BMW R 1250 GS Adventure: nu als Ultimate Edition

BMW brengt zijn R 1250 GS Adventure Ultimate Edition uit. Nagenoeg alle beschikbare opties en accessoires zitten op deze motorfiets.

We beginnen bij het uiterlijk van de Ultimate Edition. Hij heeft namelijk speciale kleurstellingen en Option 719 componenten. Hij is in de eerste plaats uitgevoerd in de stijlvariant Triple Black, met de kleuren Black storm metallic/Black/Achat grey. Het pakket Option 719 stijlvariant Shadow biedt componenten van gefreesd aluminium in zwart/zilver. Het pakket omvat een motorblokafdekking, kleppendeksels, bobinekap, olievulplug en zwarte kunststof sliders op de kleppendeksels. Tot de uitrusting behoort ook het pakket Option 719 stijlvariant Shadow II met rem- en koppelingshendels, voetsteunen, voetrempedaal, schakelpedaal, expansiereservoirdeksels en spiegels van gefreesd aluminium in zwart/zilver. Verder heeft hij speciale ‘Ultimate Edition’-badging op de spiegelkappen, het stuur en de aluminium koffers.  

Test BMW R 1250 GS vs. BMW R 1300 GS: generatieclash

Op het gebied van het motorblok verandert er dan weer niets. Dezelfde beproefde 2-cilinder boxermotor, met een cilinderinhoud van 1.254 cm3 is terug te vinden. Deze voldoet aan de nieuwe Euro 5-emissienorm levert 136 pk en 143 Nm. Verder is de motor wel voorzien van een verwarmbare buddyseat en een anti diefstal-alarmsysteem. Tot de opties behoren ook de goudkleurige kruisspaakwielen, de Enduro aluminium motorbescherming. Daarnaast staan er ook een getinte windgeleider, een hoog windscherm en een driedelige aluminium kofferset op het menu.

Snufjes

De BMW krijgt standaard het Touring pakket mee, met onder meer navigatievoorbereiding en cruise control. Daarnaast vind je het Comfort pakket met verchroomde uitlaatbochten, design uitlaat, bandenspanningscontrole, verwarmbare handvaten en Keyless Ride terug. Het Dynamic pakket van de Ultimate Edition heeft de Rijmodi Pro functie, om het rijkarakter te individualiseren. Dynamic Engine Brake Control is een component van Rijmodi Pro, die stabiliteit bij het remmen verhoogt. Het Dynamic pakket biedt verder de Schakelassistent Pro, terwijl Dynamic ESA automatisch de schokdemping en veerspanning aanpast aan de rijmodi Road, Dynamic en Enduro.

De Ultimate Edition heeft verder standaard het Licht pakket met adaptieve bochtverlichting, dagrijverlichting met koplamp Pro, LED-verstralers en multifunctionele richtingaanwijzers achter. Het pakket omvat ook cruise verlichting voor, met gedimd brandende richtingaanwijzers. Standaard heeft elke BMW R 1250 GS sowieso systemen als BMW Integral ABS pro en Hill Start Control Pro. De BMW R 1250 GS Adventure Ultimate Edition staat vanaf 10 februari 2024 in de showroom en kent een consumentenadviesprijs vanaf 32.950 euro. De prijs is inclusief BTW, BPM, een bijbehorende Ultimate Edition sleutelhanger en een korting van ruim 2.600 euro.

Het bericht BMW R 1250 GS Adventure: nu als Ultimate Edition verscheen eerst op Motor.NL.

Aprilia gooit hoge ogen in Africa Eco Race

Aprilia versterkt zijn positie in de Africa Eco Race. De race heeft nog vier etappes te gaan voor Dakar en het merk bezette in sector 8 de tweede en vierde plaats.

Er is nog 400 km te gaan in de race, maar Aprilia’s Tuaregs bezetten dus gunstige plekken. Jacopo Cerutti staat namelijk tweede in het klassement en Francecso Montanari staat als leidende rookie op plaats vier.

