De 2024 Kawasaki Ninja 1000SX krijgt drie nieuwe kleuren

De Ninja 1000SX combineert tourcomfort met sportieve prestaties en krijgt van Kawasaki drie nieuwe kleuren voor volgend jaar mee. Metallic Carbon Gray, Metallic Diablo Black met rode accenten en Metallic Diablo Black zijn straks ook beschikbaar.

De Ninja 1000SX 2024 staat vanaf eind oktober bij de dealers in de bovengenoemde nieuwe kleurstellingen. De basis van de 1000SX is zijn 1.043cc viercilinder-lijnmotor met 111 Nm en 142 pk. Al deze kracht is door rijders te doseren via een viertal rijmodi (Sport, Road, Rain en Rider). Voor controle beschikt de Nina 1000SX bovendien over bochtafhankelijke tractiecontrole en ABS, die beide worden aangestuurd door een 6-assige IMU. Deze systemen maken deel uit van een uitgebreid elektronicapakket. Hieronder vallen onder meer cruise control, een up/down quickshifter en een full colour TFT-display. Een meervoudig verstelbare ruit completeert de uitrusting.

2024 Kawasaki ZX-4RR: eerste vragen na de test

Het rijwielgedeelte van de Ninja 1000SX biedt volgens Kawasaki een uitstekende balans tussen wendbaarheid en stabiliteit. Dat moet zelfs zo zijn als de optionele ‘clean mount’- koffers zijn volgeladen. De reden hiervoor is de hoge mate van massacentralisatie, het stijve aluminium frame en de hoogwaardige vering. Aan de voorzijde zorgt de volledig instelbare 41mm upside-down voorvork voor een helder en betrouwbaar wegcontact. Daarnaast wordt die taak aan de achterkant vervuld door een gasgevulde achterschokdemper. Hiervan is de veervoorspanning met een afzonderlijke verstelknop aan de wensen van de rijder aan te passen.

Het bericht De 2024 Kawasaki Ninja 1000SX krijgt drie nieuwe kleuren verscheen eerst op Motor.NL.

Husqvarna brengt in 2024 met EE 2 een nieuw crossmodel voor kinderen uit

Husqvarna brengt in 2024 een nieuw crossmodel voor de kinderen uit. De elektrische EE 2 is een aanvulling op de twee grotere e-minicycles van het merk, de EE 3- en 5.

De EE 2 is ontworpen voor kinderen met een lengte tussen de 90 en 130 cm en een maximumgewicht van 35 kg. Om zich te onderscheiden van de grotere modellen van Husqvarna, heeft de EE 2 een motor, die in de naaf van het achterwiel is gemonteerd. Deze motor levert een piekvermogen van 1,8 kW (2,45 pk). De motor is verder stof- en waterdicht en, nog belangrijker voor de ouders, onderhoudsvrij.

Husqvarna brengt nieuwe Enduro Pro-modellen volgend jaar uit

De verwisselbare Husqvarna BLi300 accu voorziet de EE2 van energie, voor maximaal 100 minuten rijtijd. Bovendien maakt deze accu gebruik van hetzelfde ontwerp als de meeste moderne elektrische gereedschappen. Daarom is in theorie non-stop rijden mogelijk, als er genoeg opgeladen reserveaccu’s beschikbaar zijn. De standaard gemonteerde accu laadt in 35 minuten, voor 80 procent op en een volledige lading duurt 60 minuten.

De EE 2 kan op meerdere manieren snel worden aangepast voor meer personalisering. Voor langere rijders is namelijk de zithoogte te verstellen van de standaardhoogte (470 mm) naar 500 mm. Daarnaast is de vermogensafgifte aan te passen in drie standen. De selectie begint met een wandeltempo-optie. De maximale stand geeft daarentegen de minste vermogensbeperking en heeft daarom een topsnelheid van 33 km/u.

De Husqvarna EE 2 is verder opgebouwd uit een aluminium frame, achterbrug en schetsplaten. Ook beschikt hij over hydraulische schijfremmen en een Rollover Sensor. Het nieuwe model heeft daarnaast WP-vering, KENDA-banden en ODI-grips. Al met al moet de EE 2 29 kg wegen.

