Giacomo Agostini: ‘Rossi ging zonder emotie met pensioen. Ik heb drie dagen gehuild’

Giacomo Agostini: ‘Rossi moet al dagen geleden het besluit genomen hebben, hij was al aan het idee gewend. Het is een moeilijk moment voor elke sportman en het komt altijd. Als ze me vandaag President van de Republiek zouden maken, zou ik nooit zo gelukkig zijn als toen op het podium.’

‘Ik rekende erop, toen ik hoorde over de conferentie wist ik dat hij met pensioen zou gaan. Ik was niet emotioneel, ik denk dat hij een paar dagen geleden de beslissing al had genomen en de emotie al verwerkt had. Omdat het moeilijk is, jongens, het is een moeilijke beslissing voor elke sporter. Afhankelijk van je sport komt die dag vroeg of laat, maar hij komt voor iedereen.’

Valentino Rossi stopt met motorracen

Mount Everest

Aan het woord is zijne Majesteit Giacomo Agostini, wiens records, vandaag nog meer dan gisteren, verder weg en onbereikbaarder lijken voor iedereen. ‘Er is nog altijd Márquez die me kan inhalen, hij is jong en hij zou het kunnen,’ zegt Ago, maar zonder overtuiging. 15 wereldtitels en 123 gewonnen Grand Prix zijn een Everest, een top die zelfs na lange tijd onbereikbaar kan zijn. Het is een piek die ver buiten bereik ligt, zelfs na een goede acclimatisatie in het basiskamp, is de beklimming van Sagarmatha, God of the Sky zoals de Nepalezen de hoogste berg ter wereld noemen, te moeilijk vergeleken met de door Ago bereikte succespiek.

Over zijn eigen afscheid: ‘Zoals ik u al vaker heb verteld, heb ik drie dagen lang gehuild omdat ik de grote liefde van mijn leven ging verlaten. En geloof me; er gaat niets boven op het podium staan met 60.000 applaudisserende fans. De vreugde, het succes, de adrenaline, ze zijn met niets te vergelijken. Als ik vandaag te horen zou krijgen dat ik tot president van de republiek was gekozen, zou ik blij zijn, ja, maar nooit zo blij als toen ik coureur was.’

Winnen is alles

‘Ik was er zeker van dat hij zou stoppen, hoe meer tijd er voorbijgaat en hoe erger het wordt. Zo is het voor sporters, anders zou ik op mijn 80ste nog aan het racen zijn! Valentino zelf zei hierover: “Nog één jaar rijden, in een nieuw team met een nieuwe motor, zou niet genoeg geweest zijn.” Zie je, dat is wat mij ook overkwam: op een dag besef je dat je niet meer kunt winnen. Dan weet je dat de dag van je pensioen is aangebroken. Je kunt niet ontsnappen, je kunt niet wegrennen. Heeft hij het te laat besloten? Ik kan het niet zeggen. Het is altijd een persoonlijke beslissing, het hangt af van hoe je je voelt. Voor mij betekende winnen alles. Toen ik besefte dat het moeilijk was geworden, wist ik dat het moment gekomen was. Maar het liefst wil ik dat het nooit gekomen was. Het was een trieste dag: ik nam afscheid van alles waar ik van hield.’

Lin Jarvis: ‘Yamaha’s geschiedenis met Valentino Rossi is een sprookje geweest’

Valentino Rossi heeft een fundamenteel deel uitgemaakt van Yamaha’s Moto GP geschiedenis. Beginnend met die eerste overwinning in Zuid-Afrika in 2004, de eerste van 56 die ze samen veroverden, gevolgd door 42 podiumplaatsen en, natuurlijk, 4 wereldtitels.

Na de aankondiging van zijn pensionering reageerde Yoshihiro Hidaka, president en CEO van het Japanse bedrijf, snel.

