Qianjiang Motorcycle onthult een nieuwe baby-cruiser met Harley styling

Qianjiang SRV300

Een tijd geleden hadden we al de aankondiging. De komst van een baby-Harley, de HD350, gebouwd in samenwerking met een Chinese partner Qianjiang Motorcycle. Dit is een leuk ontworpen Flat Tracker bedoeld voor de Aziatische markt. Maar ontwerptekeningen die net door Qianjiang zijn uitgebracht onthullen een nieuw model dat veel meer lijkt op een traditionele Harley Davidson dan de HD350: de Qianjiang SRV300. Wat de vraag doet rijzen of dit misschien een tweede samenwerking tussen de twee bedrijven is?

Is Harley-Davidson nog partner?

De voormalige Harley-Davidson CEO Matt Levatich had grote plannen om het aanbod van het bedrijf uit te breiden. Daarentegen heeft zijn vervanger, Jochen Zeitz, deze teruggeschaald om zich te concentreren op de traditionele markt van Harley. De mogelijkheid bestaat dat Harley en Qianjiang al waren begonnen aan een kleine cruiser voor de Aziatische markt, maar zijn gestopt toen Zeitz het overnam. Heeft Qianjiang dus alsnog op eigen houtje het project afgemaakt? Of loopt de samenwerking nog door?

We weten niet veel over de Qianjiang SRV300, behalve een paar foto’s en dat hij de QJMotor SRV300 heet. De 300 geeft waarschijnlijk zijn geschatte motorinhoud aan. En het zou redelijk zijn om aan te nemen dat hij dezelfde 338cc Benelli V-twin gebruikt als de HD350.

Qianjiang SRV300 Sportster looks

Ongeacht zijn oorsprong zou de SRV300 goed gepositioneerd zijn om te concurreren met de Hyosung GV 300 S Aquila en de Benda Motors Jinjira 300. Beide gelijksoortige kleine cruisers die populair zijn in Azië. Zelfs als Harley niet betrokken was bij de creatie van de SRV300 is er geen ontkenning van de sterke Sportster invloed in het ontwerp. Misschien zie je zelfs wel een vleugje van de Street-serie om het geheel een beetje te moderniseren.

Als Harley-Davidson wel zelf betrokken is bij de creatie van dit nieuwe model kun je er in ieder geval wel vanuit gaan dat hij alleen op de Aziatische markt zal verschijnen. Die-hard Harley-Davidson fans vinden doorgaans een 883-sportster al te klein.

Verkeersboetes stijgen in 2021 – alle prijzen op rij

De ANWB publiceerde vandaag alle prijzen van verkeersboeten in 2021. En verassing, die zijn gestegen. De stijging volgt de inflatiecorrectie van 1,6 procent. De bedragen voor snelheidsboetes in het nieuwe jaar liggen 1 tot 10 euro hoger. 

Snelheidsboetes 2021

Overschrijding max snelheid met (km/h)Binnen bebouwde kom €
(in 30km zone, bij werkzaamheden en woonerf gelden andere bedragen)
Buiten bebouwde kom €
(bij werkzaamheden gelden andere bedragen)
Snelwegen €
(bij werkzaamheden gelden andere bedragen)
112
216
322
4292525
5353231
6433938
7504644
8575251
9656158
10746965
111009489
1210810497
13120114105
14129123114
15139133123
16149142132
17160152143
18173162155
19184176165
20197188177
21211200189
22224212200
23239224212
24251239224
25267252235
26282267249
27300280261
28314295271
29330313286
30346329302
31316
32331
33346
34362
35378
36394
37411
38427
39435

Bereken zelf het tarief van een snelheidsovertreding (website Openbaar Ministerie)

Overige overtredingen:

