Moto Morini X-Cape 1200 Adventure gepland voor eind 2023

De eerste teaserfoto’s zijn al gepubliceerd en nu zijn er ook testritten gemaakt met de Moto Morini X-Cape 1200 Adventure. Het motorfiets lijkt klaar voor serieproductie, dus het zal niet lang meer duren voordat het definitieve model wordt onthuld.

De verwantschap met de X-Cape 650 is onmiskenbaar, het hoge, slanke en grotendeels hoekige ontwerp is ook te vinden op de 1200-versie. Natuurlijk is de X-Cape 1200 iets groter.  Het ontwerp van de koplampen is gewijzigd en is nu meer verhoogd.

Geslaagde stijloefening: Moto Morini X-Cape ADV-R

Wat zeggen de foto’s over de Moto Morini X-Cape 1200 Adventure?

Het motorblok is gebaseerd op de 1200cc-V-twin die Moto Morini ook voor de Corsaro en Milano heeft gebruikt. Het blok is aangepast aan de Euro5-norm. Met dit blok komt de X-Cape in dezelfde klasse terecht als de Honda CRF 1100L Africa Twin, Suzuki V-Strom, KTM 1290 Super Adventure of de Ducati Multistrada V2, ook al is nog niet echt duidelijk of de motor echt precies 1200 cc heeft en hoeveel vermogen hij genereert.

De V2 werd getransplanteerd in een buisvormig brugframe. De voorkant wordt gedempt door een upside-down vork en de remmen zijn voorzien van een dubbel schijfsysteem en radiaal gemonteerde Brembo-remklauwen met vier zuigers. Het is nog niet duidelijk of deze standaard zullen worden gemonteerd of alleen als optie.

Aan de achterzijde zijn een normale dubbelzijdige achterbrug en een centrale schokdemper te zien. Voor de wielen werd gekozen voor passende spaakwielen in de maten 19-inch voor en 17-inch achter.

Het is nog niet bekend hoe de uitrusting en rijhulpsystemen eruit zullen zien. ABS is echter verplicht in Europa, dus dat kunnen we in ieder geval verwachten. Vermoedelijk zullen ook led-lampen worden gebruikt voor de verlichtingscomponenten.

Test 2023 Moto Morini Seiemmezzo SCR & STR: zesenhalf maal twee

Italiaans merk in Chinese handen

Moto Morini is een Italiaans merk met een lange traditie dat in moeilijkheden kwam en in 2009 faillissement moest aanvragen. Inmiddels behoort het merk tot de Chinese Zhongneng Vehicle Group.

Het bericht Moto Morini X-Cape 1200 Adventure gepland voor eind 2023 verscheen eerst op Motor.NL.

Video: Marc Márquez en Max Verstappen op Motegi

Het Japanse circuit was het toneel van ‘Honda Thanks Day 2022’, waarop alle rijders van de Japanse fabrikanten bijeenkwamen, te beginnen met de MotoGP en de Formule 1.

VIDEO – Quartararo vs. Hamilton: kop aan kop bij het jetsurfen

‘Honda Thanks Day’ is een uniek evenement dat elk jaar in Motegi alle rijders en voertuigen samenbrengt die voor Honda over de wereld racen. Een spektakel voor het publiek, dat het beste van de motorsport in actie kan zien: Formule 1, MotoGP, motorcross, trials en meer.

Ook de editie van 2022 was spectaculair, met F1-kampioen Max Verstappen en Marc Márquez die de fans gek maakten. De twee coureurs presteerden niet alleen op hun voertuigen, maar namen ook deel aan een kartrace. In de video zie je de hoogtepunten van de Honda-party, met excuus voor de matige kwaliteit.

Het bericht Video: Marc Márquez en Max Verstappen op Motegi verscheen eerst op Motor.NL.

Stijlwijzigingen voor 2024 KTM 1290 Adventure S

Er staan grote veranderingen op stapel voor de 1290 Adventure S. De KTM werd gefotografeerd tijdens testritten waarop de nieuwe styling en andere nieuwigheden zichtbaar zijn.

