Man sleept Vlaamse overheid voor de rechter wegens slecht wegdek… en krijgt gelijk

Wegen in slechte staat, in België weten ze er – helaas – alles van. Pieter (40) uit Wetteren klaagt al jaren de staat van de Kalkensteenweg in Wetteren aan. Daarvan zijn volgens hem de groeven tussen de betonplaten in zeer slechte staat, wat zorgt voor veel lawaai. Ook het fietspad is te onveilig, met veel ongevallen van scholieren die van en naar Wetteren fietsen, aldus Pieter.

Komt er een Kawasaki Z400RS?

2,5 jaar procederen

Daarop ging de Wetteraar met een petitie naar zijn buren op de steenweg, die prompt allemaal tekenden. 62 handtekeningen en voldoende argumenten waren voor de rechtbank van eerste aanleg in Dendermonde voldoende om Pieter gelijk te geven. De Vlaamse overheid heeft nu een jaar de tijd om alle hinder die door een “niet geschikt en gebrekkig wegdek en een niet-afgescheiden fietspad” veroorzaakt werd, aan te pakken. Na maar liefst 2,5 jaar procederen met gespecialiseerde advocaten tegen de Vlaamse overheid krijgt Pieter nu dus eindelijk gelijk. Hij hoopt binnen korte tijd op een goede asfaltstrook en een afgescheiden fietspad. Het Agentschap Wegen en Verkeer meldt het vonnis te gaan bestuderen.

Het bericht Man sleept Vlaamse overheid voor de rechter wegens slecht wegdek… en krijgt gelijk verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuwe Royal Enfield Scram 411 prijzen en beschikbaarheid

Royal Enfield introduceert de compleet nieuwe Scram 411; een toegankelijke en beheersbare ‘street scrambler’ met het hart van een adventure-motorfiets. Gebouwd op het bewezen LS-410 motorblok van Royal Enfield en een Harris Performance frame, combineert de Scram 411 pittige beheersbaarheid voor het drukke stadsverkeer, met betrouwbare capaciteiten voor wat ruigere wegen. De nieuwe Scram 411 is vanaf 14 mei 2022 bij de officiële Royal Enfield dealers verkrijgbaar.

Wagenrennen met motoren bestond echt

De Scram 411 is een nieuwe soort model dat het authentieke scrambler gevoel oproept, met een sterk avontuurlijk DNA ingebouwd. Het is een motorfiets dat zeer speels en wendbaar is in een stedelijke omgeving, en net zo goed een capabele multi-tasker is, klaar voor wat hij dan ook maar tegenkomt onderweg.

De Royal Enfield Scram 411 wordt aangedreven door het bewezen 411cc, 4-takt benzine injectie, SOHC, luchtgekoelde 1-cilinder motorblok. Dit motorblok levert een maximaal vermogen van 24,3pk bij 6.500tpm en een maximaal koppel van 32Nm bij 4.000-4.500tpm. Wat zorgt voor een zeer soepele vermogensafgifte en veel koppel in het lage toerengebied, wat de algehele prestaties naar boven haalt. Deze motorfiets is geschikt voor lange stedelijke woon-werk routes met minimaal schakelen en is zeer beheersbaar op slecht wegdek en zelfs bij off-road gebruik.

De nieuwe Scram 411 is verkrijgbaar in 2 varianten en verschillende kleurstellingen en staat vanaf 14 mei 2022 klaar bij de officiële Royal Enfield dealers.

Er is keuze uit de kleuren Graphite Yellow, Graphite Red en Graphite Blue, welke tot uiting komen op de carter deksels en velgen. Deze uitvoering van de nieuwe Scram 411 is verkrijgbaar voor € 6.399,-.

De andere uitvoering heeft een meerkleurige tank en andere originele designs in kleur, waarbij er keuze is uit White Flame en Silver Spirit. Deze ‘premium’ variant van de nieuwe Scram 411 kost € 6.599,-.

Kijk hier voor een dealer in de buurt.

Het bericht Nieuwe Royal Enfield Scram 411 prijzen en beschikbaarheid verscheen eerst op Motor.NL.

Komt er een Kawasaki Z400RS?

Kawasaki zou volgens het Japanse motormedium Young Machine aan een neo-retroversie van z’n Z400 werken. Daarbij weerklinkt het gerucht steeds hardnekkiger dat het niet met de twin van weleer, dan wel met een vier-in-lijn wordt.

