Triumph brengt nog sterkere, nog snellere Triumph Rocket 3 Storm

De eerste homologatiedocumenten voor de krachtigste en snelste versie van de Triumph Rocket 3 zijn gedeponeerd in Zwitserland en Australië. Waar het om gaat? Overvloedig koppel en vermogen.

Het lijkt erop dat er een flinke storm op komst is uit Hinckley in de vorm van een nieuwe versie van de Rocket 3, de motorfiets die op zichzelf staat als de serieproductiemotor met ’s werelds grootste driecilinder (2500 cc) en het hoogste koppel ooit geregistreerd (221Nm). Alleen het vermogen… dat stopte bij 167pk. Je zou er van in een depressie geraken. Maar maak je geen zorgen, Triumph zal je weer verrassen.

Triumph Rocket 3R en Rocket 3GT 221 Special Edition

In de afgelopen maanden hebben we een veel nieuws gezien van het Britse merk in verschillende marktsegmenten, zoals de eencilinder Scrambler en Speed 400, de nieuwe Daytona 660, technische en esthetische updates aan de Tiger 900 en niet te vergeten ook Triumph’s eerste crossmotor, de TF 250X.

Blijkbaar vond iemand dit allemaal nog niet genoeg. Daarom zijn er nieuwe certificeringsgegevens gedeponeerd in Zwitserland die aangeven dat de Storm-versie van de Rocket 3 nog meer kracht zal bieden om toekomstige eigenaren van deze bijzondere motorfiets nog meer plezier te bezorgen.

Niets officieels, maar naar verluidt zullen er twee versies zijn van de Rocket 3 Storm, de GT en de R, beide met behoud van de ongelooflijke dwarsgeplaatste driecilinder van 2458 cc. In deze versies zal het vermogen naar verluidt stijgen tot bijna 180 pk in plaats van de huidige 167pk, en het koppel zal toenemen van 221Nm naar 225Nm.

De technische update aan de motor zou betrekking kunnen hebben op het gebruik van titanium kleppen die meer toeren aankunnen en er zijn ongetwijfeld verdere updates ten opzichte van de versie uit 2019. We weten niet wanneer deze super Rocket 3-versie daadwerkelijk beschikbaar zal zijn, maar in ieder geval zijn de homologatiedocumenten ook in Australië aangekomen. Dus het project vindt ook z’n weg Down Under. We wachten af…

Het bericht Triumph brengt nog sterkere, nog snellere Triumph Rocket 3 Storm verscheen eerst op Motor.NL.

Koninklijke Marechaussee test nieuwe BMW motoren

De Koninklijke Marechaussee gaat binnenkort de nieuwe BMW K 1600 GT-p motoren testen, ter vervanging van de oudere Yamaha FJR1300-motoren die aan het einde van hun levensduur zijn. Eerder heeft de Marechaussee al civiele versies van zowel de BMW R 1250 als de K 1600 GT getest, waaruit bleek dat de K 1600 GT aan alle eisen voldeed. Nu zullen twee motoren van dit type uitgebreid worden getest in de praktijk.

Daarnaast zijn in juni vorig jaar de motorrijders van de Marechaussee overgestapt op nieuwe gele High Visibility-kleding, waardoor ze veel beter zichtbaar zijn in het verkeer.

Gaat Nederlandse motorpolitie surveilleren op Indians?

Afbeeldingen: Koninklijke Marechaussee

Het bericht Koninklijke Marechaussee test nieuwe BMW motoren verscheen eerst op Motor.NL.

Is een Harley-Davidson 443 Pan Asia mogelijk?

Zou het kunnen, een Harley-Davidson 443 Pan Asia? Zo vraagt Oberdan Bezzi zich af. En waarom niet, Honda gaat/wil zoals we eerder schreven de Royal Enfield Himalayan ‘kopiëren’, die wereldwijd succesvol is. Hoe dan ook komen er in Europa steeds meer lichte motoren op de markt, gebouwd in China of India.

Dus nog een Harley-Davidson gebouwd in India door HERO, als onderdeel van de overeenkomst met Milwaukee om modellen op Aziatische markten te introduceren die de logica van downsizing volgen, maar nog steeds premium zijn en geschikt zijn voor die landen.

