Ducati geeft sneak peek van 2023 Scrambler

Ducati organiseerde haar jaarlijkse bijeenkomst, de World Ducati Week, op het Misano World Circuit in Italië op 22-24 juli 2022. Tijdens deze gelegenheid streden Ducati MotoGP en WSBK coureurs tegen elkaar in de Race of the Champions. Naast de on-track actie, konden Ducatisti zich vergapen aan de nieuwste Panigale, Streetfighter, Multistrada en DesertX modellen van het merk, maar een geheime bezichtiging van de aankomende Scrambler stal de show.

Ducati verbood aanwezigen en journalisten om foto’s te maken van de vernieuwde retro, maar geschreven rapporten wijzen op een slankere, lichtere constructie en bijgewerkte technologie. Volgens verschillende Europese verkooppunten, zal de 2023 Scrambler vijf kilogram (11 pond) lichter zijn dan zijn voorganger. Dat gewichtsverlies betekent dat de beginnersvriendelijke naked van 189 kilogram naar 184 kilogram gaat.

De mooiste World Ducati Week aller tijden is afgelopen

De Scrambler is niet alleen fysiek lichter, hij is ook visueel lichter. Aanpassingen aan het frame, de swingarm en de gegoten wielen dragen bij aan het slanke figuur van de Duc, maar het bredere passagierszadel is geschikt voor meer avonturen met z’n tweeën. Het chassis kan veranderen in 2023, maar de olie/luchtgekoelde, Desmodromische, 803cc L-twin voldoet nu al aan de Euro 5 normen, dus we verwachten geen grote vermogensupgrades.

De ster van de show mag dan hetzelfde blijven, maar Ducati zal hem omringen met een nieuwe ondersteunende cast. Quickshifter en slipper clutch opties zouden de prestaties moeten verbeteren, terwijl volledige LED verlichting de weg zal wijzen. Het lijkt erop dat de Scrambler ook zijn ronde LCD display zal dumpen en vervangen zal worden door een rechthoekig TFT kleurendashboard.

De sneak peek onthulde ook dat Ducati in 2023 verwisselbare benzinetankdeksels zou kunnen introduceren. We hebben soortgelijke custom-friendly functies gezien op concurrerende neo-retro’s, maar alle accounts suggereren dat de Scrambler zijn kenmerkende gele tint zal behouden naast diverse klassieke kleurstellingen.

Terwijl Ducati een klein voorproefje gaf van de 2023 Scrambler, zal de firma het nieuwe model officieel onthullen op de EICMA 2022. De presentatie zal Ducati’s terugkeer naar deze motorbeurs markeren na een onderbreking van drie jaar. Gedurende die tijd onthulde het merk uit Bologna haar nieuwste en beste modellen via de Ducati World Premiere series, maar de Scrambler roll-out zou een grotere verschuiving terug naar de EICMA beursvloer kunnen betekenen.

Het bericht Ducati geeft sneak peek van 2023 Scrambler verscheen eerst op Motor.NL.

De mooiste World Ducati Week aller tijden is afgelopen

80.000 bezoekers gedurende de drie dagen met deelnemers uit 84 landen en meer dan 6 miljoen impressies op social media tijdens een evenement waarbij fans van over de hele wereld betrokken waren. De recordbrekende parade van motorfietsen kleurde het circuit van Misano en de hele Riviera Romagnola Pecco Bagnaia wint de Lenovo Race of Champions op de Panigale V4 S in speciale kleurstelling, na ook de snelste ronde te hebben gereden in 1m35.886s. Claudio Domenicali, Ducati CEO: “De World Ducati Week viert de diepste ziel van Ducati: wij verkopen geen motorfietsen, maar wij ontwerpen ervaringen voor onze fans

Elektronische update voor 2023 Ducati Panigale V4

De elfde editie van de World Ducati Week, die na een afwezigheid van vier jaar terugkeerde om Ducatisti en fans van de wereld op twee wielen samen te brengen voor drie dagen van passie, plezier en onvergetelijke ervaringen op het Misano World Circuit “Marco Simoncelli”, is officieel tot een einde gekomen.

