Ducati Cares: showrooms Ducati Dealers gesloten, werkplaats geopend

Ducati Cares

De showrooms van de officiële Ducati Dealers in Nederland zijn momenteel gesloten vanwege de nationale Covid-19 maatregelen. 

De werkplaatsen blijven geopend voor het onderhoud en reparatie. Neem dus zeker nog steeds contact op met uw Ducati Dealer voor de wintercheck of andere ingrepen op uw Ducati.

Vanzelfsprekend zullen alle Ducati dealers de specifieke gezondheidsvoorschriften in acht nemen. De meeste dealers bieden een haal en breng service aan voor uw motorfiets. 

Alle Ducati dealers zijn telefonisch en digitaal beschikbaar voor vragen, offertes en informatie over de haal en breng service.

Ook kunt u veilig en snel apparel & accessoires bestellen in de Ducati online shop of de online shop van uw dealer en kan u de Ducati van uw dromen configureren met behulp van de configurator. 

Contacteer uw dichtstbijzijnde Ducati dealer.

MV Agusta Superveloce Alpine Limited Edition is al uitverkocht

Een nieuwsbericht dat absoluut niemand zal verrassen. De MV Agusta Superveloce Alpine Limited Edition is in slechts enkele uren na de onthulling uitverkocht. Het team uit Varese organiseerde rechtstreeks uit de historische fabriek een live streaming evenement om dit nieuwe model te vieren.

En je gelooft het misschien niet, maar de gelimiteerde oplage van 110 motoren was in minder dan 24 uur uitverkocht. Een situatie die zeer vergelijkbaar is trouwens met de lancering van de Superveloce 75 Anniversario Limited Edition in november 2020. Terwijl dit jaar niet te boek staat als één van de betere, doet MV Agusta duidelijk zijn best om ervoor te zorgen dat het met een knal eindigt.

“Deze uitzonderlijke samenwerking met Alpine maakt deel uit van onze visie,” zei MV Agusta CEO Timur Sardarov in een verklaring.

“De ontwikkeling van nieuwe modellen is een belangrijk onderdeel van het industriële plan dat we twee jaar geleden hebben gepresenteerd. Dat de MV Agusta Superveloce Alpine nu al is uitverkocht is het laatste succesvolle voorbeeld van dit beleid. Dit bewijst dat onze inspanningen hun vruchten afwerpen”, vervolgde hij.

“Ik ben blij met het zoveelste succes, vooral omdat we het kunnen delen met onze partners in dit project. Natuurlijk Alpine, een merk en een bedrijf waarmee we zoveel gemeen hebben. De Superveloce Alpine heeft zeker geprofiteerd van de synergie tussen onze twee ontwikkelingsteams die tijdens dit project duidelijk zichtbaar was”.

Honda Vision 110 ondergaat flinke wijzigingen voor 2021

De Honda Vision 110 verscheen voor het eerst in Europa in 2012 en gold meteen als een betrouwbare en leuke mobiliteitsoplossing voor een lage prijs. Honda ontwikkelde de machine voor dagelijks gebruik voor een heel uiteenlopend publiek. Duurzaamheid, betrouwbaarheid, veiligheid en praktisch stonden dan ook centraal.

Met paradepaardjes als het eenvoudige en uiterst efficiënte luchtgekoelde enhanced Smart Power (eSP)-motorblok, het stabiele chassis, Honda’s Combined Braking System (CBS) en uitgebreide bagagecapaciteit wil Honda de Honda Vision 110 opnieuw onder de aandacht brengen bij de doelgroep die op zoek is naar een instapscooter.

Wat is er nieuw aan de Honda Vision?

De vernieuwde styling van de Vision 110 verhult het nieuwe, lichtere enhanced Smart Architecture Frame (eSAF) en het verbeterde, efficiëntere enhanced Smart Power (eSP) luchtgekoelde motorblok

De nieuwe features omvatten bediening van de ontsteking en de zadelvergrendeling via Smart Key en ook het instrumentenpaneel is helemaal nieuw. De Vision 110 zal in 2021 beschikbaar zijn in volgende kleurstellingen:

Pearl Jasmine White
Poseidon Black Metallic
Mat Galaxy Black Metallic
Candy Noble Red

Kenmerken

Net als de iconische SH-serie heeft ook de nieuwe Honda Vision 110 een rechtop zitpositie en een handige vlakke bodem. De scooter is nu ook uitgerust met heel wat opbergruimte (17,7 liter) onder het zadel.

