Ducati DesertX wint de Iron Road Prolog op Erzbergrodeo

De Ducati DesertX domineert in de klasse voor tweecilinders op de Erzbergrodeo 2023, een van de meest populaire extreme enduro-wedstrijden. Terwijl op het Mugello-circuit de Desmosedici GP en Pecco Bagnaia de MotoGP Grand Prix van Italië domineerden, was een andere Ducati actief op de extreem uitdagende parcoursen van de Oostenrijkse ijzermijn. De DesertX, bestuurd door veelvoudig enduro-kampioen en Europees Supercross-kampioen Antoine Meo, won de Iron Road Prolog van de Erzbergrodeo. Meo, die vanaf het begin betrokken was bij het DesertX-project en er ambassadeur van werd, nam ook deel aan de bijrace Mitas Rocket Ride, waarin hij als vierde eindigde en als eerste in de tweecilinderklasse.

Ducati Hypermotard 950 RVE in nieuwe Graffiti Livery Evo

De Iron Road Prolog is de race die meer dan 1.200 ingeschreven deelnemers in staat stelt zich te kwalificeren voor het finalevenement van de ‘Rodeo’. Verdeeld over twee sessies, vindt het plaats op een extreem steile helling (meer dan 600 meter hoogteverschil over 13,5 km), waar een- en tweecilinders tegen elkaar strijden. Dankzij zijn spectaculaire karakter is het in de loop der jaren een van de meest intensieve en bekeken races van het evenement geworden. In de Iron Road Prolog was de dominantie van Meo en de DesertX overweldigend, met een dubbele overwinning in de tweecilinderklasse. In de race op vrijdag bedroeg de voorsprong op de eerste concurrent maar liefst 12 seconden, terwijl de voorsprong op zaterdag, op een parcours dat zwaar was omdat er op gereden was, zelfs steeg naar 20, wat de kwaliteiten van de tweecilinder uit Borgo Panigale nog eens extra benadrukte. De DesertX toonde zo zijn sportieve capaciteiten op een parcours dat de prestaties van de Ducati-motor benadrukte en tegelijkertijd de geschiktheid van het chassis testte op de uitdagende routes van de Erzberg.

In de Mitas Rocket Ride, een race voor zowel een- als tweecilinder motoren, streden 277 coureurs op een steile en ruige route. Het raceformat omvatte twee kwalificatiesessies op tijd, resulterend in de snelste 48 coureurs die vervolgens in groepen van 6 tegen elkaar racen, waarvan er drie doorgaan naar de volgende race.

In deze race reed Antoine Meo zich met grote vastberadenheid door de kwalificaties, waarin hij als zestiende eindigde van de 277 deelnemers. Hij behaalde vervolgens een tweede plaats in de achtste finales, een derde plaats in de kwartfinales en een tweede plaats in de halve finale. Deze resultaten stelden hem in staat zich te kwalificeren voor de Superfinale, als enige op een tweecilinder, waarin de getalenteerde Fransman en de Ducati DesertX een verrassende vierde plaats behaalden.

De DesertX is de eerste Ducati in de geschiedenis met een 21-inch voorwiel en een 18-inch achterwiel, en is een motorfiets die is ontworpen om zelfs het meest uitdagende offroad terrein aan te kunnen. Het specifieke offroad ontwikkelingswerk in combinatie met de vaardigheden op de weg van Ducati heeft geresulteerd in een makkelijk bestuurbare en handelbare motorfiets, die zich op zijn gemak voelt op elk soort terrein en asfalt. Ergonomie en aerodynamisch onderzoek hebben geleid tot een motorfiets die thuis is in offroad omgevingen en tegelijkertijd comfortabel, gemakkelijk en veilig is tijdens reizen.

Om de uitdagingen van de Erzbergrodeo aan te gaan, werd de DesertX aangepast om zijn offroad capaciteiten verder te verbeteren. De voorvork en de achtervering werden herzien om een grotere veerweg te bieden. Voor de bandenkeuze werd gekozen voor de Metzeler Six Days Extreme, speciaal ontworpen voor extreme enduro-races. Voor de deelname aan de Erzbergrodeo verzorgde het Ducati Styling Center een speciale livery voor de DesertX, waarbij het wit wordt gecombineerd met zwart en de drie typische roodtinten van de MotoGP en Superbike.

