2021 Moto Guzzi V7 in Stone en Special editie

2021 Moto Guzzi V7

Toen de Moto Guzzi V85 TT debuteerde, speculeerden we dat het nieuwe 850cc-blok ook in andere modellen zou verschijnen. Nu lijkt het erop dat het zover is. De Moto Guzzi V7 krijgt een flinke update voor het modeljaar 2021.

Door gebruik te maken van een variant op het blok van de V85 TT, heeft de 2021 Moto Guzzi V7 een in deze straatmotorvriendelijke tune van 65 pk (was 52 pk) en 73 Nm. Naast de nieuwe aandrijflijn is de ‘Achtenhalf’ verkrijgbaar in twee varianten – Stone & Special – en zijn er een aantal verfijningen en updates doorgevoerd. Zo zijn de uitlaatpijpen omgebouwd, is er een langere eindaandrijving, een breder achterwiel en nieuwe Kayaba-schokdempers. Ook zijn er nieuwe zijpanelen en een korter achterspatbord om het visuele plaatje compleet te maken.

Dubbeltest: Moto Guzzi V85 TT vs BMW F850GS Adventure

Als je de Moto Guzzi V7 Stone snel van de Moto Guzzi V7 Special wilt onderscheiden, dan verschillen ze het duidelijkst in hun dashboards. De V7 Stone heeft een volledig digitaal, rond dashboard (en een DRL boven de koplamp), terwijl de V7 Special gebruik maakt van een dubbel analoog instrumentenpaneel. Bovendien heeft-ie ook klassieke spaakwielen.

Moto Guzzi V7: nieuwe kleuren

Qua kleurstelling is de V7 Stone verkrijgbaar in drie satijnachtige kleurenschema’s: Nero Ruvido, Azzurro Ghiaccio, en Arancione Rame. De kleurvarianten van de V7 Special zijn Blu Formale en Grigio Casual. Over prijs en leveringsdata is nog niets bekend.

Triumph Trident 660: duik in het verleden door Oberdan Bezzi

Twee retroversies van de nieuwe Triumph Trident 660. Een sportieve naked, met clip-ons, spaakwielen en witte drie-in-een-uitlaat. En een klassieke gestileerde semi-snelle sportfiets. Het zijn geen officiële Triumph-creaties, maar het resultaat van het werk van ontwerper Oberdan Bezzi.

Bij Triumph is de Trident een motor die drie levens heeft gekend. De eerste in 1969. Dat was een echte sportmotor, maar niet zo betrouwbaar. En ook nog ongelukkig omdat deze Trident het tegen het slagschip van Honda moest opnemen: de CB750 Four. Z’n tweede leven begon in 1991. De Trident ging in productie als een van de  modellen waarmee de nieuwe eigenaar John Bloor de wereld veroverde. Deze Engelse tycoon had in 1983 het merk Triumph gekocht. Wat beide gemeen hadden was dat het nakeds waren met drie cilinders. Het derde leven van de Trident begon afgelopen week, met de introductie van de Trident 660 op Tenerife. De stijl van de nieuweling kwam in samenwerking met de ontwerper Rodolfo Frascoli tot stand. De nieuwe Trident heeft de schone taak duizenden nieuwe motorrijders te overtuigen van de heritage van Triumph. Daarom kon het nieuwe model ook niet anders dan de traditie respecteren: de nieuwe Trident is in feite opnieuw een naked met een driecilinderblok.

