Harley-Davidson 2021: Virtuele introductie op 19 januari

Harley-Davidson zal nieuwe 2021 motorfietsen, onderdelen en accessoires, rijkleding en kleding onthullen tijdens de eerste virtuele introductie. Registratie staat open voor iedereen.

Voor het eerst in de 118-jarige geschiedenis zal Harley-Davidson de wereld virtueel samenbrengen voor de lancering van de 2021 modellen. Schrijf 19 januari in je agenda. Tijdens het Worldwide Digital Event worden alle 2021 motorfietsen, onderdelen en accessoires, rijkleding en kleding onthuld.

Het evenement staat open voor iedereen: registreer je op H-D.com/21

2021 Harley-Davidson XL1200NS Sportster Iron 1200

Nieuwe aanpak van productlanceringen

Het digitale wereldwijde virtuele event van H-D 21 maakt deel uit van de strakke en nieuwe aanpak om producten op de markt te brengen. Eerder dit jaar werd de introductie van modeljaar 2021 verschoven. Harley-Davidson gebruikte die tijd de geplande productportefeuille met 30% te stroomlijnen én de onthulling van het modeljaar sluit nu aan op het begin van het rijseizoen. Dan wordt ook de marketing opgevoerd voor een maximaal effect.

Harley-Davidson fabriek vol met zonnepanelen

2021 Harley-Davidson Road King

‘We zijn verheugd om de wereld virtueel samen te brengen om de inspiratie en passie achter onze 2021-modellen te laten zien, inclusief een glimp van onze eerste avontuurlijke touringmotor, Pan America,’ zegt VP Marketing Theo Keetell. ‘We kijken ernaar uit om dit moment te delen met onze klanten, dealers en fans van over de hele wereld.’

2021 Harley-Davidson FXLRS Low Rider S

Avonturier Jason Momoa deelt zijn passie…

De Amerikaanse acteur, producent en motorliefhebber Jason Momoa zal een sleutelrol spelen in het H-D 21 event. Momoa zal zijn gedachten delen over hoe Harley-Davidson’s aankomende Pan America zijn passie voor het merk heeft vergroot en nieuwe mogelijkheden heeft gecreëerd om eindeloze horizonten te verkennen buiten de geasfalteerde wegen.

‘Harley-Davidson heeft mogelijkheden voor mij ontsloten om het avontuur te vinden met geweldige mensen op ontzagwekkende plekken. Mijn inspiratie vond ik in de United We Will Ride content-serie,’ zegt Momoa. ‘Ik was opgewonden om samen te werken met Harley-Davidson. Voor een eerste blik en de kans om de Pan America 1250 te rijden. Het is het perfecte voertuig dat mijn liefde voor het buitenleven, het onbekende en Harley-Davidson combineert. Motorrijders zullen opgetogen zijn over deze motor.’

Harley-Davidson Pan America Global Reveal 22 februari

Harley-Davidson’s gloednieuwe Pan America 1250 zal te zien zijn tijdens de virtuele lancering van H-D 21. Op 22 februari brengt Harley-Davidson de wereld opnieuw samen. Dan worden de details van de motorfiets digitaal onthuld.

Is de Honda Forza 750 beter dan Yamaha’s TMAX?

Een maxiscooter wacht altijd hetzelfde lot: is hij beter dan Yamaha’s TMAX? Het antwoord bij de Honda Forza 750 laat niet lang op zich wachten merkt Ad van de Wiel.

We kunnen er lang om heen draaien, of direct helderheid verschaffen: is de Honda Forza 750 beter dan de TMAX?

‘In België hebben ze het Merckx-syndroom. Iedere talentvolle jonge wielrenner wordt direct bestempeld als de opvolger van Eddie ‘de kannibaal’ Merckx. Menig wielercarrière sneuvelt in de dop door de druk die dat oplevert. Dikke scooters worstelen met hetzelfde probleem. De TMAX is al tijden ‘de kannibaal’ van de scooters. Wees gerust: de carrière van de Forza 750 sneuvelt niet vroegtijdig, ook al is hij niet beter dan de Yamaha. Honda vist simpelweg uit een ander vijvertje.’

Even voor de zekerheid: de Honda stoot de TMAX dus niet van zijn troon?

