Uiterst zeldzame Ducati Desmosedici RR zoekt motorrijder – of iemand met euro’s

Er zijn extreem zeldzame motoren die niet vaak te koop komen, dus als ze dat doen, is het een buitenkansje. Zonder twijfel is de Ducati Desmosedici RR één van deze motoren. Terwijl super getunede superbike homologatiespecials al decennialang een ding zijn, was de aankondiging in 2004 dat Ducati op het punt stond een straatversie te maken van haar toenmalige MotoGP-motorfiets een openbaring. De productie begon in 2006 en in totaal zijn er 1.500 van deze ultra-zeldzame machines gemaakt.

MotoGP-motoren: Ducati Desmosedici GP21

De Ducati Desmosedici RR werd geproduceerd in 2008 en heeft 10.207 kilometer gereden. Het is motor 693 van de 1.500 die ooit zijn gemaakt, en je kunt duidelijk het gegraveerde nummerbord zien in de fotoset die bij de aanbieding is inbegrepen.

Deze motor wordt te koop aangeboden in Girona, Spanje, iets ten noordoosten van Barcelona. In plaats van via een veilinghuis, wordt hij aangeboden door de verkoper (die een autodealer lijkt te zijn, maar niet specifiek een Ducati-dealer) via de Spaanse advertentiesite Milanuncios.

Wat is de vraagprijs? De huidige verkoper vraagt € 109.000,- voor zijn 2008 Ducati Desmosedici RR. Omdat deze motoren zo zelden te koop komen, is het moeilijk te zeggen wat een eerlijke prijs zou zijn in 2023. De meeste recente verkopen van Desmosedici RR-gerelateerde items hebben allemaal te maken met schaalmodellen, posters, boeken en brochures – niet met echte motorfietsen. In ieder geval, als je toevallig in of in de buurt van Girona, Spanje, bent en je bent geïnteresseerd in het bekijken ervan, kun je de verkoper berichten of bellen om te zien of je op zijn minst een kijkje kunt nemen voordat de Ducati overgaat naar een nieuwe eigenaar.

Het bericht Uiterst zeldzame Ducati Desmosedici RR zoekt motorrijder – of iemand met euro’s verscheen eerst op Motor.NL.

Rij ’69 km voor Nicky Hayden’ op het Belgian Bike Weekend

Tijdens het komende Belgian Bike Weekend, op 22 en 23 april, organiseert motornieuws.be voor het tweede jaar op rij de ‘69 km voor Nicky Hayden’. Het initiatief voor het goede doel en ter nagedachtenis van de betreurde Amerikaanse ex-wereldkampioen, bracht de afgelopen jaren veel motorvolk op de been in de VS én sinds vorig jaar ook België. Ook dit jaar kan je met het rijden van deze rit hulde brengen aan Nicky Hayden én tegelijkertijd The Nicky Hayden Memorial Foundation steunen.

Kom op zaterdag 22 en zondag 23 april naar het Belgian Bike Weekend

Nog steeds moeilijk te vatten

Bijna zes jaar na zijn dood, is het nog steeds moeilijk te bevatten dat The Kentucky Kid er niet meer is. Haydens palmares met als hoogtepunt de wereldtitel in 2006, werd alleen overtroffen door zijn persoonlijkheid. Larger than life. Groot hart. Fantastische stijl. Knappe kop. Leuk racenummer… en dan… die rampzalige dag waarop Hayden in Cesena, nabij Rimini, aangereden werd door een auto en vijf dagen later overleed aan de opgelopen hersenschade.

69 km voor Nicky Hayden

Niet lang na die fatale dag werd The Nicky Hayden Memorial Foundation opgericht door zijn familie en naasten. In de Verenigde Staten werd in 2021 massaal deelgenomen aan de 69 miles for Nicky Hayden. Hier in de lage landen wordt het eerbetoon voor het goede doel iets korter. Er wordt 69 km gereden in plaats van de 69 miles. Wij stippelen de route uit, die je vervolgens op gps kunt rijden.

Nicky Hayden Memorial Foundation

Het traject wordt op voorhand uitgestippeld en de start- en aankomstplaats is het Belgian Bike Weekend, aan de Oktoberhallen in Wieze. Daar kan je een donatie doen, of een ’69 km voor Nicky’-T-shirt aankopen. Alle opbrengsten gaan naar The Nicky Hayden Memorial Foundation, de liefdadigheidsorganisatie die geld inzamelt voor kansarme kinderen. Daarnaast is de 69 km voor Nicky Hayden ook een manier om de aandacht te vestigen op kwetsbare weggebruikers: fietsers worden daar meestal automatisch bij gerekend, maar ook motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer.

