Bottpower’s radicale Yamaha XR9 Carbona

Als je er nog nooit eerder van gehoord hebt: Yamaha laat met het Yard Built-programma de beste bouwers van customs losgaan op een Yamaha. Nu was de XSR900 aan de beurt. Het resultaat: de XR9 Carbona Pikes Peak.

Bottpower uit Spanje

De Yamaha XR9 Carbona is de nieuwste creatie uit de werkplaats van het Spaanse Bottpower. Het is een van de meest radicale Yamaha Yard Built specials die we tot nu toe hebben gezien. Het mag dan radicaal zijn, maar eigenaren van een standaard XSR900 kunnen zelf een kit kopen, zonder aanpassingen aan het frame.

De compacte, agressieve en licht ogende XR9 Carbona is ontworpen om te presteren op bochtige en uitdagende wegen. Bottpower liet zich inspireren door ‘Battle of the Twins’, een raceklasse voor tweecilindermotoren. Het bedrijf is dan ook vooral gespecialiseerd in Yamaha en Buells.

Het verhaal begon in 2017 toen twee specials van Bottpower twee categorieën wonnen tijdens de iconische Pikes Peak International Hill Climb in Colorado, USA.

Yamaha XR9 Carbona geïnspireerd op Pikes Peak

‘De XR9 Carbona is geïnspireerd op onze overwinningen tijdens Pikes Peak. Met z’n sterke koppel en compacte chassis, realiseerden we ons dat de Yamaha XSR900 met z’n CP3-blok de ideale basis was voor deze dynamische nieuwe Yard Built-special. Ten eerste was het doel om een coole en snelle motor te bouwen met een modern en agressief uiterlijk. Ook wilden we een ‘plug and play’ kit ontwikkelen die elke Yamaha XSR900-rijder in staat zou stellen om zijn of haar motor te transformeren in de XR9.’

Speciale ombouwkit

Terwijl veel van Yamaha’s Yard Built motoren unica’s zijn, gericht om andere motorrijders te inspireren ook hun unieke motorfiets te creëren, past de Bottpower Carbona XR9-kit direct op elke bestaande XSR900 of CP3 Platform.

De Yamaha XR9 Carbona-kit bevat een cover met geïntegreerde koolstofvezel luchtinlaten voor de brandstoftank, koolstofvezelzadelsteun en -achterzijde inclusief alcantarazadel, achterlichten en richtingaanwijzers, geïntegreerde LED-dagverlichting, radiatorcover met winglets, koplamp met groot/klein licht, kentekenplaathouder, tandwielafdekking en een belly pan.

‘Met behulp van onze uitgebreide ervaring met composieten en 3D-printing hebben we elementen uit de Yamaha R-serie geïntroduceerd, zoals de verborgen ronde koplampen om het gevoel van een racemotor met een nummerplaat te creëren. De XR9 Carbona heeft veel optische massa rond de motor. Daardoor lijkt het of er veel gewicht voor is gekoppeld aan een korte achterkant. En als je de motor driekwart van voren ziet, doet de motor denken aan een Pitbull: zwaar gespierde schouders (de brandstoftank) en een katachtige houding die een krachtig uiterlijk creëert.’

Suzuki GSX-R1000R Legend Edition: welke kampioen kies jij?

Suzuki GSX-R1000R Legend Edition: welke kampioen kies jij? Suzuki Italië brengt zeven speciale edities uit van de GSX-R 1000R-supersport, één voor elke WK-titel. Van Barry Sheene tot Mir, via Lucchinelli, Uncini, Schwantz en Roberts.

Met Barry Sheene in 1976 en 1977, vervolgens met Marco Lucchinelli in 1981 en Franco Uncini in 1982. In 1993 was het de beurt aan Kevin Schwantz, in 2000 die van Kenny Roberts Jr. En dit jaar, in 2020, de titel van Joan Mir. Zeven wereldtitels in de hoogste klasse van de motorracesport, zeven speciale edities voor de Suzuki GSX-R 1000R Legend Edition, een echte special op basis van de Suzuki GSX-R1000R Anniversary.

Technisch zijn ze in feite hetzelfde: een Suzuki GSX-R 1000R in 2020-versie, met carbon en goedgekeurde Akrapovic-uitlaatdemper en andere bekleding van het duogedeelte van het zadel. Het verschil is de kleurstelling, de Legend Edition heeft er zeven in die van zes wereldkampioenen. Ze zijn een fysieke herinnering aan het jaar waarin ze hun wereldtitel met Suzuki wonnen.

