Ducati lanceert nieuwe online configurator

Ducati heeft zojuist de nieuwe online configurator gelanceerd waarmee je je eigen motor kunt aanpassen. Met deze configurator kun je alle motorfietsen uit het Ducati 2024-gamma naar eigen wens personaliseren. De configurator toont fotorealistische afbeeldingen in 4K-resolutie, speciale omgevingen voor verschillende modellen en een 360-graden weergave van de motor.

Een nieuw Ducati dealership gaat open voor de regio Eindhoven en Limburg

De voortdurende innovatie van Ducati is ook terug te zien in de digitale ervaring die ze bieden aan hun fans met deze nieuwe configurator, die te vinden is op de website Ducati.com. Dit project is ontwikkeld in samenwerking met MHP – A Porsche Company en verandert de manier waarop Ducatisti kunnen ‘spelen’ met modellen en deze kunnen aanpassen. Het stelt ze in staat om alvast hun droom-Ducati te ervaren nog voordat ze daadwerkelijk opstappen.

Het bericht Ducati lanceert nieuwe online configurator verscheen eerst op Motor.NL.

Honda patenteert concurrent van Royal Enfield Himalayan

Honda werkt aan een nieuwe motorfiets die de strijd aangaat met de Himalayan. Deze motorfiets is gebaseerd op de GB350 en lijkt te profiteren van het succes van betaalbare adventure-motoren met één cilinder. Verschillende patenten laten zien dat de motorfiets zowel een onbeklede scrambler als een retro adventure-stijl heeft, met dezelfde tank en achterkant, maar verschillende frontbehandelingen. Net als de Himalayan wordt er nadruk gelegd op stevigheid, met details zoals externe valbeugels en een bagagerek op de tank.

Eerste indruk 2024 Honda Africa Twin Adventure Sports

De mechanische onderdelen van deze nieuwe motorfiets zijn afgeleid van de CB350 en GB350, die momenteel verkrijgbaar zijn op verschillende markten. De moderne CB350 was oorspronkelijk bedoeld voor de Indiase markt en is nu ook beschikbaar in Australië en Japan onder de naam GB350. Er is ook een variant genaamd GB350 RS (GB350 S in Japan), die meer lijkt op een scrambler met vorkbeschermers volgens de patenten.

Hoekiger brandstoftank

De gepubliceerde patenten tonen veranderingen aan het brandstoftankontwerp van de GB350, waarbij het retro-stijl ontwerp wordt vervangen door een hoekiger, modern ontwerp met beugels aan beide zijden voor bescherming en bagagecapaciteit. Een patent illustreert twee verschillende vormen van deze rekken die zowel aan de voorkant als aan de achterkant kunnen worden bevestigd.

Een ander patent behandelt het voorspatbord van de adventure-versie van deze motorfiets, inclusief een beschermende structuur die zich uitstrekt over het koplampgedeelte en een montagepunt biedt voor zijpanelen die kunnen dienen als opbergvakken.

De motor en het chassis lijken overeen te komen met die van de GB350. Dit betekent dat de nieuwe modellen worden aangedreven door een 348cc-luchtgekoelde eencilinder met brandstofinjectie om te voldoen aan moderne emissienormen. De nadruk ligt voornamelijk op betrouwbaarheid in plaats van prestaties, met een vermogen van 20 pk bij 5.500 tpm en een maximum koppel van 28,4 Nm bij 3.000 tpm, gekoppeld aan een vijfversnellingsbak.

Hoewel deze cijfers niet veel verschillen van de oorspronkelijke Himalayan-versie, heeft Royal Enfield inmiddels wel een nieuwe versie geïntroduceerd voor 2024 met vloeistofkoeling en een cilinderinhoud van 452 cc. Deze versie heeft meer vermogen, namelijk 40 pk, waardoor hij in een hoger marktsegment terechtkomt. Andere concurrenten in India zijn onder andere de Yezdi Scrambler en Yezdi Adventure, beide afkomstig van het merk Jawa, dat eigendom is van Mahindra. Hoewel India waarschijnlijk de belangrijkste focus heeft, kunnen deze motorfietsen wereldwijd aantrekkelijk zijn voor rijders die eenvoud boven snelheid verkiezen.

