Triumph TE-1: de eerste elektrische Triumph komt dichterbij

Al in maart 2021 kregen we de eerste info en zagen we de eerste computerbeelden van de elektrische Triumph TE-1. Nu, meer dan een jaar later, zijn de definitieve testresultaten binnen van het prototype. Goed nieuws, want volgens Triumph overtreffen die resultaten de projectdoelstellingen. We lijsten ze even voor je op zodat je helemaal klaar bent voor het elektrische avontuur van de Britten.

De Triumph TE-1 heeft een actieradius van 161 km, gebaseerd op het uitgevoerde testwerk. Hiermee werden alle doelen bereikt wat betreft de energiecapaciteit van de door Williams ontwikkelde batterij.

Het vermogen is behoorlijk stevig, met 130 kW (177 pk) en 109 Nm koppel op z’n piek. Dat zorgt voor een acceleratie van 0-100 km/u in 3,7 seconden. 0-160 km/u doet de elektrische Triumph in 6,2 seconden.

De oplaadtijd van 0 tot 80% duurt slechts 20 minuten op volle laadsnelheid. Hoeveel dat precies is, weten we nog niet, maar aan het stopcontact in je garage zal het wat langer duren.

Hij legt 220 kg op de weegschaal. Qua fysieke grootte benadert hij de Street Triple, maar dan met de ergonomie, geometrie en gewichtsverdeling van een Speed ​​Triple. Verder zou ook de koppelafgifte en het prestatieniveau gelijk zijn aan dat van de Speed Triple 1200 RS.

Opvallend nieuws: Triumph kondigt overname elektrische OSET Bikes aan

Er zijn vier rijmodi, tractiecontrole, lift control, een wandel- en achteruitrijmodus, en regeneratieve remcontrole. Dat laatste moet nog verder geoptimaliseerd worden. In de toekomst wordt ook nog een betere efficiëntie voor de generator en transmissie verwacht, wat het bereik van andere elektrische Triumph-motorfietsen zal kunnen verbeteren.

De soundtrack die de elektromachine maakt zou “puur, uniek en karaktervol” zijn, “met opbouw naar een huiveringwekkend crescendo.” Dat alles dankzij een erg aparte primaire transmissie met spiraalvormige tandwielen. Nu verwachten we wel heel veel!

Triumph werkte niet alleen aan dit project. Ook Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd en WMG, University of Warwick, hielpen mee aan de Triumph TE-1. Het project werd gefinancierd door het Office for Zero Emission Vehicles via Innovate UK.

Daytona 200-kampioen Brandon Paasch nam deel aan de laatste testfase, waarbij hij zowel meewerkte aan de setup van het prototype op circuit, als aan de definitieve evaluatie van de motorprestaties.

Het is momenteel nog gissen wanneer het productiemodel klaar zal zijn. Dat het eraan komt, staat sowieso vast, maar een exacte datum is nog onbekend. We verwachten begin 2023, maar pin ons er niet op vast.

Het bericht Triumph TE-1: de eerste elektrische Triumph komt dichterbij verscheen eerst op Motor.NL.

Vacature verkoopmedewerker Harley-Davidson Amsterdam en Rotterdam

Wij hebben meerdere vacatures openstaan voor de kledingshops van Harley-Davidson Amsterdam en Rotterdam (fulltime en parttime). Beide Harley-Davidson dealerfilialen hebben een grote kledingafdeling en webshop waar riding gear, casual kleding en accessoires worden verkocht van Harley-Davidson.

We zoeken verkoopmedewerkers die net dat beetje extra hebben. Je houdt je namelijk niet alleen maar bezig met de verkoop van kleding- en accessoires. Het management is niet dagelijks aanwezig op de kledingafdeling, dus jij opent en sluit de shop en hebt de dagelijkse leiding in de kledingwinkel. Je denkt met de manager mee over de inkoop van de collecties en bent verantwoordelijk voor de presentatie van de showroom. Ook ben je betrokken bij diverse werkzaamheden omtrent onze webshop.

