Ook in 2021 geen Isle of Man TT door Covid-19

Isle of Man TT

Afgelopen zomer ging de legendarische Isle of Man TT niet door vanwege Covid-19. Ook voor de 2021-editie is dat het geval. De regering van Man heeft de TT geannuleerd.

Gister, 30 november 2020, heeft de regering van Man de annulering van de 2021 TT races bevestigd. We moeten wachten tot 2022. Dan kunnen we van zaterdag 28 mei tot zaterdag 11 juni genieten van deze bijzondere races. Door de vroegtijdige annulering hebben fans en deelnemers duidelijkheid gekregen over de 2021 TT-races te geven. De regering heeft alle opties onderzocht, inclusief uitstel van juni naar augustus. Maar geen variant bood voldoende zekerheid.

Assen opening WorldSBK-seizoen 2021 mét Bo Bendsneyder!

Er bestaat wel een kans dat de Classic TT en de Manx GP, die van 21 augustus tot 3 september 2021 plaatsvinden – wel doorgaan. Daarin heeft de organisatie nog wel vertrouwen. De definitieve beslissing over deze races wordt in het voorjaar van 2021 genomen. Voor fans die al kosten hebben gemaakt (vluchten, veerboten of accommodaties) voor de TT 2021 zijn de organisatoren in onderhandeling met de veerboot- en luchtvaartmaatschappijen en de hotels. Er word onderzocht of de geldigheid van de tickets en reserveringen tot 2023 kunnen worden verlengd.

Video: MotorNL was in 2015 aanwezig bij de Isle of Man TT

Assen opening WorldSBK-seizoen 2021 mét Bo Bendsneyder!

Ja, we weten het… Het is allemaal nog zeer voorbarig en niemand die het precies weet, maar wij zijn voorlopig gewoon hartstikke blij dat er een 2021 WorldSBK-kalender is en dat het TT Circuit Assen de opening van het jaar heeft.

Kijkend naar onderstaande data is duidelijk dat Dorna hoopt dat er na de zomerstop weer echt geracet kan worden, want tot september staat er slechts vijf races op de kalender. Er zijn jaren geweest dat het SBK-seizoen er tegen die tijd al zo goed als op zat. Dat is nu duidelijk niet het geval met vanaf september nog liefst zes bevestigde races. Normaal komt daar Phillip Island ook nog bij en dat maakt dan dus zeven wedstrijdweekeinden na de zomerpauze.

WorldSBK-seizoen 2021: Italië slechts één keer

Het meest opvallende is zonder twijfel dat Italië slechts één keer aangedaan wordt, begin juni op Misano. Opvallend omdat heel veel teams nog altijd dat land als thuisbasis hebben en opvallend omdat het vaak de best bezochte races zijn, samen met Assen en Donington Park.

Voor Bo Bendsneyder is het helemaal bijzonder dat Assen de opening is, want zo maakt hij zijn WK Supersport-debuut in eigen land. Vanmorgen kwam namelijk de bevestiging vanuit het EAB Racing Team dat Bo in 2021 op een Yamaha R6 gaat racen in het Supersport-wereldkampioenschap.

2021 WorldSBK Kawasaki ZX-10RR: Rea stelt ‘m voor (video)

Bo: ‘Ik ben erg blij dat ik komend jaar rij voor EAB Racing Team in het WorldSSP en ik ben erg gemotiveerd na mijn recente goede reeks in het Moto2-wereldkampioenschap, met drie keer punten op rij. Ik kan daarom niet wachten om de EAB Racing Team Yamaha YZF-R6 voor de eerste keer te testen. De R6 is niet compleet nieuw voor mij en dat is een groot voordeel na mijn jaren in het MotoGP-paddock. Veel dank gaat uit naar Ferry Schoenmakers en mijn sponsoren die mij deze geweldige kans gegeven hebben en ik ga er alles aan doen om er een groot succes van te maken.’

