Motorrijden en rekeningrijden; hoe zit dat?

Vanaf 2030 rekeningrijden. Ook voor motorrijders?

Nadat er al jaren over gesproken werd, lijkt het rekeningrijden vanaf 2030 echt ingevoerd te gaan worden. Vanaf dan betaal je dus zeer waarschijnlijk per gereden kilometer en niet meer voor het bezit van een auto. Betalen naar gebruik heet het dan ook wel. De oplettende motorrijder zal het ongetwijfeld al opgevallen zijn dat we het voor Motor.NL opvallend vaak – te vaak zelfs wat ons betreft – over een auto hebben maar dat heeft gelukkig een zeer goede reden. Want in – ieder geval voorlopig – maakt de motorfiets geen deel uit van het rekeningrijden, zo blijkt uit navraag van Motor.NL aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

10 vragen over de vanaf 2023 verplichte motorkeuring in België

‘Betalen naar gebruik wordt voorbereid voor personen- en bestelauto’s. Reden hiervoor is dat de bijdrage van motorrijders aan de opbrengsten in motorrijtuigbelasting relatief laag zijn, net als de bijdrage van motoren aan CO2-uitstoot. Het zou het invoeren van de hervorming van de motorrijtuigbelasting wel ingewikkelder maken dit direct mee te nemen’, aldus een woordvoeder.

Zoals altijd bij berichten uit Den Haag is het niet allemaal dikke pret. Het kabinet onderzoekt wel de mogelijke impact van betalen naar gebruik op motorgebruik en de impact daarvan op verkeersveiligheid. ‘Indien nodig of gewenst kunnen motoren in een latere fase alsnog onder het systeem van betalen naar gebruik gebracht worden’ zo laat dezelfde woordvoerder ons weten. Maar voorlopig dus niet!

Het bericht Motorrijden en rekeningrijden; hoe zit dat? verscheen eerst op Motor.NL.

Zondag 28 augustus EK Finale zijspan in Eenrum

Op Zondag 28 Augustus 2022 zal in Eenrum de finale van het Europees kampioenschap zijspan worden georganiseerd op de snelle baan in Eenrum en de combinaties zullen er alles aan doen om op het eind van de middag als Kampioen op de hoogste trede van het podium te staan en als nummer één te worden geëerd.

De snelste combinaties uit Europa zullen aan de start verschijnen en met snelheden van meer dan 100 km per uur de baan rond gaan.

Valentino Rossi racet komend weekend op Spa-Francorchamps!

Op zaterdag 13 augustus worden de kwalificatie wedstrijden van de zijspannen verreden in Bad Hersfeld en pas dan worden de laatste 6 rijders plus twee reserve rijders geplaatst voor de WK Finale in Eenrum en is de definitieve startlijst bekend. Al eerder hebben zich 6 combinaties rechtstreeks geplaatst, zodat er in Eenrum 12 combinaties aan de start zullen verschijnen. Het zal weer een spannende strijd worden en de winnaar op voorhand aanwijzen zal lastig worden. Het is dan ook nog geen uitgemaakte zaak wie deze middag Europees kampioen zal worden .

Voor de solo’s rijders zal het niet minder spannend zijn, want er zullen in totaal 12 toprijders aan de start komen te staan. Met rijders als Romano Hummel, Jannick de Jong,Theo Pijper en niet te vergeten Mika Meier en nog acht rijders uit het buitenland belooft het een wedstrijd op wereld niveau te worden.

Naast de Zijspannen hebben we een prachtig bijprogramma en zullen en de Solo’s, de Shorttrack, de ST 250cc en de ST 500 cc met alle rijders aan de start verschijnen. Deze klassen zijn een aanvulling op het dagprogramma dat garant staat voor snelheid en veel spektakel.

Op zaterdag 27 augustus zullen de Jeugd en Nationalen aan de start verschijnen .

Deze dag wordt er gereden en gestreden en komen de Specials nationalen, de 65 cc en de 85 cc, de 125 cc cup, de 125cc jeugd, de Power Girls en de ST 250 cc en de ST500 cc cup aan de start.

Het bericht Zondag 28 augustus EK Finale zijspan in Eenrum verscheen eerst op Motor.NL.

Kawasaki Ninja: elektrisch vanaf 2023?

