Honda: F1-technologie in motorfietsen?

| |

Honda wil technologie die is ontwikkeld voor F1-auto’s overdragen naar productievoertuigen. Nieuwe patenten suggereren het idee van een dubbele verbrandingskamer voor high performance motoren zoals de Fireblade.

Afgelopen herfst kondigde Honda haar vertrek aan uit de F1-racerij eind 2021. De geëvolueerde 1,6-liter turbogeladen V6, een van de meest geavanceerde verbrandingsmotoren ooit gebouwd, zal zeker niet aan de kant worden geschoven. Integendeel, Honda bestudeert nu al hoe de technologie die voor de F1 is ontwikkeld, kan worden overgedragen op productievoertuigen. In tegenstelling tot wat je zou denken, kunnn de eersten die hiervan gaan profiteren in dit geval geen auto’s zijn, maar motorfietsen. Een motorblok staat in veel opzichten veel ‘dichter’ bij dat van een F1-auto. Zeer interessant in dit opzicht is de ‘voorkamerontstekingstechnologie’, die nu door alle F1-motoren wordt gebruikt en is ontworpen is om het gebruik van minder mengsel en hogere compressieverhoudingen mogelijk te maken. In de praktijk krijg je veel meer vermogen met minder brandstof, wat resulteert in een krachtigere, schonere en minder dorstige motor.

Twee injectoren

Volgens recent ingediende patenten lijkt het erop dat Honda deze technologie eerst naar motorfietsen wil vertalen. Dat zou moeten gebeuren met een systeem dat gebaseerd is op twee injectoren per cilinder. De eerste injector, volledig ‘conventioneel’, zou geflankeerd worden door een tweede injector die in een kleine voorkamer boven de hoofdverbrandingskamer is gemonteerd. Deze wordt aan de hoofdverbrandingskamer gekoppeld met een ‘klep’ die door een soort nokkenas wordt bewogen. Door te draaien, sluit de klep de hoofdbrandstofkamer aan de ene kant, terwijl-ie tegelijkertijd de voorkamer aan de andere kant opent zodat er extra brandstof in de voorkamer zelf kan worden geïnjecteerd.

2021 Honda CB650R heeft fris design en SFF-BP voorvork

F1-technologie in motorfietsen: complex systeem

Het door Honda bedachte systeem is natuurlijk veel complexer dan we hierboven kort hebben proberen uit te leggen. Het vindt zijn wortels in het Compound Vortex Controlled Combustion-systeem (CVCC). Carburateur en cilinderkop waren zo ontwikkeld dat het mengsel in twee fasen inspoten werd waardoor het verbruik een stuk gunstiger uitpakte. Het werd gebruikt op Amerikaanse Civics uit de jaren ’70. Met CVCC voldeed Honda aan de Amerikaanse emissiegrenswaarden, zonder het gebruik van veel duurdere katalysatoren.

Hoewel de nieuwe patentaanvraag niet specifiek uitlegt voor welke motorfietsen het bedoeld is, tonen de illustraties hierboven duidelijk de contouren van de volgende generatie Fireblade. Dat suggereert dat de F1-technologie in de eerste plaats gebruikt zou kunnen worden op high-performance motorfietsen.

TV-serie Road to Dharma: een ander motoravontuur

Vorige

Road to Dharma: een ander motoravontuur

Dit kost de 2021 Kawasaki Z650

Volgende