‘Eerst en vooral wil ik van de gelegenheid gebruik maken om Valentino te bedanken voor de geweldige samenwerking die we met hem hadden. We zullen hem erg missen op het circuit, in de paddock en achter de schermen bij Yamaha, maar we respecteren zijn beslissing volledig,’ zei hij. ‘Bij Yamaha zijn we erg trots op de erfenis in het motorrijden die we samen hebben gecreëerd. De 16 jaar die we als partners hebben doorgebracht, waren vol epische gevechten op het circuit en overwinningen. Bij Yamaha streven we er altijd naar om onze fans en klanten het gevoel van Kando te geven. In zekere zin belichaamt Valentino’s hele carrière bij Yamaha deze zoektocht naar de diepe voldoening en intense opwinding die we voelen wanneer we iets tegenkomen van uitzonderlijke waarde. We zijn allemaal erg blij dat Valentino besloten heeft om Yamaha-rijder te blijven tot het einde van zijn MotoGP-carrière en daarna.’

Valentino Rossi stopt met motorracen

Trots op uniek succesverhaal

‘Er zijn te veel mooie Yamaha-momenten met Valentino om er één als favoriet uit te kiezen,’ vervolgt hij. ‘Er zijn ook uitdagingen geweest in de loop der jaren, maar het vertrouwen tussen ons is nooit wankel geweest en heeft onze samenwerking in de loop der jaren zelfs versterkt. Valentino’s successen werden zowel op als buiten het circuit behaald, en zijn een belangrijk deel van Yamaha’s sportieve erfenis. Wij danken hem voor zijn ongelooflijke inzet, zijn ongeëvenaarde vaardigheden en zijn niet aflatende passie en optimisme. Wij zijn er trots op deel te hebben uitgemaakt van zijn unieke succesverhaal. We zullen de dierbare herinneringen die we samen hebben gemaakt voor altijd koesteren en hopen ze te kunnen blijven uitbreiden met hem als Yamaha-merkambassadeur.

Lin Jarvis, Yamaha’s Managing Director, die zovele jaren de garage deelde met Valentino, wou ook zijn dankbaarheid uiten.

‘Eerst en vooral wil ik Valentino, in naam van Yamaha Motor Racing, oprecht bedanken voor deze speciale samenwerking,’ zei hij. ‘We hebben het voorrecht gehad om de protagonisten te zijn van een legendarisch tijdperk in de Grand Prix-racerij, met Valentino die gedurende 16 seizoenen de rijdersbezetting van Yamaha versterkte. De nu iconische samenwerking tussen Yamaha en Rossi begon bijna als een sprookje. Rossi won die ongelooflijke race in Welkom in 2004, zijn eerste GP met Yamaha. Zijn komst naar Yamaha was de katalysator die ons MotoGP-raceprogramma volledig veranderde en ons het vertrouwen gaf om onze uitdagingsgeest te hervinden en opnieuw MotoGP-wereldkampioen te worden.’

16 fantastische seizoenen

‘Sinds 2004 hebben we samen 264 races afgewerkt, 56 overwinningen behaald, 46 tweede plaatsen, 40 derde plaatsen en vier MotoGP-wereldtitels behaald, respectievelijk in 2004, 2005, 2008 en 2009,’ herinnert hij zich. ‘Valentino is een levende legende, wiens prestaties en persoonlijke flair in overvloed hebben bijgedragen aan Yamaha’s nalatenschap en erfgoed. Ook in de moeilijkste tijden was zijn positieve mentaliteit een stimulans voor de mensen om hem heen, en was hij altijd bereid een stapje extra te doen voor een goed resultaat. Het is dankzij zijn onuitputtelijke passie voor MotoGP dat we met trots kunnen terugkijken op 16 fantastische seizoenen samen.’

Daverend afscheid in Valencia

‘We wisten allemaal dat het moment zou komen, waarop Valentino’s roemrijke Grand Prix-carrière, zou eindigen. Zijn ongeëvenaarde vaardigheden en warme charisma zullen zeker gemist worden door de fans, de media, de MotoGP-paddock en alle Yamaha-medewerkers,’  zo besloot hij. ‘Maar voordat Valentino definitief zijn pak aan de wilgen hangt, hebben we nog negen mogelijkheden om van zijn optredens in de resterende Grand Prix-races van het seizoen 2021 te genieten en nog eens te genieten. In die zin is het zeer toepasselijk dat we de terugkeer van racefans en toeschouwers zullen zien bij vele van de komende races. Laten we dus genieten van alle komende GP’s en dan zullen we de kans hebben om Valentino een echt dankjewel te zeggen op het einde van het Valencia GP weekend in november.’