De derde generatie van de KTM 1290 Adventure S ging in 2021 in de verkoop en werd aangedreven door een 75° V2 met 160 pk, gekoppeld aan geavanceerde elektronica, waaronder semi-actieve vering, radar met adaptieve cruisecontrol en bochtverlichting. Maar in Mattighofen wordt duidelijk gewerkt aan de volgende generatie, die naar verwachting als modeljaar 2024 zal arriveren.

Een ontwikkelingsmodel werd gefotografeerd tijdens een test op een voor het verkeer openbare weg. De beelden tonen enkele duidelijke vernieuwingen aan, die gepaard gaan met meer verborgen wijzigingen. Bijvoorbeeld die nodig zijn voor de gebruikelijke toename van de prestaties (niet zozeer en niet alleen wat betreft de motorprestaties om duidelijk te zijn) en de aanpassing aan de Euro5+-emissienorm, die over iets meer dan een jaar van kracht wordt.

KTM haalt 790 Duke uit de mottenballen

Een volledige aerodynamische en functionele restyling is onmiddellijk zichtbaar, die de gehele bovenbouw betreft zonder afbreuk te doen aan de verlaagde brandstoftankoplossing.

Aan de voorkant is er een gloednieuwe koplampunit die duidelijk verschilt van eerdere vormen, bestaande uit een kleine centrale led-koplamp. Die voor de bochtenverlichting komt er naar verwachting boven. Er omheen zit de verticale DRL-lampjes, die de koplamprand vormen.

Onderaan merkt je de aanwezigheid op van de voorste radarsensor. Dit is een wat eenvoudige esthetische oplossing, die qua ontwerp lijkt op de koplamp van het 1290 Super Duke GT diet afgelopen voorjaar werd getest.

Hoewel niet definitief, zie je aan de voorzijde beter uitgewerkte deflectoren, die de aerodynamische bescherming moeten verbeteren.

De KTM heeft lichtmetalen velgen met spaken die vergelijkbaar zijn met die van de 1290 die momenteel te koop is, met afmetingen van 19-inch voor en 17-inch achter.

Enkele kleine verschillen zijn te zien in het ontwerp van het frame. De achterbrug van gegoten aluminiumlegering lijkt identiek. Het zijpaneel/railrack/handvat is dat van het huidige model, maar er zijn verschillende geïntegreerde bevestigingen voor de zijtassen te zien.

Het bericht Stijlwijzigingen voor 2024 KTM 1290 Adventure S verscheen eerst op Motor.NL.

Is de BMW R 12 S in 2023 een opvolger van de R NineT?

BMW heeft nog een handelsmerkaanvraag ingediend voor de naam R 12. Deze keer werd er een ‘S’ aan het einde toegevoegd, wat een hoop theorieën en speculaties oproept over waar BMW in de toekomst met zijn modellenlijn naar toe wil.

Eerder diende BMW een handelsmerkaanvraag in voor de naam ‘R 12’, waarvan aanvankelijk nog steeds werd gedacht dat het een cruiser zou zijn met een ‘kleinere’ cilinderinhoud dan de enorme R 18. De naam R 12 werd door BMW geregistreerd in de VS, Japan, Australië en Duitsland. De aanvraag werd aanvaard op 17 februari 2022 en vanaf juni 2022 heeft BMW het recht die naam te gebruiken tot 2031, behoudens verlenging en uitbreiding.

2023 BMW R 1300 GS krijgt een nieuw chassis

Destijds was de gedachte dat BMW de R1200C een echte opvolger zou geven. Te oordelen naar de naam, lijkt het erop dat het nieuwe model het ontwerp van de R 18 zou kunnen volgen. Nieuw bewijs suggereert echter dat er meer achter de R 12 naam zit dan een nieuwe cruiser van het merk.

‘R 12 S’ werd als handelsmerk geregistreerd en voor zover het gaat om S-modellen in de BMW line-up, vertelt de S je dat het een ‘sportief’ model wordt, mogelijk met een kuip. De aanvraag voor de R 12 S naam werd gedaan op 18 oktober 2022.

Bronnen zoals Motorcycle.com speculeerden dat de aanvraag wijst op een opvolger van de R NineT vanwege die ‘S’. De achterliggende gedachte is dat de R NineT een nieuw platform krijgt, omdat de letter ‘R’ gevolgd door slechts twee cijfers verwant is aan het formaat van de R 18, dat ook gedeeld wordt met andere historische modellen uit het portfolio van het Duitse merk.

