Ducati Superbike 2002-2018: Een diepe duik in het Superbike Wereldkampioenschap

Alan Cathcart vervolgt zijn verhaal over Ducati-fabrieksdesmo V-twin Superbike-racers met een nieuw boek, als opvolger van zijn eerdere succesvolle publicatie van vorig jaar. Dit nieuwe werk, getiteld ‘Ducati Superbike 2002-2018’, brengt de geschiedenis van deze iconische motorfietsen in beeld tijdens hun deelname aan het World Superbike-kampioenschap.

Het eerste boek dook diep in het desmoquattro-tijdperk van 1988 tot 2001, terwijl dit nieuwste werk begint bij de komst van de testastretta-motor in 2002 en eindigt met de introductie van de V4 R in 2019, waarmee het V-twin-tijdperk ten einde kwam. In deze periode wist Ducati maar liefst vijf World Superbike Riders-kampioenschappen te winnen met deze legendarische motorfietsen.

Ducati Multistrada: twintig jaar emoties en innovatie

Analyse

Wat dit boek uniek maakt, is dat het de motorfietsen benadert vanuit een hands-on perspectief. Alan Cathcart, de enige journalist ter wereld die bijna alle fabrieks Ducati desmo V-twin Superbikes heeft getest die hebben deelgenomen aan het Superbike World Championship van 1988 tot 2015, biedt inzicht dat dieper gaat dan enkel cijfers en feiten. Het boek is een verzameling van zijn uitgebreide tests gedurende deze jaren.

Naast Cathcart’s analyses worden de beoordelingen van elke motorfiets verrijkt met waardevol inzicht van de coureurs die ze bereden hebben voor de Italiaanse fabriek. Namen zoals Troy Bayliss, Neil Hodgson, James Toseland, Nori Haga, Carlos Checa en Chaz Davies delen hun ervaringen en perspectieven. Bovendien bieden exclusieve foto’s, zowel met als zonder carrosserie, een zeldzaam kijkje in de geheimen van deze prachtige Ducati-fabrieksracers.

Het boek is beschikbaar in zowel het Engels als het Italiaans en is gepubliceerd door FBA Moto Italiane in Florence. Het is een gelimiteerde oplage van 1098 exemplaren, een eerbetoon aan het legendarische Ducati-nummer, en heeft een groot formaat hardcover (30×23 cm), hoogwaardig papier, 180 pagina’s en 87 full-page foto’s. De prijs bedraagt €39,00, exclusief verzendkosten. Het boek is alleen verkrijgbaar via postorder en kan wereldwijd worden verzonden.

Voor geïnteresseerden is hier de link: https://www.motoitaliane.it/en/prodotto/ducati-superbike-2002-2018/.

Het bericht Ducati Superbike 2002-2018: Een diepe duik in het Superbike Wereldkampioenschap verscheen eerst op Motor.NL.

CFMoto legt zijn lat hoger met de nieuwe 500SR en 675SR

Op 2 september 2023 vierde CFMoto zijn CFMoto-dag op het Zhuzhou International Circuit in China. Dit opmerkelijke evenement bracht spannende onthullingen met zich mee, met de introductie van twee nieuwe modellen in de SR-serie: de 500SR en 675SR. Het is belangrijk om te weten dat de huidige topmotor in de SR-serie de 450SR is, waardoor deze nieuwe modellen een grote sprong voorwaarts betekenen in prestaties.

De 450SR, bekend om zijn lichtgewicht constructie en krachtige 270-graden parallel-twin motor, maakte al indruk. De aanstaande 500SR en 675SR tillen deze prestaties naar een hoger niveau. De 500SR belichaamt volgens CFMoto de sportieve geest van de SR-serie. Hij wordt aangedreven door een gloednieuwe 500cc vloeistofgekoelde viercilindermotor met brandstofinjectie, ontwikkeld in het geheim over een periode van drie jaar. Ondanks zijn bescheiden grootte laten de technische specificaties zien dat hij gericht is op topprestaties.

CFMoto 450 NK arriveert in Europa: wat je moet weten

Met gesmede aluminium zuigers, strekbout drijfstangen en een low-inertia krukas, kan deze motor moeiteloos snelheden van meer dan 230 kilometer per uur bereiken, een opvallende prestatie voor een 500cc sportmotor. CFMoto onthulde ook de 675SR, mogelijk hun meest prestatiegerichte motorfiets tot nu toe, met een driecilindermotor die naar verluidt meer dan 100 pk levert. Hoewel de oorsprong van deze motor niet volledig bekend is, lijkt 675cc populair te zijn voor driecilindermotoren, zoals te zien is bij modellen zoals de MV Agusta F3 en de iconische Triumph Daytona en Street Triple.