‘Niet als het gaat om de troon waarop de meest sportieve scooter zit. Een TMAX daagt altijd uit. Daarmee ga je standaard harder en strakker dan gedacht. Het moet een feest zijn om met die scooter de bergen in te duiken om gewone motoren het vuur aan de schenen te leggen. Die gedachte komt op de Honda niet als eerste in je op.’

Welke gedachte dan wel?

‘Dat Honda de keuzestress verhoogt. Je zal toch maar elke dag vanachter je mondkapje amechtig naar adem happend in de trein stappen. Hoe verademend is dan een makkelijke en comfortabele tweewieler? Eentje met DCT, verschillende rijmodi die niet bedreigend zijn, met ingebouwde navigatie, met bagageruimte, met comfort, die zuinig is voor je portemonnee, die rap is en ook nog stabiel. Scooters blinken niet altijd uit in weggedrag, maar de Honda Forza 750 is een stabiele en neutrale kompaan. Niet zo gek als je bedenkt dat hij erg veel lijkt op de Integra. Honda drukte die machine nog het stempeltje motorfiets – en dus niet scooter – op.’

MotorNL-lezers testen SYM motorscooters

Wat zijn de na- en voordelen van de Forza 750?

‘Kijk eens naar die achterkant. Daar verzorgt een ketting de aandrijving van het achterwiel. Doet u mij dan maar een schone en makkelijke riem. Je rijdt een scooter toch vooral voor het gemak. Het windscherm is bovendien voor mijn 180 mtr goed voor turbulentie. Even mijn nek intrekken voldoet al om die te elimineren, maar perfect is het niet. De remmen zijn juist wel perfect. Vaak is het slappe hap op scooters, niet op de Honda Forza 750. Het stabiele en voorspelbare sturen is al genoemd. Het blok levert zo’n 59 pk en dat maakt hem krachtig genoeg. Even verstand op nul zetten en er staat 170 km/u op de teller. Al gaat het boven de 150 km/u allemaal niet zo snel meer. De twin staat trouwens bekend als extreem zuinig.’

Wat is het eindoordeel?

‘De Honda Forza 750 bedient een andere doelgroep dan de TMAX. De Honda zit eerder tussen BMW’s maxiscooters in. Beetje sport en een beetje toer, maar vooral heel veel dagelijks gebruiksgemak. Al vergeet ik daarbij gemakshalve de kettingaandrijving.  Verder is het een prima alternatief voor het OV en ook voor (te) zware motoren. Het gebruiksgemak is verbluffend. Dat geldt ook voor een Opel Kadett, maar de Forza 750 biedt flink wat meer sensatie. Nog een keer vergelijken we de Honda met de TMAX. De Forza 750 heeft een prijskaartje van € 13.358, Yamaha vraagt € 13.299 voor de TMAX. Daarin is het dus gelijkspel.’

CFMoto deelt beelden van kant-en-klare CLX 700

CFMoto deelt beelden van kant-en-klare CLX 700

De CFMoto CLX 700 stond voor het eerst op de EICMA in 2019, de chique motorshow in Milaan. Destijds was het model een vingeroefening, een idee hoe toekomstige modellen van het merk eruit zouden kunnen zien. Het Britse PR-team van CFMoto heeft foto’s van de motorfiets gedeeld op Facebook. Nu blijkt dat het model dichterbij is dan eerst werd gedacht.

De motor is een regelrechte MT-07-rivaal, met z’n 692 cc, parallel-twin waarvan gezegd wordt dat het 74 pk vermogen heeft en een koppel van 66,4 Nm. De motor weegt rond e 180-185 kilo en heeft een 14 liter brandstoftank. Verdere uitrusting voor zover bekend bestaat uit een slipperkoppeling en solide J.Juan remklauwen en remschijven.

2021 CFMoto 800MT: twee versies in maart

Nog geen officiele aankondiging CFMoto CLX 700

Net als bij de MT-07 is ook bij de CFMoto CLX 700 sprake van een reeks modellen. Het blok huist in modellen met duidelijk verschillende smaken. Alle drie waren vorig jaar op de EICMA te zien. Naaat de CLX 700 is er een robuuste scrambler-versie, met noppenbanden en zadeltassen, en een gelikte supernaked met een hoekige carrosserie en opvallende graphics.

