Harley-Davidson Bronx weer uit de ijskast?

Wat vinden we van een naakte sportmotor met het Revolution Max-motor van 975 cc? Dat moet toch een begeerlijke zijn, een hooligan-fiets waarop je vol ongeduld op zou wachten. Durft Harley-Davidson het aan om nog een bom op wielen te droppen in de motorwereld?

Na de LiveWire-afsplitsing van het moederbedrijf en de plotselinge verschijning van de Pan America zijn er genoeg redenen om te hopen dat de Bronx – oorspronkelijk ook een handelsmerk waarvoor Harley indertijd een aanvraag indiende – kort daarna zou komen aanwaaien.

Welnu, we hebben een update over de Bronx en die zeggen zoals het nu voor staat bij Harley-Davidson – en hoewel cryptisch, nou niet bepaald volmondig nee.

Eén aanwijzing… komt in de vorm van het feit dat Harley-Davidson het recht op de naam Bronx heeft vernieuwd bij het US Trademark Office. Dat moet je binnen drie jaar doen na de oorspronkelijke indiening, anders vervallen de rechten op de naam.

De tweede aanwijzing heeft te maken met de blik die ons werd gegund op het concept dat aanwezig was op de EICMA van 2019. Dat model zag het er extreem productieklaar uit en stond er zeker niet alleen als showding om het publiek mee te vermaken. Zou Harley echt die moeite – en kosten – hebben gedaan om vervolgens het project zonder slag of staat te laten varen. Zo’n model moet toch een grote hit kunnen zijn in Europa en elders?.

De laatste hint klinkt door in de aankondiging van Harley-baas Zeitz in 2020 Die zei dat de Bronx niet ‘volgend jaar (2021)’ zou verschijnen. Het is nu 2022 en het zou heel goed kunnen dat de Bronx, het volgende iets te dure stuk moois, debuteert naast de nieuwe Adventure-, Sport Heritage- en Electric-line up.

Het bericht Harley-Davidson Bronx weer uit de ijskast? verscheen eerst op Motor.NL.

Make-over voor Yamaha Tricity 125 en 155

Voor 2022 vernieuwt Yamaha de inhoud – twee uitvoering: 125 en 155 cc – van het tweecilinderblok van de populaire driewieler Tricity. Met het nieuwe Blue Core EURO5-blok en een verbeterd chassis om het gevoel van comfort en stabiliteit te verhogen, is de nieuwste versie van de Tricity 125 ‘de ideale keuze voor frequente stadsgebruikers’die een scooter willen die praktisch en makkelijk te gebruiken is. Sinds zijn lancering in 2014 heeft dit driewielige stedelijke mobiliteitsvoertuig een sterke aanhang verworven onder stijlbewuste, kwaliteitsbewuste scooterrijders. Voor 2022 is de Yamaha Tricity 125 ongeëvenaard als de enige driewieler in de in Europa zo belangrijke 125cc-klasse. De Tricity 125 en de krachtigere Tricity 155 bieden de mobiliteit en wendbaarheid van een traditionele scooter, gecombineerd met het stabiele rijgedrag dat hoort bij een driewieler.

Het Blue Core EURO5-blok

De Tricity 125 is de nieuwste generatie EURO5-motor, ontworpen en gebouwd met behulp van Yamaha’s Blue Core-technologie om emissies te minimaliseren en tegelijkertijd zeer efficiënte prestaties te leveren. Met een gesmede zuiger, nieuw ontworpen cilinderkop, grotere inlaatklep en hogere compressieverhouding, profiteert de Tricity van Yamaha’s VVA-technologie (Variable Valve Actuation) die zorgt voor een goede acceleratie met levendige prestaties en een laag brandstofverbruik. De scooter is ook uitgerust met een 32-bit SGCU (Starter Generator Control Unit), die de elektrische en elektronische functies van de nieuwe motor volledig integreert, met inbegrip van de brandstoftoevoer, de stroomopwekking en het Start-Stop-systeem, om milieuvriendelijkere prestaties te garanderen. De SGCU bestuurt ook het nieuwe Smart Motor Generator-systeem van de motor, dat de afzonderlijke alternator- en startmotorfuncties van het vorige model combineert in een compactere eenheid. Het nieuwe Smart Motor Generator-systeem maakt rechtstreeks gebruik van de krukas, waardoor het tandwielgeluid van het vorige systeem wegvalt en de motor uiterst stil start en herstart.

