Nieuwe Magni Italia 01/01; eerbetoon aan Arturo

Magni Italia 01/01

De Magni Italia 01/01 is een sportmotor met retrolijnen aangedreven door het driecilinderblok van de MV Agusta Brutale 800. Talrijke onderdelen zijn gemaakt in Italië: vering, velgen, remmen… allemaal met een look geïnspireerd door het verleden. De Italia 01/01 heeft dat unieke en onderscheidende karakter van de motoren die Arturo Magni ooit bouwde.

Magni had diepe band met MV Agusta

Vijf jaar geleden overleed Arturo Magni, de oprichter van Magni. Hij was ook de man die tot 1976 directeur van MV Agusta Racing Department. Magni droeg bij aan 37 constructeurstitels en 38 wereldkampioenschappen. In zijn eigen bedrijf heeft Arturo altijd zijn motorfietsen gemaakt met een uniek en onderscheidend karakter. In zijn werk liet hij een sterke verwantschap zien met MV Agusta en met de geschiedenis van het Italiaanse motorrijden in z’n geheel.

Zijn belangrijkste projecten werden gekenmerkt door sportieve lijnen en lay-out, met duidelijke verwijzingen naar motoren uit de jaren ’60 en ’70. De kleur rood, het symbool van de overwinningen van Italiaanse motoren en auto’s over de hele wereld, stond centraal. Vijf jaar na zijn dood, wil Magni hulde brengen aan Arturo. Zo ontstond de nieuwe Italia 01/01, een sportmotor met een retrosmaak, voortgedreven door het driecilinder blok van de MV Agusta Brutale 800.

Mooi blauw: 2021 MV Agusta Superveloce Alpine

Zicht op mechanische structuur

Het frame is een open wiegframe en het rijwielgedeelte is gemaakt door Magni met updates in de geometrie. De lijn van de motorfiets kenmerkt zich door een detail dat in veel door Arturo ontworpen modellen aanwezig is geweest. Het zadel en de brandstoftank, die herinneren aan de vormen van historische MV Agusta racemotoren, zijn strak en licht van vorm. Ze zijn speciaal ontworpen voor dit model. De halve kuip is een accessoire dat Arturo op veel van zijn modellen wilde hebben, want ‘de tophalf geeft de motor een sportieve look, maar laat ook al het moois van de mechanische structuur van de motor in het zicht.’

Magni Italia 01/01: unieke Italiaanse onderdelen

Om de Magni Italia 01/01 nog exclusiever te maken, zijn er ook Italiaanse onderdelen gebruikt. Naast het MV Agusta blok is het remsysteem van Brembo. Het heeft het twee 320 mm voorremschijven met vierzuigerremklauwen en een enkele 230 mm lange remschijf achter met een tweezuigerremklauw. Oram heeft de vering verzorgd en heeft de motorfiets uitgerust met een – exclusief gemaakte – vork met klassieke lijnen en 43 mm vorkpoten. Het doet denken aan de historische GP-vorken van de jaren ’70. Voorvork en achterschokbreker zijn volledig instelbaar. Ook de velgen werden gemaakt in Italië, door JoNich Wheels. Het zijn 18″ gespaakte velgen, speciaal ontworpen voor deze Magni en geschikt voor tubeless banden. Ariete leverde de bruine handvatten.

Ducati Roma kalender wordt strip over de stad

Het 2021 Ducati-nieuws is door de beroemde cartoonist Roberto Recchioni geportretteerd in de beeldtaal van Rome. De kalender is beschikbaar in een beperkte serie van 499 stuks, verkrijgbaar bij Ducati Roma.

Sinds 2013 is Ducati Roma de vooruitgeschoven positie van ‘Borgo Panigale’ in de Italiaanse hoofdstad. Dankzij de twee winkels wakkert Ducati Roma de passie van duizenden Romeinse Ducatisti aan.

‘Traditioneel geeft Ducati Roma aan klanten een kalender van het komende motorjaar. Dit jaar hebben we besloten om onze juwelen – de Ducati’s – te vereeuwigen met illustraties die de Ducati-waarden sportiviteit, prestatie en Italiaanse stijl het best kunnen weergeven. Die illustraties zijn gemaakt door de bekende cartoonist en Ducatista Roberto Recchioni,’ zegt Luca Nanni, directeur van Ducati Roma.

