Motorrijder rijdt onder invloed van drank en drugs zonder rijbewijs en helm op gestolen motor

Hoe bont kun je het maken? Heel erg bont bleek afgelopen zaterdag. De politie heeft die middag een 28-jarige man aangehouden die zonder helm en onder invloed van drank en drugs over de vluchtstrook van de A58 reed.

Fotografie: ANP

De motorrijder, die ook geen rijbewijs had, probeerde nog weg te komen toen de politie eraan kwam, maar werd klemgereden bij het Brabantse Bavel.

De man heeft geen vaste woon- of verblijfplaats, aldus de politie. Agenten gingen poolshoogte nemen nadat ze de melding hadden kregen dat er iemand zonder helm over de vluchtstrook reed.

De verdachte ging onderuit met de gestolen motor toen hij de afslag bij Bavel nam en werd niet veel later aangehouden. De motor waarop hij reed was gestolen in Tilburg.

Bron: AD.nl

Het bericht Motorrijder rijdt onder invloed van drank en drugs zonder rijbewijs en helm op gestolen motor verscheen eerst op Motor.NL.

Onthuld! CCM’s nieuwe Classic Tracker

CCM heeft een nieuwe motorfiets uitgebracht als onderdeel van haar populaire Spitfire serie: de Classic Tracker.

De op flattrack geïnspireerde eencilinder gebruikt dezelfde basis als het Street Tracker-model, maar voegt een paar extra dingetjes toe om hem te laten opvallen.

Waarom heeft Google Maps nog geen oog voor motorfietsen?

De Classic Tracker is voorzien van een nieuw slimline uitlaatsysteem met dubbele uitlaat; een paar 19-inch spaakvelgen (die verkrijgbaar zijn in petrol blauw of zwart); een set weglegale Mitas flattracking-banden; J Juan-remmen (met een radiale remklauw en vier zuigers vooraan); een hydraulische Magura-koppeling en een aangepaste ophanging. Verder zijn er een stuur in scrambler-stijl, een gestikt zadel, een radiatorbeschermer als standaard en led-verlichting rondom.

Over de motorfiets zei vijfvoudig British Flat Track-kampioen Aiden Collins het volgende: ‘Deze motor voelt goed aan – alsof hij gebouwd is om te racen!’

Het basismodel van de Classic Tracker begint bij € 12.600,- (£10.695), en loopt op tot € 13.550,- (£11.495) als je de chromen afwerking wilt. Prijzen ex BPM enzo.

Het bericht Onthuld! CCM’s nieuwe Classic Tracker verscheen eerst op Motor.NL.

Waarom heeft Google Maps nog geen oog voor motorfietsen?

Google Maps is niet alleen een app voor het lokaliseren van een bepaalde positie. Het is ook een navigator die door steeds meer gebruikers wordt gekozen. Een van de belangrijkste kenmerken is de mogelijkheid om routes uit te stippelen afhankelijk van het gebruikte vervoermiddel. Afhankelijk van of we te voet, met de fiets, de auto of het openbaar vervoer reizen, berekent Google Maps de beste route. Nu staat een andere nieuwigheid op het punt zijn debuut te maken: routes speciaal voor elektrische voertuigen. De applicatie zal in feite routes kunnen berekenen die, ook al zijn ze langer, de batterij sparen.

Het vakblad 9to5google meldt dat er in de bètaversie 11.39 van Google Maps onmiskenbaar tekenen van deze dienst zouden zitten. In de applicatiecode werden boodschappen aangetroffen als: ‘krijg brandstofefficiënte routes die zijn afgestemd op het motortype van uw voertuig’; ‘bespaar meer brandstof door uw motortype te kiezen’; ‘deze informatie helpt Maps de route te vinden die u de meeste brandstof of energie zal besparen’.