  • Onnodig links rijden op een autoweg of autosnelweg: 150 euro
  • Rechts inhalen: 250 euro
  • Geen autogordel dragen: 150 euro
  • Als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthouden: 250 euro
  • Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro
  • Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro
  • Met een motorrijtuig rijden terwijl het kenteken niet behoorlijk leesbaar is: 50 euro
  • Buiten noodzaak stilstaan op de vluchtstrook of vluchthaven: 250 euro
  • Passagiers die bij een tram of autobus willen in- of uitstappen daartoe geen gelegenheid geven: 400 euro
  • Een voertuig dubbel parkeren: 100 euro
  • Parkeren op plaatsen die voorzien van een blauwe streep, zonder dat er een parkeerschijf in de auto aanwezig is: 100 euro
  • Onnodig mistlicht aan de voorzijde voeren: 100 euro
  • Onnodig mistlicht aan de achterzijde voeren: 150 euro
  • Niet werkende remverlichting: 150 euro
  • Niet werkend derde remlicht (voor voertuigen na 30-09-2001): 100 euro

Bron: ANWB

Nederland massaal op de motor!

Een kleine 15.000 gloednieuwe motoren en dik 50.000 tweedehands motoren, dat is het indrukwekkende en record brekend motorverkooprapport van 2020. We moeten ver terug in de tijd om dit soort cijfers te vinden bij nieuwe motoren. Meer dan een decennium! De teller van nieuwe motoren eindigde afgelopen jaar om precies te zijn op 14.622 stuks en dat is een stijging van 4,7 procent ten opzichte van 2019 zo blijkt uit officiële cijfers van de RAI Vereniging, BOVAG en RDC.

De occasionscijfers blijken zelfs op recordhoogte te zitten, want nooit eerder verkocht de vakhandel meer dan 50.000 tweedehands motorfietsen in een kalenderjaar. Uiteindelijk eindigde 2020 op een totaal van 52.175 verkochte occasions en dat is 11 procent meer dan in 2019. 

Motorverkopen 2020: BMW, Yamaha en Kawasaki grote winnaars

De belangrijkste oorzaak van dit succes is uiteraard de grote behoefte aan individueel vervoer na de corona-uitbraak. Niet heel toevallig schoten ook de verkoop van fietsen en scooters door het dak. Deze onverwachte vraag resulteerde uiteindelijk in het beste motorverkoopjaar sinds 2009. Net voor die andere crisis, de kredietcrisis.

Dat 2020 een recordjaar is, blijft bijzonder na de internationale lockdowns in het voorjaar, waardoor de toelevering van onderdelen en de productie en distributie van motoren wereldwijd stokte. Hierdoor konden reeds in bestelling genomen nieuwe motoren niet worden geproduceerd en werden winkels amper bevoorraad. 

Vanaf de zomermaanden was een duidelijke inhaalslag te zien die tot het einde van het jaar aanhield. Zo werden er in december 2020 bijna 140 procent meer nieuwe motoren geregistreerd dan in december 2019 (582 stuks om 243 stuks). In de occasionhandel was na een flinke dip tijdens de corona-uitbraak in maart al vanaf april duidelijk dat er grote behoefte was aan individueel vervoer. Afgelopen december werden er bijna een kwart meer tweedehands motorfietsen verkocht dan in dezelfde maand in 2019.

RAI Vereniging en BOVAG zijn uiteraard blij met de populariteit van de motor en de motorverkoop in Nederland, zo blijkt uit een gezamenlijk statement. ‘Motor rijden is in. Mensen kiezen niet alleen voor de geweldige beleving van motorrijden, maar ook voor de praktische kant. De motor is bij uitstek geschikt om je in de huidige samenleving, snel, veilig, schoon en hygiënisch van A naar B te verplaatsen. Het potentieel is enorm, aangezien momenteel slechts de helft van de anderhalf miljoen Nederlandse motorrijbewijsbezitters een eigen motorfiets in bezit heeft. Bovendien past de motor in een stedelijk mobiliteitsbeleid, waarbij ruimtebesparing steeds belangrijker wordt en minder parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor auto’s. Ook zet de sector versneld in op verduurzaming met de ontwikkeling van schonere motoren’, zo laten de RAI en Bovag ons weten in een gezamenlijke verklaring.