De passie voor het merk en de wens om aanwezig te zijn bij de grote Ducati bijeenkomst trok vele fans naar Misano die, ondanks de moeilijkheden met verplaatsen en reizen die nog steeds kenmerkend zijn voor het scenario van vandaag, evenals de pandemie en de buitengewoon warme temperaturen van deze periode, de paddock overspoelden met 80.000 bezoekers gedurende de drie dagen. De deelnemers kwamen uit 84 landen, wat de wereldwijde dimensie van Ducati aantoont en de aantrekkingskracht die het merk heeft op motorrijders over de hele wereld.

De hoofdrolspelers van de drie dagen waren de 235 Ducati Official Clubs die aanwezig waren op het evenement en die samen met alle Ducati dochterondernemingen de animatie hebben verzorgd in de International Village.

Het bericht De mooiste World Ducati Week aller tijden is afgelopen verscheen eerst op Motor.NL.

World Supersport Wereldkampioen Aegerter en Ten Kate Racing naar JACK’S Racing Day

You’re Welcome! Bezoekers van JACK’S Racing Day op het TT Circuit Assen genieten GRATIS van motorracer en regerend World Supersportkampioen Dominique Aegerter op zijn Ten Kate Racing Yamaha.  Het grootste gecombineerde auto-, motor- en kartrace-evenement van Europa vindt deze zomer plaats van 5 tot en met 7 augustus. 

Dominique Aegerter

De 31-jarige Zwitser Dominique Aegerter debuteerde op 16-jarige leeftijd in het wereldkampioenschap 125cc. Na elf podiumklasseringen, waaronder een overwinning in de Grand Prix van Duitsland in Moto2 en overwinningen in de MotoE World Cup tekende hij eind 2020 bij het Nederlandse Ten Kate Racing team. Met de Yamaha R6 domineren rijder en team sindsdien het wereldkampioenschap Supersport. Vorig jaar pakte Aegerter maar liefst tien overwinningen en wist hij de wereldtitel met nog een race te gaan veilig te stellen. En eerder deze maand won ‘Domi’ in Engeland zijn negende race in successie, waarmee hij het record voor meeste overwinningen op rij in de categorie wist te evenaren en hard op weg lijkt naar het verbreken ervan. De Zwitser is hoe dan ook bezig de motorsportgeschiedenis te herschrijven, want voor het eerst staat één en dezelfde coureur in hetzelfde seizoen aan de leiding van zowel het wereldkampioenschap Supersport als de MotoE World Cup.

100 jaar Motorclub Assen: een eeuw motorsport in Drenthe

Ten Kate Racing Yamaha 

Ten Kate Racing uit Nieuwleusen behoort tot de meest succesvolle teams in het wereldkampioenschap Supersport. Tussen 2002 en 2014 behaalde het team maar liefst negen wereldtitels, waarvan zes titels op rij. In 2007 won het team zowel de World Superbike als World Supersport titel, een ongeëvenaarde prestatie in het wereldkampioenschap. Ook Ten Kate en de Racing Day kennen een lange geschiedenis. Vanaf de allereerste editie in het jaar 2000 verscheen het team regelmatig aan de start van de ONK-races tijdens de Racing Day met grote namen als Karl Muggeridge, Fabien Foret, Pere Riba, Chris Vermeulen, om bij latere edities spectaculaire demonstraties te verzorgen met de eerste Nederlandse wereldkampioen Michael van der Mark.