Stop. Start?!

Het nieuwe Start-Stop-systeem voor de Tricity 125 maakt deze stadsscooter minder opdringerig en aangenamer om mee te rijden in het stadsverkeer. Het is ontworpen om de motor uit te schakelen wanneer de Tricity 125 stilstaat voor een verkeerslicht en automatisch weer te starten wanneer het gaspedaal wordt aangehaald. Om de efficiëntie te optimaliseren, controleert de SGCU voortdurend de rijomstandigheden en voorkomt hij overmatig stoppen en starten in situaties zoals druk verkeer, waar de motor in een paar seconden kan stoppen en weer starten.

Het unieke LMW Ackermann-stuursysteem van Yamaha op de nieuwe Tricity 125, met hetzelfde basisontwerp voor de overbrenging als het systeem dat wordt gebruikt op de NIKEN Sport Tourer en Tricity 300-motorfietsen, is geoptimaliseerd voor 2022 en heeft een herziene lay-out waarbij de kantelas iets verschoven is ten opzichte van de stuuras. De voorwielen van de Tricity 125 en het herziene ontwerp van de stuurgeometrie zorgen voor een zelfverzekerder rijgevoel, vooral op natte of ongelijke ondergrond.

Herzien chassis

De Tricity 125 is voorzien van een nieuw frameontwerp met een aantal verfijningen, waaronder een 60 mm langere wielbasis en herziene motorsteunen, die bedoeld zijn voor een betere algehele balans en meer rijplezier. Net als zijn voorganger profiteert het 2022-ontwerp van een verhoogde torsie en longitudinale stijfheid, evenals een zorgvuldig afgestemd niveau van flexibiliteit dat bijdraagt aan het natuurlijke gevoel van de scooter. Samen met de herziene stuureigenschappen van het nieuwste LMW Ackermann-systeem biedt de nieuw ontwikkelde chassis een uitstekende rijkwaliteit met een hoog comfort, zelfs op oneffen oppervlakken zoals kasseien of trottoirs.

De achterwielophanging met dubbele schokdempers is verfijnd en aangepast aan het herziene chassisontwerp. De totale lengte van de achterschokdempers is vergroot voor een soepele, progressieve veerbeweging over 90 mm, wat zorgt voor een uitstekend comfort voor rijder en passagier. De veerafstelling en de dempingsweerstand zijn eveneens verbeterd, wat resulteert in een stabiele werking van de achterwielophanging, zelfs wanneer een passagier wordt vervoerd en op stadswegen van slechte kwaliteit wordt gereden.

De Yamaha Tricity 125 is ook uitgerust met het Unified Brake System (UBS), dat de remkracht automatisch verdeelt over de voor- en achterwielen wanneer de achterrem wordt gebruikt. Bij de 2022 Tricity 125 is de remkrachtverdeling tussen de voor- en achterremmen geoptimaliseerd om een soepele en stabiele remkracht te garanderen.

Nieuw LCD-instrumentarium met smartphone-connectiviteit

Door de gratis MyRide-app van Yamaha op je smartphone te downloaden en deze te koppelen aan het VIN-nummer van de scooter, kun je te allen tijde verbonden blijven. Bestuurders kunnen op het nieuwe LCD-instrumentenpaneel realtime meldingen van inkomende oproepen, sociale media, e-mails en sms-berichten van hun smartphone bekijken. Eigenaars van de Tricity 125 kunnen ook de MyRide-app gebruiken om een reeks gegevens te bekijken, zoals het brandstofverbruik. Bestuurders kunnen ook hun rijgegevens vergelijken met andere gebruikers van de Yamaha MyRide-app, hun rijervaringen delen en ritinformatie exporteren, en in contact komen met andere MyRiders om foto’s te bekijken, routes te vergelijken en nieuwe plaatsen te ontdekken. Er is ook de Smart Key keyless ontsteking.

