Classic GP 2023: MotoGP Legends, klassieke Le Mans start en een wereldpremière

Met de onthulling van twee bronzen plaquettes als onderdeel van de ‘TT Legends Walk of Fame’ in de binnenstad, zagen ‘MotoGP Legends’ Kevin Schwantz en Randy Mamola zichzelf zaterdagavond voor altijd vereeuwigd in de stad Assen. Vandaag vermaakten de Amerikaanse oud-coureurs duizenden fans op het TT-circuit tijdens de TABAC Classic GP Assen. De door Team Classic Suzuki uit Engeland geprepareerde uiterst zeldzame 500 cc- Grand Prix-motoren van de voormalige TT-winnaars waren onderdeel van een evenement rond klassieke raceauto’s en motoren op het TT-circuit, de ‘Kathedraal van de Motorsport’.

Wereldpremière: MV Agusta Brutale 1000 RR Assen

Het evenement, mede mogelijk gemaakt door TABAC, een gerenommeerd merk in persoonlijke verzorging voor mannen sinds 1959, markeerde de terugkeer van een ander legendarisch merk naar de ´Kathedraal´: MV Agusta. Met de wereldwijde première van de MV Agusta Brutale 1000 RR Assen, onthuld door de burgemeester van Assen Marco Out, vierde het Italiaanse motorfietsmerk 35 in het verleden behaalde overwinningen op het TT Circuit Assen. Tijdens de Formula Legends kwamen legendarische formulebolides in de baan, terwijl Formule 2-coureur Richard Verschoor topmodel Kim Feenstra trakteerde op een aantal snelle ronden in de ‘TABAC 2-seater’. Naast de demonstraties, waaronder een klassieke ‘Le Mansstart’ verzorgd door de Dutch Vintage Sports Car Club en een aanval op het ronderecord met een Jaguar R5 F1, werd er serieus hard geracet met klassiekers.

Exclusieve MV Agusta Brutale 1000 RR Assen brengt eerbetoon aan TT circuit Assen

De Zwitser Alexander Weiss won de AVD Historic F3 Euroseries race in zijn Reynard 873 Alfa Novamotor. Gregor Nick, landgenoot van Weiss, wist in de ´Kampf der Zwerge´ als eerste over de meet te komen in een Mini Swiss 24H special. Amanda Hennessy, nóg een coureur uit Zwitserland, won in een Argo de derde race van het weekend in de Youngtimer Touring Car Challenge. De Duitser Daniel Schrey won de afsluitende twee YTCC-races in zijn Porsche 935 K1. Schrey schreef ook de NK GTCC-race op zijn naam in de klasse voor toerwagens gebouwd tussen 1966 en 1981. De Engelse motorracer Mark Cornshaw zegevierde bij het NK Classics (IHRO) op een Matchless JCRacing 450. Ralf Goral uit Duitsland won de AVD Historic Race Cup FFR / FOR in een Opel Louts MKII. Het Wilhelmus klonk uiteindelijk op Assen voor Allard Kalff en Michiel Campagne die in hun Corvette C2 Grand Sport de Super Sixtiesrace op hun naam schreven. Leonard Batenburg zorgde in een BMW M3 voor de tweede Nederlandse overwinning op zondag in het NK HARC 82-90.

Tijdens de TABAC Classic GP Assen verzamelden revolutionaire racers en merken zich in de ‘Kathedraal van de Motorsport’.

Meer info:  www.classicgp-assen.com.

Het bericht Classic GP 2023: MotoGP Legends, klassieke Le Mans start en een wereldpremière verscheen eerst op Motor.NL.

Exclusieve MV Agusta Brutale 1000 RR Assen brengt eerbetoon aan TT circuit Assen

Het TT-circuit van Drenthe krijgt een buitengewone eer met de lancering van een gelimiteerde motorfiets, als eerbetoon aan deze legendarische racebaan. De MV Agusta Brutale 1000 RR Assen is vrijdagavond tijdens de start van de TABAC Classic GP Assen onthuld voor de media. Ook waren oud-TT-winnaars en ‘MotoGP Legends’ Kevin Schwantz en Randy Mamola aanwezig. Dit was hun eerste keer in 30 jaar dat ze op de beroemde TT-baan reden, vlak voor de onthulling.