De Smart Key voegt heel wat handigheid toe. Met de sleutel in je zak bedien je eenvoudig de ontsteking en de zadelvergrendeling wat kan tellen als uiterst praktische toevoeging voor het dagelijkse drukke stadsleven. Het nieuwe instrumentenpaneel beschikt over een eenvoudig af te lezen analoge snelheidsmeter met een LCD-informatiepaneel.

Motorblok

Het luchtgekoelde 109,5 cc enhanced Smart Power (eSP) SOHC-motorblok met twee kleppen en benzine-injectie werd voor de Honda Vision 2021 volledig opnieuw opgebouwd. Het resultaat is een lichtgewicht (slechts 22 kg), stevig en efficiënt blok met piekvermogen van 8,6 pk (6,4 kW) bij 7.500 tpm en piekkoppel van 9 Nm bij 5.750 tpm. Boring x slag staat op 47 x 63,1 mm met compressieratio van 10:1.

Het is ook 5% zuiniger ten opzichte van het vorige design. Je kan 260 km afleggen tussen twee tankbeurten dankzij een benzinetank van 4,9 liter en een verbruik van 1,83 l/100km (54,5 km/l) in WMTC-mode.

Over de hele architectuur van het motorblok heen is lage wrijving technologie toegepast, zoals dubbelzijdige tandriemen. De elektronisch gestuurde borstelloze ACG starter is een geïntegreerd component dat rechtstreeks aan het uiteinde van de krukas gemonteerd staat. Het dient als startmotor en als alternator en doet de motor onmiddelijk draaien waardoor elk geluid dat voortkomt uit de tandwielen of uit de tandwieloverbrenging in de kiem gesmoord wordt.

Start-/stoptechnologie zorgt ervoor dat de motor automatisch uitschakelt na drie seconden stationair draaien en wanneer de remmen ingedrukt zijn. Bij een draai aan het gashendel slaat de motor meteen weer aan. Dat gebeurt naadloos dankzij de ACG, het swing-backsysteem dat de krukas terugbrengt naar zijn positie net voor de luchtinlaat en een decompressiemechanisme dat krukasweerstand door compressie onderdrukt.

De Vision 110 engine is nu ook conform de EURO5-norm.

Honda Vision 2021: Chassis

Een geavanceerd enhanced Smart Architecture Frame (eSAF) vervangt het stalen underbone buizenframe van het vorige model. Het frame is opgetrokken uit laser gelast geperst staal en biedt goede stuurbaarheid met verbeterde stabiliteit, rijcomfort en duurzaamheid. Dat maakt het perfect resistent tegen de dagelijkse ongemakken die de Vision 110 probleemloos trotseert.

De balhoofdhoek staat op 26° met 71 mm naloop. De wielbasis is 1.280 mm. Rijklaar gewicht is slechts 100 kg, twee kg minder dan de vorige versie. Het eindresultaat is een onwaarschijnlijk wendbare en gebruiksvriendelijke scooter die een breed spectrum van rijders met verschillende ervaring en vaardigheden kan bekoren

Robuuste telescopische voorvorkpoten vangen de klappen op samen met de enkelvoudige schokbreker achteraan. Het design van de aluminium gegoten wielen blijft ongewijzigd. Vooraan is het wiel uitgerust met een 80/90-16-band, achteraan met de maat 90/90-14.

Vooraan zorgt een hydraulisch schijfremsysteem met remschijf van 220 mm diameter voor de nodige remkracht en achteraan doet een 130 mm trommelrem hetzelfde. De systemen zijn verbonden via CBS wat de remdosering te allen tijde soepel en uitgebalanceerd maakt, ook bij bruusk remmen of noodstops.