Johnny Depp en de Harley-Davidson die hem tot sekssymbool maakte

We zoeken collega’s die voldoen aan onderstaande profiel of zichzelf deze eigenschappen binnen een korte periode eigen kunnen maken:

  • Servicegericht zijn is heel normaal voor jou
  • Contact met klanten geeft jou energie en je hebt een vlotte persoonlijkheid
  • Je bent zelfstandig en hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Ervaring als verkoopmedewerker is een pré
  • In het bezit van een motorrijbewijs en/of sterke affiniteit met motorrijden  
  • Je bent beschikbaar op zaterdagen  

Lijkt het je leuk om fulltime of parttime te werken in de kledingshop van Harley-Davidson Amsterdam of Rotterdam en voldoe je aan alle eigenschappen die we vragen? Dan volstaat het om alleen je CV te sturen. Als je jezelf (nog) niet volledig herkent in het profiel dan ontvangen we ook graag een korte motivatie. Je kunt solliciteren door een e-mail te sturen naar maudy@harleydavidsonrotterdam.nl.

Het bericht Vacature verkoopmedewerker Harley-Davidson Amsterdam en Rotterdam verscheen eerst op Motor.NL.

David Coulthard en Red Bull Formule 1 naar JACK’S Racing Day op TT-circuit

You’re Welcome! Bezoekers van JACK’S Racing Day op het TT Circuit Assen genieten GRATIS van Formule 1 tijdens de ‘Red Bull Showrun’ verzorgd door Oracle Red Bull Racing en 13-voudig Grand Prix-winnaar David Coulthard. 

Het grootste gecombineerde auto-, motor- en kartrace-evenement van Europa vindt deze zomer plaats van 5 tot en met 7 augustus. Met het GRATIS toegangsbewijs verkrijgbaar via JACK’s Casino & Sports, Ford, LKQ en jacksracingday.nl kunnen fans op zaterdag 6 of zondag 7 augustus genieten van races en demonstraties vanaf de beroemde TT-tribunes.

De ultieme motorrij-playlist volgens Motor.NL

David Coulthard

13-voudig Grand Prix-winnaar David Coulthard is één van de bekendste Formule 1-coureurs ter wereld; niet in de laatste plaats door zijn huidige rol als analist bij Viaplay en zijn legendarische Formule 1-demonstraties met Oracle Red Bull Racing op de meest bijzondere locaties. De Schot tekende onder meer voor een F1-demonstratie bovenop het iconische Burj al Arab hotel in Dubai, voor een rit door de Lincoln tunnel in New York én… bijna 10 jaar geleden denderde ‘DC’ al eens in een Formule 1-bolide langs de vaart in ‘Motor city’ Assen. Coulthard komt zowel op zaterdag als op zondag in actie met de RB7, de kampioenschapswinnende F1-bolide met de meer dan 750 pk sterke V8 onder de kap.

Het bericht David Coulthard en Red Bull Formule 1 naar JACK’S Racing Day op TT-circuit verscheen eerst op Motor.NL.

Alrendo TS Bravo: Chinese elektrische motorfiets klaar voor Europa

Alrendo is de naam van alweer een jonge Chinese fabrikant die zijn fortuin probeert te vinden in de steeds meer opgeblazen markt van de elektrische motorfietsen, maar de eerste proeve, de TS Bravo genaamd, is zeker een van de interessantste voorstellen.

Het is een 100% elektrische naked bike met voldoende aantrekkelijke en originele lijnen (hoewel we enige gelijkenis met Ducati’s Diavel ontwaren) en die een schijnbaar nogal ontspannen rijpositie oplegt, en ook beslist interessante ‘cijfers’ brengt.

De vloeistofgekoelde wisselstroommotor van 17 kg wordt door de fabrikant afgeleverd met een nominaal vermogen van 14,95 pk (11 kW) en een maximumkoppel van 54 Nm, waarden die hem gelijkwaardig maken aan een motorfiets met een conventionele 125cc-motorfiets. Dus ook aantrekkelijk voor houders van een rijbewijs A1. Met deze eenheid kan volgens de fabrikant in ongeveer 8 seconden van 0 tot 100 km/u worden geaccelereerd en een topsnelheid van 135 km/u worden bereikt.

