 15 inch was.  Het voorwiel mag de 15 inch-maat daarentegen wel houden. Dan nu een puntje wat wat minder is: De tankcapaciteit is aangepast naar 13 liter. Daardoor kan de Maxsym GT 2 liter brandstof minder meenemen, ten opzichte van zijn voorganger. Een subtiele vermindering van de eerdere 15 liter.

Wat betreft de aandrijving is er eigenlijk niet veel te melden. De Maxsym behoudt zijn 399 cc ééncilindermotor met 34 pk en de ophanging blijft trouw aan zijn telescopische vork aan de voorzijde en een paar schokdempers aan de achterkant. SYM heeft verder nog niet bekendgemaakt hoeveel de GT gaat kosten en wat zijn beschikbaarheid is.

Het bericht SYM vernieuwt Maxsym 400 en maakt er GT van verscheen eerst op Motor.NL.

Droomreis Wereldtour: het avontuur van je leven!

De Edelweiss World Tour is geen typische offroad-avontuur met uitdagende routes en tenten in plaats van hotels. Het is een unieke motorreis die ontworpen is om je een onvergetelijke ervaring te bieden, terwijl je toch kunt genieten van alle comfort en luxe die je tijdens een vakantie verwachten.

De World Tour bestaat uit zes etappes, waarbij je de keuze hebt om één of meerdere etappes te rijden, of zelfs alle etappes achter elkaar. In deze blogpost zoom ik in op de Afrika-etappe, die je meeneemt van Kaapstad naar Mombasa.

In Kaapstad brengen we de eerste dagen door met het verkennen van townships, wijngaarden, de bruisende kust en de majestueuze Tafelberg. Maar al snel verlaten we deze levendige stad en gaan we op weg naar nieuwe avonturen.

Na twee dagen rijden komen we aan in Namibië, waar droge woestijnlandschappen op je wachten. De Fish River Canyon doet denken aan de Grand Canyon, terwijl het Namib Naukluft Park je betovert met zijn onbeschrijfelijke woestijnlandschappen.

Van Namibië gaan we naar Botswana, waar we de reusachtige zoutpannen van de Kalahari doorkruisen. Dit uitgestrekte gebied van droge bush savanne biedt ons de mogelijkheid om af en toe van het stoffige pad af te wijken en een verfrissende duik te nemen in het water.

Via Zambia en Malawi bereiken we uiteindelijk Tanzania, waar we mogelijk de ‘Big Five’ in hun natuurlijke habitat zien. De Ngorongoro-krater en het beroemde Kilimanjaro National Park zijn slechts enkele hoogtepunten van deze fantastische reis door Tanzania.

Na 38 dagen avontuur bereiken we Diani Beach in Kenia, voor twee welverdiende rustdagen. Met witte zandstranden en kristalhelder water is dit paradijselijke oord de perfecte plek om deze geweldige reis af te sluiten.

Lees hier alles over de World Tour.

Over Edelweiss Bike Travel

Sinds 1980 organiseert Edelweiss Bike Travel motorreizen in stijl. De reizen staan synoniem voor kwaliteit, betrouwbaarheid, deskundigheid en knowhow. Niet voor niets hanteren ze het motto ‘The best ride there is’. Ruim 48.000 motorrijders zullen dat beamen.

Tourdatum

6 mei – 12 juni 2024

Tour Blog

Tour Blog lees je hier.

Het bericht Droomreis Wereldtour: het avontuur van je leven! verscheen eerst op Motor.NL.

Alle motormerken aanwezig op MOTORbeurs Utrecht 2024       

De organisatie van MOTORbeurs Utrecht 2024 is verheugd te kunnen melden dat alle gevestigde motormerken de komende editie aanwezig zijn op de beursvloer. De meer dan 20 motormerken die zijn aangesloten bij de branchevereniging RAI Vereniging, slaan de handen ineen voor deelname aan het grootste motorevenement van Nederland. MOTORbeurs Utrecht vindt plaats van donderdag 22 tot en met zondag 25 februari 2024 in Koninklijke Jaarbeurs.

