Harley-Davidson SPS 4 by Thunderbike

Harley-Davidson dealer Thunderbike uit Niederrhein, Duitsland, heeft een Sportster S karaktervol herontworpen tot SPS 4, waardoor de voorheen-Sportster een unieke uitstraling krijgt. Met hun expertise hebben ze verschillende aanpassingen gedaan om de motorfiets te verbeteren.

Een van de eerste dingen die opvallen zijn de wielen. De voorkant is voorzien van een 21 inch wiel, terwijl aan de achterkant een 18 inch wiel is gemonteerd. Het voorwiel is speciaal aangepast om twee remschijven en nieuwe Brembo-remklauwen te kunnen monteren. Dit zorgt voor betere dynamische eigenschappen dankzij de smallere vorm.

Niet alleen de wielen zijn aangepakt, ook de zitpositie is aangepast voor meer comfort en controle. Nieuwe voetsteunen en een recht stuur dragen bij aan een betere ergonomie tijdens het rijden.

Bij het ontwerpen van deze unieke motorfiets werden verschillende experts ingeschakeld. J&H heeft gezorgd voor de uitlaat, terwijl Spirit Leather verantwoordelijk was voor het ontwerp van het zadel. Daarnaast zijn er talloze zelfgemaakte elementen toegevoegd, zoals een radiatorafdekking, motorbehuizingen, schokdemperafdekking, koplampkap, handvatten en knipperlichten.

Het eindresultaat mag er zeker zijn; de Harley-Davidson Harley-Davidson SPS 4 by Thunderbike uit Niederrhein is tot in de puntjes verzorgd en straalt karakter uit. Met het unieke herontwerp hebben ze een motorfiets gecreëerd die zijn eigen stempel drukt op de weg.

Foto’s: Michael-Rauscher Glatzzo

Het bericht Harley-Davidson SPS 4 by Thunderbike verscheen eerst op Motor.NL.

Kove 510X Adventure: Betaalbare reisenduro

Kove heeft de nieuwe 510X Adventure-motorfiets gelanceerd, die voldoet aan de A2-normen voor de Europese markt. Dit instapsegment van adventure-motorfietsen biedt veel keuzemogelijkheden voor rijders met verschillende achtergronden. Naast bekende modellen zoals de BMW GS, Ducati Multistrada en KTM Adventure-serie, zijn er nu ook opties van Chinese fabrikanten zoals Kove.

De nieuwe Kove 510X Adventure is bedoeld als een betaalbaarder alternatief binnen het 500cc-ADV-segment. Voorheen domineerde de Honda CB500X dit segment, maar nu worden er steeds meer Chinese motorfietsen geïntroduceerd, zoals de Benelli TRK502, CFMoto 450MT en nu dus ook de Kove 510X Adventure. Deze nieuwe avontuurlijke motorfiets volgt een beproefde formule en biedt vergelijkbare technologie als zijn concurrenten.

Onderin het frame vinden we een vloeistofgekoelde parallel-twin met een inhoud van 498 cc. Met een vermogen van 47,6 pk en een koppel van 45 Nm voldoet deze motor aan de A2-rijbewijsvereisten. Hij kan snelheden bereiken tot 170 kilometer per uur.

Het frame bestaat uit eenvoudig stalen buizen, maar om het onafgeveerde gewicht laag te houden is er gebruik gemaakt van een hoogwaardige aluminium achterbrug. De vering bestaat uit een verstelbare usd-vork van 41 millimeter aan de voorzijde en een volledig instelbare progressieve monoschokdemper aan de achterzijde, wat vrij geavanceerd is voor dit segment.

De Kove 510X Adventure heeft een combinatie van een 19-inch voorwiel en een 17-inch achterwiel, beide uitgerust met Metzeler-banden. De remmen bestaan uit dubbele voorremmen met schijven van 298 millimeter en een enkele zuiger achterrem. De brandstoftank heeft een capaciteit van 20 liter, waardoor het totale gewicht van de motorfiets ongeveer 205 kilogram bedraagt, wat gemiddeld is in deze klasse.