Honda XLT 750 R Concept door Oberdan Bezzi

De 443 Pan Asia maakt gebruik van de technische aspecten van de recente X440, het eerste Harley-Davidson-model dat in India is gemaakt. In de vorm van de Pan Asia evolueert het naar een moderne crossover die op esthetisch vlak enigszins doet denken aan de reisenduro 1250 Pan America.

Vormen die voor Europeanen misschien wat controversieel kunnen zijn qua interpretatie, maar zeker origineel en zeer herkenbaar zijn. Waarschijnlijk gewaardeerd door het jonge enthousiaste publiek in India.

Het is een groeiende motorcategorie waarin verschillende Indiase merken al hun eigen voorstellen hebben gelanceerd of binnenkort gaan lanceren, al dan niet in samenwerking met internationale partners.

De formule is om zeer robuuste motorfietsen te hebben, met cilinderinhouden rond de 400/500cc, eencilinders en niet bijzonder geavanceerd qua techniek. Ze moeten echter wel degelijke prestaties leveren en comfortabel en zuinig zijn in het gebruik.

Als ze daarnaast ook nog prestigieuze merken op hun tanks hebben staan en eruitzien als grote westerse motoren… perfect! Oberdan Bezzi zou het wel weten.

Het bericht Is een Harley-Davidson 443 Pan Asia mogelijk? verscheen eerst op Motor.NL.

Honda introduceert exclusieve CBR1000RR-R Carbon Edition

Honda introduceert de CBR1000RR-R Fireblade SP Carbon Edition voor 2024, een beperkt aantal supersportmotoren. Deze speciale editie onderscheidt zich door zijn matte zwarte lak en talrijke koolstofvezelonderdelen. Slechts 300 exemplaren zullen wereldwijd worden geproduceerd, elk met een speciale badge op de luchtfilterkap.

De CBR1000RR-R Fireblade SP Carbon Edition is een krachtige serieproductiemotorfiets met een vermogen van 218 pk (160 kW) en een gewicht van 200 kg inclusief vloeistoffen. Hij kan een topsnelheid bereiken van 299 km/u. Naast indrukwekkende prestaties biedt deze motorfiets geavanceerde technologie die zowel de acceleratie als het algemene rijgedrag verbetert.

Honda patenteert concurrent van Royal Enfield Himalayan

De motor is uitgerust met verschillende verbeteringen zoals herziene cilinderkoppen, aangepaste compressieverhoudingen en klepbediening, evenals een fijn afgestelde transmissie. Het Throttle by Wire-systeem heeft nu twee gasklepregelaars en er is ook een temperatuurafhankelijke toerentalbegrenzer toegevoegd. De Akrapovic-uitlaat van titanium draagt bij aan de algehele prestaties van de motorfiets, terwijl geluidsemissies worden verminderd om te voldoen aan de Euro 5+ emissienorm.

Het chassis is verbeterd om de stuurprecisie en tractie te optimaliseren. De nieuwste Öhlins Smart Electronic Control veerelementen en Brembo Stylema R-vierzuigerremklauwen zorgen voor uitstekende rijdynamiek. De Aero-Winglets zijn aangepast om het koppelmoment te verminderen en de rij-eigenschappen in snelle bochten te verbeteren. Bovendien is de zitpositie aangepast voor extra comfort en controle.

De CBR1000RR-R Fireblade SP Carbon Edition is uitgerust met geavanceerde technologieën, waaronder bochten-ABS met een speciale race-instelling, een lithium-ion-batterij, een Bosch 6-assige IMU en aanpasbare rijassistentieprogramma’s. Veiligheidsvoorzieningen omvatten onder andere instelbare quickshifter, Unit ProLink-swingarm en HESD-stuurdemper. Andere handige functies zijn onder meer een noodstopfunctie in de richtingaanwijzers en het Smartkey-systeem.

Het bericht Honda introduceert exclusieve CBR1000RR-R Carbon Edition verscheen eerst op Motor.NL.