Het is dus waarschijnlijk dat de nieuwe R 12 en R 12 S retro-geïnspireerde modellen zullen zijn met een cilinderinhoud van ongeveer 1200 cc. Bovendien werd de R NineT in 2013 geïntroduceerd, de 90ste verjaardag van BMW Motorrad. Volgend jaar bestaat het merk 100 jaar en R TenT’ klinkt dan gewoonweg vreemd. Er valt dus een meer verstandige naam te verwachten, R 12.

Andere bronnen zoals Cycle World speculeren dat de ‘S’ kan betekenen dat de R 12 een chiquere versie krijgt van het basismodel in de line-up. Zonder al te diep op speculaties in te gaan, lijkt het erop dat het verhaal beide kanten op kan gaan. Of BMW een opvolger voor zijn R NineT uitbrengt, blijft dus vooralsnog een vraag.

Het bericht Is de BMW R 12 S in 2023 een opvolger van de R NineT? verscheen eerst op Motor.NL.

KTM haalt 790 Duke uit de mottenballen

Begin 2021 werd de KTM 790 Duke vervangen door het 890-model. In 2023 keert ‘The original Scalpel’ terug aan het front.

Geschikt voor A2-rijbewijs

De KTM 790 Duke is nog steeds super wendbaar en gericht op rijplezier. De vertrouwde LC8c-tweecilinder met 799 cc zorgt voor de aandrijving. Het blok voldoet aan de Euro5-eisen en levert 95 pk (70 kW) en 87 Nm. Dit betekent dat de 790 Duke voldoet aan de eisen voor A2-conform gasgeven tot 48 pk (35 kW), wat met de huidige 890 Duke R niet mogelijk is omdat het vermogen (121 pk) te hoog is een A2-rijbewijs.

De KTM 790 Duke is speciaal ontworpen voor koppel en moet een perfecte combinatie bieden van controleerbaar vermogen en prestaties. Het verbruik per 100 km bedraagt 4,4 liter.

Uitrusting van de KTM 790 Duke

De KTM 790 Duke heeft drie rijmodi: Rain, Street en Sport. De instellingen beïnvloeden de gasrespons en de tractiecontrole. De tractiecontrole werkt afhankelijk van de hellingshoek.  Verder is er bochten-ABS met een Supermoto-modus (ABS uitgeschakeld op het achterwiel), een 5-inch tft-kleurenscherm en led-technologie in de koplamp (incl. dagrijlicht) en in het achterlicht. Zelf omschrijft KTM de 790 Duke als de motorfiets met het beste en modernste elektronicapakket in het middensegment. Een Quickshifter+, motorrem, een circuitmodus, cruisecontrol, een bandenspanningscontrolesysteem en KTM MY RIDE-connectiviteit voor telefoon en muziek kunnen als opties worden besteld.

Kleine updates voor 2023 KTM 690 SMC R en 2023 690 Enduro R

De software-opties zijn reeds in de fabriek geïnstalleerd, maar moeten worden ontgrendeld. KTM biedt de mogelijkheid om alle softwareopties gedurende maximaal 1.500 km te testen, zodat je daarna kunt beslissen of je ze tegen betaling wilt activeren.

Ergonomisch stuur

Het stuur is 810 mm breed en kan in vier posities op de drievoudige klem worden gemonteerd. Bovendien is het mogelijk het in drie stappen te draaien om de rijpositie perfect aan te passen aan de eigen behoeften.

Wie vaak op het circuit rijdt of in het algemeen graag met een omgekeerd schakelschema rijdt (1e versnelling omhoog, alle andere versnellingen omlaag) kan dit zonder extra onderdelen veranderen.

Beschikbaarheid en prijs

De KTM 790 Duke staat vanaf januari in de showrooms van de dealers. Voor de kleur kun je kiezen uit het klassieke oranje of een grijs-zwarte variant. Een prijs hebben we – nog – niet aangetroffen ip de site van KTM Nederland.

Het bericht KTM haalt 790 Duke uit de mottenballen verscheen eerst op Motor.NL.