De definitieve versie van het ‘EV-project’, de conceptmotor die op de 2019 Milaan Motorshow werd getoond, zou al volgend jaar bij de dealers van de Japanse fabrikant kunnen arriveren. Uit gelekte gegevens blijkt dat de Kawasaki 27 pk, een 4-versnellingsbak en recuperatieve remmen heeft waarmee de accu tijdens remmen wordt opgeladen.

In Japan wordt gesproken over de zeer reële mogelijkheid dat Kawasaki al in 2023 een elektrisch aangedreven sportmotor op de markt zal brengen. Dit werd onthuld door de Japanse website www.autoby.jp, die uitlegt dat het de definitieve versie zou zijn van het ‘EV-project’, de conceptmotor die werd getoond op de 2019 Milaan Motorshow.

10 batterij aangedreven Kawa fietsen op komst

In Japan werd het EV-prototype voor het eerst tentoongesteld in 2021 en bij die gelegenheid kondigde Kawasaki aan dat het van plan is om de komende twee tot drie jaar 10 elektrische modellen in productie te nemen. Veel meer dan een intentieverklaring: Kawasaki gaf zelf een foto vrij die genomen werd tijdens het testen van het EV Project prototype, die als basis diende voor de ontwikkeling van het commerciële model.

Wat er voorlopig van zal komen is onbekend, en de afbeelding van de complete motorfiets hierboven is slechts een grafische interpretatie. Maar de naam is al bekend: Ninja E1. Omdat  dit ‘het eerste elektrische Ninja-model’ is?

Kawasaki: hybride met elektrische compressor?

Informatie uit het octrooi

Iets meer kan worden afgeleid uit de octrooiregistratiegegevens voor het EV-project. Een vermogen in de orde van grootte van 10 kW werd aangekondigd, waarschijnlijk zal de Ninja een maximumpiek van 20 kW (27,2 pk) hebben; het heeft een versnellingsbak met vier versnellingen, wat voor een ongebruikelijke oplossing is, en het heeft een hendelbediening onder het stuur om de elektrische energieterugwinning te activeren door gebruik te maken van de remmen. Dat zal van pas komen, want het schijnt dat de actieradius bescheiden zal zijn, zo’n honderd kilometer, terwijl het gewicht naar verwachting 219 kilo zal bedragen.

Het is interessant om te zien hoe Kawasaki de kenmerken van een sportmotor in elektrische toepassing heeft verwerkt. Als de ‘Ninja E1’ echt in 2023 uitkomt, kunnen we al iets verwachten op de volgende show in Milaan of uiterlijk op de autoshow van Tokio.

Het bericht Kawasaki Ninja: elektrisch vanaf 2023? verscheen eerst op Motor.NL.

Zondag 28 augustus EK Finale zijspan in Eenrum

Op Zondag 28 Augustus 2022 zal in Eenrum de finale van het Europees kampioenschap zijspan worden georganiseerd op de snelle baan in Eenrum en de combinaties zullen er alles aan doen om op het eind van de middag als Kampioen op de hoogste trede van het podium te staan en als nummer één te worden geëerd.

De snelste combinaties uit Europa zullen aan de start verschijnen en met snelheden van meer dan 100 km per uur de baan rond gaan.

Valentino Rossi racet komend weekend op Spa-Francorchamps!

Op zaterdag 13 augustus worden de kwalificatie wedstrijden van de zijspannen verreden in Bad Hersfeld en pas dan worden de laatste 6 rijders plus twee reserve rijders geplaatst voor de WK Finale in Eenrum en is de definitieve startlijst bekend. Al eerder hebben zich 6 combinaties rechtstreeks geplaatst, zodat er in Eenrum 12 combinaties aan de start zullen verschijnen. Het zal weer een spannende strijd worden en de winnaar op voorhand aanwijzen zal lastig worden. Het is dan ook nog geen uitgemaakte zaak wie deze middag Europees kampioen zal worden .

Voor de solo’s rijders zal het niet minder spannend zijn, want er zullen in totaal 12 toprijders aan de start komen te staan. Met rijders als Romano Hummel, Jannick de Jong,Theo Pijper en niet te vergeten Mika Meier en nog acht rijders uit het buitenland belooft het een wedstrijd op wereld niveau te worden.

Naast de Zijspannen hebben we een prachtig bijprogramma en zullen en de Solo’s, de Shorttrack, de ST 250cc en de ST 500 cc met alle rijders aan de start verschijnen. Deze klassen zijn een aanvulling op het dagprogramma dat garant staat voor snelheid en veel spektakel.

Op zaterdag 27 augustus zullen de Jeugd en Nationalen aan de start verschijnen .

