Honda knalt met een 2023 Honda XL750 Transalp

Honda’s gloednieuwe 2023 Honda XL750 Transalp zet de avontuurlijke lijn van zijn iconische voorganger verder. Klaar voor een compleet nieuwe generatie rijders om te gaan waar de wegen heen leiden. De paralleltweecilinder levert 92 pk en 75 Nm. Rijmodi, Torque Control, wheeliecontrole, instelbare motorrem en vermogensafgifte,… De elektronica staat duidelijk op niveau. Het stalen frame is gekoppeld aan een volledige Showa-ophanging, met een 21” voor- en 18” achterwiel. Verder krijgt de nieuwe Transalp een 5 inch tft-scherm, Honda Smartphone Voice Control, ledverlichting en automatisch uitschakelende richtingaanwijzers. 1 van 9 23YM …

Lees meer

MOTO73 #20 komt dag later uit

Problemen met het drukken van MOTO73 #20 hebben er voor gezorgd dat het magazine een dag later uitkomt. Naar de oorzaak tasten wij nog in het duister. Wij verontschuldigen ons duizendmaal, want we begrijpen heel goed dat je uitkijkt naar het magazine. Het bericht MOTO73 #20 komt dag later uit verscheen eerst op Motor.NL.

Suzuki onthult erg knappe 2023 Suzuki GSX-S8

Fans van Suzuki bleven de afgelopen jaren behoorlijk op hun honger zitten tijdens de motorbeurzen. Anno 2022 wil Suzuki daar verandering in brengen. Op EICMA onthulde het zopas een nagelnieuw tweecilinderplatform. Een eerste telg die rond dat nieuwe blok gebouwd werd, is de 2023 Suzuki GSX-8S. Een erg strak gestijlde opvolger voor de GSX-S750, maar dan met de helft van de cilinders. Honda bouwt een bagger: 2023 Honda Rebel 1100 Touring Geen vierpitter, geen V-twin Opvallend daarbij is dat Suzuki niet voor de V-twin kiest, maar wel een volledig nieuwe …

Lees meer

2023 Suzuki V-Strom 800 krijgt tweecilinder-in-lijn

440.000 Suzuki V-Stroms werden sinds 2002 verkocht. En het succes gaat verder met de nieuwe V-Strom 800, die naast de huidige V-Strom 650- en V-Strom 1050-modellen komt. Maar je kunt er vergif op innemen dat vroeg of laat de V-Strom 650 gaat verdwijnen. Opvallend aan de 2023 Suzuki V-Strom 800 is dat er geen V2 meer in het vooronder huist, maar een twee-in-lijn, zoals gebruikelijk is in het mid-seize segment. In de toekomst zal Suzuki ook gebruik maken van de wijdverspreide 270 graden crankpin offset. Dit resulteert in exact dezelfde …

Lees meer

Nieuw op EICMA: 2023 Honda CL500

Wie herinnert zich Honda’s CL72 (1962) nog? Als een van de eerste echte Street Scramblers werd op deze twin geracet, bemind en gevierd over de jaren heen. De CL bewees dat een lichtgewicht gecombineerd met een offroad-waardig stuurgedrag erg leuk kon zijn voor in de stad. Vijf decennia later kreeg Honda de A2-rijpe CMX500 Rebel cruiser in de rangen, en nog eens vijf jaar later bouwt Big Red op die basis een heuse CL. De formule van de originele CL72 komt overduidelijk terug in de nieuwe CL500: de looks, de …

Lees meer

Honda geeft de Honda Forza 350 een fikse make-over

De wortels van Honda’s Forza-familie reiken terug tot 2000. Tweeëntwintig jaar later staat de reeks nog steeds als een huis én is er zelfs een grote update voor de Forza 350. Voor 23YM krijgt hij een strak nieuw uiterlijk, een nieuwe dashboard en twee nieuwe kleurstellingen. Het nieuwe vooraanzicht, dat pronkt met nieuwe dubbele LED-koplampen, tilt de Forza 350 helemaal up-to-date. De stijl mag dan wel nieuw zijn, de praktische inzetbaarheid blijft dezelfde. Zo is het elektronisch bediende windscherm is over 180 mm instelbaar, beschikt de Forza 350 over een …

Lees meer

Caféracer: Bimota KB4 RC

Toen Bimota zijn KB4 onthulde op de EICMA 2021, waren liefhebbers verrast door het relatief zachte uiterlijk en de milde prestaties, die beide in direct contrast stonden met Bimota’s agressieve, immens krachtige 2020 Tesi H2. Die motorfiets vertegenwoordigde Bimota’s terugkeer op het motorpodium nadat het merk lid was geworden van de Kawasaki Groep. De KB4 wordt aangedreven door de zeer soepele 142pk-editie van de Kawasaki 1043cc-viercilinder (77 x 56mm boring en slag, 11,8:1 compressie) en is bedoeld als een echte sportmotor in de beste Bimota-traditie, een combinatie van een verfijnd …

Lees meer

Bimota’s eerste crossmotor: de nieuwe Bimota BX450

Bimota’s nieuwe BX450 is een revolutionaire motorfiets. Decennialang heeft Bimota exclusieve en ultra-geraffineerde straatmotoren gemaakt, maar de BX450 is het allereerste enduro-model van het designhuis. Het is geen crossover ADV-motorfiets, maar een echte wedstrijdmachine, die bedoeld is om mee te doen aan grote enduro en ISDE-evenementen. Kawasaki vroeg Bimota de KX450 aan te passen tot een lichtere, meer competitieve motorfiets. Het technische team van Bimota werkte met het basis Kawasaki KX450-platform, beginnend met het massieve aluminium twin-spar frame met klassieke onderste dubbele wieg. Dit is een zeer solide structuur die …

Lees meer

Updates voor 2023 Yamaha Tracer 7 en 7 GT

Yamaha Tracer 7 krijgt een update voor 2023. De midsize allrounder krijgt een make-over zonder grote veranderingen, met kleine wijzigingen die bedoeld zijn om een steeds veelzijdiger en bevredigender rijervaring te kunnen bieden. Yamaha Tracer 9 GT+: motorfiets om naar uit te kijken Yamaha Tracer 7 Eerst en vooral heeft de nieuwe Yamaha Tracer een nieuw tft-instrumentarium met smartphone-connectiviteit (CCU) en een 5-inch kleurenscherm, gecombineerd met nieuwe op het stuur gemonteerde drukknoppen. De remkracht is toegenomen dankzij nieuwe, dubbele remschijven van 298 mm voor, terwijl de (verstelbare) voorvork een nieuwe …

Lees meer

2023 update voor Ducati Scrambler 800-familie

De Ducati Scrambler 800 Icon, de Nightshift en de Full Throttle krijgen een update voor 2023. Naast nieuwe kleuren is ook de elektronica opgewaardeerd. Het blok De luchtgekoelde V2 is herzien en 2,5 kg lichter geworden. Het vermogen blijft echter 73 pk bij 8.250 tpm (er wordt ook een A2-variant aangeboden). Het maximumkoppel van 65 Nm is nu echter pas beschikbaar bij 7.000 tpm in plaats van 5.750 tpm. Het blok zit nu in een nieuw ontworpen trellis frame, wat iets gewicht moet besparen. Ducati heeft in totaal vier kilogram bespaard …

Lees meer