Productie Aprilia RS 457 start in Piaggio-fabriek in Baramati/India

Op de verraderlijke zandduinen van Mauritanië knokte Cerutti en zijn Tuareg opnieuw tegen rivalen als Alessandro Botturi en Pol Tarres. De hoge plaatsing stelt hem in staat om zijn positie in het algemeen klassement te versterken. Zijn naaste concurrent, Botturi, heeft namelijk een achterstand van 3’03, terwijl Tarres 22’22” achterligt. Jacopo Cerutti: “Een ingewikkelde dag, maar we zijn er positief uitgekomen! In het begin vonden we nogal zachte zandduinen en ik ben een paar keer vast komen te zitten in het zand. Bovendien bevond ik me al snel aan kop, nadat ik Botturi al na 15 km had ingehaald. Op dat punt was het niet eenvoudig om de juiste route te vinden, maar ondanks dat bleef ik praktisch de hele etappe aan kop rijden, zelfs toen Tarres ons inhaalde, helemaal tot het einde.”

Montanari

Montanari haalde daarnaast een paar dagen geleden zijn eerste derde plaats in de Afrikaanse woestijn. Dit is een uitstekend resultaat waarmee hij zijn zesde plaats in het algemeen klassement versterkt. Francesco Montanari: “Dit was een fantastische etappe. In de eerste 80 km vonden we veel zand en ik kwam een paar keer in moeilijkheden, maar ik slaagde er snel in om eruit te komen. Daarna navigeerde ik goed en behield ik een goed tempo. Naar het einde toe probeerde ik wat harder te duwen, dus ik slaagde erin om extreem dicht bij de top drie aan te komen, wat echt bevredigend is, ook omdat ik me altijd goed voel op de motor.”

De rijders gaan hierna door naar de negende etappe, waarbij ze na 467 km terugkeren naar het Amodjar bivak. Hieronder vallen ook 364 km aan getimede speciale proeven.

Het bericht Aprilia gooit hoge ogen in Africa Eco Race verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuwe Spaanse wetten: geen jethelmen en B1-houders op A1-motoren

De Spaanse regering heeft verschillende aanpassingen aan zijn verkeerswetgeving aangekondigd. Motorrijders mogen bijvoorbeeld geen jethelm meer dragen.

De Spaanse minister van Binnenlandse Zaken, Fernando Grande-Marlaska, maakte de nieuwe plannen bekend bij het hoofdkantoor van Dirección General de Tráfico (DGT). De veranderingen zijn onderdeel van het verkeersveiligheidsrapport 2023.

Rijden op A1-motoren met B-rijbewijs: levensgevaarlijk of mobiliteitsoplossing?

Met B1-rijbewijs (licht autorijbewijs) kan je in Spanje voortaan niet meer zomaar op een bromfiets of lichte motor stappen. In plaats daarvan moet je een verplichte cursus volgen als je een 125cc wilt besturen. De DGT is verder van plan om de cursussen voor het terugwinnen van punten te herzien. Daarnaast komen er specifieke modules voor motorrijders, die gericht zijn op veilig en efficiënt rijden. Het dragen van handschoenen was al sinds 2021 verplicht, maar voortaan moeten motorrijders over een integraalhelm of systeemhelm beschikken. Een jethelm volstaat niet meer, ook niet voor toeristen.

Er zijn verder zorgen in Spanje over het aantal mensen dat onder invloed rijdt. Als reactie daarop laat Marlaska weten dat het aantal alcohol- en drugstesten met 10 procent gaat stijgen: “We zullen zes miljoen blaastesten per jaar en 120.000 drugstesten uitvoeren.” Ondanks de vooruitgang blijft verkeersveiligheid toch wel een heikel punt in Spanje.  Vorig jaar kwamen er namelijk 1.145 mensen om op Spaanse wegen. Dat is een stijging van 2 procent, ten opzichte van 2022. De meeste fatale ongevallen vonden plaats op kleinere wegen en motorrijders waren het vaakst de klos. Onder deze groep steeg het aantal verkeersdoden namelijk met 20 procent. Dat komt neer op 299 doden.  

