Hamburg Harley Days: HD viert 120-jarig bestaan

De viering van het 120-jarig bestaan van Harley-Davidson tijdens de Hamburg Harley Days was een groot succes. In het weekend van 19 tot 21 mei kwamen ongeveer 60.000 motorliefhebbers naar het evenemententerrein op de Großmarkt in het hart van Hamburg. Dit jaar was niet alleen een mijlpaal voor Harley-Davidson, maar ook voor de Hamburg Harley Days zelf, die hun 20-jarig bestaan vierden.

Hamburg Harley Days 2023, Tag 1

Een festival van de motorcultuur

Bezoekers, zowel Harley-Davidson rijders als fans van het merk, konden genieten van een gevarieerd programma. Het festivalterrein besloeg een indrukwekkende oppervlakte van ongeveer 40.000 vierkante meter. In de zogenaamde Harley Village waren tal van dealers en cateraars te ontdekken. Een bijzonder hoogtepunt was het 30 meter hoge reuzenrad, dat de bezoekers een adembenemend uitzicht over het terrein bood.

Live actie en muziek

Het evenement bood niet alleen iets voor motorfans. Live stuntshows van de Poolse professionele motorrijder Maciej ‘DOP’ Bielicki zorgden voor sensatie. Muzikaal werd het evenement begeleid door bands als Nazareth, Knuckle Head, Gráinne Duffy en Bonfire en 15 andere bands die op twee podia speelden.

Elvis Presley’s laatste Harley-Davidson wordt geveild

120 jaar Harley-Davidson in beeld

Een bijzonder hoogtepunt was de 120 jaar-tentoonstelling van Harley-Davidson. In deze tentoonstelling werden talrijke historische motoren gepresenteerd, die de rijke geschiedenis van het merk illustreren. De klassieke motoren waren even spraakmakend als de nieuwste modellen op het Expo-terrein. Daaronder bevonden zich de nieuwste modellen van Milwaukee, zoals de Nightster Special en de Breakout. Meer dan 200 bezoekers maakten van de gelegenheid gebruik om een proefrit te maken.

Custom bike show en rondleidingen

Op zaterdag kwamen de beste V-twin tuners uit de motorwereld bijeen op de Custombike Show, ondersteund door Metzeler en gesponsord door de Harley Owners Group. Zij presenteerden hun unieke creaties aan een deskundige jury. Maar de focus lag niet alleen op het uiterlijk, ook het rijden werd niet verwaarloosd. Tijdens rondleidingen konden de deelnemers de omgeving van Hamburg verkennen, zoals het Alte Land en de Lüneburger Heide.

Grote parade aan het einde

Op zondag 21 mei werd het evenement afgesloten met een grote parade. Ongeveer 5.000 motorfietsen vertrokken in een 30 kilometer lange afscheidsronde door Hamburg, die door de Hamburgers enthousiast werd gevierd.

Ford presenteert nieuwste modellen

Ford, dat net als Harley-Davidson ook 120 jaar bestaat, was ook vertegenwoordigd op het evenement.  Zij presenteerden hun nieuwste modellen, waaronder de Ranger en de Bronco, evenals de laatste evolutie van de Mustang en de Mustang Eleanor, een van de Hero Cars uit de film ‘Only 60 Seconds’.

Vooruitblik op Hamburg Harley Days 2024

De Hamburg Harley Days gaat volgend jaar verder waar het dit jaar eindigde. Het evenement vindt plaats van 28 tot en met 30 juni 2024.  Markeer de datum dus alvast in je agenda en wees erbij als de volgende ronde van de Harley Days in Hamburg van start gaat!

Het bericht Hamburg Harley Days: HD viert 120-jarig bestaan verscheen eerst op Motor.NL.

KTM Enduro 2024: een interessante lading nieuwigheden

KTM heeft voor de enduromotoren een volledig nieuw frame ontwikkeld. Ook krijgen ze WP closed-cartridgevering, een verbeterde opbouw en een krachtige LED-koplamp. Momenteel worden de KTM door Motor.NL getest in Lesotho door medewerker en freestyle motorcrosser Jimmy Verburgh.

Met 95% nieuwe componenten legt de KTM Enduro 2024-serie de lat hoger dan ooit tevoren. De nieuwe motoren zijn nu uitgerust met een volledig nieuw frame, WP closed-cartridge vering, een verbeterde bovenbouw en een krachtige LED-koplamp. In wezen is de nieuwe KTM Enduro-serie klaar om elke uitdaging aan te gaan. Met meer dan drie decennia race-ervaring en meer dan 126 wereldtitels op zak is KTM de benchmark in de wereld van de enduro. Voor 2024 blijft het KTM EXC-gamma de lat hoger leggen op het gebied van prestaties, ontwikkeling en innovatie met de meest radicale transformatie tot nu toe.