Het bericht Ducati DesertX wint de Iron Road Prolog op Erzbergrodeo verscheen eerst op Motor.NL.

Schrijf je in voor de Motor.NL Nieuwsbrief en win de videogame MotoGP23

Vorige week was de release van MotoGP23. De game kwam uit voor de PlayStation5, PlayStation4, Xbox Series X|S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. MotoGP23 is gebaseerd op het huidige MotoGP-seizoen en bevat alle officiële coureurs en tracks van het 2023-seizoen voor de categorieën MotoGP, Moto2, Moto3 en MotoE. Het nieuwste deel brengt een groot aantal verbeteringen en vernieuwingen met zich mee. Zo is dit jaar de bekende Career-mode vernieuwd, waarmee de ervaring realistischer, dynamischer en socialer dan ooit is. Bovendien zorgt het nieuwe ondersteuningssysteem voor een perfecte balans tussen realisme en toegankelijkheid, zodat ook nieuwkomers meteen spannende races kunnen rijden in de game.

Iedereen kan een motorrace-legende worden in MotoGP23

Winactie

Wij mogen twee exemplaren van deze toffe game weggeven. Zowel voor de PlayStation 4 als de PlayStation 5. Hoe kun je winnen? Heel simpel, schrijf je hier in voor de Motor.NL Nieuwsbrief en vul onderstaand formulier in. Ben je al abonnee van onze nieuwsbrief? Vul dan alleen het formulier in en je maakt kans.


Kennisgeving: Voor dit product is een JavaScript vereist.


Deze winactie loopt t/m maandag 26 juni. De winnaars maken we bekend in de Motor.NL Nieuwsbrief van dinsdag 27 juni.

Het bericht Schrijf je in voor de Motor.NL Nieuwsbrief en win de videogame MotoGP23 verscheen eerst op Motor.NL.

Briljant! Geen auto maar motor van de zaak

Een auto van de zaak kennen we allemaal, maar een motor van de zaak is vreemd genoeg een stuk onbekender. Nog onbekender moeten we daarbij direct zeggen, want als het aan BMW ligt, is een motor van de zaak straks net zo ingeburgerd als de autovariant. Motorrijden kan op fiscaal gebied namelijk zeer aantrekkelijk zijn, zoals we laten zien aan de hand van de CE 04 elektrische motorscooter. Zo is het Optional Lease-tarief voor de CE 04 bij 28 maanden en 20.000 km totaal maar € 275,- per maand!

Fiscaal voordeel klinkt haast te mooi om waar te zijn, maar dat is het in dit geval niet. Al zitten er naar goede traditie van de belastingdienst wel wat voorwaarden, uitzonderingen, clausules en bepalingen in. Wees gerust, die gaan wij echt niet op de komende 70 pagina’s uitdiepen, maar een beetje achtergrond is wel zo handig. Zo is wanneer je een motorfiets zakelijk koopt of financiert, de btw op de aanschaf– en gebruikskosten aftrekbaar. Maar mits (en voor zover) je als ondernemer btw mag aftrekken! Besluit je de motorfiets zakelijk te leasen, dan is de btw op de leasetermijnen en eventuele gebruikskosten aftrekbaar. Let op: de btw is alleen aftrekbaar op de zakelijke ritten. De privékilometers en woon-werkverkeer tellen niet mee. Koop of financier je de motorfiets zakelijk en zet je de motor op de balans van je onderneming? Dan kan het zijn dat er een extra aftrekpost van toepassing is: de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Dit is een eenmalige, extra aftrekpost. Hoe hoog deze is, hangt af van je investering.

