KTM werkt aan nieuwe, krachtige 1390 SMT

| |

KTM heeft de afgelopen jaren regelmatig nieuwe modellen geïntroduceerd, bestaande machines geëvolueerd en zelfs verdwenen namen weer nieuw leven ingeblazen. Dat was vorig jaar het geval met de 890 SMT, die gebruik maakt van de LC8c paralleltwin.

Voor 2024, naast het nieuwe design van de koplamp dat zich verspreidt over het assortiment van deze Oostenrijkse fabrikant, is een van de belangrijkste vernieuwingen de vergroting van de cilinderinhoud van de LC8 V-twin en de lancering van de 1390 Super Duke R.

Het lijkt erop dat KTM binnenkort daadwerkelijk een samensmelting zal maken tussen de SMT en de krachtige V-twin.

Zes vergelijkingstests waar we in 2024 het meest naar uitkijken

De fabrikant is gespot en gefotografeerd tijdens het ontwikkelingsproces van een prototype dat wijst op een mogelijke 1390 SMT, die het sport tourer-assortiment zou aanvullen naast de 1290 Super Duke GT en het offroad-model 1290 Super Adventure S, waarvan verwacht wordt dat ze binnenkort ook een verhoogde cilinderinhoud zullen krijgen.

Hoewel het ontwerp van de SMT verschilt ten opzichte van de 890, met name de koplamp, behoudt hij wel dezelfde algemene lijn met een hoog opgezette machine gemonteerd op 17-inch wielen en een sportief georiënteerd chassis. De WP-vering is hier semi-actief instelbaar.

De tankbekleding is voorzien van goed geïntegreerde aerodynamische elementen. De tank lijkt ook een grotere capaciteit te hebben dan de 15,8 liter van de 890. Vooral de prestaties zullen naar verwachting verbeteren, aangezien de V-Twin van 1390 maar liefst 190 pk kan leveren, in tegenstelling tot de 105 pk van de 890 SMT, mits hij uiteraard in deze configuratie behouden blijft.

Overigens is op de foto de 890 SMT afgebeeld.

Het bericht KTM werkt aan nieuwe, krachtige 1390 SMT verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Nieuwe CFMoto 800 SR: Supersport in ontwikkeling

Royal Enfield lanceert Shotgun 650: Nieuwe limited edition

Volgende