Qua uiterlijk is de Kove 510X Adventure weinig origineel, met hoekige carrosseriepanelen, een hoog windscherm, LED-verlichting en valbeugels als standaarduitrusting. Wat betreft de Europese adviesprijs is hij aanzienlijk lager dan zijn belangrijkste concurrenten, met een prijskaartje van €6.990,-. Dit maakt hem waarschijnlijk aantrekkelijk voor jongere rijders die graag off-road willen verkennen binnen hun budget.

Het bericht Kove 510X Adventure: Betaalbare reisenduro verscheen eerst op Motor.NL.

Oef! Europarlement verwerpt voorstel motorsnelheidslimieten

Het Europees Parlement heeft het voorstel om verschillende snelheidslimieten op basis van het type rijbewijs voor motorfietsen in te voeren afgewezen. Met 22 stemmen vóór, 21 tegen en twee onthoudingen werd het voorstel verworpen. Europarlementariërs benadrukten dat ze willen dat nieuwe regels de verkeersveiligheid bevorderen en bijdragen aan de ecologische en digitale overgang van de EU.

Het verworpen voorstel stelde snelheidslimieten voor van 90 km/u voor bestuurders met een A1-rijbewijs, 100 km/u voor A2-rijbewijs houders en 110 km/u voor houders van een A-rijbewijs. De secretaris-generaal van FEMA, Wim Taal, beschouwde de afwijzing als een grote overwinning voor de Europese motorlobby en noemde het oorspronkelijke voorstel belachelijk en gevaarlijk.

Daarnaast heeft de Commissie vervoer en toerisme overeenstemming bereikt over geldigheidsperiodes van rijbewijzen. Rijbewijzen voor motorfietsen, auto’s en tractoren moeten minimaal 15 jaar geldig zijn, terwijl vrachtwagen- en busrijbewijzen na vijf jaar vernieuwd moeten worden. Medische controles worden verplicht gesteld na afgifte en vernieuwing van het rijbewijs.

Er is ook steun binnen het Europees Parlement om trainingen en rijexamens aan te passen om bestuurders beter voor te bereiden op reële rijsituaties en hun bewustzijn van risico’s te vergroten, met name voor kwetsbare weggebruikers. Rijexamens zouden onderwerpen moeten omvatten zoals rijden onder winterse omstandigheden, gevaren van dode hoeken, rijhulpsystemen en milieuvriendelijk voertuiggebruik.

Bovendien heeft het Parlement ingestemd met de mogelijkheid voor bestuurders om een digitaal rijbewijs te verkrijgen dat beschikbaar is op een mobiele telefoon en gelijkwaardig is aan het fysieke rijbewijs.

Het bericht Oef! Europarlement verwerpt voorstel motorsnelheidslimieten verscheen eerst op Motor.NL.

Is de KRÄMER-KTM Super Hooligan Concept echt of gewoon een fantasie?

De Duitse tuner heeft een van zijn tweecilindrische GP2-890R-racemotoren ontmanteld en een indrukwekkende naked bike gemaakt met de toepasselijke naam: Super Hooligan Concept. Deze motorfiets heeft 130 pk vermogen en weegt slechts 140 kg.

Krämer Motorcycles, gevestigd op korte afstand van het KTM-hoofdkantoor in Mattighofen, staat bekend om het bouwen van kleine series sportieve motorfietsen met KTM-motoren. Meestal zijn deze uitgerust met racekuipwerk, maar dit keer hebben ze besloten om zich te richten op een naked bike.

De Krämer Super Hooligan Concept is naar verluidt gebaseerd op het chassis van de Krämer GP2-890R en wordt aangedreven door de KTM 890R-motor. Het geschatte gewicht is ongeveer 140 kg, mogelijk zelfs minder. Bovendien zijn er hoogwaardige componenten zoals een Brembo-remsysteem, WP-vering en Dymag-velgen gemonteerd.

In tegenstelling tot de GP2-890R heeft de “Hooligan” geen kuipwerk en beschikt hij over een klassiek stuur in plaats van clip-ons, wat beter geschikt is voor straatgebruik. Echter, bij nadere inspectie lijkt het onwaarschijnlijk dat deze Oostenrijkse naked bike straatlegaal zou zijn zonder koplampen en spiegels. Bovendien ontbreekt het aan ABS (verplicht) en lijkt de uitlaat niet geschikt te zijn voor gebruik op de openbare weg.

