Oostenrijkse motorrijdersvereniging overweegt rechtsgang om inrijverboden

Wegverboden, ze komen meestal door een klein groepje overlastgevers en geen enkele rijder vindt ze leuk. Helaas worden deze verboden steeds strikter en daarom wil Regina Stiller, voorzitter van Bikers’ Voice (de Oostenrijkse motorrijdersorganisatie) de strijd aangaan met deze verboden.

Stiller doet deze oproep niet zomaar. In Oostenrijk en Duitsland gelden namelijk strenge – en omstreden – regels voor motorrijders op sommige wegen. We kennen helaas al weekendafsluitingen in Nederland, maar in Oostenrijk en Duitsland gaan ze soms nog een stap verder. Ze hanteren bijvoorbeeld inrijverboden op basis van het stationaire geluidsniveau van een motorfiets. In Oostenrijk ben je al de Sjaak als het stationaire geluid harder dan 95 dB is. Daarentegen maken onze oosterburen het nog bonter. In Duitsland ligt deze geluidsgrens namelijk op 90 dB (!). Dat is natuurlijk ronduit lachwekkend, als je je bedenkt dat alle motoren die in Europa verkocht worden, aan Europese homologatie-regels moeten voldoen. Dat neemt niet weg dat sommige nieuwe motoren alsnog boven de 90 of 95 dB uitkomen en dus überhaupt geen schijn van kans maken in deze landen.

Oostenrijk verkoopt je motor na zware overtreding

Het argument dat een algeheel inrijverbod geluidsoverlast voorkomt, lijkt een aardige reden. Daarentegen is dit in Duitsland ondertussen een slap excuus, omdat ook vaak elektrische motoren niet welkom zijn op die wegen. Toch een beetje raar als je er wel met een grote, ronkende Dodge Ram in mag rijden. Om deze reden overweegt Bikers’ Voice een advocaat in te schakelen en naar de rechter te stappen. Daarmee willen ze deze ‘onzin’ grondig laten onderzoeken en er een einde eraan te maken. Stiller roept daarom iedereen op om niet alleen via sociale media je mening te uiten, maar vooral nationale belangenbehartigers aan te spreken hierover.

Het bericht Oostenrijkse motorrijdersvereniging overweegt rechtsgang om inrijverboden verscheen eerst op Motor.NL.

INTERMOT motorbeurs in Keulen is nu een jaarlijks evenement

INTERMOT zal vanaf 2024 jaarlijks gehouden worden, waar dit voorheen om de twee jaar was. Daarnaast is de datum ook aangepast: de Koelnmesse in Keulen organiseert de beurs dit jaar van 5 tot 8 december.

De organisatie van INTERMOT stelt zelf dat de nieuwe data perfect zijn, voor de start van het nieuwe motorseizoen. Met alle nieuwe modellen die te zien zijn op de beurs, is het niet alleen een kans om ze te zien. Als geïnteresseerde kan je ze ook daadwerkelijk aanraken en ervaren. Op INTERMOT staan de teams van motor- en scooterfabrikanten en importeurs klaar om advies te geven.

Kawasaki onthult EV-productieprototype op Intermot

Met dit alles in petto willen Koelnmesse en de conceptuele sponsor van het evenement, de Duitse Motorfietsindustrie Vereniging (IVM e.V.), handelaren en consumenten alle informatie bieden. Daarnaast krijgen ze ook een extra evenement erbij, in de aanloop naar Kerstmis. Natuurlijk is er ook een evenementenprogramma, dat is afgestemd op het seizoen. Zelfs voordat de officiële registratie opent, heeft het nieuwe concept van het vierdaagse evenement al grote marktspelers overtuigd, zoals BMW Motorrad Duitsland, Kawasaki Motors Europe N.V. en Yamaha Motor Europe N.V., die al hebben aangekondigd dat ze meedoen.

Het bericht INTERMOT motorbeurs in Keulen is nu een jaarlijks evenement verscheen eerst op Motor.NL.

MOTORbeurs Utrecht: dé aftrap van het motorseizoen

Van 22 t/m 25 februari 2024 is Jaarbeurs Utrecht hét epicentrum van alles wat met motorrijden te maken heeft. Naast veel grote merken en dealer-stands, staat het programma bol van spectaculaire shows en activiteiten. Van demo’s Motoball en de befaamde Steile Wand tot de Fire Arena, een metershoge constructie compleet met spectaculaire trial-stunts en vuuracts. Bestel je je ticket(s) vóór 22 februari, dan bespaar je € 3 t.o.v. de kassaprijs. Tickets bestel je hier.

