Oberdan Bezzi: Moto Guzzi V 100 Fast Rider Concept

De Moto Guzzi Fast Rider Concept is een nogal atypische Moto Guzzi. Gebaseerd op de V100, is het een crossover met offroad-capaciteiten. De Concept is veel speelser en heeft een sportiever karakter, die veel minder ‘serieus’ is dan de verschillende voorstellen in dit segment.

Digitaal ontwerper Oberdan Bezzi rendert Triumph Trident 660 RR

Met zijn compacte en agressieve verschijning straalt de Moto Guzzi V 100 Fast Rider Concept ook visueel de wens uit om bochtige en snelle wegtrajecten te betreden. En uiteraard ook onverharde paden waar je in een stofwolk zwevend uit de bochten komt en waarin je jezelf terugvindt met een glimlach van oor tot oor!

Natuurlijk zijn reizen en rustige uitstapjes geenszins verboden, de Fast Rider zou natuurlijk alles kunnen doen wat in het vermogen van een grote crossover ligt… laat je alleen niet meeslepen!

Het bericht Oberdan Bezzi: Moto Guzzi V 100 Fast Rider Concept verscheen eerst op Motor.NL.

LM Creations maakt van je klassieke BMW R een elektrische klassieke BMW R

Elektrische ombouwkits zijn niet nieuw, er zijn er genoeg op de markt. De meeste van die kits verwisselen het blok door een groot, omvangrijk accupakket met aandrijving. Het resultaat is vaak niet over naar huis te schrijven. Juist op dat vlak schittert de kit van het Nederlandse Luuc Muis Creations (LM Creations).

De kit van LM Creations behoudt niet alleen het chassis, de tank en de banden, maar slaagt er ook in om het boxer-blok min of meer intact te houden! Hoe? Nou, het team heeft een manier gevonden om de interne delen van de motor te verwijderen en te vervangen door een elektrische aandrijflijn, terwijl het grootste deel van de motorbehuizing en de versnellingsbak behouden zijn gebleven. Het resultaat is een elektrische motorfiets die de prominente cilinders van het kenmerkende boxer-blok intact houdt.

Pittig ritje

Door de vrij beperkte ruimte die beschikbaar is, bevat de conversiekit slechts een 4,3 kWh-accu die goed genoeg is voor een actieradius van zo’n 80 kilometer. LM Creations zegt echter dat het in de toekomst grotere accu’s wil introduceren, met een bereik dat twee of drie keer zo groot is. Afgezien van de accu belooft het team met de huidige kit een pittige rit wanneer je een ritje maakt met de e-BMW. Je zou zelfs wheelies kunnen maken!

Luuc Muis bouwt Moto Guzzi V85 TT om tot Vanguard-bike

Om de prijs-kwaliteitverhouding te verhogen, bestaat de conversiekit ook uit een LED-koplamp, naar achteren geplaatste geplaatste voetsteunen, USD-voorvork, monoshock en een aangepast zadel. In wezen wordt de hele BMW gemoderniseerd in plaats van alleen de aandrijflijn.

Als de conversiekit van LM Creations je aanspreekt, ga dan naar de website van LM Creations en neem contact op voor meer details en de prijs. Ook als je geen BMW R-serie hebt, hoef je je geen zorgen te maken. LM Creations zegt dat de kit ook compatibel is met verschillende andere klassieke motorfietsen door een paar wijzigingen door te voeren. De LM Creations-conversiekit klinkt als een game-changer in de wereld van conversiekits. LM Creations moet nog wel de volledige specificaties onthullen (motorcapaciteit, oplaadtijd en het aantal cycli). Die bepalen of de kit echt een optie wordt voor eigenaren van klassieke motorfietsen.

Het bericht LM Creations maakt van je klassieke BMW R een elektrische klassieke BMW R verscheen eerst op Motor.NL.

Opvallend nieuws: Triumph kondigt overname elektrische OSET Bikes aan

Vooruitlopend op de lancering van het Motocross en Enduro-gamma, zet Triumph Motorcycles een nieuwe stap in de offroad-wereld door de overname van OSET Bikes, een leider in de wereld van elektrische, offroad-motorfietsen voor kinderen.