Eerste test 2021 Triumph Trident 660

Triumph Trident BK Concept

Trident BK Concept

Maar er zijn mensen die met de nieuwe Trident nog dieper de geschiedenis van het Engelse merk in willen duiken. Ontwerper Oberdan Bezzi stelt twee visies voor. Die laten zien hoe de nieuwe Trident 660 er in een retrosportief jasje bij zou kunnen staan. De BK Concept is ‘een zeer sportieve naked, met clip-ons, spaakwielen en een witte drie-in-een-uitlaat in overtuigende seventies-stijl. De motor heeft de karakteristieke kleur blauw-violet van Team Koelliker en draagt natuurlijk nummer 11.’ De motor is een eerbetoon aan de 750 waarop Blegi en Galtrucco in 1971 de 500 km van Monza hebben gewonnen. De motor werd gebouwd door het team van Bepi Koelliker. Destijds waren zij de Italiaanse importeur van het Engelse merk. Het team onderscheidde zich door de obsessieve voorbereiding van Domenico Pettinari, een aspect waar liefhebbers in die tijd verliefd op werden.

Triumph Trident Slippery Sam

Triumph Trident Slippery Sam

De Trident 660 Slippery Concept daarentegen is een eerbetoon aan de Slippery Sam, die waarschijnlijk ‘Triumphs beroemdste racemotor’ is. De naam werd aan de Triumph gegeven toen het merk in 1970 aan de Bol d’Or deelnam. Tijdens de race vloeiden overvloedige hoeveelheden olie op de achterband, waardoor de coureurs het onaangename gevoel kregen dat ze door de bocht gleden. De Trident eindigde op de vijfde plaats, maar de echte roem van de Slippery Sam kwam later met de vijf opeenvolgende overwinningen in de Productieklasse in de legendarische Tourist Trophy van 1971 tot 1975. Hierdoor werd de motor een ware legende.’ Het door Oberdan Bezzi voorgestelde concept is een sportmotor met tophalf en heeft een klassieke uitstraling die doet denken aan de Slippery Sam.

Zoals gezegd zijn beide modellen geen officiële versies van Triumph, maar het werk van ontwerper Oberdan Bezzi.

Moto Guzzi V85 Black Eagle Concept door Oberdan Bezzi

2021 CFMoto 800MT: twee versies in maart

Er zijn nieuwe homologatie documenten opgedoken die de 2021 CFMoto 800MT laten zien. De motor die CFMoto in samenwerking met KTM heeft gemaakt. Naast enkele technische gegevens ‘verklappen’ die ook de van een tweede versie met lichtmetalen velgen.

Het nieuws komt rechtstreeks uit nieuwe documenten die CFMoto bij de Chinese autoriteit heeft ingediend voor de goedkeuring. De documenten laten onder andere het definitieve uiterlijk zien. Ze bevestigen ook veel van de technische specificaties die we de afgelopen weken al hadden voorzien.

Voor de voortstuwing van de 2021 CFMoto 800MT wordt de 95pk-versie van de 799cc parallel-twin van KTM gebruikt. Dit blok is identiek aan het blok in de KTM 790 Adventure, dat onlangs wijzigde in de krachtigere 890 Adventure. Van de Oostenrijker leent de Chinese motorfabriek ook het stalen trellisframe, maar dan in combinatie met een eenvoudigere achterbrug. Zowel de spaakwielen als de lichtmetalen velgen zijn 19 inch met 110/80 R19 banden voor en 17 inch met 150/70 R17 banden achter. Het gewicht, ongeacht de keuze van de wielen, stopt bij 231 kg voor het basismodel en 248 kg voor de versie die is uitgerust met zijkoffers en topkoffer. Wat betreft het algemene uiterlijk van de motor: dat wordt in tegenstelling tot de Adventure gekenmerkt door strakke lijnen. Ondanks het traditionele off-road lijkt de MT800 toch meer geschikt voor de weg.

CFMoto 300GT-E: Chinese politie gaat elektrisch

Nog geen officiële aankondiging 2021 CFMoto 800MT

Hoewel CFMoto nog geen officiële aankondiging heeft gedaan, geven KTM-documenten aan dat dit model in het eerste kwartaal van 2021 in productie gaat. Het is daarmee het eerste CFMoto-model met een Oostenrijks motorblok. Als eerste, maar zeker niet als laatste. Het Chinese bedrijf heeft onlangs ook zijn nieuwe 1250 cc tourer op basis van de 1290 V-twin van KTM onthuld. Het is nog niet duidelijk wanneer én vooral of de MT800 ook in Europa zal aankomen.