De 2024 EE 2 komt in oktober uit en de beschikbaarheid kan per land verschillen. Husqvarna heeft nog geen prijs bekendgemaakt.

Het bericht Husqvarna brengt in 2024 met EE 2 een nieuw crossmodel voor kinderen uit verscheen eerst op Motor.NL.

2024 Kawasaki ZX-4RR: eerste vragen na de test

Ze worden steeds zeldzamer, de persintroducties van motoren waar we van Motor.NL écht maandenlang op voorhand naar aftellen en om knokken. Maar die van de 2024 Kawasaki ZX-4RR stond al sinds de jaarwissel met rood in de agenda van onze man omcirkeld. De terugkeer van de 400cc supersport, mét een rasechte vier-in-lijn in het frame? Laat maar doorkomen! Wij krijgen onze gelukzak tussen de circuitsessies door even aan de lijn, terwijl hij de oordoppen uit bijbehorende gehoorgangen peutert.

Nieuwe Kawasaki Ninja ZX-4RR vanaf september in de showroom

Motor.NL: Kom op, gooi ‘t er maar uit. Hebben we wat gemist?  

Jelle Verstaen: “Dat is het understatement van de dag. Ik zou me willen verontschuldigen, maar ga ‘t toch maar niet doen, chef. Gewèldig, is het. Een welgekomen zeebries over een bloedheet Circuito de Calafat, nagelnieuw leder om m’n billen én het getier van Kawa’s kleinste langs de pitmuur. Waanzinnig. Al helemaal in de nek van dat krijsende keteltje – wat een dag!”

Boodschap begrepen, rustig maar. Vertel liever hoe die ZX-4RR reed… 

“Wel, hij stelde helemaal niet teleur. Dat is – gezien de hooggespannen verwachtingen bij de aanwezige journalisten en ondergetekende – alvast een flinke meevaller. De combinatie van 77 pk, 189 kg rijklaargewicht en een wielbasis van amper 1.380mm werkt alvast geweldig om ‘m flitsend de bocht om te jassen op deze technische omloop, terwijl het blokje op kooktemperatuur lekker krachtig voor de dag komt. En dan hebben we ’t nog niet gehad over het hoogtoerige gehuil uit de (optionele) Akra-demper. Top.”

“De radiaal gemonteerde monobloc-remklauwen presteren (na uitschakelen van het ABS) daarenboven prima bij constante foltering, het standaardpakket is erg uitgebreid voor een vierhonderdje (instelbare tractiecontrole, verschillende rij- en powermodi, TFT-schermpje met connectiviteit, slipperassistkoppeling, standaard quickshifter mét autoblipper,…), en qua looks en presence hoeft hij amper onder te doen voor z’n grote broer ZX-10R. De Showa-ophanging is vooraan qua veervoorspanning instelbaar, achteraan kan je met daarenboven ook met in- en uitgaande demping in de weer. Dankzij de 160mm-achterslof oogt én voelt deze nieuwkomer overigens een pak potiger dan z’n cilinderinhoud zou doen vermoeden…”

Het motorblok is misschien wel het meest opvallende van deze machine, toch?

“Jazeker, op meerdere vlakken. In tijden waarin iedereen naar een paralleltwin grijpt, is de keuze voor een complexer, zwaarder en duurder viercilinderblok niet evident, maar ’t is wel een keuze die doet dromen. Vier duikende zuigertjes op een rij, een begrenzer bij 16.000 toeren, rechte inlaattrajecten, een snelle nokkenas en relatief grote kleppen (22/19mm) voor z’n kaliber, een licht vliegwiel voor snelle acceleratie en een zesbak met quickshifter om het plaatje af te maken. Het resultaat is een erg toerenhongerig blok, dat we op Calafat het liefst tussen de 12.000 en 16.000 omwentelingen in houden – liever een lagere versnelling en de kans op in de begrenzer draaien, dan te snel opschakelen en terrein verliezen. Wat uiteraard al snel uitmondt in een (wed)strijd onder de aanwezige journalisten: knokken om de snelste exit en slipstreamen dat ’t een lieve lust is. Heerlijk!”