Tot slot is het voetgedeelte breder, zijn de steps voor de passagier verbeterd en is de voorste koplampstraal breder. De Tricity 125 en Tricity 155 zijn verkrijgbaar in twee nieuwe kleuren: Petrol Blue en Sand Grey. Bovendien zijn beide modellen ook verkrijgbaar in matgrijs.

Het bericht Make-over voor Yamaha Tricity 125 en 155 verscheen eerst op Motor.NL.

BMW R 12 Cruiser verwacht

BMW heeft een nieuw handelsmerk gedeponeerd voor de naam ‘R 12’. Het is bedoeld voor ‘motorfietsen en onderdelen daarvan’. Gezien BMW’s naamgevingsprotocol kan het alleen maar bedoeld zijn voor een boxer cruiser-model, in dezelfde lijn als de bestaande R 18. Ironisch genoeg werd de R 18 ontwikkeld – na een onderbreking van enkele jaren – omdat BMW besloot dat de motor in zijn oude R1200C cruiser, gebouwd van 1997 tot 2004, niet genoeg capaciteit had. Dat is zeker geen verwijt aan het adres van de R 18, die een van de motoren met de grootste cilinderinhoud én een van de zwaarste motorfietsen op de markt is. Maar de tijden zijn veranderd. Vandaag de dag is er een groeiende waardering voor kleinere en lichtere cruisers.

Toen de R1200C uit het gamma werd geschrapt, zei BMW Motorrad’s baas Dr. Herbert Diess (nu CEO van de Volkswagen Group): ‘Er komt geen directe opvolger voor de cruiser in onze volgende modelgeneratie. Dit is het gevolg van technische overwegingen: De nieuwe motor die u kent van de GS is consequent ontworpen voor een laag gewicht en biedt daarom – heel bewust – slechts een kleine marge voor een vergroting van de cilinderinhoud. En aangezien de trend in het cruisersegment nu al geruime tijd veel verder wijst dan 1400 cc, zou een cruiser in zijn vroegere, klassieke stijl met een kleiner blok niet meer passen in ons concept voor de toekomst. Maar dat betekent niet dat we de cruiser-filosofie voorgoed de rug toekeren. Integendeel, het zou heel goed denkbaar kunnen zijn dat we dit thema ooit nog eens heel anders zouden interpreteren.’

Als we BMW’s naamgevingsprotocol en modelgeschiedenis mogen vertrouwen, zou een nieuwe familie van R 12-modellen, vergelijkbaar met de R 18-reeks, in het verschiet kunnen liggen.

Het duurde 16 jaar voordat die herinterpretatie zich zou manifesteren in de R 18, maar de trend naar steeds grotere cruisers waar Diess naar verwees – begin 2000 met motorfietsen als de Kawasaki Vulcan 2000 en Honda VTX1800 – is verdampt, met kleinere (en een toenemend aantal vloeistofgekoelde) cruisers zoals de Indian Scout-serie, en, het meest recent, de Harley-Davidson Sportster S en Nightster. Het blijkt dat de oude R1200C misschien meer op zijn plaats zou zijn geweest dan Diess zich had kunnen voorstellen, als hij geleidelijk was opgewaardeerd met het soort technische verbeteringen dat we sinds zijn ondergang op de andere boxers van de R-serie hebben gezien.