Download de route alvast!

Het bericht Rij ’69 km voor Nicky Hayden’ op het Belgian Bike Weekend verscheen eerst op Motor.NL.

The Dutch 1000, een weekend lang toeren door Nederland

The Dutch 1000 is de langste en grootste motortoertocht van Nederland. Volledig opgezet door vrijwilligers voor motorrijders die de ultieme toer uitdaging willen aangaan.

Deelnemers kunnen kiezen uit 4 verschillende afstanden (1000, 700, 500 of 300 km) over uitsluitend binnendoor-wegen in Nederland. Ieder jaar zetten we weer nieuwe en uitdagende routes uit. Het is de bedoeling de rit te volbrengen met in achtneming van de verkeersregels. Het is geen race, veiligheid gaat boven alles: ken je limiet en stop als het niet meer gaat!

Vrijwilligers gezocht voor het Mega MotorTreffen

The Dutch 1000 – editie 2023

De organisatie probeert er ook dit jaar weer een super leuk weekend van te maken. Dit jaar vind The Dutch 1000 plaats bij camping De Meidoorn in Stroe, in het eerste weekend van juli (01-07-2023).

Hebben we je interesse gewekt? Schrijf je dan nu in! Wil je nog meer informatie, lees dan hier alles over de komende editie!

Het bericht The Dutch 1000, een weekend lang toeren door Nederland verscheen eerst op Motor.NL.

Gespot! Triumph-Bajaj 350 Roadster

Een van de meest verwachte motorfietsen van dit jaar, de Triumph-Bajaj 350 Roadster, is betrapt tijdens een test. De testmotor bleek in de laatste fase van productie te zijn en met een aantal interessante nieuwe kenmerken.

Dit is waarom Triumph en Bajaj samen motoren gaan produceren

De spionagefoto’s verraden naast de motor ook het TFT-dashboard, de glanzende lak, de USD-vork, het eendelige zadel en de volledig LED-verlichting.

Het motor blok is waarschijnlijk een 350cc- of 400cc-eencilinder, vloeistofgekoeld, met ongeveer 36 pk en 30Nm. Het model zal naar verwachting eind 2023 worden onthuld. Eenmaal gelanceerd, zal de Triumph naar verwachting concurreren met Honda CB300R, BMW G310 R et cet.

Het bericht Gespot! Triumph-Bajaj 350 Roadster verscheen eerst op Motor.NL.

Honda patenteert opnieuw weer een V4

Afgelopen maand registreerde Honda opnieuw een patent voor een V4-motorblok, na de patenten die al tien jaar geleden in Japan en de VS en in 2021 in de EU werden aangevraagd. Twee jaar geleden ging om een V4 waarvan de achterste cilinders uitgeschakeld konden worden. In het patent dat dat nu wordt aangevraagd is sprake van een krukas die tegen de rijrichting indraait, zoals bij de V4 van Ducati. Het effect is dat de gyroscopische krachten worden gecompenseerd, waardoor het rijgedrag wordt verbeterd. Het zou ook wheelie neigingen moeten verminderen door meer belasting te geven aan de achterkant.

Zo werkt Honda’s ‘anti-omval’-technologie

Honda heeft in juni 2022 ook een octrooiaanvraag ingediend voor een V4-motor met variabele kleppen die door een elektromotor worden bediend. Het deed qua ontwerp sterk denken aan de RC213v, maar de schetsen van het laatste hebben meer weg van een CBR. Dit nieuwe patent wekt de hoop van degenen die een klinkende terugkeer willen zien van de het Honda-V4 motorblok, een ontwerp dat zo lang Honda’s vlaggenschip is geweest.

Het bericht Honda patenteert opnieuw weer een V4 verscheen eerst op Motor.NL.

Laat je (motor)droom uitkomen met deze waanzinnige B&B in de Eifel

Altijd al gedroomd van je eigen B&B, waar je gasten kunt ontvangen die graag willen ontspannen? Grijp dan nu je kans, want Mieke’s Landhuis staat te koop! Het pension dat onder vaste gasten bekend staat om gastvrijheid en vriendelijkheid. Een plek waar menigeen zich heeft vermaakt en de perfecte uitvalsbasis voor de prachtige omgeving van de Eifel.