Bijtelling

Als je de zakelijk aangeschafte motorfiets privé gebruikt, betaal je bijtelling. Iets dat de meesten vast wel kennen uit de autowereld, maar die bijtelling is bij motoren een stuk lager. De bijtelling voor motorfietsen bestaat namelijk uit het werkelijke aantal gereden privékilometers vermenigvuldigd met de kostprijs per kilometer. Bij een B.V. wordt dit als loon verwerkt, waarbij je eventueel de vrije ruimte van de werkkostenregeling kunt gebruiken. Wordt je winst belast met inkomstenbelasting, dan wordt de bijtelling in mindering gebracht op de aftrekbare kosten van de motorfiets. Natuurlijk kun je je motorfiets ook gebruiken voor zakelijk én privé; dan kun je ervoor kiezen om de motor voor de inkomstenbelasting privé te boeken. Bij personenauto’s gebeurt dat vaak om zo de bijtelling te voorkomen. Maar omdat de bijtellingsregeling voor een motorfiets veel prettiger is, is zakelijke aanschaf doorgaans het voordeligst. Bij privéaanschaf mag je namelijk alleen voor de zakelijke ritten en het woon-werkverkeer € 0,21 per kilometer aftrekken van de belasting. Je accountant of fiscalist kan je hier meer over vertellen.

Wat betekent het in de praktijk?

Rekenvoorbeeld 1                 

zzp/lb             

Investering CE 04 incl. opties, excl. BTW € 13.206,-
Reguliere afschrijving 80% van investering € 5.230,-
KIA      28% van investering € 1.830,-
MIA     27% van investering € 1.765,-
VAMIL 3% van investering € 196,-
Daadwerkelijke kosten € 4.185,-

Uitgangspunten: Inkomen bruto > € 73.000,- (49,5% belasting), KIA investering totaal tusen € 2.601,- en € 63.716,-. Motorfiets blijft 5 jaar in eigendom.                 

Rekenvoorbeeld 2                 

zzp/lb

Investering CE 04 incl. opties, excl. BTW € 13.206,-
Reguliere afschrijving 80% van investering € 3.909,-
KIA      28% van investering € 1.368,-
MIA     27% van investering € 1.319,-
VAMIL 3% van investering € 146,-
Daadwerkelijke kosten € 6.464,-

Uitgangspunten: Inkomen bruto > € 70.000,- (37% belasting), voordeel groter bij inkomem hoger dan € 73.000,- ivm belastingschaal 49,5%. KIA investering totaal tusen € 2.601,- en € 63.716,-. Motorfiets blijft 5 jaar in eigendom.                 

Rekenvoorbeeld 3                 

bij vennootschapbelastin

Investering CE 04 incl. opties, excl. BTW € 13.206,-
Reguliere afschrijving 80% van investering € 2.007,-
KIA      28% van investering € 1.368,-
MIA     27% van investering € 1.319,-
VAMIL 3% van investering € 146,-
Daadwerkelijke kosten € 6.464,-

Uitgangspunten: Winst ondernemning: < € 200.000,- (19% belasting), voordeel groter bij winst < € 200.000,- door 25% belastingtarief. Totale KIA investeribng tussen € 2.601,- en € 63.716,–. Motorfiets blijft 5 jaar in eigendom            

Aftrekposten

Ben je ZZP’er of heb je een eenmanszaak en rij je minimaal 10 procent zakelijk? Dan zijn de kosten en de afschrijvingslasten aftrekbaar van het resultaat van je onderneming. Dit kan een serieuze belastingbesparing opleveren, want de belastingtarieven lopen op tot 42,57 procent. Als je de motor zakelijk financiert, dan is de rente ook aftrekbaar. Kies je ervoor om de motorfiets zakelijk te leasen, dan zijn de leasekosten aftrekbaar van je winst. Binnen een B.V. kun je een motorfiets door de B.V. zelf laten aanschaffen. In dit geval zijn de afschrijving, gebruikskosten en eventuele rente aftrekbaar. Bovendien zijn de kosten van een zakelijke leaseovereenkomst aftrekbaar.