Het R 12-handelsmerk is vrij ondubbelzinnig. De ‘R’ betekent dat het een boxer is, terwijl de ‘12’ zowel een indicatie is van het vermogen als een aanwijzing dat dit een cruiser is, net als de naamgeving van de R 18. BMW heeft geen gebrek aan boxers rond de 1200cc-plus. Het vloeistofgekoelde 1254cc-blok van de huidige R1250-serie zou een optie kunnen zijn, maar het is waarschijnlijker dat het oudere 1170cc-luchtgekoelde blok, die wordt gebruikt in de R NineT, de meest waarschijnlijke keuze is. Die laatste is in feite de nieuwste versie van de boxer die in de oude R1200C werd gebruikt, met dezelfde cilinderinhoud, boring en slag, maar met een DOHC-cilinderkop. Welke kant BMW ook opgaat, we kunnen er vrij zeker van zijn dat het resultaat een cardan zal gebruiken.

De naam R 12 is niet nieuw voor BMW. De oorspronkelijke motorfiets met die naam werd in 1935 gelanceerd, samen met de R 17, maar toen waren de cijfers nog niet representatief voor de motorinhoud. De eerste R 12 had 745 cc met een flathead vlakke twin en handgeschakelde versnellingsbak. De motorfiets werd veel gebruikt door de Wehrmacht in de Tweede Wereldoorlog.

Wat de styling betreft, zal de R 18 zijn op de jaren 1930 geïnspireerde uiterlijk waarschijnlijk overbrengen op de R 12. Het BMW R 18-gamma omvat al vier modellen – twee cruisers en twee tourmotoren – en BMW heeft sterk de nadruk gelegd op maatwerk met een enorme reeks opties om de motorfietsen te individualiseren. We verwachten dat dezelfde filosofie zal worden doorgetrokken naar de R 12 als en wanneer deze machine wordt onthuld.

Het bericht BMW R 12 Cruiser verwacht verscheen eerst op Motor.NL.

Eerste testresultaat BMW R1250 GS en Triumph Tiger 1200 GT

In MOTO73 editie 9 (verschijnt 19 mei) vergelijken we twee motorfietsen waar heel wat adventure-rijders naar uitkijken: die tussen ’s lands best verkopende motorfiets, de BMW R 1250 GS en de nieuwe Triumph Tiger 1200 GT. De Britten staken het een maand geleden niet onder stoelen of banken dat ze de de concurrentie vol willen aangaan met de koning van het segment. Heeft Triumph kans van slagen?

Eén van de voordelen van een vergelijkingstest is dat je twee testrijders hebt. Terwijl collega Jelle Verstaen zich de blaren op de vingers typt om het complete testverslag klaar te hebben, konden we Thierry strikken voor enkele vragen.

Multitest: KTM Super Adventure 1290 S vs. Suzuki V-Strom 1050 XT vs. Yamaha Ténéré 700

Voor de dag ermee: moeten ze zich bij BMW zorgen maken?

‘Ik denk dat ze zich bij BMW niet al te snel zorgen maken. Maar als je wilt weten of de Triumph Tiger 1200 GT een waardige uitdager is, daar kan ik een volmondig “ja” op antwoorden. Het is duidelijk dat ze in Hinckley goed naar de BMW gekeken hebben toen ze de Tiger 1200 compleet hertekenden. De cardanaandrijving, de cilinderinhoud, het hoge vermogen, de uitgebreide elektronica… het zijn raakpunten. En dan kom je tot twee motoren die elkaar niet al te ver ontlopen. Maar toch grondig verschillen.’

Op welke vlakken?

Om te beginnen met het motorblok. Maar ook de bouw. De combinatie van die twee zorgt ervoor dat de Brit iets speelser aanvoelt. De BMW zet daar een (nog) hogere mate van comfort tegenover. Met wat minder mechanisch geluid. Die T-plane krukas van de Triumph biedt een iets vinniger karakter met wat meer motorisch geluid. Al is dat ook sterk afhankelijk van de gekozen rij-modus.’

Vinniger, zeg je. Is de Triumph dan sportiever?

‘De motoren hebben zoveel instelmogelijkheden en rij-modi dat je er niet één karakter kunt op plakken. Maar als je ze beide in de meest sportieve stand plaatst, is de Triumph sneller. Bij een staande start en tussen-acceleraties.’

