Honda CL500: nieuwe retro scrambler voor later dit jaar?

Enige tijd geleden liep het Japanse tijdschrift Young Machine, dat zeer dicht bij Honda staat, vooruit op het voornemen van Honda om een gloednieuwe scrambler op de markt te brengen op basis van het motorblok en chassis van de Rebel 500. Een tijdlang deed Honda alsof er niets aan de hand was, maar na het deponeren van de naam en het handelsmerk van de CL500 – dit is de naam van de motor in kwestie – bevestigde het zijn bestaan.

Ook 250-model

Maar daar blijft het niet bij, want inmiddels zijn er geruchten opgedoken dat er ook plannen zijn voor een model met een kleinere cilinderinhoud, dezelfde lay-out maar met een 250cc-blok. Net als bij de halfliter zal het niet moeilijk zijn om een retro scrambler-versie te maken omdat de Rebel 250, waarvan het motorblok en chassis zullen worden overgenomen, reeds te koop is op de Aziatische markt.

Voor welke markten?

Hoewel er geen officiële bevestiging is, valt gemakkelijk te voorspellen dat de nieuwe CL250 dezelfde prestaties zal leveren als de Rebel, aangedreven door een 249cc-eencilindermotor die goed is voor 25,6 pk en 22 Nm. Het valt echter nog te bezien voor welke markten de nieuwe kwartliter beschikbaar zal zijn, die naar verwachting een vergelijkbaar silhouet zal hebben als de versie met grotere cilinderinhoud. Naar verwachting zal de productie plaatsvinden in Thailand en in feite heeft Honda’s dochteronderneming in dat land reeds een aanvraag ingediend voor de naam CL300. Dezelfde aanvraag is ingediend voor de CL500 in verschillende landen, waaronder Thailand en Australië. Als je 1 + 1 optelt, kan je gemakkelijk afleiden dat het nieuwe model tegen het einde van dit jaar wordt gelanceerd. En mogelijk al eerder. Van 29 juni tot en met 3 juli zijn wij door Honda uitgenodigd op Wheels and Waves in het Franse Biarritz. Het retro-event aan de Atlantische Oceaan heeft Honda vaker aangegrepen om ‘iets’ te introduceren.

Het bericht Honda CL500: nieuwe retro scrambler voor later dit jaar? verscheen eerst op Motor.NL.

Aankomende zaterdag, de Motor.NL Zomertocht – met echt zomers weer!

Aanstaande zaterdag 2 juli gaan we er weer op uit tijdens de jaarlijkse Motor.NL Zomertocht.

Het vooruitzicht voor het weer is erg goed. Zoals het er nu naar uit ziet gaat het een graad of 24 worden, met een windkracht of 2/3. Perfect weer om op de motor te stappen en een mooie tocht te rijden, dus!

We beginnen de tocht in Veenhuizen, bij het Gevangenismuseum. Daarna rijden we door naar Ruinen voor een lekkere lunch. Bourtange is het eindpunt van de tocht, waar we afsluiten met een heerlijk diner.

Hier wil jij toch ook bij zijn? Kijk voor meer informatie op motor.nl/zomertocht of bestel direct je tickets op Ticketpoint!

Wanneer: Zaterdag 2 juli 2022

Startpunt: Veenhuizen

Eindpunt: Bourtange

Afstand: zo’n 250 km

Prijs: Motor.NL Riders Club-leden, abonnees Promotor, MOTO73, digitaal € 55,- (+ maximaal 2 introducés), niet-leden € 65,-

Inclusief: ontvangst met koffie en wat lekkers, uitgebreide lunch, volledig verzorgd diner

Inschrijven: www.ticketpoint.nl/zomertocht

Het bericht Aankomende zaterdag, de Motor.NL Zomertocht – met echt zomers weer! verscheen eerst op Motor.NL.

Flitspaal op Passo Giau bracht in 2021 half miljoen euro op

De Corriere della Sera berichtte dat de meest actieve flitspaal van Italië op de Passo Giau staat, een beroemde pas in de Dolomieten. In de begroting van de betrokken gemeente, Colle Santa Lucia in de provincie Belluno, bedraagt de ‘actieve post’ als gevolg van de flitspaal 552.367 euro. Alleen al in het kalenderjaar 2021.