Doorgaans doen we zulke geruchten snel af als onzin, maar komende van Young Machine – dat altijd verrassend goed op de hoogte is van nieuwtjes bij de vier grote Japanse merken – ligt dat enigszins anders. Volgens hen bouwt Kawasaki momenteel heimelijk een Z400 in RS-uitvoering. Een neo-retroversie dus, die qua stijl zal aansluiten bij de Z900RS en Z650RS, inclusief ronde koplamp en druppelvormige tank. Ook herkennen we (op de rendering, tenminste) ook de dubbele ‘kogelvormige’ tellerpartij, de gegoten wielen en een USD-vork.

2022 Kawasaki Versys 650: eerste vragen na de test

Vier-in-lijn

Die zou logischerwijs verder kunnen bouwen op het Z400-twinplatform dat vorig jaar helaas werd geschrapt in Europa, maar Kawasaki lijkt iets anders van plan te zijn. In Kobe hebben ze volgens YM hun zinnen gezet op de vier-in-lijn uit de Ninja ZX-25R, die in hertunede versie in de Z400RS zou belanden. Over dat illustere, opgeboorde blok wordt intussen al lange tijd gefluisterd, van vermogenswaarden die pieken bij 80 pk, tot een op til staande Ninja 400.

Maar Kawasaki houdt voorlopig de lippen stijf op elkaar. En dan nog hoort er meer dan één ‘maar’ bij: de ZX-25R kregen we hier alleen via video’s te zien, hij komt (voorlopig?) niet naar Europa. En als de Z400RS in viercilinder-versie dan toch de oversteek zou maken, dan hoort bij die extra cilinders vermoedelijk ook een extra gepeperd prijskaartje.

Het wordt hoe dan ook uitkijken naar de Europese motorbeurzen in het najaar van 2022…

Het bericht Komt er een Kawasaki Z400RS? verscheen eerst op Motor.NL.

Win een VIP-arrangement naar de Ducati Club Race 2022, inclusief meet & greet met Troy Bayliss

Bij grote motorsportevenementen op het TT Circuit denk je waarschijnlijk direct aan de Dutch TT, het WorldSBK en misschien het IDM. Maar vergeet vooral de Ducati Club Race niet! Het bekendste uithangbord van de Ducati Club Nederland vindt in het weekeinde van 27 tot en met 29 mei 2022 alweer voor de 42e keer plaatsvindt, met jaarlijks ruim 400 deelnemers aan de start. Dat wil dus zeggen een bomvol raceprogramma, met daarnaast ook nog van alles te beleven in het paddock. Niet zoveel met Ducati? Geen zorgen, ook andere merken uit Europa en de Verenigde Staten zijn meer dan welkom. In totaal gaat het om dertien raceklassen!

Exclusieve winactie voor Motor.NL Riders Club-leden

Wil jij kans maken? Word dan hier lid van de Motor.NL Riders Club!

Troy Bayliss

Net zo bijzonder is dat het de Ducati Club Nederland heel vaak lukt om grote Ducati-namen naar de Club Race te krijgen. Eerder waren dat Loris Capirossi, James Toseland en Carl Fogarty, en dit jaar is dat Troy Bayliss, de man die het voor elkaar kreeg om Fogarty succesvol op te volgen. Alleen dat al maakt Bayliss een levende legende! Plus natuurlijk het feit dat hij diverse WorldSBK-wereldtitels won, 52 manchezeges pakte in het WK Superbike en laten we vooral Valencia 2006 niet vergeten. Kortom: een man met een verhaal en een man die je ooit in je leven gesproken wilt hebben. Dat laatste gaan wij regelen voor een aantal Motor.NL Riders Club-leden. En alsof dat nog niet genoeg is, ben je die dag ook nog eens VIP bij de Ducati Club Race. Je wordt uitgenodigd in de Super VIP-ruimte boven in de starttoren, waar je een prachtig panoramazicht hebt over één van de mooiste circuits ter wereld. Er is gewoon geen reden om niet mee te doen. Kans maken op deze Super Prijs? Hou de speciale nieuwsbrief voor Motor.NL Riders Club-leden goed in de gaten en doe mee!

Riders Club-leden hebben dag van hun leven als VIP bij het WorldSBK Assen

Niet gewonnen? Pak dan die dikke korting van 7,50 euro!

Clubleden en een introducée krijgen altijd vijftig procent korting op de entreeprijs van 15 euro, waardoor een kaartje dus maar 7,50 euro kost. Nog mooier, dat kaartje is ook nog eens het hele weekeinde geldig. Voor 2,50 euro per dag naar een van de mooiste motorevenementen op het TT Circuit, het kan dus gewoon! Je krijgt de korting aan de deur bij het Welcome Center van het TT Circuit Assen. Je krijgt dus geen korting bij de voorverkoop en dat geeft ook niets, want de prijs aan de deur is hetzelfde als in de voorverkoop.