2021 Suzuki GSX-R1000R in MotoGP-kleurstelling!

Twee versies zijn gewijd aan Barry Sheene en beide dragen de graphics van het Heron-Texaco team. De eerste voor de titel van 1976, de tweede voor die van 1977. Ze lijken veel op elkaar, maar ook weer niet. Beiden wel met het nummer 7, want Sheene was de eerste coureur die zijn geluksgetal niet wilde opgeven voor de 1 van de wereldkampioen waar hij in 1977 recht op zou hebben gehad.

Suzuki GSX-R1000R Legend Edition opgedragen aan Marco Lucchinelli

Dan de Suzuki die is opgedragen aan Marco Lucchinelli voor de titel van 1981. Die heeft uiteraard het Nava-OlioFIAT-kleurenschema van het Gallina-team en de nummer 5. Het jaar daarop won het team opnieuw de titel met Franco Uncini. Zijn Suzuki droeg nummer 13 en had een heel eigen kleurstelling. Vervolgens de WK-motor van 1993, de Suzuki waarop de Texaan Kevin Schwantz furore maakte. Deze motor behoeft geen introductie: alleen het nummer 34 zegt genoeg.

In het nieuwe millennium gaan we naar de Suzuki van Kenny Roberts Jr. Hij won de titel in 2000. We besluiten met zeer recente geschiedenis: de overwinning van Joan Mir. Deze Suzuki heeft het kleurenschema waarmeer Hamamatsu ook de 100ste verjaardag viert.

De Suzuki GSX-R1000R Legend Edition kun je in Italië alleen online kopen voor een prijs van €22.500,-. Dat doe je op Suzuki e-commerce.

Dakar 2021 in gevaar: Saoedi-Arabië sluit grenzen

Het gastland heeft tot 27 december beperkingen opgelegd vanwege de noodsituatie die door de nieuwe variant van het coronavirus is ontstaan. Het inreisverbod kan worden verlengd. Mogelijk uitstel van de start van de Dakar 2021 rally, die op 3 januari zou moeten beginnen.

De ontdekking van een nieuwe, agressieve variant van Covid-19 heeft geleid tot een reeks maatregelen op wereldschaal. Verschillende landen hebben internationale vluchten geblokkeerd. Dit is niet alleen het geval in Europa, dat routes van en naar het Verenigd Koninkrijk heeft beperkt. Ook niet-Europese landen zoals Saoedi-Arabië hebben snel actie ondernomen.

Gerard Jimmink: ‘Elke Dakar heb ik wel één keer geluk gehad’

Blokkade

De blokkade van de Arabische monarchie was niet beperkt tot vluchten naar Londen en andere bestemmingen op Britse bodem. Aangezien de variant van het virus zich nu naar het oude continent heeft verspreid, heeft Riyadh de sluiting van zijn grenzen bevolen tot 27 december. Het zal niet mogelijk zijn om het land binnen te komen, niet met het vliegtuig en niet over land. De beperkingen kunnen zelfs worden uitgebreid, volgens verschillende persbronnen.

ASO geen speelruimte

In deze algemene situatie van onzekerheid heeft de ASO, die de Dakar 2021 organiseert geen echte speelruimte. Het moet zich onderwerpen aan de wil van de Saudische bestuurders. Natuurlijk zijn de Arabieren zich bewust van het belang om de Dakar door te laten gaan, maar op dit moment zijn er andere prioriteiten. De afgelopen dagen zijn er al wel wat problemen geweest, omdat alle deelnemers bij het aan boord gaan een negatieve PCR-test moesten presenteren. De test moet 72 uur voor de vlucht worden uitgevoerd.

Moeiijk

Begin dit jaar had een andere sport ook al te maken met corona in de Golfregio. Afgelopen maart zat Dorna in het midden van een poging om het MotoGP-weekend in Qatar te houden.

Uiteindelijk reden alleen de Moto2- en Moto3 een wedstrijd. De MotoGP werd geannuleerd. De geruchtenstroom is in volle gang. Nog niet bevestigd zou de ASO overwegen de Dakar 2021 ook naar later te verplaatsen. Op dit moment is de start gepland voor 3 januari. Maar gezien het feit dat technische en administratieve controles twee dagen voorafgaand aan het evenement worden uitgevoerd, lijkt het erg moeilijk om de rally door te laten gaan zoals gepland.