De nieuwe BMW CE 04 in het kort

De CE 04 is een nieuwe stap in de BMW Motorrad-strategie voor elektrische, stedelijke mobiliteit. Het begon met de BMW Motorrad Concept Link in 2017, gevolgd door de bijna productieklare BMW Motorrad Definition CE 04 uit 2020. De BMW CE 04 is het volgende hoofdstuk voor stedelijke mobiliteit op twee wielen. Met zijn elektrische aandrijving, toekomstgerichte design en innovatieve connectiviteitsfuncties brengt deze scooter vervoer en communicatie samen, aldus BMW. Het blok genereerd een vermogen van 31 kW (42 pk) en daarmee duurt de klassieke ‘stoplichtsprint’ van 0 naar 50 km/h slechts 2,6 seconden. Er is ook een versie voor het A1-rijbewijs met nominaal vermogen van 11 kW (15 pk). Beide vermogensversies hebben een direct beschikbaar koppel van 62 Nm. De topsnelheid van beide is 120 km/h. De BMW CE 04 heeft een accucapaciteit van 60,6 Ah (8,9 kWh), goed voor een actieradius van zo’n 130 kilometer (A1 versie: 100 km).

Het bericht Briljant! Geen auto maar motor van de zaak verscheen eerst op Motor.NL.

ONK Speedway 2023 op 1 juli belooft een spektakel te worden

Ontdek het sensationele ONK Speedway 2023-evenement! Deze editie belooft een onvergetelijk spektakel te worden, waarbij de Nederlandse titel op het spel staat. Het is bijna onvoorstelbaar om met een snelheid van 130 km per uur, zonder remmen en vol gas de bochten in te razen, maar de dappere coureurs die strijden om de titel doen precies dat. De wedstrijd is verdeeld in heats, waarna de rijders zich klaarmaken voor de spannende finales.

Foto: wojtas2012@interia.pl

We zijn ontzettend trots op onze nieuwe speedwaybaan, die aan de andere kant van het sportcomplex is verplaatst, aan de rechterzijde van de Nieuwe weg. Op 3 juni hadden we een succesvolle trainingsdag en op 1 juli vindt de generale repetitie plaats. Gedurende de dag werd de baan steeds beter, en dat merkten we ook aan de rijders. Ze reden met steeds hogere snelheden en verlieten de baan met een grote glimlach. We zijn dan ook erg benieuwd hoe de baan zich zal gedragen op zaterdag 1 juli. Verwacht spannende races, waar inhalen op de oude baan erg lastig was. Met ruimere bochten bij het insturen en een toegevoegde banking verwachten we prachtige inhaalmanoeuvres. Vanwege technische problemen met de verlichting beginnen we de wedstrijd eerder dan gebruikelijk. De nieuwe verlichting zal op 30 september gereed zijn tijdens de Gouden JOPA helm, waarna we weer om 19:00 uur zullen starten.

Het programma omvat verschillende categorieën, waaronder Speedway A-groep, Speedway B-groep, Speedway 250cc (waarbij de kans groot is dat deze rijders bij de B-groep zullen racen) en Speedway 125cc. De actie begint om 14:00 uur met de training, waarna om 16:00 uur precies de spannende wedstrijd om de ONK-titel van start gaat.

De entree voor dit spektakel bedraagt €10,-, waarbij de kassa vanaf 13:30 uur geopend is. Kinderen van 8 t/m 14 jaar betalen slechts €5,- en kinderen onder de 8 jaar mogen gratis naar binnen. Bovendien is er gratis parkeergelegenheid en ontvangt u een gratis programmaboekje bij binnenkomst.

Voor een volledig overzicht van de deelnemende rijders en andere relevante informatie kunt u terecht op www.speedwayveenoord.com. Mis deze adembenemende snelheidsrace niet!

Het bericht ONK Speedway 2023 op 1 juli belooft een spektakel te worden verscheen eerst op Motor.NL.

