Ziggymoto presenteert shapeshifter-motorconcept

Ziggymoto heeft op Instagram zijn nieuwste ontwerp onthult: een innovatief motorplatform met van vorm veranderende mogelijkheden en futuristische holle wielen.

Dit vooruitstrevende ontwerpconcept kan moeiteloos veranderen van een café racer naar een sportmotor. Daarnaast transformeert hij ook zonder moeite van een cruiser naar een crossmotor. Eerder bracht Ziggymoto al een ontwerp uit, van een ouderwetse Dodge Charger met oversized banden. Daardoor kon deze auto zijn eigen rijhoogte aanpassen.

Dat dit concept innovatief is, bewijzen verschillende aspecten. De elektrische motor heeft namelijk twee hubless motoren. Daarnaast hebben de banden een dubbel oppervlak, waarmee ze zichzelf kunnen aanpassen aan zowel straat- als offroad-gebruik. Aan de achterkant van het voertuig bevindt zich een eigenaardige opstelling met excentrieke instellers die de achterbrug en de voetsteunen verbinden. Dit ontwerp maakt het mogelijk om de voetsteunen te verplaatsen en de lengte, hoogte en oriëntatie van de achterbrug aan te passen. Hierdoor zijn zaken zoals grondspeling en de stuurhoek van de voorkant volledig te veranderen.

Yamaha Motoroid 2: concept zonder stuur

Als we naar de voorkant kijken, zien we ongebruikelijk stijve voorvorken, wat suggereert dat er mogelijk een giekstijl ophanging is. Daarentegen kan het ook gewoon een reflectie van ontwerpexcentriciteit zijn. Het is verder ook de moeite waard om op te merken dat de voorste spatbord en de koplampunit onafhankelijk verticaal kunnen bewegen langs de voorvorken. Tegelijkertijd ondergaan de stuurhendels een transformatie, waarbij ze veranderen van lage café racer clip-ons naar de ontspannen curve van cruiser hendels. Daarna evolueren ze naar de rechtopstaande positie, die doet denken aan crossmotor hendels.

Het bericht Ziggymoto presenteert shapeshifter-motorconcept verscheen eerst op Motor.NL.

‘Legends: van Agostini tot Quartararo’ – Een boek van Eric de Seynes

In het boek ‘Legends’ neemt Eric de Seynes je mee op een reis door de geschiedenis van de motorsport. Met zijn bijna 50 jaar ervaring in de motorwereld heeft De Seynes een schat aan kennis en een nauwe band met legendarische motorfietskampioenen en -persoonlijkheden.

De Seynes, president van Yamaha Motor Europe, heeft altijd zijn passie voor motorrijden ten volle beleefd. Hij was actief als monteur, rijder, journalist, producent, teammanager tijdens wereldkampioenschappen en directeur sponsoring van Formule 1- en grand prix-motorfietsen. Ook heeft hij kampioenschappen georganiseerd en gepromoot.

Oskar Verkamman schrijft tweede boek: dwars door het Midden-Oosten

In dit 300 pagina’s tellende boek deelt De Seynes niet alleen zijn herinneringen, maar ook zijn dankbaarheid jegens de mensen waarmee hij deze levensreis heeft gemaakt. Hij presenteert 40 portretten van kampioenen en belangrijke figuren uit de motorwereld.

Met persoonlijke herinneringen, anekdotes en exclusieve foto’s brengt De Seynes hulde aan de passie, het genie en het talent van deze legendes die de geschiedenis van motorsport hebben geschreven.

‘Dit boek brengt ons naar de essentie van passie, racen en alles wat we zo liefhebben aan de wereld van het motorrijden,’ – Jorge Viegas, voorzitter van International Motorcycling Federation (FIM).

‘Legends’ is een fantastisch eindejaarsgeschenk voor echte motorraceliefhebbers. Het boek ‘Legends: van Agostini tot Quartararo’ is verkrijgbaar in het Engels en Frans. Je kunt het online bestellen via Yamaha Motor of bij officiële Yamaha-dealers in heel Europa.