Cartoonist Roberto Recchioni

Roberto Recchioni is naast een van de beroemdste cartoonisten van Italië ook motorrijder, een liefhebber van de schoonheid van Ducati. Zozeer zelfs dat hij dat vaak benadrukt op zijn sociale media.

Op de cover van de speciale kalender staat het symbool van de Ducati, vertegenwoordigd door de gloednieuwe Panigale V4 SP. Bladerend door de kalender kom je langs de vele nieuwe producten van Ducati. Ze worden in de context van de seizoenen en de mooiste stad ter wereld vertaald door de fantasierijke verbeelding van Roberto Recchioni.

Suzuki GSX-R1000R Legend Edition: welke kampioen kies jij?

Januari bijvoorbeeld is gewijd aan de nieuwe Multistrada V4. De motor heeft het vermogen om alle wegen te domineren, zelfs de moeilijkste. Het nieuwe Monster is verbeeld in de stad voor de zetel van Gregorio VII, terwijl de nieuwe en duistere Scrambler Nightshift en 1100 Dark PRO de Romeinse nachten uitdagen. De Panigale V4 daarentegen, is afgebeeld leunend in de bochten van het thuiscircuit van Vallelunga. Tot slot stijgt uit een van de winkels van Ducati Roma – de Foro Italico-locatie – de Streetfighter V4 op. De kalender bevat ook de exclusieve Lamborghini Diavel 1260 en de kostbare Superleggera V4, die passeert de finish in december.

De Ducati Roma 2021-kalender wordt geproduceerd in een beperkte serie van 499 stuks, waaronder 50 nominale stukken en nog eens 50 op maat gemaakte voor de meest trouwe leden van de Ducati Club Roma.

MOTORbeurs Utrecht nu definitief geannuleerd

De Corona-editie van Motorbeurs Utrecht: MOTORoutletbeurs Utrecht, die gepland staat voor 19 tot en met 21 februari 2021 in de Jaarbeurs Utrecht is geannuleerd. Daarmee is MOTORbeurs Utrecht nu definitief van de baan. Oorzaak is de huidige, strenge lockdown, die tenminste tot 19 januari 2021 duurt. En de onzekerheid over wanneer Jaarbeurs daarna weer open kan.

De overheid zal op 12 januari 2021 duidelijkheid geven over wat er vanaf 19 januari weer mogelijk is. Als pas eind januari de maatregelen worden versoepeld, is het niet haalbaar om alsnog een goede invulling te geven aan deze speciale editie. Annuleren is voor de organisatie in dit stadium de enige juiste beslissing.

Alternatieven

Eerder dit jaar bleek al dat een reguliere MOTORbeurs Utrecht met de kwaliteit die de organisatie wil bieden, niet kon worden georganiseerd. De anderhalvemeter- en veiligheidsregels die van toepassing zijn, maakten dit onmogelijk. De Jaarbeurs is nog wel in overleg met partners om te kijken hoe toch gezamenlijk het motorseizoen gestart kan worden. Zo kunnen exposanten en bezoekers in ieder geval met elkaar in contact blijven.

Save the date

Van donderdag 24 t/m zondag 27 februari 2022 staat de eerstvolgende, ‘normale’ MOTORbeurs Utrecht gepland.
  

Verhuisbericht: De KNMV verhuist naar Papendal

Het einde van een tijdperk. Na ruim vijftig jaar vertrekt de KNMV uit de binnenstad van Arnhem. Per 11 januari 2021 vind je de Koninklijke aan Papendallaan 51 in Arnhem.

Zoals de straatnaam al verraadt zit de KNMV vanaf dan op Sportcentrum Papendal. Een geweldige plek die niet alleen goed bereikbaar is, maar ook een prachtige uitvalsbasis voor ritten en locatie voor evenementen. Een nieuw begin, op een nieuwe plek dus. 8 januari 2021 verhuizen ze naar Sportcentrum Papendal, met adres Papendallaan 51, 6816 VD in Arnhem.

Voor KNMV Leden

Het is dan ook goed om te weten dat de KNMV van vrijdag 8 tot en met zondag 10 januari  niet bereikbaar is, ook niet online voor onder andere licentieaanvragen. Vanaf 11 januari zijn ze weer ‘up and running’.

Voge 500 AC: een klassieke naked

De Voge 500 AC wordt aangedreven door een 471 cc parallel-twin, die een maximaal vermogen van 43,5 pk kan leveren. Moderne lijnen worden gecombineerd met LED-koplampen en digitale instrumenten.