Het accupakket heeft een maximale capaciteit van 17,4 kWh en is binnen vier uur volledig opgeladen. Alrendo beweert een actieradius te kunnen halen van 438 km in de stad bij een gemiddelde snelheid van 50 km/u, 278 km stad/snelweg bij 80 km/u en 160 km op de snelweg bij een gemiddelde snelheid van 120 km/u. De batterij alleen al weegt 84 kg, wat aanzienlijk bijdraagt tot het niet onaanzienlijke totaalgewicht van 245 kg.

Norton gaat elektrische motorfiets ontwikkelen

Ook het chassis van de TS Bravo lijkt nogal boven het gemiddelde van zijn potentiële rivalen uit te steken. Het remsysteem, ondersteunt door ABS, maakt gebruik van een paar 300mm-schijven aan de voorzijde, gecombineerd met vierzuiger remklauwen, en een enkele 240mm-schijf aan de achterzijde, met een enkele zuiger remklauw. De vering daarentegen bestaat uit een 41 mm instelbare usd vork met 120 mm veerweg en een instelbare monoshock. De wielen zijn 17″ en er passen originele Timsun TS-689-banden op.

De Alrendo TS Bravo zal naar verwachting eind 2022 beschikbaar zijn in Europa en heeft een prijs van 11.200 euro, zonder rekening te houden met de diverse belastingen en subsidies in de verschillende landen. Als je meer wilt weten, kun je meer gedetailleerde informatie vinden op de officiële website van het ambitieuze Chinese merk.

Het bericht Alrendo TS Bravo: Chinese elektrische motorfiets klaar voor Europa verscheen eerst op Motor.NL.

Nieuw: Voge Valico 300 Rally

Een echte verrassing hoeft de lancering van de Voge Valico 300 Rally niet te heten. De Chinezen toonden op EICMA vorig jaar immers al een schijnbaar productierijp prototype – toen nog 300 GY Rally gedoopt. Maar nu is het definitieve productiemodel er dus, dat cijfermatig alvast niet ontgoochelt. Net geen 150 kg, 29 pk en een offroadwaardige 21/18″-wielencombinatie. Rest ons enkel nog te wachten tot de Rally ook onze dealers bereikt.

Al lijkt dat niet al te lang meer te gaan duren: in Italië werd het model onlangs alvast gelanceerd en richting dealers gestuurd. Daar moet de nieuwkomer in geel/antraciete kleurstelling 4.190 euro kosten, wat ‘m alvast erg competitief in de markt zet. Om dat even in perspectief te zetten: Honda’s CRF300 Rally, de gedoodverfde concurrent voor deze Voge, kost bij ons 7.999 euro…

Op avontuur

Voor het nodige geavonturier rekent de Valico 300 Rally op een watergekoelde viertakt ééncilinder, met een inhoud van 292 cc. Die perst er 28,6 pk uit bij 9.000 omwentelingen en presteert 25 Nm bij 6.500 tpm. Aan het blokje is een zesbak gekoppeld, en met z’n 11-litertank moet je volgens de Chinezen maar liefst 340 kilometer ver kunnen komen. Het verbruik ramen zij immers op 3,23 l/100 km. Mooi zo! Al gokken wij dat er bij écht offroaden wel wat meer peut door de injectoren verdwijnt.

Snel beslissen: KTM 450 Rally Replica 2023

En of je er mee kan offroaden: van het stalen buizenframe, over de 37mm-UPSD-vork en de monoshock (205 mm veerweg), de 21/18-inch wielen met noppenbanden, de zadelhoogte van 905 mm, het lage gewicht van 150 kg, het hoge voorspatbord en de handkappen, tot het uitschakelbare ABS – deze jongen is klaar voor de ongeplaveide wegen. Voor de remmerij rekent Voge op een enkele 265mm-schijf voor, en een enkele 220mm-schijf achter.