Valentino Rossi stopt met motorracen

Motorcoureur Valentino Rossi heeft zijn afscheid van de wedstrijdsport aangekondigd. De 42-jarige Italiaan, die negen wereldtitels op zijn naam heeft staan, maakt het seizoen in de MotoGP nog af en zet dan een punt achter zijn imposante carrière van een kwart eeuw.

Rossi, die in 1997 in de 125cc-klasse voor het eerst wereldkampioen werd en in 2009 in de MotoGP voor het laatst, maakte het nieuws bekend in de aanloop naar de Grand Prix van Stiermarken die komend weekeinde in Oostenrijk verreden wordt.

“Aan het begin van het seizoen dacht ik nog door te gaan in 2022”, zei ‘The Doctor’ op een persconferentie. “Maar de resultaten vielen tegen. Dat zette me tijdens elke race meer en meer aan het denken. Dit is de juiste beslissing.”

De in navolging van zijn vader immer met startnummer 46 rondracende Italiaan staat in het lopende seizoen na negen races op de negentiende plaats in de WK-stand van de MotoGP. Drie keer haalde hij de finish niet.

Valentino Rossi en Assen; een kwart eeuw geschiedenis in beeld

Valentino Rossi op Assen

Rossi, beschouwd als een van de beste coureurs aller tijden, veroverde zeven van zijn negen wereldtitels in de hoogste raceklasse (eerst nog de 500cc en daarna de MotoGP). Alleen zijn landgenoot Giacomo Agostini heeft er met acht stuks meer dan The Doctor.

Valentino Rossi kwam dit jaar hard ten val bij de TT Assen, waar hij in het verleden tien keer als eerste over de finish kwam en in 2009 zijn honderdste GP-zege uit zijn loopbaan boekte. Voorafgaand aan de race werd de publiekslieveling benoemd tot ereburger van de Drentse stad.

Een jonge Valentino Rossi op Assen in 1997.

Valentino Rossi krijgt eigen attractiepark: Yellow Park Tavullia

In de thuisstad van Valentino Rossi, Tavullia, is men druk bezig met een gloednieuwe attractie voor de fans van de 42-jarige negenvoudig MotoGP kampioen. In augustus moet ‘Yellow Park Tavullia’ haar deuren openen.

Dichtbij het hoofdkwartier van de Valentino Rossi-fanclub in Tavullia wordt het attractiepark “Yellow Park” gebouwd, volledig gewijd aan “The Doctor” en zijn mooie momenten en successen.

De bouw was oorspronkelijk gepland voor 2020 om de vijfentwintigste verjaardag van de officiële fanclub te vieren, maar omwille van Covid-19 is de bouw met een jaar uitgesteld.

Valentino Rossi en Assen; een kwart eeuw geschiedenis in beeld

“Het Yellow Park in Tavullia is bijna klaar! Snel kondigen we de openingsdag aan,” schrijft de officiële fanclub van Rossi via social media.

Het lijkt bijna zeker dat het park in augustus zijn deuren zal openen. Officiële merchandise met het “Yellow Park” embleem wordt door VR46 al aangeboden in de online webshop.

Ten Kate Racing presenteert legendarische kleurstelling voor Assen

Dominique Aegerter zal tijdens de thuisrace van het Nederlandse team in actie komen op een speciale geel-zwarte Ten Kate Racing Yamaha R6. Deze speciale #ProjectYellow kleurstelling werd donderdagmiddag gepresenteerd op het TT Circuit Assen. In deze legendarische uitvoering komt het verleden en heden van zowel Ten Kate Racing als Yamaha perfect samen.

Wie aan de kleuren van Ten Kate Racing denkt, en zeker in combinatie met het verleden, denkt aan geel-zwart. In 2002, 2003 en 2004 wist Ten Kate Racing als privéteam hun eerste drie wereldtitels op rij te scoren in deze geel-zwarte kleurstelling met Fabien Foret, Chris Vermeulen en Karl Muggeridge. Ten Kate Racing stond door dit uitzonderlijke succes ineens en voor altijd op de wereldkaart van de motorsport. Later toen Ten Kate Racing een Honda fabrieksteam werd verdween deze livery op de motor, maar bleven geel en zwart de kleuren waar het hele bedrijf Ten Kate altijd mee geassocieerd zou worden.