78e EICMA Milaan: 23 tot 29 november 2021

De EICMA Milaan heeft een akkoord bereikt met de Fiera di Milano: de 78e editie van de Internationale Fiets- en Motorfietsbeurs is gepland van 23 tot 29 november 2021. De eerste twee dagen zijn gereserveerd voor de pers en dealers.

2021 EICMA Milaan is twee weken later

Traditioneel werd de Internationale Fiets- en Motorfietsbeurs altijd medio november gehouden. Voor 2021 is besloten de beurs met twee weken uit te stellen vanwege een drukke beurskalender. Door corona is de kalender van de Fiera di Milano door het coronavirus sterk gecomprimeerd.

Hoe een motor die niet op de EICMA gepresenteerd werd, toch de mooiste van de show werd

2021 Kawasaki Vulcan H2 of Eliminator voor Europa?

De geruchtenstroom over een supercharged Kawasaki powercruiser houden aan. De ontwikkeling van de 2021 Kawasaki Vulcan H2 of Eliminator H2 zou in de eindfase zijn aangeland. De naam is overigens afhankelijk van het land waarin de powercruiser wordt aangeboden.

Geruchten uit Japan over 2021 Kawasaki Vulcan H2

De geruchten komen vooral uit Japan. Daar pookt het tijdschrift Young Machine het vuurtje voortdurendop. De berichtgeving in dit motorblad houdt al maanden aan. De eerlijkheid gebied te zeggen dat Young Machine het regelmatig bij het juiste eind heeft. Kennelijk hebben ze een lijntje met Kawasaki dat ophoudt bij de ontwikkelafdeling. Op basis van zijn of haar info werd bovenstaande render gecomponeerd.

E-Magazine: Kawasaki 2021 modellen nieuws

Meer koppel, minder vermogen

Net als de andere supercharged-modellen maakt ook de Kawasaki-powercruiser gebruik van een trellisframe. De brandstoftank helt naar beneden, het monozadel is laag gemonteerd en de voetsteunen centraal geplaatst. Ophangingcomponenten kunnen worden overgenomen van de Z H2. Het supercharged blok is waarschijnlijk getuned voor meer koppel en minder vermogen in lagere toeren. Het vermogen blijft een flink stuk onder de 200 pk.

De Kawasaki Vulcan H2/ Eliminator zou al in 2021 gelanceerd worden. Voor welk land of welke regio’s de powercruiser is bedoeld, blijft de vraag. Net als de vraag of de powercruiser ook echt landt in Europa.

Komt er een nieuwe Honda ST125 Dax?

We horen geluiden dat er een nieuwe Honda ST125 Dax, of Honda ST125 Trailsport zoals ze in de VS worden genoemd, aan zit te komen. Honda heeft de bijbehorende merkaanvragen ingediend.

Retro is op dit moment in. Dat betekent ook dat er weer motorfietsen op de markt verschijnen waarvan de productie al lang is stopgezet. Ze krijgen een make-over, nieuwe techniek en een new-retro-stijl.

Honda MSX125 Grom: Rijdende gunfactor

Zoals het nu lijkt, staat Honda op het punt hetzelfde te doen met de ST125 Dax. Oorspronkelijk kwam de Dax op de markt in 1969. Tot de eeuwwisseling werd-ie geproduceerd in verschillende versies. In de tussentijd wordt de Dax alleen door andere bedrijven als licentie-model aangeboden.

Inmiddels heeft Honda de merkrechten ST125 in Europa en Trailsport in de VS laten beschermen. Dat zo kunnen wijzen op de terugkeer van de kleine motorfiets. We kunnen ervan uitgaan dat het gebaseerd zal zijn op de Super Cup en aangedreven wordt door het 125cc-eencilinder blok. Dat is ook het blok dat de nieuwe Monkey en Grom tot over de 100 km/u stuwt.

Vanuit je luie stoel door het Ducati Museum

Ducati geeft vol gas in het digitaliseringsproces tijdens de dooretterende pandemie. Alle medewerkers van het bedrijf doen al aan ‘smart working’. En daarnaast houdt de Italiaanse fabrikant contact met zijn fans door middel van virtuele presentaties en andere online-content.

Een nieuwe stap in dit proces betreft het Ducati Museum. Het digitale aanbod van de ‘Borgo Panigale Experience’ wordt uitgebreid met de “Ducati Museum Online Journey”. Dit zijn rondleidingen die toegankelijk zijn vanaf een PC, smartphone of tablet. En zelfs virtueel begeleid door de deskundige gidsen van het museum. Zo kun je dus zelfs vanuit je luie stoel het museum ontdekken.