De beroemdste motorrace ter wereld is terug in TT Isle of Man – Ride on the Edge 3

Tijdens de Milan Games Week presenteert RaceWard Studio, het race-label van Nacon Studio Milan, zijn volgende motorsportsimulatie-game: TT Isle of Man – Ride on the Edge 3.  Deze game is ontwikkeld door veteranen van de studio die al vele motorrace-games op hun naam hebben staan en laat gamers de sensaties beleven van de gevaarlijkste motorrace ter wereld.

Yamaha R7 Cup: betaalbaar raceplezier

De TT Isle of Man vindt plaats op een circuit van 60 kilometer waarop de coureurs met hun machtige motorfietsen waanzinnige risico’s nemen voor de ultieme titel: kampioen van de TT Isle of Man. TT Isle of Man – Ride on the Edge 3 bevat de officiële content van de 2022 TT (teams, motorfietsen en circuits) en biedt een even unieke als authentieke ervaring. Met de kracht van de KT Engine en de uitgebreide ervaring van het team (die ze eerder al goed gebruikten voor RiMS Racing) brengt RaceWard Studio alle spanning en passie van de iconische race tot leven. Het realisme van de TT Isle of Man – Ride on the Edge-serie is van zo’n hoog niveau dat eerdere games door professionele motorcoureurs werden gebruikt om zich voor te bereiden op de echte race!

TT Isle of Man – Ride on the Edge 3 biedt 32 verschillende circuits, waaronder huidige en historische banen, bijna 40 Superbike- en Supersport-motoren en -coureurs, en verbeterde physics. Het nemen van bochten en op de juiste momenten remmen vereist dit keer meer precisie dan ooit, terwijl motorupgrades spelers alle tools geven die ze nodig hebben voor maximale prestaties.

TT Isle of Man – Ride on the Edge 3 heeft een nieuwe ‘Open Roads’-feature die een centrale rol speelt in de game. In deze spelvariant kunnen spelers hun eigen weg over het Isle of Man vinden op een wegennet van 200 kilometer, met vele uitdagingen om te voltooien, inclusief online-competities en wekelijkse en maandelijkse evenementen.

“Na de geweldige feedback die we ontvingen op RiMS Racing, hebben we al onze expertise met veel plezier ingezet voor deze waanzinnige race,’ zei Marco Ponte, CEO en Creative Director bij RaceWard Studio. “Als team ontwikkelaars met een enorme passie voor motorraces, was het ons een grote eer om de officiële game te maken van deze legendarische race, voor motorliefhebbers van over de hele wereld.”

TT Isle of Man – Ride on the Edge 3 verschijnt in mei 2023 voor pc, PlayStation4, PlayStation5, Xbox One, Xbox Series X|S en Nintendo Switch.

Het bericht De beroemdste motorrace ter wereld is terug in TT Isle of Man – Ride on the Edge 3 verscheen eerst op Motor.NL.

Norton F1 verkocht op een veiling voor meer dan 50.000 euro

Een Norton 588 cc F1 met slechts 950 kilometer op de teller werd geveild bij Autoclassica in Milaan. Het is de tweede motorfiets die ooit in Italië is ingevoerd, met slechts twee vorige eigenaars, en is in werkelijk uitstekende staat. De prijs… het is bijna een koopje!

Norton Commando 961 gereed voor introductie

Op de Bonhams veiling in Milaan tijdens de Autoclassica 2022 werd een zeldzame Norton F1 geveild. Norton produceerde tussen 1990 (zoals het voorbeeld in kwestie) en 1991 een supersportwagen met een 588 cc tweecilinder wankelmotor, die de lichtheid van de 600 – 192 kg – combineerde met de prestaties van de 750 dankzij zijn 95 pk. De raceversie, genaamd RCW 588, won ook een editie van het Britse F1-kampioenschap (vandaar de naam), in feite de ‘voorloper’ van de moderne Superbike.

Het geveilde exemplaar heeft slechts twee eigenaren gehad en heeft slechts 590 mijl (ongeveer 950 km) afgelegd. De motor is praktisch een collector’s item, want er zijn in totaal ongeveer 130 motoren geproduceerd – praktisch met de hand – en dit is het nummer 2 dat ooit in Italië is ingevoerd. Deze kenmerken leidden ertoe dat dit model werd afgehamerd op een veilingprijs van 52.900 euro. Een lager bedrag dan Bonhams’ eerste taxaties van tussen de 60.000 en 80.000 euro.