Vernieuwd chassis

De ruggengraat van de KTM Enduro 2024-serie is het nieuwe hydrogevormde, lasergesneden en door robots gelaste frame. Dit element beschikt over nieuwe parameters voor lengte- en torsieafbuiging, waardoor meer energie wordt geabsorbeerd en de stabiliteit op het rechte stuk wordt vergroot. Aan de kant van het chassis zijn de KTM EXC- en EXC-F-modellen uitgerust met een volledig nieuwe WP XACT-vork met een gesloten cartridge van 48 mm en een nieuwe zuiger met middenklep die de oliestroom in de cartridge optimaliseert. Aan de achterzijde beschikken de nieuwe modellen nog steeds over het beproefde Progressive Damping System (PDS), dat voor 2024 is bijgewerkt en geoptimaliseerd om samen te werken met het nieuw ontworpen frame. Dit systeem wordt gecombineerd met een nieuwe WP Xplor PDS-monoshock. De vering is volledig instelbaar in compressie en rebound door middel van praktische handmatige verstellers en er is geen gereedschap nodig, terwijl de voorspanning van de monoshock eenvoudig kan worden aangepast met een speciale sleutel.

Test 2023 KTM 890 SMT: geslaagde sequel?

Het geheel nieuwe achterframe is in twee delen gemaakt van een combinatie van polyamide en versterkt aluminium. Het frame biedt plaats aan de geheel nieuwe Offroad Control Unit, voor een betere toegankelijkheid en bescherming van alle elektronische componenten van de motorfiets. Over ergonomie gesproken: de KTM Enduro 2024-serie is voorzien van een nieuwe bovenbouw – mede ontwikkeld dankzij de feedback van de rijders van het Red Bull KTM Factory Racing Team.

Het nieuw ontworpen voorspatbord is voorzien van lamellen om te voorkomen dat vuil en modder de rijder of de radiatoren raken, terwijl de nieuwe brandstoftanks van transparant polyethyleen (XPE) van 8,3 liter (voor viertaktmotoren) en 8,9 liter (voor tweetaktmotoren) het gemakkelijk maken om het brandstofpeil in de gaten te houden. Het elektronische beheer van de nieuwe motoren wordt verzorgd door de Offroad Control Unit, die het gebruik van relais en zekeringen vervangt. Bij een storing in een elektrisch onderdeel worden de uitgangen afzonderlijk uitgeschakeld, terwijl de foutstatus van elke eenheid wordt aangegeven door een rood of groen LED-lampje. De Offroad Control Unit regelt ook de werking van de uitlaatkleppen bij tweetaktmotoren en de twee verschillende optionele mappings, die via een op het stuur gemonteerd blok kunnen worden geselecteerd.

De tweetakten

Aan de motorzijde maakt de nieuwe Throttle Body Injection (TBI) technologie zijn debuut op de 2-takt motoren met gescheiden brandstofinjectie en menging, waardoor het vermogen soepeler wordt geleverd en de carburatie niet meer hoeft te worden aangepast wanneer de hoogte of de weersomstandigheden veranderen. Deze technologie maakt, net als zijn voorganger TPI, een aanzienlijke besparing van mengselolie mogelijk, wat resulteert in lagere verontreinigende emissies. De membraanklep heeft ook een belangrijke update gekregen, met de toevoeging van kunststof schotten aan de buitenkant die het hele inlaattraject beter afsluiten. Deze nieuwe indeling voorkomt een teveel aan brandstof bij steile beklimmingen en afdalingen en voorkomt dat de motor te arm of te vet loopt.

De KTM EXC 2024 2-takt-serie omvat de volgende modellen:

  • KTM 150 EXC TBI
  • KTM 250 EXC TBI
  • KTM 300 EXC TBI

De viertakten

De KTM EXC-F 2024 4-takt-serie is het resultaat van vele jaren aan de top van ’s werelds belangrijkste endurowedstrijden en biedt een dynamische combinatie van raceprestaties, ergonomie en technologie die in staat is elk terrein uit te dagen en het begrip limiet opnieuw te definiëren. Het zwaartepunt van de motor is geoptimaliseerd door het blok twee graden naar achteren te draaien en het tandwiel 3 mm lager te plaatsen, voor een aanzienlijk betere handelbaarheid en wendbaarheid. In combinatie met de voordelen van massacentralisatie en gewichtsreductie is het anti quat-gedrag van het chassis aanzienlijk verbeterd, wat resulteert in een betere tractie op steile hellingen of bij het openen van het gas bij het uitkomen van bochten in specials. Alle KTM EXC-F 2024-modellen kunnen worden uitgerust met de optionele Map Selector, waarmee niet alleen de vermogenskarakteristiek van de motor kan worden aangepast, maar ook de tractiecontrole en, voor het eerst op een enduromotor, de Quickshifter. Met dit accessoire kun je zonder koppeling opschakelen van de tweede tot en met de zesde versnelling, zodat je tijdens het schakelen het gas wijd open kunt houden.