Een officiële bevestiging is nog niet voorhanden. Daarom zijn details over prijs en beschikbaarheid onbekend. Het is zelfs niet bekend of de CFMoto CLX 700 er in deze vorm ooit komt. Maar waarom zou het PR-bureau dan de beelden hebben gedeeld?

Terugkeer van Excelsior-Henderson?

Terugkeer van Excelsior-Henderson?

Veel motorrijders hebben nog nooit een Excelsior-Henderson in het echt gezien. En toch bestaat de kans dat je er eerdaags een ziet blinken bij de dealer.

Het merk Excelsior werd in 1907 opgericht en stond bekend om zijn V-twins. Henderson werd opgericht in 1911 en hun focus lag meer op inline vier-cilinders. Beide bedrijven werden slechts enkele jaren later door Schwinn overgenomen, maar gingen verder als aparte merken. Excelsior was in staat om de derde grootste motorfietsfabrikant in de VS te worden. Henderson heeft naam gemaakt door enkele van de grootste en snelste motoren ter wereld te bouwen. In 1931 besloot Schwinn echter, als gevolg van de Great Depression, beide merken te staken en zich te concentreren op hun kernactiviteit, fietsen.

Fabrikanten die we missen: Henderson

Excelsior-Henderson

In 1993 kocht ondernemer Dan Hanion de namen en richtte Excelsior-Henderson op. De eerste motorfiets die onder het merk werd gebouwd was de Super X, die in 1998 verscheen. Deze cruiser liet zich voortduwen door een 1.386 cc DOHC V-twin. 100 miljoen dollar werd in Excelsior-Henderson gepompt en zo’n 1900 exemplaren werden gebouwd voordat het bedrijf net voor de millenniumwisseling het faillissement aanvroeg.

Merkenrecht nu naar Bajaj?

Zoals het nu lijkt, heeft het Indiase bedrijf Bajaj een overeenkomst gesloten om de naam Excelsior-Henderson te mogen gebruiken. Zij hebben verschillende merkaanvragen ingediend in Europa en India rond de reeds lang bestaande naam. De aanvragen draaient om de productie van motorfietsen, onderdelen, accessoires en kleding.

Dit brengt Bajaj in een betere positie om de concurrentie bij te houden. Veel fabrikanten hebben de afgelopen tijd historische merken gekocht. TVS kocht Norton, Mahindra bezit de namen BSA en Jawa en Hero heeft een overeenkomst met Harley-Davidson om motorfietsen met de juiste branding in India te produceren en te verkopen.

Alles wijst er dus op dat er in de toekomst weer motorfietsen zullen worden gebouwd onder de naam Excelsior-Henderson. En die zullen niet beperkt blijven tot India.

ELC-Henderson de Luxe

Komt er een Royal Enfield Himalayan 650?

Komt er een Royal Enfield Himalayan 650? Omdat Royal Enfield zijn 650-gamma lijkt uit te breiden, zou een Himalayan ook aangedreven kunnen worden door de 650cc-twin. Die gebruikt Royal Enfield al in de Interceptor en de Continental GT. Staat de zware Himalayan straks bij de dealers?

De Royal Enfield Himalayan werd begin 2016 gelanceerd en werd aangedreven door een bescheiden 411cc-eencilinder. In de toekomst zou de Himalayan ook in een 650cc-versie kunnen krijgen. Het idee is verre van onwaarschijnlijk, zeker gezien het succes van de Interceptor en de Continental GT 650. En het blok wordt ook al gebruikt in de nieuwe Cruiser 650. Dat het Indo-Britse merk zijn 650-gamma wil uitbreiden, is geen geheim. Alleen welke modellen onderweg zijn, daarover hult de firma uit Chennai zich in nevelen. Sommige recentelijk gedeponeerde namen (zoals Hunter of Sherpa) bieden hoop.

Is Royal Enfield klaar om Europa te veroveren?

Is komst Royal Enfield Himalayan 650 realistisch?