Helft Nederlanders vindt motorrijden net iets te spannend en onveilig

Het ziet er dus naar uit dat Google Maps niet alleen batterij (of benzine) zal sparen, maar ook steeds gebruiksvriendelijker zal worden, met de mogelijkheid om ook de gegevens van de eigen auto in te voeren. Onder de berichten vinden we opnieuw: kies motortype; verander motortype.

Naast het optimaal beheren van de reisroute zal Google ook de autonomie kunnen berekenen (op basis van het ingevoerde voertuig) en bijgevolg de route aangeven, rekening houdend met de oplaad- (of tank-)stations. Bovendien kan Google, als het type voertuig bekend is, ook bevoorrechte routes aangeven. Denk aan de voordelen die elektrische auto’s hebben in veel LTZ’s (Limited Traffic Zones) bijvoorbeeld.

Kortom, Google doet echt zijn best om de navigatie zo veel mogelijk te personaliseren en van Maps een steeds nuttiger instrument te maken. De vraag rijst echter: waarom is er geen speciale navigatiemodus voor tweewielers? Motorrijders geven vaak de voorkeur aan scenic routes en vermijden bijvoorbeeld snelwegen of trajecten met slecht asfalt. En in het buitenland kun je in veel steden gebruik maken van bus- en taxistroken. Kortom, een motorkaart is hard nodig!

Het bericht Waarom heeft Google Maps nog geen oog voor motorfietsen? verscheen eerst op Motor.NL.

Rij heel de maand augustus GRATIS met een BMW R 18 B!

Lekker tokkelen over de boulevard, een bakkie koffie op zondagmorgen in Luik of van ons part een retourtje Gibraltar met een BMW R 18 B. Het kan allemaal en dat ook nog eens helemaal GRATIS! Tenminste, als je lid bent van de Motor.NL Riders Club, meedoet aan onderstaande winactie én een beetje geluk hebt.

In samenwerking met BMW mogen wij één Motor.NL Riders Club-lid heel blij maken met 31 dagen gratis rijden op de BMW R 18 B. Je weet wel, die gave BMW met een 1802cc metende Big Boxer en die de gebundelde kracht combineert van de BMW Motorrad Touring-geschiedenis en de emotionaliteit van de R18-familie.

De BMW R 18 B in het kort

Cilinderinhoud 1802cc
Koppel 158 Nm @ 3000 tpm
Zithoogte 720 mm
Tankinhoud 24 liter (ca.)

De gelukkige winnaar mag de motor ophalen op 1 augustus 2022 bij BMW Nederlander en hoeft die pas weer op 31 augustus 2022 terug te brengen. In totaal heb je liefst 5.000 vrije kilometers dus even op en naar Gibraltar kan echt! Vul onderstaand formulier in en win deze toffe prijs t.w.v. € 2.800,-! Deze winactie is exclusief voor de Motor.NL Riders Club!


Kennisgeving: Voor dit product is een JavaScript vereist.


Ps. Voor de helderheid melden wij wel even dat er een eigen risico van €1.000,- per schadegeval geldt.

Niet gewonnen? Niet getreurd!

Net als bij motorracen, kan er bij deze actie helaas maar eentje winnen en das zuur als je nét niet die gelukkige winnaar bent. Maar niet getreurd. Tot en met 30 september 2022 kun je hier voor een speciaal actietarief van 75 euro per dag een R 18 huren.

Het bericht Rij heel de maand augustus GRATIS met een BMW R 18 B! verscheen eerst op Motor.NL.

10 leuke feitjes over Harley-Davidson

Harley-Davidson is misschien wel het beroemdste motormerk ter wereld. Sterker nog, het is misschien wel een van de beroemdste merknamen ter wereld, punt. Sinds 1903 is Harley-Davidson de belichaming van de Amerikaanse motorfietsindustrie, natuurlijk geholpen door het feit dat het merk als een van de twee de Tweede Wereldoorlog overleefde en, decennialang daarna, de enige Amerikaanse motorfietsfabrikant was.

