Wereldwijde triomf voor de Ducati Diavel V4

De Ducati Diavel V4 heeft wereldwijd veel succes behaald vanwege zijn opvallende stijl. In slechts één jaar tijd heeft dit model erkenning gekregen van vooraanstaande ontwerpbureaus, de pers en motorliefhebbers over de hele wereld.

Het unieke ontwerp van de Diavel V4 is gespierd, sportief, extravagant en elegant tegelijk. Het heeft verschillende prestigieuze prijzen gewonnen, waaronder de Good Design Award van het Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design en een Speciale Vermelding voor Uitmuntendheid in Productontwerp bij de German Design Awards 2024. Deze prijzen voegen zich bij eerdere prijzen die eerdere Diavel-modellen al hebben gewonnen, wat bevestigt dat het design van Ducati wereldwijd zeer gewaardeerd wordt.

Test Ducati Diavel V4 vs Triumph Rocket 3 GT

Meest gerenommeerde designprijs

De Good Design Award is ’s werelds oudste en meest gerenommeerde designprijs. Sinds 1950 worden er elk jaar awards uitgereikt aan excellent design. In 2023 beoordeelde de jury meer dan 1100 inzendingen uit meer dan 55 landen om deze awards toe te kennen.

De German Design Awards worden elke twee jaar uitgereikt door een jury samengesteld door de German Design Council. Deze awards erkennen uitmuntendheid op het gebied van design en worden ondersteund door het Duitse Ministerie van Economie en Technologie.

Het ontwerp van de Diavel V4 stond centraal tijdens verschillende evenementen, zoals de Diavel Design Nights in Amsterdam, Parijs, Brussel, Londen, New York en Shanghai. Op EICMA 2022 won dit model zelfs de prijs voor ‘Mooiste Motorfiets’.

De Diavel V4 heeft indruk gemaakt op het publiek en de internationale pers vanwege zijn combinatie van stijl, verfijning en prestaties. Deze motorfiets verrast met zijn dynamische eigenschappen, plezierige prestaties en vermogen. In 2023 werd de Diavel V4 uitgeroepen tot Cruiser van het Jaar bij de MCN Awards 2023, Beste Naked Bike van het Jaar door de Amerikaanse website Motorcycle.com, Beste Cruiser bij de Töff Awards in Zwitserland en Beste Power Cruiser door het Filipijnse tijdschrift C! Magazine.

Het bericht Wereldwijde triomf voor de Ducati Diavel V4 verscheen eerst op Motor.NL.

Aleix Espargaró op nieuwe elektrische crossmotor van Aprilia?

Nee! Het is Aleix Espargaró die traint met de Stark Varg. Hij bereidt zich momenteel voor op het MotoGP-raceseizoen 2024. Onlangs heeft hij foto’s gepost op zijn Instagram-profiel waarin hij traint met een Stark Varg, een elektrische crossmotor, bij Rocco’s Ranch. Hoewel de kleurstelling van de motor enige verwarring kan veroorzaken, is het belangrijk op te merken dat dit geen nieuwe elektrische crossmotor van Aprilia betreft. Hoewel: het zou zeker interessant zijn als Aprilia besluit te investeren in elektrische racemotoren zoals Honda dat heeft gedaan met hun elektrische CR-project. In de geposte beelden is Aleix Espargaró te zien tijdens een trainingsdag, waarbij hij wordt vergezeld door zijn vrouw Laura en hun twee kinderen.

Offroad-training speelt een cruciale rol voor MotoGP-coureurs, aangezien het ze helpt bij het ontwikkelen van controle en sensibiliteit die vervolgens van pas komen wanneer ze op hoge snelheden racen op hun racemotoren. Dit werd recentelijk ook aangetoond door Marc Márquez, die zijn flat track motortraining deelde via sociale media.

De geschatte salarissen in MotoGP; kampioen verre van best betaald

Het bericht Aleix Espargaró op nieuwe elektrische crossmotor van Aprilia? verscheen eerst op Motor.NL.

Zero brengt DSR/X Black Forest uit in Frankrijk

Zero Motorcycles brengt als eerste in Frankrijk de Black Forest-editie van zijn DSR/X uit. Deze is gebaseerd op het DSR/X adventure-touring model, dat onlangs de Maudes Trophy in het Verenigd Koninkrijk heeft voltooid.