Een Himalayan 650 is daarom helemaal niet vreemd. Misschien ziet-ie er wel uit als op de render van het Franse Moto Station hierboven? Het idee van een prettig geprijsde enduro, krachtiger dan de huidige Himalayan (24,5 pk), maar niet té en eenvoudig in onderhoud; dat zou wel eens een winnaar kunnen zijn. Zeker is dat ze bij Royal Enfield zeker niet op hun handen zitten…

E-Magazine: Kawasaki 2021 modellen nieuws

Tijdens de lockdown tot 19 januari is het natuurlijk niet mogelijk om je even te verlekkeren aan al die nieuwe modellen die de komende tijd op de markt komen. Wat je nog wel kunt doen lees je trouwens hier. Kawasaki biedt een alternatieve manier om de nieuwe modellen te bekijken: Het Kawasaki E-Magazine 2021.

In het nieuwe door Kawasaki uitgebrachte e-magazine ontdek je overzichtelijk en comfortabel vanuit je eigen huis alle nieuwe Kawasaki modellen en kleuren voor 2021.  Met onder andere de nieuwe Versys 1000 S, Versys 1000 SE, Z H2 SE, Ninja ZX-10R, Z900 en Ninja 1000SX.

Digital magazine: Kawasaki 2021 Nieuws: https://kawasa.ki/Nieuws_2021

Brommer- en motorrijles toch toegestaan tijdens lockdown

Rijinstructeurs die brommer- en motorrijles geven mogen tijdens de lockdown toch doorwerken. Dat bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tegenover vakblad RijschoolPro. Dit omdat brommer- of motorinstructeur geen contactberoep is. Er worden echter voor de categorieën A en AM tot en met 19 januari vooralsnog geen examens afgenomen. Het CBR is volledig gesloten.

Het heeft even geduurd voordat er duidelijkheid kwam vanuit het ministerie van I en W over het wel of niet toestaan van brommer- en motorrijlessen. Vandaag is telefonisch bevestigd aan RijschoolPro dat er alsnog motorrijles mag worden gegeven tijdens de lockdown. De informatie op de website van de Rijksoverheid moet ‘zo snel mogelijk’ worden bijgewerkt.

Geen beroepsverbod

Motorrijles is dus toegestaan tijdens de verzwaarde lockdown omdat instructeur en leerling tijdens de les voldoende afstand kunnen bewaren. Bovendien dragen beide een helm en speciale kleding, of de instructeur zit apart in een volgauto. Wel moeten de coronaregels (afstand, hygiëne) tijdens de rijlessen worden nageleefd.

Eerder lieten de brancheverenigingen, het CBR en de KNMV weten dat er een algeheel beroepsverbod voor alle rijinstructeurs geldt tot en met 19 januari. Nu is duidelijk dat er een alleen een verbod geldt op contactberoepen.

In de vorige lockdown was er veel heisa over het wel of niet toestaan van motorrijles voor het A- en AM-rijbewijs. Motorinstructeur Marcel Nieuwland vocht de status van contactberoep aan en besloot weer te gaan lessen. Begin mei werd vastgesteld dat kandidaten inderdaad weer mochten opstappen.

Bron: Rijschool Pro

Nederland op slot: wat kun je nog met je motor?

Plots zit zowat het hele land op slot en zitten er nog meer mensen thuis. Terwijl jij misschien net je motor winterklaar wilde laten maken bij de dealer. Of een paar nieuwe winterhandschoenen wilde scoren… En nu? We zetten het kort voor je op een rijtje!

Met ingang van de lockdown vanaf 15 december 0.00 uur moeten alle niet-essentiële winkels sluiten. Zeker na de gisteren ontstane chaos rondom winkels als HEMA, Kruidvat en Action zijn de regels nog verder geduid. Eén uitzondering stond gelukkig van meet af al vermeld: locaties voor reparatie en onderhoud van consumentenartikelen en (motor)voertuigen mogen open. De motorzaak kan de werkplaats dus in elk geval openhouden. Bel bij wel eerst even voor een afspraak, aangezien ook dealers erg druk zijn en de handhaving van de regels strikt is. Als vanouds zomaar binnenlopen is er even niet meer bij. Motorkleding en -accessoires worden al niet essentieel beschouwd en mogen dus ook niet verkocht worden.

Hoe de lockdown-situatie in de praktijk aangepakt, verschilt per motorwinkel. De meeste dealers geven via hun websites of Facebook-pagina’s tekst en uitleg hoe zij het aanpakken en welke service ze je nog graag bieden. Controleer dat vooral voor je aanstalten maakt, al blijft de beller in de meeste gevallen sowieso sneller!