OSET is in 2004 opgericht door Ian Smith, die een elektrische offroad-motorfiets wilde bouwen voor zijn zoon Oliver. De afgelopen 18 jaar heeft OSET Bikes de toon gezet in zijn segment. OSET heeft wereldwijd meer dan 40.000 motorfietsen verkocht die zijn uitgerust met een zelf ontwikkeld elektrische aandrijflijn.

Triumph TE-1 gereed voor introductie in juli

De overname van OSET past binnen de strategie van Triumph om het offroad-segment te betreden, zoasls werd aangekondigd in 2020. De overname biedt beide bedrijven de kans om elkaars kennis en ervaring in hun respectievelijke segmenten te delen en daarvan te profiteren, waardoor beide merken parallel naast elkaar internationaal kunnen groeien.

De filosofie van Triumph, For The Ride, heeft een belangrijke rol gespeeld bij de overname van OSET, omdat het merk uit Hinckley hierdoor toekomstige generaties motorrijders kan inspireren door ze een perfect begin te bieden om hun passie en dromen te ontwikkelen.

OSET Bikes biedt producten die geschikt zijn voor elke motorrijder, vanaf 3 jaar en ouder.

Nick Bloor – Triumph CEO

‘Wij zijn verheugd over de mogelijkheid om onze krachten te bundelen met OSET Bikes: een dynamisch merk dat al vele jaren kinderen stimuleert om te gaan motorrijden. OSET loopt voorop bij de ontwikkeling van elektrische trialbikes voor plezier en competitie.

Hoewel de twee merken onafhankelijk van elkaar zullen blijven werken, zullen Triumph en OSET samenwerken aan nieuwe state-of-the-art producten om jonge motorrijders te inspireren om off-road te gaan rijden. In alle segmenten waarin Triumph en OSET vertegenwoordigd zijn, maken ze gebruik van hun sterke punten om de beste motorfietsen ter wereld te bouwen.’

Ian Smith – CEO OSET Bikes

‘Toen wij die eerste ‘garage’-motor bouwden voor mijn zoon Oliver, had ik geen idee waar dat allemaal toe zou leiden.  Wij zijn allemaal erg enthousiast over wat de toekomst voor OSET in petto heeft als onderdeel van de Triumph-familie.

Het merk OSET blijft OSET en zal ten dienste blijven staan van de trial- en offroad-motorrijdersgemeenschap. We kunnen nu beter ons hele assortiment ontwikkelen en innoveren, terwijl we profiteren van de zekerheid van schaalgrootte en de marktpositie die Triumph OSET kan bieden’.

Het bericht Opvallend nieuws: Triumph kondigt overname elektrische OSET Bikes aan verscheen eerst op Motor.NL.

Mis niks van TT Assen en kijk op Ziggo Sport

Wie er om wat voor reden dan ook in Assen niet bij kan zijn voor de TT, die kan terecht voor de buis. Ziggo Sport pakt rondom de TT volop uit voor de MotoGP-fan! Het hele weekend is de Ziggo Sport-crew op locatie om uitgebreid verslag te doen van het grootste motorsportspektakel van Nederland.

Fotografie: 2SNAP

Vrijdag

Op vrijdag 24 juni beginnen de uitzendingen met de vrije trainingen ’s ochtends om 9.00 uur. In de avond is er een wel heel speciale uitzending van het Ziggo Sport Race Café, namelijk rechtstreeks vanuit de RW Racing lounge, het team van onder meer het Nederlandse supertalent Zonta van den Goorbergh. Zoals gewoonlijk bespreken Rob Kamphues, Robert Doornbos en diverse prominenten uit de motorsport en racewereld alle ontwikkelingen en het laatste nieuws.

TT Assen 2017: Valentino Rossi’s laatste MotoGP-zege

Zaterdag & zondag

Ook op zaterdag 25 en zondag 26 juni doet de Ziggo Sport-ploeg verslag vanaf locatie, met uiteraard Rob van Gameren als razende pitreporter. Rob Kamphues, Barry Veneman en diverse analisten nemen de voor- en nabeschouwing voor hun rekening. Op zaterdag begint de live-uitzending voor de kwalificatie van de Moto3, Moto2 en MotoGP rond 12.30 uur, op zondag zit je vanaf 10.45 uur gebakken.