Zero’s DSR/X Adventure Bikes nemen deel aan de Maudes Trophy

Op het gebied van specificaties neemt de Black Forest veel over van zijn DSR/X-platform. Hij beschikt over de Z-Force 75-10X motor van Zero, die een respectabele 100 pk biedt. Maar je koopt natuurlijk geen elektrische motor voor de pk’s, maar voor de trekkracht. Op dat gebied is de motor zeker geen onderdeurtje. Hij beschikt namelijk over een koppel van 229 Nm! Dat zorgt ervoor dat deze Zero een elektronisch begrensde topsnelheid van 180 km/u heeft.

Als het op de batterij aankomt, belooft Zero efficiënte prestaties en snel opladen dankzij een 6,6 kW snellader. Die moet de accu in minder dan drie uur opladen. Het motormerk stelt verder dat het gecombineerde bereik 172 kilometer is. Andere functies zijn onder andere verstelbare Showa-vering, J.Juan-remmen, Bosch-hoek-ABS en Pirelli Scorpion Trail II banden.

Wat betreft de exclusieve functies van de Black Forest-editie vinden we een glanzende zwarte lak. De Zero rijdt op grote spaakwielen met tubeless banden en heeft zelfs inkepingen voor enduro-stijlvoetsteunen. Motorbeschermers, framebeschermers en een toerwindscherm zorgen voor een complete avonturiers-uitrusting. Een groot zadel terwijl een comfortabel zadel je op lange afstanden zowel op als naast de weg comfortabel houdt. Verder krijgt de motorfiets een complete bagage-set, bestaande uit een topkoffer en zijtassen. Kopers in Frankrijk krijgen een gratis motorhoes en cadeaubox. De adviesprijs begint bij €26.720 euro. Voorlopig is de Black Forest-editie echter alleen nog voor de Franse markt.

Het bericht Zero brengt DSR/X Black Forest uit in Frankrijk verscheen eerst op Motor.NL.

Lang wachten op de Royal Enfield Himalayan 452 Raid

De nieuwe Royal Enfield Himalayan 452 verschilt aanzienlijk van zijn voorganger, met een compleet nieuw rijwielgedeelte en een motor die volledig afwijkt van alles wat eerder door Royal Enfield  was gepresenteerd. Terwijl de oorspronkelijke Himalayan een allround inzetbare adventure bike was, vergelijkbaar met een tractor, kenmerkte de nieuwe Himalayan zich door sportiviteit, meer umpf; eigenlijk is het nog meer een volwaardige adventure enduro.

Ondertussen draaien de geruchtenmolens op volle toeren, waarbij recente berichten suggereren dat Royal Enfield bezig is met een verbeterde versie van zijn adventure, genaamd de Himalayan 452 Raid. Met een mogelijke interne codenaam van Project K1X, zal de Himalayan 452 Raid een meer offroad gericht model zijn van de reeds capabele offroad Himalayan 452. Verwacht wordt dat het model tal van verbeteringen zal bevatten om betere prestaties te leveren in ruig terrein.

Volgens een bericht van het Indiase autoblad Rush Lane zal de aankomende Himalayan 452 Raid worden uitgerust met volledig verstelbare voor- en achtervering en heeft ie meer grondspeling. Bovendien zal ie lichter zijn, hoewel het bericht geen geschatte gewichtscijfers vermeldt. Ter vergelijking heeft de Himalayan 452 naar verluidt een rijklare massa van 196 kilo, wat relatief zwaar is voor dit type adventure bike. Zijn naaste concurrent, de 390 Adventure, heeft naar verluidt een rijklare massa van 172kilo.

Valbeugels houden schade binnen de perken

Naast verbeterde vering en verminderd gewicht, wordt verwacht dat de Himalayan 452 Raid ook wordt uitgerust met diverse offroad accessoires. Zo beschermt een rally-keienvanger de onderkant van het blok tegen schade bij het rijden door ruig terrein, terwijl valbeugels de schade aan de motor binnen de perken houden. Handbeschermers stellen rijders in staat om gemakkelijk door struiken en licht gebladerte te manoeuvreren, terwijl tubeless spaakwielen vertrouwen geven bij het trotseren van verschillende terreinen.