Voordeel voor de Brit dan?

Dat is te kort door de bocht. Dit soort motoren neem je niet voor hun tijd op de 400meter-sprint. De Triumph is speelser en sneller, dat wel. Maar als dat je belangrijkste eis is bij de aankoop van een motor, ga je niet naar dit soort reisenduro’s. Er speelt veel meer. De BMW heeft zich nogmaals bewezen als een dijk van een motor. Het is duidelijk dat BMW de GS in al die jaren bij elke aanpassing ook telkens naar een hoger niveau getild heeft. Verkoopcijfers liegen niet, je bent niet jarenlang de onbetwiste nummer één in je klasse als je niet op een zeer hoog niveau staat. Het is de verdienste van Triumph dat ze met de hertekende Tiger 1200 een motor gebouwd hebben die in staat is een alternatief te bieden. Maar dat zal Jelle in zijn vergelijkingstest haarfijn uitleggen waarom dat precies is.’

We kijken er naar uit. Maar je moet toch een winnaar kunnen aanduiden.

Dat zou ik inderdaad kunnen, maar dat is het einde van de film verklappen voor je ’m helemaal gezien hebt. Lezen die test! In MOTO73 van 19 mei.’

Het bericht Eerste testresultaat BMW R1250 GS en Triumph Tiger 1200 GT verscheen eerst op Motor.NL.

22-24 juli: World Ducati Week 2022

Na vier jaar keert de World Ducati Week terug. De ondertussen al elfde editie zal doorgaan op het Misano World Circuit Marco Simoncelli van 22 tot 24 juli. Het programma, dat in de komende weken bekend zal worden gemaakt, zal onder andere bestaan uit de Race of Champions. Dat is een race waarin de MotoGP, World Superbike en World Supersport Ducati-coureurs het tegen elkaar opnemen op het circuit.

Het evenement

Van 22 tot 24 juli 2022: drie dagen van shows en activiteiten, waaronder tentoonstellingen, on en off track-sessies, rij-ervaringen en ontmoetingen met Ducati-rijders en -legendes. Zo kun je je rijvaardigheid verbeteren in de Ducati Riding Academy of alle geheimen van je motor ontdekken met seminars in de Ducati University. Naast het Misano Circuit kun je ook terecht op de stranden van de Adriatische Rivièra voor parades, eten en concerten tot diep in de nacht.

Test 2022 Ducati DesertX: Kers op de taart

Ontmoetingen met Ducati-rijders

De World Ducati Week wordt bijgewoond door MotoGP- en Superbike-kampioenen en de grote namen die Ducati-geschiedenis hebben geschreven. Geniet van races, stuntman shows, tentoonstellingen, interviews en speciale initiatieven. Maar er zullen ook tal van mogelijkheden zijn voor directe ontmoetingen, op en naast het circuit.

Toegangskaarten

Toegangskaarten voor de World Ducati Week 2022 zijn verkrijgbaar in de formules Biker Pass (deelnemer met motor) en Visitor Pass (passagier of deelnemer te voet), geldig voor één of alle drie de dagen van het evenement. Beide Passes geven toegang tot alle openbare ruimtes van het evenement, met de mogelijkheid om gratis deel te nemen aan vele activiteiten, van wedstrijden tot gesprekken met Ducati-ingenieurs, ontwerpers en experts, tot signeersessies met de rijders. De 3-Day Pass biedt ook een aantal niet te missen mogelijkheden, waaronder een rit op het circuit met uw eigen motorfiets, testritten van Ducati-modellen en de Ducati Riding Academy-lessen. Bovendien zal het voor alle WDW-tickethouders mogelijk zijn om de Ducati-fabriek en het museum in Borgo Panigale tegen gereduceerde kosten te bezoeken.