Ook Yamaha, het merk waar Ten Kate Racing sinds 2019 meer racet, heeft een rijke geschiedenis met deze kleurstelling. Toen Yamaha Racing haar 50-jarig jubileum vierde in 2005 werden de MotoGP fabrieksmotoren van Valentino Rossi en Colin Edwards uitgevoerd in het geel met zwart. Dit was de kleurstelling waar Kenny Roberts van 1978 t/m 1980 driemaal op rij de 500cc wereldtitel had gewonnen.

Kervin Bos optimistisch voor Assen

De 2021 editie van de WorldSBK Assen is een bijzondere voor Ten Kate Racing om meerdere redenen. Het is de eerste keer dat Ten Kate Racing met Yamaha zal rijden en dan nog wel in de World Supersport, de klasse waarin het team in het verleden negen wereldtitels scoorde. Daarnaast is het de eerste thuisrace van Ten Kate Racing sinds 2018. In 2019 kwam het evenement voor het nieuwe Yamaha team te vroeg en vorig jaar werd het evenement niet verreden door de coronasituatie. Daarom wil Ten Kate Racing Yamaha iets speciaals doen in Assen en dat gaat gebeuren met de geel-zwarte kleurstelling onder de naam #ProjectYellow waar Dominique Aegerter mee zal racen. Een kleurstelling met een knipoog naar het verleden, maar ook zeker naar het heden; een toekomst met Yamaha!

Dominique Aegerter: “Je had mij niet blijer kunnen maken dan met deze prachtige kleurstelling. Geel is mijn favoriete kleur en ik kan niet wachten om met deze livery te rijden. Het zijn de kleuren waar Ten Kate Racing een rijke historie mee heeft en veel succes mee heeft behaald. Het is een bijzonder weekend voor het team aangezien ze sinds lange tijd weer een thuisrace in Assen hebben. Ik hoop met deze prachtige livery van de Yamaha R6 te scoren in Assen!”

Teammanager Kervin Bos: “Het is onze eerste thuisrace als Ten Kate Racing Yamaha. Wij wilden graag iets speciaals doen en dat is #ProjectYellow geworden. Deze kleurstelling heeft eigenlijk alles. Het is een combinatie van de rijke historie van Ten Kate Racing, maar ook van Yamaha, en het staat symbool voor onze toekomst samen. Doordat onze WK-leider Dominique Aegerter eenmalig met deze kleurstelling gaat rijden, sluiten we een historische periode af en gaan we daarna officieel verder in het blauw van Yamaha. We hopen dat de fans en onze partners dit bijzondere project kunnen waarderen. Uiteraard vergeten we Galang niet. Voor hem gaan we iets speciaals organiseren tijdens zijn thuisrace in Indonesië.”

Rentree Bennie Streuer na zwaar ongeval

Begin april maakte zijspancoureur Bennie Streuer een enorme klapper op het circuit van Oschersleben. Het leverde hem o.a. gebroken rugwervels en ribben op. In eerste instantie werd hem verteld dat een volledig herstel zeker zes en wellicht negen maanden in beslag zou nemen. En nu, ruim drie maanden na die verschrikkelijke crash, staat hij voor zijn rentree tijdens de Nederlandse ronde van het WK zijspan tijdens het Superbike weekend. Streuer verhaalt nuchter over zijn ongeluk en het lijkt erop dat hij zonder enige schroom weer aan de start zal staan. Revalideren deed hij vier weken in de revalidatiekliniek van Bayern München.

Meedoen met zijspanracer Egbert Streuer

Eer het zover is heeft hij veel moeten doen. Streuer: ‘Het enige dat herbruikbaar was is de benzinetank. Verder heb ik alles moeten vernieuwen. De crash is veroorzaakt door een afgebroken moer van de voorwielophanging. Ik heb nog niet kunnen trainen met het nieuwe materiaal. Als het nieuwe materiaal goed werkt ga ik in Assen rijden. Als alles goed functioneert moet de top-vijf haalbaar zijn’

Niet alleen het materiaal is nieuw, want zijn bij de crash ongedeerd gebleven passagiere Emmanuelle Clément zit inmiddels bij iemand anders in de bak. Als vervanger van de Française stapt in Assen Jeroen Remmé in de bak. Een paar jaar geleden hebben beiden in Hongarije al eens samen gereden.