Deze dag wordt er gereden en gestreden en komen de Specials nationalen, de 65 cc en de 85 cc, de 125 cc cup, de 125cc jeugd, de Power Girls en de ST 250 cc en de ST500 cc cup aan de start.

Het bericht Zondag 28 augustus EK Finale zijspan in Eenrum verscheen eerst op Motor.NL.

Ducati World Premiere 2023 start op 2 september

Het Ducati World Première-seizoen begint weer. Vanaf 2 september krijgen we te zien wat er nieuw nieuw uit de fabriek in Borgo Panigale fabriek rolt voor het komende seizoen.

De uitzending van de eerste aflevering is gepland voor vrijdag 2 september om 19.00 uur, ter gelegenheid van de Grand Prix van San Marino en Riviera di Rimini. De premières zullen doorgaan tot 7 november. En je kunt ze live bijwonen.

Specificaties onthuld van Ducati V21L MotoE-racer

Er zijn zeven afleveringen gewijd aan de nieuwe modellen van Borgo Panigale: in september, oktober en november zullen de nieuwe modellen van de 2023-serie online worden onthuld, op de Ducati.com website, op het YouTube-kanaal en op de sociale netwerken van Ducati.

Hieronder staat het schema van alle afleveringen van de Ducati World Première 2023 web series:

  • 2 september 2022: Ducati World Première – Episode 1 | The Unexpected
  • 15 september 2022: Ducati World Première – Episode 2 | Ready for More?
  • 29 september 2022: Ducati World Première – Episode 3 | Unlock Earth
  • 7 oktober 2022: Ducati World Première – Episode 4 | This is Racing
  • 20 oktober 2022: Ducati World Première – Episode 5 | Push Forward
  • 28 oktober 2022: Ducati World Première – Episode 6 | Dare to be Bold
  • 7 november 2022: Ducati World Première – Episode 7 | Next Gen Freedom

Het bericht Ducati World Premiere 2023 start op 2 september verscheen eerst op Motor.NL.

In een wip uitverkocht: de 21 Panigale’s van de Lenovo Race of Champions

We dreigen in herhaling te vallen, maar maak ons niet wijs dat Ducati niet weet hoe het unieke motoren moet verpatsen. Als sluitstuk op de zopas afgelopen WDW 2022, organiseerde het Italiaanse merk immers een opmerkelijke veiling. Daarbij werden de Panigale V4S’en en V2’s geveild die deelnamen aan de Lenovo Race of Champions, afgelopen zaterdag. De nagenoeg perfecte replica’s van Ducati’s racemotoren – qua graphics, althans – gingen nadien als zoete broodjes over de toonbank.

Elektronische update voor 2023 Ducati Panigale V4

MotoGP-podium

Tijdens die Lenovo Race of Champions, namen 21 Ducati-racers uit MotoGP, WSBK en Supersport het tegen elkaar op op het circuit van Misano. Op de startgrid tekenden onder meer Pecco Bagnaia, Jack Miller, Michele Pirro, Johann Zarco, Jorge Martin, Enea Bastianini, Fabio Di Giannantonio, Luca Marini, Marco Bezzecchi, Alvaro Bautista, Michael Ruben Rinaldi en Danilo Petrucci present. Tot groot plezier van de aanwezige Ducatisti tijdens de WDW.

De bloemen gingen uiteindelijk naar Pecco Bagnaia. De Italiaan hield de pole vast en won voor Luca Marini en Marco Bezzecchi. Een volledig MotoGP-podium dus, bij de V4’s. In de reeks met de Panigale V2’s won SSP-racer Federico Caricasulo voor Nicholas Spinelli en Maximilian Kofler.

In enkele uren uitverkocht

Twee dagen na de race ging de verkoop van start. Enkel Ducati’s beste klanten kregen toegang tot het verkoopplatform, waar ze de motor van hun idool op de kop konden tikken. Alle motoren waren uitgerust met de beste Ducati Performance-accessoires voor het circuit, zoals Akrapovič titanium-uitlaten, Pirelli-slicks en Rizoma-hendelprotectoren. 

In luttele minuten na het openen van de biedingen, was Jack Miller’s #43 al verkocht. Meteen daarna wisselden ook de racewinnende #63 van Pecco Bagnaia en Johann Zarco’s #5 van eigenaar. In de volgende uren gingen alle andere machines over de toonbank. Zeiden we al dat ze in Borgo Panigale goed zijn in het verkopen van unieke motoren? Wat zeggen we, meesterlijk!