Dagpas

  • Pass Biker: € 55
  • Pass Visitor: € 45
  • Rookie 18/25 Biker: € 35
  • Rookie 18/25 Visitor: € 30

3-Day Pass

  • Pass Biker: € 100
  • Pass Visitor: € 70
  • Rookie 18/25 Biker: € 60
  • Rookie 18/25 Visitor: € 55

Het bericht 22-24 juli: World Ducati Week 2022 verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuw design voor Motor.NL-bus; zwaai of toeter gerust

Ja, we zijn er best wel een beetje trots op. Nee, ho, dat zeggen we helemaal verkeerd! We zijn gewoon hartstikke trots op het nieuwe design van onze Motor.NL-bus. Met op de zijkant de BMW R 1250 GS Exclusive en een dikke Ducati XDiavel Dark uit 2021.

Niet lukraak gekozen motoren, maar twee die perfect passen bij ‘Motorrijden is voor iedereen’, de slogan van onze nieuwe Motor.NL Riders Club. Het design is gemaakt door Dennis Bartels van Duke Design, een specialist in onder andere autowrappen zoals goed zichtbaar is op de foto’s van onze nieuwe bus.

Nick Glattli, algemeen directeur Motor.NL: ‘Natuurlijk rijden wij het liefst altijd en overal motor, maar door het vele testwerk en al onze evenementen kunnen we gewoon niet zonder bus. En ook al heeft ‘ie twee wielen te veel, zijn we zeer gelukkig met het nieuwe uiterlijk van de Motor.NL-bus. Ik wist van te voren al dat we bij Dennis aan het juiste adres waren, maar wat mij – en ons – betreft, heeft hij zichzelf ditmaal echt overtroffen. Rijden op vier wielen blijft binnen ons bedrijf een dingetje, maar als het dan toch moet, dan maar zo!’

Je gaat onze Motor.NL-bus binnenkort onder andere tegenkomen tijdens de Primavera-rit op zaterdag 14 mei, de 69 kilometer voor Nicky Hayden op zondag 22 mei op het Vlaamse MotorPark van Balen-Olmen en tijdens de Ducati Club Race in het laatste weekeinde van mei op het TT Circuit. En natuurlijk heel vaak onderweg! Volgeladen met de nieuwste testmotoren of weg naar weer een gaaf motorevenement van ons.

Zwaai of toeter gerust, vinden wel leuk!

Het bericht Nieuw design voor Motor.NL-bus; zwaai of toeter gerust verscheen eerst op Motor.NL.

Primavera tocht 2022, een geheel verzorgde toertocht door de Veluwe

Wat is er leuker dan een prachtige toertocht dwars door de Veluwe maken? Een prachtige toertocht dwars door de Veluwe maken terwijl je tussendoor kunt genieten van heerlijke horeca!

Op 14 mei organiseert Motor.NL de Primavera tocht. Een toertocht van ~250km dwars door de Veluwe. Een prachtige route, maar tijdens zo’n lange tocht wil de inwendige mens uiteraard ook wat. Daarom wordt de gehele dag verzorgd. Bij de start krijg je koffie met wat lekkers, om goed te kunnen starten. Rond het middaguur ontvang je in een restaurant op de route een heerlijk uitgebreide lunch. Uiteraard sluiten we de dag af met een volledig verzorgd diner, waar je kunt napraten over de dag.

Hier wil je toch ook bij zijn? Kijk voor meer informatie op motor.nl/primavera of bestel direct je tickets via Ticketpoint!

Datum: Zaterdag 14 mei 2022

Start: Nunspeet

Einde: Voorthuizen

Afstand: zo’n 250 km

Route: wordt uiterlijk 9 mei 2022 in diverse navigatiebestanden toegestuurd

Prijs clubleden en abonnees: Motor.NL Riders Club, Motormaatje, MOTO73, Promotor, Motor.NL Digitaal € 55,- (+ maximaal 2 introducees)

Prijs niet-leden: € 65,-

Prijs T-shirt (optioneel): €9,50

Inclusief: ontvangst met koffie en wat lekkers, uitgebreide lunch, volledig verzorgd diner en natuurlijk een geweldige route

Het bericht Primavera tocht 2022, een geheel verzorgde toertocht door de Veluwe verscheen eerst op Motor.NL.