Alle raceklassen

• Desmo Quattro – open Ducatiklasse voor de snelste vierklepper Ducati’s

• Due Valvole – open Ducatiklasse voor de snelste twee klepper Ducati’s

• Ducati open A – open Ducatiklasse voor alle Ducati’s

• Ducati open B – open Ducatiklasse voor alle Ducati’s

• Desmo valvole – Open klasse voor alle Ducati-modellen vóór de Panigale (dus t/m de 1198)

• Panigale quattro valvole – Open klasse voor alle Ducati Panigale-modellen

• Euro Classics – Klassiekers uit Europa van voor 1990

• Euro Singles – Klassieke eencilindermotoren uit Europa van voor 1990

• NK Classics – Competitie voor klassieke 350cc- en 500ccmotoren

• Pro Thunder All Stars – Duitse gastklasse van Duitse partner ART Motor

• IG Köningsklasse – competitie voor zwaardere tweetaktmotoren

• Nortern sidercar cup – Noord-Europese competitie voor zijspannen

• 50cc Eurocup en Freetech – Gecombineerde klasse met klassieke, volbloed 50cc-racers

Fotografie: 2Snap

Het bericht Win een VIP-arrangement naar de Ducati Club Race 2022, inclusief meet & greet met Troy Bayliss verscheen eerst op Motor.NL.

Aprilia Pro Experience: rij samen op Misano met MotoGP-sterren

Het is de kans waar circuitrijders wellicht al eens van hebben gedroomd: rondjes draaien op de baan samen met enkele grote kampioenen, hun lijnen volgen, profiteren van hun tips en vooral begrijpen hoe je je motor beter kunt benutten om sneller en veiliger op het circuit te zijn. Op zondag 8 mei, op het Misano World Circuit, biedt Aprilia de kans om deze droom waar te maken dankzij de Aprilia Pro Experience. Een unieke rijcursus, gereserveerd voor een beperkt aantal deelnemers, met grote kampioenen zoals Max Biaggi, Lorenzo Savadori en Andrea Iannone als instructeurs. Daarnaast heb je ook de kans om de baan op te gaan met Aprilia Racing MotoGP-rijders Aleix Espargaró en Maverick Viñales.

Aprilia RS660 Limited Edition & Tuono 660 Factory nu beschikbaar voor Pre-Order

6x 20 minuten, inclusief videoanalyse

Elke supercoach wordt toegewezen aan vier deelnemers, waardoor er voor iedereen zowel tijdens de trainingsactiviteiten in de box als tijdens de training op de baan zoveel mogelijk aandacht en begeleiding is. Het exclusieve pakket omvat zes sessies van elk twintig minuten op een Aprilia RSV4 Factory. De rijdercoaches zullen trouwens op dezelfde machines rijden. Alle sessies worden afgewisseld met een briefing en debriefing met videoanalyse, dankzij camera’s die op elke motor zijn gemonteerd. Verder krijg je een lunch in de Aprilia-hospitality en een speciale fotoshoot. Overdag zullen Aleix Espargaró en Maverick Viñales ook het circuit op gaan en tijdens de trainingssessies beschikbaar zijn voor deelnemers om hun ervaringen op internationaal niveau te delen.

Inschrijven

Zin in een rondje Misano met de toppers? schrijf je in via deze link.

Het bericht Aprilia Pro Experience: rij samen op Misano met MotoGP-sterren verscheen eerst op Motor.NL.

Ontwerpwedstrijd: win je eigen 2022 KTM Duke!

Zie je wel eens een motor passeren met een stickerset, waarvan je denkt: “die had ik zelf beter ontworpen”? Ben je fan van wat Kiska de afgelopen jaren voor KTM heeft betekend? Zin om je eigen KTM Duke te winnen? Drie keer ja geantwoord? Nu vier keer? Dan is het hoog tijd om je in te schrijven voor KTM’s Design Your Duke-wedstrijd voor 2022. En daar kan jij – ja, jij! – je zelfontworpen, 2022 KTM Duke mee winnen!

Nieuwe KTM 990 Duke gespot tijdens tests

Hoe doe je mee?

Om mee te doen, moeten de deelnemers een eigen stickerset ontwerpen voor een KTM Duke. Dat mag om het even welk model uit de line-up zijn, en om het even welke print, zolang het enige logo dat je gebruikt het KTM-logo is. Het ontwerp dat je op basis van de bijbehorende template maakt, dien je vervolgens via Vectary 3D Studio te uploaden en op een 3D-model van een Duke te renderen.

