500 euro terug bij aankoop van een CFMoto

Heb je nog geen geschenk voor onder de boom? Dan komt deze eindejaars-actie van CFMOTO op het ideale moment. Tot 28 februari kan je profiteren van een cashback-actie van 500 euro op het hele CFMOTO-gamma!

CFMoto NK-C22 vanaf ‘ergens 2023’ in productie

  • Na de aankoop ontvang je een cashback van 500€
  • Te besteden in de winkel waar de motorfiets is gekocht (aan accessoires, onderhoud,…)
  • Deze actie is geldig van 8 december 2022 tot 28 februari 2023

Beem contact op met een CFMOTO-dealer voor meer info. Onderstaand de huidige catalogusprijzen voor België en Nederland:

CFMOTO Catalogusprijs BE Catalogusprijs NL
650MT € 6.599,- € 7.699,-
650GT € 7.099,- € 7.999,-
700CL-X Heritage € 7.299,- € 8.099,-
700CL-X Sport € 7.999,- € 8.999,-
800MT Sport € 10.799,- € 11.999,-
800MT Touring € 11.999,- € 13.499,-

Meer info over deze modellen staat op cfmotobenelux.nl.

Het bericht 500 euro terug bij aankoop van een CFMoto verscheen eerst op Motor.NL.

Zeven ultieme motorcadeaus voor onder de kerstboom

Am I a Motoholic

Am I an Alcoholic. Het is één van de beroemdste Amerikaanse zinnen, die wij ditmaal ietsje hebben aangepast omdat alcohol en motorrijden voor wat uitdagingen kan zorgen. Maar een Motoholic zijn we natuurlijk allemaal en daarom past iedereen dit shirt. Letterlijk zelfs, want het is verkrijgbaar van XS tot en met XXL. Op dit moment krijg je zelfs twintig procent korting waardoor dit shirt maar € 31,99 kost. Tel uit je winst!

Meer informatie.

KTM-flesopener

Nee, motorrijden en alcohol gaan nog steeds niet samen, maar er is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook een moment dat je niet op de motor zit. En dan heb je misschien wel iets aan deze KTM-flesopener, die in alle kleuren verkrijgbaar is zolang het maar oranje met zwart is en € 14,82 kost. Let op, er zit wel een levertijd van 8 tot 10 werkdagen op, dus niet te laat bestellen.

Meer informatie.

Riders Club-lidmaatschap

Op 31 december geven we een droomreis van Edelweiss Bike Travel naar IJsland weg. Maar let op, deze winactie is exclusief voor leden van de Riders Club die op 31 december 2022 lid zijn. Kortom, het ideale kerstcadeau want als lid van de Riders Club krijg je zoveel voordelen dat wij ze hier niet eens kunnen opnoemen. Daarnaast ontvang je tot 31 december een Motul Wash & Shine kit ter waarde van € 27,95 cadeau!

Meer informatie.

De ultieme lijst op een mok

Volgens velen is de NPO Radio 2 Top 2000 de ultieme lijst, maar wij gaan toch voor de opsomming op deze mok. In het bijzonder nummer 4 en 5!

Meer informatie.

Retro SachsenringGP – Ninetythree Legacy T-shirt

Met dit ontwerp bracht Marc Marquez een eerbetoon aan de motorsport in zijn puurste vorm, die van eind jaren ’70, begin jaren ’80. Een tijd met grote legendarische kampioenen, waarin het imago en de helden van het racen begonnen te groeien en het ontwerp van de helmen een belangrijk kenmerk van de rijder op het circuit werd. Het maakt dit shirt van € 45 in een woord schitterend!

Meer informatie.

Kawasaki Ninja-sneakers

Onder een kerstoutfit hoort natuurlijk ook een goed stel schoenen. Met deze Adidas Kawasaki ZX22 stappers ben jij gegarandeerd de blikvanger tijdens het kerstdiner. De sneakers kosten $150 (€142,50) en zijn hier te bestellen.