Hoewel het mogelijk een leuk speeltje zou zijn op het circuit, moet worden opgemerkt dat de GP2-890R al verkocht wordt voor €30.000. Dus in vergelijking daarmee zou je mogelijk een paar duizend euro kunnen besparen bij de aanschaf van deze Krämer Super Hooligan Concept.

Wat duidelijk is, gezien de specificaties en wat we kunnen zien, is dat deze motorfiets ongetwijfeld zorgt voor veel adrenaline en vooral veel plezier.

Het bericht Is de KRÄMER-KTM Super Hooligan Concept echt of gewoon een fantasie? verscheen eerst op Motor.NL.

Zwarte Cross Open: alle licentiehouders kunnen aan Zwarte Cross meedoen

Na jaren te hebben meegedraaid als competitiewedstrijd gaat de Zwarte Cross in 2024 verder als opzichzelfstaand motorcrossevenement voor alle licentiehouders. Deelnemers kunnen het tot de Zwarte Cross schoppen met de Zwarte Cross Open, landelijke kwalificatiewedstrijden en een halve finale. 40 rijders kunnen uiteindelijk meerijden in de finales op 19, 20 & 21 juli in Lichtenvoorde.

Alle rijders die in het bezit zijn van een KNMV-licentie kunnen deelnemen aan de wedstrijden. De KNMV komt rijders die alleen een MON-licentie hebben tegemoet door hen voor de Zwarte Cross Open een gratis KNMV-dagpas aan te bieden. Er zijn verder vijf kwalificatiewedstrijden en een halve finale. Rijders die tijdens de kwalificatie in de top-15 eindigen gaan door naar de halve finale. Deelnemers mogen daarnaast aan meerdere kwalificatiewedstrijden deelnemen om te proberen de halve finales te bereiken. De wedstrijden zijn dus niet ingericht als kampioenschap. Vanuit de halve finale gaan er daarna maximaal 40 rijders door naar dé Zwarte Cross.

‘Make Schik, Not War’ op de Zwarte Cross 2024

Feestfabriek Alles Komt Goed BV, de organisatie van het evenement, geeft bij monde van Rinaldo Klein Bleumink aan blij te zijn met deze nieuwe opzet. “Motorcrossers in alle delen van het land kunnen zo hun kans pakken om zich te plaatsen voor de Zwarte Cross. We hopen hiermee een beter deelnemersveld en gelijkere kansen in de kwalificatie te bewerkstelligen. Wij danken de clubs die meewerken aan deze nieuwe opzet. Alle zeven wedstrijden zullen worden georganiseerd onder de vlag van de KNMV, waarbij MON licentiehouders gratis een dag-licentie krijgen vanuit de KNMV. Zo is er dus gelijkheid voor alle motorsporters en dat stellen we zeer op prijs.”

Kalender

Het evenement heeft dezelfde klassen als voorgaande jaren op de Zwarte Cross, namelijk 50cc, 85cc, 125cc, 250cc, 500cc en de Dames. Voor de 85cc zijn zowel kleine als grote wielen toegestaan. Ook de dagindeling op de Zwarte Cross blijft gelijk. Vrijdag 19 juli: 50cc en 125cc, zaterdag 20 juli: 250cc en 500cc, en zondag 21 juli: 85cc en de Dames. De kalender voor de kwalificatiewedstrijden ziet er als volgt uit:

  • 23 maart in Heerde.
  • 14 april in Reusel.
  • 28 april in Delfzijl.
  • 12 mei op Texel.
  • 8 juni in Varsseveld.

 De Halve Finale vind daarnaast op 23 juni in Halle plaats.

Het bericht Zwarte Cross Open: alle licentiehouders kunnen aan Zwarte Cross meedoen verscheen eerst op Motor.NL.

Verge Motorcycles gebruikt kunstmatige intelligentie om hun motoren real time te verbeteren

Het Finse bedrijf Verge Motorcycles heeft een innovatieve benadering van motorbeheer geïntroduceerd door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie. Met hun eigen AI-systeem genaamd Starmatter, beloven ze een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop we onze motoren ervaren en beheren.