Anatomy of Speed

Vanaf 22 december wordt de online tentoonstelling zelfs verrijkt met onderdelen van de “Anatomy of Speed”. Dit is een tijdelijke tentoonstelling over aerodynamica. Een fundamenteel onderdeel van de prestaties die Ducati zijn faam hebben gegeven. Iets wat ook bevestigd wordt door de overwinning van de MotoGP World Constructors’ titel in 2020. Een speciaal video-interview met de Ducati Corse ingenieurs en de Ducati Desmosedici GP16 zullen deel uitmaken van de toer gedurende de hele maand januari 2021.

Een museumbezoek heeft een maximale duur van ongeveer 45 minuten en is bedoeld voor alle liefhebbers van de geschiedenis van Ducati. En voor fans die misschien al plannen hadden ‘live’ naar dit museum te gaan, maar nu niet kunnen. Tijdens de rondleiding hebben de bezoekers ook de mogelijkheid om met de gids te communiceren via het vraag- en antwoordsysteem van het platform.

De toegang tot de Ducati Museum Online Journey bedraagt €10. Iedereen die de digitale tour nog in 2020 koopt, krijgt €10 korting op de aankoop van de Ducati museumcatalogus, die normaal te koop is in de museumshop van het museum.

Er zijn 4 rondleidingen per week op de volgende tijdstippen: dinsdag om 17.00 uur en zaterdag om 9.00 uur in het Engels; donderdag en zondag om 17.00 uur in het Italiaans. Geïnteresseerde gebruikers kunnen de virtuele rondleiding direct op het ticketing platform van het museum boeken door de datum, taal en tijd te selecteren. Zodra de reservering is voltooid, geeft een e-mailbevestiging een code en een link om toegang te krijgen tot de Online Journey.

Voor informatie over de rondleidingen en voor reserveringen kunt u het speciale gedeelte van de Ducati website raadplegen.

Wil je alvast een voorproefje? MotoMe was in 2017 te gast in het museum, zie onderstaande video.

Een Soriano Motori betaal je met cryptocurrencies

Het Italiaans-Spaanse merk Soriano Motori is de eerste motorfietsfabrikant die de mogelijkheid biedt om te betalen met cryptocurrency. De drie modellen die in een beperkte oplage worden gebouwd, zijn al te boeken op de website

Verschillende currencies

Het motormerk Soriano Motori ging kopje onder in de jaren ’50, maar dook onlangs weer op. Als eerste verkoopt het (Italiaanse, want Made in Italy) Spaanse Soriano Motori elektrische motorfietsen na overhandiging van cryptocurrencies. Het bedrijf accepteert een breed scala aan digitale valuta, waaronder Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH), BTC Cash, LiteCash of LiteCoin (LTC).

‘Al onze klanten kunnen profiteren van de grote voordelen die cryptocurrencies bieden,’ legt Marco Soriano, CEO van het bedrijf en een ervaren investeerder op het gebied van digitale valuta, uit. ‘Dankzij cryptocurrency’s zoals Bitcoin kunnen we internationale transacties uitvoeren zonder commissies of prijsschommelingen als gevolg van schommelende wisselkoersen.’

Om de betalingen te vergemakkelijken en vooral om klanten meer veiligheid te bieden, zijn de website en de eCommerce-store van Soriano Motori geïntegreerd met het Coinbase trading platform en een geavanceerd blockchain-systeem. Op dit moment wordt de Giaguaro-serie, drie elektrische modellen die in een exclusieve oplage van 100 worden gebouwd, op de website sorianomotori.com te koop aangeboden.

Motorrijder die al zijn rijbewijzen op één dag behaalt loopt tegen de lamp

Soriano Motori V1-R, V1-S en V1-Gara: wat specs

De aandrijving bestaat uit twee tegengestelde elektromotoren in boxer-stijl die zelfstandig of samen kunnen werken. Een systeem staat bekend als Duo-Flex en levert in de topversie van het gamma, de Giaguaro V1 Gara, 101 pk. Acceleratie van 0 tot 100 km/u vergt 3,5 seconden. De topsnelheid is beperkt tot 180 km/u. Dat geldt ook voor de andere twee varianten, de Giaguaro V1S met 72 kW en de Giaguaro V1R met 60 kW. Hun sprint van 0-100 km/u duurt een iets langer: 4,4 seconden.