Beperkte oplage: MV Agusta onthult exclusieve Dragster RR SCS America

Deze twee iconische rijders waren speciaal naar het Drentse circuit gekomen voor dit speciale evenement en de onthulling van de 208 pk-sterke MV Agusta. De kleurstelling van de motor is ontworpen ter ere van de Classic GP Assen. Dit evenement zet al jarenlang historische motorfietsen en auto’s in de schijnwerpers, om te voorkomen dat ze vergeten worden.

De Brutale 1000 RR Assen viert de 35 overwinningen die MV Agusta heeft behaald op het beroemde Assen-circuit, dat ook wel bekendstaat als de “kathedraal van de snelheid”. Hiermee heeft MV Agusta zichzelf gevestigd als de meest succesvolle Italiaanse fabrikant op dit circuit. Daarnaast behoort het merk wereldwijd tot de top drie, op het gebied van prestaties op Assen.

Exclusief

Ondanks bijna een halve eeuw sinds de laatste MV Agusta-overwinning in Assen in 1976, toen Giacomo Agostini de 350cc-klasse won, blijft de aantrekkingskracht tussen het Nederlandse circuit en MV Agusta sterker dan ooit. De Brutale 1000 RR Assen is ontworpen om deze gloriedagen te herdenken. Er worden slechts 300 genummerde exemplaren met de hand gebouwd in Italië. Hierdoor is de motor een prestigieuze limited edition, die voortkomt uit nauwe samenwerking met het circuit van Assen. Dit is het eerste resultaat van een exclusieve samenwerking tussen de “Cathedral of Speed”, die van 8 tot 10 september de TABAC Classic GP organiseert, en MV Agusta.

Technisch gezien is de motor gebaseerd op de 2023-versie van de Brutale 1000 RR. Daarentegen is deze voorzien van diverse technische updates. Hieronder valt de elektronische versnellingsbak voor sneller en soepeler schakelen, dankzij hardware- en softwareaanpassingen. De motor wordt aangedreven door een krachtige viercilinder met 998 cc, die 208 pk kan leveren bij 13.000 tpm en 116,5 Nm bij 11.000 tpm. Met een drooggewicht van 183 kg wordt een indrukwekkende gewichtsvermogensverhouding van 1,1 pk/kg bereikt. Dat moet naar verwachting een topsnelheid van ongeveer 300 km/u opleveren.

Het bericht Exclusieve MV Agusta Brutale 1000 RR Assen brengt eerbetoon aan TT circuit Assen verscheen eerst op Motor.NL.

Een maand lang rijden op een BMW R 18: van ‘Ik win nooit wat’ naar ‘ik won nooit wat’

Dat is een gevleugelde uitspraak die ik – Bart Klaasen – nu niet meer kan uiten. Ik was een tijdje terug op vakantie mijn mail aan het checken en zag een bericht met de titel ‘Gefeliciteerd, u heeft een prijs gewonnen’. Normaal gesproken is de delete-knop de volgende actie… Ik heb namelijk al zoveel ‘prijzen’ gewonnen die uiteindelijk geen prijs bleken te zijn, uitnodigingen van hackers om in hun broodwinning te voorzien. 

Wat mij weerhield om de delete-knop in te drukken, was de toevoeging van R 18 in de mail, en aangezien ik een fervent motorrijder ben viel het kwartje snel. Dit heeft te maken met BMW en op dat moment herinnerde ik mij dat ik meegedaan had met een prijsvraag via RIDERS.

In de mail stond beschreven dat ik 10 augustus een R 18 kon ophalen en die weer aan het eind van de maand in mocht/moest leveren. Maar ja, ik zat nog in Frankrijk dus wat nu? Het weer daar was niet echt om over naar huis te schrijven dus een vervroegd vertrek was de oplossing.

Op maandag 14 augustus stond ie klaar om mee weg te rijden, de R 18 en dan ook nog eens in de 100 jaar-editie. Wat een geslaagde remake! Er waren er bovendien slechts 1923 van gemaakt en ik mocht op eentje daarvan rijden! En dan ook nog voor een serieuze periode van meer dan twee weken.