Het WK Superbike is van 23-25 juli op het TT Circuit Assen, met kwalificaties op vrijdag en zaterdagmorgen en races op zaterdagmiddag en zondag. De taluds zijn afgesloten, alle toeschouwers kunnen een plekje zoeken op de tribunes.

WSBK Assen met meer publiek dan bij TT

TT-directeur Peter Oosterbaan kon de persconferentie van het WK Superbike van 23-25 juli openen met positief nieuws, ondanks de recent afgekondigde beperkingen voor evenementen: ‘Wij mogen onze zitplaatsen voor twee-derde benutten. Langs het TT Circuit bevinden zich 55.000 zitplaatsen, dit betekent dat we op elk van de drie dagen van het WK Superbike 35.000 toeschouwers mogen ontvangen. Er geldt een vrije zit. De anderhalve-meter-maatregel geldt niet, omdat we bij de ingang testen voor toegang hebben. Net als bij de TT blijven de taluds gesloten. 80.000 mensen hebben de TT gemist, ik hoop dat zij bij de Superbike de schade willen inhalen. Er worden vidiwalls geplaatst, zodat onze bezoekers alles optimaal kunnen volgen.’

Kijkje achter de schermen bij TT Assen

De trainingen op vrijdag 23 juli zijn van negen tot half zes. Op zaterdag wordt er eveneens om negen uur begonnen met vanaf kwart voor tien de eerste Superpole. Daarna volgen zes races: Superbike, Supersport, Supersport 300, WK zijspan en tweemaal de Yamaha Cup. Na de warm-up vanaf negen uur wordt op zondag om elf uur de Superpole Race van de Superbike verreden, gevolgd door de races van de Supersport, Superbike, Supersport 300 en de zijspannen.

Op vrijdag is de entree € 20,-, op zaterdag € 40,-, op zondag € 45,-. Een passe-partout voor drie dagen kost € 69,-, een passe-partout voor zaterdag en zondag € 57,-. Je kunt op alle tribuneplaatsen terecht, dus ook de Hoofdtribune. Op alle dagen mag jeugd tot en met 15 jaar gratis naar binnen.

Garrett Gerloff vervangt geblesseerde Morbidelli op TT Assen

Garrett Gerloff van het GRT Yamaha WorldSBK Team maakt dit weekend op TT Circuit Assen zijn debuut in de MotoGP. Hij zal voor het Petronas Yamaha Sepang Racing Team aan de Nederlandse TT deelnemen als vervanger van de geblesseerde Franco Morbidelli.

Omdat Morbidelli dinsdag tijdens de training een knieblessure opliep, werd Gerloff opgeroepen voor de Nederlandse ronde. De Amerikaan krijgt zo een nieuwe kans om op de Yamaha YZR-M1 te rijden, nadat hij vorig jaar tijdens de Europese GP-trainingen in Valencia inviel voor Valentino Rossi van het Monster Energy Yamaha MotoGP Team.

Gerloff in gesprek met Rossi toen hij in Valencia voor de Italiaan inviel.

De Texaan heeft tot nu toe indruk gemaakt in het FIM Superbike wereldkampioenschap en staat momenteel zesde in de tussenstand, terwijl hij in de eerste drie rondes constant aan de leiding reed.

De waanzinnige evolutie in rondetijden op het TT Circuit van Assen

Toprak Razgatlıoğlu van Pata Yamaha with Brixx WorldSBK was ook in de running om Morbidelli in Assen te vervangen, maar hij wees die kans af om zich te concentreren op zijn hoofddoel in 2021: strijden om de titel in het FIM Superbike World Championship. De Turkse coureur staat momenteel tweede in de tussenstand en staat slechts 20 punten los van de eerste plaats. De volgende ronde is op Donington Park van 2-4 juli.

Na het winnen van twee MotoAmerica Supersport kampioenschapstitels in 2016 en 2017, bevestigde Gerloff verder zijn potentieel met een derde plaats in het 2019 MotoAmerica Superbike kampioenschap. De 25-jarige Garrett Gerloff werd opgenomen in het GRT Yamaha-team in WorldSBK, waar hij podiums scoorde in Barcelona en Estoril.