4. Technische specificaties

MOTOR
Motortype Luchtgekoelde SOHC viertakt eencilinder
Inhoud 109,5 cc
Boring x Slag 47,0 x 63,1 mm
Compressie verhouding 10:1
Max. Vermogen 8,6 pk (6,4 kW) @ 7.500 tpm
Max. Koppel 9,0 Nm @ 5.750 tpm
Oliecapaciteit 0,8 liter
BENZINESYSTEEM
Injectie PGM-FI
Tankinhoud 4,9 liter
Verbruik 1,83 liter/100 km (54,5 km/l)
ELEKTRONICA
Starter Elektrisch
Accu GTZ6V – 5,3 Ah
ACG output 390 W / 5.000 tpm
AANDRIJVING
Koppeling Automatische centrifugaalkoppeling
Transmissie CVT
Eindaandrijving V-snaar
FRAME
Type Stalen underbone frame
CHASSIS  
Afmetingen (L x B x H) 1.925 x 686 x 1.115 mm
Wielbasis 1.280 mm
Balhoofdhoek 26⁰
Naloop 71 mm
Zadelhoogte 785 mm
Grondspeling 175 mm
Draaicirkel 1,80 m
Rijklaargewicht 100 kg
VERING
Type voor 31 mm telescopisch
Type achter Swingarm met enkelvoudige schokbreker
WIELEN
Velgmaat voor 16 M/C x MT1.85
Velgmaat achter 16 M/C x MT1.85
Voorband 80/90-16 inch
Achterband 90/90-14inch
REMMEN
Systeem Combined Brake System (CBS)
VERLICHTING
Instrumenten Honda Smart Key, 12V-oplaadpoort
Voorlicht Gloeilamp
Achterlicht Gloeilamp

Motorkledingcenter, Joma Moto en BikeExpert worden MKC Moto

Een sterke naam is alles. En als je al een paar jaar op het overnamepad bent – naast de nodige uitbreidingen – heb je als je niet uit kijkt een ratjetoe aan namen in de markt staan. Zo dus ook bij het Motorkledingcenter – Joma Moto en BikeExpert concern. Maar daar komt nu verandering in door de nieuwe overkoepelende naam MKC Moto.

Sinds de samenwerking tussen Motorkledingcenter en het Belgische Joma Moto is er op de achtergrond veel werk verricht om beide bedrijven samen te brengen. Er zijn diverse winkels geopend en overnames gedaan in de Benelux. Eind 2019 nam Joma Moto ook al het Oostenrijkse BikeExpert over. Inmiddels bestaat de groep uit 13 motorkledingwinkels met diverse identiteiten. Een mooi aantal, maar niet handig qua branding. Doormiddel van een overkoepelende naamswijziging wordt daar nu overzicht in gebracht. Per vandaag gaat de retailer zowel online als in de winkels verder als MKC Moto.

“Onder de naam MKC Moto zullen de internationale activiteiten verder worden uitgerold. Op deze manier bundelen we onze krachten en vergroten we onze autoriteit binnen de motorbranche als dé specialist in motorkleding. We voegen jarenlange ambitie en kennis samen om onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn.” Aldus Mark Bos (Motorkledingcenter).

In de aankomende overgangsperiode zullen alle winkels worden omgezet naar de nieuwe identiteit. Inmiddels is ook onze internationale webshop www.mkcmoto.com gelanceerd. Op dit nieuwe domein zal een totaal overzicht van alle winkels en activiteiten te vinden zijn.

Lewis Rigaux (Joma Moto en BikeExpert) voegt toe: “ Zowel in België als in Oostenrijk moesten we onze winkels dit jaar meerdere weken sluiten door de maatregelen rondom Covid-19. Ondanks dit bewogen jaar zijn we erin geslaagd om als groep met ruim 50% te groeien. Tijdens de verschillende lockdown’s werd er achter gesloten deuren hard doorgewerkt aan de uitbouw van de groep. Zo openen we in het voorjaar van 2021 onze eerste winkel in Frankrijk. Met diverse openingen en overnames in het verschiet is dit het juiste moment om de namen samen te brengen onder één label.”

Dit kost de 2021 Kawasaki Z650

De 2021 Kawasaki Z650 heeft voor 2021 drie nieuwe kleuren en komt met een nieuw accessoire pakket.