Vallen er ook twijfelpuntjes te noteren?

“Hmm, toch wel. Z’n leukste eigenschap is tegelijk ook wel een achilleshiel: zo moet je ’t blok echt wel oppokken tot je 8 à 10.000 toeren maakt voor je het vermogen echt voelt binnenkomen (dus rest de vraag hoe fijn hij in trager stadsverkeer rijdt). Daarnaast is de voorvork is voor het snellere werk nogal aan de softe kant qua demping (en kan enkel qua veervoorspanning worden bijgesteld), en de banden die we er vandaag onder hadden liggen, die krijg je niet standaard bij de dealer omgesjord – dus daar kunnen we weinig over kwijt.”

Wat kost zo’n ZX-4RR?

“Daarover werd vooraf best druk gespeculeerd, aangezien zo’n kleine vier-in-lijn best duur is qua productie. Met 9.799 euro heb je al een ZX-4RR in je garage in België, in Nederland betaal je 10.499 euro. Dat is niet weinig – moeten we eerlijk in zijn – maar lijkt me wel ruimschoots gerechtvaardigd als je ziet wat je ervoor in de plaats krijgt. Zelden meer plezier gehad op circuit – helemaal tegen de limiet uitwringen is vaak fijner dan een motor tot de helft van z’n kunnen over de baan jassen. Daarover gesproken: ik moet weer aan de bak. Nu ja, moeten…” (lacht)

Het bericht 2024 Kawasaki ZX-4RR: eerste vragen na de test verscheen eerst op Motor.NL.

Win met RIDERS een Rukka Rapto-R toerpak t.w.v. € 2.348

Zeg je Rukka, zeg je maximale bescherming in combinatie met maximaal comfort. De Rapto-R is een geheel nieuw motorpak dat in 2023 is geïntroduceerd. Het pak heeft high-end specificaties en talloze aanpassingsmogelijkheden.

Deze toplijn, met dito prijs, geeft een geweldige rijervaring bij iedere rit. We geven één compleet toerpak weg (jas + broek).

Ontdek het Nieuwe RIDERS Platform: De Ultieme Online Motorclub in Nederland

RIDERS

RIDERS is de leukste motorclub van Nederland. Speciaal voor mensen die geen genoeg kunnen krijgen van motorrijden! Een gezellige club van jong tot oud, van doorrijder tot mooi-weerrijder, van superbike- enthousiasteling tot allroadliefhebber. Wat voor motor je ook rijdt, iedereen is welkom.

Motor.NL zet alles in het werk om iedere motorrijder optimaal van zijn of haar passie te laten genieten. We gaan samen op pad, bieden je de beste deals, winacties en blijven je voorzien van je dagelijkse portie motornieuws.

Nog geen lid?

Klik hier om je aan te melden voor RIDERS.

Het bericht Win met RIDERS een Rukka Rapto-R toerpak t.w.v. € 2.348 verscheen eerst op Motor.NL.

Beschermende en functionele motorkleding voor vrouwelijke motorrijders bij marktleider Louis

Perla en Linde zijn hun eigen doelgroep. Beiden rijden motor, beiden werken bij Louis in Hamburg, de een als productmanager, de ander als hoofd productontwikkeling. Beide zijn dus in belangrijke mate verantwoordelijk voor wat motorrijders dragen in de Duitstalige landen.

De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn soms kleiner dan je zou verwachten: “We bieden altijd modellen in verschillende kleuren aan, maar we merken dat vrouwelijke klanten vaak de voorkeur geven aan zwart, net als de mannen,” legt Perla uit. En Linde voegt eraan toe: “We hebben twee kampen, het ene geeft de voorkeur aan zwart, het andere houdt meer van kleur. En ja, we hebben ook roze in ons assortiment, maar dat speelt geen grote rol in de verkoopcijfers.”