Het bericht Honda patenteert concurrent van Royal Enfield Himalayan verscheen eerst op Motor.NL.

‘Terugkeer van motormerken is voor bezoekers MOTORbeurs Utrecht van groot belang’

Na een paar zeer succesvolle edities, had MOTORbeurs Utrecht de wind niet in de rug. Eerst door twee coronajaren en daarna was er onder andere het gemis van de meeste motormerken. Gelukkig werd net voor de jaarwisseling bekend dat veel grote motormerken terugkeren! Maar dat is niet het enige goede nieuws, de 2024 editie heeft nog veel meer te bieden, zegt Rachel Jankowsky, beursmanager MOTORbeurs Utrecht.

Mooi nieuws in aanloop naar MOTORbeurs Utrecht 2024 is natuurlijk de terugkeer van veel grote motormerken. Hoe belangrijk is dit voor jullie?

‘Uiteraard hechten wij veel waarde aan de feedback van onze bezoekers. Net als onze bezoekers vonden wij het als organisatie ook een groot gemis dat het exposantenaanbod niet compleet was. Vanzelfsprekend streven wij ernaar om iedere editie zo compleet mogelijk te zijn om motorliefhebbers een leuke dag uit te bezorgen. We begrijpen dat bezoekers graag de nieuwste modellen willen bekijken en uitproberen, en met de aanwezigheid van veel grote motormerken kunnen we aan die wens voldoen. Of je nu geïnteresseerd bent in sportmotoren, tourmotoren, offroad- of elektrische motoren, er is voor ieder wat wils. Het feit dat gerenommeerde merken er weer voor kiezen om op het evenement aanwezig te zijn, straalt ook vertrouwen uit naar zowel de bezoekers als naar de andere exposanten.’

MOTORbeurs Utrecht: dé aftrap van het motorseizoen

Hoe gaan de motormerken zich presenteren?

Hal 7 staat volledig in het teken van de motormerken. De merken die aangesloten zijn bij RAI Vereniging hebben de handen ineengeslagen en kiezen collectief voor deelname aan de komende editie. Ze hebben hierbij gekozen voor individuele presentaties waar toch eenheid in zit. Daarnaast presenteren ook andere motormerken zich in deze hal.

Naast het feit dat de nieuwe modellen statisch te bewonderen zijn, is er ook een selectie beschikbaar op het testparcours voor een korte rijdende kennismaking.

Vorig jaar was er na afloop behoorlijk wat kritiek. Hoe gaan jullie met die kritiek om?

‘Wij vinden de feedback en wensen van onze bezoekers belangrijk en hebben daarom goed geluisterd naar hun opmerkingen en suggesties, die we terugkregen in onze survey en diverse social media-kanalen. Om een goed inzicht te krijgen in de behoeften van ons publiek, hebben we ook een speciaal onderzoeksteam bij de uitgang van de beurs ingezet. Daarnaast monitoren we actief onze eigen sociale media en die van belangrijke partijen in de motorwereld. Uit deze onderzoeken en monitoring kwam duidelijk naar voren dat de motormerken werden gemist tijdens de vorige editie van MOTORbeurs Utrecht. Deze feedback hebben we zeer serieus genomen en we zijn daarom ook zo verheugd dat we de motormerken kunnen verwelkomen op de MOTORbeurs 2024.’