Het is een wilde rit geweest, met veel ups en downs, successen en mislukkingen, goede en slechte tijden. Dus leun achterover en geniet van onze lijst met leuke feitjes over Harley-Davidson.

1. Het begon allemaal met een blok

Het verhaal van Harley-Davidson (H-D) begon toen William S. Harley, samen met zijn vrienden Arthur en Walter Davidson, een klein motorblok bouwde die ontworpen was om in een gewoon fietsframe te passen, als aanvulling op de trapinspanning van de berijder. Het was geen succes: de fiets slaagde er niet in om zelfs de kortste of mint steile heuvels te beklimmen met de kracht van de motor alleen.

Het trio liet zich niet ontmoedigen en ontwierp een groter motorblok en een eigen frame. En de eerste machine was klaar in 1904.

Waardevaste motoren: investeren én verdienen aan motorfietsen

2. Grootste motorfietsfabrikant ter wereld

Tegen 1905 werden Harley-Davidson motorfietsen ‘in massa geproduceerd’, hoewel die bewering enige nuancering behoeft, aangezien er in 1905 in totaal acht motorfietsen werden gebouwd en verkocht! Tegen 1920 was Harley-Davidson echter de grootste motorfietsfabrikant ter wereld, met 2.000 dealers in 67 landen.

3. Terug naar fietsen

In 1916, in een poging om de naam Harley-Davidson in de jonge, nog niet motorrijdende geesten te planten, keerde het bedrijf terug naar de fabricage van fietsen. De onderdelen werden gemaakt door de Davis Sewing Machine Company uit Dayton, Ohio, en verscheept naar H-D in Milwaukee voor assemblage.

De fietsen waren goed gemaakt, aantrekkelijk en comfortabel, maar helaas te duur: ze verkochten niet goed en de productie eindigde in 1921.

4. Het blok

Harley Davidson was en zal voor altijd geassocieerd worden met de V-twin. De eerste 45° V-twin verscheen in 1909 en is sindsdien de enige motorconfiguratie gebleven die Harley-Davidson voor zijn motorfietsen heeft gebruikt.

In 1960 kocht H-D echter een aandeel van 50% in de Italiaanse fabrikant Aermacchi en produceerde Aermacchi-Harley-Davidson motorfietsen, gebruik makend van het Aermacchi eencilinder motorontwerp. Maar dit waren nooit echte Harley-Davidsons.

In 1974 kocht AMF-Harley Davidson de resterende 50 % van Aermacchi, en in 1978 werd het verkocht aan het Italiaanse Cagiva-concern.

5. Er zijn slechts negen Harley-Davidson V-twin motorontwerpen geweest

Sinds 1903 heeft Harley-Davidson slechts negen verschillende V-twin-motoren met grote cilinderinhoud ontworpen en gebouwd: Flathead, Knucklehead, Panhead, Shovelhead, Evolution, Twin Cam, Revolution, Milwaukee Eight, en Revolution Max.

Hoewel de basisstructuur van de motor behouden is gebleven, zijn het de cilinderkopontwerpen, en beter gezegd, de kleppendeksels die veranderd zijn, waardoor de bijnamen van de motoren zijn ontstaan.

Bovendien wordt de Sportster al sinds 1957 geproduceerd en is hij vandaag de dag nog steeds in productie.

Nu we het toch over motoren hebben, het kenmerkende H-D motorgeluid, liefkozend omschreven als ‘potato-potato’, is een product van de ontstekingssystemen van de vroegste motoren. Het gebruik van slechts één set punten voor beide cilinders (zonder verdeler) betekende dat de bougies van beide cilinders op hetzelfde moment ontstaken, ongeacht welke zuiger het bovenste dode punt van de compressieslag naderde. De hoek van 45° tussen de cilinders betekende ook dat er duidelijke, ongelijke intervallen waren tussen het ontsteken van de cilinders, vandaar het klonterige geluid dat zo anders is dan dat van elke andere V-twin, zoals die van Vincent of Ducati.