Hoewel dit alles opwindend is voor de Royal Enfield-fans die uitkijken naar een capabele offroad, lijkt het erop dat we nog geruime tijd moeten wachten voordat deze motor op Indiase wegen verschijnt, laat staan op de internationale markt. Een rapport van News18 suggereert dat vanwege het gebruik van tubeless spaakwielen het verkrijgen van goedkeuring van het Bureau of Indian Standards enige tijd in beslag kan nemen. Desalniettemin wordt verwacht dat de Himalayan 452 Raid zijn debuut zal maken op EICMA 2026 en gepland is voor lancering in India in de vroege maanden van 2027. Overigens zie je op de foto’s de Royal Enfield Himalayan 452 die eind 2023 in India werd geïntroduceerd.

Het bericht Lang wachten op de Royal Enfield Himalayan 452 Raid verscheen eerst op Motor.NL.

BMW R 1250 GS Adventure: nu als Ultimate Edition

BMW brengt zijn R 1250 GS Adventure Ultimate Edition uit. Nagenoeg alle beschikbare opties en accessoires zitten op deze motorfiets.

We beginnen bij het uiterlijk van de Ultimate Edition. Hij heeft namelijk speciale kleurstellingen en Option 719 componenten. Hij is in de eerste plaats uitgevoerd in de stijlvariant Triple Black, met de kleuren Black storm metallic/Black/Achat grey. Het pakket Option 719 stijlvariant Shadow biedt componenten van gefreesd aluminium in zwart/zilver. Het pakket omvat een motorblokafdekking, kleppendeksels, bobinekap, olievulplug en zwarte kunststof sliders op de kleppendeksels. Tot de uitrusting behoort ook het pakket Option 719 stijlvariant Shadow II met rem- en koppelingshendels, voetsteunen, voetrempedaal, schakelpedaal, expansiereservoirdeksels en spiegels van gefreesd aluminium in zwart/zilver. Verder heeft hij speciale ‘Ultimate Edition’-badging op de spiegelkappen, het stuur en de aluminium koffers.  

Test BMW R 1250 GS vs. BMW R 1300 GS: generatieclash

Op het gebied van het motorblok verandert er dan weer niets. Dezelfde beproefde 2-cilinder boxermotor, met een cilinderinhoud van 1.254 cm3 is terug te vinden. Deze voldoet aan de nieuwe Euro 5-emissienorm levert 136 pk en 143 Nm. Verder is de motor wel voorzien van een verwarmbare buddyseat en een anti diefstal-alarmsysteem. Tot de opties behoren ook de goudkleurige kruisspaakwielen, de Enduro aluminium motorbescherming. Daarnaast staan er ook een getinte windgeleider, een hoog windscherm en een driedelige aluminium kofferset op het menu.

Snufjes

De BMW krijgt standaard het Touring pakket mee, met onder meer navigatievoorbereiding en cruise control. Daarnaast vind je het Comfort pakket met verchroomde uitlaatbochten, design uitlaat, bandenspanningscontrole, verwarmbare handvaten en Keyless Ride terug. Het Dynamic pakket van de Ultimate Edition heeft de Rijmodi Pro functie, om het rijkarakter te individualiseren. Dynamic Engine Brake Control is een component van Rijmodi Pro, die stabiliteit bij het remmen verhoogt. Het Dynamic pakket biedt verder de Schakelassistent Pro, terwijl Dynamic ESA automatisch de schokdemping en veerspanning aanpast aan de rijmodi Road, Dynamic en Enduro.

De Ultimate Edition heeft verder standaard het Licht pakket met adaptieve bochtverlichting, dagrijverlichting met koplamp Pro, LED-verstralers en multifunctionele richtingaanwijzers achter. Het pakket omvat ook cruise verlichting voor, met gedimd brandende richtingaanwijzers. Standaard heeft elke BMW R 1250 GS sowieso systemen als BMW Integral ABS pro en Hill Start Control Pro. De BMW R 1250 GS Adventure Ultimate Edition staat vanaf 10 februari 2024 in de showroom en kent een consumentenadviesprijs vanaf 32.950 euro. De prijs is inclusief BTW, BPM, een bijbehorende Ultimate Edition sleutelhanger en een korting van ruim 2.600 euro.