Malou Peters, beursmanager MOTORbeurs Utrecht 2024 is blij om weer aan boord te zijn: “Wij zijn enorm positief over het feit dat alle motormerken weer aanwezig zijn tijdens de komende editie. Het aanbod op MOTORbeurs Utrecht wordt hiermee compleet en daarmee kunnen we gehoor geven aan de wens van onze bezoekers.”

30e editie Bigtwin Bikeshow & Expo ongekend succesvol

Meer dan 20 motormerken in één hal

De motormerken geven collectief invulling aan de verwachting van bezoekers om al het modelnieuws van 2024 bij elkaar te kunnen bekijken. Dat betekent dat onder andere Aprilia, Benelli, BMW Motorrad, Ducati, GasGas, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Indian, Kawasaki, KTM, Kymco, Mash, Moto Guzzi, Moto Morini, MV Agusta, NIU, Piaggo, Royal Enfield, Suzuki, Triumph, Vespa en Yamaha aanwezig zijn met hun nieuwste modellen. Tom Crooijmans, voorzitter van de RAI Vereniging sectie Motorfietsen: “We zien dat de motorfiets een steeds belangrijkere rol gaat spelen in mobiliteitsvraagstukken als een deel van de oplossing. We weten dat de files de komende jaren verder zullen toenemen en dat steden steeds drukker worden. Er komt meer behoefte aan compacte en toegankelijke mobiliteit. Maar bovenal is motorrijden natuurlijk ook gewoon fantastisch om te doen en daarom willen wij als gehele branche laten zien wat we te bieden hebben.” 

De organisatie van MOTORbeurs Utrecht 2024 zet alle motormerken centraal. “Naast activiteiten waar bezoekers de motoren zelf kunnen ervaren, is er ook per merk een presentatie met hun hoogtepunten en nieuws voor het komende motorseizoen”, licht Malou Peters toe. Naast de aanwezige motormerken meldt de organisatie dat inmiddels 120 exposanten zijn bevestigd.

Opvallende stunt: motorrijden op steile wand

MOTORbeurs Utrecht 2024 biedt meer show en spektakel. Malou Peters: “We werken momenteel aan een programma boordevol opwindende activiteiten en showcases voor motorliefhebbers van alle leeftijden. Van spectaculaire motorshows tot stuntshows en demonstraties. Enkele populaire acts uit het verleden maken weer hun opwachting. Ik geef alvast één tipje van de sluier, bezoekers kunnen hun hart ophalen bij de befaamde ‘Steile Wand’. We bieden meer dan 50.000 vierkante meter motorplezier om motorliefhebbers te inspireren bij de vraag: Wat ga jij dit seizoen met je motor doen?”

Extra informatie

MOTORbeurs Utrecht 2024 vindt plaats van donderdag 22 tot en met zondag 25 februari 2024 in Jaarbeurs. Informatie over entreetickets, over het programma en activiteiten staat op https://www.motorbeursutrecht.nl/. Wederom is er de kersverse rijdersactie. Bezoekers die tussen editie 2023 en editie 2024 hun motorrijbewijs hebben behaald, kunnen op donderdag 22 februari dit evenement gratis bezoeken.

Het bericht Alle motormerken aanwezig op MOTORbeurs Utrecht 2024        verscheen eerst op Motor.NL.

Zero Motorcycles opent de weg voor A1 rijbewijsbezitters in 2024

Zero Motorcycles kondigt verschillende nieuwigheden voor 2024 aan, tijdens de EICMA afgelopen week in Milaan. De S, DS en DSR krijgen namelijk een volledig nieuwe uitstraling. Bovendien zijn de DSR en SR verkrijgbaar als A2-model, die later meer vermogen kunnen krijgen voor A-rijbewijshouders.