Het was wel even wennen de eerste meters, maar al gauw had ik de smaak te pakken. Zoals met alle nieuwe speeltjes heb ik niet de moeite genomen om de gebruiksaanwijzing te lezen, dus gaandeweg de rit begon ik de motor beter te leren kennen. Te beginnen bij de modi Rock, Roll en Rain (ze hadden het trouwens ook best de Jackill en Hyde-mode kunnen noemen). Rain en Roll zitten dicht bij elkaar qua gas response en koppel, maar de Rock variant levert een compleet andere motor op.

Wat een feest! 

Ik ben niet altijd in de mood om dapper door te rijden, ik ben tenslotte bijna 60, maar als de midlifecrisis even de kop opsteekt dan kan je met de Rock-instelling die crisis goed het hoofd bieden. De trekkracht en gasresponse is fenominaal, een gemiddelde buikschuiver zet je redelijk op afstand wat de nodige frustratie bij de buikschuivert oplevert.

Wil je daarentegen rustig cruisen, dan gaat dat meer dan prima met de Roll-instelling, de rij ervaring is compleet anders. In beide gevallen voelt de motor stabiel aan en stuurt heel licht. Natuurlijk weet je wel dat het een zware jongen is, maar omdat het gewicht zo laag ligt voelt dat niet zo. Ook het schakelen bij lage toeren is trefzeker en soepel, wat een fijne versnellingsbak. Het 100 jarig-model is standaard voorzien van een Akrapovic-uitlaat, in mijn ogen een veel mooiere oplossing dan de fishtail die ze bij het introductie model leverde al is dat natuurlijk een smaakkwestie. 

Wat mij wel opviel is dat de uitlaat die 1800 CC goed binnen de geluidsnormen hield, iets wat je niet van iedere Akrapovic kan zeggen. Leuk detail is dat ze het BMW-logo aan het uiteinde van de uitlaat hebben geplaatst. 

Onvergetelijke maand voor Joop Sluijmers met de BMW R 18 B

De kleine teller biedt de nodige informatie via een klein LCD-schermpje in de teller. Zoals ik al eerder aangaf heb ik niet de moeite genomen om de hele manual door te lezen, dus kan de tekortkoming welke ik ervaarde wel mijn tekortkoming zijn. Als je moet tanken, loop je nog wel tegen een andere kleine uitdaging aan. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden, de tank is zo mooi strak gestileerd en ligt heel dicht op het frame dat er bijna geen ruimte is om de spuitmond tijdens het tanken in de tank te plaatsen. Ook daar wen je op een gegeven moment wel aan als je de motor wat langer hebt. 

Zoals eerder beschreven voelt de motor heel stabiel aan ook bij snelheden die CJIB-waardig zijn. Soepel, voorspelbaar, wendbaar en als je wilt krachtig zijn mijns inziens de karakteristieken van deze motor. Neem daarbij in ogenschouw dat hij er ook nog eens heel geslaagd uitziet, dan heb je het plaatje bijna compleet. De motor is voor mij veel te stug afgeveerd en het is helaas niet mogelijk om de vering wat rug-vriendelijker af te stellen. De enige oplossing voor mij, en die heb ik al meerdere malen gezien, is door een zweefzadel te monteren. Ik kan mij zo voorstellen dat het plaatje dan wel compleet is, en het ziet er ook nog eens goed uit.

Kortom, de BMW R 18 is een geslaagde poging om in het cruiser segment een positie in te nemen. 

Dank RIDERS voor deze fantastische mogelijkheid!

Het bericht Een maand lang rijden op een BMW R 18: van ‘Ik win nooit wat’ naar ‘ik won nooit wat’ verscheen eerst op Motor.NL.

Aprilia versterkt zijn sportiefste familie met de RS 457

Aprilia stelt dat zijn nieuwste aanwinst, de RS 457, de beste vermogen-gewichtsverhouding in zijn klasse heeft. Deze sportmotor is doordrenkt met geavanceerde technologie die rechtstreeks is afgeleid van de topklassen van de racerij, en is met een agressieve stijl trouw aan de RS-traditie.

De motor krijgt een vloeistofgekoelde tweecilinder motor met vierkleppentiming en dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC). Deze krachtbron levert maar liefst 105 pk voor de RS 457 en RS 457 Factory, terwijl de RS 457 A2 dezelfde motor gebruikt om 87 pk te genereren. Maar kracht alleen is niet genoeg – de RS 457 weegt slechts 159 kg droog en 175 kg nat, waardoor hij zijn vermogen-gewichtsverhouding bereikt.

