BMW R 18 GT of toch R 18 Transcontinental?

| |

De toekomstige versie van de BMW R 18, een GT-versie met zijtassen en ‘batwing’-kuip, zou wel eens als R 18 Transcontinental de brochure in kunnen gaan. Foto’s en patenttekeningen hebben een aantal kenmerken onthuld.

BMW R 18-familie groeit

Het is geen mysterie dat de BMW R 18 Classic slechts de eerste is in een familie van modellen met de nieuwe 1801cc-grote boxermotor. Afgelopen winter al circuleerden er ‘gestolen foto’s’ van R 18 als Bagger en in GT-uitrusting over het net en in februari werden de patenttekeningen met de stijl van de GT-versie (hieronder) gepubliceerd.

De Bagger is in feite een R 18 met halfharde lederen tassen en een scherm. Met de GT laat BMW nog een andere mogelijkheid zien.

2021 BMW R 18 Classic: een nostalgisch ogende toermotorfiets

Europees gedeponeerd

Het is interessant om te weten dat BMW de naam en het logo Transcontinental Europees heeft gedeponeerd voor gebruik op motorfietsen en aanverwante onderdelen. Het is een naam die zeker niet botst met nog een R 18-versie.

Het onderscheidt zich van de Classic, volgens de stylingtekeningen, niet alleen door de grote, batwing-kuip en de harde zijtassen, maar ook door de geïntegreerde, nietspaakte wielen, de grotere tank, het doorlopende zadel, de vollere spatborden en de minder stijle voorvork.

Het instrumentarium heeft een groot tft-scherm. De foto’s die op de weg zijn genomen, laten de aanwezigheid van de voorste radarsensor en reflectoren zien. Alles wijst erop dat we de BMW R 18 GT, misschien R 18 Transcontinental, al in 2021 kunnen verwelkomen.

Vorige

Enea Bastianini: ‘Die safes? Ik heb Márquez bestudeerd’

Masterplan moet Nederlandse motorcross redden

Volgende