Het elektrische motormerk uit de Verenigde Staten is nu 16 jaar in business en heeft daardoor maar liefst negen verschillende motoren in het gamma. Daarvan krijgen dus de SR en DSR vanaf volgend jaar de mogelijkheid om als A2-model verkocht te worden, waarna ze de volle 70 pk (52 kW) krijgen. Hoe dit werkt is dat de motor bij een Zero-dealer (tegen meerprijs) een software-update krijgt, waardoor hij niet meer begrensd is op 35 kW. Ter plekke wordt dan het papierwerk met het RDW geregeld, zodat er een nieuw kentekenbewijs gemaakt wordt.

Updates

Het eerste model van Zero, de S krijgt volgend jaar een grondige make-over. In 2024 evolueert het model namelijk naar een naked street bike, opgebouwd rond een stalen trellisframe, toe. De aandrijving komt van de nieuwste versie van Zero’s Z-force motor, die een koppel levert van 132 Nm. Het maximale vermogen bedraagt 60 pk (45 kW). Toch kan je deze motor met een A1-rijbewijs rijden, maar dat lees je onderaan de tekst. De S is verder voorzien van een 14,4 kWh accupakket, wat volgens Zero goed moet zijn voor een bereik tot 248 km. Het prijskaartje vertelt dat de S 17.690 euro moet gaan kosten.

Rijden op A1-motoren met B-rijbewijs: levensgevaarlijk of mobiliteitsoplossing?

De SR is krijgt een 15,6 kWh accupakket, wat samen met de nieuwe Z-force aandrijving voor een piekkoppel van 140 Nm en een maximaal vermogen van 70 pk (52 kW) moet zorgen. De motorfiets is te verkrijgen in een A2-versie met een beperkt vermogen van 35 kW. De nieuwe SR kost 18.710 euro.

Verder krijgen zowel de SR/F als de SR/S een elektrische motor, met een piekkoppel van 190 Nm en een piekvermogen van 84 kW (113 pk). De geïntegreerde standaardlader is ook uit te breiden met een optionele 6 kW rapid charger, waardoor het 17,3 kWh accupakket tot 95 procent op te laden is in 1,1 uur. De SR/S en SR/F kosten respectievelijk 23.790 euro en 23.385 euro.

De Dual Sports-motorfietsen, de DS en DSR, krijgen de grootste vernieuwingen. Vanaf volgend jaar krijgen ze namelijk dezelfde uitstraling als grote broer DSR/X. De motor kenmerkt zich door zijn instelbare voorvork, met een veerweg van bijna 21 cm. Daarnaast heeft hij drie geïntegreerde opbergvakken. De DS heeft een 14,4 kWh-accupakket, waar de DSR ééntje van 15,6 kWh heeft. De Z-Force motor is verder bij de DS goed voor een piekkoppel van 132 Nm en een maximaal vermogen van 60 pk (45 kW). Bij de DSR is dit 170 nm en 70 pk (52 kW).  De DS zal 18.710 euro kosten en aan de DSR hangt een prijskaartje van 19.725 euro.

Als laatste is er de DSR/X. Deze avontuurlijk gebouwde motor krijgt een elektromotor met 75 kW (100 pk) en een piekkoppel van 229 Nm. Dit model krijgt ook een nieuwe Black Forest-uitvoering. Hierbij krijgt de DSR/X extra premium onderdelen en accessoires. De DSR/X gaat 23.895 euro kosten, de Black Forest-editie 26.945 euro.