Ducati Streetfighter Centauro: meesterwerk op twee wielen

Een bijzonder exemplaar van de Ducati Streetfighter V4 Lamborghini Speciale Clienti is nog exclusiever geworden dankzij de kunstenaar Paolo Triolo. Het evenement ‘Art of creating myths’ vond plaats in Galleria Cavour in Bologna, waar de wereldpremière van ‘Centauro’ werd gepresenteerd. Dit kunstwerk is gebaseerd op een motor uit de beperkte serie Ducati Streetfighter V4 Lamborghini Speciale Clienti en is gemaakt door het talent van Paolo Triolo.

Paolo Triolo staat bekend om zijn unieke hyperrealistische schildertechniek met zijn vingers. Hij heeft deze techniek gebruikt om ‘Centauro’ te schilderen, een figuratieve voorstelling van de armen van een man die gebogen zijn in acceleratie. Het werk bevat ook abstracte geometrische elementen die andere delen van de motor kenmerken. Met dit kunstwerk worden mythe en realiteit verenigd en wordt bovenmenselijke kracht gecombineerd met rationaliteit, benadrukt door de vormen en volumes van de Streetfighter V4.

Ducati Diavel voor Bentley: vakmanschap en prestaties verenigd in een exclusieve motorfiets

Beperkte editie

Het idee voor ‘Art of creating myths’ ontstond samen met de wereldpremière van de Ducati Streetfighter V4 Lamborghini in september 2022. Dit is het tweede gezamenlijke project tussen Ducati en Automobili Lamborghini na de Diavel 1260 Lamborghini. De Ducati Streetfighter V4 Lamborghini is een beperkte editie van 630 exemplaren met een opvallende groen-oranje livery. Daarnaast is er ook een nog exclusievere serie van 63 exemplaren, genaamd Speciale Clienti, waarbij Lamborghini-klanten hun eigen Ducati Streetfighter V4 Lamborghini kunnen configureren met dezelfde kleuren, carrosserie en wielen als hun eigen Lamborghini.

Het evenement werd bijgewoond door CEO’s Claudio Domenicali en Stephan Winkelmann, wat de nauwe samenwerking tussen beide bedrijven benadrukt. ’Centauro’ en ‘Minotauro’ zijn het resultaat van deze samenwerking en laten zien hoe schoonheid kan ontstaan uit de combinatie van twee iconische merken met een wereldwijd erkend design. Het project heeft een sterke verbinding met de kunstwereld gecreëerd dankzij het talent van een internationaal gerenommeerde kunstenaar.

De tentoonstelling van ‘Centauro’ en ‘Minotauro’ maakte deel uit van ART CITY Bologna. Dit evenement markeert tevens de betrokkenheid van Ducati bij Arte Fiera 2024, een belangrijke moderne en hedendaagse kunstbeurs waar Ducati een partner van is.

Het bericht Ducati Streetfighter Centauro: meesterwerk op twee wielen verscheen eerst op Motor.NL.

Van Proefritten tot Stuntshows: MOTORbeurs Utrecht biedt voor elk wat wils

Van 22 tot en met 25 februari 2024 is de Jaarbeurs Utrecht hét epicentrum van alles wat met motorrijden te maken heeft. Naast reguliere merken en dealer-stands, staat het programma bol van spectaculaire shows en activiteiten. Zo zijn er indrukwekkende demo’s in verschillende, speciaal ingerichte arena’s en de befaamde Steile Wand. Wil je zelf een rondje rijden? Dat kan op het Testparcours. Zelfs de kinderen kunnen rondscheuren op een trial-motor of quad. Naar meer op zoek? Ga dan kijken bij de Motoball-demonstratie op het binnenterrein. Kortom, MOTORbeurs Utrecht zijn volop activiteiten voor jong en oud. Wij lichten er een aantal uit die je absoluut niet mag missen!

MOTORbeurs Utrecht: dé aftrap van het motorseizoen

Stap zelf op! – voor jong én oud

Ook voor de mensen die niet alleen naar motoren willen kijken, maar zélf op willen stappen, is er genoeg te doen. Op het Testparcours maak je een testrondje op je favoriete
motor. Verschillende grote merken zoals BMW, Harley-Davidson, Honda, Royal Enfield, Moto Morini, Mash, Yamaha, Mutt Motorcycles en Segway hebben bevestigd dat hun motorfietsen uit te proberen zijn op het Testparcours. Heb je (nog) geen motorrijbewijs, maar wil je toch een rondje op een motor
maken? Dan is BOVAG Try the Bike dé plek voor jou. Ook de kids kunnen op MOTORbeurs Utrecht hun eerste meters maken. Zij kunnen terecht op de quadbaan buiten of hun eerste mini trial les volgen.