De situatie is heel anders als het gaat om pasvormen. Omdat vrouwen anders geproportioneerd zijn dan mannen, moeten vrouwenmaten volledig opnieuw worden ontworpen om aan de eisen te voldoen. “Alles wat we verkopen als beschermende kleding is ook als zodanig gecertificeerd,” zegt Perla. Dit betekent veel inspanning voor de fabrikanten, maar ook veiligheid voor de koper.

Sportief tweedelig: Vanucci VSM-3

Een actueel voorbeeld is het leren pak Vanucci VSM-3, gecertificeerd tot het op één na hoogste veiligheidsniveau AA. “Deze hebben we ontwikkeld als aanvulling op het eendelige VSM-2-sportpak. De ervaring leert dat pakken uit één stuk bijna alleen worden gekocht door vrouwen die echt racen. De VSM-3 is toegankelijker en geschikt voor dagelijks gebruik en spreekt daarom een bredere doelgroep aan,” aldus Linde.

De bijpassende laarzen en sporthandschoenen: Vanucci RV-6 Performance Lady, Vanucci Competizione IV.

De markt wordt steeds vrouwelijker

Meer dan een half miljoen motoren in Duitsland staan op naam van een vrouw. De markt is de afgelopen jaren gestaag gegroeid. Bij Louis groeit het aandeel vrouwelijke klanten naar 20 procent.

Vrouwelijke kracht: met het eendelige leren pak Vanucci VSM-2 op het racecircuit

Het productassortiment van de fabrikanten groeit ook navenant. Dit betekent dat Louis in haar bijna 90 filialen beschermende kleding voor dames kan aanbieden van vele gerenommeerde fabrikanten. Van scooter tot racer, van cruiser tot crosser. Het maatspectrum loopt van 32/XXS tot 60, plus lange en korte maten. De situatie is vergelijkbaar voor laarzen, handschoenen en functioneel ondergoed voor vrouwen. “We proberen gewoon zo veel mogelijk opties aan te bieden om onze klanten tevreden te stellen. En uiteindelijk draait het allemaal om plezier hebben,” besluit Perla.

Een heel belangrijk onderwerp bij Louis: functioneel ondergoed speciaal voor vrouwen.

 Dat de motormarkt steeds vrouwelijker wordt, blijkt niet in de laatste plaats uit het feit dat in bijna alle filialen ook vrouwen als klantadviseur werken.

In de onlineshop vind je een speciaal gedeelte met tijdschriften voor inspiratie en advies: met veel tips, portretten en informatie uit de motorscene en een video uit de rubriek “Please don’t copy” met stuntprofessional Sarah Lezito.

Het bericht Beschermende en functionele motorkleding voor vrouwelijke motorrijders bij marktleider Louis verscheen eerst op Motor.NL.

GP Products presenteert de BMW R nineT Custom Racer no. 1/1

GP Products, agent en distributeur van premium motorproducten in de Benelux en Duitsland, brengt een motor naar voren die niet alleen barst van de high-end technische ingrediënten uit eigen stal, maar ook de Heritage van GP Products eert.

Verweven met Verleden en Prestatie

“Deze R nineT Custom Racer is een langgekoesterde droom, het resultaat van mijn wegraceverleden en alles wat we in bijna twintig jaar GP Products hebben bereikt. Beschouw het als de tweewielige variant van ons BMW M3 G80-project, door zelfs de ‘Isle of Man Green’-kleur en veel Carbon delen over te nemen”, deelt Marc Goutziers, de geestelijk vader van GP Products. Marc voegt luchtig toe: “Ik denk dat deze R nineT Custom Racer een aardig statement is voor alles waar GP Products voor staat, niet?”

De wereld van custom bikes komt tot leven op de Bigtwin Bikeshow & Expo

Transformatie van de R nineT Custom Racer

De transformatie van de standaard BMW R nineT Custom Racer was geen eenvoudige knip- en plakactie. Geen enkel detail werd overgeslagen. Alleen al het spuitwerk van de framedelen vereiste dat de motor en gerelateerde delen werden gedemonteerd. De wederopbouw ging niet over het lukraak kiezen van onderdelen, maar elk detail werd zorgvuldig geselecteerd of geproduceerd in goed overleg.