De opbrengst van de verkoop van ‘Legends’ gaat naar het Endowment Fund for Motorcycling Sport Heritage, een organisatie die zich inzet voor het behoud van het erfgoed van motorsport.

Het bericht ‘Legends: van Agostini tot Quartararo’ – Een boek van Eric de Seynes verscheen eerst op Motor.NL.

Zero Motorcycles komt naar eerste Brussels Auto Show

Zero Motorcycles bevestigt aanwezig te zijn tijdens de eerste editie van de Brussels Auto Show (BAS). De opvolger van de bekende Autosalon vindt plaats van 17 tot en met 21 januari 2024 in de Brussels Expo.

In de stijl van voorganger Brussels Motor Show of Autosalon, is de BAS het grootste auto-evenement van de Benelux. Meer dan 400 auto’s, motoren en trucks van meer dan 150 bedrijven zullen aanwezig zijn. Autoliefhebbers kunnen er zich vergapen aan exotische super- en hypercars, legendarische classic cars en exclusieve primeurs. Voor motorliefhebbers is het de kans bij uitstek om de nieuwigheden voor 2024 in levenden lijve te kunnen aanschouwen. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan Zero’s conceptmotor: de SR-X.

Zero Motorcycles geeft nieuwe motoren vijf jaar garantie

De SR-X past in Zero’s Design the Future ontwikkelingsprogramma. Daarnaast probeert het model het ontwerp van toekomstige elektrische motorfietsen te combineren met de agressieve houding en het rauwe prestatiegevoel van modern vormgegeven sportmotoren. De Zero SR-X is te zien op de stand van Zero, in hal 6, tijdens BAS. Een andere blikvanger op de stand van Zero Motorcycles is de DSR/X politiemotor. Deze motorfiets illustreert de mogelijkheden voor politiekorpsen die willen overstappen op een 100 procent elektrisch voertuigenpark.

Opening van het jaar

Traditioneel was de Brussels Motor Show, beter bekend als het Autosalon, de feestelijke opening van een nieuw automotive jaar. De Brussels Auto Show wil die traditie verderzetten. “Het Salon in Brussel vormde voor veel consumenten het uitgelezen moment om een nieuwe motorfiets aan te schaffen, of om hun keuze voor de toekomst te bepalen”, vertelt Cees Lengers, Sales & Marketing Manager van Zero Motorcycles voor de Benelux. “Toen het Autosalon tijdens en na de Coronapandemie niet kon doorgaan, merkten onze dealers de impact daarvan in hun verkopen aan het begin van het jaar. We zijn dus erg blij met dit alternatief.”

Het bericht Zero Motorcycles komt naar eerste Brussels Auto Show verscheen eerst op Motor.NL.

Zwarte Cross maakt 41 namen van Line-up bekend

Zwarte Cross komt op de kortste dag van het jaar met licht in de duisternis: het festival heeft de eerste 41 namen voor zijn 2024-line-up bekendgemaakt.

Vorige week liet het festival al weten dat Armin van Buuren zou komen, maar nu zijn dus een flink aantal nieuwe namen hierbij gekomen.

Het is een aardig lijstje, dus hou je vast: Hans Klok, Status Quo (UK), Russian Village Boys (RU), Armin van Buuren, Ilse DeLange, Kraantje Pappie, Baby Blue, The Dean, Boh Foi Toch, Cam Cole (US), Marlon Pichel, Bertolf, STONE (UK), The Grand East, Black Sun Empire, The Rocketman, Hans Glock B2B Dikke Baap, Mo Ali, Kenny B, Mystical Faya (FR), Nai-Jah & the Kwenu Band (FR), Primaat, Fiesta Macumba, M. Chuzi (BE), Chó, Heqwerk, JORAN, Piet Junior, Boogie Nights, Pim Pam Pompen, Loft Soundsystem, Sweaty Disco, CIVIC (AU), Snuff (UK), Arson (BE), The Travelin’ Band (CCR Tribute), Hans Klok, Introdans, Percossa, Jan Dirk van der Burg, Douwe Dijkstra en Granny Turismo (UK). Al deze namen komen voorbij op de podia van de ‘kermis zoals God ‘m bedoeld heeft.’