Motoball – de snelste teamsport op twee wielen

Motoball combineert voetbal met motorsport. Hoe dat eruit ziet? Twee teams crossend op hun motorfiets, terwijl ze een reusachtige bal in de goal van de tegenstander proberen te krijgen. Een ruige sport die zowel de spanning van een voetbalwedstrijd heeft als de snelheid van motorsport. Elke dag verzorgen het jeugd- en seniorenteam van Motoballvereniging Budel een demo en een penalty shoot-out op het binnenterrein.

Gezellige cafés

Een ijskoud biertje gaat er misschien ook wel in. Strijk met je motorvrienden neer bij gezellige cafés waar sfeer en spektakel dit jaar de boventoon voert. Vraag je favoriete muziek aan in het Route 66 Café waar Simone FM jouw favoriete vinyl-plaat op de draaitafel legt. Óf geniet van een live band en laat je verrassen bij de Fire Arena, een metershoge constructie compleet met spectaculaire trial-stunts en vuuracts. Plezier gegarandeerd!

Nog heel veel meer!

• The Wall of Death, of ook wel Steile Wand, is sinds jaren weer in Nederland! Aanschouw het van bovenaf, proef de spanning, ruik de geur en hoor het geluid. Sensationeel en indrukwekkend!

• Het Motor Talks Theater is dé plek voor inspirerende sessies die alles met motoren te maken hebben. Met uiteenlopende gasten zoals een motorfotograaf, avonturiers en bepakkingsspecialisten.

• Bij Men @ Work laten specialisten je zien hoe je jouw motor helemaal eigen maakt. Ze inspireren je op het gebied van customizing; van framebouw en poedercoaten tot het bekleden van zadels en het airbrushen van tanks.

• In de Stunt Arena laten verschillende rijders hun stunts zien op de motor. Denk aan Wheelies, High Chair Stoppies, Coasters, Burnouts en nog veel meer spectaculairs. Fascinerend om naar te kijken, niet om thuis te proberen.

• Speciaal voor alle motorliefhebbende dames is er een Motormeiden Avond in het theater op donderdag 22 februari van 20:00 tot 22:00 uur. Dit is de plek om andere gelijkgestemde dames te ontmoeten en je motorverhalen te delen.

• Luister drie per dag live naar De Motor Podcast: de eerste Nederlandse podcast-serie over Motorrijden! Alle dagen nemen ze in het theater verschillende podcasts op met leuke gasten en publiek.

Omdat de organisatie nog volop in de voorbereidingen zit, komen er elke week nieuwe activiteiten bij. Stay tuned via www.motorbeursutrecht.nl/activiteiten.

Praktische info

Waar Jaarbeurs Utrecht
Wanneer          22 t/m 25 februari.
Donderdag en vrijdag van 10.00 – 22.00u en zaterdag en zondag van 10.00 – 18.00u
Tickets motorbeursutrecht.nl/tickets

Het bericht Van Proefritten tot Stuntshows: MOTORbeurs Utrecht biedt voor elk wat wils verscheen eerst op Motor.NL.

Politie Alkmaar neemt rijbewijs motorrijdende YouTuber in na overtredingen

De politie in Noord-Holland heeft het rijbewijs ingevorderd van een motorrijdende YouTuber vanwege ernstige verkeersovertredingen. De vrouw filmde haar motorritjes en deelde deze op YouTube, waarbij ze hardrijden, wheelies en rijden op verboden plaatsen liet zien. Ondanks een eerder stopgesprek bleef ze de overtredingen begaan en online delen.