Starmatter is een geavanceerd platform dat Verge Motorcycles in staat stelt om nieuwe technologieën toe te passen die nog niet eerder zijn gebruikt in de motorindustrie. Het systeem biedt mogelijkheden voor automatische software-updates voor de Engine Control Unit (ECU) en maakt gebruik van een AI-module die gekoppeld is aan verschillende sensoren, waardoor de rijervaring naar een compleet nieuw niveau wordt getild.

Test Verge TS Pro: 1.000 Nm… Slik!

De kracht van Starmatter

Een van de opvallende kenmerken van het Starmatter-platform is de grafische interface, ontworpen met behulp van Unreal Engine van Epic Games, bekend van de game GTA V. Deze visueel aantrekkelijke interface zorgt echter niet alleen voor mooie graphics. CEO Marko Lehtimäki benadrukt dat Starmatter continu vernieuwd motorbeheer biedt, dat zich aanpast op basis van kennis die vergaard is door kunstmatige intelligentie.

Om dit mogelijk te maken, zijn de nieuwe Verge-motoren uitgerust met een reeks sensoren, waaronder GPS en verschillende versnellingsmeters. Deze sensoren verzamelen gegevens die vervolgens worden verwerkt door het machine learning-systeem van kunstmatige intelligentie. Dit stelt de motor in staat zich aan te passen aan de behoeften en vaardigheden van de berijder.

De voordelen van Starmatter

Hoewel Verge Motorcycles nog niet alle concrete verbeteringen in de rijervaring onthult, kunnen we wel enkele aannames maken. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de motormappings realtime worden aangepast op basis van hoe de berijder zijn of haar motor rijdt. Daarnaast kan elektronisch geregelde vering met behulp van GPS het type weg voorspellen en dienovereenkomstig vork- en achterveringinstellingen aanpassen.

Een ander potentieel voordeel is optimaal accubeheer, waarbij AI wordt ingezet om de meest efficiënte route te bepalen. Met Starmatter kan een rit op een elektrische motor naar nieuwe hoogten worden getild dankzij deze futuristische mogelijkheden.

Software-updates

Het concept van Starmatter gaat verder dan alleen verbeteringen in real-time. Dankzij continue software-updates zal onze perceptie van de ‘levenscyclus’ van een motor revolutionair veranderd worden. Waar een voertuig normaal gesproken optimale prestaties biedt wanneer het nieuw is, maakt Starmatter het mogelijk dat een motor zelfs na verloop van tijd verbeterd wordt, vergelijkbaar met het updaten van mobiele besturingssystemen.

Het bericht Verge Motorcycles gebruikt kunstmatige intelligentie om hun motoren real time te verbeteren verscheen eerst op Motor.NL.

Ziggymoto presenteert shapeshifter-motorconcept

Ziggymoto heeft op Instagram zijn nieuwste ontwerp onthult: een innovatief motorplatform met van vorm veranderende mogelijkheden en futuristische holle wielen.

Dit vooruitstrevende ontwerpconcept kan moeiteloos veranderen van een café racer naar een sportmotor. Daarnaast transformeert hij ook zonder moeite van een cruiser naar een crossmotor. Eerder bracht Ziggymoto al een ontwerp uit, van een ouderwetse Dodge Charger met oversized banden. Daardoor kon deze auto zijn eigen rijhoogte aanpassen.

Dat dit concept innovatief is, bewijzen verschillende aspecten. De elektrische motor heeft namelijk twee hubless motoren. Daarnaast hebben de banden een dubbel oppervlak, waarmee ze zichzelf kunnen aanpassen aan zowel straat- als offroad-gebruik. Aan de achterkant van het voertuig bevindt zich een eigenaardige opstelling met excentrieke instellers die de achterbrug en de voetsteunen verbinden. Dit ontwerp maakt het mogelijk om de voetsteunen te verplaatsen en de lengte, hoogte en oriëntatie van de achterbrug aan te passen. Hierdoor zijn zaken zoals grondspeling en de stuurhoek van de voorkant volledig te veranderen.