Rijden met A1

Met de S, DS en FXE heeft Zero Motorcycles drie van de meest sportieve A1-motoren in zijn gamma. Nu vraag je je zeker af waarom deze modellen allemaal een piekvermogen hebben wat ver boven de 11 kW ligt. De S heeft bijvoorbeeld een piekvermogen van 45 kW, maar is wel voor de jongste rijders te besturen. Wat hierbij belangrijk is, is om op het woordje ‘piek’ in piekvermogen te letten. Bij motoren die met benzine werken is dit het enige getal wat telt voor wat je mag rijden met je rijbewijs. Daarentegen werken de type-goedkeuringen voor elektrische motoren anders. Overeenkomstig de UNECE Verordening Nr. 85 draait de motor namelijk eerst drie minuten op 80 procent van zijn piekvermogen. Daarna wordt er gekeken hoeveel vermogen de motor duurzaam kan leveren, over een periode van dertig minuten. Dit noemen we het continuvermogen.

De S, DS en FXE hebben dus veel hogere piekvermogens, maar op het gebied van continuvermogen kleuren deze modellen met exact 11 kW precies binnen de lijntjes. Als je hierbij bedenkt dat deze modellen door hun elektrische aandrijving ook over veel koppel beschikken (106 of 132 nm), kan je je dus voorstellen dat dit niet zomaar slome A1-motoren zijn.

Omdat de drie bovengenoemde modellen onder de categorie A1 vallen, kunnen Belgen met een A1, B of B1 rijbewijs (laatste categorie hebben we niet in Nederland) deze motoren besturen.

Het bericht Zero Motorcycles opent de weg voor A1 rijbewijsbezitters in 2024 verscheen eerst op Motor.NL.

NIU Technologies introduceert nieuwe elektrische motorfietsen, waaronder en crosser

NIU Technologies, wereldwijd toonaangevend merk voor elektrische tweewielers, heeft onlangs de lancering aangekondigd van drie nieuwe modellen. De XQi3 elektrische crossmotor, de SQi bromfiets en de RQi high-performance motorfiets zullen binnenkort beschikbaar zijn.

RQi: Pure elektrische sensatie met indrukwekkende prestaties

De RQi motorfiets biedt een pure elektrische sensatie met indrukwekkende prestaties. Met een topsnelheid van 110 km/u, krachtige accu’s en geavanceerde rijeigenschappen is hij perfect voor spannende ritten door de stad. De RQi is uitgerust met verschillende slimme functies, zoals bluetooth-ontgrendeling en GPS-tracking. Verwacht wordt dat de RQi vanaf het eerste kwartaal van 2024 verkrijgbaar zal zijn bij NIU-Flagship dealers en andere dealers vanaf €7.999,-.

Kijken: Amerikanen voeren Honda scooter op naar 180 pk

XQi3: Avontuurlijke crossmotor voor ruig terrein en stadsstraten

De XQi3 Dirt Bike is ontworpen voor avontuurlijke mensen die zowel ruig terrein als stadsstraten willen verkennen. Met een krachtige motor en verschillende snelheidsmodi biedt de XQi3 pure vrijheid. De motorfiets is uitgerust met geavanceerde vering, premium remmen en off-road banden voor optimale prestaties. Daarnaast heeft hij verbinding met de NIU Smart App voor ultieme connectiviteit. De XQi3 is verkrijgbaar in verschillende kleuren en modellen.

SQi: Futuristisch design en eenvoudige bediening

De SQi bromfiets combineert een futuristisch design met eenvoudige bediening. Met zijn lichtgewicht constructie, hoge snelheden en grote actieradius is hij ideaal voor woon-werkverkeer in de stad. De SQi is bekroond met de RedDot design award en zal naar verwachting verkrijgbaar zijn in 2024.

NIU Technologies blijft innoveren op het gebied van elektrische tweewielers. Met hun nieuwe modellen bieden ze zowel consumenten als bedrijven veelzijdige en duurzame mobiliteitsoplossingen.

Het bericht NIU Technologies introduceert nieuwe elektrische motorfietsen, waaronder en crosser verscheen eerst op Motor.NL.