Beleef de Motul TT Assen live vanuit het TT HOLLAND HOUSE

Lekker in het gras op het talud, vanaf de tribune, op televisie en ga zo maar door. Er zijn haast zoveel mogelijkheden om de Dutch TT te zien, dat je er keuzestress van zou krijgen. Tot je hoorde van het TT HOLLAND HOUSE, want de TT op deze manier beleven is echt uniek. Het bijzondere Holland House staat van 23 juni tot en met 25 juni in het paddock van het TT Circuit Assen opgesteld, op de plaats van de Oude Veenslang. Als gast parkeer je op de VIP-parking nabij de paddock en word je ontvangen met een ontbijtbuffet. Gedurende de dag geniet je van een uitgebreide lunch en tussendoor van hapjes en drankjes uit het Hollandse assortiment. De races volg je met live commentaar vanaf de overdekte tribune, vanaf het terras langs de baan of vanuit de lounge, waarbij je ook nog zicht hebt op videoschermen. Kijk je liever ‘live’, dan heb je een schitterend zicht op de Veenslang, Stekkenwal, de Bult, Meeuwenmeer, Ramshoek en een deel van de Zuidlus.

Meer informatie vind je op www.tthollandhouse.com. Bestellen kan direct online of door te bellen met: 0592 – 31 80 55. Boek nu en maak kans op een rondleiding door de MotoGP-paddock!

In het kort

  • VIP-Parking nabij paddock
  • Paddock-entree
  • Ontbijt
  • Lunch
  • Snacks
  • Open Bar
  • Lounge
  • Zonneterras
  • Overdekte tribune
  • Persconferenties en interviews
  • Trainingen en races op videoschermen

Prijzen *

Vrijdag 23 juni € 180,-
Zaterdag 24 juni € 275,-
Zondag 25 juni € 460,-
Weekend € 685,-

*Alle prijzen zijn exclusief 21% BTW. Een weekendkaart bestaat uit één kaart per dag (de kaart kan per dag wel door een andere gast gebruikt worden).

Het bericht Beleef de Motul TT Assen live vanuit het TT HOLLAND HOUSE verscheen eerst op Motor.NL.

Wordt dit de nieuwe Honda CB1000 Hornet?

Na de octrooiaanvragen die Honda de afgelopen maanden heeft ingediend, krijgt de mogelijke CB1000 Hornet vorm dankzij de hand van de Japanse ontwerper Shinji Miyakubo.

De hedendaagse Maxinaked-motoren maken bijna allemaal gebruik van de supertechnologische elektronische pakketten die standaard op de Supersport-motoren worden gemonteerd, die nodig zijn om de steeds dichterbij komende vermogens van bijna 200 pk te temmen, of zelfs te overtreffen, zoals het geval is bij de Ducati Streetfighter V4, de MV Agusta Brutale 1000 of de nieuwe BMW M 1000 R. De minst krachtige in dit segment is de Honda CB1000R, met een opgegeven vermogen van 145 pk, maar het Japanse merk is aan het werk gegaan en heeft de afgelopen maanden enkele octrooiaanvragen ingediend die aanvankelijk deden denken aan een facelift van de huidige naked bike, maar bij nadere beschouwing lijkt het project volledig nieuw te zijn en voort te komen uit het platform van de Supersport-modellen. Laten we eens kijken waar het om gaat.

Evolutie Honda Africa Twin: van ‘Koningin van de woestijn’ tot allround topper

Als je kijkt naar de tekeningen van de Japanse ontwerper Shinji Miyakubo, zie je dat de motor is geïnspireerd op de huidige CB750 Hornet, met hoekige en moderne lijnen die bepaalde concepten overnemen van de eerste serie van de Japanse maxinaked, maar uiteraard wordt het bijgewerkt met de mechanica van de vier-in-lijn van 999 cc met ongeveer 190 pk, inclusief aerodynamische vleugels. Ook de enkelzijdige achterbrug en de vier uitlaten die onder de motor door lopen, zijn afkomstig van de eerste CB1000R. Het is een model dat afwijkt van de huidige Neo Sport Café-familie van de CB-modellen en dat volgens geruchten uit Japan mogelijk al volgend jaar wordt toegevoegd aan het gamma.

Er zijn nog geen officiële berichten van de Honda-fabriek, maar de interpretatie van de Japanse ontwerper komt sterk overeen met wat de troef van Honda zou kunnen zijn om het gat in het segment van de grote naked bikes op te vullen.

Het bericht Wordt dit de nieuwe Honda CB1000 Hornet? verscheen eerst op Motor.NL.