Loncin Motorcycle, moederbedrijf van Voge, is een Chinees motormerk dat in 1983 werd opgericht in Chongqing, een van de grootste metropolen in centraal-zuidelijk China. Het bedrijf maakt motorfietsen, vierwielers en motorblokken. De groep bezit meer dan achtduizend octrooien en verkoopt zijn producten in meer dan honderd landen over de hele wereld. Binnen Loncin is Voge de premium-brand. Het zag z’n levenslicht in 2018 en het bedrijf wil motorfietsen ontwikkelen die anders zijn dan de motorfietsen die al in het assortiment zitten. Denk aan modellen met een hoger vermogen en met meer geavanceerde technologie.

Voge verkoop in de Benelux

Sinds dit jaar is Voge ook in de Benelux te koop, met inmiddels een assortiment dat vijf modellen omvat: twee nakeds met de naam Brivido, verkrijgbaar als 300R en 500R, de twee adventure bikes Valico, verkrijgbaar als 300DS en 500DS en de klassieke Trofeo. Die is voorlopig alleen verkrijgbaar in de 300AC-versie.

Dubbeltest Honda CB500X vs. Voge 500DS

In China presenteerde Loncin op de laatste internationale Motorshow een nieuw model, de klassieke Voge 500 AC. Net als de andere motoren uit de Voge 500-serie wordt de nieuwe AC aangedreven door een parallel-twin van 471 cc. Die bereikt z’n maximum vermogen van 43,5 pk bij 8.500 tpm. Bij 7.000 tpm wordt een maximum koppel van 40,5 Nm geleverd.

Modulair

Naast het blok deelt de Voge 500 AC ook een deel van het chassis met de andere modellen in de serie. We zien bijvoorbeeld een Kayaba upside-down vorm van 41 mm en vcentraal gemonteerde monoshock. Het remsysteem is van het merk Nissin en maakt gebruik van twee 298 mm remschijven aan de voorzijde en een enkele schijf van 240 mm aan de achterzijde. Het ABS-systeem is uiteraard standaard. De lichtmetalen velgen meten 17″ en zijn geschoeid met een 120/70-band voor en 160/60 achter. De zithoogte bedraagt 795 mm, de tank heeft een inhoud van 19 liter en de topsnelheid schommelt rond de 160 km/u. In totaal weegt de Voge 500 AC zo’n 198 kg.

De verschillen

Het verschil met de Brivido 500 zit ‘m in de lijnen. De 500 AC is meer klassiek, heeft  een gespierde tank en een breed zadel voor rijder en passagier. Ook is de frontplaat voor de LED-koplamp weg. Die zit op de AC tussen de vorkpoten. De conisch gevormde roestvaststalen uitlaat is ook nieuw. De nummerplaathouder, inclusief de achterste richtingaanwijzers, zijn lager en aan de zijkant van de achterbrug bevestigd.

Ongewijzigd overgenomen van de 500R is het LCD-instrumentarium, dat een klassieke toerenteller, kilometerteller, brandstofpeil, versnellingsindicator, koelvloeistoftemperatuur en bovendien de klok bevat. Op dit moment is er geen nieuws of de 500 AC ook naar de Benelux komt.

Hoe gaat de motorverkoop in Duitsland?

In Duitsland loopt de verkoop van nieuwe motoren en scooters de spuigaten uit. Na de eerste Covid-19 golf heeft de motorverkoop een enorme impuls gekregen. Het virus en de daarmee gepaard gaande maatregelen hebben de behoefte aan meer individuele mobiliteit sterk aangewakkerd. Deze trend is duidelijk waarneembaar over de hele wereld. Maar Duitsland (en kleinere Europese landen zoals Zweden en Nederland vertonen deze trend in versterkte mate.

In de afgelopen maanden is de motorverkoop in Duitsland met +50% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In oktober, toen de tweede golf Covid-19 zichtbaar werd waardoor opnieuw beperkingen noodzakelijk werden, steeg de verkoop van nieuwe motorfietsen opnieuw sterk met een totaal van 12.464 stuks, een stijging van 23,8%.