De Z650 is verkrijgbaar voor de spectaculaire prijs van € 7.999,- in de kleuren:

Kleuren en prijzen

  • Metallic Spark Black / Metallic Flat Spark Black
  • Pearl Blizzard White / Metallic Spark Black
  • Metallic Spark Black

Dit is de prijs van de 2021 Kawasaki Z900

Accessoire pakketten 2021 Kawasaki Z650 met aantrekkelijk klantvoordeel

  • Sport Edition: Smoked windscherm, Tankpad, Buddyseat cover | € 299,-
  • Performance Edition: Titanium Akrapovic uitlaat, Smoked windscherm, Tankpad,
    Buddyseat cover | € 1.399,-

Kijk voor meer informatie of een dealer bij u in de buurt op www.kawasaki.nl

Honda: F1-technologie in motorfietsen?

Honda wil technologie die is ontwikkeld voor F1-auto’s overdragen naar productievoertuigen. Nieuwe patenten suggereren het idee van een dubbele verbrandingskamer voor high performance motoren zoals de Fireblade.

Afgelopen herfst kondigde Honda haar vertrek aan uit de F1-racerij eind 2021. De geëvolueerde 1,6-liter turbogeladen V6, een van de meest geavanceerde verbrandingsmotoren ooit gebouwd, zal zeker niet aan de kant worden geschoven. Integendeel, Honda bestudeert nu al hoe de technologie die voor de F1 is ontwikkeld, kan worden overgedragen op productievoertuigen. In tegenstelling tot wat je zou denken, kunnn de eersten die hiervan gaan profiteren in dit geval geen auto’s zijn, maar motorfietsen. Een motorblok staat in veel opzichten veel ‘dichter’ bij dat van een F1-auto. Zeer interessant in dit opzicht is de ‘voorkamerontstekingstechnologie’, die nu door alle F1-motoren wordt gebruikt en is ontworpen is om het gebruik van minder mengsel en hogere compressieverhoudingen mogelijk te maken. In de praktijk krijg je veel meer vermogen met minder brandstof, wat resulteert in een krachtigere, schonere en minder dorstige motor.

Twee injectoren

Volgens recent ingediende patenten lijkt het erop dat Honda deze technologie eerst naar motorfietsen wil vertalen. Dat zou moeten gebeuren met een systeem dat gebaseerd is op twee injectoren per cilinder. De eerste injector, volledig ‘conventioneel’, zou geflankeerd worden door een tweede injector die in een kleine voorkamer boven de hoofdverbrandingskamer is gemonteerd. Deze wordt aan de hoofdverbrandingskamer gekoppeld met een ‘klep’ die door een soort nokkenas wordt bewogen. Door te draaien, sluit de klep de hoofdbrandstofkamer aan de ene kant, terwijl-ie tegelijkertijd de voorkamer aan de andere kant opent zodat er extra brandstof in de voorkamer zelf kan worden geïnjecteerd.

2021 Honda CB650R heeft fris design en SFF-BP voorvork

F1-technologie in motorfietsen: complex systeem

Het door Honda bedachte systeem is natuurlijk veel complexer dan we hierboven kort hebben proberen uit te leggen. Het vindt zijn wortels in het Compound Vortex Controlled Combustion-systeem (CVCC). Carburateur en cilinderkop waren zo ontwikkeld dat het mengsel in twee fasen inspoten werd waardoor het verbruik een stuk gunstiger uitpakte. Het werd gebruikt op Amerikaanse Civics uit de jaren ’70. Met CVCC voldeed Honda aan de Amerikaanse emissiegrenswaarden, zonder het gebruik van veel duurdere katalysatoren.

Hoewel de nieuwe patentaanvraag niet specifiek uitlegt voor welke motorfietsen het bedoeld is, tonen de illustraties hierboven duidelijk de contouren van de volgende generatie Fireblade. Dat suggereert dat de F1-technologie in de eerste plaats gebruikt zou kunnen worden op high-performance motorfietsen.

TV-serie Road to Dharma: een ander motoravontuur

Road to Dharma: een ander motoravontuur

De Road to Dharma is een nieuw type docu-serie en is heel anders dan andere avontuurlijke motorverhalen op video. De serie speelt zich af in de Indiase zijde van de Himalaya. De productie is in handen van de Amerikaanse documentairemaker Adam Schomer. De serie legt de verhalen vast van acht personen met verschillende achtergronden. Ze rijden onder leiding van yogi Anand Mehrotra over de hoogste bergen ter wereld.