Met het GRATIS toegangsbewijs verkrijgbaar via JACK’s Casino & Sports, Ford, LKQ en jacksracingday.nl kunnen fans op zaterdag 6 of zondag 7 augustus genieten van races en demonstraties, van wereldkampioen Aegerter maar ook van 13-voudig F1 GP-winnaar David Coulthard. Kaarten voor de paddock, waar alle voertuigen en coureurs van dichtbij te bewonderen zijn, zijn te bestellen via jacksracingday.nl.  

Het bericht World Supersport Wereldkampioen Aegerter en Ten Kate Racing naar JACK’S Racing Day verscheen eerst op Motor.NL.

Ryvid Anthem uit USA wil gemak bevorderen

Ryvid heeft zijn Anthem elektrische motorfiets onthuld, met als doel rijplezier te combineren met gemak en ergonomie. Ryvid is een Amerikaans bedrijf gevestigd in Irvine, Californië, en hun Anthem motorfiets is, volgens hun website, ‘een compleet nieuwe kijk op EV-mobiliteit op twee wielen’.

De fiets is voorzien van Ryvid’s eigen technologie, waaronder een roestvrijstalen chassis, verstelbare rijhoogte (Ergo-Easy) en een verwisselbare accu.

Het is niet ongewoon in 2022 om motorfietsen te voorzien van met verstelbare onderdelen. Daarmee kun je de ergonomie voor verschillende motorrijders aanpassen in een poging om de toegankelijkheid te vergroten. De veervoorspanning, bijvoorbeeld, is vaak instelbaar op de achterschokdemper. Maar bij de Ryvid Anthem vinden we een verstelbare zadelhoogte, wat betekent dat de fiets comfortabel moet zijn voor mensen met verschillende verticale afmetingen. Ryvid noemt dit ‘Ergo-Easy’ en hiermee kan het zadel van de Anthem worden versteld tussen 762 mm en 863,6 mm.

Dit is natuurlijk helemaal niet nieuw. Er zijn aftermarket-onderdelen waarmee je de hoogte van je motorfiets ook kunt veranderen als je hem bijvoorbeeld iets hoger of korter wilt. Maar de Anthem heeft deze mogelijkheid al vanuit de fabriek. De instelbaarheid van de Anthem strekt zich ook uit tot de eindaandrijving en de vering. De eindaandrijving is instelbaar, zodat de motor optimaal presteert, zowel bij het van verkeerslicht naar verkeerslicht spurten in de stad, als bij het cruisen op de open weg. De voorvering heeft instelbare demping, net als de achterschokdemper.

Onthuld! CCM’s nieuwe Classic Tracker

Maar erg lang zul je niet rijden. De batterij van de Anthem heeft een capaciteit van slechts 4,3 kWh, wat betekent dat je in de ‘Eco Mode’ niet verder komt dan zo’n 120 km. In de ‘Sport Mode’ – die het regeneratieve remmen van de motor uitschakelt – val je na 80 km stil.

De motor van de Anthem produceert een piekkoppel van 72 Nm, wat betekent dat je de topsnelheid van 160 km/u vrij snel kunt bereiken; de Anthem weegt inclusief accu slechts 109 kg.

Ryvid verkoopt de Anthem voor zo’n € 7.650,- ($7.800) en als je in de VS woont en nu bestelt, krijg je zo’n € 488,- ($500) korting krijgen op de verzendkosten. De levering wordt verwacht in de zomer van 2023.

Het bericht Ryvid Anthem uit USA wil gemak bevorderen verscheen eerst op Motor.NL.

Motorrijder rijdt onder invloed van drank en drugs zonder rijbewijs en helm op gestolen motor

Hoe bont kun je het maken? Heel erg bont bleek afgelopen zaterdag. De politie heeft die middag een 28-jarige man aangehouden die zonder helm en onder invloed van drank en drugs over de vluchtstrook van de A58 reed.

Fotografie: ANP

De motorrijder, die ook geen rijbewijs had, probeerde nog weg te komen toen de politie eraan kwam, maar werd klemgereden bij het Brabantse Bavel.