WorldSBK-kalender 2021 (versie 1…)

23 – 25 april TT Circuit Assen (met WorldSSP en WorldSSP300)
7 – 9 mei Circuito Estoril – Portugal (met WorldSSP en WorldSSP300)
21 – 23 mei MotorLand Aragón – Spanje (met WorldSSP en WorldSSP300)
11 – 13 juni Misano World Circuit Marco Simoncelli – Italië (met WorldSSP en WorldSSP300)

2 – 4 juli Donington Park – Engeland (enkel WorldSBK)
3 – 5 september Circuit de Nevers Magny-Cours – Frankrijk (met WorldSSP en WorldSSP300)
17 – 19 september Circuit de Barcelona-Catalunya – Spanje (met WorldSSP en WorldSSP300)
24 – 26 September Circuito de Jerez – Ángel Nieto – Spanje (met WorldSSP en WorldSSP300)

1 – 3 oktober Autódromo Internacional do Algarve – Portugal (met WorldSSP en WorldSSP300)
15 – 17 oktober Circuito San Juan Villicum – Argentinië (met WorldSSP)
12 – 14 november Mandalika International Street Circuit – Indonesië (met WorldSSP)
?? – Phillip Island Grand Prix Circuit – Australië (met WorldSSP)

Het Mandalika International Street Circuit is nog even onder voorbehoud vanwege de circuitkeuring terwijl bij Estoril en Phillip Island het contract nog niet helemaal rond is. Bij Phillip Island komt dat uiteraard omdat het nog zeer onduidelijk is wanneer overzees racen weer kan. Normaal gesproken wordt het seizoen Down Under begonnen met een wintertest. Die vindt nu plaats op het circuit van Barcelona van 29 maart tot en met 1 april, met twee dagen voor het WorldSBK en twee dagen voor het WorldSSP en WorldSSP300.

Of het slim is om nu al te gaan boeken… Wij zouden nog even wachten.

Joan Mir: ‘Valentino Rossi nodigt me weer uit op de Ranch’

Wereldkampioen Joan Mir heeft nog niet genoeg van het winnen. Met een goed geprepareerde Suzuki ging hij op uitnodiging Valentino Rossi naar de Tavullia Ranch.

‘Toen Valentino me feliciteerde met het wereldkampioenschap, vroeg hij me opnieuw om langs te komen op de Tavullia Ranch,’ zegt Joan Mir. Hij stond meteen klaar om de uitdaging aan te gaan, maar er kwam ook een droom voor hem uit. Sporten op het circuit van Valentino Rossi, het terrein waar ook de Academy-coureurs trainen. De ranch is in feite een bedevaartsoord voor iedereen, ook voor motorrijders die al in de MotoGP racen en twee wereldtitels op zak hebben.

‘Dit jaar,’ vervolgt Joan Mir, ‘zullen we nooit vergeten vanwege de Covid-19. Mijn kampioenschap kwam tot stand in het meest vreemde WK ooit. Ook nu nog beheerst het virus ons leven, dus ik weet niet of wanneer ik in de gelegenheid ben om op de uitnodiging in te gaan. Maar als het kan, ga ik zeker naar de Ranch. Em ik zal dat doen met een Suzuki die speciaal voor de gelegenheid is geprepareerd. Ik heb Suzuki al bewerkt om mij een motorfiets cadeau te doen met het oog op de uitdaging in Tavullia.’

Rossi: ‘2e helft van mijn carrière staat op het punt te beginnen’

Triumph en PTR Racing in British Supersport-kampioenschap

In 2021 keert Triumph Motorcycles samen met Performance Technical Racing terug in het Britse Supersport-kampioenschap. Dat doen ze met een officieel door de fabriek ondersteund team.

Het Triumph – PTR-raceteam is een partnerschip tussen Triumph en het raceteam onder leiding van Simon Buckmaster. Dat heeft een roemrijk verleden in tal van wedstrijden. Ze reden in het World Supersport-kampioenschap en de Isle of Man TT.