De Road to Dharma richt zich niet op motorrijden, de uitrusting of het breken van records. Het gaat erom dat acht rijders, elk met hun eigen problemen, zichzelf proberen terug te vinden. Interne bagage afgooien, daar gaat het om, zodat ze niet ongelukkig zijn en hun mogelijkheden kunnen benutten.

Kijk twee afleveringen gratis op Vimeo

De gekke situaties waarin de rijders terechtkomen, spelen een belangrijke rol in elk verhaal. Risicovolle en onbekende situaties, het kenmerk van avontuur, kunnen je rijk belonen. De Road to Dharma laat zien dat hoe meer we uit onze comfortzones stappen, hoe meer we uit ons leven halen. En in niet geringe mate dragen deze ervaringen bij aan de realisatie van wat we kunnen.

Interactie tussen motorrijders in Road to Dharma

Motorrijders met een voorliefde voor motorfietsen, die over zandwegen in verlaten landschappen rijden, zullen misschien niet van deze serie genieten. In plaats daarvan bieden het bergen en de culturen van de Himalaya het perfecte decor voor de interacties van de gevolgd motorrijders. De aantrekkingskracht van de serie is meer gericht op een breed publiek, Je mag hopen dat de serie incidentele en niet-motorrijders bewust maakt van het motorrijden.

Road to Dharma is een van de beste video’s voor motorrijders en kijkers die het leuk vinden om wat het is: een verhaal over normale mensen die op zoek zijn naar een extreme ervaring om de meest fundamentele en verontrustende aspecten van zichzelf te overwinnen.

RoadtoDharma.com, 10 afleveringen
Producent: Adam Schomer
Beschikbaar op: iTunes, Amazon Prime, Vimeo, YouTube, Google Play

Praten met Charley Boorman over de Long Way Up

Intelligent Cranium Helmet: echt of vaporware?

Het idee van de ‘smart helm’, vol met geavanceerde technologie en met bescherming van de schedel, blijft maar terugkomen. Het nieuwste bedrijf dat probeert door te breken is Intelligent Cranium Helmet (ICH). Dat werkt aan een serie helmen met modulaire technologie die je kunt toevoegen of verwijderen.

De iC-R-helm heeft veel van de kenmerken als de Skully AR-1. Die helm kwam er uiteindelijk niet. De kroon op het werk van ICH is het paar camera’s achterop de helm. Die bieden de drager een zicht van 240 graden op het geïntegreerde heads-up display. In combinatie met het zicht van 120 graden aan de voorkant, elimineert dit alle dode hoeken vlekken rondom de rijder. Voor het geval dat ook niet genoeg is, bevat de helm ook nabijheidssensoren die je waarschuwen wanneer andere voertuigen te dichtbij komen.

Geschiedenis van het merk Bell Helmets

Intelligent Cranium Helmet met spraakbesturing

Een andere unieke eigenschap van de iC-R is de spraakbesturing. In plaats van een afstandsbediening zoals het Nuviz heads-up display, activeren specifieke zinnen specifieke functies binnen de helm. Met ‘Record my ride’ activeer je de naar voren gerichte camera die bovenop de helm is gemonteerd. Dan kun je gaan motovloggen. Andere commando’s zijn ‘Play music’ en ‘Emergencycall’. De laatste is nuttig wanneer je na een ongeval alleen nog kunt spreken. In onderstaande video met CEO Ambrose Dodson worden veel van de hightechfuncties van de iC-Rs+, het topmodel, in de huidige ontwikkelingsmodus doorgenomen.

https://youtu.be/WNRBqGcVbX0

Vermeldenswaardig is dat de iC-R ook de traditionele veiligheidsmaatregelen niet heeft verwaarloosd. Tegen de tijd dat de helm beschikbaar is voor het publiek, streeft ICH naar DOT-, Snell- en ECE-certificaten. Ook het comfort is niet verwaarloosd. De iC-R heeft vijf ventilatieopeningen die je hoofd helpen koelhouden, drie aan de bovenkant en twee aan de zijkant. Dit is meer ventilatie dan de meeste traditionele helmen bieden. Andere functies zoals streaming muziek en Bluetooth-communicatie met andere rijders zijn ook standaard aanwezig.