Wederom nieuwe beelden van Harley-Davidson X440 vrijgegeven

De nieuwe X440 is gebouwd op een compact en sportief platform, waardoor hij ideaal is voor stadsritten. Harley-Davidson werkt samen met Chinese motorreus QJ Motor en het Indiase Hero MotoCorp, en vooral de samenwerking met Hero MotoCorp heeft veel aandacht getrokken op de Indiase markt. Eerder in mei 2023 heeft Harley-Davidson India afbeeldingen vrijgegeven van de eerste vrucht van de samenwerking tussen beide merken, de X440. Nu zijn er opnieuw afbeeldingen vrijgegeven die de proporties, het ontwerp en de technische specificaties van deze motorfiets laten zien. De X440 heeft een stijl die past bij het modelassortiment van Harley-Davidson en doet denken aan de Sportster-serie met zijn compacte proporties en neutrale geometrie.

Harley-Davidson CVO 2023: luxe, design, prestaties en technologie

De motorfiets is ontworpen om praktisch en efficiënt te zijn in drukke stedelijke omgevingen, met zijn middenbediening en rechtopstaand stuur. De specificaties van de motorfiets, met name de motor, zijn nog niet bekendgemaakt, maar er wordt gespeculeerd dat hij wordt aangedreven door een eencilindermotor met een cilinderinhoud van ongeveer 440cc. Verdere details zullen worden onthuld bij de lancering van de X440 op 4 juli 2023 in India, wat samenvalt met de Onafhankelijkheidsdag van de Verenigde Staten. De nieuwe Harley X440 zal ongetwijfeld concurrentie bieden aan modellen als de Royal Enfield Classic en Meteor 350, evenals de Jawa 42-serie.

Het bericht Wederom nieuwe beelden van Harley-Davidson X440 vrijgegeven verscheen eerst op Motor.NL.

Win een gloednieuwe Shark Skwal i3 motorhelm met geïntegreerde LED-verlichting

Dankzij onze exclusieve samenwerking met Shark mogen wij 2x een revolutionaire Shark Skwal i3 motorhelm weggeven. Deze helm is niet zomaar een helm, maar een meesterwerk van intelligente zichtbaarheid. De Shark Skwal i3 is uitgerust met geïntegreerde LED-verlichting, waardoor je extra goed zichtbaar bent in het donker. Maar dat is nog niet alles! Deze baanbrekende motorhelm is tevens de allereerste helm ter wereld met een ingebouwd remlicht.

Hoe kun je deze helm winnen? Volg deze eenvoudige stappen:

  1. Word lid van RIDERS.
  2. Beantwoord de prijsvraag in onderstaand formulier.

Ben je al een RIDERS-lid? Dan hoef je alleen maar de prijsvraag te beantwoorden, het formulier in te vullen en je maakt direct kans!

Wat maakt de Shark Skwal i3 zo bijzonder?

De Shark Skwal i3 is als eerste helm ter wereld uitgerust met geïntegreerde LED-verlichting. Je hoeft daarbij niet eens na te denken over het in- en uitschakelen van je helmremlicht. Shark heeft hier een slimme oplossing voor bedacht. Je schakelt eenvoudigweg de algemene verlichting van de helm in voordat je op weg gaat, en het remlicht wordt automatisch geregeld.

Raad het juiste antwoord en wie weet rijd jij binnenkort rond met de indrukwekkende Skwal i3! We geven maar liefst twee motorhelmen weg! Ben jij de gelukkige winnaar? Dan kun je de motorhelm ophalen bij een MotorkledingStore-vestiging bij jou in de buurt.

Wil je meer informatie over de fantastische Skwal i3? Klik dan hier en ontdek alle details.

Wacht niet langer! Grijp deze unieke kans en maak kans op deze unieke motorhelm van Shark. Schrijf je vandaag nog in en wie weet ben jij straks de trotse eigenaar van de Shark Skwal i3!


Kennisgeving: Voor dit product is een JavaScript vereist.


De actie loopt t/m vrijdag 30 juni. De prijswinnaars maken we bekend in de RIDERS-nieuwsbrief van juli.

Het bericht Win een gloednieuwe Shark Skwal i3 motorhelm met geïntegreerde LED-verlichting verscheen eerst op Motor.NL.