Het bericht Nieuwe Spaanse wetten: geen jethelmen en B1-houders op A1-motoren verscheen eerst op Motor.NL.

Voge Valico 900DSX: wordt dit de nieuwe bestseller?

In Italië betaal je voor de Voge Valico 900DSX minder dan 10.000 euro. Ter vergelijking: de 650DSX kost er €7.400,-, in Nederland €9.000,-. De concurrentie is gewaarschuwd…

Aanvankelijk werd de Voge Valico 900DSX gepresenteerd als een conceptmotor, maar op de EICMA vorig jaar werd het definitieve model getoond. De Voge combineert sportieve elementen met verzorgde details. Het is ook Voge’s eerste reis-enduro voor op de weg met een voorwiel van 21 inch.

Voge: makkelijker parkeren en manoeuvreren met je motorfiets

Met het frontdesign, genaamd ‘eagle style’, introduceert Voge een nieuwe stijl die een goed alternatief biedt voor de typische looks van Japanse en Europese crossovers. Technisch gezien is de Voge Valico 900DSX uitgerust met een tweecilinder van 895 cc, dezelfde motor die wordt gebruikt in de middenklasse BMW F850/900-modellen, met een vermogen van 93,8 pk en een koppel van maximaal 95 Nm. De motor heeft een zesversnellingsbak met een bidirectioneel elektronisch quick-shift-systeem. De motorfiets beschikt ook over ride-by-wire dat het gasklephuis bedient waarmee je kunt schakelen tussen vier rijmodi om invloed uit te oefenen op het motorgedrag en tractiecontrole. Elektronische uitrusting omvat tweezijdige ABS, dat op het achterwiel kan worden uitgeschakeld, en tractiecontrole, handig voor offroad rijden.

De remmen zijn van Brembo, met dubbele zwevende schijven van 305 mm aan de voorkant. Het stalen perimeterframe is gekoppeld aan een asymmetrische aluminium swingarm. De voorvork – lange veerweg, verstelbaar in veervoorspanning – omvat een KYB-omgekeerde vork met daarin een gespaakte velg van 21 inch.

Standaarduitrusting omvat een stuurdemper, een 7-inch TFT-display met mobiele connectiviteit, rijstrookassistentie, cruisecontrol, middenbok, verwarmde handvatten en zadel, verstelbaar windscherm en bandenspanningscontrole.

Goedkoop maar waardevol

De prijs van de Voge Valico 900DSX is nog niet bekend, maar zal naar verwachting onder de 11 mille liggen. De BMW met hetzelfde 900cc-blok kost in Nederland €15.550,-. Hoe dan ook zal de prijs aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde prijsniveau van zijn belangrijkste concurrenten. Als de motor ook daadwerkelijk naar Nederland komt…

Het bericht Voge Valico 900DSX: wordt dit de nieuwe bestseller? verscheen eerst op Motor.NL.

Suzuki GSX-8S ‘Kevin Schwantz’: Eerbetoon aan legendarische coureur

De Suzuki GSX-8S ‘Kevin Schwantz’ is een speciale editie motorfiets die de kleuren van Kevin Schwantz, de legendarische coureur, draagt. Het is een gelimiteerde serie geproduceerd door een Suzuki-dealer in Engeland en het design volgt nauwgezet de bekende kleurstelling die geassocieerd wordt met zowel Schwantz als het merk Suzuki.

Kevin Schwantz heeft indruk gemaakt op fans over de hele wereld tijdens zijn korte maar opmerkelijke carrière in het wereldkampioenschap wegrace. Zijn onverschrokken rijstijl en charismatische uitstraling hebben hem geliefd gemaakt bij zowel Suzuki-aanhangers als liefhebbers van sportieve motorfietsen in het algemeen.