Piaggio dient octrooi in voor courtesy lights op motorfietsen

Patenten van de Piaggio groep tonen een nieuw type courtesy lights dat de bodem onder de motorfiets verlicht tijdens het parkeren.

De nieuwe patenten die door de Piaggio zijn aangevraagd laten zien dat het bedrijf werkt aan een nieuw type courtesy lights, dat wordt gebruikt om de bodem onder de motorfiets te verlichten terwijl deze wordt geparkeerd.

Courtesy lights vooral op auto’s

Systemen als deze zijn wijd verspreid in de wereld van de vierwielers, waarbij fabrikanten van luxe auto’s ze gebruiken om de bodem onder de deur te verlichten. In auto’s worden de lampen aan de onderkant van de deur gemonteerd, meestal het dichtst bij het uiteinde dat de B-stijl raakt. Het idee is om bestuurder of passagier een duidelijk zicht op de bodem te geven, net buiten de deur, voordat hij of zij naar buiten uitstapt.

Een Chinese Aprilia Flat Track van Zongshen Piaggio Foshan?

Het systeem dat in de nieuwe patenten van Piaggio wordt getoond, laat een andere kijk op het idee zien. Het eerste ontwerp is een systeem dat op een zware Moto Guzzi wordt gemonteerd – hoewel het op elke zware motorfiets kan worden toegepast. Het systeem bestaat uit twee sets lampen, een die de bodem direct onder de voetsteun van de rijder verlicht, en een onder de passagiers.

Handig op zware motoren

In deze situatie kun je met de verlichting niet alleen controleren of je al dan niet op het punt staat om je voet in een plas te laten landen, maar kan de rijder ook de toestand van de bodem controleren voordat hij de jiffy van de motorfiets uitschuift. Erg handig op een motorfiets van 250 kg plus!

De tweede afbeelding toont het systeem dat op een lichte scooter is gemonteerd. In deze opstelling worden ze alleen gebruikt om de bodem onder de treeplanken van de scooter te verlichten. Dit klinkt misschien als overkill voor een scooter, maar het kan eigenlijk best handig zijn. De treeplanken van scooters zijn vrij breed en omdat ze stevig zijn, is het onmogelijk om er doorheen te kijken. Het krijgen van een indicatie van het oppervlak hieronder kan helpen om een gênante slip te voorkomen bij het afstappen. Zeker weten dat massa’s scooterrijders de courtesy lights kunnen waarderen!

Ducati Desmosedici GP3 van Troy Bayliss op Ebay

De Ducati Desmosedici GP3 is een motor die alle fans zich zullen herinneren: het is de eerste Ducati MotoGP-motor, van Loris Capirossi en Troy Bayliss. Een exemplaar uit 2003 werd verkocht op het online platform Ebay, de koper is onbekend.

Ducati Desmosedici GP3 was mijlpaal

De Desmosedici GP3 was zeer belangrijk voor Ducati en voor alle fans van de rode racers uit Borgo Panigale. In feite was het de eerste MotoGP-motor uit Bologna. De motor die door geleidelijke veranderingen het pad naar successen markeerde en het uiteindelijk ook behaalde met een wereldkampioenschap. En nu is een van deze motoren verkocht op Ebay.

Verkoper onbekend

De motor in kwestie was het exemplaar waarmee Troy Bayliss in zijn eerste jaar probeerde de concurrentie van het lijf te houden. Het bedrag waarvoor de Ducati werd verkocht is niet bekend evenmin als de naam van de koper. We mogen aannemen dat het een liefhebber is die de Ducati in zijn verzameling heeft staan. Of misschien wel in zijn huiskamer waar hij of zij er dagelijks van kan genieten. Het enige wat we nog kunnen vertellen is het serienummer van de Desmosedici GP3. Dat werd aangegeven in de advertentie: D16GP3TB1.