Dit zijn wegen die auto’s, kampeerders, fietsers en natuurlijk motorrijders aantrekken, van juni tot oktober. En daar, op 2.220 meter boven de zeespiegel, staat de flitspaal die meer dan een half miljoen euro aan snelheidsboetes heeft geïnd. Uit de jaarafrekening van de gemeente blijkt dat de boetes opliepen tot 552.367 euro. In 2021 werden 4.596 boetes uitgedeeld, waarvan 1.464 aan Italianen en 3.132 aan buitenlanders.

Het is een Italiaans record sinds 2019 en de boetes stijgen elk jaar. Met slechts 335 inwoners (en slechts één politieagent die zes uur per week werkt), lijkt het apparaat op de Passo Giau de kip met de gouden eieren voor de plaatselijke bevolking te maken.

Snelheidsbeperkingen moeten worden gerespecteerd, maar deze 50 km/u bij Passo Giau lijkt meer een val dan een afschrikmiddel. Zet een waypoint in je route die je deze zomer door de Dolomieten gaat rijden. Je bent gewaarschuwd.

Het bericht Flitspaal op Passo Giau bracht in 2021 half miljoen euro op verscheen eerst op Motor.NL.

Chinese ‘Ducati’ Scrambler is zo slecht dat je er nachtmerries van krijgt

De motorfiets heet de CoCo Pony 150F (tenminste, volgens Google Translate) en is een overduidelijke rip-off van de meest betaalbare Ducati, de Scrambler Icon 800. Van de ronde koplamp tot het achterlicht, alles doet op de een of andere manier denken aan de Scrambler, met als grootste afknapper de brandstoftank. Deze heeft niet alleen dezelfde vorm en kleur als de Ducati, maar de tank heeft zelfs een afgekeken Ducati Scrambler-logo.

Jialing heeft ook een rond instrumentenpaneel geplaatst in een offset positie net als de Scrambler Icon. De kwaliteit van de lcd is echter veel minder en is niet half zo informatief. Ondertussen is deze copy-paste klus ook elders aanwezig, zoals in het eendelige zadel, de achterkant, het stuur en zelfs het mechaniek.

Wat dat laatste betreft; de Pony 150F heeft een nietige 150cc-motor, met dubbele uitlaten die zijn geïnspireerd op de 1100cc-Ducati Scrambler in plaats van de 800. Bovendien zit er een trellis frame boven het motorblok, vergezeld van een usd-voorvork en een monoshock achter. Nogmaals, dit alles lijkt misschien op de Scrambler, maar de kwaliteit of pasvorm en afwerking komt niet in de buurt van het echte werk.

Als je denkt dat je hiermee motorrijders voor de gek kunt houden door ze te laten geloven dat ze op een Ducati Scrambler rijden? Het komt niet eens in de buurt van het origineel. Ook niet qua maten, want de Pony staat op 14-inch lichtmetalen wielen.

Al met al is de Pony 150F zonder twijfel iets waar we nooit een been over het zadel slaan. Gelukkig is de kans dat we deze motorfiets ooit in het echt tegenkomen heel klein. Tenzij Jialing alvast Yans reserveert voor een rechtszaak. Ducati laat dit toch niet zonder slag of stoot toe?

Het bericht Chinese ‘Ducati’ Scrambler is zo slecht dat je er nachtmerries van krijgt verscheen eerst op Motor.NL.

Hoe je een Vespa verandert in een trein en vervolgens een record vestigt

De Oostenrijkse mafketel Günter Schachermayr, aka de Vespa Record-man, is iemand met een ongelooflijke verbeelding. De afgelopen jaren gebruikte Schachermayr zijn Vespa om een rondje over de Red Bull Ring te rijden, een vliegtuig op te trekken om op te stijgen, af te dalen langs een schoorsteen en reed hij zelfs op één wiel over een landingsbaan terwijl hij een ei balanceerde op een lepel die hij in zijn mond hield.