Terwijl je door het stof zoeft, spot je op het LCD-schermpje een odometer, snelheidsmeter, toerenteller en versnellingsindicator. Aan de linkerkant van het display bevindt zich ook een USB-aansluiting – ideaal voor wie z’n mobieltje als navigatie gebruikt. Vooraan moeten twee halogeenlampen ’s nachts voor voldoende zichtbaarheid zorgen, overdag kan je rekenen op led-dagrijlichten. Ook het achterlicht is led.

Wanneer bij ons?

We horen uit goede bron dat de Voge volgend jaar ook in de Benelux te koop zou komen. Maar de exacte datum en verkoopprijs laten nog even op zich wachten.

Het bericht Nieuw: Voge Valico 300 Rally verscheen eerst op Motor.NL.

Deze Moto Guzzi V8 GP Racer-replica is eigenlijk een Honda Monkey

Dit is in de basis een Honda Monkey, die werd aangepakt door het Japanse/Thaise-team van Ganesha Custom, K-Win en NOTE. Het is ook geen eenmalige custom; deze replica kun je kopen, hoewel vermoedelijk slechts in zeer beperkte hoeveelheden.

De Monkey Racer Replica roept de styling op van de 1950 Moto Guzzi V8 GP-racer. Deze legendarische motorfiets bracht naar verluidt 80 pk naar de krukas bij een toerental van iets meer dan 12.000 tpm. De Moto Guzzi haalde ook een recordsnelheid van 286,5 km tijdens de Belgische grand prix van 1957. We denken niet dat de omgebouwde Monkey tot deze snelheden in staat is. Tenminste, dat hopen we.

Maar er zit meer achter deze Monkey Racer Replica dan alleen Guzzi-geschiedenis. Ook de beroemde mangameester Akira Toriyama is een grote inspiratiebron. Deze motor komt uit het Dragon Ball-universum, waar het eigenlijk een Moto Guzzi V8 racer-geïnspireerde mech is.

Bulma, het personage dat de Variabele Nr. 19 berijdt, kan hem laten transformeren tussen een motorfiets, een mech met twee poten en een trike. Dead giveaways zijn de ‘Capsule Corp.’-branding op de tank, evenals de grote 19-nummerplaat op de zijkant. De smalle, zwarte, knipperende ‘lichtstaven’ aan weerszijden van de koplamp vervangen de kanonnen uit de manga.

Toriyama’s werk is bekend om zijn integratie van fantastische extrapolaties van zeer echte auto’s en motorfietsen. Het is manga, dus hij kan real-world voertuigen alles laten doen wat hij wil. En zo komen we aan in 2022, waar drie echte customizers Toriyama’s kijk op de Moto Guzzi naar de echte wereld hebben gebracht. De Monkey 125 is een populaire machine in Japan en Thailand waar-ie gebruikt wordt als een kant-en-klare kandidaat voor customizen.

Oberdan Bezzi: Moto Guzzi V 100 Fast Rider Concept

Interessant genoeg verkoopt Ganesha Custom de Monkey Racer Replica op zijn website, voor een vraagprijs van 1.595.000 yen, inclusief belasting maar exclusief verzendkosten. Dat is ongeveer 11.530 euro volgens de huidige omrekenkoersen. Dat lijkt veel voor een Monkey, maar is weinig een custom als deze. Het is onduidelijk hoeveel er gemaakt gaan worden, waarschijnlijk zal de oplage beperkt blijven.

Het bericht Deze Moto Guzzi V8 GP Racer-replica is eigenlijk een Honda Monkey verscheen eerst op Motor.NL.

Chinese Jedi Motor FR750 is geen Yamaha XSR700-kloon

Chinese motoren zijn meestal klonen van populaire modellen. Meestal zijn we er ook niet kapot van. Maar in een stormvloed van lelijke Chinese pulp, zitten soms verrassingen die niet alleen capabel zijn, maar het zelfs kunnen opnemen tegen populaire internationale modellen.