Het probleem dat we in het verleden hebben gezien met projecten als deze is dat ze verdwijnen. Zonder een spoor achter te laten, zoals Nuviz. Of ze bestaan als wat softwareontwikkelaars ‘vaporware’ noemen. Producten die nooit uitkomen met het initiële product waar klanten al voor hebben betaald, zoals Skully. Op het eerste gezicht zou Intelligent Cranium Helmet ook in die voetsporen kunnen treden.

Daarom maken ze op de Indiegogo-pagina duidelijk dat ze geen gloednieuw bedrijf zijn, dat ze gerenommeerde mensen hebben gerekruteerd en dat ze je geld niet zullen stelen. ‘Als we niet genoeg geld inzamelen om verder te gaan, dan zullen alle ingezamelde fondsen zonder aarzelen worden teruggestort aan onze geldschieters’, staat er in vette, onderstreepte tekst. Inderdaad, de video toont aan dat de technologie waar Intelligent Cranium Helmet op wedt ook echt werkt.

Dit is de prijs van de 2021 Kawasaki Z900

Langzaamaan raakt het rijtje compleet. Hoeveel 2021 Kawasaki-prijzen hebben we nog te gaan? Hoeveel hebben we gemist. Kawasaki maakt er een spelletje van. Verwarrend ook, want zijn we compleet?

Kleuren en prijzen 2021 Kawasaki Z900

  • Metallic Spark Black / Metallic Flat Spark Back / Red | €10.699,-
  • Pearl Blizzard White/ Metallic Spark Black | €10.699,-
  • Metallic Spark Black / Metallic Flat Spark Black / Green | €10.699,-

De Z900 70kW versie – geschikt voor A2/Code80 – is verkrijgbaar vanaf €10.399,-

De prijzen van de 2021 Kawasaki Z900RS en Vulcan S zijn bekend!

Accessoirepakket met aantrekkelijk klantvoordeel:

Performance Edition

Het Performance Edition-pakket bestaat uit een Carbon Akrapovic-uitlaat, Smoked Windscherm, Tankpad en Buddyseat cover t.w.v. € 1.199,-

Kijk voor meer informatie of een dealer bij u in de buurt op www.kawasaki.nl

2021 Honda CB650R heeft fris design en SFF-BP voorvork

Honda introduceert de 2021 CB650R, een stijlvolle naked die wordt aangedreven door een 648cc vier-in-lijn. De 2021 Honda CB650R heeft de nieuwe SHOWA SFF-BP (Separate Function Front Fork-Big Piston). En er zijn enkele wijzigingen in de carrosserie doorgevoerd.

De 2021 CB650R is een sportieve naked gezegend met een soepele vier-in-lijn. De CB650R wordt op 28 januari 2021 geïntroduceerd. De belangrijkste veranderingen zijn de kleuren, het zadel en de nieuwe Showa SFF-BP (Separate Function Front Fork-Big Piston) voorvork. Ook heeft het voorspatbord nu dezelfde kleur als de brandstoftank.

Lanceert Honda naast CB350 Caféracer een Scrambler?

Het zadel en het achterspatbord hebben een scherpere vorm gekregen en het dashboad is groter. De hoek van de achtergrondverlichting in hert display is veranderd voor een beter zicht.

De CB650R blijft vertrouwen op de Honda Assist Slipper Clutch en Honda Selectable Torque Control (HSTC) voor een gemakkelijk te bedienen rijwielgedeelte en een levendig gevoel van lage tot hoge toeren. De optionele, af-fabriek – geïnstalleerde accessoires omvatten een usb-aansluiting (TYPE-C) voor het opladen van mobiele apparaten.

2021 Honda CB650R Specs

  • Lengte 2.120mm
  • Breedte 780mm
  • Hoogte 1.075mm
  • Wielbasis 1.450mm
  • Zithoogte 810mm
  • Gewicht 201 kg
  • Vloeistofgekoelde 4-takt 4-in-lijn DOHC 4-kleppen 648cc 95ps/12.000 tpm 63,7 Nm/8.500 tpm
  • Versnellingen: zes
  • Tankinhoud 15L
  • Bandenmaat: 120/70ZR17, 180/55ZR17
  • Kleuren: zwart, rood, blauw

2021 Moto Guzzi V7 in Stone en Special editie