Motorparadijs

De B&B is gelegen tussen de Moezel en Maaren, in een gebied dat bekend staat om zijn prachtige wegen, heuvels en vergezichten. Het is een geliefd gebied voor motorrijders. De Moezel ligt op slechts 10 kilometer afstand, de populaire steden Cochem en Bernkastel op 30 kilometer en de historische stad Trier op 50 kilometer. Mieke’s Landhaus ligt aan de Vulkanstrasse en in de directe omgeving is van alles te doen, zoals een bezoek aan de bekende Thermal Eifeltherme in Bad-Bertrich, de vele pittoreske dorpjes langs de Moezel en de welbekende Nürburgring.

Sfeervol pension

De B&B beschikt over vier tweepersoonskamers (met een extra bed mogelijkheid) en drie appartementen voor twee of drie personen, elk met eigen sanitair en balkon. Ook is er een fijne ontbijtkamer en een ruime hal. De B&B heeft voldoende parkeergelegenheid en drie afsluitbare garages voor motorstalling. Daarnaast kan men genieten van een ruime en nieuw aangelegde tuin met BBQ en aangrenzende weilanden. Het pension heeft een hele goede beoordeling op Booking.com en telt veel vaste gasten. Het gebouw biedt naast het pension vele mogelijkheden tot uitbreiding of een andere indeling, zoals het plaatsen van een bar.

Ruime privéwoning

Naast het pension is er een grote privéwoning met een terras dat een fantastisch uitzicht biedt over de Vulkaneifel. In de woonkamer staat een heerlijke houtoven, terwijl het hele huis én het pension een moderne en nieuwe verwarming heeft. Ook is er een moderne keuken die van alle gemakken is voorzien.

Gemoedelijk dorp

Het runnen van je eigen B&B betekent ook het leven in de gemoedelijke sfeer van Duitsland, waar de koeien nog in de weide grazen en de mensen elkaar kennen en helpen. Op slechts vier uur rijden van het midden van Nederland, voelt het alsof je je in een andere wereld waant.

Meer informatie

Je B&B-droom laten uitkomen? Neem voor meer informatie contact op met info@miekeslandhaus.nl (Nederlands- en Duitstalig).

Het bericht Laat je (motor)droom uitkomen met deze waanzinnige B&B in de Eifel verscheen eerst op Motor.NL.

Ténéré Travel Trophy: het ultieme Yamaha Ténéré-evenement

De Yamaha Ténéré bestaat 40 jaar en dat moet groots gevierd worden. Iets dat Yamaha ook doet met de Ténéré Travel Trophy. Fantastische routes over uitgedoofde vulkanen en door uitgesleten kloven, lokale gas- tronomie, nieuwe vrienden, verhalen bij het kampvuur en nachten onder de sterrenhemel maken deze Ténéré Travel Trophy een evenement waar- van je zeker weet dat je het als Yama- ha Ténéré-eigenaar niet mag missen.

Elke reisdag kan je rekenen op ver- schillende soorten routes en beziens- waardigheden, waarbij jij er altijd zelf voor kiest of je gaat voor een uit- dagende offroad- dag of dat je liever op het asfalt blijft om te genieten van verharde bochtige wegen. Ook bepaal je helemaal zelf of je alleen rijdt of in een groep. Iedere dag zijn er bovendien gave uitdagingen om je kennis en vaardig- heden te testen (en te showen), waarbij je punten kunt verzamelen om zo wellicht uit- eindelijk de winnaar te worden van de Ténéré Travel Trophy 2023. De top-3 wordt sowieso beloond met mooie prijzen en – misschien wel veel belangrijker – eeuwige Ténéré-roem. Maar om misverstanden direct te voorkomen, de Ténéré Travel Trophy 2023 is geen race! Je tijd tussen start en finish heeft geen gevolgen voor het klassement, waardoor je dus je eigen tempo tijdens de etappes kunt bepalen. De afstand van de etappes varieert van 250 tot 375 kilometer per dag en elke dag is zo samengesteld dat je van start tot finish gemid- deld 6 uur onderweg bent, exclusief pauzes.