Om de iconische Vespa om te vormen tot een trein kwamen deze keer nog eens bureaucratische moeilijkheden bovenop de technische. Het is namelijk verboden om over spoorrails te rijden. En als je er een vergunning voor zou krijgen, brengt elke vertraging ongelooflijke kosten met zich. Het had de roekeloze Oostenrijkse stuntman zo maar een boete tot 70.000 euro kunnen opleveren… per minuut! 

Schachermeyr gaf niet op en vond uiteindelijk de oplossing zich recht onder zijn neus. In het Prater, het pretpark van Wenen dat beroemd is om zijn reuzenrad, bevindt zich ook de Liliputbahn: een 3,9 km lange smalspoorbaan, die in 1928 werd gebouwd.

Video: New York ‘bulldozert’ 900 motorfietsen

Nu hij de spoorrails had gevonden, moest de Vespa nog in een ’trein’ worden veranderd. Eerst werd een aluminium velg van de juiste afmetingen gemaakt, waarop een laagje rubber werd gelegd om tractie op de rails te krijgen. De stabiliteit van de Vespa werd bereikt met een derde wiel dat aan de carrosserie was bevestigd zoals bij een zijspan.

Nadat hij in het zadel was geklommen, vestigde Schachermayr een record van 10 minuten en 25 seconden. Tot overmaat van ramp kwam aan het eind ook nog de Weense politie even langs… Gelukkig had Schachermayr toestemming van de directie van de Liliputbahn, zodat het risico van een huizenhoge boete werd voorkomen.

Het bericht Hoe je een Vespa verandert in een trein en vervolgens een record vestigt verscheen eerst op Motor.NL.

Komen er speedlimiters op motorfietsen?

De Britse Motorrijdersfederatie (BMF0 heeft zich uitgesproken over de mogelijkheid dat alle nieuwe motorfietsen worden uitgerust met snelheidsbeperkende software. De federatie loopt vooruit op de invoering van nieuwe regels die vanaf deze maand wettelijk verplicht stellen dat nieuwe auto’s met deze technologie worden uitgerust.

De software, Intelligent Speed Assistance (ISA) genaamd, wordt nu al door sommige autofabrikanten (waaronder Ford, Mercedes en Renault) toegepast, maar zal vanaf juli standaard worden toegepast.

Video: New York ‘bulldozert’ 900 motorfietsen

Het ISA-systeem beperkt de snelheid van de auto tot de limiet die geldt op de weg waarop de auto zich bevindt. Dus, als je rijdt in de bebouwde kom rijdt (max. 50 km/u), dan wordt de snelheid automatisch beperkt tot 50 km/u. De BMF merkt wel op dat de bestuurder de software kan opheffen.
ISA maakt deel uit van de General Safety Regulation (GSR) die in oktober 2021 door de EU is aangenomen en omvat naast ISA nog een aantal andere zaken, zoals Automatic Emergency Braking.

Nog niet verplicht

Voorlopig zal ISA niet verplicht zijn voor motorfietsen. Natuurlijk staat het de fabrikanten vrij ISA te implementeren op hun nieuwste modellen, maar er is – nog – geen Europese wetgeving die voorschrijft dat motorfietsen met ISA moeten worden uitgerust. Maar het ziet er wel naar uit dat we het in de nabije toekomst op motoren zullen zien. Immers loopt de motorindustrie altijd een paar jaar achter op de auto-industrie. We beginnen net te wennen aan radars en cruisecontrole met radarondersteuning. Dus kunnen we de komende jaren nog genieten van de vrijheid van het gashendel.

Het bericht Komen er speedlimiters op motorfietsen? verscheen eerst op Motor.NL.

Vacature: Product specialist elektrische voertuigen bij Moteo Nederland

Gave technische en commerciële rol voor de merken Super Soco en ons nieuwe merk Yadea.