De man heeft geen vaste woon- of verblijfplaats, aldus de politie. Agenten gingen poolshoogte nemen nadat ze de melding hadden kregen dat er iemand zonder helm over de vluchtstrook reed.

De verdachte ging onderuit met de gestolen motor toen hij de afslag bij Bavel nam en werd niet veel later aangehouden. De motor waarop hij reed was gestolen in Tilburg.

Bron: AD.nl

Het bericht Motorrijder rijdt onder invloed van drank en drugs zonder rijbewijs en helm op gestolen motor verscheen eerst op Motor.NL.

Onthuld! CCM’s nieuwe Classic Tracker

CCM heeft een nieuwe motorfiets uitgebracht als onderdeel van haar populaire Spitfire serie: de Classic Tracker.

De op flattrack geïnspireerde eencilinder gebruikt dezelfde basis als het Street Tracker-model, maar voegt een paar extra dingetjes toe om hem te laten opvallen.

Waarom heeft Google Maps nog geen oog voor motorfietsen?

De Classic Tracker is voorzien van een nieuw slimline uitlaatsysteem met dubbele uitlaat; een paar 19-inch spaakvelgen (die verkrijgbaar zijn in petrol blauw of zwart); een set weglegale Mitas flattracking-banden; J Juan-remmen (met een radiale remklauw en vier zuigers vooraan); een hydraulische Magura-koppeling en een aangepaste ophanging. Verder zijn er een stuur in scrambler-stijl, een gestikt zadel, een radiatorbeschermer als standaard en led-verlichting rondom.

Over de motorfiets zei vijfvoudig British Flat Track-kampioen Aiden Collins het volgende: ‘Deze motor voelt goed aan – alsof hij gebouwd is om te racen!’

Het basismodel van de Classic Tracker begint bij € 12.600,- (£10.695), en loopt op tot € 13.550,- (£11.495) als je de chromen afwerking wilt. Prijzen ex BPM enzo.

Het bericht Onthuld! CCM’s nieuwe Classic Tracker verscheen eerst op Motor.NL.

Waarom heeft Google Maps nog geen oog voor motorfietsen?

Google Maps is niet alleen een app voor het lokaliseren van een bepaalde positie. Het is ook een navigator die door steeds meer gebruikers wordt gekozen. Een van de belangrijkste kenmerken is de mogelijkheid om routes uit te stippelen afhankelijk van het gebruikte vervoermiddel. Afhankelijk van of we te voet, met de fiets, de auto of het openbaar vervoer reizen, berekent Google Maps de beste route. Nu staat een andere nieuwigheid op het punt zijn debuut te maken: routes speciaal voor elektrische voertuigen. De applicatie zal in feite routes kunnen berekenen die, ook al zijn ze langer, de batterij sparen.

Het vakblad 9to5google meldt dat er in de bètaversie 11.39 van Google Maps onmiskenbaar tekenen van deze dienst zouden zitten. In de applicatiecode werden boodschappen aangetroffen als: ‘krijg brandstofefficiënte routes die zijn afgestemd op het motortype van uw voertuig’; ‘bespaar meer brandstof door uw motortype te kiezen’; ‘deze informatie helpt Maps de route te vinden die u de meeste brandstof of energie zal besparen’.

Helft Nederlanders vindt motorrijden net iets te spannend en onveilig

Het ziet er dus naar uit dat Google Maps niet alleen batterij (of benzine) zal sparen, maar ook steeds gebruiksvriendelijker zal worden, met de mogelijkheid om ook de gegevens van de eigen auto in te voeren. Onder de berichten vinden we opnieuw: kies motortype; verander motortype.

Naast het optimaal beheren van de reisroute zal Google ook de autonomie kunnen berekenen (op basis van het ingevoerde voertuig) en bijgevolg de route aangeven, rekening houdend met de oplaad- (of tank-)stations. Bovendien kan Google, als het type voertuig bekend is, ook bevoorrechte routes aangeven. Denk aan de voordelen die elektrische auto’s hebben in veel LTZ’s (Limited Traffic Zones) bijvoorbeeld.