De verkeersagent van Alkmaar, die zelf ook regelmatig zijn ritten filmt, zag de video’s met de ernstige overtredingen voorbijkomen en besloot actie te ondernemen. Na het constateren van nieuwe overtredingen in Alkmaar en het delen ervan op sociale media, werd de grens bereikt en is de vrouw verhoord door de verkeerspolitie. Haar rijbewijs is voorlopig ingetrokken en het CBR zal beoordelen of ze nog mag blijven deelnemen aan het verkeer.

Politie neemt motoren in beslag na filmpje op Dumpert

Volgens de agent draagt het filmen en publiceren van misdragingen in het verkeer via een populair YouTube-kanaal bij aan kopieergedrag en draagt dit niet bij aan een veilige samenleving op de weg. Hij benadrukt dat tips over dergelijk gedrag online altijd serieus worden genomen en onderzocht worden. Het belangrijkste punt dat hij wil maken is dat online anonimiteit niet bestaat.

Het incident met deze YouTuber roept vragen op over wat wel en niet acceptabel is in termen van contentcreatie op sociale media. Hoewel er veel populaire kanalen zijn die zich richten op avontuurlijke en spannende activiteiten, is het belangrijk om verantwoordelijkheid te nemen voor de impact die deze content kan hebben op anderen.

Politie kijkt online mee

Het feit dat de politie actief meekijkt naar online gedragingen en optreedt wanneer nodig, laat zien dat er consequenties zijn voor overtredingen, zelfs als ze online plaatsvinden. Dit dient als een waarschuwing voor anderen die denken dat ze ongestraft kunnen blijven handelen op sociale media.

Al met al benadrukt dit incident het belang van verkeersveiligheid en verantwoord gedrag zowel op als buiten de weg. Het is essentieel dat iedereen zich bewust is van de gevolgen van hun acties en begrijpt dat online gedrag niet anoniem is.

Het bericht Politie Alkmaar neemt rijbewijs motorrijdende YouTuber in na overtredingen verscheen eerst op Motor.NL.

2024 Eliminator 500 deze week bij de Kawasaki dealers

Na een geslaagde persintroductie arriveren de eerste exemplaren van de nieuwe Eliminator 500 deze week bij de Kawasaki dealers in Nederland.

Het hart van de Eliminator is het compleet nieuwe 451cc motorblok welke is getuned om veel bruikbaar vermogen te leveren. Gecombineerd met het lage rijklaargewicht van 176kg levert dit een unieke rijervaring op zonder in te leveren op comfort. Door een goed uitgedachte rijpositie, lage zadelhoogte en een optioneel verhoogd of verlaagd zadel is de Eliminator bereikbaar voor een breed publiek.

Eerste indruk 2024 Kawasaki Eliminator 500: hij is er weer!

Vanaf deze week is de nieuwe Eliminator 500 te zien bij de Kawasaki dealer. Ga langs en maak kennis!

Ga voor een dealer in de buurt naar www.kawasaki.nl.

Het bericht 2024 Eliminator 500 deze week bij de Kawasaki dealers verscheen eerst op Motor.NL.

RGNT Motorcycles zet in op innovatie en groei

Na een afwezigheid van anderhalf jaar heeft oprichter Jonathan Åström weer de leiding genomen bij RGNT Motorcycles, het elektrische motormerk dat hij in 2019 oprichtte. Samen met CTO & Hoofd Design Alexander Lewandowski en hoofd marketing & sales Gideon Schipaanboord heeft hij RGNT Reborn opgericht, een nieuw bedrijf dat intellectuele eigendomsrechten, gereedschappen en resterende motoren en onderdelen heeft verworven. Het bedrijf zal nu opereren met een kleiner kernteam aan het roer.

Het nieuwe managementteam richt zich op twee pijlers: het verkopen van bestaande voorraden en de ontwikkeling van de derde generatie RGNT-modellen, gepland voor het derde kwartaal van dit jaar. Åström benadrukt dat deze nieuwe structuur hen beter dan ooit in staat stelt om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen. Ze zullen hun pan-Europese dealernetwerk en service-netwerk behouden en zelfs uitbreiden om bestaande klanten te blijven voorzien van de service en ondersteuning die ze gewend zijn, terwijl ze tegelijkertijd nieuwe klanten verwelkomen.