2021 Husqvarna Svartpilen 125 klaar voor Europa

2021 Husqvarna Svartpilen 125 klaar voor Europa. Europa heeft een vrij grote markt voor lichte motoren. Het driefasen-motorrijbewijs verbiedt beginnende motorrijders om op zware motoren te rijden. Eerst moeten ze voldoende tijd hebben doorgebracht op A2– en A1-geschikte motoren. Daarom brengt Husqvarna een lichte versie van hun succesvolle Vitpilen voor Europese A2-rijders. De 125 cc kunnen ze opnemen in hun rijtje potentiële motorfietsen.

Husqvarna Blåpilen: een cruiser uit Zweden?

2021 Husqvarna Svartpilen 125: andere stijl dan KTM 125 Duke, zelfde motor

De Husqvarna Svartpilen 125 is de slimmere, brildragende alter-ego van de wild gestijlde KTM 125 Duke. Hij gebruikt hetzelfde vloeistofgekoelde 125cc blok (gekoppeld aan een zesversnellingsbak), en zelfs het frame is overgenomen van broer Duke. De motor levert een vermogen 15 pk en een koppel van 11,9 Nm, wat betekent dat deze eigenwijze motor makkelijker dan ooit aan de slag kan voor nieuwe rijders.

De WP Apex-veringscomponenten zorgen voor een soepele rit en de ByBre-remmen voor de vertraging die je nodig hebt om ‘m te stoppen. Afgezien van de andere stijl en het feit dat de Svartpilen meer weegt, zullen de meeste verschillen tussen de ‘Zweed’ en de Duke 125 neerkomen op visuele updates om de twee motoren te onderscheiden.

Opnieuw gespot: Aprilia Tuareg 660

Sinds EICMA 2019 zijn er geruchten over de Aprilia Tuareg 660. De Italiaanse motorfabrikant ging het podium op met zijn geheel nieuwe middelgrote sportmotor, de RS 660. Daarnaast stond ook zijn uitgeklede tegenhanger, de Tuono 660 Concept. En er was een derde 660 te zien op de Aprilia-stand, een beetje buiten de schijnwerpers en weg van nieuwsgierige blikken. In een glazen doos gevuld met bladeren kregen we onze eerste hint van de hergeboorte van de Tuareg.

Trendsetters

De Tuareg is voor Aprilia wat de NXR750 is voor Honda of de Elefant voor Cagiva. Alle drie derivaten van Parijs-Dakar racers die een nieuwe trend in de motorindustrie ontketenden. Het zijn de motoren die aan het eind van de jaren 80 het vuurtje oppookten van de avontuurlijke motorbeweging. Een nieuw segment dat tot op de dag van vandaag blijft bloeien.

Meer kijk op de Aprilia Tuareg 660

Ongeveer een jaar nadat Aprilia zinspeelde op de terugkeer van zijn avonturenmotor, werd in september 2020 de eerste Tuareg op de weg gespot. Aprilia bevestigde inderdaad dat ze bezig was met drie middelgrote motoren. De Tuareg was dus onderweg! Onlangs werd de motor opnieuw op de weg gespot en deze keer krijgen we een betere kijk op hoe de Italiaanse avonturier er uit komt te zien.

Op de typische ADV-manier is de motor uitgerust met een driekwart kuip met een korte, dual-sport windscherm en met een enkele, cirkelvormige koplamp (led?). Het is een eenvoudig, maar efficiënt ontwerp. Ook lijkt het erop dat de motor zowel voor als achter ook led-verlichting krijgt.
Andere opvallende kenmerken zijn de felgele valbeugels en keienvanger, de asymmetrische spaakwielen en de lange upswept uitlaatdemper.

2021 Aprilia Tuono 660: officiële foto’s en specs!

Introductie in 2022

De motor zal waarschijnlijk zo worden getuned dat er veel koppel aanwezig is in het lage- en middentoerengebied om aan de avontuurlijke ambities te voldoen. Ter referentie: in de RS levert het twin-blok een vermogen van 100 pk en in de Tuono 95 pk.