Kortom, Google doet echt zijn best om de navigatie zo veel mogelijk te personaliseren en van Maps een steeds nuttiger instrument te maken. De vraag rijst echter: waarom is er geen speciale navigatiemodus voor tweewielers? Motorrijders geven vaak de voorkeur aan scenic routes en vermijden bijvoorbeeld snelwegen of trajecten met slecht asfalt. En in het buitenland kun je in veel steden gebruik maken van bus- en taxistroken. Kortom, een motorkaart is hard nodig!

Het bericht Waarom heeft Google Maps nog geen oog voor motorfietsen? verscheen eerst op Motor.NL.

Rij heel de maand augustus GRATIS met een BMW R 18 B!

Lekker tokkelen over de boulevard, een bakkie koffie op zondagmorgen in Luik of van ons part een retourtje Gibraltar met een BMW R 18 B. Het kan allemaal en dat ook nog eens helemaal GRATIS! Tenminste, als je lid bent van de Motor.NL Riders Club, meedoet aan onderstaande winactie én een beetje geluk hebt.

In samenwerking met BMW mogen wij één Motor.NL Riders Club-lid heel blij maken met 31 dagen gratis rijden op de BMW R 18 B. Je weet wel, die gave BMW met een 1802cc metende Big Boxer en die de gebundelde kracht combineert van de BMW Motorrad Touring-geschiedenis en de emotionaliteit van de R18-familie.

De BMW R 18 B in het kort

Cilinderinhoud 1802cc
Koppel 158 Nm @ 3000 tpm
Zithoogte 720 mm
Tankinhoud 24 liter (ca.)

De gelukkige winnaar mag de motor ophalen op 1 augustus 2022 bij BMW Nederlander en hoeft die pas weer op 31 augustus 2022 terug te brengen. In totaal heb je liefst 5.000 vrije kilometers dus even op en naar Gibraltar kan echt! Vul onderstaand formulier in en win deze toffe prijs t.w.v. € 2.800,-! Deze winactie is exclusief voor de Motor.NL Riders Club!


Kennisgeving: Voor dit product is een JavaScript vereist.


Ps. Voor de helderheid melden wij wel even dat er een eigen risico van €1.000,- per schadegeval geldt.

Niet gewonnen? Niet getreurd!

Net als bij motorracen, kan er bij deze actie helaas maar eentje winnen en das zuur als je nét niet die gelukkige winnaar bent. Maar niet getreurd. Tot en met 30 september 2022 kun je hier voor een speciaal actietarief van 75 euro per dag een R 18 huren.

Het bericht Rij heel de maand augustus GRATIS met een BMW R 18 B! verscheen eerst op Motor.NL.

10 leuke feitjes over Harley-Davidson

Harley-Davidson is misschien wel het beroemdste motormerk ter wereld. Sterker nog, het is misschien wel een van de beroemdste merknamen ter wereld, punt. Sinds 1903 is Harley-Davidson de belichaming van de Amerikaanse motorfietsindustrie, natuurlijk geholpen door het feit dat het merk als een van de twee de Tweede Wereldoorlog overleefde en, decennialang daarna, de enige Amerikaanse motorfietsfabrikant was.

Het is een wilde rit geweest, met veel ups en downs, successen en mislukkingen, goede en slechte tijden. Dus leun achterover en geniet van onze lijst met leuke feitjes over Harley-Davidson.

1. Het begon allemaal met een blok

Het verhaal van Harley-Davidson (H-D) begon toen William S. Harley, samen met zijn vrienden Arthur en Walter Davidson, een klein motorblok bouwde die ontworpen was om in een gewoon fietsframe te passen, als aanvulling op de trapinspanning van de berijder. Het was geen succes: de fiets slaagde er niet in om zelfs de kortste of mint steile heuvels te beklimmen met de kracht van de motor alleen.