De KTM EXC-F 2024 4-takt serie omvat de volgende modellen:

  • KTM 250 EXC-F
  • KTM 350 EXC-F
  • KTM 450 EXC-F
  • KTM 500 EXC-F

De nieuwe KTM EXC en EXC-F 2024 zijn vanaf juni verkrijgbaar bij de KTM-dealers. Zie voor prijzen – nog niet bekend – de site van KTM Nederland.

Het bericht KTM Enduro 2024: een interessante lading nieuwigheden verscheen eerst op Motor.NL.

Waarom Motul veel meer is dan alleen de titelsponsor van de Dutch TT

Fotografie: Motul

Natuurlijk kennen we Motul allemaal als titelsponsor van de huidige TT van Assen, maar het Franse bedrijf – dat al 170 jaar hoogwaardige motoroliën en industriële smeermiddelen produceert – is veel meer dan alleen een grote sponsor, want tijdens het laatste weekeinde van juni organiseert Motul zoveel dat een overzicht meer dan welkom is.

‘De ultieme superfan-ervaring creëren voor iedereen tijdens de Motul TT Assen’. Nee, echt gemakkelijk maakt Motul het zichzelf natuurlijk niet met zo’n uitspraak, maar als je al 170 jaar weet te ontwikkelen en te innoveren in de wereld van motoroliën en smeermiddelen, dan laat je jezelf natuurlijk niet zo snel meer gek maken. Met een soort van viertrapsraket is de kans bovendien groot dat het Motul gaat lukken om veel bezoekers de ultieme superfan-ervaring te geven tijdens de TT.

1. TT Legends Walk of Fame – donderdag 22 juni

Stadscentrum Assen

Al bijna honderd jaar wordt er geracet op het TT Circuit en in al die jaren kwamen er heel veel grote namen op Assen in actie. Tijdens de TT Legends Walk kom je al deze grote namen uit het verleden en het heden tegen. De route heeft vijf startpunten, verspreid door de binnenstad, en wordt in fasen uitgevoerd. Uiteindelijk zullen er meer dan tweehonderd namen van coureurs die ooit op Assen raceten in brons worden vereeuwigd en elk jaar komen er nieuwe winnaars bij zodat de TT Legends Walk of Fame blijft groeien. Er zijn nu al ‘stenen’ te vinden van Fabio Quartararo, Maverick Viñales, Valentino Rossi, Marc Márquez, Casey Stoner en vele andere legendarische coureurs, die ooit succesvol waren in Assen. De Legends zijn niet per raceseizoen gegroepeerd, dus je moet echt op zoek naar je favoriete coureur (goed voor je stappenteller!). Wie op 22 juni de eer krijgt om te worden opgenomen, is nog een verrassing, maar wij gokken op een Ducati-rijder die te herkennen is aan het legendarische startnummer 1. Voor wie er niet bij kan zijn, wordt er een speciale livestream opgezet.

2. TT Nightride – vrijdag 23 juni

De Bonte Wever Assen – Stadscentrum Assen

Hoewel de eerste trainingen er op vrijdagavond al op zitten, wordt het raceweekend officieus geopend op vrijdag 23 juni met de TT Nightride. Een fantastisch evenement, waarbij meer dan duizend motorrijders rijden door het centrum van Assen. Met ook nog eens duizenden toeschouwers is dit jaarlijks een van de mooiste momenten van de TT. Motul ondersteunt deze ride met het MC Care-station, waar je je helm en vizier kunt laten reinigen met Motul’s MC Care-producten door Motul-experts. Daarnaast was er vorig jaar een last-minute van Johann Zarco en Jorge Martin, die de TT Nightride van start hebben ‘gevlagd’. Volgens ons is de kans groot dat ze er dit jaar weer bij zijn!

3. Motul Vibes – zaterdag 24 juni

Achter de Hoofdtribune van het TT Circuit

Vorig jaar stond voor het eerst op Assen de Motul DJ truck, met DJ Vato Gonzalez & MC Tjen op het podium. Wie erbij was, zal zonder twijfel beamen dat Motul niet alleen goed kan smeren, maar dat ze ook een perfect feest kunnen bouwen. Een feest waar bovendien ook nog eens MotoGP-coureurs bij aanwezig zijn en dat maakt het extra mooi. O ja, ook het ‘nieuwhollands’ T-shirt schieten is iets dat je niet wilt missen. Het programma begint rond een uurtje of twaalf en duurt tot ongeveer acht uur ’s avonds. Overdag is er onder andere een veiling van Two Wheels For Life, een live DJ en nog vele andere leuke activiteiten. De meet & greet met de rijders staat gepland voor het einde van de dag, na de sprintrace, gecombineerd met de DJ Party die nog wat langer doorgaat.