‘Uit de onderzoeken en monitoring kwam duidelijk naar voren dat de motormerken werden gemist tijdens de vorige editie van de MOTORbeurs Utrecht. Deze feedback hebben we zeer serieus genomen en we zijn daarom ook zo verheugd dat we de meeste motormerken weer (opnieuw) kunnen verwelkomen op de MOTORbeurs 2024. Voor wat betreft de stijgende horecaprijzen; Jaarbeurs heeft, net als veel andere horecaondernemers, te maken met stijgende kosten. Denk hierbij aan inkoopprijzen, energiekosten en personeelskosten. Door deze kostenstijging heeft ook Jaarbeurs haar prijzen van de horeca moeten verhogen. Voor MOTORbeurs Utrecht 2024 hebben we speciale arrangementen samengesteld. Ook zijn de drankprijzen verlaagd. Daarnaast heeft Jaarbeurs inderdaad ook te maken met verhoogde prijzen van parkeren. Echter zijn onze parkeertarieven gelijk aan de parkeertarieven van de gemeente. Aangezien Jaarbeurs pal naast Utrecht Centraal ligt, adviseren wij daarom bezoekers met het openbaar vervoer naar MOTORbeurs Utrecht te komen. Hierover communiceren wij ook actief via de communicatiekanalen van MOTORbeurs Utrecht en is er een aantrekkelijke combideal met NS.’

Fotograaf: MichielTon.com

Door de terugkeer van de motormerken, zouden we haast vergeten dat er nog veel meer nieuws te melden is over de 2024-editie. Kun jij dat nieuws kort samenvatten?

‘Jazeker, we hebben deze editie vol ingezet op actie en entertainment! Een complete dag uit voor jong en oud. Zo zijn er een aantal succesnummers terug van weggeweest zoals de Wall of Death die voor het eerst sinds lange tijd weer te bewonderen is in Nederland. Bij BOVAG Try the Bike is er de mogelijkheid voor een korte rijdende kennismaking met een motor, voor iedereen die nog niet besmet is met het motorvirus. Bezoekers die graag een nieuw model van een importeur willen testen, kunnen terecht op het Testparcours . Aan de kleintjes is ook gedacht. Zij kunnen hun eerste meters binnen maken bij de Mini Trial of buiten bij de quadbaan. Dan is er ook nog het Motor Talks Theater en zitten er nog wat verassingen in het vat die op korte termijn bekendgemaakt worden. Daarnaast gaan we ook met de aankleding van de terrassen groots uitpakken dit jaar, dus aan spektakel geen gebrek!’

Alle motormerken aanwezig op MOTORbeurs Utrecht 2024       

In het verlengde daarvan, zijn motorrijders die net bij de club horen – net hun rijbewijs gehaald hebben dus – ook dit jaar weer gratis welkom?

‘Zeker weten! Om deze nieuwe motorrijders te verwelkomen, willen we ze graag een cadeautje geven: gratis toegang tot MOTORbeurs Utrecht op donderdag 22 februari 2024.

Het gaat hierbij om motorrijder die tussen MOTORbeurs Utrecht 2023 (23 februari 2023) en MOTORbeurs Utrecht 2024 (22 februari 2024) het motorrijbewijs behaald hebben in de categorie: A1, A2, A. Op www.motorbeursutrecht.nl/nieuwe-motorrijders staat alle informatie die ze nodig hebben voor het aanmelden.’

Rijd je zelf ook motor? Zo ja, wanneer is jouw liefde voor de motorfiets begonnen?

‘Ik rijd zeker motor! Drie jaar geleden, tijdens corona, heb ik, net als vele andere Nederlanders, mijn motorrijbewijs gehaald. Mijn voorkeur gaat uit naar race- en naked modellen. Mijn liefde voor de motorfiets is echter heel ergens anders ontstaan! Tijdens mijn studie heb ik als Grid girl gewerkt voor onder andere MotoGP en Monster girl. Ik heb enorm goede herinneringen aan deze tijd! Ik had die tijd nooit durven dromen dat ik 12 jaar later beursmanager zou zijn van MOTORbeurs Utrecht.’

Wat zijn de specifieke criteria waaraan moet worden voldaan voor jullie tevreden te zijn na afloop van de MOTORbeurs 2024??

‘Het klinkt een beetje als een cliché, maar wij zijn tevreden als we hebben voldaan aan de verwachtingen en behoeften van zowel onze bezoekers als onze exposanten. Kijkend naar ons programma en de lijst met exposanten heb ik daar zeker vertrouwen in.’