Het trio liet zich niet ontmoedigen en ontwierp een groter motorblok en een eigen frame. En de eerste machine was klaar in 1904.

Waardevaste motoren: investeren én verdienen aan motorfietsen

2. Grootste motorfietsfabrikant ter wereld

Tegen 1905 werden Harley-Davidson motorfietsen ‘in massa geproduceerd’, hoewel die bewering enige nuancering behoeft, aangezien er in 1905 in totaal acht motorfietsen werden gebouwd en verkocht! Tegen 1920 was Harley-Davidson echter de grootste motorfietsfabrikant ter wereld, met 2.000 dealers in 67 landen.

3. Terug naar fietsen

In 1916, in een poging om de naam Harley-Davidson in de jonge, nog niet motorrijdende geesten te planten, keerde het bedrijf terug naar de fabricage van fietsen. De onderdelen werden gemaakt door de Davis Sewing Machine Company uit Dayton, Ohio, en verscheept naar H-D in Milwaukee voor assemblage.

De fietsen waren goed gemaakt, aantrekkelijk en comfortabel, maar helaas te duur: ze verkochten niet goed en de productie eindigde in 1921.

4. Het blok

Harley Davidson was en zal voor altijd geassocieerd worden met de V-twin. De eerste 45° V-twin verscheen in 1909 en is sindsdien de enige motorconfiguratie gebleven die Harley-Davidson voor zijn motorfietsen heeft gebruikt.

In 1960 kocht H-D echter een aandeel van 50% in de Italiaanse fabrikant Aermacchi en produceerde Aermacchi-Harley-Davidson motorfietsen, gebruik makend van het Aermacchi eencilinder motorontwerp. Maar dit waren nooit echte Harley-Davidsons.

In 1974 kocht AMF-Harley Davidson de resterende 50 % van Aermacchi, en in 1978 werd het verkocht aan het Italiaanse Cagiva-concern.

5. Er zijn slechts negen Harley-Davidson V-twin motorontwerpen geweest

Sinds 1903 heeft Harley-Davidson slechts negen verschillende V-twin-motoren met grote cilinderinhoud ontworpen en gebouwd: Flathead, Knucklehead, Panhead, Shovelhead, Evolution, Twin Cam, Revolution, Milwaukee Eight, en Revolution Max.

Hoewel de basisstructuur van de motor behouden is gebleven, zijn het de cilinderkopontwerpen, en beter gezegd, de kleppendeksels die veranderd zijn, waardoor de bijnamen van de motoren zijn ontstaan.

Bovendien wordt de Sportster al sinds 1957 geproduceerd en is hij vandaag de dag nog steeds in productie.

Nu we het toch over motoren hebben, het kenmerkende H-D motorgeluid, liefkozend omschreven als ‘potato-potato’, is een product van de ontstekingssystemen van de vroegste motoren. Het gebruik van slechts één set punten voor beide cilinders (zonder verdeler) betekende dat de bougies van beide cilinders op hetzelfde moment ontstaken, ongeacht welke zuiger het bovenste dode punt van de compressieslag naderde. De hoek van 45° tussen de cilinders betekende ook dat er duidelijke, ongelijke intervallen waren tussen het ontsteken van de cilinders, vandaar het klonterige geluid dat zo anders is dan dat van elke andere V-twin, zoals die van Vincent of Ducati.

Harley heeft zelfs geprobeerd een handelsmerk te verkrijgen voor het motorgeluid, maar slaagde daar niet in omdat een toegekend handelsmerk praktisch niet afdwingbaar is.

6. Slechts een van de twee fabrikanten die de Grote Depressie overleefden

Tot het einde van de jaren 1920 waren er honderden Amerikaanse motorfietsfabrikanten, sommige met een levensduur van twintig jaar, andere slechts één of twee. De Grote Depressie decimeerde de motorfietsindustrie en slechts twee fabrikanten overleefden: Harley Davidson en Indian.