Dit heeft geresulteerd in een verbijsterende hoeveelheid naadloos afgewerkte carbon onderdelen van Ilmberger, doorzichtige kleppendeksels als charmante gimmick, en een leren bekleding van SW-Motech in een kleurstelling die is afgeleid van het M3 G80-project.

High-End Materialen en Onderdelen

De R nineT Custom Racer is uiteraard afgemonteerd met de allerbeste lichtgewicht materialen uit eigen stal, zoals:

  • Een volledig titanium Akrapovic-uitlaatsysteem
  • Rotobox carbon wielen
  • Diverse accessoires van Puig, zoals de kuipruit, hevels en spiegels

Na afstelling en tuning door Tovami levert de boxer-motor een krachtige 120,5 pk aan het achterwiel.

Vering en Remmen

Om het geheel af te maken en de rijeigenschappen te perfectioneren, werd gekozen voor een volledig nieuwe vering van Hyperpro Suspension en een remmenset van Brembo, allemaal aangepast in de stijl van het ontwerp.

Resultaat en Openbaring

Het resultaat is een volledig unieke racer, die je met eigen ogen gezien moet hebben om de ware schoonheid van techniek en kwaliteit te ervaren. GP Products biedt ook voor motorrijders van andere merken de tools voor een soortgelijke transformatie.

De R nineT Custom Racer zal samen met de BMW M3 G80 officieel worden onthuld tijdens het IDM-weekend op Hockenheim (22 – 24 september 2023).

Gemonteerde Producten Lijst

  • Akrapovic: Volledig titanium uitlaatsysteem
  • Rotobox: Bullet carbon velgen (10th Anniversary, set 12/20)
  • PUIG: Kuipruit, spiegels, hevels en olieplug
  • SW Motech: Zadel, bijpassende leren luchtfilterafdekking & handvaten
  • Hyperpro:
    • 463 volledig instelbare schokbreker
    • H43 RSU voorvork met compressie en rebound verstelling
    • RSC instelbare stuurdemper
  • Brembo: HPK remschijven & M50 Monoblock remklauwen
  • Ilmberger: Volledig carbon kuipwerk
  • A Bike Thing: Achterlicht
  • BMW: Option 719 voetsteunen
  • X-Ray: Transparante kleppendeksels
  • Hel: Stalen remleidingen
  • Pier City Custom: Luchtfilterhuis verwijdering set
  • DNA: Open luchtfilters

Het bericht GP Products presenteert de BMW R nineT Custom Racer no. 1/1 verscheen eerst op Motor.NL.

Collin Veijer verlengt bij LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP voor 2024

Collin Veijer blijft ook in 2024 voor LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP uitkomen, in de Moto3-klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. De 18-jarige coureur uit Staphorst heeft zijn huidige contract verlengd en gaat zijn tweede seizoen bij het team in. Hij vormt komende jaar een team met de Japanner Tatsuki Suzuki.

Beeld: collinveijer.com

Veijer had een veelbelovend debuutseizoen als Grand Prix-coureur in het LIQUI MOLY Husqvarna-team. Daarom heeft hij nu besloten om zijn samenwerking met het Duitse team voort te zetten in 2024. De jonge coureur heeft zich als doel gesteld om in 2024 een constante voorhoedecoureur te worden in de lichtste klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.

Collin Veijer eerste race op Assen: P7 in thuisrace zonder thuisvoordeel

Collin Veijer: “Ik ben erg blij dat ik volgend jaar met dit team kan blijven werken. Ik denk dat we het op dit moment erg goed doen en ik hoop dat we dit volgend seizoen op deze manier kunnen voortzetten. Ik ben erg blij dat het team in mij gelooft, dus laten we hopen dat we het nog beter kunnen doen. Ik ben dankbaar voor de sponsors die dit mogelijk maken. Ik kijk nu al uit naar volgend jaar en hoop dat we ons werk kunnen voortzetten, maar we zullen zien hoe het gaat. Ik ben superblij.”