Het bericht BMW R 1250 GS Adventure: nu als Ultimate Edition verscheen eerst op Motor.NL.

Aprilia gooit hoge ogen in Africa Eco Race

Aprilia versterkt zijn positie in de Africa Eco Race. De race heeft nog vier etappes te gaan voor Dakar en het merk bezette in sector 8 de tweede en vierde plaats.

Er is nog 400 km te gaan in de race, maar Aprilia’s Tuaregs bezetten dus gunstige plekken. Jacopo Cerutti staat namelijk tweede in het klassement en Francecso Montanari staat als leidende rookie op plaats vier.

Productie Aprilia RS 457 start in Piaggio-fabriek in Baramati/India

Op de verraderlijke zandduinen van Mauritanië knokte Cerutti en zijn Tuareg opnieuw tegen rivalen als Alessandro Botturi en Pol Tarres. De hoge plaatsing stelt hem in staat om zijn positie in het algemeen klassement te versterken. Zijn naaste concurrent, Botturi, heeft namelijk een achterstand van 3’03, terwijl Tarres 22’22” achterligt. Jacopo Cerutti: “Een ingewikkelde dag, maar we zijn er positief uitgekomen! In het begin vonden we nogal zachte zandduinen en ik ben een paar keer vast komen te zitten in het zand. Bovendien bevond ik me al snel aan kop, nadat ik Botturi al na 15 km had ingehaald. Op dat punt was het niet eenvoudig om de juiste route te vinden, maar ondanks dat bleef ik praktisch de hele etappe aan kop rijden, zelfs toen Tarres ons inhaalde, helemaal tot het einde.”

Montanari

Montanari haalde daarnaast een paar dagen geleden zijn eerste derde plaats in de Afrikaanse woestijn. Dit is een uitstekend resultaat waarmee hij zijn zesde plaats in het algemeen klassement versterkt. Francesco Montanari: “Dit was een fantastische etappe. In de eerste 80 km vonden we veel zand en ik kwam een paar keer in moeilijkheden, maar ik slaagde er snel in om eruit te komen. Daarna navigeerde ik goed en behield ik een goed tempo. Naar het einde toe probeerde ik wat harder te duwen, dus ik slaagde erin om extreem dicht bij de top drie aan te komen, wat echt bevredigend is, ook omdat ik me altijd goed voel op de motor.”

De rijders gaan hierna door naar de negende etappe, waarbij ze na 467 km terugkeren naar het Amodjar bivak. Hieronder vallen ook 364 km aan getimede speciale proeven.

Het bericht Aprilia gooit hoge ogen in Africa Eco Race verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuwe Spaanse wetten: geen jethelmen en B1-houders op A1-motoren

De Spaanse regering heeft verschillende aanpassingen aan zijn verkeerswetgeving aangekondigd. Motorrijders mogen bijvoorbeeld geen jethelm meer dragen.

De Spaanse minister van Binnenlandse Zaken, Fernando Grande-Marlaska, maakte de nieuwe plannen bekend bij het hoofdkantoor van Dirección General de Tráfico (DGT). De veranderingen zijn onderdeel van het verkeersveiligheidsrapport 2023.

Rijden op A1-motoren met B-rijbewijs: levensgevaarlijk of mobiliteitsoplossing?

Met B1-rijbewijs (licht autorijbewijs) kan je in Spanje voortaan niet meer zomaar op een bromfiets of lichte motor stappen. In plaats daarvan moet je een verplichte cursus volgen als je een 125cc wilt besturen. De DGT is verder van plan om de cursussen voor het terugwinnen van punten te herzien. Daarnaast komen er specifieke modules voor motorrijders, die gericht zijn op veilig en efficiënt rijden. Het dragen van handschoenen was al sinds 2021 verplicht, maar voortaan moeten motorrijders over een integraalhelm of systeemhelm beschikken. Een jethelm volstaat niet meer, ook niet voor toeristen.