Marc Marquez verlaat in 2024 Honda voor Gresini

Het aluminium frame van de RS 457 fungeert als het dragende element, waardoor het gewicht laag wordt gehouden en de rijeigenschappen verbeterd worden. De vering bestaat uit een 41 mm voorvork met 120 mm veerweg en een mono-schokdemper met 130 mm veerweg aan de achterzijde. Het remsysteem is ook indrukwekkend, met een 320 mm remschijf aan de voorzijde, voorzien van een radiale remklauw met 4 zuigers. Aan de achterkant vinden we een 220 mm remschijf met een ByBre-remklauw. Het tweekanaals ABS-systeem kan worden ingesteld voor gebruik op zowel voor- als achterwielen, of alleen op het voorwiel.

Met zijn 17-inch sportvelgen, voorzien van 110/70 voorbanden en 150/60 achterbanden, belooft de RS 457 uitzonderlijke wendbaarheid – een eigenschap die volgens Aprilia de ware kracht van deze nieuwe motorfiets vertegenwoordigt. Wat betreft elektronica, is de RS 457 goed uitgerust met functies zoals Ride-by-Wire, instelbare tractiecontrole en drie rijmodi. Bovendien wordt alle belangrijke informatie weergegeven op een helder 5-inch TFT-kleurendashboard.

Het bericht Aprilia versterkt zijn sportiefste familie met de RS 457 verscheen eerst op Motor.NL.

BMW presenteert zijn drie nieuwe telgen uit de GS-serie

BMW Motorrad verruimt zijn assortiment touring-enduro’s in het middensegment met de komst van de nieuwe BMW F 900 GS, BMW F 900 GS Adventure en BMW F 800 GS. Deze drie modellen ondergaan aanzienlijke updates en worden in het tweede kwartaal van 2024 op de markt gebracht. De herziene line-up biedt niet alleen een nieuwe aandrijflijn, maar ook een verrijkte standaarduitrusting.

De BMW F 900 GS heeft aanzienlijk aan capaciteit gewonnen, met verbeterde offroad-prestaties en een gewichtsvermindering van 14 kg ten opzichte van zijn voorganger. Deze motorfietsen maken nu gebruik van de tweecilinder lijnmotor, voor het eerst geïntroduceerd in de F 850 GS in 2018. De nieuwe motor heeft een vergroot slagvolume van 895 cc (voorheen 853 cc). In de F 900 GS en F 900 GS Adventure levert deze motor een vermogen van 105 pk, terwijl de BMW F 800 GS 87 pk voortbrengt. Bovendien kenmerken de nieuwe motoren zich door een vollere koppelcurve, verhoogde trekkracht en verbeterde acceleratie, met een extra 10 pk aan piekvermogen.

Waarom je juist de BMW R 1250 GS Ultimate Edition moet hebben

Opties

Deze nieuwe modellen vertrouwen op een brugvormig frame met aan elkaar gelaste plaatstalen onderdelen, waarin de tweecilinder lijnmotor als een integraal ondersteunend element is geïncorporeerd. De BMW F 900 GS introduceert ook een nieuwe kunststof brandstoftank met een inhoud van 14,5 liter, die 4,5 kg lichter is dan de stalen tank van het vorige model. Daarentegen heeft hij wel een halve liter minder inhoud.

Bovendien zijn de nieuwe GS-modellen uitgerust met standaard 6,5-inch TFT-schermen. Dat is vooral voor de nieuwe F 800 GS een opvallende verbetering. Dit model had namelijk voorheen een analoog instrumentenpaneel. De F 900 GS heeft standaard een 12 mm houder voor eenvoudige montage van action cams en andere apparaten. Voor de installatie van BMW’s Connected Ride is de optionele ‘navigatievoorbereiding’ vereist. Verder kan je nog betere offroad-capaciteiten voor de F 900 GS krijgen, als je het optionele Enduro Pro-pakket neemt.

Het bericht BMW presenteert zijn drie nieuwe telgen uit de GS-serie verscheen eerst op Motor.NL.

Waarom je de End of Summer Sale van Arie Molenaar Motors niet mag missen!