4. Motul Race-ervaring – vrijdag 23 juni tot en met zondag 25 juni

Haarbocht-tribune TT Circuit

Vanaf het speciaal door Motul gereserveerde vak op de Haarbocht-tribune mis je niets van de actie op het circuit, want de Haarbocht-tribune heeft misschien wel het beste uitzicht van alle tribunes, met een haast panoramische blik over de gehele Noordlus. Bovendien kijk je op de eerste bocht, waardoor je de spanning en sensatie van de start én de belangrijkste meters van een Grand Prix vanaf de eerste rij kunt zien. Vooral bij de MotoGP is dat een ervaring, die je nog lang zal heugen. Op vrijdag en zaterdag heb je toegang tot alle open tribunes en staanplaatsen, op zondag tot de gegarandeerde, gereserveerde plaatsen in zone OH. Er zijn slechts een beperkt aantal kaarten, dus zorg dat je ze op tijd bestelt op www.clubmotul.nl!

Extra mooi is dat je ook nog eens een Motul-goodiebag en een digitale kortingsbon voor de Club Motul-webshop ontvangt. Bovendien heb je gemakkelijk toegang tot de Motul-fanzone, direct achter de Haarbocht-tribune. En alsof dat nog niet genoeg is, maak je kans op een van de vijf pakketten voor een jaar lang gratis Motul-vloeistoffen en kans op twee VIP-tickets voor de Motul TT Assen, inclusief twee hotelovernachtingen, eten en drinken, en speciale activiteiten in de MotoGP-paddock.

Surf voor alle informatie naar clubmotul.nl.

Het bericht Waarom Motul veel meer is dan alleen de titelsponsor van de Dutch TT verscheen eerst op Motor.NL.

Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha werken samen aan waterstof

De hele wereld kijkt naar elektrificatie als oplossing om de mobiliteit koolstofvrij te maken. Maar de Japanse motorfietsfabrikanten zijn voorzichtig omdat er nog veel nadelen en problemen moeten worden opgelost.

Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha verkennen ook andere wegen en met name het gebruik van waterstof. De grote vier in de motorindustrie hebben een technologische onderzoeksvereniging opgericht onder de naam HySE, wat staat voor Hydrogen Small mobility & Engine technology, met als doel het gebruik van waterstof in verbrandingsmotoren te versnellen.

Techniek: E-fuels serieuze optie – zonneschijn in je tank

Ook hier is er geen gebrek aan moeilijkheden, want terwijl de overgang van een traditionele brandstof naar een meer milieuvriendelijke, maar nog steeds op fossiele brandstoffen gebaseerde brandstof relatief gemakkelijk is, brengt waterstof formidabele uitdagingen met zich mee. De manier waarop het verbrandt en de ontstekingssnelheid zijn heel anders dan die van benzine, en de kenmerken ervan brengen grote moeilijkheden met zich mee voor het vervoer, vooral op lichte en kwetsbare voertuigen zoals motorfietsen en auto’s in vergelijking met een vrachtwagen. Maar de fabrikanten geloven er in.

Kenji Komatsu, benoemd tot voorzitter van HySE en uitvoerend officier van het centrum voor technisch onderzoek en ontwikkeling van Yamaha Motor Co. Ltd., zei: ‘Wij zijn verheugd de geplande oprichting van de vereniging aan te kondigen. Er zijn veel uitdagingen in de ontwikkeling van waterstofmotoren, maar we hopen fundamenteel onderzoek te bevorderen om ze aan te pakken. Wij doen dit met een gevoel van een missie om het gebruik van interne verbrandingsmotoren, die het resultaat zijn van de langdurige inspanningen van onze voorgangers, te behouden.’

De vier reuzen hebben de taken al verdeeld: Honda beheert de ontwikkeling van de modellen, Suzuki controleert de prestaties en de betrouwbaarheid van de ontwikkelde motoren, Yamaha bestudeert het waterstoftransport en het tanken van de motoren en Kawasaki, dat in het verleden al waterstoftankwagens heeft geproduceerd, zorgt voor de uitrusting die nodig is voor het tanken en voor de brandstoftank.

Het bericht Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha werken samen aan waterstof verscheen eerst op Motor.NL.

Ducati’s 2024 Monster: Nieuwe kleurstelling, dezelfde geweldige prestaties

Ducati heeft de 2024 Monster en Monster Plus series geïntroduceerd met een nieuwe Iceberg White kleurstelling. Deze motorfietsen behouden hun kenmerkende kenmerken van lichtgewicht, compacte afmetingen, sportieve rijeigenschappen en brede aantrekkingskracht. Aangedreven door een 937cc Testastretta 11-graden V-twin motor, leveren ze een vermogen van 111 pk bij 9.250 tpm en 69 koppel bij 6.500 tpm. De Monster en Monster Plus hebben een kettingaandrijving.