Yamaha Motoroid 2: concept zonder stuur

Als we naar de voorkant kijken, zien we ongebruikelijk stijve voorvorken, wat suggereert dat er mogelijk een giekstijl ophanging is. Daarentegen kan het ook gewoon een reflectie van ontwerpexcentriciteit zijn. Het is verder ook de moeite waard om op te merken dat de voorste spatbord en de koplampunit onafhankelijk verticaal kunnen bewegen langs de voorvorken. Tegelijkertijd ondergaan de stuurhendels een transformatie, waarbij ze veranderen van lage café racer clip-ons naar de ontspannen curve van cruiser hendels. Daarna evolueren ze naar de rechtopstaande positie, die doet denken aan crossmotor hendels.

Het bericht Ziggymoto presenteert shapeshifter-motorconcept verscheen eerst op Motor.NL.

‘Legends: van Agostini tot Quartararo’ – Een boek van Eric de Seynes

In het boek ‘Legends’ neemt Eric de Seynes je mee op een reis door de geschiedenis van de motorsport. Met zijn bijna 50 jaar ervaring in de motorwereld heeft De Seynes een schat aan kennis en een nauwe band met legendarische motorfietskampioenen en -persoonlijkheden.

De Seynes, president van Yamaha Motor Europe, heeft altijd zijn passie voor motorrijden ten volle beleefd. Hij was actief als monteur, rijder, journalist, producent, teammanager tijdens wereldkampioenschappen en directeur sponsoring van Formule 1- en grand prix-motorfietsen. Ook heeft hij kampioenschappen georganiseerd en gepromoot.

Oskar Verkamman schrijft tweede boek: dwars door het Midden-Oosten

In dit 300 pagina’s tellende boek deelt De Seynes niet alleen zijn herinneringen, maar ook zijn dankbaarheid jegens de mensen waarmee hij deze levensreis heeft gemaakt. Hij presenteert 40 portretten van kampioenen en belangrijke figuren uit de motorwereld.

Met persoonlijke herinneringen, anekdotes en exclusieve foto’s brengt De Seynes hulde aan de passie, het genie en het talent van deze legendes die de geschiedenis van motorsport hebben geschreven.

‘Dit boek brengt ons naar de essentie van passie, racen en alles wat we zo liefhebben aan de wereld van het motorrijden,’ – Jorge Viegas, voorzitter van International Motorcycling Federation (FIM).

‘Legends’ is een fantastisch eindejaarsgeschenk voor echte motorraceliefhebbers. Het boek ‘Legends: van Agostini tot Quartararo’ is verkrijgbaar in het Engels en Frans. Je kunt het online bestellen via Yamaha Motor of bij officiële Yamaha-dealers in heel Europa.

De opbrengst van de verkoop van ‘Legends’ gaat naar het Endowment Fund for Motorcycling Sport Heritage, een organisatie die zich inzet voor het behoud van het erfgoed van motorsport.

Het bericht ‘Legends: van Agostini tot Quartararo’ – Een boek van Eric de Seynes verscheen eerst op Motor.NL.

Zero Motorcycles komt naar eerste Brussels Auto Show

Zero Motorcycles bevestigt aanwezig te zijn tijdens de eerste editie van de Brussels Auto Show (BAS). De opvolger van de bekende Autosalon vindt plaats van 17 tot en met 21 januari 2024 in de Brussels Expo.

In de stijl van voorganger Brussels Motor Show of Autosalon, is de BAS het grootste auto-evenement van de Benelux. Meer dan 400 auto’s, motoren en trucks van meer dan 150 bedrijven zullen aanwezig zijn. Autoliefhebbers kunnen er zich vergapen aan exotische super- en hypercars, legendarische classic cars en exclusieve primeurs. Voor motorliefhebbers is het de kans bij uitstek om de nieuwigheden voor 2024 in levenden lijve te kunnen aanschouwen. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan Zero’s conceptmotor: de SR-X.