LEGO Technic Ducati Panigale V4 R

Met een vanafprijs van € 49.790 euro (dus met een punt en helaas geen komma), is een echte Ducati Panigale V4 R wellicht wat duur voor onder de boom. Als ‘ie al past… Gelukkig hebben we LEGO nog, want deze V4 R kost maar € 59,99 bij Intertoys (en soms nog goedkoper bij andere aanbieders). Kleine details als de standaard, de uitlaatpijp, het windscherm en het dashboard zorgen ervoor dat dit model bijna identiek is aan de echte versie. Bijna…

Meer informatie.

Het bericht Zeven ultieme motorcadeaus voor onder de kerstboom verscheen eerst op Motor.NL.

KTM: supersport betrapt tijdens tests op de openbare weg

Zouden de Oostenrijkers een parallel-twin RC8 kunnen maken? De foto’s van een rijtest met een supersport zijn van vlak na de aangekondigde samenwerking tussen KTM en CFMoto, dat de LC8C 790-serie opnieuw gaat bouwen. Hoewel het nieuws van in China geproduceerde KTM-motoren misschien niet bovenaan de lijst van ‘beste ideeën’ staat, denken wij dat de machine op de foto’s – officieus ‘RC 990’ gedoopt – eerder in Oostenrijk wordt gebouwd, ter viering van de groeiende successen van Team Orange. En we hoeven niet meer lang te wachten op de motorfiets.

KTM volop bezig met voorbereiding KTM 1290 SMT

Volgens CycleWorld is er nogal wat aan de 990 gedaan sinds we haar in 2021 voor het laatst zagen. In het vorige decennium faseerde KTM hun waanzinnige RC8 uit en er is nooit een vervanger voor de 1148cc-V-twin gekomen. Behalve dan de limited-edition RC 8C’s, die in minder dan 10 minuten waren uitverkocht. Met deze nieuwe machine krijgen de fans van supersports een enkele uitlaat, aluminium-gegoten achterbrug, WP Apex-vering, Brembo radiaal gemonteerde remmen en een functioneel duozadel, zoals te zien is op de foto’s.

Zoals we inmiddels weten, is KTM’s CEO Stefan Pierer niet zo happig op supersports. Die is van mening dat waanzinnig snelle motoren niet op de openbare weg thuishoren. Maar een paralleltwin die kan concurreren met een V-twin zou ook betere specificaties laten zien voor massacentralisatie en kunnen voldoen aan strengere emissievoorschriften (Euro6).

Het bericht KTM: supersport betrapt tijdens tests op de openbare weg verscheen eerst op Motor.NL.

Motofino Streetboy V-Maxter 300: imitatie Harley Sportster S voor Chinese markt

De Chinese binnenlandse markt is bezaaid met motorfietsen waar je twee keer naar kijkt. Waarom? Omdat je je zult afvragen waarom de motorfiets waar je naar kijkt eruitziet als een vreemde karikatuur van een andere, meer populaire motorfiets van een gerenommeerde fabrikant. Begrijp me niet verkeerd, niet alle made-in-China fietsen zijn flagrante copycats – kijk maar naar Benelli en CFMOTO, merken die snel hun positie op de wereldmarkt uitbreiden.

Dat gezegd hebbende, zijn we hier vandaag niet om te praten over Chinese motorfietsen met een goede reputatie. Dat hebben we het afgelopen jaar meermaals gedaan in onze bladen. Laten we in plaats daarvan eens kijken naar het nieuwste kind dat andermans huiswerk kopieert, de Motofino Streetboy V-Maxter 300. We hadden het al eerder over Chinese sportmotoren als de Moxiao Funny-Gale en de Finja, een ZX-10R-kloon. Deze keer vond de Chinese fabrikant Motofino het een goed idee om in het sportieve cruisersegment te stappen.

De terugkeer van de viercilinder 400: Kove 400RR

Wat is een betere ‘sportieve cruiser’ om te imiteren dan de Harley-Davidson Sportster S? Het nieuwste lid van de Sportster-familie is wereldwijd geprezen vanwege zijn unieke styling en geweldige prestaties. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Steetboy V-Maxter 300 de Sportster S heeft gebruikt als… laten we het maar gewoon inspiratie noemen.