Florian Kecht, CSO KTM: ‘De MV Agusta Lucky Explorer 5.5 krijgt een no go’

Motor.NL bracht een bezoek aan MV Agusta. Ook aanwezig was Florian Kecht, chief scientific officer bij Pierer Mobility AG waaronder de merken KTM, Husqvarna en GasGas vallen. Onlangs nam deze groep MV Agusta over. Wij zijn benieuwd naar wat Pierer Mobility AG van plan is met MV Agusta. En op die vraag kon Florian Kecht mogelijk een antwoord geven.

Motor.nl: Pierer Mobility AG neemt MV Agusta onder zijn hoede, is dat niet water en vuur?

Florian Kecht, Lid van de Raad van Bestuur / CSO: (met een glimlach) ‘We zien de zaken niet op die manier. Ik ben hier om een zeer pragmatische boodschap over te brengen: wij nemen de distributie van MV Agusta over en zullen de toeleveringsketen stabiliseren, mede dankzij de internationale reputatie van Pierer Mobility. Zoals je tijdens het bezoek aan de fabriek kon zien, worden er momenteel motoren geproduceerd op de MV Agusta-productielijnen. Dus wat er denk ik ontbreekt, en wat absoluut cruciaal is, is het opbouwen van een netwerk dat echt in staat is om een Italiaans luxe product te promoten en dat de klant op de juiste manier tevreden te stellen.

MV Agusta kan ons zeker inspireren op het gebied van design.

Zullen dit de belangrijkste bijdragen die Pierer Mobility AG aan MV Agusta gaat leveren?

Onze groep kan MV Agusta helpen op bepaalde belangrijke punten. Ten eerste, zoals ik al zei, kunnen we de toeleveringsketen stabiliseren, zowel wat betreft de componenten voor de productielijn als de reserveonderdelen. Daarnaast kunnen we zeker synergie bieden op het gebied van operationele processen: logistiek, klantenservice, productie…, dat soort zaken. Een kleinere structuur als MV Agusta kan zeker leren van een groep als Pierer Mobility AG, die in de loop der jaren is gegroeid. Ten slotte, op het gebied van distributie, en dit geldt met name voor de Benelux, kan een merk als KTM vertrouwen op lokale teams voor verkoop en marketingactiviteiten. Dit stelt ons in staat om een nauwe relatie te onderhouden met onze dealers in de Benelux. Onze teams hebben dagelijks contact met hun dealers. MV Agusta kan helaas vanwege de omvang niet op dergelijke structuren vertrouwen. In sommige landen is er zelfs geen importeur! We gaan zeker niet alles klakkeloos kopiëren tussen KTM en MV Agusta. Maar we kunnen bijvoorbeeld een vertegenwoordiger van MV Agusta vestigen in het kantoor van KTM Benelux, zodat elke partij kan profiteren van elkaars vaardigheden.

MV Agusta geeft exclusieve preview van Superveloce 1000 op FuoriConcorso 2023

En concreet, wat kan bijvoorbeeld KTM leren van MV Agusta?

Zeker een nieuwe benadering op het gebied van design. MV Agusta’s zijn ongelooflijk. Elk detail is uitgewerkt en hun inspiratiebron is indrukwekkend. KTM, Husqvarna en GasGas kunnen hier zeker van profiteren. Natuurlijk heeft elke detail op een MV Agusta zijn eigen karakter, wat zich vertaalt in de uiteindelijke prijs. Maar dit opent onze ogen voor de werkwijze van luxe merken. Wij vertegenwoordigen premium merken, maar luxe merken zijn toch een heel andere wereld. Daarnaast zal de confrontatie met een totaal andere manier van werken en de andere kijk op dingen alleen maar een uitdaging vormen voor onze teams. Dat is zeer positief. Op die manier rusten we nooit op onze lauweren! Deze toenadering zal zeker ook zeer leerzaam zijn voor onze merken.

Kunnen we in de nabije toekomst dan een ‘luxe’ KTM of een ‘betaalbare’ MV Agusta verwachten?