MOTORbeurs Utrecht 2024 in het kort
22 t/m 25 februari 2024

Donderdag en vrijdag:
10:00 uur – 22:00 uur

Zaterdag en zondag:
10:00 – 18:00 uur

Jaarbeurs Utrecht
Meer informatie: www.motorbeursutrecht.nl

Het bericht ‘Terugkeer van motormerken is voor bezoekers MOTORbeurs Utrecht van groot belang’ verscheen eerst op Motor.NL.

Supercharged Harley-Davidson Fat Boy: 234 pk!

Deze Supercharged Harley-Davidson Fat Boy levert een indrukwekkende 234 pk. Je kent misschien wel het werk van TTS Performance, de Britse boost shop die bekend staat om hun geweldige projecten. Een van hun beroemdste creaties is de TTS SuperBusa, een supercharged Suzuki Hayabusa met maar liefst 372 pk.

Hoewel TTS Performance vooral bekend staat om hun werk aan Hayabusa’s, werken ze ook aan andere motoren. Ze ontwikkelen en testen aftermarket hi performance-onderdelen voor verschillende modellen, wat goed nieuws is voor motorrijders zonder Hayabusa. Neem bijvoorbeeld deze Harley-Davidson Fat Boy. Toen deze motor bij TTS kwam, waren er al Screamin’ Eagle performance-upgrades geïnstalleerd. Maar TTS deed er nog een schepje bovenop door een supercharger toe te voegen en belangrijke ondersteunende aanpassingen te doen om alles soepel te laten verlopen. Denk daarbij aan extra oliekoelers, een intercooler, speciale koppeling met transparante afdekking en meer.

Primeur: circuit-modus voor 2024 Harley-Davidson CVO Road Glide ST!

Maar waar draait het eigenlijk allemaal om? Het echte bewijs wordt geleverd door het testen van het vermogen op de dynamometer. Deze specifieke Fat Boy met supercharger bleek maar liefst 234 pk te leveren bij 5.900 tpm en 291,5 Nm-koppel bij 5.300 tpm. Ter vergelijking: een standaard 2024 Harley-Davidson Fat Boy heeft 94 pk en 161,3 Nm-koppel. Ondanks eventuele eerdere upgrades is het verschil nog steeds indrukwekkend.

Naast dit voltooide Fat Boy-project geeft TTS ons in de video ook een kijkje in hun werkplaats waar andere projecten plaatsvinden. Een daarvan is een Yamaha Niken GT die binnenkort wat ‘superchargermagie’ zal ondergaan.

Het bericht Supercharged Harley-Davidson Fat Boy: 234 pk! verscheen eerst op Motor.NL.

Start-up T-Phinte recyclet oude banden tot batterijen

De start-up T-Phinte uit Valparaíso, Chili heeft een innovatieve methode onthuld om verslete, oude banden te recyclen tot batterijonderdelen, waarmee ze een belangrijk milieuprobleem aanpakken.

Jaarlijks belanden miljoenen banden op de vuilnisbelt en het duurt 500 tot 1.000 jaar voordat ze ‘ontbinden’. T-Phinte heeft echter een manier gevonden om deze milieuvervuiling te verminderen. Ze gebruiken carbon black, een bijproduct van het recyclen van banden, om grafiet te produceren dat wordt gebruikt in lithium-ionbatterijen.

Hoe worden motorbanden gemaakt?

Maar hoe werkt dit precies?

Zoals je wellicht weet, bevatten banden carbon black, een aardoliebijproduct dat wordt gebruikt om de duurzaamheid te verbeteren en de band kleur te geven. Bij het ontbindingsproces van banden komt er carbon black vrij.

Door dit vrijgekomen carbon black op te vangen, kan er hoogwaardig grafiet worden verkregen dat vervolgens als grondstof dient voor de anodes van lithium-ionbatterijen.

T-Phinte beweert al succesvol grafiet toegepast te hebben in knoopcellen en 18650-batterijtypes (zoals die gebruikt worden door Tesla).

Traditioneel werd grafiet verkregen door mijnbouw, wat ook zijn eigen negatieve impact heeft op het milieu. Als we grafiet kunnen verkrijgen uit gerecyclede banden , dan kan de noodzaak om het uit de aarde te halen afnemen, terwijl tegelijkertijd een vervuilend element uit het milieu wordt verwijderd.