Gezien Aprilia net de gloednieuwe Tuono 660 uit 2021 introduceerde, zullen we de Tuareg 660 waarschijnlijk pas begin 2022 zien. Maar we weten tenminste dat hij eraan komt.

Kortrijk: Motoreflex voegt zich bij MKC Moto

De nieuwe motorkledingformule MKC Moto –  de identiteit waaronder Motorkledingcenter (MKC) en Joma Moto verdergaan – heeft uitbreidingsnieuws aan de start van het nieuwe jaar. Per heden valt MotoReflex in Kortrijk onder de vleugels van de internationale motorkledingketen waarmee het de positie in de Benelux versterkt. Bestaande klanten zullen de vertrouwde gezichten blijven zien in de winkel.

Voordat de activiteiten worden voortgezet onder MKC Moto moet er plaats gemaakt worden voor nieuwe merken en collecties. Daardoor houdt MotoReflex een extra scherp geprijsde Solden deze maand. “Door de overname wordt een voor ons nieuw deel van België bediend en kunnen we onze bestaande online klanten een extra servicepunt bieden.” Aldus Mark Bos, CEO van MKC Moto.

Door de fusie tussen Joma Moto en Motorkledingcenter van afgelopen jaar staat de teller op 14 vestigingen verspreid over België, Nederland en Oostenrijk. Binnenkort wordt daar ook Frankrijk aan toegevoegd.

2021 Aprilia Tuono 660: officiële foto’s en specs!

De middleweight naked bike Aprilia Tuono 660 uit Noale wordt in zijn definitieve 2021-versie onthuld. Met de RS als basis is er met verschillende aanpassingen een nieuw model ontstaan.

De 2021 Aprilia Tuono 660 is zeker geen verrassing, gezien het feit dat de presentatie van het concept teruggaat tot EICMA 2019. Hoewel de Piaggio Groep zich nog niet uit over dealers en prijzen, is het wel duidelijk dat de introductie heel dichtbij is. En in ieder geval kunnen we de foto’s bewonderen en de technische specificaties lezen.

Het persbericht bij de foto’s is wat kort. Meer info vind je natuurlijk door gewoon naar de sportieve RS 660 te kijken. Het is traditie dat de Aprilia Tuono altijd zeer dicht bij de supersport (RSV of RSV4) staat. In wezen komt het model er ook uit voort.

Gerucht: Aprilia bouwt een RS 400 en Tuono 400

2021 Aprilia Tuono 660: Minder vermogen, meer koppel

Laten we beginnen met het vermogen van de 2021 Aprilia Tuono 660: 95 pk is in combinatie met het rijklare gewicht van 183 kg een garantie voor uitstekende rijprestaties. De Tuono 660 zal ook beschikbaar zijn in een 35kW-versie voor A2-rijbewijshouders.

Het rijwielgedeelte is in essentie dat van de RS 660, maar het persbericht spreekt van andere afmetingen. Het hogere stuur – dat van invloed is op de gewichtsverdeling – en de offset van kroonplaat en vork , hebben het dynamische gedrag van de motor veranderd. De instelbare vering is in handen van Kayaba.

Het blok, een 270° parallel-twin die rechtstreeks is afgeleid van de V4 heeft een dragende functie. Het maximale vermogen is met vijf pk verlaagt, maar we mogen aannemen dat het koppel vooral in het middentoerengebied is versterkt. Ook zullen de eerste versnellingen korter zijn dan die van de sportieve RS, om de acceleratie en de pick-up te verbeteren.

De elektronica is onveranderd, het is zelfs state of the art voor deze categorie. Met een ride-by-wire systeem met selecteerbare mapping, zes-assig IMU, APRC (tractie, anti-wheelie, cruise control, motorrem) en vijf rijmodi.