RGNT Motorcycles presenteert op elektrische voertuigen gericht navigatiesysteem

Een interessante verandering in de nieuwe bedrijfsstructuur is het delen van het R&D-team met een andere entiteit. Dit zorgt niet alleen voor meer flexibiliteit, maar ook voor lagere kosten. Het elimineert de noodzaak van voortdurende investeringsrondes zoals in het verleden, waardoor het bedrijf zijn dagelijkse operationele kosten kan dekken. Deze herstructurering maakt RGNT veerkrachtiger en beter bestand tegen veranderende marktomstandigheden.

RGNT Motorcycles, opgericht in 2019 in Zweden, heeft grote ambities om wereldwijd te groeien op de snelgroeiende bike-tech markt. Met een sterke visie en diepgaande knowhow streven ze ernaar om iconisch motorfietsontwerp te combineren met hoogwaardige tijdloze kwaliteit en baanbrekende innovatie. Hun huidige motorfietslijn bestaat uit de Classic en de Scrambler.

De No. 1 Classic SE is een eerbetoon aan klassiek design – met de hand gebouwd zonder shortcuts of concessies aan kwaliteit. Premium componenten, baanbrekende technologie en met de hand vervaardigde details maken deze motorfiets exclusief en state-of-the-art.

De No. 1 Scrambler SE blijft trouw aan de stijl uit de jaren 1950 en biedt snelheid, veiligheid en geruisloos rijplezier in elke situatie. Vorm en functie komen samen in deze vooruitstrevende motorfiets, waarin geavanceerde stijl, design en technologie worden gecombineerd in een eersteklas pakket.

Met Åström weer aan het roer van RGNT Reborn is het bedrijf klaar om succesvolle stappen te zetten naar een veelbelovende toekomst. De focus ligt op het versterken van hun positie op de markt door middel van verkoop en ontwikkeling, terwijl ze trouw blijven aan hun visie van hoogwaardig design en innovatie. RGNT Motorcycles staat klaar om de motorfietswereld te verstoren met hun tijdloze en baanbrekende ontwerpen.

Het bericht RGNT Motorcycles zet in op innovatie en groei verscheen eerst op Motor.NL.

KTM Duke – 30 jaar puur motorrijden vol adrenaline

KTM viert het 30-jarig bestaan van de Duke met drie jubileummodellen. De KTM 390 Duke, de KTM 990 Duke en de KTM 1390 Super Duke R Evo hebben speciale ’30 YEARS OF DUKE’ -bestickeringen, geïnspireerd op eerdere modellen. Om dit te vieren, heeft KTM ook een weggeefactie gehouden via digitale platforms, waarbij meer dan 700.000 inzendingen zijn ontvangen.

De officiële aftrap van de 30 YEARS OF DUKE-campagne vindt plaats tijdens de International Media Launch in Almeria, Spanje. Hier kunnen pers en partners kennismaken met de nieuwe modellen van de KTM 2024 Duke-serie. Het is ook een primeur voor KTM, omdat ze voor het eerst drie nieuwe modellen tegelijkertijd lanceren.

Tijdens het evenement zullen de drie winnaars van de DUKE-wedstrijd zich bij het gezelschap voegen. Samen met KTM-ambassadeur Rok Bagaros en Jeremy McWilliams, een bekende naam binnen KTM-kringen, zullen journalisten twee dagen lang kunnen genieten van bochtige kustlijnen, circuits en een gymkhana-parcours om vertrouwd te raken met deze nieuwe DUKE-modellen.

De evolutie van de Duke gedurende deze afgelopen 30 jaar is indrukwekkend geweest. Vanaf het bescheiden begin in 1994 tot aan zijn status als symbool van prestaties en innovatie nu, heeft het merk zich keer op keer weten te vernieuwen. Met elk nieuw model hebben ze nieuwe standaarden gezet en de concurrentie uitgedaagd.

Met hun gedurfde design, toonaangevende elektronica en ongeëvenaarde prestaties zijn de jubileummodellen van KTM een eerbetoon aan het succes van de Duke. Ze belichamen de essentie van wat motorrijden zou moeten zijn: puur en vol adrenaline.

Het bericht KTM Duke – 30 jaar puur motorrijden vol adrenaline verscheen eerst op Motor.NL.