2023 Indian Sport Chief: eerste vragen na de test

| |

Hoe sportief kun je een Indian Chief maken? Dat is niet exact het uitgangspunt waarmee de ontwerpers bij het Amerikaanse merk aan de slag zijn gegaan, maar dat het meer dan een optische oefening is, werd al snel duidelijk. Sterker nog, Indian heeft de ballen aan zijn lijf getoond door ons mee te nemen over technische wegen waar je zelfs met een lichte naked bike serieus bij de les moet zijn.

Motor.nl: Dus geen typische cruiser-introductie met glooiende wegen en de motor al het werk laten doen?

Gijs Gilis: “Nee, integendeel. In de buurt van Girona had het Indian-team de uitdagendste wegen uitgezocht waar je, bij wijze van spreken, misselijk wordt omdat het zó bochtig is. En daar houden wij wel van. Zelfs op een 311 kg zware Indian Sport Chief. Gooien, smijten, limieten opzoeken en voetsteunen schrapen dat het een lieve lust is. Irritant na drie keer en helaas onvermijdelijk door de lage zitpositie, maar het hoort erbij.”

2023 Honda CB750 Hornet: eerste vragen na de test

Motor.nl: Dus je bent geïrriteerd en ook misselijk. Voor de rest gaat het wel een beetje?

Gilis: “Ga je nog vragen stellen die ertoe doen, of me wat ambeteren? (lacht) Nee, de Sport Chief is een leuke toevoeging aan de vier telgen tellende Chief line-up, met de standaard Chief, de Bobber en de Super Chief. Naast de optische veranderingen met een kopkuip en een ‘gunfighter’-zadel hebben ze ook prestatiegericht gewerkt. Dubbele Brembo-schijven vooraan, Fox piggyback-vering achteraan en KYB vooraan.”

Valt best m…

Gilis: “Ik ben nog niet klaar hoor. Het belangrijkste punt is namelijk dat er achteraan 100 mm veerweg is. Daar is niet enkel je rug heel blij mee, want er is een stuk meer veercomfort, maar ook de rij-eigenschappen worden er beter door. Je hebt nu namelijk veerweg – en dus reserve – om steviger een bocht in te duiken. Door die hogere achterkant, zit je ook vooraan wat agressiever op het stuur. Meer in aanvalshouding. De zitpositie is trouwens best comfortabel en prima uit te houden gedurende een volle dag.”

Is er motorisch iets aangepast?

Gilis: “Nee, de Thunderstroke 1.890cc luchtgekoelde V2 is nog steeds belachelijk koppelrijk (162 Nm!) en zo soepel als het leer van het zadel. Het is een veel te grote, veel te zware en veel te aanwezige blok metaal, maar wat is een feest is het toch. Hoewel je er fijn mee kunt schakelen, doe je het zelden. De derde versnelling is jouw beste vriend, of je nu een haarspeld moet nemen of een snelle S-sectie. En hij ploft ook zo mooi bij gas los.”

Lijkt ons niet meteen een sportief geheel…

Gilis: “Die conclusie kun je maken… als je er nooit mee gereden hebt. Toch zijn we aangenaam verrast door de sportieve capaciteiten van de Sport Chief. Vooral de remmen (dank u Brembo), de stabiliteit (dank u lange wielbasis) en het makkelijke over-en-weer-gooien (dank u laag zwaartepunt) maken het een machine die er niet alleen fantastisch cool uitziet, maar ook sportief uit de hoek kan komen. De vraag is: wie gaat dat er ook mee doen?”

Het bericht 2023 Indian Sport Chief: eerste vragen na de test verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Vermoedelijk oudste productiemotor ter wereld geveild voor bijna 200.000 euro

Balkbrug opent baansportseizoen met grasbaanspektakel op 2e paasdag!

Volgende