Harley heeft zelfs geprobeerd een handelsmerk te verkrijgen voor het motorgeluid, maar slaagde daar niet in omdat een toegekend handelsmerk praktisch niet afdwingbaar is.

6. Slechts een van de twee fabrikanten die de Grote Depressie overleefden

Tot het einde van de jaren 1920 waren er honderden Amerikaanse motorfietsfabrikanten, sommige met een levensduur van twintig jaar, andere slechts één of twee. De Grote Depressie decimeerde de motorfietsindustrie en slechts twee fabrikanten overleefden: Harley Davidson en Indian.

Zoals zoveel andere industrieën overleefde Harley door zich toe te leggen op de fabricage van andere producten dan motorfietsen, zoals industriële motoren. Ondanks de moeilijke omstandigheden, ontwierp en produceerde H-D de driewielige Servicar in 1932, een model dat tot 1973 in de Harley-catalogus zou blijven. Interessant is dat de Servicar de eerste civiele H-D was die werd uitgerust met een elektrische starter, in 1964.

7. Er was een echt zwijn (HOG)

Tegenwoordig kunnen bezitters van een Harley-Davidson lid worden van de broeder- en zusterschap die de Harley Owners Group, of H.O.G, is, vaak afgekort tot gewoon Hog. Harley-Davidsons worden ook wel varkens genoemd. De oorsprong van dit woord is interessant.

In de jaren twintig van de vorige eeuw was er een groep boerenjongens die in het weekend met hun Harley’s gingen racen op de board of dirt tracks in de buurt. Hun mascotte was een levend varken (hog) dat de jongens vaak vergezelde op overwinningsrondjes.

8. Hoe krijg je een slechte reputatie

Tegen het einde van de jaren 1960 daalde de verkoop van H-D sterk en had het bedrijf het financieel moeilijk. Er waren gesprekken gaande met een bedrijf dat gespecialiseerd was in het opkopen van bedrijven in moeilijkheden om vervolgens de activa te verkopen en het bedrijf te liquideren.

Dit had gemakkelijk het lot van H-D kunnen zijn als American Machine and Foundry (AMF) niet had ingegrepen en het noodlijdende Harley Davidson-concern niet had gekocht.

AMF maakte recreatie- en vrijetijdsproducten, waaronder bowlinguitrustingen, en wist niets van het bouwen van motorfietsen, laat staan van het ontwikkelen van het merk en het ondersteunen van de klanten. De kwaliteit daalde als een steen in de jaren 1970 en het was pas toen een consortium van 13 voormalige H-D executives tussenbeide kwam en het bedrijf terugkocht dat de zaken begonnen te keren.

De schade aan de reputatie van Harley was echter al aangericht en het bedrijf vecht vandaag de dag nog steeds om van het etiket ‘onbetrouwbaar’ af te komen, ook al staan de producten van het bedrijf al decennialang model voor betrouwbaarheid.

9. Elke kleur, zolang het maar geen groen is

Het schijnt dat Harley-Davidson rijders bijgelovig zijn en niet op een Harley willen rijden die groen is geverfd. Daar zijn verschillende theorieën over.

Een ervan is dat toen de ex-militaire Harley WLA-modellen na de tweede wereldoorlog uit Europa werden terugkwamen, na gediend te hebben in het leger, ze werden opgeknapt, gespoten en doorverkocht. Maar ze werden vaak slecht opgeknapt en waren onbetrouwbaar, zodat ze regelmatig kapotgingen. Omdat ze ooit groen waren geweest, waren de eigenaren bevooroordeeld ten opzichte van groene motorfietsen.

Een andere theorie is dat het rijden op een motorfiets waarop een soldaat zou zijn gesneuveld, ongeluk bracht.