November topmaand: + 98,1%

In november is de verkoop kunstmatig opgedreven door de OEM’s. Dealers werd aangeraden zo snel mogelijk uitverkoop te houden van modellen in voorraad met een aflopende Euro4-homologatie. Vanaf 1 januari 2021, wanneer Euro5 in Europa wordt ingevoerd, kan de Euro4 slechts binnen de 10% van de verkoop van de afgelopen twee jaar worden geregistreerd. Gezien de limiet per homologatiecode was er een sterke uitverkoopactie in landen waar de dealervoorraad hoog was, zoals in Duitsland. In november stopten de registraties bij 11.945 stuks een stijging van 98,1%.

Motorverkoop: Hoe doet BV Nederland Motorland het?

Motorverkoop Duitsland: Piaggio marktleider

Marktleider in de eerste elf maanden is Piaggio met 29.891 stuks (+22,5%). Voormalig leider BMW verkocht 26.709 stuks (+3,7%) en Honda bezit de derde stek met 23.520 stuks (+19,1%). Op de vierde plaats staat KTM (21.040 – +26,9%) gevolgd door Yamaha (20.600 – +19,7%), Kawasaki (14.317 -+20,8%) en Harley-Davidson (10.311 +1,7%).

Indian Motorcycles: Geen Salon? Showaanbiedingen voor iedereen

De Brussels Motor Show is uitgesteld tot januari 2022. Wat begrijpelijk is, maar natuurlijk wel jammer. Indian Motorcycles Benelux wil echter niet dat haar klanten de gebruikelijke showaanbiedingen mist en kondigt aan dat de geplande aanbiedingen toch beschikbaar komen. Voor alle klanten in de gehele Benelux die een nieuwe Indian Motorcycle aanschaffen.

Kopers van een nieuwe motorfiets bij een officiële Indian Motorcycle-dealer in de Benelux kunnen van 1 januari tot en met 28 februari gratis een keuze maken uit een indrukwekkend assortiment van onderdelen, accessoires en kleding:

Showaanbiedingen’ van Indian Motorcycle 1 januari – 28 februari 2021

€ 1000,- aan gratis onderdelen, accessoires en kleding bij Indian Scout- en FTR 1200-modellen

€ 1500,- aan gratis onderdelen, accessoires en kleding bij Indian Vintage-Springfield- Chieftain- Challenger- en Roadmaster-modellen.

“We zijn dol op de Brussels Motor Show. We ontmoeten er onze rijders en praten met hen over de nieuwste modellen en aanbiedingen. Het is voor ons een van de hoogtepunten van het jaar,” vertelt Lynda Provoost, marketingmanager van Indian Motorcycle Benelux. “Het is volledig begrijpelijk dat de organisatoren de show hebben uitgesteld, maar we gaan het contact met onze klanten zeker missen. Daarom hebben we besloten dat al onze dealers in de Benelux hun klanten kunnen laten profiteren van onze showaanbiedingen, zodat ze allemaal hun nieuwe motor kunnen personaliseren.”

Belgische dealers zullen een aantal ‘open dagen’ organiseren die een weekend lang duren: een perfecte gelegenheid voor de rijders om hun dealer te bezoeken en van deze aanbiedingen te profiteren. Hieronder de data:

Indian Motorcycle België – Open dealerdagen 16/17, 23/24 en 30/31 januari

Nederlandse dealers hebben in elk geval tot en met 19 januari te maken met de lockdownmaatregelen, waardoor de showroom gesloten moet blijven. De werkplaatsen zijn echter wel open voor onderhoud en reparaties. Nederlandse klanten kunnen op www.indianmotorcyclebenelux.com meer informatie vinden over de 2021-modellen. Vanaf 20 januari kunnen zij hun dealer weer bezoeken. Tijdens de lockdown kunnen klanten natuurlijk altijd telefonisch of via e-mail contact opnemen met hun dealer.

De dealers in Luxemburg zijn normaal geopend.

Voorwaarden ‘showaanbiedingen’:

  • € 1000,- aan gratis onderdelen, accessoires en kleding bij de aanschaf van een mid-size motorfiets
  • € 1500,- aan gratis onderdelen, accessoires en kleding bij de aanschaf van een zware motorfiets
  • Aanbieding alleen geldig bij de officiële Indian Motorcycle-dealers bij de aanschaf van een nieuwe Indian Motorcycle
  • Aanbiedingen geldig van 1 januari tot en met 28 februari
  • Geldig in Nederland, België en Luxemburg

Bottpower’s radicale Yamaha XR9 Carbona

Als je er nog nooit eerder van gehoord hebt: Yamaha laat met het Yard Built-programma de beste bouwers van customs losgaan op een Yamaha. Nu was de XSR900 aan de beurt. Het resultaat: de XR9 Carbona Pikes Peak.