‘Make Schik, Not War’ op de Zwarte Cross 2024

Knallen

Met deze mix van legendarische acts en veelbelovende nieuwkomers biedt de Zwarte Cross haar bezoekers een ongekende mix van muziek, entertainment en spektakel. Bezoekers kunnen onder andere hun hart ophalen bij de Britse oer-rockers van Status Quo, razende raps van Kraantje Pappie, Piet Junior en Primaat, bluegrass van Bertolf, kunnen knallen op de meme-techno van Dikke Baap die back2back draait met de rappende toverDJ Hans Glock of zich onderdompelen in een show van bijna naamgenoot Hans Klok. De organisatie maakt in januari de volgende rits nieuwe namen bekend.  

 De Zwarte Cross ’24 vindt plaats van 18 tot en met 21 juli in Lichtenvoorde. Nieuw dit jaar is dat de donderdag is ingericht als volwaardige festivaldag met stunts, muziek en theater. Kaarten voor het festival zijn verkrijgbaar via www.zwartecross.nl. Er is nog een beperkt aantal dagkaarten beschikbaar voor de donderdag. Ook is er nog een aantal tickets beschikbaar voor luxe, ingerichte tenten op camping ’t Zilveruitje, waarmee een bezoeker tegelijk een ticket krijgt voor het volledige festivalweekend.

Het bericht Zwarte Cross maakt 41 namen van Line-up bekend verscheen eerst op Motor.NL.

Bimota: ‘Wij blijven ons richten op benzine modellen’

Bimota zal geen elektrische motoren hebben. Het merk, dat gesteund wordt door Kawasaki, blijft zich richten op benzine modellen met hoge prestaties.

Hoewel Kawasaki, de leverancier van motoren en technologie voor Bimota, zich diversifieert in alternatieve brandstoffen met elektrische en hybride oplossingen, is het Italiaanse merk vastbesloten om alleen verbrandingsmotoren te gebruiken.

Pierluigi Marconi, de COO van het bedrijf, vertelde aan MCN:’Voor elektriciteit is mijn standpunt beperkt tot 20 kW en niet meer. Maar Bimota kan geen motorfiets met 20 kW maken omdat dat niet ons doel is. Wij zijn gericht op motorfietsen met hoge prestaties.’

Nieuwe 2024 Bimota TERA: gesuperchargede crossover

Kawasaki heeft een belang van 49,9% in Bimota. Het Japanse bedrijf produceert momenteel een reeks elektrische modellen in de A1-klasse en ook hybride modellen met zowel een elektromotor als een tweecilinder motor van 451cc.

Marconi vervolgde: ‘Tot nu toe hebben we nog geen elektrische voertuigen geproduceerd. In de toekomst zullen we zien of de technologie verandert. Voorlopig geldt, dat als het elektrische voertuig veel vermogen levert, het ook een hoog voltage moet hebben. En hoog voltage is erg gevaarlijk.’

Het bericht Bimota: ‘Wij blijven ons richten op benzine modellen’ verscheen eerst op Motor.NL.

Triumph onthult nieuwe sportieve motor: Triumph Daytona 660

Op 9 januari 2024 zal Triumph een langverwachte toevoeging aan hun line-up introduceren. Deze nieuwe motor, hoogstwaarschijnlijk genaamd de Triumph Daytona 660, belooft een sportieve rijervaring te bieden.

De onthulling komt niet als een verrassing, aangezien de motor eerder dit jaar al werd gespot tijdens testritten. In december heeft Triumph officiële foto’s en informatie vrijgegeven om het publiek alvast een voorproefje te geven van wat ze kunnen verwachten.