Aan de voorkant heeft de Streetboy een brede ovale koplamp zoals die van de Sportster. Hij kopieert zelfs de lijnen van de Milwaukee-roadster met zijn brandstoftank, zadel en achterzijde. Zelfs het ‘Streetboy Motofino’ lettertype op de brandstoftank is een directe kopie van Harley’s lettertype.

Toegegeven, de Streetboy mist enkele karakteristieke kenmerken van de Sportster S. Hij heeft bijvoorbeeld niet de enorme en brede 150mm-brede voorband. Hij heeft ook niet het verhoogde uitlaatsysteem dat doet denken aan vintage flat trackers. En hij heeft ook niet de aanvallende zithouding van de Sportster S, maar kiest voor een meer algemene, ietwat sullige houding.

Qua prestaties is de Streetboy niet eens te vergelijken met de Harley Sportster S. Toch is het interessant om te zien dat de motorfiets gebruik maakt van een aantal bekende onderdelen. Chinese collega-fabrikant QJ Motor werkt al een paar jaar samen met Harley-Davidson aan een kleiner model met V-twin, specifiek voor de Aziatische markt. Zoals zou blijken, hebben andere fabrikanten de hand gelegd op deze motorfiets, waaronder de Streetboy, die dezelfde 300cc-V-twin motor heeft.

Uiteindelijk is de Motofino Streetboy slechts een van de honderden, zo niet duizenden Chinese motorfietsen die de styling van populaire modellen imiteren. De kans dat deze motorfiets zijn weg vindt naar de internationale markt is dan ook vrij klein. Gelukkig maar.

Het bericht Motofino Streetboy V-Maxter 300: imitatie Harley Sportster S voor Chinese markt verscheen eerst op Motor.NL.

Droomreis Italië: lekker eten, uitstekende wijnen en een fantastisch mooi landschap

Italië is het land van melk en honing. Nauwelijks ergens anders vormen lekker eten, uitstekende wijnen, een fantastisch mooi landschap en vele eeuwen hoge cultuur zo’n geslaagde combinatie als hier. Het is ook een paradijs voor motorrijders, want het land is bijna overal bergachtig en de wegen zijn daarom meestal zeer bochtig. En veel ervan zijn nog onverhard!

Van de ontspannende “strade bianche”, die vaak omzoomd zijn door de typische cipressen, varieert het aanbod tot behoorlijk veeleisende boswegen en bergroutes. Op dergelijke wegen hoef je geen honderden kilometers af te leggen om een motordag te vullen met plezier en spanning, dus een relatief klein gebied volstaat voor ons voor deze tour.

Lees hier alles over de droomreis Italië.

Over Edelweiss Bike Travel

Sinds 1980 organiseert Edelweiss Bike Travel motorreizen in stijl. De reizen staan synoniem voor kwaliteit, betrouwbaarheid, deskundigheid en know-how. Niet voor niets hanteren ze het motto ‘The best ride there is’. Ruim 46.000 motorrijders zullen dat beamen.