Bottpower uit Spanje

De Yamaha XR9 Carbona is de nieuwste creatie uit de werkplaats van het Spaanse Bottpower. Het is een van de meest radicale Yamaha Yard Built specials die we tot nu toe hebben gezien. Het mag dan radicaal zijn, maar eigenaren van een standaard XSR900 kunnen zelf een kit kopen, zonder aanpassingen aan het frame.

De compacte, agressieve en licht ogende XR9 Carbona is ontworpen om te presteren op bochtige en uitdagende wegen. Bottpower liet zich inspireren door ‘Battle of the Twins’, een raceklasse voor tweecilindermotoren. Het bedrijf is dan ook vooral gespecialiseerd in Yamaha en Buells.

Het verhaal begon in 2017 toen twee specials van Bottpower twee categorieën wonnen tijdens de iconische Pikes Peak International Hill Climb in Colorado, USA.

Yamaha XR9 Carbona geïnspireerd op Pikes Peak

‘De XR9 Carbona is geïnspireerd op onze overwinningen tijdens Pikes Peak. Met z’n sterke koppel en compacte chassis, realiseerden we ons dat de Yamaha XSR900 met z’n CP3-blok de ideale basis was voor deze dynamische nieuwe Yard Built-special. Ten eerste was het doel om een coole en snelle motor te bouwen met een modern en agressief uiterlijk. Ook wilden we een ‘plug and play’ kit ontwikkelen die elke Yamaha XSR900-rijder in staat zou stellen om zijn of haar motor te transformeren in de XR9.’

Speciale ombouwkit

Terwijl veel van Yamaha’s Yard Built motoren unica’s zijn, gericht om andere motorrijders te inspireren ook hun unieke motorfiets te creëren, past de Bottpower Carbona XR9-kit direct op elke bestaande XSR900 of CP3 Platform.

De Yamaha XR9 Carbona-kit bevat een cover met geïntegreerde koolstofvezel luchtinlaten voor de brandstoftank, koolstofvezelzadelsteun en -achterzijde inclusief alcantarazadel, achterlichten en richtingaanwijzers, geïntegreerde LED-dagverlichting, radiatorcover met winglets, koplamp met groot/klein licht, kentekenplaathouder, tandwielafdekking en een belly pan.

‘Met behulp van onze uitgebreide ervaring met composieten en 3D-printing hebben we elementen uit de Yamaha R-serie geïntroduceerd, zoals de verborgen ronde koplampen om het gevoel van een racemotor met een nummerplaat te creëren. De XR9 Carbona heeft veel optische massa rond de motor. Daardoor lijkt het of er veel gewicht voor is gekoppeld aan een korte achterkant. En als je de motor driekwart van voren ziet, doet de motor denken aan een Pitbull: zwaar gespierde schouders (de brandstoftank) en een katachtige houding die een krachtig uiterlijk creëert.’

Suzuki GSX-R1000R Legend Edition: welke kampioen kies jij?

Suzuki GSX-R1000R Legend Edition: welke kampioen kies jij? Suzuki Italië brengt zeven speciale edities uit van de GSX-R 1000R-supersport, één voor elke WK-titel. Van Barry Sheene tot Mir, via Lucchinelli, Uncini, Schwantz en Roberts.

Met Barry Sheene in 1976 en 1977, vervolgens met Marco Lucchinelli in 1981 en Franco Uncini in 1982. In 1993 was het de beurt aan Kevin Schwantz, in 2000 die van Kenny Roberts Jr. En dit jaar, in 2020, de titel van Joan Mir. Zeven wereldtitels in de hoogste klasse van de motorracesport, zeven speciale edities voor de Suzuki GSX-R 1000R Legend Edition, een echte special op basis van de Suzuki GSX-R1000R Anniversary.

Technisch zijn ze in feite hetzelfde: een Suzuki GSX-R 1000R in 2020-versie, met carbon en goedgekeurde Akrapovic-uitlaatdemper en andere bekleding van het duogedeelte van het zadel. Het verschil is de kleurstelling, de Legend Edition heeft er zeven in die van zes wereldkampioenen. Ze zijn een fysieke herinnering aan het jaar waarin ze hun wereldtitel met Suzuki wonnen.