Stap zelf op! – voor jong én oud

Voor de mensen die niet alleen naar motoren willen kijken, maar zélf op willen stappen, is er genoeg te doen. Op het Testparcours maak je een testrondje op je favoriete motor. Verschillende grote merken zoals BMW Motorrad, Harley-Davidson, Honda, Royal Enfield, Moto Morini, Mash, Yamaha, Mutt Motorcycles en Segway hebben bevestigd dat hun motorfietsen uit te proberen zijn op het Testparcours. Heb je (nog) geen motorrijbewijs, maar wil je toch een rondje op een motor maken? Dan is BOVAG Try the Bike dé plek voor jou. Ook de kids kunnen op MOTORbeurs Utrecht hun eerste meters maken. Zij kunnen terecht op de quadbaan buiten of volgen een eerste mini trial les.

Gezellige cafés

Een ijskoud biertje gaat er misschien ook wel in. Strijk met je motorvrienden neer bij gezellige cafés waar sfeer en spektakel dit jaar de boventoon voert. Vraag je favoriete muziek aan in het Route 66 Café waar Simone FM jouw favoriete vinyl-plaat op de draaitafel legt. Óf geniet van een live band en laat je verrassen bij de Fire Arena, een metershoge constructie compleet met spectaculaire trial-stunts en vuuracts. Plezier gegarandeerd!

Dit is nog maar een greep uit wat er te doen is en er komen nog steeds leuke activiteiten bij. Check de website voor alle informatie: www.motorbeursutrecht.nl

Praktische info

Waar Jaarbeurs Utrecht
Wanneer          22 t/m 25 februari.
Donderdag en vrijdag van 10.00 – 22.00u en zaterdag en zondag van 10.00 – 18.00u
Tickets motorbeursutrecht.nl/tickets

Fotograaf: MichielTon.com

Fotograaf: MichielTon.com

Het bericht MOTORbeurs Utrecht: dé aftrap van het motorseizoen verscheen eerst op Motor.NL.

Boetes wederom 10% duurder; deze bekeuringen wil je in 2024 echt niet krijgen

Een boete krijgen is nooit leuk, dus we zullen je alvast psychologisch voorbereiden op de nieuwe bedragen van 2024. Net zoals vorig jaar stijgen de prijzen rond de 10 procent, maar ze worden ook nog soms naar boven afgerond. Dat het volgend jaar maar mee mag vallen. We hebben hier de boetebedragen genoteerd, van laag naar hoog. Vergeet verder niet dat op alle bedragen nog eens 9 euro administratiekosten komen.

120 euro

Dit zijn de boetes die je 120 euro kosten:

  • Rotonde tegen de richting in rijden
  • Stilstaan op voetpad of fietspad met auto
  • Afslaan zonder richtingaanwijzer
  • In het donker zonder licht rijden binnen bebouwde kom
  • Niet stoppen voor stopbord

180 euro

Dit zijn de boetes die je portemonnee 180 euro lichter maken:

  • Eén te ver versleten band
  • In het donker zonder licht rijden buiten bebouwde kom
  • Rijden met een onleesbaar kentekenbewijs
  • Met de motor rijden op een voetpad
  • Stilstaan op kruispunt
  • Illegaal lichtsignalen geven
  • Eenrichtingsweg verkeerde kant inrijden
  • Over de busbaan rijden

Boudewijn Geels: ‘Mijn Z1000SX wil dolgraag naar 130, maar ik kan de Nederlandse boetes niet betalen’

300 euro

Dit zijn de boetes die je 300 euro duur komen te staan:

  • Niet meewerken aan blaastest of speekseltest
  • Kruispunt blokkeren
  • Over verdrijvingsvlak rijden
  • Niet voorrang verlenen aan rechts
  • Geen voorrang verlenen aan tram
  • Onnodig op vluchtstrook stilstaan
  • Bus of tram inhalen aan de kant waar mensen op dat moment uitstappen
  • Onnodig geluid veroorzaken

Een boete voor een te luide uitlaat is zelfs nog een tikkie duurder, die kost dit jaar namelijk 360 euro.

Snelheidsboetes

Bedragen in 2024 Binnen bebouwde kom Buiten bebouwde kom Snelweg
5 km/u te hard 43 39 32
10 km/u te hard 90 84 79
15 km/u te hard 169 162 150
20 km/u te hard 240 230 216
25 km/u te hard 325 308 287
30 km/u te hard 421 401 386
Genoemde bedragen zijn in euro’s.

Het bericht Boetes wederom 10% duurder; deze bekeuringen wil je in 2024 echt niet krijgen verscheen eerst op Motor.NL.