De vraag naar lithium-ionbatterijen groeit snel, vooral nu elektrische voertuigen steeds populairder worden. Hierdoor is er een toenemende behoefte aan grafiet. De oplossing die T-Phinte voorstelt kan helpen bij het bedienen van deze vraag en tegelijkertijd het probleem van bandenafval aanpakken.

Het doel van T-Phinte is om tegen 2035 35% van de grafietvraag te kunnen voldoen door middel van gerecyclede banden.

Het bericht Start-up T-Phinte recyclet oude banden tot batterijen verscheen eerst op Motor.NL.

Zero Motorcycles en Hero MotoCorp werken samen aan nieuwe elektrische modellen

Het is tegenwoordig gebruikelijk voor westerse merken om samen te werken met grote Indiase en Chinese fabrikanten om hun modellen op deze markten te produceren en verkopen. Dit geldt ook voor merken als KTM, Triumph, BMW, MV Agusta en Harley-Davidson. Zero Motorcycles heeft zich nu ook bij dit lijstje gevoegd door een samenwerking aan te gaan met Hero MotoCorp voor de distributie van hun motorfietsen in India. Maar het partnerschap gaat verder dan alleen distributie, want beide merken werken gezamenlijk aan een nieuw elektrisch platform dat zal resulteren in vier verschillende modellen volgens de Indiase website BikeWale.

Zero brengt DSR/X Black Forest uit in Frankrijk

De eerste fase van dit project zal resulteren in twee ‘high-performance’ modellen, terwijl de tweede fase zal leiden tot twee mid-range modellen. Het is belangrijk op te merken dat de definitie van ‘high-performance’ in India anders is dan wat we hier gewend zijn. In India worden tweewielers die meer dan 200cc en 25 pk hebben als ‘high-performance’ beschouwd. De investering voor dit project bedraagt 60 miljoen dollar en de verwachte lancering staat gepland rond 2025, met mogelijk export naar Europa en de Verenigde Staten.

Het bericht Zero Motorcycles en Hero MotoCorp werken samen aan nieuwe elektrische modellen verscheen eerst op Motor.NL.

BMW Motorrad Days keert terug naar de Alpen

Goed nieuws voor alle BMW-fans! Het jaarlijkse BMW Motorrad Days keert terug naar de Alpen na een uitstapje naar Berlijn. Hoewel er nog geen datum bekend is gemaakt voor BMW Motorrad Days 2024, heeft een woordvoerder bevestigd dat het evenement niet langer in Berlijn zal plaatsvinden. Na twee succesvolle edities in Berlijn in 2022 en 2023, heeft BMW besloten om het evenement terug te brengen naar de Alpen. In de komende weken zullen ze meer informatie verstrekken over de exacte datum en locatie.

Dalend bezoekersaantal

Na twee jaar gedwongen pauze door de coronapandemie verraste BMW zijn klanten door het evenement weer te laten plaatsvinden in 2022, maar deze keer niet meer in Garmisch-Partenkirchen, maar in Berlijn. Deze beslissing werd door velen niet begrepen, omdat het evenement van een bochtig paradijs in de bergen verhuisde naar een grote stad in het vlakke noordoosten.

Het aantal bezoekers daalde aanzienlijk na de verhuizing. Waar Garmisch-Partenkirchen jaarlijks meer dan 40.000 bezoekers ontving, waren er in Berlijn slechts ongeveer 17.000 aanwezig volgens BMW.

BMW opnieuw de baas in middenklasse reis-enduro’s met nieuwe GS-modellen?

Nu lijkt Markus Flasch, de CEO van BMW Motorrad sinds november 2023, bereid om deze omstreden beslissing terug te draaien. Of de 22e editie van BMW Motorrad Days weer plaats zal vinden in Garmisch-Partenkirchen is nog onduidelijk, maar het belangrijkste is dat BMW ’terug naar de Alpen’ willen gaan. Er zijn verschillende opties overwogen en Garmisch-Partenkirchen is er daar één van.