Ben jij geïnteresseerd in elektrische tweewielers en op zoek naar een kans om als spil te fungeren tussen importeur, fabrikant en dealerorganisatie? Wil jij verantwoordelijk zijn voor onze elektrische merken Super Soco en Yadea? Heb je een achtergrond in service of sales en affiniteit met techniek? Dan ben jij misschien wel de nieuwe product specialist elektrische voertuigen bij Moteo Nederland bv, de grootste importeur van Nederland van onder andere SYM en Peugeot scooters, Benelli en de elektrische merken Super Soco en Yadea!

Vacature: Moteo Nederland zoekt business developer

Jouw uitdaging:

In deze brede rol op het snijvlak van service, techniek en commercie ben jij verantwoordelijk voor alles wat geregeld moet worden om de elektrische scooter op de Nederlandse markt te krijgen en houden. Van contacten met de fabrikant tot aan (technische) ondersteuning bieden aan de dealers die onze merken in hun winkels verkopen. Zo kan het zijn dat je een batterij staat te testen, een trainingsvideo opneemt of een dealer helpt met het afhandelen van een garantieclaim. Je werkt nauw samen met de After Sales collega’s op het hoofdkantoor in België en de Moteo collega’s in andere landen.

  • Als product specialist ben jij het eerste aanspreekpunt voor alle technische vragen en het geven van technisch advies en ondersteuning aan (personeel van) dealerorganisaties;
  • Jij verzamelt, analyseert en rapporteert technische (markt)informatie en informeert, keurt goed én update diverse gegevens naar het dealernetwerk en je collega’s;
  • Jij bent verantwoordelijk voor het verzorgen van dealertrainingen van nieuwe modelintroducties en het vertalen en distribueren van technische productinformatie;
  • De kans om te werken met de nieuwste technieken en productontwikkelingen
  • Continu meedenken en -bouwen aan de verbetering van de processen binnen de organisatie.

Jouw succesfactoren:

  • Het is een pre als je een (elektro)technische opleiding hebt HBO/ MBO4+ ervaring;
  • Je hebt van nature een klant- en servicegericht karakter en sterke coördinerende/ administratieve vaardigheden;
  • Je beschikt over technische kennis gecombineerd met een ‘handen uit de mouwen’ mentaliteit;
  • Je hebt een samenwerkingsgerichte persoonlijkheid, die verantwoordelijkheid durft te nemen;
  • Een goede kennis van Nederlandse en Engelse taal en een degelijke kennis van Microsoft Office.
  • Woorden als ondernemend, gedreven, nieuwsgierig, innovatief en initiatiefrijk passen goed bij jou.

Het bedrijf

Moteo Two Wheels Europe is een onafhankelijke importeur en distribiteur van motorfietsen en scooters in zes verschillende Europese landen. In Nederland startte Moteo 45 jaar geleden met Peugeot scooters, daar op volgde het merk SYM in 2001, Benelli in 2018, het elektrische merk Super Soco kwam in 2020 op de markt en afgelopen mei kwam daar nog een elektrische scootermerk bij; Yadea. Op dit moment is Moteo de grootste scooter importeur van Nederland.

Met een team van enthousiaste professionals werken we elke dag aan dit succes. Als bedrijf kenmerkt Moteo zich als innovatief, ambitieus, gezellig en open.

Wil je meer weten over onze merken ga dan naar:

Wat bieden wij jou?

  • Je komt terecht in een boeiende functie binnen een gedreven team.
  • Uitstekende primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden, met een salaris tussen € 3.000,- en €3.500,- afhankelijk van opleidingsniveau en ervaring;
  • Minimaal 30 vakantiedagen, een goede pensioenregeling en diverse andere vergoedingen en voordelen, waaronder een aanvullende ziektekostenverzekering;
  • De mogelijkheid om je verder te specialiseren door het volgen van interne/externe opleidingen. Of gewoon je motorrijbewijs halen, als je die nog niet hebt;
  • Een mooie rol in een groeiende organisatie die opereert in een sterk veranderende markt.

    Heb je interesse in deze leuke functie? Solliciteer via deze link of mail direct jouw CV naar sollicitatie@coosterprof.nl.