Het bericht In een wip uitverkocht: de 21 Panigale’s van de Lenovo Race of Champions verscheen eerst op Motor.NL.

Valentino Rossi racet komend weekend op Spa-Francorchamps!

Wie de Italiaanse recordwereldkampioen aan het werk wil zien op ’s werelds mooiste omloop, kan vanaf vandaag afzakken naar Spa. Daar probeert Valentino Rossi momenteel immers de snelste rondetijd neer te zetten. Niet op twee, maar op vier wielen, weliswaar: Rossi rijdt er immers mee met het Audi Sport Team WRT, tijdens de TotalEnergies 24 Hours of Spa.

TT Assen 2017: Valentino Rossi’s laatste MotoGP-zege

Waar en wanneer kijken?

Als je live wil kijken, dan kan dat door kaartjes te bestellen voor onderstaande uren/dagen via Ticketmaster, of lekker lui in de zetel via deze officiële livestream van TotalEnergies. De wedstrijd wordt ook live uitgezonden op Youtube.

Donderdag 28 juli

Vrije training 1, 10:50

Pre-kwalificatie, 16:15

Kwalificatie, 20:40

Vrijdag 29 juli

Superpole, 19.00 uur

Zaterdag 30 juli

Race, 16.45 uur

Het bericht Valentino Rossi racet komend weekend op Spa-Francorchamps! verscheen eerst op Motor.NL.

De elektrische KTM E-Duke kan er zo uitzien!

De elektrische revolutie is in volle gang en bijna alle toonaangevende motorfietsfabrikanten hebben hun elektrische programma’s aangekondigd. Een voorbeeld hiervan is KTM, die een tijdje geleden openlijk de E-Duke aankondigde. In het verlengde hiervan heeft ontwerper Siva Shanker zich een voorstelling gemaakt van KTM’s toekomstige elektrische streetfighter, en die ziet er net zo capabel uit als de bestaande Duke-reeks.

Eén blik op de render en de motorfiets ziet er onmiskenbaar KTM uit. Net als de bestaande modellen heeft het concept rondom scherpe carrosseriepanelen, overgoten met oranje graphics en vette KTM-stickers. Vooral het middengedeelte en het dashboard zijn indrukwekkend, met strakke tankpanelen en een gestroomlijnde koplamp bovenop, net als bij de KTM 790 Duke concept. Hetzelfde geldt voor de zwevende achterzijde met een LED-achterlicht en LED-richtingaanwijzers.

Video: Dani Pedrosa op KTM RC16 vs. Porsche 918 Spyder

Interessant is dat de ontwerper de E-Duke heeft uitgerust met een monocoque-achtig chassis in plaats van de gebruikelijke vakwerkconstructie die we bij KTM’s zien. Dit frame houdt een keurig gewikkeld blok bij elkaar dat plaats biedt aan de accu en de motor, waarvan we al weten dat ze een capaciteit van respectievelijk 10kW en 5,5kWh zullen hebben.

Andere chassiscomponenten zijn een USD-voorvork, een monoshock en tien-spaaks lichtmetalen wielen met dubbele remschijven voor en een enkele remschijf achter. De ontwerper heeft zelfs een offroad-versie van de naked bike in gedachten, met spaakwielen, een 19-inch voorwiel en offroad-banden. Gezien KTM’s rijke ADV geschiedenis klinkt een elektrische ADV van het merk heel goed mogelijk, zo goed zelfs, dat we kunnen wedden dat de Oostenrijkse reus er al aan werkt.

Om af te ronden, het KTM elektrische Duke concept is niet al te onrealistisch en er is een grote kans dat het uiteindelijke product hier op zal lijken. Nu weten we dat dit geen officiële schets is, maar bijna alle trekjes komen van bestaande KTM’s, en dat maakt dit veelbelovend.

Aangezien de motorfabrikant zijn EV-plannen al heeft aangekondigd, ligt de eerste elektrische Duke niet al te ver in de toekomst. Wij denken zelfs dat KTM ons allemaal zou kunnen ‘choqueren’ en de elektrische Duke op de komende EICMA van 2022 zou kunnen onthullen.

Het bericht De elektrische KTM E-Duke kan er zo uitzien! verscheen eerst op Motor.NL.