Lees hier alles over de droomreis Italië

Tourdata

13 – 20 mei 2023
3 – 10 juni 2023
14 – 21 oktober 2023

Mike Woltering, Edelweiss-tourguide, over Droomreis Italië

Van Bologna naar Rome, binnendoor en meestal onverhard.’ Mike Woltering moet glimlachen als ik ’m vraag naar de bijzonderheid van zijn toer door bergachtig Italië. Mike heeft het in eerste instantie niet eens over het lekkere eten, uitstekende wijnen of fantastische landschappen. Voor hem zijn de zogenaamde ‘strade bianchi’ – onverharde, witte wegen – de hoge cultuur van Italië. Natuurlijk rij je op zo’n dag inspannend motorrijden langs bouwwerken uit de Romeinse tijd en gebouwen uit de Renaissance. ‘Maar de essentie van de “Centre of Italy Unpaved-tour” zijn toch de wegen. Italië heeft wat dat betreft echt iets unieks te bieden. En omdat de Apenijnen bijna als een ruggengraat van noord naar zuid in Italië liggen, rijden we ook meestal in de bergen.’ Maar is de afstand Bologna – Rome dan genoeg om acht motordagen mee te vullen? ‘Wat denk je zelf, als je een hele dag met je motor hebt gestoeid? Dan gaat het niet om de afgelegde afstand, maar om een goed bed in een goed hotel. En natuurlijk een koud biertje! Ik verzeker je dat je op zo’n dag niets tekortkomt.’ Moet je dan niet over een ijzeren conditie beschikken om deze toer te kunnen rijden? ‘Nee joh, de strade bianchi zijn niet Dakar. Als je op onverharde wegen een beetje met je motor overweg kunt, komt het geheid goed. Ik zorg ervoor dat er tijdens een motordag ook nog iets te zien valt. En te eten. Per slot van rekening rij je wel in Italië, het land van melk en honing. Dat wil je niet alleen vanuit het zadel beleven, ook het mondgevoel wordt op een heerlijke manier geprikkeld. Neem dat maar van mij aan.’

Het bericht Droomreis Italië: lekker eten, uitstekende wijnen en een fantastisch mooi landschap verscheen eerst op Motor.NL.

Honda presenteert in januari een elektrische motorfiets

Honda presenteert al op 2 januari een elektrische motorfiets in de stijl van de Hornet. Ook de racedivisie HRC schijnt te werken aan een elektrische motorfiets voor op het circuit.

Presentatie bij de Rose Parade

Op 2 januari 2023 vindt de jaarlijkse Rose Parade weer plaats in de USA. Dit nieuwjaarsfeest bestaat al sinds 1890 en Honda maakt er sinds 1960 deel van uit. Traditioneel is er in de aanloop naar de parade een geschilderd beeld om de aandacht op de parade te vestigen.

Dit jaar is op het schilderij een motorfiets in Hornet-stijl te zien waarvan de uitlaat ontbreekt en eruitziet als een elektrische motorfiets. Honda USA heeft in dit verband een ‘Electric Motorcycle’ aangekondigd.

De geschiedenis van de Honda NR500

HRC werkt ook aan elektrische technologie

Zoals aangekondigd op de persconferentie van de Honda Racing Corporation, werken ze ook daar aan een elektrische motorfiets. Er werd aangekondigd dat HRC werkt aan elektrische motortechnologie voor de racerij.

Aangezien de persconferentie van 12 december vooral ging over de raceplannen voor 2023, werd de elektrische ontwikkeling slechts terloops genoemd, zodat je kunt aannemen dat er volgend jaar nog geen elektrische Honda in een officiële raceserie zal rijden.

Honda-directeur en Senior Managing Executive Officer Shinji Aoyama:

‘Ondertussen heeft Honda nog een belangrijke taak te vervullen op het gebied van de motorsport. Dat is het bereiken van koolstofneutraliteit. Honda heeft reeds onderzoek en ontwikkeling van koolstofneutrale technologieën verricht, waarbij proactief gebruik werd gemaakt van de motorsport. Van nu af aan zullen wij onze initiatieven blijven uitbreiden om dergelijke technologieën in onze race-activiteiten toe te passen. Bovendien zullen we, te beginnen met motorfietsen, mogelijkheden onderzoeken om geëlektrificeerde voertuigen te introduceren in de races waaraan we deelnemen.’

Het bericht Honda presenteert in januari een elektrische motorfiets verscheen eerst op Motor.NL.

In Enschede bouwen ze een elektrisch Ural-zijspan

Op basis van de nieuwste 2022 Ural maakt een team van mensen uit het bedrijfsleven en studenten van Twentlantis een elektrische variant van het zijspan. De 22 kW (piek van 40 kW) watergekoelde elektromotor werkt samen met een 26kWh-accu, waardoor een rijbereik van 250 km en een top 95 km/u mogelijk is. Het elektrische zijspan wordt bovendien gebouwd zonder aanpassingen aan het originele frame.