Alle uitzendingen zijn uiteraard te zien op Ziggo Sport, kanaal 14 (gratis voor alle Ziggo-klanten) en Ziggo Sport Select (voor alle Ziggo Sport Totaal-abonnees).

Het bericht Mis niks van TT Assen en kijk op Ziggo Sport verscheen eerst op Motor.NL.

Motorfietsverkopen: BMW-rijders wachten op R1300GS, Z900 onverminderd populair

De cash cow van BMW Motorrad verkoopt tot en met 20 juni een stuk minder dan vorig jaar (2021: 558, 2022: 363). Die wachten vast op de nieuwe R1300GS (of wordt het toch een 1400?). Hoe dan ook zakt BMW met 1.027 registraties ietwat weg. De top-3 raakt steeds verder uit zicht. Honda (1.189), Kawasaki (1.311) en Yamaha (1.457) zijn BMW ruim gepasseerd. Na een meer dan een decennium durende dominantie is de traditionele Japanse top-3 weer in ere hersteld. Suzuki is met een voorzichtige opmars bezig. Met 669 registraties doet ‘Hamamatsu’ het een stuk beter dan in 2021 (492). De GSX-S1000 is goed ontvangen. Daarvan werden 150 stuks geregistreerd. Ook de 650 en 1050 V-Strom scoren met respectievelijk 163 en 106 registraties al boven de 100.

Komt er een nieuwe Yamaha R1 voor 2023?

Ducati verkoopt evenveel modellen als in 2021: 335. Harley-Davidson heeft nieuwe motorrijders gevonden (of zijn het overstappers?) met de Pan America: 117. In totaal verkocht de #1 518 motorfietsen, terwijl dat afgelopen jaar nog 412 waren. KTM doet het met 569 geregistreerde motorfietsen een stuk minder dan in 2021: 763. Het lijkt of de glans van de Super Adventure en de Duke wat verbleekt. Triumph doet het met 488 registraties iets beter dan in 2021 (461). Ondanks de vele retro-geïnspireerde modellen zijn het toch vooral de Adventures. In 2022 werden die 232 keer geregistreerd, terwijl dat er in 2021 nog 154 waren. Jammer genoeg kunnen we uit de cijfers niet halen of het de 900’s of de 1200’s zijn die de kar trekken. Maar gelet op de prijs – en het rijgemak – gokken we op de 900’s.

Welke modellen zijn in trek?

Yamaha, het meest verkochte merk tot nu toe, leunt op de MT-07 (263) en MT-09 (230). Daarbij aangetekend dat ook de Tracer 900 (115) en de XSR700 (120) de honderd verkopen zijn gepasseerd. Kawasaki scoort nog steeds met de Z900 (373). Die is zelfs het bestverkochte model van Nederland en troeft de BMW R1250GS (363) net af. Ook in het allroad-segment heeft Kawasaki met de Versys 650 en 1000 twee troeven in huis. In totaal werden beide modellen 316 keer geregistreerd, 24 minder dan in 2021. Hoe de verdeling onderling is, kunnen we niet uit de cijfers niet gewaarworden. Honda heeft niet echt een verkooptopper in huis; het zijn de CB650R 9111), NC700/750X (114), CMX500 Rebel (121) die de honderd registraties zijn gepasseerd. Honda heeft ook in het segment motorscooters een ruim aanbod. Zo is de allroad motorscooter X-ADV al 108 keer geregistreerd. Ducati moet het hebben van de Multistrada’s (109). Over Harley hebben we het al gehad. De Pan America doet het goed in Nederland, evenals de nieuwe Sportster (54).

En de ‘kleine’ merken?