Het bericht Vacature: Product specialist elektrische voertuigen bij Moteo Nederland verscheen eerst op Motor.NL.

Video: New York ‘bulldozert’ 900 motorfietsen

Om een voorbeeld te stellen tegen illegale motorfietsen in New York werden 900 ‘illegale’ motorfietsen, scooters en ATV’s op een media-effectieve manier gesloopt.

De stad New York nodigde de pers uit voor dit evenement en burgemeester Eric L. Adams zwaaide speciaal met een geblokte vlag bij het begin van de sloopcampagne. Daarna werden ongeveer 900 motorfietsen, scooters en ATV’s overreden en platgewalst door een bulldozer.

De voertuigen waren amper de helft van de 2022 in beslag genomen motorvoertuigen. Naar verluidt zijn dit jaar al meer dan 2.000 motorfietsen, scooters en quads in beslag genomen, een stijging van 88% ten opzichte van vorig jaar.

Waarvoor de motoren in beslag zijn genomen, wordt niet in detail uitgelegd.  Er wordt alleen gesproken over illegale overtredingen of illegale crossmotoren.

Wat is jouw favoriete motorstopplaats?

Burgemeester Adams: “We hebben het de hele winter al gehoord: wat gaan we doen aan deze illegale crossmotoren die onze stad en gemeenschappen terroriseren

Het bericht Video: New York ‘bulldozert’ 900 motorfietsen verscheen eerst op Motor.NL.

Vacature: Moteo Nederland zoekt business developer

Ben jij commercieel gedreven en altijd op zoek naar nieuwe kansen? Haal jij energie uit het schakelen op verschillende klantniveaus en wil jij graag werken in een professionele en informele organisatie? Ben jij een zelfstarter en wil jij je graag verdiepen in de markt van (elektrische) scooters en motoren? Lees dan snel alles over deze functie bij Moteo! 

Wat ga je doen?

In deze nieuwe functie ga jij de huidige verkoop van Moteo Nederland op creatieve wijze vergroten. Je gaat op zoek naar verkoopkansen buiten de huidige (dealer)netwerken, gericht op de B2B markt. Creativiteit, out of the box denken en netwerken is in deze functie dan ook belangrijk!   

  • Je verdiept je in verschillende markten en gaat op zoek naar nieuwe verkoopmogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan gemeentes, overheden, het MKB of zakelijk dienstverleners; 
  • Een groot deel van jouw functie zal bestaan uit het benaderen uiteenlopende prospects en je laat deze potentiële klanten kennismaken met de mogelijkheden die Moteo hen kan bieden; 
  • Je stelt zelfstandig een strategisch plan op voor de bestaande en nieuwe accounts
  • Bij nieuwe deals/projecten zorg jij ervoor dat het verkoopteam alle informatie heeft om het project succesvol uit te rollen; 
  • Uiteraard is ook de administratie een onderdeel van de functie. Denk hierbij aan de contracten, tenders, offertes en correspondentie met prospects.

Wie ben jij?

Jij bent een gedreven persoon en je hebt affiniteit met techniek. Je toont initiatief, werkt geordend en draagt graag bij aan een goede werksfeer.

  • Je hebt een afgeronde commerciële HBO opleiding; 
  • Minimaal 3 jaar ervaring in een commerciële functie; 
  • Fulltime beschikbaar; 
  • Je bent commercieel, ziet kansen, bent sterk in netwerken en weet als geen ander mensen  te enthousiasmeren! 

Het bedrijf

Moteo Two Wheels Europe is een onafhankelijke importeur en distribiteur van motorfietsen en scooters in zes verschillende Europese landen. In Nederland startte Moteo 45 jaar geleden met Peugeot scooters, daarop volgde het merk SYM in 2001, Benelli in 2018, het elektrische merk Super Soco kwam in 2020 op de markt en afgelopen mei kwam daar nog een elektrische scootermerk bij; Yadea. Op dit moment is Moteo de grootste scooter importeur van Nederland.