Kevin Schwantz: ‘Na de crash tijdens de TT Assen in 1992 was onze vriendschap voorbij’

Deze speciale Suzuki GSX-8S brengt een eerbetoon aan het historische sponsorschap tussen Kevin Schwantz en Suzuki, met name gedurende de seizoenen 1988 en 1989 waarin hij grote successen behaalde. De motorfiets heeft een opvallend wit uiterlijk, inclusief witte wielen, met specifieke graphics en logo’s van die tijd. Onder de esthetische upgrades blijft de basis van de GSX-8S ongewijzigd met zijn krachtige tweecilindermotor, geavanceerde elektronica en Kayaba-vering.

Hoewel er nog geen prijs is aangekondigd door dealer Crescent Motorcycles, kun je proberen je eigen Suzuki-dealer zover te krijgen om ook een ‘Kevin Schwantz’-Suzuki voor je te maken. Met de foto’s erbij, zou het moeten lukken.

Het bericht Suzuki GSX-8S ‘Kevin Schwantz’: Eerbetoon aan legendarische coureur verscheen eerst op Motor.NL.

Benelli Tornado 400 verwacht in Europa

Benelli brengt naar verwachting in de eerste helft van 2024 de nieuwe Tornado 400 sportmotor naar Europa. Het Italiaanse merk, eigendom van Qianjiang Motors – ook moedermaatschappij van Keeway, QJ Motor en MBP – uit China, heeft tijdens EICMA 2023 een indrukwekkend aantal motorfietsen onthuld die wereldwijd zullen worden uitgebracht.

Na het tonen van verschillende nieuwe modellen vorig jaar, heeft Benelli aangekondigd dat sommige binnenkort beschikbaar zullen zijn. De Tornado 400 zal naar verwachting het middelste model zijn in de reeks sportmotoren die tijdens EICMA 2023 zijn gelanceerd. Alle modellen worden aangedreven door een paralleltwin. Met de Tornado 400 wil Benelli concurreren met bestaande tweecilinder sportmotoren zoals de Kawasaki Ninja 400 (geüpdatet naar de Ninja 500), CFMoto 450 SR, Honda CBR500R en Yamaha YZF-R3.

Eerste indrukken van de 2023 Benelli TRK 702 en TRK 702 X

Vloeistofgekoelde paralleltwin

De Benelli Tornado 400 werd eerder op de Chinese markt uitgebracht als de Tornado 402. Hij is enigszins aangepast om te voldoen aan Europese regelgeving, specifiek gericht op A2-rijbewijshouders die willen overstappen naar een grotere motorfiets na hun A1-beperkte motorfiets. De Tornado 400 heeft een Euro 5-goedgekeurde, 399cc-vloeistofgekoelde paralleltwin met een dubbele bovenliggende nokkenas. Deze motor levert 47,6 pk, wat het maximum is voor de A2-categorie. Het vermogen wordt overgebracht naar het achterwiel via een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De motor is gemonteerd in een stalen buizenframe met een enkelzijdige swingarm. Voor de vering maakt Benelli gebruik van een usd voorvork met 37 mm poten en een gelinkte monoschokdemper aan de achterzijde. De remmen zijn in handen van een instapklasse Nissin-syateem, met zwevende remklauwen die axiaal op de voorvork zijn gemonteerd.

Met een brandstofcapaciteit van 14,8 liter heeft de Tornado 400 een rijklaar gewicht van ongeveer 172 kg, wat behoorlijk licht en toegankelijk is. Daarnaast beschikt de Tornado 400 over volledige LED-verlichting, een kleuren-TFT-display van vijf inch, Bluetooth-smartphonekoppeling, USB-oplaadmogelijkheden en zelfs een chique bandenspanningscontrolesysteem.

Benelli zal naar verwachting de nieuwe Tornado 400 in de eerste helft van 2024 in Europa lanceren. Op dit moment is er nog geen officiële prijs bekendgemaakt. We verwachten dat Benelli de prijzen laag zal houden om concurrenten in het mainstream segment te overtreffen.

Bron: Benelli

Het bericht Benelli Tornado 400 verwacht in Europa verscheen eerst op Motor.NL.