Zoals zoveel andere industrieën overleefde Harley door zich toe te leggen op de fabricage van andere producten dan motorfietsen, zoals industriële motoren. Ondanks de moeilijke omstandigheden, ontwierp en produceerde H-D de driewielige Servicar in 1932, een model dat tot 1973 in de Harley-catalogus zou blijven. Interessant is dat de Servicar de eerste civiele H-D was die werd uitgerust met een elektrische starter, in 1964.

7. Er was een echt zwijn (HOG)

Tegenwoordig kunnen bezitters van een Harley-Davidson lid worden van de broeder- en zusterschap die de Harley Owners Group, of H.O.G, is, vaak afgekort tot gewoon Hog. Harley-Davidsons worden ook wel varkens genoemd. De oorsprong van dit woord is interessant.

In de jaren twintig van de vorige eeuw was er een groep boerenjongens die in het weekend met hun Harley’s gingen racen op de board of dirt tracks in de buurt. Hun mascotte was een levend varken (hog) dat de jongens vaak vergezelde op overwinningsrondjes.

8. Hoe krijg je een slechte reputatie

Tegen het einde van de jaren 1960 daalde de verkoop van H-D sterk en had het bedrijf het financieel moeilijk. Er waren gesprekken gaande met een bedrijf dat gespecialiseerd was in het opkopen van bedrijven in moeilijkheden om vervolgens de activa te verkopen en het bedrijf te liquideren.

Dit had gemakkelijk het lot van H-D kunnen zijn als American Machine and Foundry (AMF) niet had ingegrepen en het noodlijdende Harley Davidson-concern niet had gekocht.

AMF maakte recreatie- en vrijetijdsproducten, waaronder bowlinguitrustingen, en wist niets van het bouwen van motorfietsen, laat staan van het ontwikkelen van het merk en het ondersteunen van de klanten. De kwaliteit daalde als een steen in de jaren 1970 en het was pas toen een consortium van 13 voormalige H-D executives tussenbeide kwam en het bedrijf terugkocht dat de zaken begonnen te keren.

De schade aan de reputatie van Harley was echter al aangericht en het bedrijf vecht vandaag de dag nog steeds om van het etiket ‘onbetrouwbaar’ af te komen, ook al staan de producten van het bedrijf al decennialang model voor betrouwbaarheid.

9. Elke kleur, zolang het maar geen groen is

Het schijnt dat Harley-Davidson rijders bijgelovig zijn en niet op een Harley willen rijden die groen is geverfd. Daar zijn verschillende theorieën over.

Een ervan is dat toen de ex-militaire Harley WLA-modellen na de tweede wereldoorlog uit Europa werden terugkwamen, na gediend te hebben in het leger, ze werden opgeknapt, gespoten en doorverkocht. Maar ze werden vaak slecht opgeknapt en waren onbetrouwbaar, zodat ze regelmatig kapotgingen. Omdat ze ooit groen waren geweest, waren de eigenaren bevooroordeeld ten opzichte van groene motorfietsen.

Een andere theorie is dat het rijden op een motorfiets waarop een soldaat zou zijn gesneuveld, ongeluk bracht.

Nog een andere theorie stamt uit de begindagen van de motorsport: Britse motorfietsen werden groen geverfd in hun nationale racekleur en versloegen vaak Amerikaanse motorfietsen, zodat elke zichzelf respecterende Amerikaan niet dood zou worden gezien op een groene Harley Davidson.

Johnny Depp en de Harley-Davidson die hem tot sekssymbool maakte

10. Harley-Davidson was ooit eigenaar van MV Agusta

In een van de vreemdste episodes in zijn geschiedenis verloor Harley-Davidson ooit een enorme som geld door een van de meest gerespecteerde namen in de motorbranche te kopen en vervolgens te verkopen.