Bekijk de nieuwe CV-L6 Adventure Scooter van Kymco

Milaan 2023 zat boordevol innovaties van ’s werelds beste en grootste motorfietsfabrikanten. Een van de merken die in het middelpunt stond, vooral onder scooterliefhebbers, is Kymco, een Taiwanese fabrikant die al lang beschouwd wordt als een pionier op het gebied van scooters. In Milaan presenteerde Kymco een ruime selectie modellen, waarbij met name de CV-L6 opviel.

Het segment van avontuurlijke scooters heeft de afgelopen jaren aanzienlijke groei doorgemaakt, met nieuwe modellen van onder andere Peugeot, SYM en Keeway. Ook Kymco doet mee aan het feest met de nieuwe CV-L6, feitelijk een maxi-scooter met stoere vormgeving en offroad-capaciteiten. Volgens Kymco is de CV-L6 gebouwd rondom de filosofie van vrijheid, robuustheid en avontuur. Het combineert stijlelementen uit de wereld van avontuurlijke motorfietsen, zoals zijn puntige en agressieve carrosserie, hoog windscherm en ingebouwde koffers. Daarnaast behoudt het ook nog eens de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van een maxi-scooter.

Kijken: Amerikanen voeren Honda scooter op naar 180 pk

Stad en land

Kymco zegt dat de nieuwe CV-L6 geschikt is voor zowel stadsverkeer als avontuurlijke, lange afstanden. Het merk heeft technologie toegevoegd die zich richt op comfort, veiligheid, gemak en prestaties, terwijl tegelijkertijd de nadruk wordt gelegd op toegankelijkheid en gebruiksgemak. De scooter wordt aangedreven door dezelfde motor als in de AK 550 maxi-scooter, een 550cc-vloeistofgekoelde paralleltwin-motor met 51 pk.

Afgezien van de prestaties rijdt de nieuwe Kymco CV-L6 op lichtmetalen wielen met dual-purpose banden. Het heeft stevige omgekeerde voorvorken met lange veerweg, evenals een offset achterste monoshock voor de achtervering. Wat betreft de remmen komt de CV-L6 zelfverzekerd tot stilstand met dubbele radiaal gemonteerde Brembo-schijven aan de voorkant en een enkele schijfrem aan de achterkant.

Om dit alles te completeren heeft Kymco een nieuw licht frame ontwikkeld voor de CV-L6, waardoor het zadel lager is en het model toegankelijk is voor een breed scala aan rijders. Om het avontuurlijke design van de scooter te benadrukken, zijn er ingebouwde bagage-accessoires van Givi beschikbaar. Deze bestaan uit zijtassen en een topkoffer, zodat rijders deze accessoires kunnen mixen en matchen voor ritten van verschillende afstanden. Ook kunnen de zijtassen en topkoffer worden verwijderd voor een meer wendbare rijervaring in de stad.

Het bericht Bekijk de nieuwe CV-L6 Adventure Scooter van Kymco verscheen eerst op Motor.NL.

Onbeperkt avontuur: CFMoto MT-X Concept onthuld

CFMoto legt de nadruk op puur off-road prestaties met zijn nieuwste adventure bike concept.

CFMoto heeft behoorlijk wat spannende nieuwe modellen uitgebracht in Milaan, maar een model dat vooral opvalt voor avontuurliefhebbers is het MT-X Concept. Duidelijk geïnspireerd door het groeiende segment van middelzware rally-geïnspireerde adventure motoren, draait het CFMoto MT-X Concept om offroad prestaties in combinatie met geavanceerde technologie. Laten we eens kijken naar enkele details.

Omdat het MT-X Concept precies dat is, een concept, heeft CFMoto bewust veel informatie achterwege gelaten wat betreft de specificaties. Het grootste mysterie van allemaal is welke motor deze robuuste machine zal aandrijven. Op basis van de beelden in de teaser video lijkt het erop dat het waarschijnlijk een versie is van de 800 cc motor die te vinden is in de 800MT. Deze motor maakt gebruik van KTM’s technologie in de LC8c parallel-twin motor. Als dit het geval is, zal de motor naar verwachting bijna 100 pk leveren, waarmee hij zich rechtstreeks in het bereik bevindt van motoren zoals de KTM 890 Adventure en BMW F 900 GS.