Met de komst van de Daytona 660 lijkt Triumph een nieuwe variant van het succesvolle 660cc-platform te introduceren. Het is waarschijnlijk dat deze motor een sporttourer met een volledige kuip zal zijn. Hoewel hij een hoger stuur zal hebben, zullen ze meer gericht zijn op comfortabele toertochten dan op agressieve sportiviteit.

Gespot: Triumph Daytona 660 tijdens wegtests

Sportieve toermotor

De officiële presentatie van de nieuwe Triumph 660 staat gepland voor 9 januari 2024 om 13.00 uur. Tot nu toe zijn er geen verdere details bekendgemaakt, behalve dat Triumph iets nieuws introduceert en ‘de regels herschrijft’. Op de eerste officiële foto’s is te zien hoe de motor eruitziet, vergelijkbaar met het eerder gespotte prototype in de zomer. Ook wordt bevestigd dat hij dezelfde driecilindermotor zal hebben als andere modellen zoals Trident 660 en Tiger Sport 660.

Het is nog onduidelijk of Triumph het vermogen van de huidige motor van 81 pk (60 kW) zal verhogen voor deze nieuwe variant. Als ze dat wel doen, zal het waarschijnlijk niet hoger zijn dan het limiet van 95 pk (70 kW) voor A2-gekeurde motoren met een maximumvermogen van 48 pk.

Hoewel deze nieuwe Triumph met zijn kuip en sportieve vormgeving verleidelijk lijkt om meteen de naam ‘Daytona’ te krijgen, suggereren de foto’s dat hij niet dezelfde sportiviteit heeft als eerdere Daytona-modellen op het 660cc-platform. In plaats daarvan lijkt hij meer in lijn te liggen met het Sprint-concept, een sportieve toermotor die Triumph tussen 1993 en 2011 produceerde. Met een hoger stuur en een meer comfortabele ergonomie lijkt de naam Daytona 660 echter toch waarschijnlijk te zijn.

Al met al kunnen we uitkijken naar de lancering van de nieuwe Triumph Daytona 660 op 9 januari volgend jaar. Deze motor belooft een spannende toevoeging te worden aan de line-up van Triumph-motoren, terwijl hij tegelijkertijd comfort biedt voor lange ritten.

Het bericht Triumph onthult nieuwe sportieve motor: Triumph Daytona 660 verscheen eerst op Motor.NL.

Dubbele Benelux-vertegenwoordiging bij wereldwijde Honda-technici wedstrijd

Op de Honda Global Motorcycle Technician Contest 2023 in Japan, kwamen twee van de tien kandidaten uit de Benelux. Nederlander Jos Pols (Pols Motoren, Waalwijk) en de Belg Nico Blanckaert (Motorcenter Westhoek Veurne) deden mee in de FUN-categorie (commuter en lifestyle).

Jos Pols

We beginnen bij de 36-jarige Jos Pols. De chef werkplaats (en mede-eigenaar) bij Pols Motoren) won namelijk het zilver. Pols heeft al 22 jaar ervaring en won eerder al de vorige titels: 1e plaats National Honda Technician Skill Contest (2021), 1e plaats European Honda Technician Skill Contest (2022). Daar komt dus nu de 2e plaats Worldwide Honda Technician Skill Contest (2023) bij. “Ik ben eigenlijk altijd wel competitief ingesteld”, lacht Pols.

Honda brengt 30 nieuwe elektrische motoren uit voor 2030

“Niet zozeer om mezelf te vergelijken met anderen, maar puur om het beste uit mezelf te halen. Dat facet heb ik ook doorgeduwd in mijn voorbereiding: ik trok gewoon 100 procent voorbereid naar Japan, niks had ik aan het toeval overgelaten. Zo heb ik gigantisch veel aan E-learning en online trainingen gedaan, heb ik alle oude documentatie doorgenomen van collega’s die naar trainingen waren geweest, en heb ik een pak opgestoken in de Honda Academy in Duitsland. En als je dan met zo’n resultaat mag thuiskomen, geeft dat een enorme voldoening. De kroon op het werk.”