De ophanging van de Monster bestaat uit een 43mm upside-down voorvork en een progressieve linkage monoshock met een aluminium achterbrug. De voorbelasting is instelbaar op de achterschokdemper. Het remsysteem omvat Brembo M4.32 monobloc remklauwen met vier zuigers aan de voorzijde en Brembo zwevende remklauw met twee zuigers aan de achterzijde, samen met ABS in de bochten.

Ducati SuperSport 950 S nu ook in Stripe Livery-uitvoering

Met een wielbasis van 58 inch, een hellingshoek van 24 graden en een naloop van 93 mm bieden de Monster en Monster Plus wendbaarheid en stabiliteit. De zithoogte is aanpasbaar, variërend van 30,5 inch tot 32,3 inch. De motorfietsen hebben een tankinhoud van 14 liter en wegen 188 kg.

De standaarduitrusting van de Monster-serie omvat Ducati Quick Shift, power launch, traction control, wheelie control, een 4,3-inch TFT-display, verschillende rijmodi, power modes, een USB-stopcontact en LED-verlichting. De Monster Plus voegt een voorkuip en een passagiersstoelhoes toe voor een sportiever uiterlijk.

De 2024 Monster-serie is verkrijgbaar in drie kleurstellingen: Ducati Red, Aviator Grey en de nieuwe Iceberg White, die ook te zien zal zijn als basiskleur op de 2024 SuperSport 950 S. De Iceberg White Monster wordt geleverd met een contrasterend rood zadel. Prijzen en beschikbaarheid verschillen per land. Over Nederland is voorlopig nog niets bekend. We wachten het rustig af…

Het bericht Ducati’s 2024 Monster: Nieuwe kleurstelling, dezelfde geweldige prestaties verscheen eerst op Motor.NL.

Segura Natcho: de All-Season Motorjas voor elk weertype

Segura biedt al sinds 1967 de perfecte pasvorm en stijl. Het Franse merk doet dit binnen de segmenten Replika, Revival, Ikonic en Street. Segura richt zich hierbij vooral op de motorrijder die gaat voor perfecte retro-look. Toch wordt ook de ‘moderne’ motorrijder niet vergeten. Binnen het segment Street biedt Segura nu namelijk de Natcho!

De Natcho is een eigentijdse, moderne motorjas, die goed te combineren is met een urban lifestyle. De stof is een combinatie tussen Soft Shell en Twiltex en sluit door het gepatenteerde Body Fit goed aan op het lichaam. De Soft Shell maakt de Natcho niet enkel winddicht, maar door de Twiltex stof is de jas ook nog eens uitermate flexibel. Dit soepele karakter van de jas wordt verder benadrukt door de extreem dunne Protect Flex, CE-goedgekeurde ALPHA protectie. Op de ellebogen is deze daarnaast nog te verstellen, om de fijne pasvorm van de Natcho te accentueren en het onzichtbare karakter van de protectie te behouden.

Daarnaast is de Natcho voorzien van een zeer lichte, uitneembare thermo-alu voering. Deze volledige voering weegt maar maximaal 90 gram, maar zorgt er wel voor dat de Natcho geschikt is voor iedere weertype. Gevolg is dat de Natcho het gehele jaar te dragen is. Door de gelamineerde mesh voering is de Natcho eveneens waterproof. Zelfs de koude, natte wintermaanden zijn dus geen enkel probleem.

Tijdens de warmere zomermaanden is de voering dus verwijderbaar, maar is de Natcho eveneens voorzien van ventilatieopeningen. Deze zitten ter hoogte van de borst en op de rug, om zo een verkoelende luchtstroom te garanderen.

Uiteraard is Segura Natcho motorjas ook voorzien van voldoende opbergmogelijkheden. Aan de buitenzijde zijn er twee zakken en ook aan de binnenzijde van de Natcho zijn er nog eens twee zakken te vinden. Daarnaast is Natcho voorzien van een speciaal vak voor de portemonnee.

Door al deze eigenschappen is de Segura Natcho de perfecte aanvulling in ieders motorkledingkast. Naast een uitvoering voor mannen, is de Natcho eveneens leverbaar in een Lady uitvoering. Voor de mannen komt de Segura in Marine, Zwart-Grijs en Kaki. De Lady Natcho is beschikbaar in de kleuren Grijs, Kaki en Prune. De is Segura Natcho hier verkrijgbaar.

Maatvoering: S tot en met 4XL. Voor Lady Natcho: T0 tot en met T6.

Kleuren: Zwart-Grijs, Marine en Kaki. Lady Natcho: Grijs, Kaki en Prune.