2024 CFMoto 800NK GP: Klaar om het circuit op te gaan

Wat betreft de details die we wel weten, blijkt duidelijk dat CFMoto sterk vertrouwt op het avontuurlijke DNA van het merk, vooral gerelateerd aan de MT-serie. Het MT-X concept heeft een robuuste, rally-geïnspireerde carrosserie en een front dat veel lijkt op de 800MT adventuremotor. Daarnaast heeft het een 21-inch voorwiel en een zeer grote bodemvrijheid dankzij verhoogde veerwegen. Op technologisch vlak ontvangt het CFMoto MT-X Concept een volledige LED-koplamp en een 8-inch TFT-touchscreen display, geïnspireerd door navigatietorens die te vinden zijn op rallymotoren, voor een authentieke, race-geïnspireerde ervaring.

Afgezien van al deze informatie blijven we gissen naar wat het nieuwe CFMoto MT-X Concept nog meer te bieden heeft. Wat we wel weten is dat de motor lijkt uit te blinken in offroad-prestaties, met de testrijder die in de video over het zand scheurt in ware rallystijl. Tijdens de persconferentie verklaarde de woordvoerder van CFMoto dat de motor ‘zeer binnenkort beschikbaar zal zijn’, dus we zullen moeten afwachten en zien wanneer er meer details bekend worden.

Het bericht Onbeperkt avontuur: CFMoto MT-X Concept onthuld verscheen eerst op Motor.NL.

RaceWard brengt nieuwe DLC van ‘Isle Of Man: Ride on the Edge 3’ uit

Zoals RaceWard eerder al beloofde, is er nu een 2023 TT Races Roster DLC verschenen voor TT Isle Of Man: Ride on the Edge 3. Dit breidt de al aanwezige content van de 2022 Tourist Trophy uit met de officiële content, van de 2023-editie van het evenement.

Met de 2023-versies van de coureurs en hun motorfietsen erbij, omvat TT Isle Of Man: Ride on the Edge 3 nu 43 coureurs in hun bijgewerkte versies. Hieronder vallen 12 compleet nieuwe deelnemers, waaronder Josh Brookes en zijn 2023 BMW M1000RR. Los van deze DLC stelt de game-developer dat er ook andere nieuwe features en verbeteringen zijn aangebracht. Hierbij kan je denken aan de nieuwe time trial-mode, beschikbaar op alle platformen, voor bezitters van alle versies.

RIDE 5: De meest realistische motorgame ooit is nu verkrijgbaar

De DLC is verder ook uitgebracht ter ondersteuning van het komende eSport-seizoen van TT Isle Of Man: Ride on the Edge 3, waarover later meer details worden onthuld. De officiële game van de Tourist Trophy is ontwikkeld door de veteranen van RaceWard en biedt spelers de kans om zelf de gevaarlijkste race ter wereld te beleven. TT Isle Of Man: Ride on the Edge 3 is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One en Nintendo Switch. Deze DLC is nu te koop voor € 14,99. Bezitters van de Deluxe versie van de game kunnen hem gratis downloaden.

Het bericht RaceWard brengt nieuwe DLC van ‘Isle Of Man: Ride on the Edge 3’ uit verscheen eerst op Motor.NL.

KJMV brengt met nieuwe clubdag eerbetoon aan klassieke Yamaha’s

De Klassieke Japanse Motorfietsen Vereniging (KJMV) organiseert al vele jaren zijn clubdag in De Rijp, met elk jaar een ander thema. Aanstaande zondag 19 november is het weer zo ver en dit jaar staat Yamaha in de schijnwerpers.