Over de hele linie kunnen de ‘kleine’ merken heel tevreden zijn. Aprilia noteert 160 registraties, 55 meer dan in 2021. Bij Benelli vlakt de groei af. Met 84 registraties doet de Chinees-Italiaanse alliantie het 9 stuks beter dan in 2021. CFMoto – toch betrekkelijk nieuw in Nederland – wist maar liefst 45 kentekens op naam te zetten. Ondanks nieuwe modellen zakt Indian tot en met 20 juni weg. 61 Registraties betekenen 30 minder dan in 2021. De Moto Guzzi V85TT is klaarblijkelijk nog niet dor z’n levenscyclus heen – gelukkig -. 155 Registraties tot nu toe is veel meer dan de 118 registraties van 2021. En dan Royal Enfield: 183 registraties in 2022, tegen 123 in 2021. Hoeveel daarvan Himalayans zijn, kunnen we uit de gepresenteerde cijfers helaas niet opmaken.

Het bericht Motorfietsverkopen: BMW-rijders wachten op R1300GS, Z900 onverminderd populair verscheen eerst op Motor.NL.

De Inductive Highway, opladen terwijl je aan het rijden bent

Nu steeds meer landen hun inspanningen voor koolstofvrije auto’s opvoeren, blijven er belangrijke vragen over de overstap naar elektrische voertuigen. Hoewel de verwachting is dat het merendeel van de oplaadbeurten ’s nachts thuis zal plaatsvinden, zal dat niet altijd in alle gevallen mogelijk zijn. Iedereen zal begrijpen dat de infrastructuur moet verbeteren naarmate meer mensen elektrische voertuigen gaan gebruiken. En daar zijn meerdere oplossingen voor nodig.

Daarom kondigde het grote autoconglomeraat Stellantis in december 2021 voor het eerst zijn Arena del Futoro – inductief opladen – aan. Anno nu zijn de meesten van ons wel gewend aan het idee van inductief opladen voor telefoons en tablets. Misschien hebben we thuis een inductief oplaadstation of maken we er gebruik van in coffeecorners, luchthavens en andere openbare plaatsen als we op reis zijn. Ze zijn zo gewoon geworden dat we er waarschijnlijk niet eens meer bij stilstaan. We gebruiken ze gewoon, laden onze apparaten op en gaan verder met onze dagelijkse beslommeringen.

Norton gaat elektrische motorfiets ontwikkelen

Het Arena del Futuro project wil net zo moeiteloos zijn, maar kiest voor een andere aanpak. In plaats van op één plaats te moeten blijven, vroegen Stellantis en projectpartners zich af: wat als elektrische voertuigen zouden kunnen opladen terwijl ze gewoon de weg gebruiken? Het is een potentieel disruptieve gedachte en hoewel er vaak met die uitdrukking wordt gesmeten, lijkt ze uiterst toepasselijk en in dit geval helemaal niet overdreven. Voldoende oplaadstations en actieradius zouden veel minder een probleem zijn naarmate er meer van dit soort wegen beschikbaar waren.

Maar hoe gaat het met het project? Heel goed, zegt het team. Voor wie het niet weet: het project steunt op wat Stellantis zijn Dynamic Wireless Power Transfer-technologie (DWPT) noemt, die bestaat uit spoelen die rechtstreeks onder het asfalt in de weg van de testlus worden geplaatst. Elk voertuig dat is uitgerust met een speciale ontvanger kan stroom onttrekken aan de spoelen, waarbij die stroom rechtstreeks wordt overgebracht naar de elektromotor en de accu volledig wordt genegeerd. Op die manier wordt de stroom in de batterij gereserveerd voor later gebruik wanneer het voertuig zich niet langer op een inductieve weg bevindt.

Tot nu toe, zegt Stellantis, is de test Fiat New 500 EV in staat geweest om met gebruikelijke snelwegsnelheden te rijden met DWPT, zonder ook maar iets van de energie te gebruiken die in de accu is opgeslagen. Het resultaat na maanden van testen, lijkt behoorlijk bemoedigend.

De elektrische Maserati Grecae Folgore.