9 perfecte motorcadeaus voor motorliefhebbers

Motorkleding en motorrijles?

Dan kent Nederland inmiddels een ook niet onverdienstelijk grote markt voor motorkleding-zaken, die specifiek alles behalve de motorfiets zelf verkopen. Denk aan Motorkleding Store, Motorkleding Center – dat deze week nog grootste plannen uitrolde – en Chromeburner. Die hebben helaas stuk voor de stuk de deuren van hun fysieke winkels kunnen sluiten. Online bestellen kan natuurlijk nog steeds gewoon en via de telefoon en social media kun je je nog altijd prima laten adviseren.

Sowieso is het niet onverstandig dezer dagen de social media-pagina’s van je favoriete zaken in de gaten te houden. Steeds meer ondernemers proberen afhalen mogelijk te maken. Scheelt druk op de pakketbezorging en het scheelt jou wachten!

Mocht je nou juist nu met rijlessen bezig zijn, dan hoeven we je niks te vertellen. Dat ligt plat. Vooralsnog legt het CBR alle rijlessen en de theorie- en praktijkexamens tot en met 19 januari 2021 stil. Tijdens de lockdown in het voorjaar gebeurde dit ook, maar al snel werden motorrijlessen binnen 1,5 meter-afstand alsnog hervat. Of dat nu ook weer gebeurt voor het eind van de lockdown is nog even de vraag.

UPDATE 13:30: inmiddels zijn de rijlessen weer hervat!

Ducati Cares: showrooms Ducati Dealers gesloten, werkplaats geopend

De showrooms van de officiële Ducati Dealers in Nederland zijn momenteel gesloten vanwege de nationale Covid-19 maatregelen. 

De werkplaatsen blijven geopend voor het onderhoud en reparatie. Neem dus zeker nog steeds contact op met uw Ducati Dealer voor de wintercheck of andere ingrepen op uw Ducati.

Vanzelfsprekend zullen alle Ducati dealers de specifieke gezondheidsvoorschriften in acht nemen. De meeste dealers bieden een haal en breng service aan voor uw motorfiets. 

Alle Ducati dealers zijn telefonisch en digitaal beschikbaar voor vragen, offertes en informatie over de haal en breng service.

Ook kunt u veilig en snel apparel & accessoires bestellen in de Ducati online shop of de online shop van uw dealer en kan u de Ducati van uw dromen configureren met behulp van de configurator. 

Contacteer uw dichtstbijzijnde Ducati dealer.

MV Agusta Superveloce Alpine Limited Edition is al uitverkocht

Een nieuwsbericht dat absoluut niemand zal verrassen. De MV Agusta Superveloce Alpine Limited Edition is in slechts enkele uren na de onthulling uitverkocht. Het team uit Varese organiseerde rechtstreeks uit de historische fabriek een live streaming evenement om dit nieuwe model te vieren.

En je gelooft het misschien niet, maar de gelimiteerde oplage van 110 motoren was in minder dan 24 uur uitverkocht. Een situatie die zeer vergelijkbaar is trouwens met de lancering van de Superveloce 75 Anniversario Limited Edition in november 2020. Terwijl dit jaar niet te boek staat als één van de betere, doet MV Agusta duidelijk zijn best om ervoor te zorgen dat het met een knal eindigt.

“Deze uitzonderlijke samenwerking met Alpine maakt deel uit van onze visie,” zei MV Agusta CEO Timur Sardarov in een verklaring.

“De ontwikkeling van nieuwe modellen is een belangrijk onderdeel van het industriële plan dat we twee jaar geleden hebben gepresenteerd. Dat de MV Agusta Superveloce Alpine nu al is uitverkocht is het laatste succesvolle voorbeeld van dit beleid. Dit bewijst dat onze inspanningen hun vruchten afwerpen”, vervolgde hij.

“Ik ben blij met het zoveelste succes, vooral omdat we het kunnen delen met onze partners in dit project. Natuurlijk Alpine, een merk en een bedrijf waarmee we zoveel gemeen hebben. De Superveloce Alpine heeft zeker geprofiteerd van de synergie tussen onze twee ontwikkelingsteams die tijdens dit project duidelijk zichtbaar was”.