Hij maakte indruk tijdens zijn MotoGP-trainingen in Valencia en verdiende nog een jaar in WorldSBK, ditmaal op de nieuwste spec Yamaha R1-motor. Gerloff heeft al weer een podium aan zijn palmares toegevoegd en toont ook in 2021 nog steeds het potentieel om races te winnen.

Garrett Gerloff

‘Ik ben niet iemand die wegloopt voor een uitdaging, dus ik ben klaar om naar het circuit te gaan. Het wordt een nieuw circuit voor mij, ik probeer graag nieuwe circuits uit, het ziet er leuk, snel en vloeiend uit. Dat past echt bij mijn rijstijl. Ik kijk er naar uit om weer op de Yamaha M1 te springen en het gas te geven. We zullen zien hoe het loopt, maar ik voel me goed en ik wil Yamaha en het team bedanken dat ze aan me gedacht hebben. Het zal niet makkelijk worden, maar ik ga mijn uiterste best doen!’

Moeder Valentino Rossi spreekt geruchten over vroegtijdig stoppen tegen

Eerder berichtten we dat Assen wel eens de laatste wedstrijd van Rossi kon zijn. Hij zou er mee stoppen. Voor de lokale krant Il Resto del Carlino Pesaro interviewde Franco Bertini de moeder van Rossi. En die zal het toch wel weten.

Stefania Palma neemt afstand van de geruchten uit Spanje dat haar zoon het opgeeft: ‘Ga maar eens kijken hoeveel rondjes hij na Barcelona heeft gereden: is dat een gezicht dat wil opgeven?’.

Mevrouw Stefania, is het waar dat Valentino over een paar weken stopt met racen, zoals ze zeggen?

‘Jij die hem zo goed kent, denk je echt dat Valentino iemand is die zijn dingen half doet? Voor zover ik me kan herinneren, zou ik zeggen van niet. Zelfs niet in de niet zo rooskleurige dagen van Ducati. Dat waren twee harde jaren van ingeslikt leed.’

Denkt u niet dat het misgaat als nooit tevoren en dat het nieuws van zijn pensionering inmiddels misschien zelfs waar is?

‘Er is iets waarvan ik wil dat je het weet en opschrijft. Ik moet het eerst opzoeken. Wacht even, ik bel je over een tijdje terug…’

Okay… tot ziens. Ze heeft me afgewimpeld, denk ik. Ik kan haar natuurlijk niet blijven lastigvallen omdat de naam van haar beroemde zoon telkens ter sprake komt. De telefoon gaat precies een minuut later. Het is Stefania!

‘Okay, daar we gaan. Dit zijn de ronden die de rijders hebben gereden tijdens de test op het circuit van Barcelona op maandag na de Grand Prix: Quartararo. Bagnaia… hier, Rossi 72 ronden.’

Nou en? Wat bedoel je, en wat dan nog?

Ze klinkt troosteloos, zich realiserend dat ze te maken heeft met iemand die een beetje traag van begrip is. En ze gaat onverbiddelijk verder, als een ingenieur die al sinds ze een meisje was met haar handen in motorblokken zit: ‘Lijkt het u dat een rijder die over twee weken met racen gaat stoppen, 72 testrondjes rijdt om een beter inzicht te krijgen in de problemen met zijn motor? Ik zweer van niet. Het feit is – concludeert ze met perfecte dialectische logica – dat deze Yamaha vreemd is, hij gaat goed tijdens het testen en barst in de race. Valentino blijft doen wat hij altijd gedaan heeft. Ik kan u verzekeren dat hij terecht boos is, maar zeker niet moedeloos.’

Dank je, en waar is hij nu?

‘Hij is thuis aan het trainen.’

Van zijn moeder naar zijn vader, die net de auto vol tankt. Graziano, denk je dat Valentino stopt met racen?

‘Ik heb nog steeds niets van hem gehoord sinds Barcelona, dus ik weet er niet veel over, maar ik weet zeker dat hij ontmoedigd was: twee crashes, één in de training en één in de race nadat hij tiende was geworden is een zware klap. Ik kan me niet herinneren dat het hem eerder is overkomen.’