Het bericht Norton F1 verkocht op een veiling voor meer dan 50.000 euro verscheen eerst op Motor.NL.

Testredacteur Thierry op de 2023 Honda CB750 Hornet. Wat vindt hij er van?

De paralleltwin tikt nog na, en de camera voor het interview staat te wachten, maar voor Onze Man in Spanje de dasmicrofoon vastprikt, belden we hem nog snel op om zijn eerste indrukken te krijgen na de test van de 2023 Honda CB750 Hornet.

Jelle Verstaen: hoe viel de compleet nieuwe Honda mee – of tegen?

Thierry Sarasyn: Kijk, da’s zo’n vraag waar je niet zomaar kunt op antwoorden… Laat ik beginnen met het blok. Daar werd toch wel reikhalzend naar uitgekeken, want het is volledig nieuw. Ik dacht dat het met het hoge vermogen van 92 pk eerder op piekvermogen gericht zou zijn, maar het tegendeel is waar. Dit is een hyper-lineair blok. Overal kracht te koop, zelfs bij lage toeren schiet de Hornet vlot vooruit. In vierde uit een bocht komen, is geen probleem, je moet er zelfs minder door schakelen. Ik steek het niet onder stoelen of banken dat ik altijd een grote fan ben geweest van Yamaha’s onvolprezen CP2 700 cc blok. Wel, dit mag er zeker naast staan. En het is nog 18 pk en 7 Nm sterker. Het blok is een schot in de roos.

Verstaen: En de rest?

Sarasyn: Nog zo’n vraag waar niet één antwoord op is. Ik pen het straks wel in detail neer in het testverslag dat morgen al verschijnt. Ik onthoud vooral dat ik me te pletter geamuseerd heb. Ok, het is hier mooi weer en de toeristloze bergroutes zijn gewoon heerlijk om op te rijden, maar het was toch de fun-factor van de Honda die het ‘m deed.

Kracht gekoppeld aan speelsheid, is een garantie op rijplezier.

Hij is verrassend sterk voor een middenklasser, maar heeft het gewicht van een 400 cc. 190 kg rijklaar, data is scherp. Deze 750 laat zich sturen als een 600 cc’tje. Voeg daarbij een sportieve zithouding en een vlot stuurgedrag en je komt tot een motor die verrassend hoog scoort op de pretmeter. Kracht gekoppeld aan speelsheid, is een garantie op rijplezier.

Verstaen: Een onverdeeld positieve indruk dus?

Sarasyn: Je moet alles in zijn juiste context plaatsen. Dit is een motor die in België 7.699 euro zal kosten. Zelfs met de uitstekende quickshifter als optie erbij, blijf je onder de 8.000 euro. 2023 prijs. Data is scherp. Zijn er dingen die die beter kunnen? Ongetwijfeld. Maar niet tegen deze prijs. Een Öhlins vork of Brembo remmen zullen het beter doen. Maar de Showa upsd vork doet het ook goed, net als de remmen. Geen enkele klacht op dat vlak.

Verstaen: Hoe schat je het totaalpakket van de nieuwe Hornet in?

Sarasyn: We hebben vandaag gereden met een motor die gegarandeerd de hoogste fun factor uit het Honda-gamma biedt. Hij is scherp geprijsd, heeft bovendien een serieus sportief potentieel en hij laat ook nog een grote mate ver personalisatie toe. Of Honda hiermee hét referentiepunt wordt bij de naakte middenklassers is nog te vroeg om te zeggen, maar dat ze van bij het begin een motor op de markt zetten die gegarandeerd zal scoren, daar is geen twijfel meer over. En nu moet ik naar het video interview!

Verstaen: Al duidelijk wat je daar gaat vertellen?

Sarasyn: Geen idee. Misschien lees ik je interview wel voor.

Verstaen: Dat is altijd een voltreffer!

Het bericht Testredacteur Thierry op de 2023 Honda CB750 Hornet. Wat vindt hij er van? verscheen eerst op Motor.NL.