Prijs: €259,99

Over Segura

Sinds 1967 combineert Segura de perfecte pasvorm in combinatie met stijl. Vanaf de oprichting is Segura dan ook uitgegroeid tot een gerenommeerd merk onder de liefhebbers van retro-design. Uiteraard zonder in te boeten op kwaliteit en veiligheid. Binnen de segmenten Replika, Revival, Ikonic en Street biedt Segura lederen kleding, textiel kleding, handschoenen, schoenen, rugtassen en accessoires voor mannen en vrouwen.

Ondanks de retro invloeden staat de tijd bij Segura niet stil. Dit blijkt ook uit het nieuwe ‘ecofriendly’ label dat bestaat uit motorkleding van gerecyclede materialen. Uiteraard volledig veilig en CE-goedgekeurd.

Segura is hier beschikbaar via een uitgebreid dealernetwerk.

Over Trophy

Trophy BV is al sinds 2006 een vertrouwd gezicht. Door de jaren heen hebben we met ons team een uitgebreid dealernetwerk opgebouwd in de Benelux en Duitsland. Dit is mede te danken aan ons vakkundige personeel en servicegerichte instelling. Hierdoor garanderen wij een optimale samenwerking met u als dealer. Ons merkenportfolio van Scorpion helmen, Bering motorkleding, Segura motorkleding en Bagster zadels sluit dan ook naadloos aan bij onze ambitie in het bieden van kwaliteit, innovatie en design.

Check hier de website.

Het bericht Segura Natcho: de All-Season Motorjas voor elk weertype verscheen eerst op Motor.NL.

Tijdelijke korting op Yamaha-accessoires bij aankoop van diverse Yamaha-modellen

De Yamaha XSR700, R7, de retro-restylede XSR900 en de sportieve MT-10 zijn heel populair en ook nog eens heel betaalbaar. Tot half juli ontvang je tot maar liefst € 700,- korting op originele Yamaha-accessoires bij aanschaf van een XSR700 of R7 en tot € 900,- bij aanschaf van een nieuwe XSR900 of MT-10. De actie geldt voor alle Yamaha-accessoires die je tegelijk met je nieuwe XSR700, R7, XSR900 of MT-10 koopt.

Deze kortingsactie loopt van 15 mei tot 31 juli 2023. Voor meer info over deze vier Yamaha-modellen en de actievoorwaarden ga je naar Maak-jouw-Yamaha-uniek.

Thierry scoort nieuw record: 15 landen op de motor binnen 24 uur

Het bericht Tijdelijke korting op Yamaha-accessoires bij aankoop van diverse Yamaha-modellen verscheen eerst op Motor.NL.

Thierry scoort nieuw record: 15 landen op de motor binnen 24 uur

Thierry Sarasyn, test-redacteur bij Motor.NL, heeft zijn eigen record verbeterd. Binnen 24 uur – 22 om precies te zijn – reed hij op zijn Kawasaki Versys 1000 vanuit de Poolse grensplaats Kryzowa via een enorme omweg naar Eijsden in Zuid-Limburg. Die omweg was nodig om 13 andere Europese landen aan elkaar te knopen om tot de gewenste 15 landen van het record te komen.

Motor.NL Media Company neemt Bigtwin over

Heel slecht weer

De rit verliep vlekkeloos, de uitgedachte route klopte van de eerste tot de laatste meter. Maar de omstandigheden waren verre van ideaal. Afgelopen weekeinde viel in delen van Europa heel veel regen en daar had Thierry ook mee te maken. De start in Polen voltrok zich onder regenachtige omstandigheden en gaandeweg de rit naar het zuiden nam de regen in hevigheid toe. Tot na de eerste tunnel in Oostenrijk. Eenmaal die doorgestoken, klaarde het weer zienderogen op.

Oponthoud

Over tunnels gesproken. Op weg naar Liechtenstein werd een tunnel afgesloten door een ongeval. Thierry kon geen kant meer uit en heeft daar een uur moeten wachten. Dat uurtje gebruikte hij heel praktisch door z’n motor bij te tanken met de meegenomen reservebenzine en een broodje te eten. Zo won hij een kwartier terug van het verloren uur.

Dicht bij de eindstreep dreigde het toch nog mis te gaan. Notabene bij Luik gaf de GPS ineens niet meer thuis. Murw van de reis liet Thierry zich verleiden de aangegeven route te volgen… en raakte verdwaald in Luik. Gelukkig had hij tijd over en reed na 22 uur motorrijden door 15 landen over de eindstreep.

Hoe lang staat het record?