2011 Honda CBR1000RR van Marco Simoncelli te koop

Mooi blauw: 2021 MV Agusta Superveloce Alpine

Eerder deze maand dook het samenwerkingsverbond tussen Alpine sportwagens en MV Agusta op. En het werd niet een dual -sport maar limited edition MV Agusta Superveloce Alpine.

MV Agusta Superveloce Alpine: Speciale race-ECU

Alpine en MV Agusta hebben voor deze limited-versie van de Superveloce hun Franse en Italiaanse ontwerpkennis gecombineerd. De motor blijft grotendeels hetzelfde als de standaard Veloce, maar wordt ook geleverd met een Racing Kit die een Arrow-uitlaat, duozit en een speciale race-ECU bevat.

Exclusief: MV Agusta Superveloce 75 Anniversary

Het blauw van Alpine

Aan de visuele kant wordt deze motorfiets geleverd in een zilverkleurige en blauwe kleurstelling als een ode aan Alpine Automotive. Verder zijn er Alpine badges en stickers zijn te vinden op de zijkant van de kuip. Op het de kroonplaat – waar anders – zit een plaat met het unieke nummer. Dat gaat niet hoger dan 110, want zoveel Alopines worden er gebouwd. Het getal is ook een verwijzing naar de klasieke Alpine A110 en de nieuwe. Het zadel is bekleed met een exclusieve Alcantara-stof. Op zijkanten prijken de vlaggen van de landen waar beide bedrijven zijn gevestigd. Prijs? Zo’n 36.000 euro zonder luxe-belasting.

Gerucht: Aprilia bouwt een RS 400 en Tuono 400

Na de succesvolle introductie van de Aprilia RS 660 in Italië steken geruchten de kop op dat er een nog kleinere versie op komst is, namelijk de Aprilia RS 400.

Aprilia zou op het punt staan zijn gamma van A2-motoren uit te breiden met twee nieuwe 400 cc-motoren. Dat zou niet eens zo’n gekke stap zijn van Aprilia. Het zou ze een extra impuls geven door aan een segment te bouwen van legale lesmotoren. Die zitten dan onder de nieuwe RS 660 en de binnenkort uit te brengen Tuono 660 en de nog te bevestigen Toeareg 660. Nog een stapje hoger kom je uit bij de echte dikke Aprlia’s.

2021 Aprilia RSV4 gespot en lijkt op opgepompte RS 660

De kans is groot dat de nieuwe 400’s dezelfde strategie volgen als de 600’s. Ook dan kan Aprilia drie modellen bouwen rond hetzelfde platform. Op dit moment is er nog geen officiële bevestiging van de fabriek. Het zal ook nog wel even duren voor ze dat dat doen. Verwachte lancering van deze motoren: 2022-2023.

Harley-Davidson lanceert Pan America 1250 op 22 februari 2021

Het lange wachten is bijna voorbij, want de Harley-Davidson Pan America 1250 krijgt eindelijk zijn debuut. En wel op maandag 22 februari 2021.

Deze datum zal dus een einde maken aan een bijna drie jaar durende welles-nietes-periode.In juli 2018 kregen we voor het eerst met het Pan America-concept te maken. Begin dit jaar verliet Harley-Davidson het pad dat CEO Matthew Levatich met zijn More Roads-strategie had uitgestippeld. Dat plan beloofde 10 modellen in 10 jaar. Na het ontslag van Levatich werd de strategie ingeruild door het Rewire-plan. Dat betekende het einde voor de vele nieuwe modellen die Harley-Davidson ooit wilde maken. Het Adventure-project blijft bestaan, omdat het al in een heel ver stadium was aangeland. De huidige CEO Jochen Zeitz zag er geen probleem in het project voort te zetten.