In vijf stappen je motor snel, veilig en voor een goede prijs verkocht

Het succes van ikwilvanmijnmotoraf.nl verklaart

Wat de reden ook is, je motorfiets verkopen geeft vaak een hoop stress en nog veel meer gedoe. Potentiële kopers komen niet opdagen, je krijgt kansloze biedingen en je moet altijd maar weer hopen dat je motor na een proefrit terugkeert. Het kan echter ook sneller, gemakkelijker én veiliger dankzij ikwilvanmijnmotoraf.nl. Hun missie? Een gemakkelijke en betrouwbare verkoop van je motor, waar je tevreden op terugkijkt. Al meer dan 60.000 motorrijders gingen je voor!

Stap 1. De aanmelding

De eerste aanzet is normaal gesproken altijd de belangrijkste stap en daardoor regelmatig ook de lastigste, maar in dit geval is van lastigheid absoluut geen spraken. Sterker nog, het enige dat je hoeft te doen is te surfen naar www.ikwilvanmijnmotoraf.nl/motor-verkopen en daar het kenteken in te vullen (je kunt ook kiezen om handmatig het merk en model in te tikken). Het hoeft niet, maar het is zeker slim om foto’s toe te voegen en een zo’n volledig ingevulde omschrijving. Hoe meer informatie en beeld, hoe beter het beeld is dat de dealers krijgen die zijn aangesloten bij ikwilvanmijnmotoraf.nl. Het is natuurlijk aanlokkelijk om een iets mooier verhaal op te hangen, maar onze tip is om zo reëel mogelijk te zijn. Elke motordealer prikt namelijk zo door van-een-oud-vrouwtje-geweest-onzin heen. Voordat dealers je motor te zien krijgen, lopen de speciale van ikwilvanmijnmotoraf.nl ook nog de aangemelde motor na. Nog een reden dus om eerlijk te zijn.

Stap 2. Het bieden

Na je aanmelding ontvang je een referentienummer, in de veilingwereld kavelnummer genaamd, en vervolgens komt je motor terecht bij een netwerk dat bestaat uit ruim 800 RDW-erkende dealers. Alleen deze erkende dealers kunnen een bieding doen. Hierdoor ben je altijd zeker dat een betrouwbare partij, die verstand van zaken heeft, biedt op jouw motor. Het volledige veilinggedeelte is in handen van ikwilvanmijnmotoraf.nl. Daar heb je dus geen omkijken naar.

Stap 3. Het bod

Binnen een week krijg je via mail of telefoon de hoogste bieden te horen. Daarna is het aan jou om te beslissen of dat een goed bod is. Tevreden? Dan is je motor verkocht! Sommige motoren hebben echter meer tijd en aandacht nodig om op te vallen bij de dealers. Je motor kan na overleg altijd een extra ronde door de veiling gaan.

Stap 4. De leveringsafspraak

Heb je ja gezegd, dan ontvang je via de mail de verkoopbevestiging waarin de contactgegevens van de dealer staan vermeld. Je maakt een leveringsafspraak waarbij het belangrijk is je kentekendocumenten compleet te hebben. In de meeste gevallen wordt de motor bij je opgehaald. Breng je de motor zelf? Dan krijg je een tweedeklas treinkaartje terug naar huis vergoed.

Stap 5. De overdracht en vrijwaring

Het moment is daar, tijd om je motor echt te verkopen (en dus ook het moment van afscheid…) De dealer loopt de motor hiervoor eerst na en controleert of deze voldoet aan de omschrijving die je bij de aanmelding hebt gegeven. Is alles in orde? Dan ontvang je via contante betaling of een directe bankoverschrijving het overeengekomen bedrag. Gegarandeerd! Je krijgt ook meteen een bewijs van vrijwaring. In sommige gevallen is de motor niet in de staat die de dealer verwacht had. In dat geval kan een tegenbod volgen. Je bent nooit verplicht akkoord te gaan hiermee. Sterker, je kunt de deal dan gewoon kosteloos annuleren. Neem in dat geval wel altijd contact met ikwilvanmijnmotoraf.nl om te kijken of er nog een passende oplossing is. Vaak is dat zo!