Ténéré Town

Hoewel de Ténéré Travel Trophy is gericht op avontuurlijke motorrijders met offroad-erva- ring, kunnen ook beginnende offroad-rijders laagdrempelig hun grenzen verkennen. En om ervoor te zorgen dat iedereen het maximale uit zichzelf en zijn Ténéré haalt, is er tijdens de start eerst een dag vol masterclasses, clinics en rideouts om je vaardigheden aan te scher- pen voor de komende reis. Elke dag eindigt in het bivak, genaamd Ténéré Town. Je kunt hier je tent opzetten en een verfrissende douche nemen, maar ook als je niet van kamperen houdt en meer luxe wenst, kan je met een gerust hart deelnemen. Je kunt elke nacht zelf een kamer boeken op eigen kosten. Soms kan dat zelfs op de finishlocatie, maar altijd in de buurt. Kortom: deze Ténéré Travel Trophy is op voorhand al een evenement waarvan je zeker weet dat je het als Ténéré-eigenaar niet mag missen. En eentje waar nog heel lang over gepraat gaat worden.

Surf voor alle informatie en om je in te schrijven naar www.teneretraveltrophy.com.

Kosten

€ 999,-

Inclusief

  • startpakket
  • toegang tot de Ténéré Travel Trophy-app
  • digitale routes om te navigeren
  • 7 nachten kamperen
  • 7 x ontbijt
  • 7 x avondeten
  • een Ténéré Experience-dag vol masterclasses, workshops en clinics, zodat je helemaal klaar bent voor de Ténéré Travel Trophy 2023
  • lunch tijdens de Ténéré Experience Entertainment
  • Nederlands, Engels en Frans sprekende organisatie tijdens het evenement

Niet inclusief

  • brandstof
  • drankjes, snacks en lunch tijdens de dagetappes
  • frisdranken en alcoholische dranken in Ténéré Town
  • kampeerspullen
  • plus alle niet vermelde services onder ‘inclusief’
  • optioneel dealer package (700 euro), waarbij Yamaha Motor voor jou en je motorfiets zorgt

Het bericht Ténéré Travel Trophy: het ultieme Yamaha Ténéré-evenement verscheen eerst op Motor.NL.

Zo werkt Honda’s ‘anti-omval’-technologie

Motorfabrikanten besteden steeds meer aandacht aan de veiligheid van motorrijders. Enkele weken geleden vertelden we je over het geavanceerde stabilisatiesysteem AMSAS, een project waar Yamaha zich op toelegt. Honda heeft een octrooiaanvraag ingediend voor zijn eigen interpretatie van het idee omtrent motorrijdeersveiligheid, specifiek bedoelt om het probleem op te lossen van het onder controle houden van de motor terwijl je hem in de garage/schuur duwt. Vaak is dat een kritisch moment met een zware motor.

Deze technologie lijkt misschien niet echt levensreddend, maar als het gaat om mogelijkheden en sterke punten is het zeker dat de implementatie van dit systeem een aantrekkelijk voorstel is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het octrooi de technologie juist toont op een Gold Wing, Honda’s meest imposante, zwaarste, meest high-tech en duurste model. De Goldwing zal zeker de eerste zijn die deze nieuwe rijhulp krijgt.

Honda ontwikkelt nieuw systeem voor airbags op motorfietsen

Hoe werkt het?

Het belangrijkste element van het Honda-idee is een stuurservo, verbonden met de voorvork van de Gold Wing, die deze kan draaien in reactie op commando’s van de regeleenheid. Deze stuurservo is al het onderwerp van verschillende octrooien van Honda en is met name gebruikt in systemen voor rijstrookassistentie. De stuurservo verschilt niet veel van de actuator die op het nieuwe prototype van Yamaha (AMSAS) wordt gebruikt, met als bijzonderheid dat hij ook als stuurdemper kan functioneren.

In de nieuwe octrooiaanvraag wordt de technologie gebruikt tijdens het duwen van de motorfiets. Er wordt gebruik gemaakt van inputs van de IMU en de hellingsensoren van de motorfiets. Dus wanneer je aan één kant van de motorfiets staat en deze in de lengterichting beweegt, wordt de hellingshoek gecontroleerd en stuurt het systeem vervolgens automatisch om te voorkomen dat de hellingshoek te steil wordt, waardoor de motorfiets omvalt.