Nog een andere theorie stamt uit de begindagen van de motorsport: Britse motorfietsen werden groen geverfd in hun nationale racekleur en versloegen vaak Amerikaanse motorfietsen, zodat elke zichzelf respecterende Amerikaan niet dood zou worden gezien op een groene Harley Davidson.

Johnny Depp en de Harley-Davidson die hem tot sekssymbool maakte

10. Harley-Davidson was ooit eigenaar van MV Agusta

In een van de vreemdste episodes in zijn geschiedenis verloor Harley-Davidson ooit een enorme som geld door een van de meest gerespecteerde namen in de motorbranche te kopen en vervolgens te verkopen.

De Italiaanse motorfabrikant MV Agusta domineerde de grand prix-races in de jaren ’50, ’60 en begin ’70 en produceerde enkele van de meest exotische wegmotoren die niet alleen enorm duur waren, maar ook zeer zeldzaam.

In 2008 gaf Harley Davidson om een of andere onverklaarbare reden 109 miljoen dollar uit om MV Agusta te kopen.

Nog geen twee jaar later sloeg de bankencrises toe in de wereld en stortte de verkoop van sportmotoren in. De raad van bestuur van Harley verkocht MV Agusta terug aan de gebroeders Castiglioni voor 3 euro. Maar ze moesten ook $26 miljoen borg storten om de Italianen werkkapitaal te geven voor de komende 12 maanden.

Al met al een vrij dure episode. Tegelijkertijd trok Harley de stekker uit Buell en gaf er de voorkeur aan het geld te besteden aan Harley-Davidson en niet aan andere merken. Dik toen jaar laten blijkt dat een juiste beslissing geweest.

Het bericht 10 leuke feitjes over Harley-Davidson verscheen eerst op Motor.NL.

Yamaha toont in Japan zijn Motolator-simulator

Alle motorfietsbedrijven vertrouwen op systemen waarmee essentiële parameters al in de ontwikkelfase onmiddellijk gecontroleerd kunnen worden. De simulator waarmee Yamaha z’n nieuwe motoren ‘in de gaten houdt’ is behoorlijk geavanceerd

Het uitdokteren van een rijpositie is allesbehalve eenvoudig en voor de hand liggend bij het ontwerpen van een nieuwe motorfiets. Natuurlijk is er software en de gevoeligheid van de ontwerper, maar toch kost het optimaliseren van de ergonomie vele uren werk en testen.

Krijgt de Yamaha Tracer 900 GT een radar en dus adaptive cruise-control?

Yamaha Motor heeft op de Sci-Fi Prototyping-beurs in Japan zijn Motolator-simulator getoond, waarmee de rijder snel kan experimenteren en veranderingen kan doorvoeren en de rijpositieparameters kan verifiëren.

Het gaat niet alleen om de driehoek zadel-stuur-pedaal, maar ook om de dimensionering van de oppervlakken die in contact komen met de berijder, de verschillende breedtes en hoeken van de steunpunten, de dimensionering van stuur, bedieningsorganen en voetsteunen in vele mogelijke posities.

De ideale ergonomie hangt uiteraard af van de bestemming van het specifieke model, maar ook andere variabelen zoals de gemiddelde lichaamsgrootte in specifieke geografische gebieden spelen een rol. Maar ook hoeveel gewicht moet worden toegekend aan comfort en hoeveel aan sportieve directheid? Zelfs met de bediening van de gashendel, koppeling, rem en de versnellingsbak kan worden geëxperimenteerd, zodat ze het juiste gevoel kunnen doorgegeven.

Motolator kan dit alles getrouw reproduceren tijdens de ontwikkelingsfase en is in hoge mate aanpasbaar. Het Yamaha-projectteam kan snel veranderingen evalueren en experimenteren. Bij het testen op de weg kunnen vervolgens nog meer aanpassingen worden aangebracht. Je hebt misschien wel eens foto’s gezien van motorfietsen met meervoudige bevestigingsplaten voor de voetsteunen. Maar dan zijn de belangrijkste keuzes al gemaakt.