Na het vertrek van zijn huidige teamgenoot Ayumu Sasaki, krijgt Veijer komend seizoen een nieuwe teamgenoot. Het team heeft de 26-jarige Tatsuki Suzuki aangetrokken als opvolger van Sasaki. Sasaki gaat maakt namelijk volgend jaar de overstap naar de Moto2-klasse.

Jürgen Lingg, teameigenaar & teammanager Moto2: “Collin heeft ons al laten zien wat hij kan in de Moto3 en we zijn enthousiast over wat hij in zijn tweede seizoen kan doen. Tatsuki zal ons belangrijke feedback geven voor de ontwikkeling op en naast de motor.”

Foto: Henk Keulemans

Het bericht Collin Veijer verlengt bij LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP voor 2024 verscheen eerst op Motor.NL.

Aantal motorregistraties blijft doorgroeien: +32% in september 2023

De RAI Vereniging en BOVAG melden dat de registratiecijfers voor motoren van september en het derde kwartaal van 2023 een aanzienlijke groei laten zien, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

In september 2023 werden maar liefst 1.427 nieuwe motorfietsen verkocht, wat neerkomt op een indrukwekkende stijging van 32 procent, in vergelijking met september 2022. Het derde kwartaal van 2023 vertoonde eveneens een opmerkelijke groei van 23 procent, ten opzichte van het voorgaande jaar. Het totaal aantal nieuw geregistreerde motorfietsen kwam in deze periode namelijk op 4.540 uit.

Groeiende populariteit motorfiets zet door: +22% in augustus 2023

Dit jaar hebben tot nu toe in totaal 15.551 motoren hun weg naar de registratie gevonden. Dat is een scherp contrast met het aantal van 13.450 registraties van vorig jaar. De stijging bedraagt dus 15,6 procent. Deze voortdurende groei is te verklaren door verschillende factoren. De toenemende populariteit van motorfietsen als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer, in combinatie met het brede scala aan beschikbare modellen, maakt de motor steeds aantrekkelijker als mobiliteitsoplossing. Bovendien beschouwen veel Nederlanders motorrijden als een bron van ontspanning.

Deze officiële cijfers zijn afkomstig van BOVAG, RAI Vereniging en RDC.

De top 3 meest geregistreerde merken in september 2023
1. BMW (156 registraties, goed voor 10,9% marktaandeel)
2. Yamaha (146 registraties, met een marktaandeel van 10,2%)
3. KTM (88 registraties, en een marktaandeel van 6,2%
De top 3 meest geregistreerde modellen in september 2023
1. BMW R1250 GS (79 registraties, met 5,5% marktaandeel)
2. Yamaha Tracer 900 (60 registraties, goed voor 4,2% marktaandeel)
3. Yamaha MT-07 (54 registraties, met een marktaandeel van 3,8%)

Het bericht Aantal motorregistraties blijft doorgroeien: +32% in september 2023 verscheen eerst op Motor.NL.

2024 Honda Africa Twin en AT Adventure Sports: verbeterde prestaties en nieuwe stijl

In 2024 ondergaan Honda’s toonaangevende adventure-motoren, de CRF1100L Africa Twin en CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, aanzienlijke upgrades. Deze upgrades omvatten verbeterde prestaties, cutting-edge technologieën en stijlvolle updates die hun capaciteiten en aantrekkingskracht naar een hoger niveau tillen.

De 1084cc-paralleltwin behoudt zijn positie als het kloppende hart van de Africa Twin-familie en ondergaat opmerkelijke verbeteringen in vermogen en koppel in het lage en middelhoge toerengebied. Het maximale vermogen blijft 75 kW, maar het maximale koppel groeit met maar liefst 7% tot 112 Nm, dat nu wordt geleverd bij 5.500 t/min in plaats van de vorige 6.250 t/min. Deze indrukwekkende verbeteringen zijn bereikt door aanpassingen aan de kleptiming, inlaatpoorten en ECU-instellingen, evenals een verhoging van de compressieverhouding van 10,1:1 naar 10,5:1.

