Yamaha investeert 88 miljoen euro in autonoom rijden

| |

Yamaha heeft opnieuw een investering in autonome rijsystemen aangekondigd, dit keer gericht op het open source besturingssysteem Autoware. Technologie die in de toekomst wellicht ook kan worden toegepast op scooters voor stadsgebruik.

Op weg naar zelf rijden

Na de eerste motorfiets-robot-projecten die in 2016 en vervolgens in 2019 werden getoond, blijft Yamaha werken aan autonome rijsystemen en kondigde het onlangs een verdere investering in deze technologie aan.

Yamaha heeft namelijk besloten tot de koplopers te behoren bij de ontwikkeling van Autoware-software, het eerste open source besturingssysteem (OS) voor autonoom rijden, dat zich volgens de ontwerpers ‘inzet voor de ‘democratisering’ van autonoom rijden, zodat iedereen kan bijdragen aan de vooruitgang van deze technologie’.

Samen met Bridgestone en andere investeerders hielp Yamaha de totale investering op 12,1 miljard yen (ongeveer 88 miljoen euro) te brengen.

Yamaha toont in Japan zijn Motolator-simulator

Yamaha legde uit dat de autonome rijtechnologie dat samen met de andere partners wordt ontwikkeld, gericht is op ‘autonoom rijden bij lage snelheid onder specifieke omstandigheden’. Dit doet vermoeden dat Yamaha momenteel niet kijkt naar autonome technologie voor motorfietsen, maar het is logisch te veronderstellen dat het niet in dergelijke technologie zou investeren als het niet dacht dat deze uiteindelijk op zijn eigen producten zou kunnen worden toegepast.

Hoewel autonoom rijden niet veel zin zou hebben op bijvoorbeeld een Ténéré 700 of een R1, zou het wel kunnen werken op iets veel eenvoudigers, waar plezier minder belangrijk is. Een elektrische Neos bijvoorbeeld, of soortgelijke voertuigen: dus scooters voor stadsgebruik, waarvoor niet veel rijervaring nodig is. Kortom, op dit moment lijkt het onvermijdelijk dat ‘autonoom rijden’ op twee wielen er aan zit te komen.

Het bericht Yamaha investeert 88 miljoen euro in autonoom rijden verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Droomreis Patagonië: naar het einde van de wereld

De elektrische KTM E-Duke kan er zo uitzien!

Volgende