250 km actieradius

Belangrijk voor de makers was een voldoende grote actieradius. Lange afstanden rijden zijn namelijk een kernonderdeel van het rijden met een motorfiets. De originele Ural CT heeft een geschatte actieradius van ongeveer 250 tot 300 km, dus de geëlektrificeerde versie moet daar niet veel voor onderdoen. Maar om tot die 250 km rijbereik te komen, mag je niet te veel van de 300 Watt onboard power voor een koelbox, gereedschap of koffiezetapparaat gebruikmaken.

Ural presenteert elektrisch zijspan prototype

Praten maar

Omdat bij de ombouw geen wijzigingen aan het frame worden aangebracht, blijft de geëlektrificeerde Ural geschikt voor onverharde wegen. Een ander voordeel van dit elektrische zijspan is dat de stille elektromotor zorgt voor een comfortabelere rit voor de passagier, die dus niet meer pal naast de draaiende benzinemotor hoedt te zitten. Praten tijdens het rijden wordt dus nog makkelijker. Als je dat zelf wil, natuurlijk…

Van legervoertuig tot (elektrisch) pleziervoertuig

Ural werd oorspronkelijk opgericht in de beginfase van de Tweede Wereldoorlog. In 1941 kreeg Ural de vraag om het leger te helpen. De oplossing van een praktisch zijspan bleek veel meer dan dat. Motorrijders over de hele wereld zijn gaan houden van het praktische nut van een zijspan met de mogelijkheid om offroad te rijden. Hoewel het ontwerp is geoptimaliseerd, is het algemene uiterlijk en ontwerp van de Ural CT nog steeds gebaseerd op dat tijdperk. Momenteel is het bedrijf gevestigd in Redmond, Washington. Alle productie en fabricage gebeurt in de Ural-fabriek in Petropavlovsk, Kazachstan. De ombouw tot elektrisch model gebeurt dus nu in Enschede.

Het bericht In Enschede bouwen ze een elektrisch Ural-zijspan verscheen eerst op Motor.NL.

Brixton Storr Adventure motorfiets concept aangekondigd

Brixton Motorcycles heeft een afbeelding vrijgegeven van de Storr Adventure motorfiets, een potentiële eerste echte off-roader van het merk.

We weten nog niet veel over de nieuwe motorfiets, want het merk heeft vorige week alleen een conceptschets vrijgegeven op zijn sociale mediakanalen. Als we naar de afbeelding kijken, lijkt de machine meer dan een beetje inspiratie te halen uit de onlangs gelanceerde Husqvarna Norden, met strakke lijnen en een rechtopstaande cockpit in Dakar-stijl.

De terugkeer van de viercilinder 400: Kove 400RR

Het lijkt erop dat de motor voor deze machine afkomstig is van een bestaande motorfiets uit de Brixton-lijn, want op de conceptafbeelding staat de naam ‘Crossfire’. De Crossfire serie bestaat uit 500cc roadsters en scramblers met een vermogen van 47 pk en een koppel van 31,7 lb-ft. Ze bieden rijders een alternatief voor de A2-vriendelijke Nakeds van de Japanse merken, en hoewel ze met ongeveer 7.000 pond (8.150 euro) niet erg goedkoop zijn, zijn ze goed uitgerust en zien ze er goed uit.

Hoewel de uiteindelijke specificaties van de Storr nog niet bekend zijn, zullen er waarschijnlijk aanzienlijke veranderingen zijn ten opzichte van het huidige Crossfire-gamma. Maar voor iets concreters dan dat moeten we afwachten. De Storr lijkt zich op dit moment in een zeer vroeg stadium van ontwikkeling te bevinden. Maar met motorrijders over de hele wereld die schreeuwen om goed uitziende, middelgrote ADV machines, zouden we er niet om wedden dat deze motorfiets in productie wordt genomen.

Bericht op de Instagram van Brixton:

‘Ontwikkeld in samenwerking met de in Salzburg gevestigde ontwerpstudio, Ride, is de inspiratie voor het nieuwe Brixton Storr concept de rijervaring. Samen wilden we een fiets creëren waarmee je de dagelijkse sleur van je af kunt schudden. Een fiets gemaakt om de sleur achter je te laten en op zoek te gaan naar plezier en avontuur met je maten. Wat denk je ervan?