Eén zo’n Chinese motorfiets is de Jedi Motor FR750, een neo-retro naked volgepropt met high-spec componenten en kenmerken. Kan de Jedi de populaire Yamaha XSR700 onttronen. Dat geloof je toch niet?

Design & kenmerken

Zoals we hierboven al zeiden, is de Jedi Motor FR750 geen dubbelganger en heeft hij een vrij uniek design. Bovenaan heeft de motor een vierkante koplamp die vergezeld gaat van een dikke koplampgondel en een getint windscherm.

De gespierde uitstraling sijpelt ook door naar het middengedeelte, waar je een prominente radiatorbehuizingen en een stoere brandstoftank (met een inhoud van 18 liter) ziet. Deze laatste is ook de thuisbasis van de LED-knipperlichten, een onconventionele maar een positie aar we ons in kunnen vinden. Tot slot komt het design samen in de achterzijde, die de sfeer van een flat-tracker ademt. Dit is het enige dat niet op zijn plaats lijkt, als je het ons vraagt.

Als aanvulling op het sympathieke design, is Jedi de FR750 uitgerust met een lcd-kleuren-display, keyless start, verstelbare hendels, led-verlichting rondom en 2-kanaals ABS. Dit alles zet hem een stap voor op de XSR700.

Yamaha YZF-R3 op z’n Chinees

Blok & chassis

De FR750 heeft een 730cc-tweecilinder die 80 pk en 67 Nm levert. Dat is 8 pk meer dan de XSR700. Volgens Jedi is dit genoeg voor een respectabele topsnelheid van 218 km/u.

Net als de motor, maakt de FR750 ook indruk in termen van onderstel, want hij heeft een perimeter chassis dat is geveerd op KYB USD-vorken en een monoshock. Het remsysteem bestaat uit dubbele remschijven voor met Brembo-remklauwen en de 17-inch velgen zijn voorzien van Pirelli Angel GT-rubber voor optimale grip.

En wat kost dat?

De Jedi Motor FR750 wordt in China verkocht voor 43.800 Yuan, wat overeenkomt met zo’n 6.400 euro. Dat gaat-ie in Nederland natuurlijk nooit kosten door alle belastingen die er nog bijkomen. Maar stel: in Nederland kost een Yamaha XSR700 € 9.399,-. De Jedi zou dan een kleine 3.000 euro goedkoper zijn. Maar de kans is klein – nee: nihil – dat de Jedi Motor FR750 ooit voet aan wal zet in Europa. Dus je zult het toch bij de XSR moeten houden.

Het bericht Chinese Jedi Motor FR750 is geen Yamaha XSR700-kloon verscheen eerst op Motor.NL.

The Desert Said Dance – Een Baja 1000-documentaire

De Baja 1000 is een van de meest gewaardeerde offroad-races ter wereld. Het evenement wordt sinds 1967 jaarlijks gehouden en trekt deelnemers van over de hele wereld. De Baja 1000 is een race over een afstand van 1000 mijl met zandvlaktes, droge rivier- en meerbeddingen, bergpassen en met rotsen bedekte paden. De race begint traditioneel in Ensenada op het schiereiland Baja California, aan de kust van Mexico en eindigt in de hoofdstad van de regio, La Paz.

De Baja 1000 is de ultieme strijd van mens en machine tegen de natuur. De slopende race staat bekend als een van de zwaarste ter wereld en heeft al veel slachtoffers geëist. Het komt vaak voor dat racers de race niet voltooien doordat de motorfietsen het niet halen. Maar ook persoonlijk letsel of zelfs ongevallen met dodelijke afloop maken van de Baja 1000 een ongewis avontuur.

Om aan de Baja 1000 deel te nemen, heb je slechts een motorfiets en een helm nodig die door de technische keuring komen, en het inschrijvingsgeld. Maar het voltooien van de race vergt maanden of zelfs jaren van planning. Deelnemers moeten ook hun verstand gebruiken tijdens de race. Niet alleen moeten ze zien om te gaan met alles wat de woestijn te bieden heeft, ze moeten ook op hun hoede zijn voor boobytraps die door de plaatselijke bevolking zijn gebouwd om de race-ervaring wat op te leuken. De Baja 1000 is beslist niet voor zwakkelingen of lafaards.