Triumph Street Triple RS

Triumph Motorcycles ondersteunt PTR officieel door de motorfiets te ontwikkelen voor het komende Britse Supersport-kampioenschap. De racer is rechtstreeks afgeleid van de Street Triple RS en zijn 765 driecilinder-blok. In de laatste twee edities van het Moto2-wereldkampioenschap combineerde het blok uitstekende prestaties aan betrouwbaarheid.

Assen opening WorldSBK-seizoen 2021 mét Bo Bendsneyder!

Het belangrijkste doel is niet alleen de terugkeer van een legendarisch Brits merk in de paddock van ’s werelds meest relevante nationale motorsportkampioenschap – British Superbikes. Ook het behalen van onmiddellijke resultaten en het ontwikkelen van het team en de machine die vanaf 2022 aan het Supersport-Wereldkampioenschap zullen deelnemen.

Kevin Schwantz: ‘Marc Márquez krijgt het zwaar volgend jaar’

De onvergetelijke Kevin Schwantz, een Suzuki-legende uit de jaren 80 met het beroemde nummer 34, heeft een interview gegeven aan speedweek.com. Hij gaat hier in op het thema jonge generatie coureurs en de terugkeer van Marc Márquez. Kevin vreest dat de comeback van de zesvoudige MotoGP-wereldkampioen gecompliceerd kan zijn. Hij gelooft dat Marc Márquez’ rol als dominante heerser aangevallen zal worden getrokken.

‘Marc,’ zegt Kevin, ‘kan niet aan de top van de hiërarchie blijven staan. Tenminste, niet zo gemakkelijk als in het verleden. Dit jaar zijn veel jongens ontstaan en ze zijn gegroeid. En ze zullen komend seizoen blijven groeien. Na een jaar afwezigheid in MotoGP zal Marc tijd nodig hebben om het tempo op te voeren. Hij zal altijd in gedachten houden dat zijn laatste race eindigde in een crash. Natuurlijk hoop ik voor hem dat dat niet het geval is en dat hij met dezelfde fysieke en mentale kracht kan rijden als voor de crash in Jerez.’

Vijf dingen die je nog niet wist over MotoGP-wereldkampioen Joan Mir

Kevin Schwantz hoopt dat Marc Márquez de fysieke en mentale kracht van de afgelopen jaren zal behouden. Maar hij vreest dat hij veel tegenwerking coureurs zal ondervinden van meer coureurs. Veel jongere coureurs in 2020 gegroeid en zullen blijven groeien.

Kevin Schwantz over de jonge generatie

Kevin had het ook over de volgende generatie coureurs. In het bijzonder degenen die nu van de Moto2 naar de MotoGP gaan: Enea Bastianini wereldkampioen, Luca Marini en Jorge Martin.

‘Het is geweldig om meer jonge rijders op deze motoren te hebben. Jack Miller is een goed voorbeeld van wat je kunt doen, ook al is hij niet meer zo jong. Bastianini en Marini zijn erg sterk. Misschien zijn ze volgend seizoen niet zo sterk, maar over twee of drie jaar wel. En dan zullen de managers van de andere teams denken: “Verdikke, waarom hebben we ze niet meegenomen?” Schwantz zegt dat hij de groei van de jonge coureurs in de verschillende klassen graag volgt.

Het is leuk om te zien hoe tieners groeien als ze door de Moto3 en de Moto2 gaan.

‘Het is leuk om te zien hoe tieners groeien als ze door de Moto3 en de Moto2 gaan. Als je ze goed bekijkt, kun je op de een of andere manier ook voorspellen hoe het afloopt. Kijk naar de Moto2 van een paar jaar geleden. Daarin reden toen bijvoorbeeld Franco Morbidelli, Alex Rins, Joan Mir en Quartararo tegen elkaar. Fabio Quartararo is een type coureur dat verloren had kunnen gaan voor de MotoGP. Met zijn talent zou hij dan veel vraagtekens hebben achtergelaten. Maar je kon het ook voorspellen door te kijken hoe de dingen voor hem werkten in de Moto2. Ook toen raakte hij verdwaald als hij het in een weekeinde niet kon vinden in de motor. Maar je ziet ook wat goede begeleiding en een goed team voor zo’n talent betekent.’