Al met al is dit geweldig nieuws voor alle motorliefhebbers die verlangen naar de prachtige bergen en sfeer van de originele BMW Motorrad Days. We kijken uit naar meer details over deze terugkeer naar de Alpen!

Het bericht BMW Motorrad Days keert terug naar de Alpen verscheen eerst op Motor.NL.

Kawasaki gaat in de aanval in het middensegment

In het belangrijke middenklasse segment, waarin veel nieuwe motorrijders hun eerste motoravontuur starten, heeft Kawasaki al jaren een sterke positie. De lage gemiddelde leeftijd van Kawasaki rijders is het bewijs dat het merk als geen ander modellen met moderne features en een hoge ’value for money’ weet te introduceren.

Voordelige Tourer pakketten voor Kawasaki Versys 1000 & Ninja 1000SX

Om Kawasaki’s sterke positie in dit segment voort te zetten werden recent de nieuwe Z500 SE, Ninja 500 SE en Eliminator 500 geïntroduceerd. Vanwege het toenemend aantal startende jonge motorrijders en de toenemende behoefte onder bestaande motorrijders naar lichte wendbare motoren heeft Kawasaki de prijzen voor haar 500 series herzien om ze nog bereikbaarder te maken.

  • Z500 SE                       €7.049,-
  • Ninja 500 SE                 €7.649,-
  • Eliminator 500               €7.499,-
  • Eliminator 500 SE         €7.899,-

Ook voor deze modellen geldt dat prijzen inclusief vier jaar fabrieksgarantie en vier jaar Kawasaki Road Assistance zijn.

Met deze drie nieuwe, in prijs verlaagde modellen gaat Kawasaki er vol voor om het middensegment nog verder te ‘vergroenen’ en veel (nieuwe) rijders te verwelkomen in de Kawasaki familie.

Het bericht <strong>Kawasaki gaat in de aanval in het middensegment</strong> verscheen eerst op Motor.NL.

Sneakpreview van de 2024 Harley-Davidson Road Glide & Street Glide

Harley-Davidson liet onlangs al het merendeel van de 2024 line-up zien, maar er zat meer in het vat: twee CVO-modellen (Pan America en Road Glide ST) én twee vernieuwde tourmotoren: Road Glide en Street Glide. Het wachten was niet vergeefs: Aanschouw de 2024 Harley-Davidson Street Glide en 2024 Road Glide, beide met dezelfde styling, vering, elektronica en infotainment upgrades die we zagen op de twee CVO0motoren. Het enige verschil is het blok. De Glides van 2024 worden aangedreven door de Milwaukee-Eight 117 in plaats van de M8 121 op de CVO’s.

2024 Harley-Davidson CVO Pan America: exclusief de blubber in

Dus geen variabele kleptiming voor de nieuwe motoren van de Glide-serie, maar bekijk het eens positief. Toen de Milwaukee-Eight 117 V-twin verscheen in de Street Glide ST in 2022, had deze al een high-performance nokkenas en een nieuwe inlaat- en uitlaatconstructie, en dit jaar is hij nog verder verbeterd. Voor 2024 krijgt de in rubber-gemonteerde M8 117 nieuwe vloeistofgekoelde cilinderkoppen met een hervormde verbrandingskamer, evenals een nieuw koelsysteem. Daarnaast wordt ook het luchtfilterhuis nog lichter gemaakt en vergroot. Dit alles resulteert in een – geclaimd – vermogen van 105 pk en 176 Nm-koppel, cijfers die de meeste langeafstandsrijders zeker tevreden zullen stellen.

Wat betreft de vering, deze is grotendeels overgenomen van de CVO-motoren, met een nieuwe 49mm-Showa voorvork (met Dual Bending Valve) die 117 mm veerweg biedt en de Showa-achterschokdemper met 76 mm veerweg. Dat is, geloof het of niet, meer dan het uitgaande model). De achterschokdemper is ook instelbaar qua voorspanning.