Er zijn verder zorgen in Spanje over het aantal mensen dat onder invloed rijdt. Als reactie daarop laat Marlaska weten dat het aantal alcohol- en drugstesten met 10 procent gaat stijgen: “We zullen zes miljoen blaastesten per jaar en 120.000 drugstesten uitvoeren.” Ondanks de vooruitgang blijft verkeersveiligheid toch wel een heikel punt in Spanje.  Vorig jaar kwamen er namelijk 1.145 mensen om op Spaanse wegen. Dat is een stijging van 2 procent, ten opzichte van 2022. De meeste fatale ongevallen vonden plaats op kleinere wegen en motorrijders waren het vaakst de klos. Onder deze groep steeg het aantal verkeersdoden namelijk met 20 procent. Dat komt neer op 299 doden.  

Het bericht Nieuwe Spaanse wetten: geen jethelmen en B1-houders op A1-motoren verscheen eerst op Motor.NL.

Voge Valico 900DSX: wordt dit de nieuwe bestseller?

In Italië betaal je voor de Voge Valico 900DSX minder dan 10.000 euro. Ter vergelijking: de 650DSX kost er €7.400,-, in Nederland €9.000,-. De concurrentie is gewaarschuwd…

Aanvankelijk werd de Voge Valico 900DSX gepresenteerd als een conceptmotor, maar op de EICMA vorig jaar werd het definitieve model getoond. De Voge combineert sportieve elementen met verzorgde details. Het is ook Voge’s eerste reis-enduro voor op de weg met een voorwiel van 21 inch.

Voge: makkelijker parkeren en manoeuvreren met je motorfiets

Met het frontdesign, genaamd ‘eagle style’, introduceert Voge een nieuwe stijl die een goed alternatief biedt voor de typische looks van Japanse en Europese crossovers. Technisch gezien is de Voge Valico 900DSX uitgerust met een tweecilinder van 895 cc, dezelfde motor die wordt gebruikt in de middenklasse BMW F850/900-modellen, met een vermogen van 93,8 pk en een koppel van maximaal 95 Nm. De motor heeft een zesversnellingsbak met een bidirectioneel elektronisch quick-shift-systeem. De motorfiets beschikt ook over ride-by-wire dat het gasklephuis bedient waarmee je kunt schakelen tussen vier rijmodi om invloed uit te oefenen op het motorgedrag en tractiecontrole. Elektronische uitrusting omvat tweezijdige ABS, dat op het achterwiel kan worden uitgeschakeld, en tractiecontrole, handig voor offroad rijden.

De remmen zijn van Brembo, met dubbele zwevende schijven van 305 mm aan de voorkant. Het stalen perimeterframe is gekoppeld aan een asymmetrische aluminium swingarm. De voorvork – lange veerweg, verstelbaar in veervoorspanning – omvat een KYB-omgekeerde vork met daarin een gespaakte velg van 21 inch.

Standaarduitrusting omvat een stuurdemper, een 7-inch TFT-display met mobiele connectiviteit, rijstrookassistentie, cruisecontrol, middenbok, verwarmde handvatten en zadel, verstelbaar windscherm en bandenspanningscontrole.

Goedkoop maar waardevol

De prijs van de Voge Valico 900DSX is nog niet bekend, maar zal naar verwachting onder de 11 mille liggen. De BMW met hetzelfde 900cc-blok kost in Nederland €15.550,-. Hoe dan ook zal de prijs aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde prijsniveau van zijn belangrijkste concurrenten. Als de motor ook daadwerkelijk naar Nederland komt…

Het bericht Voge Valico 900DSX: wordt dit de nieuwe bestseller? verscheen eerst op Motor.NL.

Suzuki GSX-8S ‘Kevin Schwantz’: Eerbetoon aan legendarische coureur

De Suzuki GSX-8S ‘Kevin Schwantz’ is een speciale editie motorfiets die de kleuren van Kevin Schwantz, de legendarische coureur, draagt. Het is een gelimiteerde serie geproduceerd door een Suzuki-dealer in Engeland en het design volgt nauwgezet de bekende kleurstelling die geassocieerd wordt met zowel Schwantz als het merk Suzuki.

Kevin Schwantz heeft indruk gemaakt op fans over de hele wereld tijdens zijn korte maar opmerkelijke carrière in het wereldkampioenschap wegrace. Zijn onverschrokken rijstijl en charismatische uitstraling hebben hem geliefd gemaakt bij zowel Suzuki-aanhangers als liefhebbers van sportieve motorfietsen in het algemeen.