Helaas gaat het persbericht, zoals we al zeiden, niet in detail in op prijs en beschikbaarheid van de 2021 Aprilia Tuono 660, terwijl we wel kleurendetails hebben. Je kunt kiezen uit drie combinaties:

  • Concept Black
  • Iridium Grey
  • Acid Gold (al gezien op de RS 660)

Norton is blij: Stuart Garner veroordeeld tot giga-boete

De voormalige CEO van Norton Motorcycles, Stuart Garner, is door een rechtbank veroordeeld tot het betalen van een vergoeding voor meer dan 15 miljoen euro. Dat bedrag had hij verduisterd van drie pensioenfondsen.

Er is een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het epos Norton Motorcycles dat nu al meer dan een jaar duurt. Hoewel er geen sprake is van een heldendicht in de pure zin van het woord, is er wel een happy end. De smaak zal bitter zijn bij menig Britse motorrijder, maar door de aankoop door het Indiase merk TVS is het illustere merk voor de poorten van de hel weggesleept. Maar dat betekent niet het einde van het verhaal voor voormalig CEO Stuart Garner.

2021 Norton Atlas 650 bevestigt door TVS

Enorme boete voor Stuart Garner

De Britse justitie heeft Stuart Garner veroordeeld tot een schadevergoeding van 14 miljoen pond. Dat bedrag zou hij gestolen hebben van drie pensioenfondsen. Die stonden op naam van Norton en de voormalige CEO was daarvan de enige curator. De veroordeling tot het betalen van bijna 15,5 miljoen euro markeert de overwinning van 30 investeerders die Garner hebben aangeklaagd. Maar daarmee houden de problemen voor de voormalig CEO niet op.

Naast het terugbetalen van de grote som geld zal Stuart Garner zich ook nog moeten verdedigen tegen verschillende aanklachten, zoals het schenden van de plicht om belangenverstrengeling te voorkomen, de plicht om persoonlijk gewin niet te laten prevaleren en de plicht om voorzichtig te handelen.

KTM 890 Adventure: update voor 2022?

Voor Norton lijkt de donkere periode voorbij. Onder de hoede van TVS wil het merk zich snel herstellen. De Indiase eigenaar heeft ervoor gezorgd dat de levering van de Norton Atlas in 2021 op gang komt. Ook zijn er geruchten over de terugkeer van de Commando, de V4 RR en het debuut van de Superlight SS.

De Norton-fabriek

KTM 890 Adventure: update voor 2022?

We hebben niet eens de tijd gehad om bij de dealers de nieuwe KTM 890 Adventure te zien of het model maakt zich alweer op voor een nieuwe update. Enkele foto’s genomen tijdens een test op de weg laten een versie met een grotere ruit.

Net uitgerust met het gloednieuwe Euro 5-blok van 889 cc, 105 pk en 100 Nm koppel, gaat de KTM 890 Adventure voor 2022 alweer een modificatie tegemoet. De ‘spy photo’s’ laten een andere adventure zien dan het model dat bij de dealers staat. KTM lijkt vooral werk te hebben gemaakt van de aerodynamica, met een veel grotere en meer beschermende stroomlijn en een verstelbare, groter formaat ruit.

Adaptive cruisecontrol voor veel 2021 KTM-modellen

Verder zien we naast de ongewijzigde 21-inch spaakwielen ook een brandstoftank die identiek zijn aan die van de nu-nog-nieuwe 890. Best mogelijk dat de inhoud van de tank is vergroot, omdat er een aangepaste versie komt voor lange reizen, die comfortabeler is en meer bescherming biedt. Of maken we het nieuws mooier dan het is? Zien we op de foto gewoon een motor die een nieuwe overmaats voorruit test, die straks in de nieuwe KTM-accessoiregids staat?