Met een team van enthousiaste professionals werken we elke dag aan dit succes. Als bedrijf kenmerkt Moteo zich als innovatief, ambitieus, gezellig en open.

Wil je meer weten over onze merken ga dan naar:

Wat biedt Moteo jou?

Je komt terecht in een boeiende en veelzijdige functie binnen een gedreven en professionele organisatie die altijd voorop de markt wil lopen.

  • Uitstekende primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden, met een salaris tussen € 3500,- en €4500,- afhankelijk van ervaring 
  • Minimaal 30 vakantiedagen, een goed pensioenregeling en diverse vergoedingen en voordelen, waaronder een aanvullende ziektekostenverzekering;
  • Ontzettend veel mogelijkheden voor eigen inbreng, bestaande merken waar jij de verdere digitalisering kan/mag doorvoeren; 
  • Uiteraard een auto en een bonusregeling;  
  • Een mooie rol in een groeiende organisatie die opereert in een sterk veranderende markt.

    Heb je interesse in deze leuke functie? Solliciteer via deze link of mail direct jouw CV naar sollicitatie@coosterprof.nl.

Het bericht Vacature: Moteo Nederland zoekt business developer verscheen eerst op Motor.NL.

BMW Motorrad onthult de 2022 R1250GS Trophy Competition

In januari 2021 kondigde BMW Motorrad aan dat de aankomende 2022 International GS Trophy plaats zou vinden in Albanië. Volledige details waren nog niet beschikbaar, maar nu we op weg zijn naar eind juni 2022, komen belangrijke zaken meer in beeld.

De BMW International GS Trophy strijkt neer in Albanië van 4 tot 10 september 2022. Dan zullen de teams van elk deelnemend land, die tot de beste amateur-endurorijders ter wereld behoren, samenkomen om het teamwork en de kameraadschap te ervaren die de GS Trophy om de twee jaar vormen.

Hoe zit het met het terrein? Volgens Christian Pingitzer van BMW Motorrad, die de GS Trophy vanaf het begin heeft geleid, is Albanië de droom van elke enduro-rijder. Rijders krijgen te maken met veel goed onderhouden gravelwegen, naast rivieren, bossen en bergen, en komen maar zelden asfalt tegen. In zo’n ruig en mooi gebied zullen de deelnemers aan de GS Trophy moeten samenwerken om het beste uit de Trophy te halen.

Hoe zit het met de motoren waarop ze gaan rijden? Pingitzer heeft officieel de 2022 BMW R 1250 GS Trophy Competition onthuld en die ziet er zeer geschikt uit voor de taak die voor de deelnemers ligt. Om te beginnen zijn er de spaakwielen, uitgerust met hard Metzeler Karoo 4-rubber. De velgen moeten off-road prestaties leveren en er ook nog eens goed uit zien.

Goede bescherming van de motorfiets is ook aan de orde van de dag, want dit is het soort evenement waar de motoren het zeker zwaar te verduren zullen krijgen. Daarom rust BMW de GS Trophy Competition uit met een hele reeks aan beschermingsmaatregelen, van kop tot kont. Er is een koplampbeschermer aan de voorkant, evenals bescherming voor het tft-dashboard. 

Er is ook een volledige set valbeugels gemonteerd, inclusief een skid plate en bovenste blokbeschermers. Er zijn ook handbeschermers gemonteerd om de koppelings- en remhendels te beschermen, mocht de motor onderuit gaan. Het GS Trophy-rallyzadel is voorzien van een roestvrijstalen bagagebrug die bestand is tegen de harde klappen die onvermijdelijk gepaard gaan met serieus enduro rijden. 

De rijders zelf worden uitgerust met het tweedelige BMW-adventurepak de GS Karakum GTX. Het is een uitrusting voor meerdere seizoenen, bedoeld voor warme en koude klimaten en alles daartussenin dankzij de verschillende lagen. Tot slot ontvangen de rijders ook een BMW Adventure Collection-tanktas, die ook dienst kan doen als rugzak. 

Het bericht BMW Motorrad onthult de 2022 R1250GS Trophy Competition verscheen eerst op Motor.NL.