Het bericht Brixton Storr Adventure motorfiets concept aangekondigd verscheen eerst op Motor.NL.

Betaald parkeren voor motoren in Parijs. 200.000 parkeerboetes in 3 maanden tijd

Op 1 september 2022 stelde Parijs een nieuw parkeertarief in voor motoren en scooters. Voorheen konden alle tweewielers gratis parkeren in de Lichtstad. De ambtenaren hebben echter een parkeertarief van €3 per uur ingevoerd om vervuiling en lawaai in de stad tegen te gaan. Om nog meer opschudding te veroorzaken, gold het nieuwe tarief alleen voor motorfietsen en scooters met een verbrandingsmotor.

Slechts drie maanden na het bevel heeft de Parijse politie al meer dan 200.000 parkeerboetes uitgeschreven. Met boetes tussen € 25 en € 37,5 bedraagt het duizelingwekkende totaal meer dan € 5 miljoen aan boetes. In dezelfde periode hebben de autoriteiten 5.000 motoren en scooters verwijderd en in beslag genomen wegens illegaal parkeren.

Moet ik in Nederland betalen voor mijn motor als er betaald parkeren geldt?

Veel Parijzenaars en lokale pendelaars zijn woedend over de dure citaten, maar de Parijse locoburgemeester David Belliard vindt “het een zeer positieve beoordeling” van de nieuwe maatregel. Volgens de Franse media Le Parisien rechtvaardigde Belliard de maatregel met de woorden: “We zijn bezig de motoren te transformeren.”

Dit is niet het enige optreden van Parijs tegen tweewielers met benzinemotor. In januari 2022 breidde de stad het testen van haar geluidsradarsystemen uit. Belliard merkte op dat de geautomatiseerde apparatuur voor het afgeven van kaartjes de “gezondheid en levenskwaliteit” van de Parijzenaars zou verbeteren. Als het systeem eind 2022 wordt goedgekeurd, zal het in 2023 beginnen met het uitschrijven van bekeuringen.

Het bericht Betaald parkeren voor motoren in Parijs. 200.000 parkeerboetes in 3 maanden tijd verscheen eerst op Motor.NL.

De motoren van James Bond staan in Brussel!

Yes, het is een stukkie tuffen. Uit ervaring weten we dat Antwerpen een schier onneembare vesting is van stilstaand verkeer waar het voor motorrijders niet fijn toeven is. Maar eenmaal daar doorheen geworsteld, ligt het asfalt richting Brussel voor je open. Op naar James Bond in Brussel, oftewel Bond in Motion. Want daar gaat het om, de ‘vervoersmiddelen’ van de beroemdste geheimagent ter wereld.

Triumph Scrambler 1200 XE uit James Bond-film geveild voor 156.000 euro

Bond in Motion neemt je op een oppervlak van 6.000 vierkante meter mee achter de schermen van 007. Zijn wereld vol wappies is verdeeld in vier werelden: lucht, water, aarde en vuur. Uiteraard staan er een groot aantal typische Aston Martins, van de DB5 uit de jaren ’60 tot de nooit in productie genomen DB10. Daarnaast echter ook vele andere iconische en meer of minder gehavende Bond-auto’s, zoals de Lotus Esprit, BMW Z8, Jaguar C-X75, de (halve) Renault 11, Land Rovers en Rolls-Royces. Maar ook motorfietsen, vlieg- en vaartuigen, sneeuwscooters, een complete metrowagon uit Skyfall en nog veel meer. In de centrale 007-bar kan een Martini (shaken, not stirred) worden besteld en de officiële Bond-merchandise mag natuurlijk ook niet ontbreken.

De tentoonstelling ‘draait’ van 9 december 2022 tot en met 14 mei 2023. Meer informatie vind je hier.

Adres

Bond in Motion
Paleis 1 – Brussels Expo
Belgiëplein 1
1020 Brussel

Het bericht De motoren van James Bond staan in Brussel! verscheen eerst op Motor.NL.