Het record van Thierry zou wel eens voor altijd kunnen blijven staan. 15 Landen doorkruisen binnen 24 uur en je houden aan de ter plaatse geldende verkeersregels is slechts mogelijk in Europa, omdat er zoveel landen dicht bij elkaar liggen. Alleen wanneer alle Balkan-landen bij de EU horen, zou het record gebroken kunnen worden. Dan zit je niet meer met de huidige douaneperikelen die leiden tot langdurig oponthoud door bureaucratie. Maar wie weet is er iemand die via geitenpaadjes de grenzen weet over te steken.

Het bericht Thierry scoort nieuw record: 15 landen op de motor binnen 24 uur verscheen eerst op Motor.NL.

BMW Museum viert 100 jaar BMW Motorrad

Het BMW Museum in München heeft op 12 mei de expositie ‘100 jaar BMW Motorrad’ ter ere van het honderdjarig bestaan geopend. De expositie is meer dan alleen een verzameling motoren, want het museum is voorzien talrijke displays over de geschiedenis, onderdelen, uitrusting en BMW Motorrad-clubs over de hele wereld. Maar er zullen natuurlijk ook motoren staan, waaronder meer dan 55 originele, waarvan sommige voor het eerst op hun eigen platform worden tentoongesteld. In de geest van de jubileumviering staan veel historische modellen naast de huidige. En met het oog op de toekomst laat de expositie ook de BMW Motorrad VISION NEXT 100 zien. Lees het onderstaande persbericht voor meer informatie.

‘Ter ere van de gemotoriseerde tweewielers, die altijd het sportieve, dynamische imago van Bayerische Motoren Werke hebben ondersteund en vandaag de dag aanzienlijk bijdragen aan het economische succes, toont het BMW Museum meer dan 55 originele motorfietsen uit 10 decennia in zijn wereldberoemde Museumsschüssel.

De architectuur van dit ronde gebouw, gebouwd in 1973, fascineert de bezoekers nog steeds en biedt thematische tentoonstellingen met ongeveer 15 thema’s. Vijf grotere tentoonstellingsniveaus zijn gewijd aan de bekendste BMW Motorrad-ontwerpers, de verschillende interesses van de klanten, de boeiendste motorfietscombinaties en opmerkelijke modellen.

Bovendien worden unieke schatten uit de historische collectie van BMW Group Classic voor het eerst aan het publiek getoond op hun eigen speciale platform.

Motorfietsen uit de BMW Group Classic-collectie.

Een spannende reis door 100 jaar BMW Motorrad geschiedenis

Centraal in de tentoonstelling staan een aantal originele motorfietsen die een periode van 100 jaar bestrijken en die een passend beeld geven van de ontwikkeling van het merk BMW Motorrad in de loop der tijd. Aan de hand van brandstoftanks, zadels, verlichting, rijdershelmen, frames en kleinere technische details worden in de tentoonstelling spannende ontwikkelingslijnen van vroeger tot nu geschetst. Er is ook ruimte gewijd aan specifieke aspecten zoals motorsport, elektromobiliteit, onderzoek en ontwikkeling en reclame, evenals aan de fascinerende wereld die twee globetrotters op hun BMW-motorfietsen ervaren.

BMW’s lichtgewicht frame-patent: hint naar een nieuwe driecilinder motor?

De voertuigen van de onderneming, die tot nu toe naar meer dan 110 landen zijn geëxporteerd, spelen een beslissende rol op internationale schaal. Op de tentoonstelling worden ook de BMW Motorrad-clubs die over de hele wereld worden georganiseerd onder de aandacht gebracht.

BMW Museum toont motorfietsen naast elkaar uit heden en verleden

Het concept van de jubileumexpositie gaat in principe uit van motorparen, waarbij telkens een historische motor naast een actuele motor wordt geplaatst. Hierdoor ontstaan interessante contrasten. De meest waardevolle stukken van de tentoonstelling vinden de bezoekers op weg van platform 2 naar Motorsport. Hier worden twee machines gepresenteerd die in verband worden gebracht met de overwinning in de legendarische Tourist Trophy op het eiland Man: in deze wegrace, waarschijnlijk de moeilijkste ter wereld, was Schorsch Meier succesvol op zijn BMW R 255 Kompressor, en 75 jaar later werd Michael Dunlop eerste op een BMW S 1000 RR.

De jubileumtentoonstelling eert hier de rijders, ontwerpers en ontwikkelaars uit 100 jaar BMW Motorrad en verwijst tegelijkertijd naar de productie in de BMW Group fabriek in Berlijn-Spandau.

Een van de vele hoogtepunten van de tentoonstelling is de opstelling van fascinerende BMW R 18-modellen, die in verschillende modelvarianten worden gepresenteerd. Deze alleen al zouden een aparte tentoonstelling in dit formaat waard zijn. Dat geldt ook voor de volledig beklede krachtpatsers BMW K1 en BMW R 1250 RT.