Alles is altijd relatief aan het merk dat je bekijkt. Wat ons betreft, zal het project MV Agusta Lucky Explorer 5.5 een ‘no go’ krijgen. Het aanbieden van een MV Agusta tussen de € 5.000,- en € 10.000,- is volledig in strijd met wat het merk vertegenwoordigt en waar we voor staan met betrekking tot de geschiedenis ervan. Dit model wordt dus geschrapt. Er is eigenlijk al een instapmodel van MV Agusta. Het kost weliswaar zo’n € 15.000,-, maar zoals ik al zei, moet je kijken naar de prijzen van andere modellen in het assortiment. Voor KTM is er zeker nog ruimte in het assortiment om premium producten aan te bieden. Dat is zeker een weg die we zullen inslaan. Hoe meer merken je in je portfolio hebt, des te nauwkeuriger kun je die merken positioneren. En met het geheel van al die merken kunnen we aan alle behoeften van motorrijders voldoen.

En wat zal er gebeuren met de Lucky Explorer 9.5?

Het project was al ver gevorderd, dus dat wordt gerealiseerd. Waarschijnlijk binnenkort, als een limited edition.

De geschiedenis van Pierer Mobility AG met GasGas is nog maar kortgeleden begonnen. En nu zijn jullie alweer betrokken bij een nieuw avontuur. Is het niet te veel, te snel?

Natuurlijk hebben we veel werk op ons bord liggen. Maar dat heeft ons nooit belet om de koers vast te houden. Wij weten waar we naartoe willen. Een brug slaan tussen de geschiedenis met GasGas en de samenwerking met MV Agusta zal waarschijnlijk beperkt zijn. GasGas was een ‘plug & play’pproject. De platforms worden gedeeld door GasGas en Husqvarna. Dat zal niet het geval zijn tussen MV Agusta en KTM. Ook bij dealers staan vaak KTM, Husqvarna en GasGas naast elkaar in de showroom. Dat zal niet het geval zijn met MV Agusta. Er zullen dus weinig parallellen zijn tussen de twee verhalen.

Wat kunnen we verwachten voor het netwerk in de Benelux?

We hebben dealers nodig die zich betrokken voelen en geloven in dit iconische Italiaanse luxe merk. Het integreren van MV Agusta in ons bestaande netwerk zou de gemakkelijke weg zijn. Maar we moeten kiezen voor een meer uitdagend pad door de juiste mensen te vinden die een ongelooflijke ervaring kunnen bieden en de beste service aan MV Agusta-klanten kunnen leveren. We kunnen rekenen op onze dealers. Maar in eerste instantie streven we naar een aparte ontwikkeling voor MV Agusta.

Het bericht Florian Kecht, CSO KTM: ‘De MV Agusta Lucky Explorer 5.5 krijgt een no go’ verscheen eerst op Motor.NL.

Iván Cervantes breekt record ‘Grootste afstand op een motor in 24 uur’

Iván Cervantes, 5-voudig wereldkampioen Enduro en Triumph Global Ambassador, heeft officieel het Guinness World Record behaald voor ‘De grootste afstand op een motorfiets in 24 uur (individueel)’.

Op een Tiger 1200 GT Explorer, rijdend op de ovale baan van het Nardò Technical Center in Italië, legde Iván in een periode van 24 uur meer dan 4.012 km af, waarmee hij het vorige record van 3.406 km met meer dan 600 km heeft verbeterd.

15 landen op de motor binnen 24 uur: nieuw wereldrecord!!

De recordpoging werd op 30 april 2023 gevolgd en gevalideerd door een officiële jurylid van het Guinness World Record. De uiteindelijk bevestigde afstand bedraagt 4.012,53 km – een afstand die gelijk staat aan een reis van Londen naar de Piramide van Gizeh in Egypte – in 24 uur!

Bekijk de video van Iván’s ongelooflijke prestatie en leer meer over deze opmerkelijke prestatie van een van ’s werelds meest gerespecteerde Enduro-kampioenen.

Het bericht Iván Cervantes breekt record ‘Grootste afstand op een motor in 24 uur’ verscheen eerst op Motor.NL.