Prijzen Soriano Motori

Interessant is ook de drieversnellingsbak waarmee je de prestaties kunt optimaliseren en de motor sportiever kunt maken. De accu’s – 15 of 20 kWh – hebben een geschatte actieradius van 120 tot 160 km. Bovenaan de prijslijst staat de Giaguaro V1R met €25.000,-, de V1R kost €30.000,- en de V1 Gara €32.000,-.

Indiër bouwt eigen Royal Enfield Himalayan om tot adventure bike

In India is de Royal Enfield Himalayan een van de beste opties voor avontuurlijke rijders, omdat het een uiterst capabele en toch betaalbare motorfiets is. Ook in India groeit het segment van de avontuurlijke motorfietsen in sneltreinvaart. Er zijn ook genoeg opties beschikbaar. Aan het betaalbare kant van het spectrum zijn de Hero Xpulse 200 en de Royal Enfield Himalayan twee zeer populaire keuzes, aan de andere kant bevinden zich de exclusieve Europese merken.

Ook in India bouwen ze motoren om naar eigen voorkeur. Zoals de Royal Enfield Himalayan van Akshay P.A.. De Himalayan is op maat gemaakt voor zware avonturen. Er zijn tal van veranderingen aangebracht die de moeite waard is. De standaard koplamp is vervangen door een dubbele projectorlamp met lenzen, natuurlijk met beschermend gaas erop. Een hoge ruit werd gemonteerd, samen met nieuwe handkappen, voorspatbord en extra verlichting.

Komt er een Royal Enfield Himalayan 650?

Brandblusser aan boord

Ook de richtingaanwijzers zijn nieuw en voor extra actieradius zijn twee jerrycans gemonteerd, één aan elke kant van de brandstoftank. Er zijn ook zware crashbars op de motor gemonteerd. Aan de achterkant zien we een bevestiging voor de topbox en zijkoffers. Verder zijn de spiegels nieuw en hebben de wielen een sportief ogende rood-witte bies. Het zadel lijkt andere bekleding te hebben en op de rechtervoorvork is een kleine brandblusser gemonteerd. Het donkere lakwerk draagt bij aan de visuele aantrekkingskracht van de Himalayan, terwijl de andere modificaties bijdragen aan het praktische aspect van de motor.

Royal Enfield Himalayan met uitschakelbare ABS

Deze Royal Enfield Himalayan is de BS4-versie. Die wordt aangedreven door een luchtgekoelde 411 cc eencilinder, met een piekvermogen van 24,8 pk en een maximum koppel van 32 Nm. De huidige BS6-versie, ook 411 cc, heeft iets minder vermogen: 24,3 pk. Het koppel blijft echter constant op 32 Nm. De transmissie blijft een vijfversnellingsbak. Ook heeft Himalayan nu een schakelaar om het ABS op het achterwiel uit te schakelen, wat een groot voordeel is als je off-road gaat.

Motorrijder die al zijn rijbewijzen op één dag behaalt loopt tegen de lamp

Wie slim denkt te zijn, maar het buskruit niet heeft uitgevonden, komt soms van een koude kermis thuis. Zoals een militair uit Curaçao die al zijn rijbewijzen ‘op één dag haalde.’ Typische gevalletje van idee een negen, uitvoering een twee.

Eerst het goede nieuws: motor rijden spreekt nog altijd zo tot de verbeelding dat mensen er van alles voor doen. Sommigen steken er helaas iets minder tijd en energie in dan anderen. De vals spelende militair in dit geval kocht voor 1500 Antilliaanse guldens (bijna 700 euro) een motorrijbewijs. ‘Als het zo makkelijk gaat, haal ik de rest ook gelijk maar’, moet hij hebben gedacht want hij laat op dezelfde dag alle categorieën in zijn rijbewijs bijschrijven.

Celstraf

Het bedrog kwam snel uit toen de politie de man aan de kant zette. Natuurlijk roken die onraad toen ze het opmerkelijke roze papiertje onder ogen kregen. De militair die dacht dat hij het zichzelf makkelijk had gemaakt met zijn gekochte rijbewijs kwam er niet zo gemakkelijk vanaf. De rechter veroordeelde hem tot drie maanden voorwaardelijk, een taakstraf van 160 uur en een proeftijd van 24 maanden. Die heeft zijn lesje wel geleerd!

Moto Guzzi 100 jaar: een eeuw Moto Guzzi in 14 stories