2021 Harley-Davidson 1250 Custom: verrassing uit hoge hoed

Wat kunnen we verwachten van de Harley-Davidson Pan America 1250?

We weten van eerdere versies dat de Pan America een 60° vloeistofgekoelde V-twin heeft. Een blok dat meer 145 pk en 122 Nm koppel zal produceren.

Het aantal pk’s is niet om over op te scheppen. Er zijn Adventures die veel meer in huis hebben, maar het koppel suggereert een fors blok. Tussen de regels door lees je dat er straks een machine staat, die een enorme hoeveelheid koppel heeft laag in het toerengebied.

Is Royal Enfield klaar om Europa te veroveren?

‘Royal Enfield, de wereldleider in het midden-motorfietssegment (250 cc-750 cc), kondigt vandaag de Europese lancering aan van zijn geheel nieuwe cruiser, de Royal Enfield Meteor.’ Zo begint het persbericht van Royal Enfield dat kort na de Europese lancering van de Meteor werd verstuurd. In een zin gooit het merk al ’n bescheidenheid van zich af. Door je te positioneren als ‘wereldleider in het middensegment’ is een bewijs van zelfvertrouwen.

De oer-Royal Enfield.

Hoelang werd er meewarig naar Royal Enfield gekeken? Sinds de verhuizing naar India, meer dan een halve eeuw geleden? Je kunt ook zeggen zolang er 350- en 500cc-Bullets uit de fabriek rolden. Nieuwe classics waarop plastic juist misstond, motoren ook die je vrolijk maakten maar je verdomde het ze te kopen. Je wist wel beter. Ach, de goegemeente wist niet eens van het bestaan van Royal Enfield af, zo minuscuul en onbelangrijk. Tot de komst van de Continental GT, een proeve van bekwaamheid die lifte op de golven van de retro-manie. Of was het andersom: joeg Royal Enfield de gretigheid naar retro’s aan? Zeker is dat ze er vroeg bij waren.

Royal Enfield: vier nieuwe modellen per jaar

Royal Enfield 650 Continental GT

Alternatief motorrijden

Daarna ging het onverwacht snel. Nieuwe blokken, nieuwe modellen. Maar heel slim: alles is Royal Enfield. Het ronde van het overbemeten 650-blok, zo fifties of nog ouder. De aaibare Himalayan, de onbreekbare motor waarmee je de hoogste toppen overwon. Tenminste, als je geen haast had. Royal Enfield was hip and happening. Het ooit-anti motormerk werd omarmd en werd het icoon van het Alternatieve Motorrijden. Geen hi-tech, maar simpele techniek, niet overbodig veel pk’s maar genoeg om de Khardung la zonder morren op te rijden. En dan de Meteor 350, de nieuwste Royal Enfield die de Bullet moet doen vergeten. Een nieuw model voorzien van een nieuw blok waarvan veel wordt verwacht.

Rechts op het dashboard de TBT-navigatie dat op het Google Maps-platform draait.

Met standaard TBT-navigatie

Zelf omschrijft Royal Enfield de Meteor als een cruiser, geschikt voor het A2-rijbewijs. Naast keuze uit zeven kleuren heeft de Meteor ook drie verschillende uitvoeringen: Fireball, Stellar en Supernova. En welke variatie je ook kiest: Royal Enfield Tripper zit er standaard op. Dat is een Turn by Turn-navagatie dat gebruik maakt van het Google Maps-platform. De intuïtieve navigatie helpt je met simpele aanwijzingen je weg te vinden.

Originele Royal Enfield-accessoires

Gelijktijdig met het ontwerpen en ontwikkelen van de Meteor werden ook originele Royal Enfield-accessoires gemaakt. Denk daarbij aan functionele accessoires zoals duo-rugsteunen, touring windschermen, robuuste motor- en carterbeschermers, zijkoffers/tassen maar ook klassieke en verfraaiende accessoires inclusief diverse uitlaatdempers en schitterende touring zadels. Alle zijn voorzien van 3 jaar garantie. Naast accessoires voor de motorfiets is er ook gedacht aan de rijder zoals rijkleding, T-shirts en lifestyle accessoires.