De laatste stap in het deelnameproces is het uploaden van je creatie naar Instagram en die te voorzien van de hashtag #DesignYourDukeContest. Klaar is Kees!

Voorwaarden

Wie kan deelnemen aan deze wedstrijd? Je moet minstens 18 jaar oud zijn en in Europa wonen, om in aanmerking te komen om deel te nemen. De wedstrijd is op 21 april 2022 afgetrapt en loopt tot 21 juni 2022. Op dat moment zal KTM-stuntrijder Rok Bagoroš de winnaar bekendmaken.

Inschrijven en deelnemen kan via deze link.

De prijs

Zoals gezegd mag de winnaar naar huis met een 2022 KTM Duke naar keuze – een 125, 390, 890 of 890R dus, afhankelijk van je rijbewijs. Voorts krijg je logischerwijs ook je zelfontworpen stickerkit voor je Duke én een waardebon van 500 euro, die je kan besteden aan KTM PowerParts voor je nieuwe Duke.

Klein detail: als je wint moet je je prijs op eigen kosten ophalen aan de KTM Motohall in Mattighofen… Ach, plak je er gewoon een motorreisje door Oostenrijk achteraan, toch?

Het bericht Ontwerpwedstrijd: win je eigen 2022 KTM Duke! verscheen eerst op Motor.NL.

Wagenrennen met motoren bestond echt

Wagenrennen met paarden was populair tijdens de oude Olympische Spelen. Een groot deel van de populariteit dankte de sport omdat het zo gevaarlijk was voor zowel menners als paarden. Vaak raakten ze ernstig gewond en regelmatig vielen er zelfs doden. Tweewielige koetsen werden getrokken door paarden die rondrenden in een hippodroom. Van vier tot zes strijdwagens streden in een enkele race, normaal bestaande uit zeven ronden. De racekoetsen waren licht, maar ook heel breekbaar. Bij een aanrijding gingen de koetsen dan ook makkelijk kapot, waarbij de coureur vaak verstrikt raakte in de lange teugels en naar de dood werd gesleept of ernstig gewond raakte.

We mogen weer; 5 fantastische bestemmingen die we haast vergeten zijn

Dankzij Ben-Hur

Aan het begin van de 20e eeuw was wagenrennen een vergeten sport. Maar dat veranderde toen enkele waaghalzen motorfietsen vastmaakten aan de voorkant van strijdwagens en de sport nieuw leven inbliezen met behulp van moderne technologie. Door het succes van ‘Ben-Hur: A Tale of the Christ’ in 1925 waren mensen gefascineerd door alles wat met wagenrennen te maken had. Iemand zag een kans om de sport te moderniseren met motorfietsen in plaats van paarden.

Sturen met teugels aan de gashendels

Een typische vroege voertuigconfiguratie was een berijder op een motorfiets, die een wagen en wagenmenner trok. Dit ontwikkelde zich al snel tot twee motorfietsen zonder rijders die werden bestuurd door een enkele wagenmenner met teugels. Het sturen gebeurde soms met teugels die aan de gashendels waren bevestigd en soms met stijve verlengstukken aan het stuur. De sport stierf grotendeels uit na de jaren 1930, hoewel tentoonstellingsvoertuigen nog steeds worden gemaakt en bestuurd.

Foto’s: Wikimedia Commons, Visual News, Spiegel

Het bericht Wagenrennen met motoren bestond echt verscheen eerst op Motor.NL.

Gaokin Thor GK 1000: Zou dit het volgende Brixton kunnen zijn?

De in China geïntroduceerde, nieuwe custom met een 90pk-vloeistofgekoelde V2 gaat nu in productie. Het is afkomstig van de fabriek dat ook de Brixtons produceert voor verkoop in Europa.

De Gaokin Thor GK 1000 werd een paar maanden geleden onthuld, maar nu is bevestigd dat de motorfiets in productie zal gaan. De Gaokin GK1000 (Thor) wordt gebouwd door Chongqing Gaokin Industry Co. Dat is een industrieel concern dat niet alleen motoren voor diverse toepassingen, motorfietsen (voor eigen merken maar ook westerse merken) en transmissiesystemen produceert. Ook bouwen ze de in Europa bekende Brixton-motorfietsen. Die worden onder de namen Crossfire 500 en Cromwell 1200 gedistribueerd door het Oostenrijkse KSR, dat een directe technisch/stilistische samenwerking heeft met de Chinese groep waartoe Gaokin behoort. Dit doet vermoeden dat de nieuwe Thor GK 1000 ook naar Europa komt, misschien wel onder de naam Brixton.