Er zijn momenteel geen specifieke plannen aangekondigd voor de lancering van de 500SR en 675SR. CFMoto heeft alleen aangegeven dat de onthulde modellen tijdens de 2023 CFMoto Dag in verschillende markten beschikbaar zullen zijn. Dit suggereert dat deze motorfietsen zoals de 500SR en 675SR wereldwijd beschikbaar zullen zijn. Blijf op de hoogte voor verdere updates, want CFMoto zal naar verwachting binnenkort meer informatie over deze opwindende nieuwe modellen vrijgeven.

Het bericht CFMoto legt zijn lat hoger met de nieuwe 500SR en 675SR verscheen eerst op Motor.NL.

KTM 450 RALLY REPLICA: gebouwd voor Dakar en meer

De Dakar Rally, een meedogenloze race die duizenden kilometers beslaat, staat wereldwijd bekend als de ultieme proeftuin voor rallyrijders en behoort tot de zwaarste motorsportevenementen die er zijn. Voor de avontuurlijke zielen die zich aan deze uitdaging willen wagen, heeft KTM de 450 RALLY REPLICA in de verkoop.

De KTM 450 RALLY REPLICA deelt veel van zijn kenmerken met zijn familielid, de KTM 450 RALLY van het Red Bull KTM Factory Racing-team. Voor rijders zoals Mason Klein, die in 2022 de Rally2-klasse won in het Wereldkampioenschap Rally-Raid en in 2023 een etappe in de Dakar Rally op zijn naam schreef, fungeert deze motor als opstap naar een veelbelovende rallycarrière.

De 450 RALLY REPLICA is uitgerust met hoogwaardige componenten die volgens KTM zijn getest in de meest veeleisende omstandigheden, van genadeloze woestijnen tot ruig, rotsachtig terrein. Met zijn lichte gewicht, ergonomisch comfort en uitstekende rijeigenschappen is deze motor klaar voor diverse uitdagingen. De WP XACT PRO COMPONENTS-vering biedt precisie, consistente prestaties en buitengewone grip, zelfs op ruige ondergronden. De 450cc ééncilinder levert kracht en optimale overbrenging, mede dankzij het geavanceerde Keihin Managementsysteem en de aangepaste ECU-maps. Bovendien is de motor voorzien van dezelfde Pankl-versnellingsbak als die van het Red Bull KTM Factory Racing-team en een uniek chroommolybdeen-frame.

Wanneer wordt KTM wereldkampioen in de MotoGP?

“De KTM 450 RALLY REPLICA is een verlenging van ons fabrieksontwikkelingsprogramma en geniet de voorkeur van talloze rijders die evenementen als de Dakar willen uitrijden of die juist resultaten willen behalen om in de buurt van de professionals te komen. De machine is READY TO RACE en heeft alle benodigde kenmerken aan boord voor succes op hoog niveau. Veel rijders konden op deze motor vertrouwen om hun rallydoelen te bereiken, de reden ook dat deze is ontwikkeld in lijn met onze Red Bull KTM Factory Racing Dakar Rally-winnende machine. Dit model is meestal snel uitverkocht. Het is mooi om te zien dat er zo veel Replica’s strijden tijdens de rally’s over de hele wereld”, vertelt KTM Rally Technical Manager, Stefan Huber, in een persbericht.

Kortom, de KTM 450 RALLY REPLICA is de ultieme metgezel voor avontuurlijke rijders die willen deelnemen aan ’s werelds meest veeleisende rally’s. Met zijn indrukwekkende kenmerken en betrouwbare prestaties staat deze motor klaar om de uitdaging aan te gaan.

Het bericht KTM 450 RALLY REPLICA: gebouwd voor Dakar en meer verscheen eerst op Motor.NL.

2024 Kawasaki Z650 is onthuld

De Kawasaki Z650 heeft gedurende vele jaren een sterke positie veroverd als één van de meest geliefde naked bikes op de markt. Jaar in, jaar uit meldt het model zich in de top 10 van bestverkochte motoren wat zijn aantrekkingskracht onder een breed publiek bewijst.

Unieke eigenschappen van de Z650 zijn de uitzonderlijke wendbaarheid en het soepele Parrallel-Twin motorblok met 180˚ krukas, innemend inlaatgeluid en laag brandstofverbruik. Dankzij het lichte Trellis buizenframe en de compacte wielbasis beschikt de Z650 over een moeiteloos stuurgedrag, dat zowel wendbaar als sportief is.