Het uitlaatsysteem draagt ook bij aan de verbeterde prestaties, met een nieuwe uitlaatdemper die een aangename toon voortbrengt bij lagere toerentallen en een diepere bastoon bij hogere toerentallen. Beide modellen zijn beschikbaar met een handmatige transmissie of een Dual Clutch Transmission (DCT), die nu verder is verfijnd voor betere prestaties en naadloos schakelen.

De 2024 CRF1100L Africa Twin biedt nu optioneel Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA), wat specifieke dempingsinstellingen biedt voor deze motorfiets. Met dit systeem kunnen rijders de veervoorspanning van de achtervering aanpassen via het touchscreen display, met vijf modi om aan de rijdersvoorkeur te voldoen.

Zien: in schuur gevonden Honda CB750 uit 1975 volledig opgeknapt

De 2024 CRF1100L Africa Twin Adventure Sports krijgt een upgrade met een nieuw 19-inch voorwiel, wat de grip en feedback aan de voorzijde verbetert zonder afbreuk te doen aan de offroad-prestaties. De voorkant is opnieuw ontworpen voor verbeterde windbescherming, en het zadel is nu comfortabeler voor langeafstandsritten dankzij een 15 mm dikker kussen van urethaanschuim.

Beide modellen worden standaard geleverd met tubeless Metzeler Karoo Street-banden voor eenvoudige reparatie van lekke banden tijdens het rijden, en voor offroad-rijden zijn Michelin Anakee Wild-banden ook goedgekeurd.

De vernieuwde Africa Twins komen in verschillende kleuropties en bieden speciale accessoires om aan de wensen van de rijders te voldoen, waaronder bagagemogelijkheden, valbescherming en lagere zadels.

De 2024 CRF1100L Africa Twin en CRF1100L Africa Twin Adventure Sports zullen vanaf november 2024 beschikbaar zijn bij dealers in heel Europa.

Het bericht 2024 Honda Africa Twin en AT Adventure Sports: verbeterde prestaties en nieuwe stijl verscheen eerst op Motor.NL.

Suzuki presenteert elektrische- en waterstof Burgman

Suzuki heeft bij de Japan Mobility Show 2023, in Tokyo, het doek van meerdere primeurs getrokken. Hier vallen bijvoorbeeld een elektrische Burgman en een Burgman op waterstof onder.

De e-Burgman is Suzuki’s elektrische variant van de scooter met een 125cc ééncilinder verbrandingsmotor. Het meest opvallendste aan dit prototype, is dat hij beschikt over een verwijderbare batterij. In april van dit jaar lanceerde Suzuki al een demonstratieproject met de e-Burgman, om gegevens te verzamelen over hoe deze scooter dagelijks worden ingezet. Zo is er gekeken naar data, variërend van winkelbezoekjes en stadsritten tot woon-werkverkeer. Deze verzamelde gegevens gaat Suzuki gebruiken bij de ontwikkeling van toekomstige elektrisch aangedreven motorfietsen.

2024 Suzuki V-Strom 650 en 1050 krijgen nieuwe kleuren

Verder heeft het Japanse merk een op waterstof aangedreven motorscooter gepresenteerd. Deze Burgman 400 is voorzien van een waterstoftank en een op waterstof aangepast motorblok. Het betreft hier een testmodel, om de toepassing van waterstoftechnologie in tweewielers te onderzoeken en te perfectioneren. De testresultaten zijn bestemd voor de doorontwikkeling van een motorfiets op waterstof, waaraan Suzuki werkt.

De Burgman’s zijn niet de enige prototypen die Suzuki in Tokyo heeft gepresenteerd. Het merk heeft ook een minicar, cross-over, SUV, opvouwbare e-bike, buitenboordmotor en een robot voor last-mile delivery gepresenteerd. Bijna alle bovengenoemde prototypen zijn elektrisch.

Het bericht Suzuki presenteert elektrische- en waterstof Burgman verscheen eerst op Motor.NL.