Motorverkopen 2020: BMW, Yamaha en Kawasaki grote winnaars

De motorimporteurs hebben in 2020 maar liefst 14.622 nieuwe motoren aan de officiële merkendealers verkocht. Die hebben ze vervolgens weer op kenteken gezet. Het verschil met 2019 is niet eens zo groot: 659. Dat verschil was nog kleiner geweest wanneer BMW in de laatste maand geen 244 nieuwe motoren had weggezet. Hoe dan ook is dat een merkwaardig hoog cijfer. In december 2019 verkocht BMW 31 motoren en alle merken bij elkaar opgeteld verkochten er 243… Dat duidt op een spontane actie. Kennelijk was het München veel waard dat BMW in Nederland voor de elfde keer het merk werd dat de meeste motoren verkocht. Daarmee geeft BMW wel Yamaha het nakijken. De motorfabrikant uit Iwata was elf maanden lijstaanvoerder, maar werd door de BMW-actie in de laatste maand van het jaar gepasseerd. Betrouwbare bronnen zeggen zelfs op de laatste dag van het jaar. Reken maar dat dat in Schiphol-Rijk niet lekker gevallen is.

Motorverkoop: BMW voor 11e jaar op rij marktleider in Nederland

Kawasaki staat derde maar denkt eerste

Het enige merk uit de top 3 dat we nog niet hebben genoemd is Kawasaki. In Hoofddorp zijn ze maar wat blij met de derde stek, die overigens gevierd wordt als de eerste. Volgens Kawasaki moet je alle motorscooters, driewielers en andersoortige voertuigen van de BMW- en Yamaha-totalen af en dan zul je zien dat Kawasaki dan fier bovenaan staat met 2.197 verkochte motoren. BMW spreekt die bewering natuurlijk tegen: ‘Wij hebben 157 motorscooters verkocht in 2020. Als je die van ons totaal aftrekt, zijn we toch nog 187 stuks groter.’ Helaas kunnen wij die cijfers niet controleren, maar ranglijsten zijn niet alleen in de motorsport belangrijk.

Snelle groeier: Benelli

Merken als Royal Enfield, Moto Guzzi, Indian en Zero zullen we nooit in de top 10 tegenkomen. Maar deze merken deden het in 2020 wel beter dan in 2019. Royal Enfield hebben we eerder al eens bewierookt. Dat doen we nu voor Benelli. Wat een jaar hebben die achter de rug. Werd in 2019 het orderboek gesloten met 45 verkopen, in 2020 ging het boek dicht bij 121 verkochten motoren. En de groei is er nog lang niet uit. De stroom nieuwe Benelli’s is nog niet opgedroogd, want de 1250 GT zal toch eens in de showroom moeten blinken.

 20192020
MerkAantalAantal
Totaal13.96314.622
BMW2.2942.541
YAMAHA2.1572.477
KAWASAKI1.9162.197
HONDA1.2751.235
KTM1.2561.175
SUZUKI1.069995
HARLEY-DAVIDSON988892
TRIUMPH598610
PIAGGIO671578
DUCATI539446
HUSQVARNA221216
ROYAL ENFIELD138179
MOTO GUZZI127161
INDIAN MOTORCYCLE110129
ZERO MOTORCYCLES96122
BENELLI45121
SYM7379
BETA6070
APRILIA7465
KYMCO8357
MASH2943
SCOMADI 34
MV AGUSTA2127
NIU2127
ENERGICA1419
HANWAY111
FANTIC MOTOR 10
PEUGEOT69
RIEJU29
SHERCO88
SKY TEAM48
AJP15
BTC45
HYOSUNG25
VENT S.R.L. 5
GAS GAS 4
GAS-GAS74
SWM64
TM44
BRIXTON 3
CAKE 3
CFMOTO 3
MONTESA13
JAWA 2
KL 2
AREL 1
CEZETA MOTORS S.R.O 1
DAB MOTORS 1
ECOOTER 1
ELECTRIC MOTION 1
GOVECS 1
HORWIN 1
JB 1
JM 1
KREIDLER 1
MYTOS 1
PLF 1
PW CUSTOM 1
RHODESIA 1
RONGEN 1
TIANYING 1
TRS31
TURBHO31
URAL41
YIYING 1
Met dank aan de BOVAG