Arie Molenaar Motors in IJsellstein viert het einde van het motorseizoen met een waanzinnige driedaagse End of Summer Sale, van donderdag 14 tot en met zaterdag 16 september. De showroom moet leeg, dus krijg je minimaal 25 procent korting op álle kledingvoorraad! 

Dat is dus korting op alle voorraad van kleding, helmen, laarzen en handschoenen, Maar óók op merchandise en accessoires, motor- en tanktassen en zelfs op protectie. Let op, want voor alles geldt op is ook echt helemaal op. Weg is dus dikke pech! 

Arie Molenaar Motors is een begrip binnen motorrijdend Nederland

Daarnaast zijn er megakorting op motoren, want ook alle demo’s en alle motoren uit de verhuur moeten plaats maken. Kijk op de website voor de actuele motor aanbiedingen, of kom langs in de showroom en kijk of jouw droommotor daartussen staat. Helemaal speciaal is dat je je motor ook kunt inruilen op een scherp geprijsde elektrische GASGAS e-bike. Kijk hier voor het actuele aanbod daarvan.

Maar er is nog veel meer! Want ook een hele grote, speciaal geselecteerde voorraad accessoires voor KTM, Honda, Husqvarna en Kawasaki gaan eruit met dikke korting. Denk daarbij aan bijvoorbeeld uitlaatsystemen, koffers en nog veel meer. Verder ontvang je tijdens deze driedaagse End of Summer Sale een korting van 10 procent op álle KTM-softwarepakketten!

De HONDA Experience Days is helaas al vol, maar er zijn gelukkig nog wel prachtige Honda-aanbiedingen. Dus kom gewoon langs!

Natuurlijk vind je verder deze dagen heel veel gezelligheid zoals je dat altijd vindt bij Arie Molenaar Motors!

Openingstijden End of Summer Sale

Donderdag 08:00 – 18:00
Vrijdag 08:00 – 20:00
Zaterdag 08:00 – 17:00

Surf voor meer informatie naar: www.ariemolenaarmotors.nl

Het bericht Waarom je de End of Summer Sale van Arie Molenaar Motors niet mag missen! verscheen eerst op Motor.NL.

De nieuwe Suzuki GSX-8R komt in 2014

Met de gloednieuwe Twin heeft Suzuki opnieuw de spijker op z’n kop geslagen. Een motor met een cilinderinhoud van 776 kubieke centimeter en een opvallend krachtig koppel. Het kersverse chassis van zowel de GSX-8S als de V-Strom 800 biedt een uitgebalanceerde mix van stabiliteit en wendbaarheid, geheel in lijn met Suzuki’s beproefde aanpak om met eenvoudige, doch doeltreffende methoden het chassis te verfijnen.

Maar het lijkt er sterk op dat Suzuki niet van plan is om bij slechts twee modellen te blijven. In navolging van Yamaha’s succes met de R7, zet Suzuki koers richting het domein van supersportmotoren, en we kunnen waarschijnlijk al in 2024 de onthulling van de GSX-8R verwachten.

Suzuki Frankrijk onthult GSX-S1000 Race Edition

Onze collega’s van Young Machine in Japan hadden al lang vermoedens over deze ontwikkeling, en nu hebben we bevestiging gekregen vanuit Zwitserland: Suzuki heeft plannen voor de GSX-8R, zoals vermeld in de homologatiegegevens. Wat betreft de technische specificaties van de motor – 83 pk bij 8.500 tpm en 78 Nm bij 6.800 tpm – blijven ze gelijk aan de eerdere versies. Het enige verschil is dat de topsnelheid van de R iets hoger ligt, namelijk 215 km/u in vergelijking met de 210 km/u van de S, dankzij de verbeterde aerodynamica van de kuip.

De nieuwe Suzuki GSX-8R zal volgens de homologatiegegevens een rijklaar gewicht hebben van 205 kg, 3 kg meer dan de GSX-8S, voornamelijk vanwege de grotere kuip. Hierdoor is de zithoogte met 30 millimeter toegenomen tot 1.135 millimeter, maar is hij wel 5 millimeter smaller met 770 millimeter. Het chassis lijkt overgenomen te zijn van de S, met dezelfde totale lengte en wielbasis van respectievelijk 2.115 en 1.465 millimeter, wat overeenkomt met de Naked Bike-versie.