Heimelijke foto’s Royal Enfield 650: Super Bullet of Super Classic?

Er zijn recentelijk spionagefoto’s opgedoken van een Royal Enfield 650 in India. Hoewel de motor duidelijk een tweecilinder van 648 cc is, zijn de vormen van de motor vergelijkbaar met die van zowel de Classic- als de Bullet-modellen. Dit prototype lijkt te zijn gebaseerd op de Super Meteor, met aanpassingen zoals de klassieke koplamp, een hoger en meer naar voren geplaatst zadel, centraalgemonteerde voetsteunen en een traditionele voorvork. Deze visuele kenmerken geven deze motorfiets meer gelijkenis met de Classic en Bullet-modellen.

Slippery surprise: een python onder je Royal Enfield-zadel

Het is mogelijk dat deze nieuwe 650 motorfiets op de markt wordt gebracht als de ‘Super Classic’ en het zou goed kunnen aansluiten bij de vraag in India naar grotere motoren met meer vermogen. De motor zal worden uitgerust met dezelfde 648cc-paralleltwin die al bekend is van andere Royal Enfield-modellen, zoals de Super Meteor, Interceptor en Shot Gun. Deze krachtbron levert 47 pk vermogen en 52 Nm koppel, gekoppeld aan een zesversnellingsbak.

Met momenteel ongeveer vijftien modellen in ontwikkeling bij Royal Enfield, blijft het merk innoveren om aan verschillende behoeften en voorkeuren van hun klanten te voldoen.

Afbeeldingen: Hindustan Times

Het bericht Heimelijke foto’s Royal Enfield 650: Super Bullet of Super Classic? verscheen eerst op Motor.NL.

Top-10 meest gelezen artikelen op Motor.NL in 2023

We zijn met z’n allen het nieuwe jaar weer ingegaan, en dat betekent maar één ding: een top-10 lijstje met de berichten die het vorig jaar het beste op onze website deden. Ga er maar eens rustig voor zitten.

1. ‘Ik moet toch ook mijn motor kunnen parkeren. Gezeik is in aantocht…’

Een motor betekent voor velen vrijheid en met vrijheid komt voor motorrijders ook het voordeel dat ze bijna overal op de stoep kunnen parkeren… als er tenminste plek is. Deze column over parkeerperikelen in Amsterdam is blijkbaar herkenbaar voor velen, want dit is het meest gelezen artikel van 2023 op onze website.

Lees het bericht hier

2. Rijden op A1-motoren met B-rijbewijs: levensgevaarlijk of mobiliteitsoplossing?

Het plan om B-rijbewijshouders op een A1 motor te laten rijden begon met een verkiezingsballonetje van het CDA. Daarentegen maakte dit plan veel los bij onze lezers, want binnen de kortste keren waren er via social media honderden reacties op het stuk achtergelaten. Deze reacties varieerden van ‘Geweldig plan’ tot ‘Levensgevaarlijk!’. Niet vreemd dat dit stuk de nummer twee van 2023 is.  

Lees het bericht hier

3. Rekeningrijden en motoren; zo zit het met de nieuwe plannen

En dan nu misschien toch wel één van de grootste angsten van de gemiddelde motorrijder: het zwaard van Damocles, wat rekeningrijden heet. Onze vierwielige vrienden moeten er helaas aan geloven, maar wij ontspringen de dans vooralsnog. Maar gelukkig legt dit artikel het verder haarfijn uit.

Lees het bericht hier

4. Motor.NL Geluidsonderzoek 2023 resultaten: de vrijheid is weg

Bij Motor.NL stellen we het op prijs om niet jullie niet alleen nieuws te brengen, maar ook om jullie meningen te horen. Zo ook op het gebied van het geluid wat motoren maken. De resultaten zijn in dit stuk samengevat.