De Italiaanse motorfabrikant MV Agusta domineerde de grand prix-races in de jaren ’50, ’60 en begin ’70 en produceerde enkele van de meest exotische wegmotoren die niet alleen enorm duur waren, maar ook zeer zeldzaam.

In 2008 gaf Harley Davidson om een of andere onverklaarbare reden 109 miljoen dollar uit om MV Agusta te kopen.

Nog geen twee jaar later sloeg de bankencrises toe in de wereld en stortte de verkoop van sportmotoren in. De raad van bestuur van Harley verkocht MV Agusta terug aan de gebroeders Castiglioni voor 3 euro. Maar ze moesten ook $26 miljoen borg storten om de Italianen werkkapitaal te geven voor de komende 12 maanden.

Al met al een vrij dure episode. Tegelijkertijd trok Harley de stekker uit Buell en gaf er de voorkeur aan het geld te besteden aan Harley-Davidson en niet aan andere merken. Dik toen jaar laten blijkt dat een juiste beslissing geweest.

Het bericht 10 leuke feitjes over Harley-Davidson verscheen eerst op Motor.NL.

Yamaha toont in Japan zijn Motolator-simulator

Alle motorfietsbedrijven vertrouwen op systemen waarmee essentiële parameters al in de ontwikkelfase onmiddellijk gecontroleerd kunnen worden. De simulator waarmee Yamaha z’n nieuwe motoren ‘in de gaten houdt’ is behoorlijk geavanceerd

Het uitdokteren van een rijpositie is allesbehalve eenvoudig en voor de hand liggend bij het ontwerpen van een nieuwe motorfiets. Natuurlijk is er software en de gevoeligheid van de ontwerper, maar toch kost het optimaliseren van de ergonomie vele uren werk en testen.

Krijgt de Yamaha Tracer 900 GT een radar en dus adaptive cruise-control?

Yamaha Motor heeft op de Sci-Fi Prototyping-beurs in Japan zijn Motolator-simulator getoond, waarmee de rijder snel kan experimenteren en veranderingen kan doorvoeren en de rijpositieparameters kan verifiëren.

Het gaat niet alleen om de driehoek zadel-stuur-pedaal, maar ook om de dimensionering van de oppervlakken die in contact komen met de berijder, de verschillende breedtes en hoeken van de steunpunten, de dimensionering van stuur, bedieningsorganen en voetsteunen in vele mogelijke posities.

De ideale ergonomie hangt uiteraard af van de bestemming van het specifieke model, maar ook andere variabelen zoals de gemiddelde lichaamsgrootte in specifieke geografische gebieden spelen een rol. Maar ook hoeveel gewicht moet worden toegekend aan comfort en hoeveel aan sportieve directheid? Zelfs met de bediening van de gashendel, koppeling, rem en de versnellingsbak kan worden geëxperimenteerd, zodat ze het juiste gevoel kunnen doorgegeven.

Motolator kan dit alles getrouw reproduceren tijdens de ontwikkelingsfase en is in hoge mate aanpasbaar. Het Yamaha-projectteam kan snel veranderingen evalueren en experimenteren. Bij het testen op de weg kunnen vervolgens nog meer aanpassingen worden aangebracht. Je hebt misschien wel eens foto’s gezien van motorfietsen met meervoudige bevestigingsplaten voor de voetsteunen. Maar dan zijn de belangrijkste keuzes al gemaakt.

Alle fabrikanten gebruiken min of meer van soort systemen om het werk van de projectteams te vergemakkelijken, maar de Yamaha-simulator heeft een groot aantal parameters die je kunt wijzigen. Het heeft ook een mooi design, wat geen kwaad kan bij de ontwikkeling van toekomstige motorfietsmodellen.

Het bericht Yamaha toont in Japan zijn Motolator-simulator verscheen eerst op Motor.NL.