Het bericht De nieuwe Suzuki GSX-8R komt in 2014 verscheen eerst op Motor.NL.

Ducati Superbike 2002-2018: Een diepe duik in het Superbike Wereldkampioenschap

Alan Cathcart vervolgt zijn verhaal over Ducati-fabrieksdesmo V-twin Superbike-racers met een nieuw boek, als opvolger van zijn eerdere succesvolle publicatie van vorig jaar. Dit nieuwe werk, getiteld ‘Ducati Superbike 2002-2018’, brengt de geschiedenis van deze iconische motorfietsen in beeld tijdens hun deelname aan het World Superbike-kampioenschap.

Het eerste boek dook diep in het desmoquattro-tijdperk van 1988 tot 2001, terwijl dit nieuwste werk begint bij de komst van de testastretta-motor in 2002 en eindigt met de introductie van de V4 R in 2019, waarmee het V-twin-tijdperk ten einde kwam. In deze periode wist Ducati maar liefst vijf World Superbike Riders-kampioenschappen te winnen met deze legendarische motorfietsen.

Ducati Multistrada: twintig jaar emoties en innovatie

Analyse

Wat dit boek uniek maakt, is dat het de motorfietsen benadert vanuit een hands-on perspectief. Alan Cathcart, de enige journalist ter wereld die bijna alle fabrieks Ducati desmo V-twin Superbikes heeft getest die hebben deelgenomen aan het Superbike World Championship van 1988 tot 2015, biedt inzicht dat dieper gaat dan enkel cijfers en feiten. Het boek is een verzameling van zijn uitgebreide tests gedurende deze jaren.

Naast Cathcart’s analyses worden de beoordelingen van elke motorfiets verrijkt met waardevol inzicht van de coureurs die ze bereden hebben voor de Italiaanse fabriek. Namen zoals Troy Bayliss, Neil Hodgson, James Toseland, Nori Haga, Carlos Checa en Chaz Davies delen hun ervaringen en perspectieven. Bovendien bieden exclusieve foto’s, zowel met als zonder carrosserie, een zeldzaam kijkje in de geheimen van deze prachtige Ducati-fabrieksracers.

Het boek is beschikbaar in zowel het Engels als het Italiaans en is gepubliceerd door FBA Moto Italiane in Florence. Het is een gelimiteerde oplage van 1098 exemplaren, een eerbetoon aan het legendarische Ducati-nummer, en heeft een groot formaat hardcover (30×23 cm), hoogwaardig papier, 180 pagina’s en 87 full-page foto’s. De prijs bedraagt €39,00, exclusief verzendkosten. Het boek is alleen verkrijgbaar via postorder en kan wereldwijd worden verzonden.

Voor geïnteresseerden is hier de link: https://www.motoitaliane.it/en/prodotto/ducati-superbike-2002-2018/.

Het bericht Ducati Superbike 2002-2018: Een diepe duik in het Superbike Wereldkampioenschap verscheen eerst op Motor.NL.

CFMoto legt zijn lat hoger met de nieuwe 500SR en 675SR

Op 2 september 2023 vierde CFMoto zijn CFMoto-dag op het Zhuzhou International Circuit in China. Dit opmerkelijke evenement bracht spannende onthullingen met zich mee, met de introductie van twee nieuwe modellen in de SR-serie: de 500SR en 675SR. Het is belangrijk om te weten dat de huidige topmotor in de SR-serie de 450SR is, waardoor deze nieuwe modellen een grote sprong voorwaarts betekenen in prestaties.

De 450SR, bekend om zijn lichtgewicht constructie en krachtige 270-graden parallel-twin motor, maakte al indruk. De aanstaande 500SR en 675SR tillen deze prestaties naar een hoger niveau. De 500SR belichaamt volgens CFMoto de sportieve geest van de SR-serie. Hij wordt aangedreven door een gloednieuwe 500cc vloeistofgekoelde viercilindermotor met brandstofinjectie, ontwikkeld in het geheim over een periode van drie jaar. Ondanks zijn bescheiden grootte laten de technische specificaties zien dat hij gericht is op topprestaties.