Zero Motorcycles geeft nieuwe motoren vijf jaar garantie

De SR-X past in Zero’s Design the Future ontwikkelingsprogramma. Daarnaast probeert het model het ontwerp van toekomstige elektrische motorfietsen te combineren met de agressieve houding en het rauwe prestatiegevoel van modern vormgegeven sportmotoren. De Zero SR-X is te zien op de stand van Zero, in hal 6, tijdens BAS. Een andere blikvanger op de stand van Zero Motorcycles is de DSR/X politiemotor. Deze motorfiets illustreert de mogelijkheden voor politiekorpsen die willen overstappen op een 100 procent elektrisch voertuigenpark.

Opening van het jaar

Traditioneel was de Brussels Motor Show, beter bekend als het Autosalon, de feestelijke opening van een nieuw automotive jaar. De Brussels Auto Show wil die traditie verderzetten. “Het Salon in Brussel vormde voor veel consumenten het uitgelezen moment om een nieuwe motorfiets aan te schaffen, of om hun keuze voor de toekomst te bepalen”, vertelt Cees Lengers, Sales & Marketing Manager van Zero Motorcycles voor de Benelux. “Toen het Autosalon tijdens en na de Coronapandemie niet kon doorgaan, merkten onze dealers de impact daarvan in hun verkopen aan het begin van het jaar. We zijn dus erg blij met dit alternatief.”

Het bericht Zero Motorcycles komt naar eerste Brussels Auto Show verscheen eerst op Motor.NL.

Zwarte Cross maakt 41 namen van Line-up bekend

Zwarte Cross komt op de kortste dag van het jaar met licht in de duisternis: het festival heeft de eerste 41 namen voor zijn 2024-line-up bekendgemaakt.

Vorige week liet het festival al weten dat Armin van Buuren zou komen, maar nu zijn dus een flink aantal nieuwe namen hierbij gekomen.

Het is een aardig lijstje, dus hou je vast: Hans Klok, Status Quo (UK), Russian Village Boys (RU), Armin van Buuren, Ilse DeLange, Kraantje Pappie, Baby Blue, The Dean, Boh Foi Toch, Cam Cole (US), Marlon Pichel, Bertolf, STONE (UK), The Grand East, Black Sun Empire, The Rocketman, Hans Glock B2B Dikke Baap, Mo Ali, Kenny B, Mystical Faya (FR), Nai-Jah & the Kwenu Band (FR), Primaat, Fiesta Macumba, M. Chuzi (BE), Chó, Heqwerk, JORAN, Piet Junior, Boogie Nights, Pim Pam Pompen, Loft Soundsystem, Sweaty Disco, CIVIC (AU), Snuff (UK), Arson (BE), The Travelin’ Band (CCR Tribute), Hans Klok, Introdans, Percossa, Jan Dirk van der Burg, Douwe Dijkstra en Granny Turismo (UK). Al deze namen komen voorbij op de podia van de ‘kermis zoals God ‘m bedoeld heeft.’

‘Make Schik, Not War’ op de Zwarte Cross 2024

Knallen

Met deze mix van legendarische acts en veelbelovende nieuwkomers biedt de Zwarte Cross haar bezoekers een ongekende mix van muziek, entertainment en spektakel. Bezoekers kunnen onder andere hun hart ophalen bij de Britse oer-rockers van Status Quo, razende raps van Kraantje Pappie, Piet Junior en Primaat, bluegrass van Bertolf, kunnen knallen op de meme-techno van Dikke Baap die back2back draait met de rappende toverDJ Hans Glock of zich onderdompelen in een show van bijna naamgenoot Hans Klok. De organisatie maakt in januari de volgende rits nieuwe namen bekend.  

 De Zwarte Cross ’24 vindt plaats van 18 tot en met 21 juli in Lichtenvoorde. Nieuw dit jaar is dat de donderdag is ingericht als volwaardige festivaldag met stunts, muziek en theater. Kaarten voor het festival zijn verkrijgbaar via www.zwartecross.nl. Er is nog een beperkt aantal dagkaarten beschikbaar voor de donderdag. Ook is er nog een aantal tickets beschikbaar voor luxe, ingerichte tenten op camping ’t Zilveruitje, waarmee een bezoeker tegelijk een ticket krijgt voor het volledige festivalweekend.

Het bericht Zwarte Cross maakt 41 namen van Line-up bekend verscheen eerst op Motor.NL.