Verbeterd Brembo-remsysteem

Hoewel de rest van het hoofdframe ongewijzigd blijft, hebben beide Glides ook verbeterde Brembo-remsystemen gekregen met aan de voorkant grotere 320mm -chijven gekoppeld aan radiaal gemonteerde remklauwen en achteraan een 300mm-schijf. Samen met het lagere gewicht van beide motoren zou dit moeten resulteren in merkbaar betere remkracht. Ter zijde, alle verbeteringen op de standaardmodellen lijken de ST-versies van de Street en Road Glide overbodig te maken.

De zogenaamde infotainment-systemen op beide modellen hebben een aanzienlijke upgrade gekregen voor 2024, met een enorm 12,3-inch TFT-kleuren touchscreen dat het dashboard domineert (en alle vorige analoge instrumenten en de meeste schakelaars vervangt). Het besturingssysteem heet Skyline OS, maar je hebt ook toegang tot een volledige reeks elektronische rijhulpsystemen via dat grote scherm, met presets voor Road, Sport, Rain en Custom rijmodi. Beide motoren beschikken ook over hellingshoekafhankelijke tractiecontrole en ABS, en – oh ja – een nieuwe 200-watt versterker.

Dan is er nog de belangrijke restyling van de 2024 Street Glide- en Road Glide-modellen. Hier zie je duidelijk de gelijkenis met de CVO Glides van vorig jaar, met nieuwe ontwerpelementen die dezelfde dynamische lijn hebben van de voorspatborden naar de zijkoffers, met vernieuwde brandstoftanks en een ééndelig zadel. Beide modellen krijgen aangepaste kuiprofielen die er moderner uitzien – en volgens H-D betere rijwindbescherming bieden – en toch ook nog steeds vasthouden aan de klassieke ‘batwing’- en ‘shark nose’-uitstraling. Waarom immers succes veranderen?

De 2024 Street Glide en 2024 Road Glide hebben beide een adviesprijs van €37.4595 en zijn te koop – én te zien! – bij de erkende Harley-Davidson dealers.

Het bericht Sneakpreview van de 2024 Harley-Davidson Road Glide & Street Glide verscheen eerst op Motor.NL.

Primeur: circuit-modus voor 2024 Harley-Davidson CVO Road Glide ST!

Als je in Amerika investeert in de MotoAmerica King of the Baggers, kun je tenminste proberen meer rendement uit die investering te halen. Zou Harley-Davidson dat hebben gedacht toen de promotie met het CVO-label voor de Road Glide ST ter sprake kwam? In elk geval is de CVO Road Glide ST een gelukte stap richting de racers.

2024 Harley-Davidson CVO Pan America: exclusief de blubber in

In de CVO Road Glide ST is de Milwaukee-Eight 121-motor met variabele kleptiming opnieuw afgesteld om volgens Harley-Davidson 127 pk en 196 Nm-koppel te produceren. Deze versie van de 121-motor draait iets hoger in toeren en levert z’n piekvermogen bij iets meer torren, namelijk bij 4.900 tpm.

Met een geclaimd rijklaargewicht van 380 kilo, is de CVO Road Glide ST nog steeds een ietwat obese motorfiets. Ondanks dat Harley-Davidson er alles aan deed om gewicht te besparen om te voorkomen dat de Road Glide mét alle extra accessoires en luxe zou veranderen in een onhandelbare mastodont. Daarom zijn de dempers van titanium en de eindkappen van carbon. En er is meer van dit edelmateriaal te vinden: voorspatbord, zadelcover en tankconsole.

Circuit-modus

Qua technologie omvat de CVO Road Glide ST een kleuren-touchscreen display en vijf vooraf ingestelde rijmodi (waarvan twee voor het circuit, wat ongetwijfeld een primeur is voor Harley-Davidson), evenals meerdere aangepaste rijmodi. En omdat dit nog steeds een luxe Harley-Davidson bagger is, krijg je ook het volledige audiosysteem met een 500-watt versterker en 6,5-inch speakers in de kuip.

De CVO Road Glide ST is verkrijgbaar in Golden White Pearl of Raven Metallic lakkleuren met een Screamin’ Eagle-afbeelding aan de zijkant, tegen een startprijs van €56.495.

Het bericht Primeur: circuit-modus voor 2024 Harley-Davidson CVO Road Glide ST! verscheen eerst op Motor.NL.