CFMoto 450 NK arriveert in Europa: wat je moet weten

Met gesmede aluminium zuigers, strekbout drijfstangen en een low-inertia krukas, kan deze motor moeiteloos snelheden van meer dan 230 kilometer per uur bereiken, een opvallende prestatie voor een 500cc sportmotor. CFMoto onthulde ook de 675SR, mogelijk hun meest prestatiegerichte motorfiets tot nu toe, met een driecilindermotor die naar verluidt meer dan 100 pk levert. Hoewel de oorsprong van deze motor niet volledig bekend is, lijkt 675cc populair te zijn voor driecilindermotoren, zoals te zien is bij modellen zoals de MV Agusta F3 en de iconische Triumph Daytona en Street Triple.

Er zijn momenteel geen specifieke plannen aangekondigd voor de lancering van de 500SR en 675SR. CFMoto heeft alleen aangegeven dat de onthulde modellen tijdens de 2023 CFMoto Dag in verschillende markten beschikbaar zullen zijn. Dit suggereert dat deze motorfietsen zoals de 500SR en 675SR wereldwijd beschikbaar zullen zijn. Blijf op de hoogte voor verdere updates, want CFMoto zal naar verwachting binnenkort meer informatie over deze opwindende nieuwe modellen vrijgeven.

Het bericht CFMoto legt zijn lat hoger met de nieuwe 500SR en 675SR verscheen eerst op Motor.NL.

KTM 450 RALLY REPLICA: gebouwd voor Dakar en meer

De Dakar Rally, een meedogenloze race die duizenden kilometers beslaat, staat wereldwijd bekend als de ultieme proeftuin voor rallyrijders en behoort tot de zwaarste motorsportevenementen die er zijn. Voor de avontuurlijke zielen die zich aan deze uitdaging willen wagen, heeft KTM de 450 RALLY REPLICA in de verkoop.

De KTM 450 RALLY REPLICA deelt veel van zijn kenmerken met zijn familielid, de KTM 450 RALLY van het Red Bull KTM Factory Racing-team. Voor rijders zoals Mason Klein, die in 2022 de Rally2-klasse won in het Wereldkampioenschap Rally-Raid en in 2023 een etappe in de Dakar Rally op zijn naam schreef, fungeert deze motor als opstap naar een veelbelovende rallycarrière.

De 450 RALLY REPLICA is uitgerust met hoogwaardige componenten die volgens KTM zijn getest in de meest veeleisende omstandigheden, van genadeloze woestijnen tot ruig, rotsachtig terrein. Met zijn lichte gewicht, ergonomisch comfort en uitstekende rijeigenschappen is deze motor klaar voor diverse uitdagingen. De WP XACT PRO COMPONENTS-vering biedt precisie, consistente prestaties en buitengewone grip, zelfs op ruige ondergronden. De 450cc ééncilinder levert kracht en optimale overbrenging, mede dankzij het geavanceerde Keihin Managementsysteem en de aangepaste ECU-maps. Bovendien is de motor voorzien van dezelfde Pankl-versnellingsbak als die van het Red Bull KTM Factory Racing-team en een uniek chroommolybdeen-frame.

Wanneer wordt KTM wereldkampioen in de MotoGP?

“De KTM 450 RALLY REPLICA is een verlenging van ons fabrieksontwikkelingsprogramma en geniet de voorkeur van talloze rijders die evenementen als de Dakar willen uitrijden of die juist resultaten willen behalen om in de buurt van de professionals te komen. De machine is READY TO RACE en heeft alle benodigde kenmerken aan boord voor succes op hoog niveau. Veel rijders konden op deze motor vertrouwen om hun rallydoelen te bereiken, de reden ook dat deze is ontwikkeld in lijn met onze Red Bull KTM Factory Racing Dakar Rally-winnende machine. Dit model is meestal snel uitverkocht. Het is mooi om te zien dat er zo veel Replica’s strijden tijdens de rally’s over de hele wereld”, vertelt KTM Rally Technical Manager, Stefan Huber, in een persbericht.

Kortom, de KTM 450 RALLY REPLICA is de ultieme metgezel voor avontuurlijke rijders die willen deelnemen aan ’s werelds meest veeleisende rally’s. Met zijn indrukwekkende kenmerken en betrouwbare prestaties staat deze motor klaar om de uitdaging aan te gaan.

Het bericht KTM 450 RALLY REPLICA: gebouwd voor Dakar en meer verscheen eerst op Motor.NL.