2024 Kawasaki Z900 al vanaf eind september beschikbaar

Qua features is de Z650 ook helemaal van deze tijd met een hoogwaardig TFT-kleurendisplay, volledige Ledverlichting en Traction Control systeem. Dit systeem ondersteunt een sportieve rijstijl (mode 1) of zorgt voor optimale tractie onder alle omstandigheden (mode 2). Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het systeem volledig uit te schakelen. Dit alles is omhult door een prachtige Sugomi Design.

Voor 2024 zijn de volgende kleurstellingen beschikbaar:

  • Candy Persimmon Red met rood frame (Nieuw)
  • Pearl Storm Gray met zwart frame (Nieuw)
  • Metallic Matte Graphenesteel Grey met groen frame

Vanaf oktober is het 2024 model al beschikbaar bij de Kawasaki dealers. Prijzen worden later bekend gemaakt.Voor rijders met een A2 -rijbewijs is er een 35kW versie beschikbaar.

Nieuwe Performance Edition kit

Om de Z650 helemaal af te maken is er de Performance Edition kit. Voor 2024 is de kit uitgerust met een nieuw Arrow uitlaatsysteem. Verder maken een buddyseat cover in kleur, smoke windscherm, tankpad en TFT-displaybeschermer de kit compleet.

Het bericht 2024 Kawasaki Z650 is onthuld verscheen eerst op Motor.NL.

Vier dagen na ongeluk wordt jonge Britse motorrijder gered in Zuid-Frankrijk

Een 20-jarige Britse motorrijder heeft een angstaanjagende overlevingstocht achter de rug nadat hij met zijn motor van een autoweg in Zuid-Frankrijk viel. Na het ongeval, dat plaatsvond op de A75 tussen Clermont-Ferrand en Montpellier, probeerde de jongeman ondanks zijn ernstige verwondingen vier dagen lang een dichtbijzijnde weg te bereiken.

Afbeelding: Gamma-Rapho via Getty Images

De hulpdiensten, die zondag werden gealarmeerd, ontdekten dat de motorrijder sinds woensdag vermist was. Met meerdere botbreuken, waaronder verwondingen aan zijn polsen, knieën en sleutelbeen, had hij zichzelf over een steil terrein gesleept in een wanhopige zoektocht naar hulp. Eenmaal gevonden, werd hij met een helikopter naar een ziekenhuis vervoerd. Gelukkig is zijn toestand nu stabiel. Uit het onderzoek bleek dat hij een bocht miste en over een vangrail werd gelanceerd, waardoor hij zes meter naar beneden viel.

Brutale dieven stelen op klaarlichte dag in bijzijn omstanders motor (met video)

Het bericht Vier dagen na ongeluk wordt jonge Britse motorrijder gered in Zuid-Frankrijk verscheen eerst op Motor.NL.

Einde van een Tijdperk: Egli Motorradtechnik sluit zijn deuren

Egli Motorradtechnik, een naam die een belletje doet rinkelen bij doorgewinterde motorsportliefhebbers, staat op het punt zijn deuren te sluiten. Deze legendarische chassisbouwer heeft in het verleden enkele iconische machines gecreëerd en produceerde tot voor kort in beperkte oplage racemodellen.

Het verhaal begon allemaal in 1965, toen Fritz W. Egli zijn eerste op maat gemaakte café-racers met 998cc Vincent Black Shadow V-Twin-motoren begon te bouwen. Zijn getunede motorfiets won in 1968 het Zwitserse motorheuvelkampioenschap, waardoor bestellingen voor replica Egli-Vincents binnenstroomden. De Vincent Rapide, gelanceerd in 1937, genoot bekendheid als ’s werelds snelste productiemotorfiets na de Tweede Wereldoorlog.

Fantic Motor FR 700 Concept: een racemotor voor de straten

Fritz Egli stond voor de uitdaging van schaarse Vincent-motoren, aangezien Vincent de serieproductie in 1955 stopzette. Om dit probleem te overwinnen, richtte Egli zich op grote Japanse motorfietsmotoren uit de jaren 1970. Hij ontwierp frames met een centrale tubulaire ruggengraat en oefende invloed uit op andere framebouwers zoals Manfred Rau en de Healey-broers.