Royal Enfield lanceert Shotgun 650: Nieuwe limited edition

De Royal Enfield Shotgun 650 is vandaag in productie gegaan na de lancering op Motoverse 2023. Deze limited edition is geïnspireerd door de custom-community en de jarenlange samenwerking van Royal Enfield. Met zijn unieke ontwerp en vier kleurstellingen biedt de Shotgun 650 een nieuwe interpretatie van een custom fabrieksmotorfiets met het kenmerkende DNA van Royal Enfield.

De Shotgun 650 is gebaseerd op het wereldwijd beproefde 650-Twin-platform en markeert een nieuw hoofdstuk in design voor Royal Enfield. Het retro-futuristische ontwerp bouwt voort op de SG650 Concept en dient als een leeg canvas voor motorrijders die graag hun motorfiets aanpassen en personaliseren.

Onder de ‘motorkap’ bevindt zich een krachtige 648 cc parallelle twin-motor die zorgt voor uitstekende prestaties in verschillende rijomstandigheden. De Shotgun 650 biedt een boeiende en plezierige rijervaring, met voldoende vermogen, koppel en wendbaarheid. Het modulaire ontwerp maakt het mogelijk om tussen verschillende stijlen te schakelen, waardoor de motorfiets kan worden aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de rijder.

Lang wachten op de Royal Enfield Himalayan 452 Raid

Het design en de ontwikkeling van de Shotgun 650 benadrukken het belang van customizing bij Royal Enfield. Het resultaat is een fris ontwerp dat respect toont voor het verleden van het merk, terwijl het ook een visie biedt op hoe een custom Royal Enfield er in de toekomst uit kan zien.

De Shotgun 650 is niet alleen esthetisch aantrekkelijk, maar biedt ook uitstekende ergonomie en controle. Met een middelhoge voetpositie, lage zadelhoogte en intuïtieve stuurstangpositie biedt de motorfiets comfort en vertrouwen aan de rijder. De speciaal afgestelde vering en hoogwaardige componenten zorgen voor stabiliteit en grip op de weg.

De Shotgun 650 is uitgerust met moderne functies, zoals een ledkoplamp, digitaal-analoog instrumentenpaneel en het Tripper-navigatiesysteem. Om het custom-gevoel te benadrukken, zijn er ook 31 originele accessoires beschikbaar, waaronder stuureindspiegels, een ergonomisch enkel zadel en contrasterende lichtmetalen velgen.

De prijzen voor de Shotgun 650 variëren afhankelijk van de kleurstelling: Sheetmetal Grey kost €9.099,-, Plasma Blue / Green Drill kost €9.249,- en Stencil White kost €9.399,-.

Het bericht Royal Enfield lanceert Shotgun 650: Nieuwe limited edition verscheen eerst op Motor.NL.

KTM werkt aan nieuwe, krachtige 1390 SMT

KTM heeft de afgelopen jaren regelmatig nieuwe modellen geïntroduceerd, bestaande machines geëvolueerd en zelfs verdwenen namen weer nieuw leven ingeblazen. Dat was vorig jaar het geval met de 890 SMT, die gebruik maakt van de LC8c paralleltwin.

Voor 2024, naast het nieuwe design van de koplamp dat zich verspreidt over het assortiment van deze Oostenrijkse fabrikant, is een van de belangrijkste vernieuwingen de vergroting van de cilinderinhoud van de LC8 V-twin en de lancering van de 1390 Super Duke R.

Het lijkt erop dat KTM binnenkort daadwerkelijk een samensmelting zal maken tussen de SMT en de krachtige V-twin.

Zes vergelijkingstests waar we in 2024 het meest naar uitkijken

De fabrikant is gespot en gefotografeerd tijdens het ontwikkelingsproces van een prototype dat wijst op een mogelijke 1390 SMT, die het sport tourer-assortiment zou aanvullen naast de 1290 Super Duke GT en het offroad-model 1290 Super Adventure S, waarvan verwacht wordt dat ze binnenkort ook een verhoogde cilinderinhoud zullen krijgen.

Hoewel het ontwerp van de SMT verschilt ten opzichte van de 890, met name de koplamp, behoudt hij wel dezelfde algemene lijn met een hoog opgezette machine gemonteerd op 17-inch wielen en een sportief georiënteerd chassis. De WP-vering is hier semi-actief instelbaar.