Yamaha investeert 88 miljoen euro in autonoom rijden

Yamaha heeft opnieuw een investering in autonome rijsystemen aangekondigd, dit keer gericht op het open source besturingssysteem Autoware. Technologie die in de toekomst wellicht ook kan worden toegepast op scooters voor stadsgebruik.

Op weg naar zelf rijden

Na de eerste motorfiets-robot-projecten die in 2016 en vervolgens in 2019 werden getoond, blijft Yamaha werken aan autonome rijsystemen en kondigde het onlangs een verdere investering in deze technologie aan.

Yamaha heeft namelijk besloten tot de koplopers te behoren bij de ontwikkeling van Autoware-software, het eerste open source besturingssysteem (OS) voor autonoom rijden, dat zich volgens de ontwerpers ‘inzet voor de ‘democratisering’ van autonoom rijden, zodat iedereen kan bijdragen aan de vooruitgang van deze technologie’.

Samen met Bridgestone en andere investeerders hielp Yamaha de totale investering op 12,1 miljard yen (ongeveer 88 miljoen euro) te brengen.

Yamaha toont in Japan zijn Motolator-simulator

Yamaha legde uit dat de autonome rijtechnologie dat samen met de andere partners wordt ontwikkeld, gericht is op ‘autonoom rijden bij lage snelheid onder specifieke omstandigheden’. Dit doet vermoeden dat Yamaha momenteel niet kijkt naar autonome technologie voor motorfietsen, maar het is logisch te veronderstellen dat het niet in dergelijke technologie zou investeren als het niet dacht dat deze uiteindelijk op zijn eigen producten zou kunnen worden toegepast.

Hoewel autonoom rijden niet veel zin zou hebben op bijvoorbeeld een Ténéré 700 of een R1, zou het wel kunnen werken op iets veel eenvoudigers, waar plezier minder belangrijk is. Een elektrische Neos bijvoorbeeld, of soortgelijke voertuigen: dus scooters voor stadsgebruik, waarvoor niet veel rijervaring nodig is. Kortom, op dit moment lijkt het onvermijdelijk dat ‘autonoom rijden’ op twee wielen er aan zit te komen.

Het bericht Yamaha investeert 88 miljoen euro in autonoom rijden verscheen eerst op Motor.NL.

Droomreis Patagonië: naar het einde van de wereld

Droom je ervan om naar ongerepte plekken in Argentinië en Chili te reizen, waar je je kunt vergapen aan de schoonheid van nationale parken, bergen, meren en gletsjers en waar je een diepe indruk krijgt van het leven en de cultuur van de gauchos? Ga dan met Edelweiss-tourguide Marc Adamiak mee op motoravontuur in Patagonië! Je start in het stadje Osorno, in het zuiden van Chili. Je rijdt vervolgens naar het noorden, waar je een snelle stop maakt in Pucón aan het meer van Villarrica. En dan passeer je de grens van Argentinië.

Door het prachtige merengebied baan je je een weg naar San Martín de los Andes. Dat is werkelijk een prachtige plaats. Over de lange Ruta 40 rijden we naar het zuiden en bereiken uiteindelijk El Bolsón. Dat is de hippiestad van Argentinië. Je volgende bestemming is het kleine bergdorp Futaleufú, net over de grens met Chili, waar wereldberoemde hoogtepunten zoals de gletsjer Perito Mureno bij El Calafate of het nationale park Torres des Paine op je wacht. Vergeet niet voldoende geheugenkaarten voor je camera mee te nemen, want het is gewoon uniek en adembenemend wat moeder Aarde je hier te bieden heeft. Na de oversteek van de Straat van Magellan kom je aan land in het magische Terra del Fuego, Vuurland. Hier maak je een rit door afgelegen en echt ongerepte gebieden voordat je eindelijk het einde van de wereld bereikt, Ushuaia. Het was een lange rit, die je je hele leven nooit meer zult vergeten. Daar durf ik mijn BMW onder te verwedden.

Lees hier meer over droomreis Patagonië.

Tourdatum

13 november tot 3 december 2022

Over Edelweiss Bike Travel

Sinds 1980 organiseert Edelweiss Bike Travel motorreizen in stijl. De reizen staan synoniem voor kwaliteit, betrouwbaarheid, deskundigheid en know-how. Niet voor niets hanteren ze het motto ‘The best ride there is’. Ruim 46.000 motorrijders zullen dat beamen.

Lees hier alles over Patagonië.

Het bericht Droomreis Patagonië: naar het einde van de wereld verscheen eerst op Motor.NL.