De zaak is dubbel interessant omdat de nieuwe Thor GK 1000 ook een nieuw model is in de motorisering. Terwijl de Cromwell 1200 wordt aangedreven door een 80pk-sterke staande twin, in feite ontworpen om te concurreren met de Triumph Bonneville, maakt de nieuwe Thor gebruik van een 80° V2 met een cilinderinhoud van 997 cc (92×75 mm). Het blok is in staat om iets minder dan 90 pk (66 kW) te leveren, goed voor een topsnelheid van 198 km/u.

Nieuw: Brixton Crossfire 500 XC

De eindoverbrenging is een riem. Ook is er een elektronische gasklep aanwezig, mappings en tractiecontrole, terwijl het display te koppelen is aan je smartphone.

De motor past in de Amerikaanse school van custom bikes, maar het blok zou natuurlijk verschillende modellen kunnen uitrusten. De Thor heeft een frame van een aluminiumlegering, dat ook als designelement wordt gebruikt. Andere specs: een lange wielbasis (1.665 mm), 18inch-wielen (130/70- en 240/40-banden), zithoogte van slechts 680 mm en een opgegeven gewicht met een volle tank (20 liter) van 269 kg. Hij heeft Bosch ABS, KYB vering en J.Juan remklauwen. De onofficiële prijs in China bedraagt € 7.200,-.

Het bericht Gaokin Thor GK 1000: Zou dit het volgende Brixton kunnen zijn? verscheen eerst op Motor.NL.

Harley-Davidson lekt twee nieuwe Pan America-modellen

Naar verluidt is Harley-Davidson van plan nog twee versies van de Pan America op de markt te brengen. Die zullen worden uitgerust met de 975cc-Revolution Max V-twin uit de Nightster.

De twee nieuwe varianten van de Pan America werden op de site van Harley-Davidson vermeld in de sectie ‘Onderdelencatalogus’. De vermeldingen RA 965 en RA 975 S zijn intussen echter al verdwenen.

2022 Harley-Davidson Nightster: eerste vragen na de test

Aangenomen mag worden dat de Pan America 1250 gezelschap zal krijgen van twee modellen die enigszins afgeslankt zullen zijn in termen van prestaties en waarschijnlijk ook in termen van uitrusting. De 975cc-Revolution Max V-twin, die onlangs werd geïntroduceerd met de Nightster, zal in beide modellen voor de aandrijving zorgen. 89 pk zijn beschikbaar bij 7.500 tpm en 95 Nm bij 5.750 tpm.

Het is nog niet duidelijk wanneer de modellen op de markt zullen worden gebracht of gepresenteerd.

Het bericht Harley-Davidson lekt twee nieuwe Pan America-modellen verscheen eerst op Motor.NL.

Ducati DesertX: Enduro-kampioen Antoine Meo misbruikt ‘m op een crossbaan

Neem een rijder die één Europese Supercross-titel heeft gewonnen (in 2002) en vijf wereldtitels enduro, geef hem een bijna 200 kg wegende road-enduro en zet ze allebei op een crossbaan. Wat krijg je dan? Laten we stap voor stap een kijken. De coureur is een zekere Antoine Meo. De motor is een Ducati DesertX. De crossbaan ligt in Dorno, bij Pavia. Kun je je al iets voorstellen? Ducati heeft er een video van gemaakt waarvan jij kunt genieten!

Alex De Angelis test Ducati E-prototype op circuit

Motorcross voor weinigen

Laten we het er maar op houden dat het maken van jumps op een motorfiets die 202 kg droog weegt niet voor iedereen is weggelegd. Naast springen doet Meo ook kilometerslange drifts en andere stunts die niet iedereen kan, zelfs niet met professionele crossmotoren… Kortom, hij behandelt de Ducati DesertX alsof het speelgoed is! Dit alles om het potentieel van de nieuwe tweecilinder van Borgo Panigale te demonstreren.

Gelukkig is het zo dat telkens wanneer een fabrikant een motor als deze maakt, hij hem in de handen van een kampioen legt, of dat nu een motorcross-, enduro- of trialkampioen is, en een video maakt om ons gewone mensen te laten wegdromen.

Embargo tot 4 mei

Afgelopen dagen heeft Thierry de Ducati DesertX in Sardinië mogen uitproberen. Zijn bevindingen mogen we pas 4 mei prijsgeven. Dan staat zijn test op de site en in MOTO73 #8.

Het bericht Ducati DesertX: Enduro-kampioen Antoine Meo misbruikt ‘m op een crossbaan verscheen eerst op Motor.NL.