De tankbekleding is voorzien van goed geïntegreerde aerodynamische elementen. De tank lijkt ook een grotere capaciteit te hebben dan de 15,8 liter van de 890. Vooral de prestaties zullen naar verwachting verbeteren, aangezien de V-Twin van 1390 maar liefst 190 pk kan leveren, in tegenstelling tot de 105 pk van de 890 SMT, mits hij uiteraard in deze configuratie behouden blijft.

Overigens is op de foto de 890 SMT afgebeeld.

Het bericht KTM werkt aan nieuwe, krachtige 1390 SMT verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuwe CFMoto 800 SR: Supersport in ontwikkeling

CFMoto is momenteel bezig met het testen van een nieuw sportmodel in China, gebaseerd op de 800 NK. Het prototype van deze motorfiets is onlangs gespot op een racecircuit en onthult het chassis en de motor. Het lijkt erop dat CFMoto van plan is om de naked bike-versie om te bouwen tot een volledig gekuipd model, waarschijnlijk genaamd de SR.

Het is geen verrassing dat CFMoto zich richt op supersportmodellen, gezien de groeiende vraag naar betaalbare middelklasse motoren wereldwijd. Het vermoedelijke prototype van de 800 SR heeft extra verstevigingen rondom de motor gemonteerd om deze stijver te maken.

Zes vergelijkingstests waar we in 2024 het meest naar uitkijken

De motor in dit prototype is afkomstig van KTM’s parallel-twin uit de KTM 790 Duke, wat niet verwonderlijk is gezien CFMoto al samenwerkt met KTM in China. De aangepaste motor in de CFMoto 800 NK levert ongeveer 95 pk, maar in een supersportmodel zou dit waarschijnlijk iets boven de 100 pk liggen, waardoor het momenteel het krachtigste serieproductiemotorfiets uit China zou zijn.

Op basis van foto’s kunnen we concluderen dat het chassis van de 800 SR waarschijnlijk vergelijkbaar zal zijn met dat van de 800 NK, met een USD-voorvork en dubbele schijfremmen aan de voorkant, en een aluminium swingarm met veerwegen van ongeveer 140 mm aan de voorkant en 145 mm aan de achterkant.

Met dit nieuwe prototype komt het totaal aantal sterke supersportmodellen van CFMoto op drie. We weten echter nog niet precies waar CFMoto de 800 SR zich positioneert ten opzichte van de andere modellen, en hoe ver de ontwikkeling ervan is gevorderd. Het tempo van de Chinese ontwikkelaars suggereert echter dat we mogelijk tegen het einde van 2024 een serieproductiemodel kunnen zien.

Bron: forum.jorsindo.com

Het bericht Nieuwe CFMoto 800 SR: Supersport in ontwikkeling verscheen eerst op Motor.NL.

Molenaar NSF100 Cup trapt zestiende seizoen af

Het nieuwe Molenaar NSF100 Cup seizoen is afgetrapt bij Arie Molenaar Motors in IJsselstein. Organisator Carla Molenaar heette de coureurs welkom, waarna ze met Thom Molenaar en rijderscoach Leon Bovee hun doelstellingen voor het nieuwe seizoen konden bespreken.

In 2024 begint de Molenaar NSF100 Cup aan zijn zestiende seizoen. Daarin gaan zeventien jonge talenten de strijd met elkaar aan, waaronder vijf rookies. De nieuwkomers zijn Merdan Karabalut, Ruben Tempelman, Lenthe van Halen, Mick Koomen en Sylvain Sinke. We zullen met de komst van Lenthe van Halen naast Melaney Buis komend seizoen twee snelle dames aan de start zien verschijnen. Daarnaast is uniek dat we op de startlijst tot twee keer toe twee broers tegenkomen: Quinn en Vince de Joode zagen we vorig seizoen al in actie en nu mag naast Miquel Sinke zijn jongere broer Sylvain zich ook een Molenaar NSF100 rider noemen.

JayJay den Hoed vijftiende Molenaar NSF100 Cup kampioen

Er waren ook verschillende kledingbedrijven bij de kick-off aanwezig, om de rijders wat extra bescherming mee te geven. Damen Motorkleding was bijvoorbeeld aanwezig om iedere coureur een perfect passende race-outfit aan te meten. Race-overalls, protectoren, laarzen en handschoenen werden gepast. Hierna waren de hoofden van de jonge talenten aan de beurt: deze werden professioneel opgemeten volgens het Shoei Personal Fitting system, door specialist Sharon van Soest. Veiligheid staat altijd voorop, en ook aan gehoorbescherming wordt aandacht besteed dankzij NOIZEZZ. De Hoofddorpse fabrikant is sinds afgelopen jaar partner van de Molenaar NSF100 Cup en was aanwezig om bij iedere coureur persoonlijk de gehoorbescherming aan te meten en advies op maat te geven.