Zowel de elektrische Fiat als een elektrische IVECO-bus zijn tot nu toe bij de tests betrokken geweest. Er zijn nog geen tests met motorfietsen uitgevoerd, hoewel dit project zeker ook elektrische motorfietsen ten goede zal komen. Tijdens een recent Arena del Futuro-evenement in Chiari, Italië, kondigde het team aan dat Maserati zich in de toekomst ook bij het project wil aansluiten en toonde de elektrische Grecale Folgore die binnenkort deel zal uitmaken van de tests in de Arena. Het zal ook gedetailleerde gegevens verzamelen voor prestatie-analyse. 

Natuurlijk zijn we meer geïnteresseerd zodra motorfietsen worden betrokken bij de tests. Wat dacht je van de nieuwe Energica Experia? Die heeft de grootste actieradius van alle Energica’s tot nu toe, maar bedenk eens hoeveel langer je kunt rijden wanneer je tijdens de rit stroom betrekt van ‘het asfalt’? We kijken ernaar uit om te zien hoe dit project zich in de toekomst ontwikkelt.

Het bericht De Inductive Highway, opladen terwijl je aan het rijden bent verscheen eerst op Motor.NL.

Yamaha Motor investeert 100 miljoen dollar in duurzaamheidsfonds

Yamaha Motor heeft vandaag aangekondigd dat het het Yamaha Motor Sustainability Fund heeft opgericht. Het fonds investeert in bedrijven die werken aan het aanpakken van milieuproblemen. Dit is een nieuw initiatief dat koolstofcompensatie mogelijk maakt naast het verminderen van de CO2 en de ecologische voetafdruk van bedrijven die onder de Yamaha-paraplu vallen. Het fonds heeft een totale investeringswaarde van 100 miljoen dollar en zal gedurende een periode van 15 jaar worden beheerd.

Komt er een nieuwe Yamaha R1 voor 2023?

De bedrijfsmissie van Yamaha Motor is om ‘levenslust en een bevredigender leven te bieden voor mensen over de hele wereld’. Milieugerichte initiatieven behoren tot de belangrijkste thema’s om deze missie te bereiken. Via dit fonds wil Yamaha Motor samenwerkingsrelaties bevorderen met de talrijke bedrijven die milieuproblemen trachten op te lossen. Als gelijkgestemde partner wil Yamaha bijdragen aan het creëren van een betere wereld, terwijl de eigen inspanningen van elk bedrijf wederzijds worden versterkt.

In 2015 werden Yamaha Motor Ventures (YMV)* in Silicon Valley, VS en in 2018 het Yamaha Motor Exploratory Fund, L.P. als haar eigen investeringsfonds opgericht. Dit fonds is gericht om te investeren in startende ondernemingen om nieuwe bedrijven te creëren.

Naam Yamaha Motor Sustainability Fund
Totaal fondsbedrag 100 miljoen dollar
Fondsperiode 15 jaar
Doel van de investering Startups die milieuproblemen oplossen

Het bericht Yamaha Motor investeert 100 miljoen dollar in duurzaamheidsfonds verscheen eerst op Motor.NL.

Norton gaat elektrische motorfiets ontwikkelen

Norton heeft aangekondigd dat het een elektrische motorfiets wil ontwikkelen die uiterlijk in 2024 op de markt moet komen.

Norton wil in totaal € 20.100.00,- (17,2 miljoen pond) in het project investeren, waarvan € 8.800.000,- (7,5 miljoen pond) afkomstig is van een subsidie van de Britse regering. Aangenomen mag worden dat Norton’s moederbedrijf TVS het project zal steunen, hoewel zij tot nu toe alleen ervaring hebben met kleinere elektrische scooters.

BMW werkt aan een elektrische boxermotorfiets

Volgens de eerste berichten werkt Norton voor de accu samen met Delta Cosworth, voor de motor met HiSpeed Ltd en voor het laadsysteem met Indra.

Het bericht Norton gaat elektrische motorfiets ontwikkelen verscheen eerst op Motor.NL.

BMW werkt aan een elektrische boxermotorfiets

BMW bracht eerder dit jaar zijn tweede elektrische scooter uit in de CE 04, en heeft duidelijk gemaakt dat het van plan is om in de nabije toekomst meer elektrische tweewielers te produceren. Oliver Zipse, voorzitter van de raad van bestuur van BMW AG, zei onlangs zelfs dat BMW Motorrad elke 18 tot 24 maanden een nieuwe elektrische tweewieler zal introduceren, met het volgende model in 2023.