Lees het bericht hier

5. Herman Brusselmans: ‘Ik heb een nieuwe motor gekocht’

Herman Brusselmans is een graag geziene columnist voor ons en wij zijn niet de enigen die zijn columns kunnen waarderen. Dat bewijst deze column, die plek vijf voor zichzelf opeist. Met pijn in zijn hart moest hij zijn Trhuxton wegdoen, maar heeft daar wel een nieuwe motor voor in de plaats gekregen…

Lees het bericht hier

6. Zundapp is terug: de ZXA 500 betreedt het Europese toneel

Soms wil je iets heel graag, maar voordat je het kan krijgen moet je eerst iets inleveren. Dat is de wederopstanding van Zundapp. Het legendarische merk is namelijk terug van weggeweest, maar nu onder beheer van het Chinese Zongshen. Het eerste model wat we in Europa krijgen is een avonturier met een tweecilinder.

Lees het bericht hier

7. ‘Eindelijk een antwoord op al die domme verjaardagopmerkingen over motorrijden’

Wij motorrijders krijgen altijd moeilijke vragen over ons heen als we familie of vrienden zien en dat moet eens afgelopen zijn. Daarom geeft deze column goeie handvaten om je te verweren tegen het vragenvuur. Hij beland daarom op nummer zeven, excelsior!

Lees het bericht hier

8. Zien: in schuur gevonden Honda CB750 uit 1975 volledig opgeknapt

Motoren en filmpjes doen het altijd goed. Deze restauratie van een oude Honda is daarom ook op plek acht geëindigd is.

Lees het bericht hier

9. Feelgood: motorrijder helpt oude vrouw met oversteken

Dat wij als motorrijders het beste met iedereen voorhebben, weten wij natuurlijk allang. Daarentegen is het altijd hartverwarmend om dit goede gedrag in de praktijk te zien. Daarom is het ook totaal net verassend dat deze tranentrekker op nummer negen eindigt.

Lees het bericht hier

10. Tweedehandsmarkt motorfietsen in België krijgt serieuze klappen

Eerder melden we al dat de verplichte keuring voor tweedehands-motoren in België voor flinke opschudding van de markt zorgt. Helaas zet deze chaos nog door en we gaan nog wel zien wanneer dat eindelijk voorbij is. Laten we vooral hopen dat 2024 zich hiervoor kan lenen.

Lees het bericht hier

Het bericht Top-10 meest gelezen artikelen op Motor.NL in 2023 verscheen eerst op Motor.NL.

RAI Vereniging aan politiek: ‘Stimuleer gebruik van tweewieler’

In een brief aan informateur Ronald Plasterk heeft de RAI vereniging erop aangedrongen dat Nederland een toekomstbestendig mobiliteitsbeleid nodig heeft. “Nederland heeft behoefte aan een ambitieus mobiliteitsbeleid, dat gericht is op duurzaamheid, veiligheid én betaalbaarheid voor alle burgers.”, aldus Algemeen Voorzitter Frits van Bruggen.

In de verstuurde brief benoemt RAI een aantal punten die essentieel zijn voor de transitie naar duurzame mobiliteit in Nederland. “Als we vasthouden aan het huidige beleid raken onze CO2-doelen verder uit zicht en wordt mobiliteit voor steeds meer mensen onbetaalbaar”, vervolgt Van Bruggen. Daarnaast zou het gebrek aan innovatie en de achterblijvende transitie naar schone mobiliteit niet alleen de milieu- en klimaatdoelstellingen in gevaar brengen. De vereniging stelt namelijk dat deze situatie ook economische kansen voor Nederland beperkt en onze internationale concurrentiepositie verzwakt.

Rijden op A1-motoren met B-rijbewijs: levensgevaarlijk of mobiliteitsoplossing?