Het nieuwe cruiser

Met een 349 cc lucht-oliegekoelde ééncilindermotor genereert de Meteor 20,2 pk en 27 Nm koppel bij 4.000 tpm. Dat resulteert in een ruim voldoende koppel bij lage toeren, een belangrijk kenmerk van een cruiser. Het nieuwe blok, met balansas, biedt een soepele en beschaafde rijervaring, terwijl er veel zorg is besteed aan het behoud van die essentiële ’thump’ van de Royal Enfield-krachtbron. Voor het bedieningsgemak heeft de motor een vijfversnellingsbak. De vijfde versnelling is een overdrive. Om lichter te kunnen schakelen in de staf heeft de Meteor een versnellingsbak met een zevenplaatskoppeling.

De verlichting voor en achter van de Meteor combineert de strakke, eigentijdse uitstraling van LED verlichting achter met de efficiënte en tijdloze uitstraling van een uitstekende Halogeen koplamp. De complete bediening vanaf het stuur en de daar bijbehorende (draai)stuurschakelaars zijn van topkwaliteit met een zachte knipoog naar het verleden.

Een Meteor heeft standaard lichtmetalen velgen en tubeless-banden, met een 100/90–19” aan de voorzijde en een 140/70-17-band aan de achterzijde. Voor zit er een 300mm-remschijf en achter een 270mm-remschijf gecombineerd met ABS. Een nieuw instrumentenpaneel combineert een analoge snelheidsmeter met ‘ouderwetse’ naald met de functionaliteit van een LCD-display voor essentiële zaken zoals een versnellingsindicator, brandstofmeter, klok en tripmeter.

Wat als niemand de Yamaha TMAX- en XMAX-serie meer wil?

Wist je dat Yamaha maar twee decennia nodig had om 300.000 TMAX’en te verkopen? Ook in 2020 én ondanks Covid-19 ging de verkoop onverminderd voort. In de eerste 10 maanden van 2020 werden meer dan 13.000 Yamaha TMAX-modellen verkocht, een plus van 56% ten opzichte van vorig jaar. Maar da’s niet vreemd omdat eind 2019 de nieuwe Yamaha TMAX werd geïntroduceerd.

Yamaha XMAX nog belangrijker

Naast de TMAX heb je ook nog zoiets als de XMAX. En zo tegen kerst is het aardig on te weten dat deze sportscooter het nog beter deed in Europa. Vanaf 2005 deed een Yamaha-dealer ergens in Europa er 410.000 met een strik om. Enorme aantallen en je moet er niet aan denken wat er gebeurt wanneer deze bron van inkomsten zou opdrogen. Dan kan bijvoorbeeld Quartararo het financiële deel van zijn promotie naar het Yamaha MotoGP-team op z’n buik schrijven. Om maar wat te noemen.

Lees ook: Lanceert Yamaha over twee jaar een off-road TMAX?

Die scooters zijn dus enorm belangrijk. Om de swung er een beetje in te houden zijn de 2021 TMAX- en XMAX beschikbaar in nieuwe kleuren. Zowel de XMAX 300 als de XMAX 125, net als beide XMAX Tech MAX-opties, voldoen aan Euro5. De kleuren waaruit je kunt kiezen:

  • TMAX Icon Grey, Sword Grey
  • TMAX Tech MAX Tech Kamo, Power Grey (nieuw)

Yamaha TMAX prijzen

  • TMAX vanaf € 13.299,-
  • XMAX 400 vanaf € 7.899,-

Yamaha XMAX prijzen

  • XMAX 300 prijs n.n.b.
  • XMAX 125 TECH MAX prijs n.n.b.

Lees ook: Komt er nog een Yamaha MT-07 Sport bij?