Mugello 2001, in een stortbui, crashte Valentino tijdens de line-up en in de laatste ronde, na een waanzinnige comeback die hem naar de tweede plaats had gebracht, achter Barros. Maar dat was in 2001, twintig jaar geleden.

‘Valentino is een man van zijn woord. Hij heeft gezegd dat hij in het midden van het seizoen zal beslissen over zijn toekomst als rijder, maar over volgend jaar. Niet over dit seizoen! Ik weet eerlijk gezegd niets anders.

Isle of Man TT gaat races livestreamen in 2022

Helaas werd de Isle of Man TT ook geannuleerd voor 2021, maar de organisatoren hebben al een schema voor de races van volgend jaar. Fans zullen terugkeren naar Isle of Man om de races te aanschouwen, maar die zullen ook toegankelijker zijn dan ooit, dankzij de wonderen van livestreaming. De TT wordt op televisie uitgezonden en dat zou vanuit de hele wereld te volgen moeten zijn.

Volgens een persbericht van de organisatoren van de IOMTT zal het nieuwe online streamingkanaal in 2022 van start gaan. Dit zal de eerste keer zijn dat het evenement volledig live op televisie wordt uitgezonden:

‘Er wordt een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de Isle of Man TT Races geschreven in 2022 als live TV-verslaggeving van het evenement wordt geleverd aan miljarden internetgebruikers. Met volledige en ononderbroken verslaggeving van elke race kunnen fans over de hele wereld uitkijken naar twee weken TT-geluk, met alle actie, verhalen en gespreksonderwerpen – zowel op als naast het circuit – rechtstreeks gestreamd naar huizen en apparaten.

Het eigen digitale kanaal van de TT, dat in het voorjaar van 2022 van start gaat, zal de exclusieve thuisbasis zijn voor live raceverslaggeving, maar fans zullen blij zijn te horen dat het kanaal niet beperkt blijft tot twee weken per jaar, want er staat al een hele reeks gloednieuwe gratis toegankelijke content klaar voor levering in 2022.’

Let op die laatste alinea – naast de races zelf, zullen we ook off-grid content zien. Het persbericht belooft ‘het kanaal zal ook beschikken over verhalen van rijders, diepgaande interviews en nieuw opgenomen beelden die de fans als nooit tevoren onderdompelen in de TT. Fans zullen ook toegang krijgen tot andere live evenementen zoals de TT Preview Show en, in de nabije toekomst, de eerste Esports competitie van het evenement.’

11.500 Nederlandse fans per dag welkom bij de 90e TT in 2021!

Het 2022 TT-programma zelf is ook vrijgegeven. Het 2022-evenement begint op zondag 29 mei en eindigt op vrijdag 10 juni. De eerste zes dagen zijn de kwalificaties. Er zijn ook enkele concessies aan het lokale verkeer in het nieuwe schema:

De belangrijkste verandering is een vernieuwd programma voor de racedag, waarbij elke ochtend één opwarmronde voor de deelnemers wordt verreden voordat de race van start gaat. Door de kwalificatie- en oefensessies halverwege de week te vervangen, zorgt de verandering voor een meer gestroomlijnd dagelijks schema waarbij de wegen vroeger opengaan dan nu het geval is. Dat is waarschijnlijk belangrijk voor het voortbestaan van de race, want de gefrustreerde lokale bevolking is vaak ongelukkig met de onderbrekingen in het wegennet.

Het volledige tijdschema voor de evenementen in 2022 kan je hier bekijken. De eerste echte race zou de zes ronden tellende Superbike TT op zondag 4 juni zijn, en de laatste race zou de zes ronden tellende Senior TT op vrijdag 10 juni zijn. Maar de IOMTT wordt bijna altijd verstoord door het weer, dus verwacht niet dat alles loopt zoals gepland – dat gebeurt nooit.

Er zijn ook andere veranderingen. De Supertwins worden op de schop genomen en laten machines tot 700 cc toe. Je kunt dus verwachten dat teams met de Yamaha R7 en Aprilia RS660 gaan meedoen! In 2023 zijn er in totaal 10 races (weer of andere onderbrekingen daargelaten), met een extra Superstock-race en een extra Supertwins-race. Heel gaaf, en het is goed om te zien dat de TT-organisatoren in ieder geval proberen om hun evenement te laten groeien in plaats van te laten krimpen.