De clubdag is openbaar voor iedereen en exposeert 75 historische motoren, van tussen de jaren vijftig en negentig. De show laat straatfietsen zien, maar ook cross-, enduro- en racemodellen. De motoren lopen uiteen van 50cc-brommertjes tot dikke 1300cc-viercilinders. Het evenement vindt plaats tussen 12.00 en 18.00 uur, in het hotel ‘De Rijper Eilanden.’ Eerder kwamen Nederlandse motorsporticonen als Jaap Timmer, Marcel Ankoné, Jan Huberts, Martien Jimmink, Jan de Vries, Gerrit Wolsink en Theo Bult eens langs deze clubdagen. 

30e editie Bigtwin Bikeshow & Expo ongekend succesvol

“We hopen dat ook vele niet-insiders een kijkje komen nemen”, vertelt voorzitter Peter van der Zon. Hij vervolgt: “want we gaan heel wat unieke juweeltjes tentoonstellen. Van sommige modellen bestaat er nog maar één exemplaar in de hele wereld. En nu precies vijftig jaar geleden presenteerde Yamaha de modellen TX750, RD250 en RD350. Heel speciaal: Yamaha-Europa zal aanwezig zijn met niet minder dan veertien bijzondere exemplaren.”

Volgend jaar is er natuurlijk weer een KJMV-clubdag, die op zondag 17 november 2024 in hotel ‘De Rijper Eilanden’ gehouden wordt. Het item is dan 75 jaar Honda Motors.

Het bericht KJMV brengt met nieuwe clubdag eerbetoon aan klassieke Yamaha’s verscheen eerst op Motor.NL.

Oskar Verkamman schrijft tweede boek: dwars door het Midden-Oosten

Avonturier Oskar Verkamman heeft een nieuw boek geschreven. ‘Onbekend Zand’ gaat over zijn solo motorreis naar het Midden-Oosten.

Na zijn eerste boek, over zijn solo motorreis door Centraal Azië, is nu dus het tweede boek van de Noord-Hollander een feit. De reis door het Midden-Oosten gaat door landen als Iran, Irak, Oman en Saoedi-Arabië. Oskar gaat op een onvergetelijke reis door de unieke en soms mysterieuze regio, waar maar weinig mensen op de motor naartoe gaan. Hij rijdt door weidse landschappen en neemt de lezer mee op een eindeloze rit door duizend kilometer leegheid.

Toerisme Macedonië: in de ban van de Balkan

Tijdens zijn reis ervaart Oskar soms de gewelddadige geschiedenis van de landen waar hij doorheen trekt en ontdekt hij de schoonheid, diversiteit en complexiteit van het Midden-Oosten. Het boek moet daarom een diepgaande kijk op de mensen, cultuur, en landschappen die Oskar onderweg tegenkomt bieden. De lezers worden in verschillende situaties meegenomen door de schrijver, zoals een nachtelijke rit door het duistere Bagdad, een achtervolging door de geheime politie in Saoedi-Arabië, en de rust van overnachten in een tent diep in de uitgestrekte woestijn.

Oskar Verkamman haalt uit zijn eigen boek aan: “De motor is tot zijn achteras weggezakt in het fijne zand van de Rub al-Khali woestijn, de grootste aaneengesloten zandvlakte ter wereld in het zuiden van Saoedi-Arabië. En binnen een uur is het donker. Hoewel de dag er bijna op zit is het nog bloedheet en het zweet gutst over mijn lijf als ik een poging onderneem om de motor vlot te duwen. Kansloos. Zonder hulp ga ik de motor nooit loskrijgen. Er zit niets anders op: ik haal mijn tentje tevoorschijn en maak me op voor een nacht in het zand.”

Het boek Onbekend Zand is, net als zijn eerdere boek ‘De Man aan de Overkant’, exclusief verkrijgbaar op www.verkamman.nl.

Het bericht Oskar Verkamman schrijft tweede boek: dwars door het Midden-Oosten verscheen eerst op Motor.NL.