Jos Pols

Al kwam de tweede plaats niet zomaar uit de lucht vallen, voor de Nederlander. “Op het ‘WK’ lag de nadruk duidelijk op onze vaardigheden: we kregen een motorfiets die volgens het scenario een jaar had stilgestaan, en waar de fictieve klant zelf al zonder succes aan had gesleuteld en van nieuwe brandstof had voorzien – maar ‘m niet meer had kunnen redden. Zelfs het display ging niet meer aan. Aan ons de opdracht om de motor opnieuw aan de praat te krijgen. Concreet waren er drie problemen die we binnen de 50 minuten moesten opsporen en verhelpen. Een soort motorische variant van een escape room! Maar ik doe dit werk al meer dan twintig jaar. Daardoor zit er een pak routine in m’n handelen, wat op zijn beurt veel scheelt qua tijd.”

Nico Blanckaert

Ook z’n 53-jarige Belgische collega Nico Blanckaert is tevreden. Blanckaert heeft ruim 30 ervaring en is zaakvoerder en hoofdmechanieker bij Motorcenter Westhoek. Eerder pakte hij al de volgende titels: 1e plaats National Honda Technician Skill Contest (2000), 2de plaats European Honda Technician Skill Contest (2000), 1e plaats National Honda Technician Skill Contest (2021), 3de plaats European Honda Technician Skill Contest (2022)

Uit Japan: een Honda Monkey 50 in verguld zilver

Blanckaert: “Het was bovenal een heel leerrijke ervaring. Naar mijn aanvoelen is het tijdens zo’n wedstrijd vooral belangrijk om kalm te blijven, je eigen ervaring zo goed mogelijk te gebruiken en een beetje geluk hebben met de proeven – er zijn altijd uitdagingen die je beter liggen dan andere. Sommige situaties heb je zelf al meegemaakt in de werkplaats, maar je kan even goed op een probleem stuiten dat je nog nooit eerder hebt opgelost. Voor alles een eerste keer!” (Lacht) “Al moet je ook om kunnen met het feit dat er altijd wel iemand op je vingers staat te kijken, van de jury, over de cameramensen tot het aanwezige publiek. Elke beweging wordt onder een vergrootglas gelegd. Je mag die druk niet onderschatten.”

“Uiteindelijk zat er voor mij persoonlijk helaas geen Top 3 in, deze editie. Al zal ik er niet ver af geweest zijn.” (Lacht) “Ach, als je er bij nadenkt, kan je er moeilijk rouwig om zijn: er zijn over de hele wereld 89.000 geregistreerde Honda-mechaniekers aan de slag. Dat ik al in dit selecte kransje van tien mechaniekers ben geraakt, is op zich al een prestatie om trots op te zijn.”

Nico Blanckaert

Het bericht Dubbele Benelux-vertegenwoordiging bij wereldwijde Honda-technici wedstrijd verscheen eerst op Motor.NL.

Voge: makkelijker parkeren en manoeuvreren met je motorfiets

In tegenstelling tot eerdere zelfbalancerende motorfietsconcepten, zoals Honda’s Riding Assist en Yamaha’s Motoroid en AMSAS-projecten, wil Voge met behulp van verwijderbare wielen het probleem aanpakken. Deze wielen lijken sterk op de trainingswielen van een kinderfiets. Het doel is om motorfietsen stabiel te houden bij lage snelheden of wanneer ze stilstaan, zodat ze niet omvallen tijdens het duwen, starten of stoppen. Dit is vooral belangrijk voor beginnende motorrijders, aangezien dit vaak het meest zenuwslopende moment is. Voge’s systeem is vergelijkbaar met bestaande oplossingen zoals de LegUp LandinGear, die al beschikbaar zijn voor rijders die door bijvoorbeeld een handicap moeite hebben met het dragen van het gewicht van hun motorfiets, maar toch willen blijven rijden.