‘Al meer dan 50 jaar trekt de Baja 1000 motorrijders aan die dapper en dom genoeg zijn om een van de meest uitdagende parcoursen ter wereld te trotseren.’

The Desert Said Dance is een documentaire uit 2022 die een raceteam van vier personen volgt in hun streven om hun persoonlijke doelen te bereiken tijdens de Baja 1000. De hoofdrolspelers in de film zijn Forrest Minchinton – een surfdude wiens carrière zijn motorverslaving financiert en racet om een goede vriend en gevallen teamgenoot te eren, Colton Udall – een vijfvoudig Baja 1000-kampioen die zijn oude glorie wil herbeleven na een slopende rugblessure, Derek Ausserbauer – een arbeider en Baja Ironman-kampioen die op zoek is naar meer Baja 1000-roem en Nic Garvin – een crosser en rijinstructeur wiens droom het is om een kampioen te worden.

Moto Guzzi terug in de rally-raids? De V85TT zou er zo uitzien

Gefilmd op locatie in Californië en Mexico volgt het verhaal de vier rijders terwijl ze hun geest en lichaam voorbereiden in aanloop naar de 2019 Baja 1000. Elk van hen deelt zijn individuele verhaal en geeft inzicht in wat hem motiveert om zo’n gedenkwaardige en potentieel gevaarlijke taak aan te pakken. De film geeft ook een uniek inzicht in wat er nodig is om een motorfiets te bouwen die de Baja 1000 kan voltooien. Tot slot volgen we het team tijdens de zware Baja 1000-race, die 22 uur duurt.

The Desert Said Dance is uitgebracht door Mojave Productions in samenwerking met Monster Children Films en is beschikbaar als pay-per-view op Apple TV, Google Play, Vimeo on Demand en op DVD.

Het bericht The Desert Said Dance – Een Baja 1000-documentaire verscheen eerst op Motor.NL.

De ultieme motorrij-playlist volgens Motor.NL

Wij vroegen onze eigen collega’s bij Motor.NL naar hun favoriete muziek voor tijdens het motorrijden. En dit zijn ze dan! Beter dan deze playlists ga je echt niet vinden voor je volgende motorrit. Check hieronder de playlists, open Spotify en rijden maar. En nee, wij zijn niet aansprakelijk voor boetes… 

Playlist Marien

Playlist Jan

Playlist Kaj

Playlist Karin

Playlist Maikel

Playlist beste motorsongs ooit

Het bericht De ultieme motorrij-playlist volgens Motor.NL verscheen eerst op Motor.NL.

108-jarige Elisabeth maakt ritje op de motor

Tien bewoners van een verzorgingshuis in Oost-Souburg (Zeeland) mochten deze week een ritje maken in de zijspan van een motor. De 108-jarige Elisabeth Bastiaans was één van de gelukkigen. Ze werd opgehaald door een motor met zijspan, waar ze met haar rolstoel zo in kon rollen.

Fotografie: Omroep Zeeland

“Mensen nog aan toe, wat een hobbels”, citeert Omroep Zeeland mevrouw Bastiaanse, nog met de helm op haar hoofd na de rit. “Dit doe ik nooit meer. Ik ben de Mercedes van mijn schoonzoon gewend. Dat hobbelt helemaal niet zo veel. Dan maak ik liever een ritje met mijn schoonzoon, haha!”

Ze vervolgt: “Dat een ander hier van kan genieten, prima, maar voor mij is dit helemaal niks. Nee, ik ga niet meer mee! Ik ga liever breien achter de tv!”

Omroep Zeeland maakte ook een korte video met mevrouw Bastiaans. Deze kun je hier bekijken.

Bron: omroepzeeland/NOS

Het bericht 108-jarige Elisabeth maakt ritje op de motor verscheen eerst op Motor.NL.