Hoewel de eerste modellen scooters of “stedelijke mobiliteitsvoertuigen” zijn, wordt verwacht dat BMW uiteindelijk elektrische motorfietsen aan zijn gamma zal toevoegen. Het bedrijf heeft al meerdere handelsmerken geregistreerd voor de namen DC 01 tot en met DC 09 voor gebruik met motorfietsen, met de verwachting dat ze elektrisch zullen zijn.

En nu, dankzij een recent gepubliceerde patentaanvraag, hebben we bewijs dat BMW werkt aan een elektrische motorfiets die een belangrijk element van zijn erfgoed leent: een Boxermotor.

We hebben al een voorbeeld gezien van een elektrische BMW Boxer toen het Vision DC Roadster concept werd onthuld (zie foto). Het concept, dat werd gepresenteerd als een ontwerpoefening, was niet bedoeld om een productiemodel te worden, maar eerder om te onderzoeken hoe BMW een elektrische motorfiets kon produceren die trouw bleef aan de traditie van het merk.

BMW Vision DC Roadster concept.

Het concept had een grote accu die het grootste deel van het chassis uitmaakte, met twee koelelementen die aan weerszijden uitstaken, waardoor hij dezelfde algemene vorm had als een BMW Boxer motor. In plaats van twee tegenover elkaar geplaatste motorcilinders, bevatte de Vision DC Roadster koelribben en ventilatoren in de zijelementen. De uitstekende elementen waren zelfs beweegbaar, ontworpen om iets uit te steken wanneer de motor wordt gestart.

Hoewel het concept niet voor productie was bedoeld, is het idee om een batterij en de koelelementen de vorm van een Boxermotor te laten aannemen bij BMW gebleven, zoals blijkt uit de nieuwe octrooiaanvraag.

Het patent beschrijft een centrale behuizing met twee uitstekende koelelementen die de vorm hebben van een Boxermotor. In tegenstelling tot de Vision DC Roadster zijn deze elementen vaste koellichamen, gemaakt van aluminium en bedekt met koelribben, die lijken sterk op de cilinders van een luchtgekoelde Boxermotor.

Het bericht BMW werkt aan een elektrische boxermotorfiets verscheen eerst op Motor.NL.

Komt er een nieuwe Yamaha R1 voor 2023?

Een onlangs bijgewerkte lijst van FIM-goedgekeurde motoren geeft aan dat er voor modeljaar 2023 een nieuwe Yamaha YZF-R1 op komst is die alleen geschikt is voor het circuit. En als dit waar is, dan mogen we ook een sterk vernieuwde straatlegale 2023 R1 verwachten.

Puig Diablo: Yamaha’s MT-09 SP zoals je ‘m nog nooit zag

De International Motorcycling Federation houdt een spreadsheet bij met de titel “FIM Recognized Competition Vehicles” waarop goedgekeurde modellen staan die alleen geschikt zijn voor wedstrijden. De lijst bestaat voornamelijk uit motorcross-, enduro-, trial- en crosscountryracemotoren, maar ook ATV’s en side-by-sides. Het document bevat wel enkele sportmotoren die alleen op het circuit mogen rijden, zoals de Honda NSF100 en NSF250R, en een niet-goedgekeurde Yamaha R6 Race die nog steeds wordt aangeboden nadat het straatlegale model werd stopgezet.

De laatste versie van de FIM-spreadsheet voegde nog een model toe dat onze aandacht trok: een nieuwe Yamaha YZF1000W voor 2023. Voor wie het misschien niet weet: de YZF1000 is Yamaha’s interne naam voor de YZF-R1, terwijl de verbeterde YZF-R1M bekend staat als de YZF1000D. De spreadsheet is bijgewerkt op 15 juni, en Yamaha heeft de registratie voor 2023 op 9 juni ingediend.

De FIM-spreadsheet met Yamaha-modellen.

Het bericht Komt er een nieuwe Yamaha R1 voor 2023? verscheen eerst op Motor.NL.