Gefeliciteerd, je hebt je motor verkocht! Zo simpel kan het zijn.

Checklist voor de overdracht

  • Leg het kentekenbewijs met de twee tenaamstellingscodes of de kentekencard vast klaar.
  • Controleer dat alle sleutels en eventuele blokkeringscodes aanwezig zijn.
  • Zorg dat alle besproken onderhoudshistorie en -boekjes aanwezig zijn.
  • Lever je motor schoon op. Zo kan de dealer zien of de motor in de staat verkeert die is omschreven tijdens de aanmelding.
  • Neem bij de overdracht een geldig legitimatiebewijs mee.

Al meer dan 60.000 motorrijders gingen je voor!

Het bericht In vijf stappen je motor snel, veilig en voor een goede prijs verkocht verscheen eerst op Motor.NL.

Louis presenteert: de vintage-helmen van MTR

MTR Jet Fiber (jet), MTR Vintage (integraal) en MTR Vintage MX (cross) heten de drie modellen en brengen een behoorlijk stukje levensgevoel van de wilde jaren 60 en 70 over.

Zoals het bij klassieke helmen hoort, hebben ze allemaal een solide glasvezel schaal, bij de Jet Fiber met opvallende Metal-Flake-lak. De klassieke (en bijzonder veilige) dubbel-D-sluiting is bij deze styling net zo’n must als de brillenbandhouder op het achterhoofd. Jet Fiber en Vintage MX worden elk geleverd met bijbehorende klep. En dan is er nog de mooie boord in chroom. Die maakt het verder bewust eenvoudige design helemaal af.

GASGAS presenteert straatlegale ES 700 en SM 700

Het purisme gaat echter niet zo ver dat je het, zoals 50 jaar geleden, moet doen zonder binnenventilatie of verschillende schaalmaten. En het vizier op de MTR Vintage kan probleemloos achteraf worden voorzien van een Pinlock-toepassing. Zo klassiek als mogelijk, zo modern als nodig: onder de oude schaal verbergt zich een moderne, natuurlijk ECE-gecertificeerde kern.

Met de helmen laat MTR daarnaast zien, dat de vintagelook niet duur hoeft te zijn: Vintage en Vintage MX gaan in de welwillende Louis-filialen voor € 149,99 over de toonbank, bij de Jet Fiber is dat € 99,99.

Het bericht Louis presenteert: de vintage-helmen van MTR verscheen eerst op Motor.NL.

Prijsverhoging Kawasaki 2022 modellen

De afgelopen periode heeft Kawasaki geprobeerd om de prijzen voor dit jaar ongewijzigd te laten in de hoop dat de kostenstijgingen van tijdelijke aard zouden zijn, maar deze nemen (geheel buiten hun macht) alleen maar toe en om die reden heeft ook Kawasaki besloten om de prijzen voor alle 2022 modellen te verhogen.

Kawasaki marktleider maand april

Prijsstijgingen zijn een wereldwijd probleem dat merkbaar is in meerdere branches. In het geval van Kawasaki is deze prijsstijging veroorzaakt door een opeenstapeling van factoren:

  • Extreme prijsstijgingen op de grondstoffenmarkt
  • Blijvend hoge logistieke kosten zoals de zeecontainer-prijs
  • Hoge energieprijzen
  • Verstoring van de productieprocessen en logistieke ketens door de Corona pandemie

De prijsstijging zal ingaan per 4 mei 2022 en betreft alle productgroepen. Aan klanten die hun motor voor de prijsverhoging besteld hebben (getekende klantorder) zal de prijsverhoging niet doorberekend worden.

Het bericht Prijsverhoging Kawasaki 2022 modellen verscheen eerst op Motor.NL.