Dakar 2021: de geheimen van de 43e editie

Een digitale presentatie heeft de details onthuld van de route van de Dakar 2021. Die wordt van 3 tot 15 januari 2021 in Saoedi-Arabië gehouden. Een route van 7.646 km met start en finish in Jeddah, met 4.767 km aan getimede specials.

‘We willen het beste aan de concurrenten geven,’ benadrukte David Castera, directeur van de Dakar, en wees erop dat ‘er zeer gevarieerde en complexe specials zullen zijn, waardoor we niet kunnen weten wat er gaat gebeuren.’

Alles is bijzonder, anders en uniek in dit onvergetelijke jaar 2020 dat gekenmerkt wordt door Covid-19. Een jaar dat goed en binnen de norm begon, met traditioneel de Dakar in januari. De Amerikaan Ricky Brabec versloeg met een Honda na 18 jaar de KTM-dominantie.

In 2021 zal er een andere Dakar op Saoedisch grondgebied worden gereden. Niet alleen door Covid-19 maar ook omdat de ASO met David Castera aan het roer in de race meer prioriteit geeft aan navigatie, rijtechniek en duinvaardigheden. De lengte van de lengte en de pure snelheid doen er minder toe. Kortom: we kunnen uitzien naar een zwaardere, complexere en meer technische Dakar. Dat de Dakar 2021 hierdoor veiliger wordt, valt nog maar te bezien. Het gaat uiteindelijk toch om de snelste tijd, waardoor rijders geneigd zijn risico’s te nemen.

Gerard Jimmink: ‘Elke Dakar heb ik wel één keer geluk gehad’

Volledige route

Binnenkort, op 1, 2 en 3 december, gaan de meeste voertuigen vanuit Marseille per vrachtschip naar Jeddah. De teams zullen ze op 30 en 31 december in de havenstad aan de Rode Zee kunnen ophalen. De technische en administratieve controles zijn op 1 en 2 januari gepland.
De hoofdrolspelers van de Dakar gaan op 2 januari naar de baan voor een korte proloog van 11 km. De uitslag wordt gebruikt voor het toewijzen van de startvolgorde van de eerste etappe.

Dakar 2021: 12 etappes

Twaalf etappes liggen er te wachten, van 3 tot 15 januari 2021. Van start tot finish in Jeddah liggen 7.646 km, waarvan 4.767 km als getimede specials. De route door Saoedi-Arabië gaat tegen de klok in.
De langste etappe van 813 kilometer wordt op de vierde dag gereden. De langste special van 511 kilometer is de 11e en voorlaatste etappe. Er is een rustdag in Ha’il en de dag daarop vindt de marathon-etappe plaats waar de rijders geen mechanische assistentie hebben en meer dan ooit zelf voor hun motorfietsen moeten zorgen.

Jas met airbag verplicht

Een van de nieuwigheden van Dakar 2021 is dat de rijders pas 20 minuten voor vertrek het roadbook ontvangen. Een andere, belangrijke nieuwigheid is de beperking van achterbanden. Rijders mogen er tijdens de hele rally zes gebruiken.  Dat dwingt de rijders om zuinig te rijden. Ook mag gedurende de rally maar een keer een zuiger worden vervangen. Tijdens tankbeurten mogen geen mechanische reparaties worden uitgevoerd. Tenslotte is het gebruik van een jas met airbag voor alle motorrijders verplicht.

Nieuwe categorie: Dakar Classic

Aan de Dakar van 2021 zijn 321 voertuigen geregistreerd, waaronder 108 motorfietsen, 21 quads, 124 auto’s/SSV’s en 42 vrachtwagens. Daarnaast zijn 26 voertuigen geregistreerd die regelmatigheidsproeven in de nieuwe categorie ‘Dakar Classic’. Deze categorie staat open voor auto’s en vrachtwagens van voor 2000.