De ‘Indiase’ Harley-Davidson komt eind 2023

Het eerste Harley-Davidson model dat in samenwerking met het Indiase bedrijf Hero Motor Corporation wordt gemaakt, is al in een zeer vergevorderd stadium van ontwikkeling en zal naar verwachting eind 2023 worden onthuld. Het nieuwe model van Harley-Davidson behoort tot het segment van de middelgrote cilinderinhoud, tussen 350 en 800 cc, en moet de stamvader worden van een gamma dat gericht is op Azië en India in het bijzonder; een land dat met China wedijvert om de status van ’s werelds grootste motorfietsmarkt.

Harley-Davidson staakt productie EVO Sportster

Harley-Davidson keert terug naar India

Dit onthulde Hero’s Chief Financial Officer, Niranjan Gupta, tijdens een interview met de Indiase zakenkrant Business Standard, en hij voegde daaraan toe: ‘In de komende twee jaar zult u onze modellen in de lucratieve premiumsegmenten zien, evenals het platform dat we samen met Harley ontwikkelen.’

Zo keert de fabrikant uit Milwaukee terug naar de Indiase markt, die het in september 2020 had verlaten, als onderdeel van een herstructureringsproject.

Hoe verleidelijk het aantal motoren op de weg in dat land ook is, de invoerrechten op de toch al hoge kosten van Harley-Davidson motorfietsen vertalen zich in prijzen die beslist buiten bereik liggen. Vandaar de nieuwe strategie die voorziet in de ontwikkeling van een reeks modellen die betaalbaarder en portemonneevriendelijker zijn, speciaal ontworpen voor de Indiase en Aziatische markt in het algemeen.

Het is ook een zeer belangrijk partnerschap voor Hero, de derde grootste motorfietsfabrikant ter wereld en de eerste in eigen land, maar met een modellengamma die tot dusver niet hoger ligt dan 200cc-Pulse. Rivalen Bajaj en TVS hebben allianties gesloten met prestigieuze westerse merken zoals Triumph, KTM en BMW. De overeenkomst met Harley-Davidson biedt een passend antwoord. Voor de Amerikanen betekent het daarentegen dat zij een segment aanboren dat minder luxueus is dan dat van hun in Wisconsin gebouwde cruisers, maar met een uiterst groot verkooppotentieel. Zozeer zelfs dat er contacten zijn met het Chinese bedrijf Qianjian Moto, eigenaar van Benelli, om samen te werken aan de productie van een paar modellen.

Er zijn al prototypes van 300 cc – Harley-Davidson 338r genaamd – en een ander van 500 cc gesignaleerd, maar voorlopig is er nog geen informatie vrijgegeven.

Het bericht De ‘Indiase’ Harley-Davidson komt eind 2023 verscheen eerst op Motor.NL.

VMoto presenteert Stash, praktische en stille naked bike

VMoto bracht naar Eicma 2022 de Stash in zijn definitieve versie, die we vorig jaar al als prototype hadden gezien. Het is een naked bike met moderne lijnen, aangedreven door een 8kW motor die een topsnelheid van 110 km/u haalt. De praktische belading is verrassend, dankzij het compartiment op de plaats van de tank. Hier zijn alle kenmerken.

Details van de Royal Enfield ‘Electrik01’

Een jaar geleden was het nog een prototype, vandaag is de elektrische scooter met het praktische van een scooter (er zijn geen versnellingen en bovendien is er een grote laadruimte in plaats van de tank) en de dynamiek van een motorfiets, bij Eicma in zijn definitieve versie. De zeer laag geplaatste 100 Ah batterij zorgt voor een betere gewichtsverdeling, terwijl de 8 kW motor (15 piek) een topsnelheid van 110 km/u garandeert (activering van de boost verhoogt de limiet tot 120 km/u) en een actieradius van 150 km. Het zadel is ingesteld op 830 mm en de fiets, die door 16-jarigen mag worden bereden, heeft een leeggewicht van 143 kg. De wielen zijn 17″ en het remsysteem maakt gebruik van twee schijven, die beide worden bewaakt door een ABS-systeem.

De VMoto Stash is beschikbaar vanaf het derde kwartaal van 2023 tegen een richtprijs van ongeveer 8.000 euro.

Het bericht VMoto presenteert Stash, praktische en stille naked bike verscheen eerst op Motor.NL.