Alle fabrikanten gebruiken min of meer van soort systemen om het werk van de projectteams te vergemakkelijken, maar de Yamaha-simulator heeft een groot aantal parameters die je kunt wijzigen. Het heeft ook een mooi design, wat geen kwaad kan bij de ontwikkeling van toekomstige motorfietsmodellen.

Het bericht Yamaha toont in Japan zijn Motolator-simulator verscheen eerst op Motor.NL.

Michael van der Mark verlengt contract met BMW

Het is een week van bevestigingen geweest voor de Superbike markt. Na Kawasaki’s aankondiging van een contractverlenging met Johnny Rea tot 2024, is het vandaag de beurt aan BMW. De fabrikant uit München heeft aangekondigd dat het zijn avontuur met Michael Van der Mark volgend seizoen zal voortzetten.

Het is zeker een moeilijke 2022 geweest voor Michael, die tijdens de winterstop een beenbreuk opliep op een mountainbike en vervolgens een dijbeenbreuk opliep in FP1 in Estoril. Ondanks de klappen wilde BMW met hem verder en hij is niet ontevreden: ‘Ik ben erg blij dat ik deel uitmaak van de BMW Motorrad Motorsport-familie en de verlenging van onze samenwerking’, aldus Van der Mark. ‘Helaas is dit seizoen niet verlopen zoals ik me had voorgesteld. Ik wil zo snel mogelijk terug op mijn BMW M1000RR. Ik mis alles: het team, de motor, het racen. Maar het enige dat telt is wat de dokters zeggen en ik volg hun aanbevelingen.’ We zullen moeten zien wanneer Michael weer kan racen.

Ilja Caljouw over Isle of Man: ‘Ik kijk met gemengde gevoelens terug op mijn deelname’

Een paar weken geleden deed Michael een test tijdens de TT: ‘In Assen zag ik hoeveel potentie de motor dit seizoen heeft en sindsdien is het project nog verder gevorderd, met Scott die op het podium eindigde in Donington. Ik kan niet wachten om weer in actie te komen en mijn steentje bij te dragen. Ik ben er zeker van dat we samen een succesvolle toekomst zullen hebben.’

Het bericht Michael van der Mark verlengt contract met BMW verscheen eerst op Motor.NL.

Benelli TRK702 krijgt camera voor en achter

Dat er een nieuwe Benelli TRK702 op komst is, werd al in april onthuld via typegoedkeuringen in China. Aankondigingen van ontwerpen geven nu meer gedetailleerd inzicht in de technologie.

Prestaties

Het frame lijkt op dat van de TRK502, waarin een nieuw motorblok zal worden getransplanteerd, die op zijn beurt lijkt op de tweecilinder van de CFMoto 700CL. Het blok meet 693 cc en heeft een identieke boring en slag als het CFMoto-voorbeeld. Dus mag je er van uitgaan dat het vermogen ook 75 pk zal bedragen.

Benelli BJ400J: nieuwe reeks modellen op komst?

Camerasysteem

Uit de foto’s van de ontwerpaanvraag blijkt dat de Benelli TRK702 zal worden uitgerust met zowel een camera vooraan als een camera achteraan. Een soortgelijk systeem wordt al gebruikt op de 1200GT, die in 2020 werd onthuld. Aan de voorkant is de nok direct onder de koplamp gemonteerd, aan de achterkant boven de nummerplaatverlichting.

In feite zijn dit dashcams, die in China steeds populairder worden.  Het beeld kan live naar het tft-scherm worden gezonden, of natuurlijk worden opgenomen.

Het bericht Benelli TRK702 krijgt camera voor en achter verscheen eerst op Motor.NL.