Tegen 1988 staakte Egli de productie van zijn eigen frames vanwege de vooruitgang van Japanse motorfietsfabrikanten. Het merk werd later nieuw leven ingeblazen door Alexander Frei. De Egli Fritz W1300 was de eerste motorfiets van het nieuw leven ingeblazen bedrijf en gebruikte een Yamaha XJR1300-motor en een stalen frame met de kenmerkende Egli-olietank, met een gewicht van 208 kg ‘nat’, 32 kg lichter dan het standaardmodel.

Heden

In 2015 droeg Fritz Egli zijn bedrijf over aan de huidige eigenaar, Alexander Frei. Zijn plan was niet om permanent de leiding over het bedrijf te geven, maar eerder om een geschikte opvolger, of het nu een individu of een bedrijf was, te vinden om het historische merk over te nemen. Nu, zo’n zeven jaar later, lijkt het erop dat dit plan uiteindelijk niet is geslaagd. Frei, nu 69 jaar oud, heeft aangekondigd dat Egli Motorradtechnik tot een einde komt.

Het is een trieste afsluiting voor een klein, maar invloedrijk bedrijf dat bijna zestig jaar aan geschiedenis met zich meedraagt. Na de aankondiging van de sluiting zal Egli geen nieuwe opdrachten meer aannemen, maar het bedrijf zal zich wel inzetten om de lopende projecten af te ronden.

Niet al te lang geleden, in februari 2022, kondigde Egli aan dat ze hun eigen motorfiets vanaf nul aan het ontwikkelen waren. Ze hadden een in-huis ontwikkelde 1.400cc V-twin motor klaarliggen, gehuisvest in een op maat gemaakt frame. Het merk had plannen om slechts 12 eenheden per jaar te produceren, elk met een prijskaartje van ongeveer $110.000 USD. Helaas, gezien de huidige situatie van het bedrijf, lijkt het erop dat deze motorfiets nooit het levenslicht zal zien.

Het bericht Einde van een Tijdperk: Egli Motorradtechnik sluit zijn deuren verscheen eerst op Motor.NL.

Fantic Motor FR 700 Concept: een racemotor voor de straten

Fantic Motor heeft met glans gepresteerd in het Moto2 Wereldkampioenschap met hun racemotoren. Echter, opvallend genoeg hebben de Italianen nog geen straatmotor in dit segment. Motosketches speculeert dan ook druk over de mogelijkheid dat Fantic binnenkort in dit nog vrijwel onontgonnen terrein zal stappen, en dat alles binnen een relatief korte periode na hun wederopstanding.

10 Duurste productiemotorfietsen die je – soms – bij een dealer kunt kopen

Naar alle waarschijnlijkheid zou het nieuwe model beschikken over de 700cc tweecilinder motor van Yamaha. Deze is immers al terug te vinden in hun eigen Caballero, zij het dat die voor de supersportfiets flink is aangepast en verbeterd.

Met de FR 700 mikt Fantic op een echte straatracer. Weinig compromissen, boordevol hoogwaardige technologie en componenten die tot de top in de categorie moeten behoren. Ze hebben duidelijk hun zinnen gezet op een flinke competitie, met name tegen de bekende Venetiaanse rivaal die vergelijkbare technische specificaties heeft.

Het bericht Fantic Motor FR 700 Concept: een racemotor voor de straten verscheen eerst op Motor.NL.

Elk weekend in september een MEGA DEAL bij Motorkledingstore

Motorkledingstore viert feest met het September Spektakel! Elk weekend kun jij hoge kortingen en leuke activiteiten verwachten bij onze winkels. Elke zaterdag en zondag wordt één winkel uitgelicht. Lees snel verder om erachter te komen wat jou te wachten staat!

Grabbelbox

Wanneer jij een aankoop doet van €50,- of meer mag je grabbelen! In onze grabbelbox zitten verschillende fantastische prijzen, zoals: 

  • Scorpion helm
  • Rev’It! jeans naar keuze
  • Rusty Stitches jas naar keuze

En nog veel meer!

Verwarmd vizier: Maakt Visin einde aan een beslagen vizier?

Alles in de tent -40%

Aan de voorkant van onze winkels kun je een ruime tent verwachten. In deze tent scoor je jouw nieuwe motorkleding met -40% korting. 

Mystery Mega Deal

Elk weekend hebben wij een nieuwe mystery deal. Deze mystery deals hebben ontzettend hoge kortingen! Houdt onze nieuwsbrief en socials in de gaten om als eerste op de hoogte te zijn van het afgeprijsde product. Bij elk filiaal zal dit product verschillen. De mystery deal korting geldt alleen in de winkel.