2021 Suzuki GSX-R1000R in MotoGP-kleurstelling!

Twee versies zijn gewijd aan Barry Sheene en beide dragen de graphics van het Heron-Texaco team. De eerste voor de titel van 1976, de tweede voor die van 1977. Ze lijken veel op elkaar, maar ook weer niet. Beiden wel met het nummer 7, want Sheene was de eerste coureur die zijn geluksgetal niet wilde opgeven voor de 1 van de wereldkampioen waar hij in 1977 recht op zou hebben gehad.

Suzuki GSX-R1000R Legend Edition opgedragen aan Marco Lucchinelli

Dan de Suzuki die is opgedragen aan Marco Lucchinelli voor de titel van 1981. Die heeft uiteraard het Nava-OlioFIAT-kleurenschema van het Gallina-team en de nummer 5. Het jaar daarop won het team opnieuw de titel met Franco Uncini. Zijn Suzuki droeg nummer 13 en had een heel eigen kleurstelling. Vervolgens de WK-motor van 1993, de Suzuki waarop de Texaan Kevin Schwantz furore maakte. Deze motor behoeft geen introductie: alleen het nummer 34 zegt genoeg.

In het nieuwe millennium gaan we naar de Suzuki van Kenny Roberts Jr. Hij won de titel in 2000. We besluiten met zeer recente geschiedenis: de overwinning van Joan Mir. Deze Suzuki heeft het kleurenschema waarmeer Hamamatsu ook de 100ste verjaardag viert.

De Suzuki GSX-R1000R Legend Edition kun je in Italië alleen online kopen voor een prijs van €22.500,-. Dat doe je op Suzuki e-commerce.

Dakar 2021 in gevaar: Saoedi-Arabië sluit grenzen

Het gastland heeft tot 27 december beperkingen opgelegd vanwege de noodsituatie die door de nieuwe variant van het coronavirus is ontstaan. Het inreisverbod kan worden verlengd. Mogelijk uitstel van de start van de Dakar 2021 rally, die op 3 januari zou moeten beginnen.

De ontdekking van een nieuwe, agressieve variant van Covid-19 heeft geleid tot een reeks maatregelen op wereldschaal. Verschillende landen hebben internationale vluchten geblokkeerd. Dit is niet alleen het geval in Europa, dat routes van en naar het Verenigd Koninkrijk heeft beperkt. Ook niet-Europese landen zoals Saoedi-Arabië hebben snel actie ondernomen.

Gerard Jimmink: ‘Elke Dakar heb ik wel één keer geluk gehad’

Blokkade

De blokkade van de Arabische monarchie was niet beperkt tot vluchten naar Londen en andere bestemmingen op Britse bodem. Aangezien de variant van het virus zich nu naar het oude continent heeft verspreid, heeft Riyadh de sluiting van zijn grenzen bevolen tot 27 december. Het zal niet mogelijk zijn om het land binnen te komen, niet met het vliegtuig en niet over land. De beperkingen kunnen zelfs worden uitgebreid, volgens verschillende persbronnen.

ASO geen speelruimte

In deze algemene situatie van onzekerheid heeft de ASO, die de Dakar 2021 organiseert geen echte speelruimte. Het moet zich onderwerpen aan de wil van de Saudische bestuurders. Natuurlijk zijn de Arabieren zich bewust van het belang om de Dakar door te laten gaan, maar op dit moment zijn er andere prioriteiten. De afgelopen dagen zijn er al wel wat problemen geweest, omdat alle deelnemers bij het aan boord gaan een negatieve PCR-test moesten presenteren. De test moet 72 uur voor de vlucht worden uitgevoerd.

Moeiijk

Begin dit jaar had een andere sport ook al te maken met corona in de Golfregio. Afgelopen maart zat Dorna in het midden van een poging om het MotoGP-weekend in Qatar te houden.

Uiteindelijk reden alleen de Moto2- en Moto3 een wedstrijd. De MotoGP werd geannuleerd. De geruchtenstroom is in volle gang. Nog niet bevestigd zou de ASO overwegen de Dakar 2021 ook naar later te verplaatsen. Op dit moment is de start gepland voor 3 januari. Maar gezien het feit dat technische en administratieve controles twee dagen voorafgaand aan het evenement worden uitgevoerd, lijkt het erg moeilijk om de rally door te laten gaan zoals gepland.