EICMA 2022 debuteert in de Metaverse

De EICMA – 8 t/m 13 november 2022 – slaat een nieuwe weg. De motorshow in Milaan maakt z’n debuut in de Metaverse. Het is nog niet duidelijk op welke manier en met welk ‘gewicht’, maar er is zeker de intentie om de eerste stap naar Web 3.0 te zetten. ‘Wij doen dit geleidelijk en voorzichtig, door bij te dragen aan de verspreiding van de NFT-technologie, met als doel’, aldus president Meda, ‘op intelligente wijze deel te nemen aan dit macro-ecosysteem en nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden te bieden aan de EICMA zelf en vooral aan onze exposanten en de industrie’.

Documentaire over Zwarte Cross vanaf oktober in bioscoop en op Videoland

Ook is er een nieuwe reclamecampagne, waarin niet het product – motorfietsen – maar de mens en emotie centraal staan: het EICMA Effect.

Voor degenen die de motoren toch liever met eigen handen aanraken, hebben 25 juli in de agenda staan. Op www.eicma.it kunnen tot 5 augustus kaarten tegen een gereduceerde prijs (€ 14) worden gekocht. Zoals EICMA CEO Paolo Magri aangaf, zullen de prijzen voor het publiek hetzelfde blijven als vorig jaar.

Het bericht EICMA 2022 debuteert in de Metaverse verscheen eerst op Motor.NL.

Ural verhuist van Rusland naar Kazachstan

Ural, specialist in zijspannen voor zwaar gebruik, heeft het moeilijk sinds het begin van de Russisch-Oekraïense oorlog. De economische sancties hebben geresulteerd in de recente verhuizing van Irbit, Rusland, naar Petropavlovsk, Kazachstan. Met de verhuizing wordt Ural gedwongen om nieuwe werknemers in dienst te nemen.

Op twee wielen in tijden van oorlog: Oekraïns Motorfiets Dagboek

Ural heeft een kleine maar toegewijde klantenkring, die het merk ook in deze moeilijke tijden goed hebben behandeld. Het is misschien moeilijk te geloven, maar bijna niemand vroeg om een terugbetaling van de aanbetaling, ondanks het feit dat ze vooruitbetaald hadden voor nieuwe motorfietsen voor het begin van de sancties.

‘Mensen begrijpen dat wat er gebeurt niet representatief is voor het merk,’ zegt Madina Merzhoeva, VP van marketing en international sales, in een artikel van CycleWorld.

‘Ural is altijd gegaan voor integratie in de wereld. Het is altijd een kwestie geweest van community, samen dingen doen en motorijders verbinden. Waarschijnlijk in tegenstelling tot elk ander motormerk, in zekere zin, omdat er van nature twee of meer mensen met een Ural rijden.’

Een blik in de nieuwe Ural-fabriek in Kazachstan.

Maar het moeilijkste deel is toch wel het gedwongen vertrek van Rossiya-matushka. Zal de nieuwe productiefaciliteit in Kazachstan de merkidentiteit veranderen of verzwakken? Dat is een moeilijke vraag, maar Merzjoeva heeft er een goed antwoord op.

‘We moesten onszelf opnieuw uitvinden. Je kiest niet je ouders of het land waar je geboren bent…Ural is geboren in Rusland en dat deel van de identiteit is er… Het gaat om wat we elke dag doen als merk, de mensen die het product elke dag gebruiken en wat we aan de wereld geven.’

‘Als motormerk dat technologisch niet vooruitstrevend is, leveren wij een product dat mensen in staat stelt om iets te doen buiten de digitale wereld…met een Ural kun je dat doen met je familie, je vriend, zelfs met je huisdier. Het geeft het comfort om dingen in het echte leven te doen, uitdagingen aan te gaan en te ontdekken dat ze te overwinnen zijn.’

‘Het is een soort therapie om met de realiteit om te gaan – en om dat samen te doen met mensen van wie we houden.’

Ural verwacht dat de nieuwe motorfietsen vanaf september weer worden verzonden.

Het bericht Ural verhuist van Rusland naar Kazachstan verscheen eerst op Motor.NL.