De finishing touch wordt toegevoegd door de BMW Motorrad VISION NEXT 100, dat sinds 2016 bekend is en een vooruitblik geeft op de toekomst van de motorfiets.

Interactieve stations moedigen bezoekers aan zich actief met de expositie bezig te houden; zo creëert een speciaal fotostation twee onvergetelijke momenten voor bezoekers tijdens hun verkenningstocht. Bezoekers kunnen ook op elk van de twee originele BMW-motorfietsen stappen. Ze kunnen plaatsnemen op het zadel van een BMW R 25 uit de jaren vijftig en een huidige BMW S 1000 RR.

In de permanente tentoonstelling is nog meer van BMW Motorrad te zien. Sinds de heropening in 2008 heeft het BMW Museum ongeveer 10 zalen en stations gewijd aan de geschiedenis van BMW-motorfietsen. Verschillende thema’s geven hier meer inzicht, of het nu gaat om de allereerste motorfiets, de BMW R 32, een overzicht van alle ongeveer 25 mijlpalen of indrukwekkende voorbeelden uit de motorracerij.

Meer informatie vindt u op de website van het BMW Museum.

Het bericht BMW Museum viert 100 jaar BMW Motorrad verscheen eerst op Motor.NL.

Motor.NL Media Company neemt Bigtwin over

Motor.NL Media Company, uitgever van onder meer de magazines MOTO73, Promotor en het platform Motor.nl, heeft alle activiteiten van Motive Media en Interbike Events overgenomen. Tot deze activiteiten behoren Bigtwin magazine en de Bigtwin Bikeshow & Expo, hét magazine en event voor de custombike-, chopper- en zelfbouw-liefhebber.

Motor.NL bediende voor de overname van Bigtwin al een breed palet aan motorrijders: de toerrijder, de sportieve rijder en alle liefhebbers die hier tussenin zitten. Bigtwin Magazine vult dit spectrum aan met de doelgroep custom- en zelfbouw-rijders. Algemeen directeur Nick Glättli van Motor.NL Media Company: ‘We zijn enorm blij dat we de vaak zeer gepassioneerde rijders van Bigtwin mogen verwelkomen binnen ons bedrijf. Bigtwin vormt een prachtige aanvulling op het portfolio van Motor.NL Media Company. Deze overname vergroot ons bereik onder de Nederlandse motorrijders flink en versterkt onze marktleidende positie.’

Maar niet alleen Bigtwin Magazine past goed binnen de ambities. Al jaren zet Motor.NL Media Company groots in op zowel kleinschalige als grote evenementen voor motorrijders. Zoals het Mega Motortreffen dat elk jaar rond de 10.000 motorrijders trekt. Maar ook de diverse motor toerritten die worden georganiseerd. Glättli: ‘Hoe mooi is dus de aanvulling van de Bigtwin Bikeshow die al vele jaren plaatsvindt? Het is een fantastisch jaarlijks feest voor de customrijder en het evenement past perfect binnen de ambities en evenementenstrategie van Motor.NL Media Company.’

Abonnees

Voor de abonnees van Bigtwin Magazine en de bezoekers van de Bigtwin Bikeshow verandert er weinig tot niets. Dit geldt ook voor de zakelijke relaties van Motive Media en Interbike. Ook de mensen die al jaren werkzaam zijn voor de titel en het evenement, onder wie Bigtwin-oprichter Gerard van den Akker, blijven betrokken bij de titel. Van den Akker: “Het complete team blijft betrokken, waardoor het bijzondere DNA van Bigtwin ook na de overname is gewaarborgd.’

Over Motor.NL Media Company

Motor.NL Media Company is onderdeel van de joint-venture Motor.NL B.V.. Hierin hebben PiTE Holding B.V. en Roularta Media Nederland B.V. beide een belang van 50%. Tot het productportfolio van Motor.NL Media Company behoren de magazines MOTO73 en Promotor, het jaarlijkse event Mega MotorTreffen, diverse socialmedia-kanalen op YouTube, Instagram en Facebook met duizenden volgers en het televisieprogramma Motor.NL TV op RTL7. Maar ook dé motorsite van Nederland, www.motor.nl en de community-merken Motormaatje.nl en ‘RIDERS’ behoren tot de bedrijfsactiviteiten. Daarnaast biedt Motor.NL Media Company diverse diensten waaronder de Motor.NL Verzekering en de webshop Motorkleding.nl.

Over Bigtwin

Bigtwin is hét merk voor custombike-liefhebbers. Zowel het magazine als de Bigtwin Bikeshow etaleren het ongedwongen genieten van alle facetten van de custom-scene: ambachtelijk en met passie gebouwde motorfietsen, nieuwe motorfietsen met een custom-hart, technische tips, vriendenclubs, feesten en roadtrips.

Het bericht Motor.NL Media Company neemt Bigtwin over verscheen eerst op Motor.NL.