Hapjes tijdens het shoppen

Honger gekregen van al het drukke shoppen? Geen zorgen! Wij zorgen ervoor dat jij een gevulde maag hebt tijdens het September Spektakel, met gehaktballen van de Ballenkoning of een heerlijke puntzak friet! Dit zal variëren per vestiging.

Moto-GP simulator

In onze vestiging in Vianen kun je tijdens het September Spektakel jouw circuitskills testen op een ware Moto-GP simulator. 

Wanneer zijn welke filialen aan de beurt?

Op 2 en 3 september kun jij een spektakel verwachten in onze vestiging in Vianen.

Op 9 en 10 september vindt het spektakel in Capelle a/d IJssel plaats.

Op 16 en 17 september is ons September Spektakel in Eindhoven.

Op 23 en 24 september staan onze activiteiten in Breda.

Het laatste September Spektakel is op 30 september en 1 oktober, in Apeldoorn.

Het bericht Elk weekend in september een MEGA DEAL bij Motorkledingstore verscheen eerst op Motor.NL.

MotoGP Legends Kevin Schwantz en Randy Mamola dit weekend grote sterren op Assen

Oud-TT-winnaars en ‘MotoGP Legends’ Kevin Schwantz en Randy Mamola zijn dit weekend tijdens de TABAC Classic GP Assen de grote sterren op het TT-circuit. De Amerikanen komen naar Assen voor een demonstratie op hun originele Grand Prix-motoren. Beide coureurs waren jarenlang dé publiekslievelingen op Assen. Schwantz won zijn laatste TT in 1993, het jaar dat hij wereldkampioen werd. Mamola won voor het laatst op Assen in 1985.

Van vooroorlogse sportwagens tot supersnelle F1-bolides

Tijdens de TABAC Classic GP Assen komen iconische racers op twee, drie en vier wielen in actie die deel uitmaken van een revolutionaire racegeschiedenis. Van vooroorlogse sportwagens, de oudste dateert uit 1911, motorfietsen die net na de oorlog al ‘op Assen’ raceten, tot supersnelle Formule 1-auto’s van Ferrari, Jaguar, Minardi en Arrows waarmee in de afgelopen decennia nog werd gestreden om de wereldtitel in de belangrijkste autorace-categorie ter wereld.

Interview Randy Mamola: ‘Assen is en blijft magisch’

Onthulling van een motorfiets ter ere van het TT-circuit

Het is misschien wel de grootste lofprijzing die het Circuit van Drenthe ooit mocht ontvangen; een legendarisch motormerk dat in gelimiteerde oplage een motorfiets op de markt brengt als ode aan het TT-circuit. De MV Agusta Brutale 1000 RR Assen wordt vrijdagavond voor de media onthuld tijdens de kick-off van de TABAC Classic GP Assen; een wereldpremière! De samenwerking tussen MV Agusta en de TABAC Classic GP Assen markeert de terugkeer van het Italiaanse motormerk naar de ‘Kathedraal’ van de motorsport, waar het maar liefst 35 Grand Prix-overwinningen behaalde.

Nederlandse FIA Historic F3 Cup-winnaar aan de start in Assen

Zondag 9 april jongstleden werd Patrick Andriessen de eerste Nederlandse winnaar van de FIA Historic F3 Cup in Zuid-Frankrijk. Tijdens de TABAC Classic GP Assen staat Andriessen aan de start bij de AVD Historic F3 Interseries in een Ralt RT3, een Formule 3-auto waarin grote namen als Ayrton Senna en Gerhard Berger hun eerste successen vierden. In hetzelfde weekend kruipt Andriessen ook achter het stuur van een Renault Alpine V6 in de Youngtimer Touring Car Challenge.

Aanval op snelste ronde ooit met Formule 1-bolide

Tijdens de kwalificatie voor JACK’S Racing Day in augustus werd de de tot dan toe snelste ronde ooit op Assen uit de boeken gereden door de Oostenrijker Ingo Gerstl in zijn Toro Rosso Formule 1-bolide. Tijdens de TABAC Classic GP Assen doet de Nederlander Klaas Zwart in een Jaguar R5 F1 een poging om nóg sneller rond te gaan. De rondetijd die Zwart moet verslaan is een 1:15.861.

Kaarten voor de TABAC Classic GP Assen zijn online en aan de kassa verkrijgbaar. Voor meer info: www.classicgp-assen.com.

Het bericht MotoGP Legends Kevin Schwantz en Randy Mamola dit weekend grote sterren op Assen verscheen eerst op Motor.NL.