Kevin Schwantz: ‘Na de crash tijdens de TT Assen in 1992 was onze vriendschap voorbij’

Deze speciale Suzuki GSX-8S brengt een eerbetoon aan het historische sponsorschap tussen Kevin Schwantz en Suzuki, met name gedurende de seizoenen 1988 en 1989 waarin hij grote successen behaalde. De motorfiets heeft een opvallend wit uiterlijk, inclusief witte wielen, met specifieke graphics en logo’s van die tijd. Onder de esthetische upgrades blijft de basis van de GSX-8S ongewijzigd met zijn krachtige tweecilindermotor, geavanceerde elektronica en Kayaba-vering.

Hoewel er nog geen prijs is aangekondigd door dealer Crescent Motorcycles, kun je proberen je eigen Suzuki-dealer zover te krijgen om ook een ‘Kevin Schwantz’-Suzuki voor je te maken. Met de foto’s erbij, zou het moeten lukken.

Het bericht Suzuki GSX-8S ‘Kevin Schwantz’: Eerbetoon aan legendarische coureur verscheen eerst op Motor.NL.

Benelli Tornado 400 verwacht in Europa

Benelli brengt naar verwachting in de eerste helft van 2024 de nieuwe Tornado 400 sportmotor naar Europa. Het Italiaanse merk, eigendom van Qianjiang Motors – ook moedermaatschappij van Keeway, QJ Motor en MBP – uit China, heeft tijdens EICMA 2023 een indrukwekkend aantal motorfietsen onthuld die wereldwijd zullen worden uitgebracht.

Na het tonen van verschillende nieuwe modellen vorig jaar, heeft Benelli aangekondigd dat sommige binnenkort beschikbaar zullen zijn. De Tornado 400 zal naar verwachting het middelste model zijn in de reeks sportmotoren die tijdens EICMA 2023 zijn gelanceerd. Alle modellen worden aangedreven door een paralleltwin. Met de Tornado 400 wil Benelli concurreren met bestaande tweecilinder sportmotoren zoals de Kawasaki Ninja 400 (geüpdatet naar de Ninja 500), CFMoto 450 SR, Honda CBR500R en Yamaha YZF-R3.

Eerste indrukken van de 2023 Benelli TRK 702 en TRK 702 X

Vloeistofgekoelde paralleltwin

De Benelli Tornado 400 werd eerder op de Chinese markt uitgebracht als de Tornado 402. Hij is enigszins aangepast om te voldoen aan Europese regelgeving, specifiek gericht op A2-rijbewijshouders die willen overstappen naar een grotere motorfiets na hun A1-beperkte motorfiets. De Tornado 400 heeft een Euro 5-goedgekeurde, 399cc-vloeistofgekoelde paralleltwin met een dubbele bovenliggende nokkenas. Deze motor levert 47,6 pk, wat het maximum is voor de A2-categorie. Het vermogen wordt overgebracht naar het achterwiel via een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De motor is gemonteerd in een stalen buizenframe met een enkelzijdige swingarm. Voor de vering maakt Benelli gebruik van een usd voorvork met 37 mm poten en een gelinkte monoschokdemper aan de achterzijde. De remmen zijn in handen van een instapklasse Nissin-syateem, met zwevende remklauwen die axiaal op de voorvork zijn gemonteerd.

Met een brandstofcapaciteit van 14,8 liter heeft de Tornado 400 een rijklaar gewicht van ongeveer 172 kg, wat behoorlijk licht en toegankelijk is. Daarnaast beschikt de Tornado 400 over volledige LED-verlichting, een kleuren-TFT-display van vijf inch, Bluetooth-smartphonekoppeling, USB-oplaadmogelijkheden en zelfs een chique bandenspanningscontrolesysteem.

Benelli zal naar verwachting de nieuwe Tornado 400 in de eerste helft van 2024 in Europa lanceren. Op dit moment is er nog geen officiële prijs bekendgemaakt. We verwachten dat Benelli de prijzen laag zal houden om concurrenten in het mainstream segment te overtreffen.

Bron: Benelli

Het bericht Benelli Tornado 400 verwacht in Europa verscheen eerst op Motor.NL.