Coureurs

De Honda NSF100 motoren zijn in de winter volledig geprepareerd voor het nieuwe seizoen. Daarnaast kan de NSF100-crew niet wachten om de jonge talenten in het zestiende seizoen te begeleiden. De coureurs van de Molenaar NSF100 Cup 2024 zijn:

  • Tobias Dogger
  • Dylan Engbers
  • Quinn de Joode
  • Vince de Joode
  • Don Joe van Weel
  • Melaney Buis
  • Lenthe van Halen
  • Luuk Borggreve
  • Dean van den Berg
  • Mika Schalken
  • Milan Hunneman
  • Miquel Sinke
  • Sylvain Sinke
  • Senne Botman
  • Merdan Karabalut
  • Ruben Tempelman
  • Mick Koomen

Op zaterdag 6 april zal er nog een workshop plaatsvinden bij Damen motorkleding in Breda. Een week later komen de coureurs van de Molenaar NSF100 Cup voor het eerst in actie op de TT Junior Track in Assen.

Het bericht Molenaar NSF100 Cup trapt zestiende seizoen af verscheen eerst op Motor.NL.

Motorkledingstore pakt gigantisch uit op de MOTORbeurs met stand van 3000m2

Motorkledingstore, dé specialist in hoogwaardige motoruitrusting, neemt deel aan de jaarlijkse MOTORbeurs in Utrecht met een stand van maar liefst 3.000 vierkante meter. Dit is de grootste stand ooit op de beurs! De MOTORbeurs belooft een opwindend evenement te worden vol met leuke activiteiten voor motorliefhebbers. Als klap op de vuurpijl geeft Motorkledingstore een gloednieuwe BMW F 900R weg. Wanneer je een ticket voor de MOTORbeurs bij Motorkledingstore koopt, of een aankoop doet in de beursstand maak je kans op deze prachtige motor!

Alle motormerken aanwezig op MOTORbeurs Utrecht 2024       

Bij de stand van Motorkledingstore vind je alles wat je nodig hebt als motorrijder; Motorhelmen, -jassen, -broeken, -schoenen, -handschoenen en tal van accessoires. Op al deze artikelen gelden kortingen tot -50%. Bovendien is 500m2 van de stand gevuld met een uitgebreide collectie damesmotorkleding. De collectie van Motorkledingstore bestaat uit merken zoals John Doe, REV’IT!, Scorpion Helmets en nog ontzettend veel meer. De helft van hal 11 zal omgetoverd worden tot reusachtige motorkledingwinkel, vol met zowel nieuwste collectie als outletartikelen om jouw motoruitrusting compleet te maken.

Naast een gigantische collectie motorkleding zullen er ook verschillende activiteiten bij de stand van Motorkledingstore zijn. Zo nemen zij de officiële MotoGP-simulator mee. Hiermee kun jij jouw circuitskills testen en verbeteren. Motorkledingstore beschikt over de enige officiële MotoGP-simulator van Nederland, die als oefening gebruikt wordt voor MotoGP-rijders.  

Het bericht Motorkledingstore pakt gigantisch uit op de MOTORbeurs met stand van 3000m2 verscheen eerst op Motor.NL.

Zien: Yamaha R15 gaat van onherkenbaar wrak naar showroommodel

Als we heel eerlijk zijn is er niets zo fijn als een volledig afgeschreven motorwrak weer tot leven te zien komen. Het is gewoon prachtig dat mensen de tijd en liefde in een apparaat steken, terwijl ze net zo goed een nieuwe konden kopen. Nou geldt dat laatste ietsje minder voor ons volgende voorbeeld, omdat het YouTube-kanaal ‘Michael Restoration’ natuurlijk ook hoopt iets te verdienen aan zijn restauratie. Toch kunnen we niet ontkennen dat het opknappen van de Yamaha prachtig gebeurt en dat het eindresultaat er mag wezen.

Zien: in schuur gevonden Honda CB750 uit 1975 volledig opgeknapt

We maken ons als redactie daarentegen wel een beetje zorgen over hoeveel speling de ketting heeft, tijdens de testrit aan het einde. Naar eigen zeggen hebben de heren 45 dagen over de restauratie gedaan, maar dan kan een kettinkje spannen er hopelijk ook vanaf. Het zou namelijk zonde zijn als deze Yamaha R15 hierdoor opnieuw in de soep zou lopen.

Het bericht Zien: Yamaha R15 gaat van onherkenbaar wrak naar showroommodel verscheen eerst op Motor.NL.