Het systeem van Loncin (het moederbedrijf van Voge) gaat verder dan alleen elektrische trainingswielen die uitsteken vanuit de swingarm. Het is een op zichzelf staand systeem dat kan worden geïnstalleerd op vrijwel elke motorfiets met een dubbelzijdige swingarm. De extra wielen kunnen met één druk op de knop worden uitgeklapt of automatisch wanneer je stopt. Ze hebben sensoren waardoor het systeem ook kan werken op oneffen oppervlakken of bochtige wegen.

Kawasaki overweegt hybride Versys-model

Twee versies

Er zijn twee versies van het idee in de octrooiaanvraag te zien. De eerste heeft de wielen gemonteerd aan verende armen die draaien aan het achterste uiteinde en worden aangedreven door elektrische armen die aan de swingarm van de motorfiets zijn bevestigd. De tweede variant maakt gebruik van een parallelogram-systeem met twee laterale stangen die verbonden zijn met een ondersteuning waar het wiel onderaan is geplaatst.

Voge heeft al een groeiende aanwezigheid in Europa, met een reeks motorfietsen van 125 tot 650 cc. Loncin produceert deze motoren namens BMW, vergelijkbaar met hoe CFMOTO de 799cc-tweecilinder van KTM gebruikt. Het nieuwe octrooi toont de Voge 525DSX, een avontuurlijke motorfiets met een tweecilindermotor die eerder dit jaar werd gelanceerd.

Naast het voorkomen van ongemakkelijke valpartijen bij lage snelheden, zou dit systeem ook traditionele zijstandaards of middenbokken overbodig maken. Het fungeert als een permanente uitschuifbare standaard die in werking treedt wanneer de motorfiets wordt geparkeerd en helpt bij het compenseren van een deel van het extra gewicht dat hij draagt.

Het bericht Voge: makkelijker parkeren en manoeuvreren met je motorfiets verscheen eerst op Motor.NL.

Prijs 2024 Suzuki GSX-8R bekend

Suzuki heeft de prijzen aangekondigd voor de 2024 GSX-8R motorfiets: €10.999,-. Het model, dat gebaseerd is op de nieuwe 776cc-parallel-twin, zal begin 2024 beschikbaar zijn in Nederlandse Suzuki-showrooms. De GSX-8R is ontworpen om motorrijders van alle leeftijden en ervaringsniveaus aan te spreken en er zal ook een variant beschikbaar zijn voor A2-rijbewijshouders.

Daarnaast biedt Suzuki diverse accessoire-pakketten aan, waarmee kopers hun 2024 Suzuki GSX-8R kunnen personaliseren naar hun eigen wensen. Met deze opties kunnen rijders hun motorfiets nog verder afstemmen op hun individuele stijl.

EICMA 2023 nieuws: dit is de 2024 Suzuki GSX-8R

Het bericht Prijs 2024 Suzuki GSX-8R bekend verscheen eerst op Motor.NL.

Kijken: Dragrace Audi R8 V10 vs. Aprilia RSV4

Het YouTube-kanaal OFFICIALLY GASSED – OG heeft een nieuwe dragrace-video geplaatst en het is er ééntje om van te smullen. In de video nemen een Audi R8 en een Aprilia RSV4 het tegen elkaar op met dragraces.

De supercar en superbike nemen het dus tegen elkaar op en zijn allebei lichtelijk gekieteld. De Audi beschikt namelijk over zijn standaard vierwielaandrijving en een getwinturbochargede 5,2 liter V10, met 800 pk. De Aprilia beschikt daarentegen over achterwielaandrijving en een natuurlijk-ademende 1100 cc V4 met 219 pk.

Harley-Davidson ziet toekomst in dragracen met LiveWire

In totaal staan er in de video vier races op de planning. Eerst rijden de voertuigen met een rollende start tegen elkaar. Daarna zijn er twee dragraces, waarbij beide bestuurders vanuit stilstand moeten optrekken. Bekijk hieronder de volledige video.

Het bericht Kijken: Dragrace Audi R8 V10 vs. Aprilia RSV4 verscheen eerst op Motor.NL.