Verbeterpunten

Maar de RAI vereniging laat het dus niet bij een oproep zitten, maar geeft ook actief suggesties aan de politiek:

  • Stimulering gemotoriseerde tweewieler: Stimuleer en ondersteun actief het gebruik van (elektrische) snor-, brom- en motorfietsen voor duurzaam woon-werkverkeer op (middel)lange afstanden. Deze voertuigen leveren een belangrijke bijdrage aan de CO2-doelstellingen van werkgevers en dragen bij aan het verminderen van files.
  • Stimulering van elektrische auto’s na 2025: Versnel de ingroei van elektrische auto’s door de fiscale stimulering na 2025 voort te zetten. Momenteel zijn consumenten terughoudend vanwege de afbouw van fiscale voordelen na 2025.
  • Overgang van autobelastingen naar gebruik in plaats van bezit (rekeningrijden): Vervang de vaste autobelastingen door een systeem van Betalen naar Gebruik met milieucomponent. Dit stimuleert zuinig rijden. Daarnaast beloont het de aanschaf van schone voertuigen, en moedigt duurzaam gedrag aan bij zowel burgers als bedrijven.
  • Dekking voor misgelopen belastinginkomsten: De Rijksoverheid moet alternatieve financieringsbronnen zoeken voor teruglopende belastinginkomsten door elektrificering. Dat komt in de plaats van belastingen voor niet-elektrische autogebruikers te verhogen. Dit voorkomt weer dat autorijden onbetaalbaar wordt voor een deel van de samenleving.
  • Investering in infrastructuur voor duurzame mobiliteit: Investeer in laad- en tankinfrastructuur voor zero-emissie vrachtwagens. Zet daarnaast meer in op geavanceerde hernieuwbare brandstoffen, om duurzame mobiliteit te bevorderen.
  • Verduurzaming van logistiek naar nul-emissie in 2050: Een financiële injectie in zero-emissie vrachtwagens is nodig, om te investeren in duurzame oplossingen voor regionaal en langeafstandstransport.
  • Stimuleren van fietsgebruik: Het behoud van de kilometervergoeding voor forenzen die met de fiets naar het werk gaan, stimuleert het gebruik van de fiets en vermindert de CO2-uitstoot
  • Innovatie- en handelsagenda voor batterijen: Batterijen en auto-onderdelen zijn essentieel voor een duurzame economie zijn. Nederlandse truckfabrikanten hebben dringend behoefte aan grondstoffen, batterij-innovatie en recycling. De overheid moet actief circulaire bedrijvigheid in Nederland aanmoedigen en ondersteunen.
  • Nationaal Groeifonds: Het groeifonds is een belangrijke impuls voor het duurzaam verdienvermogen van Nederland. De overheid moet een actieve rol spelen in de marktbewerking van innovaties uit het fonds. Daarnaast moet nieuwe innovatie gestimuleerd blijven worden via regelingen.

Het bericht RAI Vereniging aan politiek: ‘Stimuleer gebruik van tweewieler’ verscheen eerst op Motor.NL.

Help onze stagiair! Geef jouw mening over Kunstmatige Intelligentie (AI)

Bij ons volgt Jesse Busser op dit moment zijn afstudeerstage. Als gepassioneerde journalist in opleiding is hij op zoek naar nieuwe manieren om ons vakgebied te innoveren en te verbeteren. Hij is nu specifiek geïnteresseerd in het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) als hulpmiddel bij het schrijven van artikelen. Help jij Jesse met afstuderen?

Met de opkomst van AI-technologieën lijken er eindeloze mogelijkheden te ontstaan voor de journalistiek. Het gebruik van AI als aanvullend hulpmiddel kan ons helpen sneller en efficiënter te werk te gaan, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van onze berichtgeving. Maar hoe denk jij hier eigenlijk over?

Daarom wil hij graag je mening en ervaringen peilen in het kader van dit onderzoek. Jouw input is van onschatbare waarde en zal bijdragen aan het begrijpen van de impact en perspectieven op het gebied van AI binnen de journalistiek. Uiteraard blijft je deelname volledig anoniem en vertrouwelijk. We nodigen je uit om deze korte enquête (max. 5 min) in te vullen en je gedachten te delen. 

Alvast bedankt voor je deelname!


Bericht: JavaScript is vereist voor deze inhoud.


Het bericht Help onze stagiair! Geef jouw mening over Kunstmatige Intelligentie (AI) verscheen eerst op Motor.NL.