De Gold Wing DCT is al uitgerust met een systeem dat de bestuurder helpt de motor bij lage snelheden te manoeuvreren. Mocht de nieuwe ‘anti-omval’-technologie daadwerkelijk worden toegepast, dan is het niet uitgesloten dat de twee knoppen om de motor vooruit en achteruit te bewegen verdwijnen.

Het bericht Zo werkt Honda’s ‘anti-omval’-technologie verscheen eerst op Motor.NL.

Wil je de nieuwste Kawasaki motoren testen? Dat kan op het Mega MotorTreffen!

Kom op 7 mei tijdens het Mega MotorTreffen de nieuwste Kawasaki testen. Ben jij erbij?!

Of je nu gek bent op adventure bikes, sport toer motoren of moderne classics, in de line-up van Kawasaki vind je het allemaal.

Wil jij graag weten of de Versys 1000 SE een goede kandidaat is voor jou als volgende woon-werk motor? Of heb je altijd al eens op die krachtpatser van een Ninja H2 SX SE willen rijden? Dan is dit je kans. Ook diverse A2-motoren staan tot je beschikking.

Tijdens het Mega MotorTreffen pakt Kawasaki groots uit. Zo neemt het merk niet alleen populaire Adventure Touring en Sport Touring modellen mee, maar ook zijn cruiser en moderne classics. 

Met deze motoren komt Kawasaki naar het Mega MotorTreffen:

Naked

  • Z H2 SE
  • Z900 SE
  • Z900
  • Z650
  • Z650 35kW (A2)
  • Z400 (A2)

Adventure Touring

  • Versys 1000 SE
  • Versys 650

Sport Touring

  • Ninja H2 SX SE
  • Ninja 1000 SX
  • Ninja 650

Modern Classic

  • Z900RS
  • Z650RS
  • W800 (A2)

Supersport

  • Ninja 400 (A2)

Urban Cruiser

  • Vulcan S

Kortom; voor ieder wat wils, ook als je beginnend motorrijder bent.

Kom jij ook proefrijden? Kijk voor meer informatie op megamotortreffen.nl of bestel hier direct je ticket!

2023 Kawasaki Ninja 650.

Het bericht Wil je de nieuwste Kawasaki motoren testen? Dat kan op het Mega MotorTreffen! verscheen eerst op Motor.NL.

Valentino Rossi als David Bowie: een ‘rock’-muurschildering in Tavullia

Kunstenaar Andrea Buglisi heeft de Dokter afgebeeld met een bliksemschicht op zijn gezicht, zoals op het beroemde album ‘Alladin Sane’ van David Bowie. Het werk maakt deel uit van een route door de straten van Tavullia, gewijd aan Rossi.

Tavullia maakt zich op om zijn beroemdste burger te eren: Valentino Rossi. Op 19 mei staat het evenement ‘TavulliaVale’ op het programma, waarbij de 25-jarige carrière van Rossi wordt gevierd. Dir dag krijgt hij ook de sleutels van de stad overhandigd.

Valentino Rossi krijgt eigen attractiepark: Yellow Park Tavullia

Het programma is nog geheim, maar in de stad in Marche is een muurschildering gemaakt die niet onopgemerkt blijft. Op de gevel van een gebouw aan de Via Borgo San Michele is het gezicht van Valentino met een bliksemschicht te zien, een duidelijke verwijzing naar de hoes van David Bowie’s album ‘Alladin Sane’. Het eerbetoon is gemaakt door de Siciliaanse kunstenaar Andrea Buglisi, auteur van vele werken, waaronder ‘La Porta dei Giganti’, een eerbetoon aan de rechters Falcone en Borsellino – bestrijders van de maffia die in de jaren 90 werden vermoord -, bij de bunkerhal van de Ucciardone gevangenis van Palermo. De muurschildering voor Rossi heeft ook een inscriptie – To be a rock and not to roll – en maak deel uit van een aan hem gewijde route die door de straten van Tavullia zal lopen.

‘Genialiteit en waanzin, vrije geest, instinct, natuurlijkheid en grote communicatie zijn kenmerken die dichter bij een rockster staan dan bij een sportman. Hij vulde de circuits over de hele wereld met fans, net zoals een ster stadions vult bij zijn concerten,’ lees je op de Instagram-pagina van de kunstenaar.

Het bericht Valentino Rossi als David Bowie: een ‘rock’-muurschildering in Tavullia verscheen eerst op Motor.NL.